View Full Version : Skylimit 13/01 sprint onboard Clio III Cup
Hier eindelijk mijn onboard video van de eerste sprintrace 13/01.
deel 1
http://www.garagetv.be/video-galerij/filuyt/Zolder_13_01_08_My_first_race_1_deel_1_mpg.aspx
vervolg
http://www.garagetv.be/video-galerij/filuyt/Zolder_13_01_08_My_first_race_1_deel_2_mpg.aspx
en tot de finish
http://www.garagetv.be/video-galerij/filuyt/Zolder_13_01_08_My_first_race_1_deel_3_mpg.aspx
Mijn verslag staat op www.fjracingteam.be
Oproep aan de andere deelnemers van die sprintrace: Laat gerust iets weten als jullie je zelf zagen racen. 'k hoop dat jullie het ook zo leuk vonden als ik.
S. Claeys
08-02-2008, 14:39
:drewl:
Ik kan mss als een groentje overkomen hoor (ben ik eigenlijk ook :p ) ma wat is die blauwe "buis"(?) rechts naast je stuur?
groetjes,
Davey
@ Filip
Leuke filmkes heb ze alle 3 bekeken en mooie montage met tekst en muziek !
Hetgeen ik nu ga schrijven is zeker geen kritiek op jou hoor, maar misschien kan het je bijdragen om een podium te halen tijdens je volgende Eran race.;) tenminste als je mijn raad een beetje wil volgen.....
Je remt veel te vroeg en ga niet snel genoeg terug op het gas... dit zal je zeker helpen om er de volgende maal enkele seconden af te pingelen.
Daar gaan echt je seconden verloren.
In principe ben je sneller dan je voorgangers want je rijd er zo naar toe, en verliest het terug bij de eerste bocht en dan ben je ze kwijt en dit vooral op circuit Zolder.
Zo een Clio 3 kan 1'52 à 1'53" draaien.... volgende maal?
Hartelijke groeten;)
Luc Vdc
Ik kan mss als een groentje overkomen hoor (ben ik eigenlijk ook :p ) ma wat is die blauwe "buis"(?) rechts naast je stuur?
Dag Davey,
Dat is een stang die naar het stuur loopt om het 'op zijn plaats' te houden. Dit is een raceauto en heeft geen std dashboard. Zie hier een foto
http://byfiles.storage.live.com/y1pDvY2JAoKeC2UrXu4PFyNpeRrbYK9vVPC7kmi7U4YzPwKX2-tYGxojuDQDLnsWdUT4_V-Zm5ruzc
(van op www.fjracingteam.be zie foto's levering Clio)
groetjes
Filip
@ Filip
Je remt veel te vroeg en ga niet snel genoeg terug op het gas... dit zal je zeker helpen om er de volgende maal enkele seconden af te pingelen.
Daar gaan echt je seconden verloren.
In principe ben je sneller dan je voorgangers want je rijd er zo naar toe, en verliest het terug bij de eerste bocht en dan ben je ze kwijt en dit vooral op circuit Zolder.
Zo een Clio 3 kan 1'52 à 1'53" draaien.... volgende maal?
Hartelijke groeten;)
Luc Vdc
Dag Luc,
Ik hoor graag tips om sneller te gaan rijden hoor! No problem!
Dit was mijn allereerste race en mijn Clio is eigenlijk nog nieuw. 't was pas de tweede keer dat ik er mee op Zolder ging rijden (daarvoor één keer met een std Mégane 1.6 gereden). Heb er ook al drie keer mee op Croix-en-Ternois gereden maar dat circuit is niet te vergelijken met Zolder.
De bedoeling was gewoon te volgen en een beetje aan te voelen wat een race is. Maar toen ik zag dat ik toch sneller kon dan sommige voorgangers ben ik beginnen inhalen. Ik had al veel plezier met de wagens die voor mij aan het racen waren, te volgen van op de eerste rij (van op een veilige afstand ;). Ik merk ook dat ik soms te vroeg begin te remmen. Moet nog de rempunten zoeken. En toen tijdens de race mijn remschijven krom trokken (kan je al zien in de film dat een trilling opduikt bij het hevig remmen) vroeg ik mij eerst af wat er aan de hand was. Vlakke stukken op mijn banden? Had geen blokkage opgemerkt, te veel remdruk achter? ... Op dit punt moet ik nog veel leren.
