View Full Version : SRO - BTCS - DSMEC - het ultieme platform
Misschien even alles op een rijtje zetten zodat de voor en tegenstanders van bepaalde kampioenschappen hun zegje kunnen doen. Zoals al eerder aangehaald hebben alle kampioenschappen hun eigen troeven en waarden.
Laten we beginnen met SRO & SRO Belgium. Zoals sommigen zeggen en beweren een zeer professionele organisatie. De eerste vraag die dan in mij opkomt is: "Op welke criteria bepaal je of iemand professioneel is of niet?" Er zijn verschillende punten die zeer professioneel uitgebouwd zijn zoals bv de power of balance. Louter sportief gezien een goede zet. Een kampioenschap waarbij de piloot het verschil moet maken in korte races met aantrekkelijke wagens. Eigenlijk niets mis mee. Het feit dat men daarvoor gelijkwaardige auto's dient in te zetten lijkt me ook logisch. Wat ik dan weer niet kan begrijpen is waarom dat alles met het laatste materiaal moet, dito prijskaartje. 250.000 euro voor een nieuwe 2008 versie, en dan heb je nog geen meter gereden. Spannende races ja, mooie exotische wagens ja, veel piloten die dat alles kunnen blijven betalen? Neen! Wat mij betreft is SRO dus champions leage. Zowat het beste wat er vandaag de dag aan wagens te zien is op de belgische & europese circuits. Eén héél groot nadeel is het volgende. Elke organisator dient op een circuit tracktime te kopen. Hoe minder deelnemers hoe duurder de kostprijs per wagen. Door het exclusiviteitscontract van de banden ontvangt de organisator een bedrag. Dit heeft hij nodig om de organisatie financieel gezond te houden. Een logisch gevolg is dat het bedrag van het bandencontract gebruikt dient te worden om de tracktime te financieren en dat er geen extra budget meer beschikbaar blijft voor promotie & marketing. Het eindresultaat zijn spannende race (zoals in 2007) voor lege tribunes. Lege tribunes en geen of weinig marketing = wegblijven van sponsors voor de organisatie en de teams = teams hebben minder budget en gaan uitkijken naar iets nieuws.
Wat betreft BTCS kunnen we veel korter zijn. Een zeer goede organisatie waar de kinderziektes al lang uit zijn. Mooi deelnemersveld waarbij de organisatie duidelijk de kaart getrokken heeft voor diversiteit. Indien zij in de GT's niet afgeschaft hadden dan was er vandaag de dag volgens mij helemaal geen sprake meer van een Touring Cup of wat dan ook. Silhouettes konden terecht in de BTCS, toen een zeer bewuste en goede keuze volgens mij. De steun van Michelin in 2007 - 2008 en 2009 aan het kampioenschap is ook een meerwaarde voor het kampioenschap. Wat mij betreft ga je dus geen slecht woord horen over de BTCS - een sterk product dat op enkele jaren tijd mooie dingen heeft laten zien. Enig minpuntje (eigen mening): de mindere Nederlandstalige communicatie.
De DSMEC van zijn kant is nieuw en niet nieuw. Eigenlijk is het gewoon een voortzetting van de vroegere Zolder Toruing Cup, een kampioenschap dat altijd bestaan heeft en dat altijd zal blijven bestaan. Grote nieuwkomer in het verhaal is Dunlop en Motorsport Promotion. Het gekibbel over wagens en deelnemers is eigenlijk compleet overbodig. De kenners onder jullie kunnen er rustig de lijsten van 2007 bijnemen, er stonden vorig jaar op sommige momenten evenveel Porsches op de startgrid als nu. Dat het kampioenschap hoofdzakelijk uit Porsches, BMW's en Renaults bestaat klopt. Het zijn ook de 3 merken die kantklare racewagens bouwen of waar je met een beprekt budget een racewagen kan van maken. Voor en tegenstanders ga je altijd hebben, maar het verschil tussen de Belcar en de DSMEC zit hem hier. Doordat Dunlop niet meegedaan heeft aan de tender voor de BTCS en de Belcar, waren er budgetten beschikbaar. Toen Hans van de Ven mij vroeg of Dunlop interesse had heb ik beide partijen bij elkaar gebracht. Een snel rekensommetje vertelde ons dat men beter kan investeren in een kampioenschap van 45 wagens dan in één van 20, want zo lagen de kaarten november 2007. Dunlop en Hans waren van mening dat veel wagens + een goede communicatie veel meer teweeg zou kunnen brengen dan tenderen op iets waar je de uitslag niet van weet. Ik verklaar me nader. Eind december moeten de bandenconstructeurs een enveloppe indienen met daarin een bedrag om een kampioenschap te mogen servicen. Zeer moeilijke opdracht daar je niet weet hoe goed een promotor zijn best zal doen om wagens aan de start te brengen. Gokken is zeer gevaarlijk, er zijn vele factoren die je geinvesteerde bedrag kunnen boycotten. Als bandencontructeur speel je dan op safe en ga je een deal aan waar je mee de communicatie en de promotie mag doen. Faal je dan, dan heb je dat in grote mate enkel aan jezelf te danken. Ook hier weer heb je voor en tegenstanders, goede en zwakke punten, maar vooral, je bent een voedingsbodem voor de grotere kampioenschappen. Kleinere kampioenschappen zijn de perfecte leerschool voor teams en piloten die hogerop willen, en daarvoor is de DSMEC het beste geschikt. Het feit dat de DSMEC veel promotie kan maken is eenvoudig te verklaren: veel deelnemers die de tracktime dekken, Dunlop die niet heeft meegedongen naar de tender van de BTCS en de Belcar en daardoor marketingreturn kan geven naar de teams die op hun beurt eenvoudiger sponsors kunnen zoeken.
