View Full Version : Goudezeune overlijdt bij crash - Cols zwaargewond
Larry Cols is vandaag, 10 maart 2008 tegen een boom gereden in een test met zijn nieuwe Volkswagen Polo. Belgisch kampioen Cols werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht. Hij ligt in coma. Zijn passagier, Hans Goudezeune kwam om het leven.
Bron: www.sporza.be
Weer een jammerlijk ongeval dat hoewel het tijdens privé testen gebeurde, de rallysport weer in een kwalijk daglicht zet :(
Mijn gedachten gaan echter in de eerste plaats naar de familie Goudezeune, die ik alle sterkte wens in deze droeve tijden.
Laat ons hopen dat alles nog goed komy met Larry Cols...
dupanton
10-03-2008, 19:26
Cols zou buiten levensgevaar zijn.
Maar wel zeer triestig voor de familie Goudezeune en de rallysport.
Beide zouden geen helm gedragen hebben tijdens het ongeval.
Staat te lezen op teletekst.
Dit zal de kritiek op de rallysport alleen nog meer doen toenemen :(
Mr.Dallara
10-03-2008, 20:20
Een drama!
Hier word ik stil van...
Thomaske
10-03-2008, 20:23
Stilte...
Mvg
Mr.Dallara
10-03-2008, 20:52
Op http://www.autosportforum.be/showthread.php?t=574&page=6 staat het volgende te lezen:
larry ligt niet in een coma. was wel buiten bewustzijn en was in shock. Hij is ook niet zwaargewond.
Voor hans kwam de hulp wel te laat. Dat is juiste info.
Hans was niet goed vastgemaakt met de gordels en droeg geen helm
bron: schoonbroer van larry
ja, en op pitstop.tv staat er dan dat cols in een kunstmatige coma gehouden wordt.
JPMontoya
10-03-2008, 22:58
Geen Helm én slecht vastgemaakte gordels. Ik hoop dat dit onjuist is maar moest het juist zijn dan kan ik alleen maar zeggen dat dit hoogst onverantwoordelijk gedrag is van eenieder binnnen het VW polo team, niet in het minst van Cols zelf.
Zeer jammer ... maar ja, geen helm op ... eigen schuld, dikke bult !
Zeer jammer. Sterkte aan de familie en vrienden
Een jammerlijk ongeval en de rallysport zal weer bakken kritiek over zich heen krijgen. De autosporthaters en de groene jongens zullen weer lachen.
Het voorval toont ook weer aan dat je nooit een loopje mag nemen met de veiligheid, zelfs niet voor een zogenaamd kort testritje. Geen helm dragen en niet goed vastgesnoerd zijn; dat is de 'Wet van Murphy' uitdagen....
Zulke uitspraken blijven toch niet ongestraft???
JPMontoya
11-03-2008, 05:17
De uitspraak is ongelukkig inderdaad maar er zit wel een boodschap van waarheid in...
Hier treft de rallysport op zich helemaal geen schuld. Als de geruchten waar zijn (geen helm,slecht vastgesnoerd), zijn er maar 2 schuldigen aan dit ongeval. Namelijk Cols en Goudezeune zelf. En in mijn ogen Cols dan nog het meest. Die man heeft zoveel ervaring, die zou toch beter moeten weten. Het is en blijft een mechanische sport waar altijd zekere risico's aan verbonden zijn. Als de geruchten bevestigd worden mag men hem gerust (mijn opinie hé) levenslang van het rallygebeuren bannen.
Verder wil ik de familie van Hans Goudezeune veel moed en sterkte wensen in deze droeve en donkere dagen.
Het wordt hier overal gespeculeerd op basis van "geruchten", en er zullen er slechts twee zijn die de ware toedracht kennen: Cols en Goudezeune. Helaas zal Hans Goudezeune het niet meer kunnen navertellen, een heel spijtige en droevige zaak.
Niemand hier kent de preciese toedracht van het jammerlijke ongeval dus hou het commentaar voor jezelf.
Opmerkingen als 'eigen schuld, dikke bult' zijn hier helemaal ongepast. Of zou U het op prijs stellen als U een familielid verliest bij een ongeval dat wij met zijn allen ook sarcastisch gaan doen?
Er vallen dagelijks doden op onze wegen, vaak door overdreven snelheid; vaal ook helemaal niet. Moeten we dan gewoon maar allemaal een helm opdoen als we ons gaan verplaatsen???
In elk geval veel sterkte aan de nabestaanden van Hans Goudezeune en een spoedig herstel aan Larry Cols toegewenst.
kartboyke
11-03-2008, 10:28
Volgens Goddé hadden ze geen helm op, maar was het ook geen test op dat moment.
