View Full Version : Australië: Race ==> het verslag
Van de *damp*track van in de warm up is geen sprake meer. De baan is kurkdroog. Ideaal voor een spannende race.
Bij de start al direct sensatie. De beide Ferrari's komen niet zo goed weg en daardoor krijgt Ralf Schumacher de kans om tussen beide Ferrari's te duiken. Direct zit hij in de slipstream van Rubens. Wat volgt is een monstercrash waarbij Ralf als het ware over de auto van Barrichello vliegt. In de scrimage die volgt wordt direct de helft van het veld vernietigt. Onder normale omstandigheden zou je een restart verwachten bij zo een auto-kerkhof. De koersdirectie besluit echter om het op te lossen dmv van een safety car. Hierdoor zijn alle gecrashten ineens 'out of the race'.
Na 5 ronden is er een restart. Montoya maakt vlakt na de restart een foutje, en verliest een plaats aan Schumacher. Coulthard is ondertussen gaan vliegen. Trulli is 2e maar staat onder grote druk van Schumacher. Even later bezwijkt hij onder deze druk en crasht in de muur. De safety car opnieuw buiten en de nieuwe stand. 1e Coulthard 2e Schumacher 3e Montoya.
Bij de restart stuurt Coulthard zijn McLaren het gras in. Schumi eventjes de ideale lijn kwijt en plaats op de rechte lijn kwijt aan Montoya die leider wordt. Lang duurt het echter niet want Schumacher is duidelijk de snelste. Nog 3 ronden kan Montoya het volhouden (vooral te danken aan de sterkere BMW-motor op de rechte lijn). Als het niet op de rechte lijn kan denkt schumacher, dan maar in het infield. Met een bijzonder knap manoeuver pakt hij Montoya in Brabham.
Hierdoor is de race gereden. Wat volgt is een dominante Schumacher, een sublieme Ferrari, McLaren en Williams die vechten om de 2e plaats. Door de crash van Villeneuve en een aantal technische uitvaller's (oa. Coulthard) komen er slechts een acht-tal auto's aan de aankomst. Dit leidt tot deze ongewone uitslag.
P. No Driver Team - Engine Tyres Gaps/Laps Average Stops
1. 1 M.SCHUMACHER Ferrari B 1h35'36"792 193.011 Km/h 1
2. 6 MONTOYA Williams BMW M + 0'18"628 192.387 Km/h 1
3. 4 RAIKKONEN McLaren Mercedes M + 0'25"067 192.172 Km/h 2
4. 16 IRVINE Jaguar Cosworth M 1 lap(s) 1
5. 23 WEBBER Minardi Asiatech M 2 lap(s) 1
6. 24 SALO Toyota M 2 lap(s) 2
7. 22 YOONG Minardi Asiatech M 3 lap(s) 1
8. 17 DE LA ROSA Jaguar Cosworth M 5 lap(s) 2
airco
De conclusies:
Veel conclusies vallen er niet te trekken. Half het veld heeft immers maar 400 meter meegereden. Toch een poging:
Ferrari is NOG dominanter dan vorig seizoen. Schumacher heeft deze race nooit op de limiet van zijn kunnen moeten rijden
McLaren en Williams kunnen zich voor dit seizoen misschien concentreren op de 2e plaats bij de constructeurs. Tenzij ze echter plotseling 1,5 seconden kunnen tevoorschijn toveren.
Minardi haalt zijn eerste punten (sinds 1999) als ik me niet vergis. Webber maakt een prachtig debuut.
F1 was de laatste jaren zo zelden als nu. De voorbije jaren was de concurrentie nog min of meer de evenknie van ferrari. Schumacher en betrouwbaarheid maakten toen het verschil. NU is buiten deze 2 factoren er ook nog pure snelheid erbij gekomen. Er moet dringend meer concurrentie komen voor Ferrari, want de F1 wordt ongeloofelijk saai op deze manier. Er moeten al massa-crashes gebeuren om even wat spectakel te krijgen.
Ivm met de massa-crash in het begin. Ik heb eventjes met mijne video gespeeld.