'k ga nu beginnen aan het filmpje van mijn tweede race (op die zelfde dag). Ik denk dat het toen al wat vlotter ging. 1:54.8 toen gereden. En ik weet dat ik verschilende bochten nog niet goed doe. Dus er is nog hoop ;) Laat zeker weten wat je van denk als ze online staan.
Bedankt voor je reactie !!!
Groetjes, Filip
@ Filip,
Kijk er naar uit om de volgende filmkes te zien.
Wat de trilling betreft, dit kan ook opgehoopt bandenrubber zijn welke zich vasthechten aan binnenkant van de velg, dit is echt zo'n fenomeen dat zich telkens voordoet tijdens een race en ver op het einde van de afvlag.
(dat zijn die kloppen die je soms hoort tegen de onderkant kas, dit zijn losgekomen stukken rubber)
Het kunnen ook de remblokken zijn welke oververhitten, om een schijf krom te krijgen moet er een veel te snelle afkoeling gebeuren, vb. in een grote plas water rijden terwijl deze gloeiend heet zijn.
De eerste race is altijd héél spannend. (de volgenden uiteraard ook:) )
Je beleeft er duidelijk plezier aan en je zal zien dat je vorderingen gaat maken omdat je je fouten inziet en begrijpt...
Daarna mag je beginnen strategieen te ontdekken hoe je een even snelle of zelfs snellere deelnemer kan verschalken door er achter te blijven en z'n zwakke punten te ontdekken en hem daarop te grazen te nemen op het juiste moment.
Als ik eerlijk mag zijn na 12 jaar race leer ik nog bij en hoewel ik ouder word ga ik nog steeds ietskes sneller dan het jaar voordien. (dit ook door enkele fijnregelingen aan de ophanging te verrichten)
Sportieve groeten
Luc Vdc
S. Claeys
09-02-2008, 14:00
Je ziet dat Filip het rustig aan doet en zoals Luc zegt, vroeg remt, vooral de 1ste chicane voor de sacraments heuvel.
Ik begrijp het rustig opbouwen zeker, ik zou ook niet graag men clio van 30.000 neuries stuk rijden omdat ik toch een secondje rapper wou.
Better opbouwen dan snel over de schreef denk ik dan.
Ik geniet echt van die movies.
Filip, houden zo want ik ben een fan. :gas:
Ik doe men 1ste rondjes op zolder op 5 maart aan boord van de clio I van raceschool.be. Kijk er naar uit want het is een 12 jaar geleden dat ik er nog op gereden heb, maar dan wel op men moto (CBR 900 Fireblade).
Wagen is toch anders. :bye:
En hier de filmpjes van sprint race 2. :gas:
Rookie @ work :o
http://www.garagetv.be/video-galerij/filuyt/Zolder_13_01_08_My_first_race_2_deel_1_mpg.aspx
Er zijn terug 3 filmpjes die op elkaar volgen! De link van het vervolg staat op garagetv.be bij het filmpje zelf (rechts van het filmpje). Denk dat mijn snelste ronde op het 3e filmpje staat... btw, aan het derde filmpje werk ik nog. Het intervieuw van Peter Baert loopt Pinacle studio 9 steeds vast. Geen idee hoe dit komt.:frusty:
S. Claeys
10-02-2008, 14:44
Hier zie je duidelijk (volgens mij dan toch) dat je er meer vertrouwen in krijgt en er harder tegenaan gaat.
Bochten ietsje harder in en harder uit. Het betere werk laat ons zeggen dat dan in een verbetering van 4 seconden leidt.
Prachtig werk Filip. :worship:
@ Filip
Terug de 3 filmpjes bekeken en proficiat ! vooral de buitenbeelden gemixt met de onboard camera zijn super.
Gelukkig bij de eerste draai ben je niet tegen de muur gegaan.. inderdaad veel te scherp genomen.
Voor de rest volg je de goede rijlijnen en drift uit naar de curbs zoals het hoort.... misschien nog ietsjes vroeger op het gas en vooral met een voorwieltrekker kan men het zich permiteren.