Was gewoon eens het recht stuk op en af rijden om het nieuwe diff te voelen reageren.
Nog volgens Goddé zouden ze, moest het wel een echte test geweest zijn op dat moment, zeker een helm opgezet hebben.
Alleszins, wat er ook van waar is en wat niet waar, het blijft een spijtige zaak.
Als ik dan zie dat er sommige zijn die onrespectvol beginnen te praten na een klein persberichtje, vind ik erg.
Zoals hierboven al is vermeld, ze moesten dit eens over een dierbare van jou hebben.
Je kan het nog steeds denken, maar hou het voor jezelf.
Mijn medeleven aan de familie Goudezeune en veel sterkte aan de familie Cols.
Unbreakable
11-03-2008, 10:52
Murphy ligt altijd op de loer, dat blijkt hier nog maar eens...
De reden waarom ze zo zwaar gecrashed zijn, zal later wel duidelijk worden. Misschien was het een beetje overmoedig geen helmen te dragen, misschien is er een heel andere reden...
Laat ons echter de hoofdzaak niet uit het oog verliezen : mijn oprechte deelneming aan de familie Goudezeune en sterkte aan Cols die het zeker niet gemakkelijk zal hebben om dit alles te verwerken.
Hopelijk zien we hem later nog aan het werk, maar dit zou wel eens een tijdje kunnen duren, vrees ik... (denk maar aan Markko Martin, die hebben we sinds de crash waarbij zijn co om het leven kwam, ook niet aan meer aan het werk gezien in het WK)
HF_INTEGRALE
11-03-2008, 10:56
Misschien wat meer respect voor uw leeftijdsgenoot ?! Snotneus ! :saythat:
Veel sterkte voor Rita en Gabriël in deze donkere dagen.
Regards,
555
Uiteraard niet, maar...
- de admins/mods moeten eerst de tijd krijgen om de ongepaste reactie te lezen
- laat het duidelijk zijn dat betrokkene gestraft is voor zijn ongepast gedrag, en niet omdat je suggereert om hem hiervoor te straffen...
Wat het gebeuren zelf betreft: eigenlijk is dit een tragisch verkeersongeval, en niet zozeer een voortvloeisel uit een rally-test. Ik ken absoluut niet de ware toedracht van het gebeuren, maar ik kan me voorstellen dat Hans, als ingenieur van het team, gewoon eens mee wou rijden om een bepaald fenomeen dat zich voordeed bij de wagen te kunnen beoordelen vanuit de wagen zelf. Dat je daar niet per sé een helm hoeft voor te dragen kan ik wel aannemen.
Daarentegen, als ik een brood ga halen bij de bakker doe ik mijn gordel ook om. Als we de geruchten mogen geloven, en ik zeg er uitdrukkelijk bij dat het geruchten zijn zolang er geen officiële mededeling verschijnt, zouden ze dit nagelaten hebben. Je zou eigenlijk toch op zijn minst mogen verwachten dat zelfs voor zo'n test de gordel gedragen wordt. Maar zelfs al droegen ze geen gordels (wat ik niet beweer!) is het niet zeker dat de gevolgen van het ongeval minder erg zouden geweest zijn mét gordel. De co-piloot van Martin had wel degelijk zijn gordel om en het was evengoed een dodelijk ongeval...
jammer zo'n ongeval natuurlijk...
Maar geen helm dragen in een wagen mèt rolkooi is heel gevaarlijk zoals hier wel duidelijk geworden is. Op zo'n moment wordt een wagen met rolkooi gevaarlijker dan een wagen zonder...
kevin555
11-03-2008, 20:02
Jammer dat zoiets moet gebeuren en van die geruchten tja wat doe je eraan .
Tijdens de wedstrijd kan ook zoiets gebeuren
En van er mee lachen van "eigen schuld dikke buld " wie dat zegt heeft ook niet veel in zijn bol !
Op het Subaru-forum heeft er ook ene gelachen met McRae ik pikte dat ook wat was het gevolg ik zei mijn mening en werd gebant!
Het gaat nog steeds niet goed met Cols...
http://www.sporza.be/cm/sporza.be/auto-motor/rally/1.268077
Ik hoop dat hij erdoor komt! Sterkte aan beide familie's. :(
JPMontoya
11-03-2008, 21:35
Long & hersenoedeem? Wat is dat ?
Long & hersenoedeem? Wat is dat ?
Ik heb even gegoogled: "door een hersenletsel kunnen in de gekneusde hersengedeelten de wanden van de hersenhaarvaten lek worden voor bloedplasma. Het plasma dat in het hersenweefsel lekt en hierin een teveel aan water veroorzaakt, heet hersenoedeem. Het hersenweefsel gaat dan zwellen, precies zoals een gekneusde enkel gaat zwellen. In het geval van de hersenen heeft de zwelling kwalijke gevolgen, omdat de hersenen binnen een starre onuitzetbare schedel zitten, en de zwelling een verhoging van de intracraniële druk tot gevolg heeft en tenslotte ook een inklemming van vitale hersenstamgedeelten."