Normaal zou je zowieso zeggen dat Ralf hier een mega-blunder begaat door veel te kort te slipstreamen, later te remmen, en alle druk op voorvleugel kwijt waardoor hij Rubens Barrichello langs achter ramt. Als je echter de richtingsveranderingen van Barrichello telt (afwijken van rijlijn) dan tel ik er minstens 2. De start was dus weer het klassieke van links naar rechts gezwiep om toch maar je plaats te houden. Hierdoor kreeg Ralf wel bijzonder weinig keuze. Ik weet niet wat jullie van dit manoeuver vinden, maar volgens mij gaat Rubens Barrichello hier in de fout.
dit is de reactie van Barrichello:
"Well I think it’s what we’ve seen from the video really – if I wasn’t there I don’t think Ralf would even have made the corner," said a gloomy Barrichello. "Normally you expect someone just to know that a car in front will brake, and I even braked as late as possible for the corner to try to avoid any incident like that. It was a scary moment but I was ready to jump into the spare car and I think it’s unacceptable that they didn’t restart the race with half the cars stopped out on track."
airco
foto's van de crash vindt je hier.
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2002/melbourne/diapo_301.jpg
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2002/melbourne/diapo_302.jpg
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2002/melbourne/diapo_303.jpg
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2002/melbourne/diapo_304.jpg
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2002/melbourne/diapo_305.jpg
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2002/melbourne/diapo_306.jpg
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2002/melbourne/diapo_307.jpg
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2002/melbourne/diapo_308.jpg
merk vooral hoe Barrichello zijn kop intrekt op de 3e foto. En voor diegenen die niet wisten hoe een F1 er onderaan uitziet. zo dus.
airco
Wat de richtingsveranderingen betreft denk ik, als ik de herhalingen goed bekeken heb, dat Ralf evenveel van zijn lijn afwijkt. Hij rijdt idd niet aan de leiding, maar men kan zich ook de vraag stellen of hij geen gevaar betekent voor de andere concurenten.
Ralf verklaart (op de Duitse RTL) trouwens dat niet de richtingsveranderingen van Barrichello het probleem waren, maar wel het feit de Barrichello, na zijn tweede richtingsverandering, vroeger remde dan Ralf.
Over de richtingsveranderingen is in het verleden al heel wat te doen geweest, moeten we nu gaan afvragen wanner men wag remmen.
De reden van het niet herstarten kennen we allemaal. Ik vind het echter reuze-jammer voor de teams, piloten, publiek en TV-kijkers dat men de race verderzet met slechts de helft van het veld.
C U
Ik heb nog niets gezien, alleen gehoord dat MS won.
Maar ik heb ook iets over de crash gehoord èn vooral hier gezien dat MINARDI 2 PUNTEN BINNENRIJFT!! 't Is feest. En ook al een punt voor Toyota.
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2002/melbourne/diapo_324.jpg
WOOOh0000 !
Noem je dit een saaie race ? Mega-startcrash (veroorzaakt door Barrichello en Heidfeld) waarin de helft van mijn pronostiek het laat afweten, knappe duels tussen Montoya en Schumacher, Schumacher en Trulli en een SCHITTERENDE 5de plaars voor ozzie Mark Webber ! Die beelden van Webber deden me stukken meer plezier dan Schumacher die als eerste over de streep kwam (met een oude wagen de concurrentie op een hoopje rijden....)
F1 kan mooi zijn. Mooie start van 2002. Laten we hopen dat de volgende races evenveel spektakel bieden !
Plus:
*Ferrari. Vreselijk dominant. Wie houdt Schumacher van z'n 5de af ?
*Montoya: Kon in de mate van het mogelijke mooi weerstand bieden aan Schumacher.
*Raikkonen: Schitterend begin van de Fin in de McLaren.
*WEBBER: WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
*Toyota: Ze horen erbij.
*Irvine: Zo'n geluk gaat Jaguar wel niet blijven hebben...
Min:
*Barrichello: reed de start bijna op z'n Schumachers; de anderen dwingen in de remmen te gaan.
*Heidfeld: Veroorzaakte de puinhoop na de Barrichello/R.Schumacher crash.
