PDA

View Full Version : Groenere F1 op komst...


HaCo
11-03-2008, 22:05
Ik kan er niet aan doen, maar ik ben echt gefascineerd door systemen die ervoor zorgen dat we minder fosiele brandstoffen verbranden. Zo een systeem is bv een hybride systeem in een wagen dat ondertussen iedereen wel kent.

Ook de F1 wil nu groener gaan rijden, maar deze keer met een mechanisch hybride systeem (dus niet een batterij die opgeladen wordt, maar een vliegwiel), het zogenaamde KERS systeem.
http://www.sportwereld.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMF11032008_051

Ik had er nog nooit van gehoord, tot ik op deze interessante site terechtkwam die het systeem volledig uit de doeken doet!
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Slimme-vliegwiel-hybride-beter-dan-elektrische-hybride2.htm

De FIA gaat de goede weg op om zich op deze manier te profileren, de racerij is onze passie, maar het moet 'sociaal verantwoord' blijven, als we het voorbestaan ervan willen garanderen. Misschien een ongelukkig gekozen begrip, maar ik hoop toch dat je begrijpt wat ik bedoel.

Laat de nieuwe technologieën maar komen!

guntha
11-03-2008, 22:22
Heb vandaag nog een presentatie gehad in school over verschillende methode's om wagens aan te drijven. Moet eerlijk zijn deze zat er niet tussen.
Wel intressant om te lezen, hoe komen ze er maar op:) ( al snap ik het geen 100% nog maar eens lezen dan)

Gèrre
11-03-2008, 22:33
Inderdaad een zeer positieve en interessante onwikkeling in de groene aandrijving. Als dit er door komt in de F1 dan is het niet uitgesloten dat het binnen ettelijke jaren ook in de productiewagens wordt toegepast. Net zoals bij de schakelflippers aan het stuurwiel, geïntroduceerd in de F1 en nu al op de duurdere sportwagens.

Guido
12-03-2008, 00:42
Net zoals bij de schakelflippers aan het stuurwiel, geïntroduceerd in de F1 en nu al op de duurdere sportwagens.

de duurdere sportwagens? Inderdaad, maar ook in de meer standard modellen voor Jan Modaal vind je ze tegenwoordig al terug hoor. ;)

A.J.
12-03-2008, 11:04
Oh zo'n groenere wagens... ik hoopte al dat er terug een Jordan met 7UP sponsoring ging rijden :D

marcel
12-03-2008, 12:18
ge zult het moeten met de Honda :+

Bramzel
12-03-2008, 13:15
Inderdaad een zeer positieve en interessante onwikkeling in de groene aandrijving. Als dit er door komt in de F1 dan is het niet uitgesloten dat het binnen ettelijke jaren ook in de productiewagens wordt toegepast. Net zoals bij de schakelflippers aan het stuurwiel, geïntroduceerd in de F1 en nu al op de duurdere sportwagens.

Dan moet ik je toch teleurstellen; Toyota heeft al teleurgesteld gereageerd op de plannen van de FIA. Ze stellen namelijk techniek voor die supersimpel is en wat in feite een uitgeklede versie is van de techniek die men al in de straatautos gebruikt. Ze noemen het zelfs 'primitief':

http://www.autosport.com/news/report.php/id/65226

FastFons
12-03-2008, 14:38
Doet mij denken aan iets dat ik ooit gelezen heb over een experiment met trolleybussen die in plaats van met een elektrische aandrijving met energie uit een groot vliegwiel reden. Om de zoveel tijd werd dit in een centrale dan opnieuw aangezwengeld.
Systeem werkte op zich redelijk goed maar ze hadden 1 detail over het hoofd gezien: het gyroscopisch effect. Wanneer de bussen door een put (of dal) reden vielen ze om. :champagne:

FF

Gèrre
13-03-2008, 10:18
Ze stellen namelijk techniek voor die supersimpel is en wat in feite een uitgeklede versie is van de techniek die men al in de straatautos gebruikt. Ze noemen het zelfs 'primitief':

http://www.autosport.com/news/report.php/id/65226

Nee als je het artikel leest vinden ze plannen van de FIA primitief, Toyota gebruikt al meer geavanceerde technieken in hun prius en supra staat te lezen. Toyota wil het niet primitief houden het is de FIA.

Bramzel
13-03-2008, 11:19
Ehm, dat zeg ik toch?

Gèrre
13-03-2008, 14:25
Dan heb ik uw zin verkeerd begrepen

Sennake
13-03-2008, 14:40
Systeem werkte op zich redelijk goed maar ze hadden 1 detail over het hoofd gezien: het gyroscopisch effect. Wanneer de bussen door een put (of dal) reden vielen ze om. :champagne:

FF

Aha, dat was hetzelfde als met de eerste tweedekkers met stermotor: ze werkten perfect, maar als piloot moest je wel weten dat je naar rechts vloog als je wou stijgen, omhoog ging als je naar links wou vliegen, enz... Moet niet simpel geweest zijn, zeker in een gevecht waar je andere zaken aan je hoofd hebt...

Raceboy
27-10-2008, 22:36
Net op midweek motorsport vernomen dat die kers systemen lekker milieubelastend zijn. De batterijen zouden niet meer dan 1 race meegaan.

Pascal
28-10-2008, 13:34
Nog zo een initiatief : www.formulazero.nl

C U