Het komt erop neer dat er interne bloedingen in de longen en hersenen optreden die de druk verhogen waar de bloeding optreedt.
Ik heb even gegoogled: "door een hersenletsel kunnen in de gekneusde hersengedeelten de wanden van de hersenhaarvaten lek worden voor bloedplasma. Het plasma dat in het hersenweefsel lekt en hierin een teveel aan water veroorzaakt, heet hersenoedeem. Het hersenweefsel gaat dan zwellen, precies zoals een gekneusde enkel gaat zwellen. In het geval van de hersenen heeft de zwelling kwalijke gevolgen, omdat de hersenen binnen een starre onuitzetbare schedel zitten, en de zwelling een verhoging van de intracraniële druk tot gevolg heeft en tenslotte ook een inklemming van vitale hersenstamgedeelten."
Het komt erop neer dat er interne bloedingen in de longen en hersenen optreden die de druk verhogen waar de bloeding optreedt.
Je was me net voor:D
Voor longen is dit ongeveer gelijk. Er zit vocht voor,in of achter de longen. Dit hoopt zich op en druk tegen de longen. Logisch gevolg dat ademen dat moeilijk wordt.
Gevolg van zeer hoge druk op je longen kan je wel inbeelden denk ik.:(
Ongelooflijk slecht nieuws :(
Maar dan vraag ik mij af: is rallysport nog veilig voor publiek en deelnemers?
Een paar dagen geleden overleed een toeschouwster nog tijdens een Italiaanse rally. Nu de zware crash van Cols met de pijnlijke gevolgen. :(
En dit zijn niet de enige gevallen van de laatste jaren...
Mijn deelneming aan familie en vrienden.. Gregory
Door het trauma raken bloedvaten beschadigd waardoor het vocht (plasma) dat normaal in de bloedvaten moet zitten (samen met de bloedcellen) uit de bloedvaten begint te lekken.
Dit wordt vooral problematisch ter hoogte van de hersenen omdat die in een gesloten omhulsel (schedel) zitten -> druk in de schedel kan hierdoor zo hoog worden dat de hersenen geen bloed meer krijgen.
In de longen komt dit vocht terecht in de longblaasjes waar normaal de ingeademde lucht zit -> geeft een zelfde effect als verdrinken.
Dit zijn "normale" gevolgen na een ernstig ongeval, meestal zijn die omkeerbaar en is herstel mogelijk.
Het kunstmatig coma waarvan gesproken wordt is een narcose die noodzakelijk is om de hersenen op "rust" te zetten en kunstmatige beademing mogelijk te maken.
Laten we hopen dat de letsels van Cols meevallen. Wat zijn co-piloot betreft kan ik alleen mijn medeleven aan zijn familie aanbieden.
Autosport zal altijd risico's blijven inhouden, zelfs met alle beschikbare veiligheidsmaatregelen. Shit happens.
De schuldvraag (eigen schuld enz.) zal pas veel later voor een rechter dienen beantwoord te worden en is nu nog lang niet aan de orde. Wie, hoe, wat enz. zijn op dit ogenblik een spelletje giswerk dat ik aan anderen ga overlaten, gezien zinloos en weinig bijdragend aan het geheel.
Aan de basis van "shit happens" ligt zeer vaak een menselijke (inschattings)fout met dramatische gevolgen. Dat zal ook hier niet anders geweest zijn. Feit is wel dat de familieleden hier nu zullen moeten mee leren leven...
Wat een toestand weeral.
kartboyke
12-03-2008, 00:35
Een paar dagen geleden overleed een toeschouwster nog tijdens een Italiaanse rally. Nu de zware crash van Cols met de pijnlijke gevolgen. :(
Dan kan elke sport in twijfel getrokken worden hé.
Die vrouw is van een muurtje gevallen op de moment dat die wagen voorbij kwam, dit had evengoed kunnen gebeuren bij een gewoon voorbij rijdende wagen op eender welke moment.
Het is en blijft natuurlijk een sport met snelheid, maarja.
JPMontoya
12-03-2008, 02:06
Georges: “Ze reden op dat punt makkelijk 140 à 150 per uur. Door een plotse zijdelingse windstoot kan de auto van zijn lijn zijn afgeraakt. Hij heeft ook in het gras gereden. En dan kun je niet meer stoppen.”