*Arrows: Deed me denken aan de grap met de Stewarts in '99. Beide wagens blijven op de grid plakken. Jos moet zich idd kapotgelachen hebben achter z'n TV.
*Jordan: Het hele weekend een onbetrouwbare wagen. Fisico kon de startcrash niet ontwijken, Sato parkeerde z'n Jordan in de pitbox
*Coulthard: Reed toch net ietsje teveel naast dan op de baan. Betrouwbaarheid bij McLaren zit ook nog niet snor. Coulthard gaat moeten oppassen met Raikkonen.
*Trulli: Beetje druk van Schumacher en hopla, van de baan af..
*Villeneuve: kans op punten verknoeit door crash
Dan ten slotte ook een plus én een min aan Lammens en Goossens. Het commentaar was best goed (buiten de vele verkleinwoordjes van Goossens (geconctreerde 'gezichtje''van Schumacher, 'pakketje') en het duizend keer herhalen van het 'onverhoopt succes' van Minardi)
een GROOT MINPUNT is het niet uitzenden van de persconferentie na de race. Op z'n rtbf's dus.
Lammens wist wel nog aan te kondigen dat donderdag een F1-magazine wordt opgestart op Canvas 'over de lijn', waarin ze de race samenvatten en ook een reportage maken over het feit dat er weinig Belgen in de F1 raken. Ben benieuwd.
In ieder geval. F1 in 2002. Meer van dat !
Finish
Op RTBF dacht Saelens dat er iets moest zijn stuk gegaan op de wagen van Trulli. Nu ze allemaal over traction control beschikken, zou hij wel eens gelijk kunnen hebben.
Nu ik de beelden zag, meen ik toch dat Barrichello hier de meeste schuld treft, ook al moet (in het dagelijks verkeer) de achterligger altijd kunnen remmen.
Sway Bar
03-03-2002, 10:45
Die mega chrash kon vermeden worden... Rubens ging toch wel een paar keer ferm in de verdedeging.
tja en dan iedereen op elkaar, zeeeeeeeeer jammer dat de race niet werd gestopt, en neen ik weet niet waarom??
( kon zijn dat ze het hebben gezegd, maar den tv stond nogal stil omdat ouders nog aan het slapen waren ;) )
Chrashes zie ik dus nooit graag, dat is niet racen en zeker niet zo'n chrash, 13 auto's maar over na T1. :eek:
Maar anders wel mooie stukken gezien tussen Montoya en Schumacher en Trulli... maar is al gezegd :)
Was een boeiende race, tot wanneer Schumi voorbij Montoya was stond de plaatsen 1,2 en 3 al vast... ( toch nog druk door Raikkonen op Montoya)
gelukkig hebben ze ook veel de andere rijders getoond en die waren nog wel leuk aan het vechten voor punten.
Alleszins GEEN saaie race!
Commentaar vond ik goed, misschien missen ze nog de finesse.
Wat wel goed is eindelijk een race van het begin tot het einde zonder reclame en jammer dat er geen persconferentie was.
Kheb niet meer verder gekeken op itv maar naar bed gegaan, misschien daarom dat ik niet weet waarom ze de race hebben laten doorgaan.
Feitelijk kan je aan de hand van dit eerste raceweekend bijna geen besluit nemen over de verhoudingen. Okay, Ferrari is weer een klasse apart, dat staat vast.
Maar de kwalificaties waren na een halfuur gedaan, de race zat er voor de helft van het veld al op na de eerste bocht...
Start van het seizoen in Maleisië (met 12 teams ? :D )
Ik denk toch ook dat er iets scheelde aan Trulli's Renault. Hij begint vrij laat in de bocht te spinnen, wanneer het kritieke punt (gas erop dus) volgens mij toch al voorbij is. Misschien de tractie-controle?
Race begon zeer spectaculair, jammer dat er niet veel wagens overschoten. Maar ja, dat is zo'n race-incident; kweet niet of dat ge daar één persoon als 'de schuldige' kan aanduiden. Goed van Raikkonen dat hij zich daar uit gered heeft, en dan naar een derde plaats :)
Schoon gevecht tussen Montoya en Schumacher, maar daarna was de race in feite over. Toch liever wat meer spanning voor de volgende races.