Mijn conclusie, standpunten en toekomstperspectieven:
- SRO: een nationaal (europees) GT3 - GT4 kampioenschap.
- DSMEC: een regionaal endurance kampioenschap GT's & Tourings
- BTCS: een nationaal endurance kampioenschap Tourings
Een ideaal weekend in 2009 ZOU er kunnen uitzien als volgt:
- Clio Cup: Sprint
- Belcar GT3-GT4
- Historics & sprinters: Sprint
- DSMEC & BTCS: GT's & Tourings
Een mooie verdeling kan korte en lange wedstrijden.
24H francorchamps voor GT3's en GT4's
24H Zolder voor DSMEC en BTCS
Kan dit technisch? Ja
Kan dit in realiteit? Ja
Kan dit contractueel? Neen.
Waarom? Omdat Michelin een contract heeft met de BTCS tot eind 2009 en Dunlop een contract heeft met DSMEC tot eind 2010.
Voor de rest denk ik dat alle partijen zich aan de tafel dienen te zetten en dit liever morgen dan eind dit jaar. Ik kan jullie enkel meegeven dat er achter de schermen een veel betere sfeer heerst dan jullie denken.
Mijn enige zorg is de 24 van Zolder dit jaar en de toekomst. Ongeacht, zelfs indien er 30 wagens aan de start staan, is dit nog te weinig om te kunnen spreken van een succes. De kenners weten dat er bij het ochtendgloren nog 50 in de running is en dat is te weinig om de mensen te kunnen blijven boeien. Hier moeten we volgens mij dringend een oplossing voor vinden maar deze oplossing ligt niet in onze handen, spijtig genoeg.
Kort samengevat: eind 2008 kunnen we oordelen wie zijn huiswerk goed gemaakt heeft. Reacties op een testdag waar het 4 graden was, regende en waar 37 van de 45 auto's aanwezig waren getuigen van weinig kennis ter zake. Het aantal Belgische teams in de autosport (circuit, rally, enz) was nog nooit zo groot. Tel maar eens alle wagens in de verschillende kampioenschappen samen, welke landen kunnen dit voorschotelen? Weinigen.
crosserke
23-03-2008, 02:05
Als je als team proffessioneel bezig bent blijven de sponsors zeker niet weg.Je moet ze dan wel een mooi pakket leveren.Volgens mij geven deze mensen nog altijd liever geld aan een nieuwe wagen(Ferrari,lamborghini,ascari) dan aan een Megane van 10 jaar terug.Als je deze mensen dan nog in de watten legt tijdens een raceweekend heb je al veel kans dat ze blijven of het te besteden budget nog wat opkrikken.
GT3 is een spannend kampioenschap met zeer mooie wagens,btcs verleden jaar dat waren de 5 of 6 snelle silhouettes en de rest volgde op tien seconden of meer per ronde.Voor dit jaar ziet het er nog slechter uit,wat ik spijtig vind.
Dunlopcup heeft zeker recht om te bestaan maar blijf gewoon met de voeten op de grond en probeer er iets moois van te maken.