Goddé: De aanpassingen die werden uitgevoerd, was voor de trage bochten en de mogelijk gladde omstandigheden. Hij ging even op en af rijden, zeker niet testen, want als we testen, dragen we steeds een helm.
bron: pitstop.tv
Nuja, niet testen maar wel 140 km/h rijden. Heeft het gerecht eigenlijk een onderzoek bevolen ?
Nuja, niet testen maar wel 140 km/h rijden.
Daar stel ik mij dus ook vragen bij. Het ging zogezegd niet om een test, maar om 'eventjes op en af rijden'. Tegen 140 km/h begin je toch al serieus door te trekken. Misschien was dat aanvankelijk niet de bedoeling.
Het blijft natuurlijk allemaal gissen. Laat ons hopen dat Larry Cols ons binnenkort kan vertellen wat er juist gebeurd is.
Iedereen zou de reflex moeten aankweken, dat vanaf het moment dat men in een competitiewagen stapt, al is het maar om 500 meter op en af te rijden, zijn helm op te zetten en zijn gordels vast te klikken.
Mr.Dallara
12-03-2008, 18:18
Op deze URL (http://rtlinfo.alinfini.be/index.php?option=com_vpl_videoplayer&task=play&mmo=27355)kan je beelden vinden van RTL die op de plaats van het ongeluk een intervieuw met René Georges deden.
Het lijkt me waarschijnlijk dat een enorme windstoot (in die open vlakte) de oorzaak is van de zware sortie... Als Georges ons weet te vertellen dat ze 140 reden (data uitgelezen...?) is er niks extreem nodig van wind om op z'n smal nat weggetje van de baan de gaan...
Voor Larry zelf ziet het er toch niet zo heel goed uit als je leest wat hij allemaal heeft...
Fingers crossed en hopen dat het goedkomt!
kevin555
12-03-2008, 20:33
Is wielrennen veilig voor de renners en publiek ?
En is er in tussen al nieuws van Cols?
Mr.Dallara
19-03-2008, 19:14
Idd zonde dat er nergens meer word bericht over Larry!
Ik heb me zondag in Stavelot laten vertellen dat er 2000! man was op de begrafenis van Hans Goudezeune.
Op rallylovers staat het volgende te lezen:
Jack de Keijzer terug naar Rene Georges Rallysport
De 44 jarige Nederlander Jack de Keijzer heeft besloten de draad weer op te nemen bij het Volkswagen Polo Super 2000 team van Rene Georges. Gisteren is Jack langsgeweest bij Rene en er werd meteen besloten het werk van de betreurde Hans Goudezeune verder te zetten.
Jack had nog maar enkele maanden geleden het team verlaten en was bij Fiat aan de slag gegaan. De bedoeling daar was de Fiat Abarth Punto Super 2000 in het IRC te voorzien van de technische begeleiding. Jack zal aan de slag gaan in het team als technisch coordinator en heeft Fiat ondertussen op de hoogte gebracht van zijn beslissing. "De mensen bij Fiat waren uiterst begripvol", aldus Jack.
Daaruit versta ik dat het S2000 project van VW zal doorgaan dit jaar... Hoogstwaarschijnlijk zal een andere topper (en dan denken we direct aan Casier) de kans krijgen om het BK te rijden in de "officiele" VW van Rene Georges.
Jack de Keijzer is voor mij een onbekende naam, maar als je z'n CV bekijkt op http://www.jackdekeijzer.com/career/0000009a650953701/index.html, dan zie je dat hij al bij heel wat top teams/construteurs aan de slag geweest.
Mr.Dallara
19-03-2008, 20:42
19/03/08 19u18
Cols nog steeds in coma, maar stabiel
Negen dagen na de fatale crash van Larry Cols, waarbij zijn ingenieur Hans Goudezeune om het leven kwam, ligt Belgisch kampioen rally Larry Cols nog steeds in een coma. Zijn toestand is echter stabiel. "Het moment dat hij uit zijn coma ontwaakt, is nabij", vertelt vader Jean-Marie Cols.
Gerustgesteld
"Gisteren opende hij even de ogen en bewoog hij beide armen. Dat stelt de dokter gerust. Ze hebben er vertrouwen in dat het goed komt. Het hematoom op de longen is weg, maar intussen heeft Larry een infectie op zijn longen. Hij krijgt nu antibiotica en ook daar reageert hij goed op."
Ademen
"Mijn zoon kan intussen zelfstandig ademen, maar de beademingsmachine is nog steeds aangekoppeld om indien nodig te helpen. Ik praat veel tegen hem. Hij hoort me, maar kan niet antwoorden vanwege een buisje in de mond", vertelt vader Cols. (belga/dea)
http://www.hln.be/hln/nl/955/Auto--en-Motorsport/article/detail/213386/2008/03/19/Cols-nog-steeds-in-coma-maar-stabiel.dhtml
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.