Toch goed dat Minardi voor Toyota blijft. :) Zoals Salo zich verremde, khad zoiets eerder van Yoong verwacht :D
thecrowd
03-03-2002, 11:36
Ik vraag me af of ze nu daadwerkelijk de groeven van de banden zullen meten. Bij de pitstop van Montoya stond hij op slicks bij het binnenkomen. Zie maar hoeveel verschil tussen de banden van Schumi en Montoya.
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2002/melbourne/diapo_339.jpg
Al bij al een leuke wedstrijd, veel onboard vieuws!!!
Het volk die uit zn dak ging toen Webber 2 puntjes nam voor eigen publiek maakte het een goeie sfeer daar.
Het probleem van Coulthard zou blijkbaar een kapotte versnellingsbak zijn. Terugschakelen ging niet echt meer. Vandaar zijn problemen in de remzones. Uiteindelijk zat hij vast in 6de.
De zwarte vlag van Bernoldi vind ik wel om met te lachen; eventjes snel in de reservewagen springen terwijl de race volop bezig is :D
zijn ze bij Arrows dan echt zo dom ? :)
Hier mijn bescheiden mening:
-Barri verprutst de race voor teveel andere piloten
- Waarom in godsnaam werd de race niet stopgezet om een herstart te krijgen met zo goed als alle piloten terug op de grid?
-Dikke pluim voor Weber voor z'n prestatie in de Minardi
-Dikke pluim voor Trulli, hij kreeg mij een keer of 3 recht uit m'n stoel toen hij de Schumi achter zich hield (eindelijk geen mak "ga maar voorbij, je bent toch sneller dan ik" gedoe)
-Duim omhoog voor Schumi voor de manier waarop hij Monti voorbijging. Die tweede stond serieus scherp, en je zag dat hij zich niet zomaar zou gewonnen geven...
-Duim omhoog voor Arrows, die Jos de Boss waarschijnlijk "de" lachbui van z'n leven gegeven hebben...
-Duim naar beneden voor Jaguar. Dikkie, grijp eens in , want het wordt belachelijk...
Al bij al was het een saaie bedoening. De domme beslissing om de safetycar ronden buiten te laten ipv een herstart was de eerste. De Schumi die zonder probs weer domineert (doet natuurlijk niets af aan zijn prestatie) Een Mercedes, met waarschijnlijk de grootste bedreiging voor Schumi erin, die de geest geeft. Enfin...
Dan de commentaar. Ik hoorde hier in feite nog maar weinig meningen, maar ik ergerde er mij blauw aan. Als Trulli er af ging, werd er van een fout vd piloot gesproken, terwijl volgens mij de tractioncontol niet naar behoren functioneerde...Als Coulthard, toen de pacecar binnenging het gras opging, sprak men van een flater vd piloot, terwijl het duidelijk was dat er wel een "storing" aan de wagen oorzaak moest zijn. Er waren nog enkele situaties waarbij ik dacht, "pffff, zouden ze niet beter zwijgen ipv van onzin uit te kramen..." Alhoewel, nee, dat mag ik ook niet zeggen want op andere momenten waren er sekondelange stiltes, tijdens dewelke ongetwijfeld interessante informatie betreffende de aan de gang zijnde race kon gegeven worden.
Op naar Maleisië (zou er een kwalificatie op de RTB te zien zijn?)
Ps: Volgens mij gaat Max Mosley, bij de volgende keer dat een wagen airborne wordt, het valscherm verplichten! Hoe hij daar nog niet eerder aan dacht...
Commentaar kan zeker nog verbeteren, maar aan de nadere kant:
- als de tractiecontrole uitvalt is het aan de piloot om zijn wagen te controleren. teveel gas blijft een fout, alhoewel ik kan begrijpen dat ge toch wel efkes verschiet als ge plotseling weer volledig zelf moet doseren
- toen Coulthard eraf ging vond ik het ook eerst een afgang; zo'n mankement wordt pas achteraf duidelijk (tenzij ge digitale tv hebt, want daar tonen ze soms de rpm's als ik me niet vergis)
Oneliner
03-03-2002, 12:09
Jeps, mooie race van Schumacher en ferrari. Ze hebben het mooi voor elkaar.