Voila sé, 3 de plaats en er zat een eerste plaats in moest je niet gans van achter terug de inhaalbeweging maken!
Goe bezig en zoals reeds gezegt op deze threath zie je je vertrouwen groeien, je neemt dus lessen uit je eerste fouten... bij mij duurde het iets langer (trager van begrip ?:D )
Sportieve groeten
Luc Vdc
Dag Davey,
Dat is een stang die naar het stuur loopt om het 'op zijn plaats' te houden. Dit is een raceauto en heeft geen std dashboard. Zie hier een foto
http://byfiles.storage.live.com/y1pDvY2JAoKeC2UrXu4PFyNpeRrbYK9vVPC7kmi7U4YzPwKX2-tYGxojuDQDLnsWdUT4_V-Zm5ruzc
(van op www.fjracingteam.be zie foto's levering Clio)
groetjes
Filip
Oké thx weer wat bijgeleerd :)
Op de bijgevoegde foto zie je het veel duidelijker.
thx voor je reactie
Speed997
13-02-2008, 22:48
Filip,
nu pas tijd gehad om je prachtige filmpjes te bekijken. Ik krijg al de kriebels om de races van Zolder weer van nabij bij te wonen.
Ik wens je veel succes in je volgende race. Jammer dat ik zo ver van Zolder woon, anders kwam ik ook naar die races kijken en naar de trainingen en trackdays. Je bent goed bezig, we zullen nog van je horen in de toekomst.
Hier eindelijk mijn onboard video van de eerste sprintrace 13/01.
Oproep aan de andere deelnemers van die sprintrace: Laat gerust iets weten als jullie je zelf zagen racen. 'k hoop dat jullie het ook zo leuk vonden als ik.
Man, wat komt die 635 er hard langs ..:+ :applaus: :+
Leuke filmkes. Ik had ze graag wel eens gezien op niet-gereduceerde-resolutie. Misschien gewoon de hele zwik op een CD-ke gooien? Kunnen we iets afspreken?
Ik zie met genoegen dat ge u al dik maakt op mannen die volgens u te weinig gas geven.;) That's the spirit.
Behalve alle raadgevingen van buitenaf, hier iets auto-didactisch (het woord alleen al zegt het..) Ge moet tenslotte zelf aan het stuur draaien.
http://www.raceresults.nu/ResultsUitslagen/tabid/75/organisator/2008/evenement/SkyLimit+Wintercup+2007-2008/race/Race+3+-+12+en+13+januari+2008/mode/html/Default.aspx
Daar staan de rondetijden en de sectortijden (finish-geluidsopname1-geluidsopname2) Met die gegevens en uw eigen onboardfilmkes kan je analyseren waar je tijd verliest en hoe je reed tijdens de snelste sector/ronde.
Ik zie bvb dat ge in race2 op sector3 mij vlot een seconde aansmeert, in sector 2 gaan we juist even hard, en dat terwijl ik toch de koers won, duuuus....Plezant toch om vast te stellen?
Tuurlijk, in sector 1 zal er nog wat meer gas gegeven moeten worden:gas::gas: :gas:
[QUOTE=culaske;228925]Man, wat komt die 635 er hard langs ..:+ :applaus: :+
http://www.raceresults.nu/ResultsUitslagen/tabid/75/organisator/2008/evenement/SkyLimit+Wintercup+2007-2008/race/Race+3+-+12+en+13+januari+2008/mode/html/Default.aspx
Daar staan de rondetijden en de sectortijden (finish-geluidsopname1-geluidsopname2) [QUOTE]
Ja, das wel cool. Als ik eens (veel) tijd heb kan ik dat eens uitzoeken.
Was reeds bezig om alles op een DVD te zetten. Maar mijnen PC is te traag, het ding is al 100 keer vast gelopen bij het overzetten. Beetje bij beetje en met veel geknip hoop ik het rond te krijgen. Denk dat het komt omdat we met de 2 cameras in 2 formaten gewerkt hebben (16:9 en 4:3) Dat omzetten naar 4:3 neemt veel geheugen in beslag zeker. Nu ja, ik sukkel voort en hoop een goed resultaat te verkrijgen.
see you @ circuit:gas: :rally: Dan draaien we de rollen om :champagne:
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.