Range Rover
23-03-2008, 04:15
Volgens mij geven deze mensen nog altijd liever geld aan een nieuwe wagen(Ferrari,lamborghini,ascari) dan aan een Megane van 10 jaar terug
Waarom? De DSMEC zal dan nog eens aantonen dat het niet zo is :) Hier kan ik genoeg voorbeelden van geven van piloten die ik heb geholpen en zien evolueren doorheen de raceklasses tot in de Belcar: het maakt niet uit met wat je rijdt, voor elke klasse kan je budget vinden, samen met je partners stippel je een weg uit tot het doel dat je wil bereiken en dat doel bereik je ;)
:champagne: Kleinere kampioenschappen zijn de perfecte leerschool voor teams en piloten die hogerop willen, en daarvoor is de DSMEC het beste geschikt. Het feit dat de DSMEC veel promotie kan maken is eenvoudig te verklaren: veel deelnemers die de tracktime dekken... :champagne:
crosserke
23-03-2008, 11:33
Waarom? De DSMEC zal dan nog eens aantonen dat het niet zo is Hier kan ik genoeg voorbeelden van geven van piloten die ik heb geholpen en zien evolueren doorheen de raceklasses tot in de Belcar: het maakt niet uit met wat je rijdt, voor elke klasse kan je budget vinden, samen met je partners stippel je een weg uit tot het doel dat je wil bereiken en dat doel bereik je
Ik denk dat we voor BELCAR wel over andere budgetten spreken dan in dsmec.
Quote:
Kleinere kampioenschappen zijn de perfecte leerschool voor teams en piloten die hogerop willen, en daarvoor is de DSMEC het beste geschikt. Het feit dat de DSMEC veel promotie kan maken is eenvoudig te verklaren: veel deelnemers die de tracktime dekken...
Veel promotie ?Volgens de mensen hier toch.In werkelijkheid nog niet veel van gezien.(buiten de autosportsite's dan)
We zullen volgende week zien in Spa wat promotie kan teweeg brengen.
Ik zou Spa niet als waardemeter nemen. Door het verschuiven van de data hebben we alles opnieuw moeten doen, daarmee.
De Belgian Kick Off race is voor ons een aanloop, de X-days moeten tonen tot wat we in staat zijn.
En enkel op het internet zou ik niet durven stellen. De deals met Pitstop.TV en TV Limburg zijn rond, de programmaboekjes ook, de nieuwe flyerboekjes zullen spoedig verdeeld worden.
Dries DS
23-03-2008, 13:42
"btcs verleden jaar dat waren de 5 of 6 snelle silhouettes en de rest volgde op tien seconden of meer per ronde"
Nou, binnen die tien seconden zitten heus wel meer dan 6 wagens. Gemiddeld zijn er dat zo'n 15, in Dijon (Trophée de Bourgogne) waren er dat net iets meer dan 20 in 2007... Wat het dit jaar wordt, blijft natuurlijk afwachten, daarover kan ik niemand in het ongelijk stellen ;)
Nog over de BTCS:
"Enig minpuntje (eigen mening): de mindere Nederlandstalige communicatie."
Ergens is dat een correct een punt. Althans: tot halverwege 2006... Sinds dan wordt elke briefing zowel in het FR als het NL gegeven (zowel BTCS als VW Fun Cup) en is alle correspondentie in de twee talen. Ik hoorde sindsdien nog niemand klagen daarover. Voor wedstrijden zoals de BTCS 12U van Francorchamps is er bovendien ook nog een engelstalige briefing voorzien, Idem dito voor de 25u VW Fun Cup, waar bovendien nog eens een duitstalige briefing is. OK, PRC Group blijft een hoofdzakelijk franstalige organisatie, dat ga ik absoluut niet tegenspreken, net zoals Belcar in het verleden hoofdzakelijk een vlaamstalige organisatie was. Ook zij hebben de laatste jaren het geweer van schouder gewisseld, net als PRC Group. Het kan enkel beide taalgroepen ten goede komen.
Persoonlijke mening, los van alles wat voorgaand neergepend is: We hebben in Belgenland dus Belgian GT Championship (SRO-Belcar, top, en Patricia doet het echt wel goed. Ik heb een pak respect voor deze dame.), BTCS, VW Fun Cup en Formula 16 (of ben ik mis?) als nationale circuitkampioenschappen. En daarbovenop krijgen we als geschenk uit de hemel een prachtig gepromoot DSMEC kampioenschap (met een bandenleverancier die het echt wel gesnapt heeft, en een formule die zowat iedereen aanspreekt), een Renault Clio Cup met enkele kleppers en nog de diverse ASAF kampioenschappen. Hebben wij dan wel reden tot klagen in ons kleine landje? Of is dit overdaad? Om nog maar niet over rally en de heropleving van het Legend Rally gebeuren te spreken...
Groetjes, en een goede Paaszondag gewenst,
Dries DS
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.