Maar wat ik me nu afvraag. Eigenlijk hefet ferrari gewoon nen nieuwe auto zoals de rest hé? Buiten dat er binnekort nog die nieuwe motor aankomt...?
Djeezus dat gaat hard worden...
En voor die mensen die NIET wete waarom de race geen herstart kreeg. => unser herr Schumacher war nicht in das unfall betrokken :)
Dusja, al bij al een leuke race om henne te zien, zeker de eerste 20 ronden.
de race zou van mij zeker een 7 krijgen. en dat zou de eerste keer zijn na zo'n race van de ferrari.
En die startcrash, volgens mij toch wel barichello die in fout is.
IS het niet normaal dat ge van u lijn moet afwijken als ge iemand wilt voorbijsteken?
Dusja, spijtig dat et geen herstart was.
Het enige wat ik kan zeggen is dat ik héééééél content ben dat ik niet om vier 's morgens ben opgestaan :p
Werner333
03-03-2002, 12:21
De Ralf is toch een kalf.
Als ge de onboard beelden ziet en ge luistert goed hoor je hoe hij constant inhoud om niet op Barri te rijden maar als Barri de bocht aanremt hoor je hoe Ralg gewoon gas geeft en er boven op knalt. Dat Barri slingert heeft blijkbaar iedreen weer gezien maar Ralf deed het nog erger.
Spijtig dat er geen restart was. OK de baan kon snel vrij gemaakt worden maar de mensen die betalen ginder om een race te zien met meer wagens.
Verder: restart, ik dacht weer een blunder van DC maar hij kon er niet aan doen :D , een knappe inhaalbeweging van JPM op MS maar hetgeen MS enkel ronden deed was nog knapper.
Trulli die spint door denk ik zijn eigen fout. (ja ondanks tractie controle)
En rustig uitrijden.
Zoals ik reeds eerder al gezegd heb: Ferrari en MS 2002 champions.
De mensen die vinden dat Trulli een fout maakte, mogen mij dat toch eens uitleggen. Als het inderdaad de tractiecontrole was die haperde, dan kunt ge dat niet meer rap rap corrigeren als ge in een F1 vol op het gas zit (denk ik toch).
Of misschien was het de ophanging. Trulli mag dan regelmatig fouten maken, maar daar, op die manier kan volgens mijn bescheiden mening enkel een mechanisch defect zijn.
Anderzijds klinkt z'n excuus niet echt overtuigend:
"Ik had een goede start, en reed op een mooie positie", kijkt Trulli terug. De Italiaan kwam als tweede de eerste bocht uit. "Alles zag er goed uit, totdat ik plotseling de controle verloor bij het uitkomen van de eerste bocht. Ik denk dat er olie lag of iets dergelijks, en dit is natuurlijk een teleurstellende manier om mijn eerste race voor Renault te eindigen. Toch ben ik bemoedigd door de manier waarop wij hier als team presteerden, en wil ik iedereen bedanken die zich dit weekend voor mij heeft ingezet."
Bron = F1racing.net
tja ivm met het feit dat ik zeg dat de F1 dringend meer spanning nodig heeft. De race van vandaag zien we inderdaad wat inhaalmanoeuver's. Schumi die met Montoya vecht enzo. Maar wees nu eens eventjes realistisch dat alle spanning komt door de crash in de eerste ronde. Schumi komt pas 4e door de eerste bocht, en moet een paar man inhalen. Daardoor krijgen we een mooi gevechtje tussen Montoya en Schumacher.
