PDA

View Full Version : Hoe het merk Lamborghini ontstaan is (best wel grappig eigenlijk)...


Sennake
13-03-2008, 14:36
Ik zag vandaag op Discovery Channel een uitzending over Lamborghini. Wat ik nog niet wist (en een aantal onder jullie waarschijnlijk wel, maar soit) is hoe het merk tot stand gekomen is.

Mijnheer Lamborghini was namelijk een rijke landbouwer die altijd trouw gebleven was aan Ferrari. Hij vond het geweldige wagens, maar met één achillespees: de koppeling. Steeds weer had hij problemen met de koppeling van zijn Ferrari's.

Toen Lamborghini op een mooie dag de gelegenheid kreeg om Enzo Ferrari te ontmoeten kwam het gesprek op een bepaald moment tot dit onderwerp. "Kan je daar niets aan doen?" vroeg Lamborghini aan Ferrari. "Jamaar, jij bent een boer die gewend is om met tractors te rijden, hoe kan jij nu iets afweten van mijn koppelingen?" was het antwoord van Enzo. "Als het zo zit maak ik in het vervolg mijn auto's wel zèlf!" reageerde Lamborghini. En zo werd het legendarische merk geboren! Waar gebeurd!!

Toch wel merkwaardig, niet?

guntha
13-03-2008, 15:02
IS inderdaad wel grappig. Meneer lamborghinin heeft zich wel aan zijn woord gehouden he :p
Ook wel lef om het te gaan vragen aan Enzo.

Gèrre
13-03-2008, 15:23
Het is toch niet alleen bij auto's gebleven Lamborghini heeft ook landbouwtractors gebouwd als ik mij niet vergis.

Belle
13-03-2008, 15:42
Hehe, grappig. :)

Dat komt ge ook wel nie vaak tegen, een landbouwer die met een Ferrari rijdt. ;)

RKG
13-03-2008, 15:47
Het is toch niet alleen bij auto's gebleven Lamborghini heeft ook landbouwtractors gebouwd als ik mij niet vergis.

Inderdaad van lamborghini bestaan ook tractoren.

Bramzel
13-03-2008, 16:01
Volgens mij was de heer Lamborghini al traktor-bouwer ten tijde van dit gebeuren, en geen boer.

Sennake
13-03-2008, 16:10
Het is toch niet alleen bij auto's gebleven Lamborghini heeft ook landbouwtractors gebouwd als ik mij niet vergis.

Ferrari trouwens ook, tijdens de oorlog.

guntha
13-03-2008, 16:41
Ferrari trouwens ook, tijdens de oorlog.
ferrari heeft toch ook speciale vrachtwagens. Ik heb ze zelf gezien vorigjaar in tienen aan het grootrondpunt als je van het industrieplein komt. Ze waren daar een windmolen aan het vervoeren, om 10 uur 's avonds:eek:

Integra
15-03-2008, 09:30
Porsche heeft nog koepels voor de Duitse tanks gemaakt tijdens de 2e wereldoorlog. ;)

FIRE
15-03-2008, 15:00
Volgens mij was de heer Lamborghini al traktor-bouwer ten tijde van dit gebeuren, en geen boer.
Inderdaad:
Ferruccio Lamborghini heeft zijn fortuin voornamelijk vergaard in de tractorenfabricage in Italië en Spanje. Hij was begin jaren zestig een bon vivant met een passie voor snelle wagens en bezat daarvan een aanzienlijke collectie. Lamborghini had onder andere een splinternieuwe Ferrari die in één jaar tijd viermaal terug naar de fabriek moest wegens gebreken. Toen Ferrucio de twintig jaar oudere Enzo Ferrari hierover misnoegd aansprak (de twee woonden slechts veertig kilometer van elkaar) gaat het verhaal dat deze laatste hem neerbuigend afwimpelde met;"Ga je maar weer met je tractoren bezighouden en laat het bouwen van sportwagens over aan hen die er verstand van hebben!"
...

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lamborghini

Overigens heeft Porsche ook tractoren gebouwd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Porsche_%28tractor%29

Aston Martin is lang eigendom geweest van tractorfabrikant David Brown. In de type-aanduiding van AM komt nog steeds een verwijzing naar David Brown voor (b.v. Aston Martin DB9)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aston_Martin

FIRE
15-03-2008, 15:06
ferrari heeft toch ook speciale vrachtwagens. Ik heb ze zelf gezien vorigjaar in tienen aan het grootrondpunt als je van het industrieplein komt. Ze waren daar een windmolen aan het vervoeren, om 10 uur 's avonds:eek:
Ferrari vrachtwagens? Zijn dat geen Iveco's geweest? Naar mijn weten bouwt Ferrari geen vrachtwagens, het F1 team gebruikt b.v. ook Iveco's. Als ik me niet vergis behoort Iveco ook tot het FIAT imperium.