Ik vond dat ook mooi. Maar volgende race raakt Ferrari goed weg bij start en kunnen we na 300 meter de winnaar van de GP opschrijven. Als Hockenheim nog zou bestaan zouek Williams nog in 1 GP een kans geven. Doordat ze alles goedmaken op puur vermogen op een rechte lijn. Op alle andere circuit's hebben ze geen kans. Binnenkort komt Ferrari met de F2002 en zijn ze in totaal 2 seconden per ronde sneller op topteams als Williams en McLaren. Als je 2 seconden per ronde sneller bent kan je enkel verslagen worden door je eigen. Door een gebrek aan onbetrouwbaarheid. Geloof mij, zonder ongelukken is de WK voor 2002 is al bekend, en geloof mij dat ze dat ook al bij Williams en McLaren begrepen hebben.
En tja, webber pakt mooi 2 punten. Salo een punt. Dat ze ervan profiteren van de omstandigheden, is hun goed recht. Maar als ik zie dat je met 6 seconden trager per ronde 5e kan worden ... van spanning gesproken.
airco
Ik heb een mooie race gezien deze morgend!
- het blijkt dus duidelijk dat slechts één persoon in staat is om de hele piste al zigzaggend te verkennen zonder brokken te maken. Het is niet aan de teamgenoot om dit na te doen.
Barrichello ging echt van links naar rechts en van rechts naar links en ..... . Het is normaal dat de wagen die volgt in de slipstream duikt van z'n voorganger. Ralf gaat wat mij betreft vrijuit, Barrichello daarentegen.
- de Ferrari maakt gebruik van een remlicht. Na het stuk waar lange tijd een flauwe linkse wordt genomen zagen we aan de remzone steeds het achterlicht van de Ferrari aan- en uitgaan. Ik heb dit enkel bij de Ferrari gezien.
- prachtig beeldverslag daar in Australië! Onboard beelden volop (en zonder storing!), snelle reacties van de regisseur, veel herhalingen, ... Een voorbeeld voor de rest van het seizoen!
- de VRT zoog big time! Alsof ze in een metalen koker zaten! Heb de race gevolgd op RTBF. Prima verslaggeving van Vingeron en Saelens en een pre-race magazine!
Ik snap eigenlijk niet waarom de VRT zo veel geld heeft uitgegeven om de F1 te kopen. Ze zenden haast niets uit en geven niet de indruk het te willen doen. Hebben ze gewoon een kijkcyferkannon willen wegnemen bij Kanaal 2?
- Volgens mji kent Montoya de diffuser van de Ferrari al uit het hoofd :D
Het wordt een goed jaar. Op naar een 5e kroon voor Schumacher!
Over Ralf:
Je kan inderdaad zeggen dat hij ook van zijn lijn afwijkt. In hoeverre is dit echter niet veroorzaakt door de afwijkingen die Barrichello doet. Ralf is duidelijk sneller en wil voorbij steken. Als Barrichello zich aan de regels houdt is Ralf er vlotjes voorbij, en gebeurt er geen crash in de 1e bocht. Nu zwiept Barrichello vlak terug voor Ralf, remt sneller en Ralf is te laat ==> crash.
airco
Originally posted by airco
Je kan inderdaad zeggen dat hij ook van zijn lijn afwijkt. In hoeverre is dit echter niet veroorzaakt door de afwijkingen die Barrichello doet. Ralf is duidelijk sneller en wil voorbij steken. Als Barrichello zich aan de regels houdt is Ralf er vlotjes voorbij, en gebeurt er geen crash in de 1e bocht. Nu zwiept Barrichello vlak terug voor Ralf, remt sneller en Ralf is te laat ==> crash.
Barrichello had nu eens de kans om Michael voor te blijven en doet dan dit! Hij heeft het dus verprutst voor dit seizoen.
Stel je voor dat Barrichello voor Schumacher ligt en Schumacher voorbij wil, ... wat denk je dan dat Todt zal zeggen?
Had Barrichello vandaag Schumacher te snel af geweest, dan zie ik dat niet onmiddellijk gebeuren.
Hoedanook, het zelfvertrouwen van Barrichello heeft opnieuw een stevige deuk gekregen!
FleaBite
03-03-2002, 13:06
nu, hoe dan ook, die crash is er geweest, en daardoor heb ik een zeer schone race gezien. En ik ben daar content mee.
Ben ook content van Raikkonen, van laatste positie (ook al was dat p12) terugkomen tot derde, /me likes :) . Jammer dat we daar niet zoveel van gezien hebben. Ook jammer dat hij dat foutje dan maakte na zijn tweede stop. Ik hoop hem in de volgende race opnieuw zo bezig te zien, misschien al wat meer pushend dan. Want ik vond dat hij wat meer druk kon gezet hebben op Monty.
de VRT zoog big time! Alsof ze in een metalen koker zaten!
Exact om 5u43 (ik heb het onthouden) trok oftewel Goossens oftewel Lammers een blikje frisdrank (of bier, tijdens de werkuren hoo hoo) open ! Dat 'psssjt' geluid herken je natuurlijk uit de duizenden :D
http://itv-f1.fp.sandpiper.net/media/imagelibrary/9465_2.jpg
Het échte podium in Melbourne !
FleaBite
03-03-2002, 13:25
ik dacht dat ik nu en dan een koffie-servies hoorde (roerende lepeltjes en zo (ting-ting-ting, ge weet wel) ;) )
ik dacht da da mijne PC was als er zo ne pop up is doet die ook altij klik.
JPMontoya
03-03-2002, 14:33
Fantastisch voor Webber , dit is nou eens echte sport !!!
Prachtig voor Webber en het hele minardi team !!
Voor mij was er maar een winnaar en dat is Webber !
Oneliner
03-03-2002, 14:34
Originally posted by airco
Maar wees nu eens eventjes realistisch dat alle spanning komt door de crash in de eerste ronde. Schumi komt pas 4e door de eerste bocht, en moet een paar man inhalen
Tja, Schumi was gewoon slecht weg, met of zonder ongeval, en ik vrees dat em zonder de crash maybe nog verder was weggeweest, want ik heb zonet de start nog eens gezien op canvas, en hij zat echt helemaal aan de buitenkant, nog voor ralfke barri gedag kwam zeggen. Een raikonnen bijvoorbeeld zo zeker nog voorbij geweest zijn Persoonlijk denk ik dat de race NOG spannender was geweest indien er gewoon geen crash was geweest, hoewel die best wel spectaculair was.
Wat niet wegneemt dat schumacher de verdiende winnaar was, maar oim nu te zeggen dat de spanning kwam door de crash, kweni ze...
tja, hoofdzaak van het probleem is dat de Ferrari's veel trager wegkwamen. Bovendien zit Schumacher idd heel ver aan de buitenkant. Maar in die bocht aan de buitenkant is zowaar beter he. Je komt zij aan zij door de eerste bocht doordat schumacher sneller kan insturen door dat de bocht minder scherp wordt voor hem. de volgende bocht kom je dan zij aan zij waar schumacher wel aan de binnenkant zit voor de lange linkse.
Er van uitgaande dat de Ferrari's de volgende race beter wegkomen. Dan rijden ze start-finish met 2 wagens aan de leiding.
airco
Ik vond persoonlijk dat da crash aan de start eigenlijk grotendeels te wijten was aan het stuur- en remgedrag van Barrichello, na die paar jaar samen met Shummi begint hij precies de trekjes die mij zo irriteren aan Shumi over te nemen.
stuurgedrag ben ik het mee eens. HIj veranderde minstens 1 maal teveel van rijlijn. Maar als we daar mee beginnen zullen we de komende maanden nog veel piloten moeten bestraffen. Want uiteindelijk doet iedere piloot dat. Let maar eens op welke piloten consequent hun lijn houden bij de start. ==> bijna geen, want vechten voor plaatsjes is nu eenmaal inherent aan een start.
Remgedrag ben ik het niet mee eens. De piloot bepaalt nog altijd zijn rempunt. Dit is voor iedere piloot verschillend, en sterk afhankelijk van wagen tot wagen en van de hoeveelheid brandstof. Het is de taak van de achterligger om erover te waken dat hij op elk ogenblik nog een uitweg heeft. Als Barrichello zegt dat dat punt zijn rempunt is dan is daar niks mis mee. Dan hoeft Ralf daar maar mee rekening te houden.
airco
tsjolder
03-03-2002, 19:27
De start: ik ga geen uitspraak doen over wiens fout dit nu was, ik zou daarvoor eigenlijk on board beelden moeten zien uit beide auto's (met geluid erbij). Ik wil enkel opmerken dat het, al dan niet toevallig, niet de eerste keer is dat er een williams achteraan op een andere auto knalt.
Safetycar: mij een groot raadsel waarom die buitenkwam en er geen herstart kwam. Ik denk trouwens dat de volgende keer dat er een grote crash is bij de start wel rood zal worden gezwaaid: Bernie zijn kijkers zitten niet te wachten op een race met tien wagens.
Problemen van Trulli en Coulthard: ook hier geen uitspraak of dit stommiteiten waren of technische problemen. Op het eerste zicht dacht ik ook stuurfouten, maar alleszins bij DC lijkt dit onwaarschijnlijk, zelfs Coulthard maakt niet zoveel fouten ;) (kon het niet laten).
Race voorbij na een ronde of 15-20, eens Schumi aan kop stond de winnaar vast. Die eerste rondes geef ik een 9 op 10, daarna een 5.
Ferrari toch wel oppermachtig, misschien deels ook dankzij bridgestone. Als de F2002 even sterk is als men wil doen geloven, gaan de niet-ferrari-supporters een vrij onaangenaam raceseizoen tegemoet.
VRT: ik heb ze een kans gegeven, ik heb het 24 minuten uitgehouden en ben toen overgestapt naar RTBF. Ik vond dat er wat te weinig enthousiasme zat in het commentaar en vond het jammer dat ze niet ter plaatse waren. Ze hadden ook duidelijk digitale beelden.
Tot slot, LEVE MINARDIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Originally posted by tsjolder
VRT: ik heb ze een kans gegeven, ik heb het 24 minuten uitgehouden en ben toen overgestapt naar RTBF. Ik vond dat er wat te weinig enthousiasme zat in het commentaar en vond het jammer dat ze niet ter plaatse waren. Ze hadden ook duidelijk digitale beelden.
u verwoordt het juist. Te weinig enthousiasme. Het geheel klonk vrij monotoon. Laten we ze nog wat tijd geven om te groeien. Ik voor hun is het een leerproces. Erger vind ik dat ze maar enkele quali's zullen uitzenden.
airco
Ferrari Forever
03-03-2002, 21:03
Dan ben ik toch niet de enige die vond dat de verslaggeving op canvas leek alsof ze daar hun krant zaten af te lezen. IK heb (in tegenstelling tot zowat iedereen hier) Baert nooit slecht gevonden, en bij hem en Verellen kon je tenminste nog wat enthousiasme bespeuren. Hier kwamen ze blijkbaar net van een begrafenis en blijken ze nogal een voorliefde te hebben voor verkleinwoorden en dan in het bijzonder voor het woord 'pakketje'. Gelukkig de race opgenomen op RTBF, waar , zoals altijd een half uur voor de race een bijzonder interessant magazine uitgezonden werd, en waar de presentatie toch meer begeesterd was.
Voor de rest :
Schummi weer de juiste man op de juiste plaats
Barri weer de verkeerde man op de verkeerde plaats
Montoya heeft nog eens zijn lef laten zien
Coulthard nog maar eens pechvogel
En de grote overwinnaars van de dag : MINARDI, die even tevreden waren met hun twee puntjes als hadden ze de GP gewonnen
Ja, ben ik zoals eerder gezegd al volledig mee akkoord.
Laten we echter Lammens en Goossens niet vanaf de eerste race afschieten, want dat verdienen ze ook niet. Ook voor hun zal het een leerproces worden. Aan het enthousiasme zullen ze hard moeten werken, net als zo nog een aantal kleine puntjes, want perfect was het zeker niet. Ze verdienen het echter ook niet om vanaf de eerste race keihard afgekraakt te worden. Geef ze wat tijd, en tegen de GP van Monaco kunnen we dan maybe eens conclusies trekken over hun commentaar.
Dat ze niet alles uitzenden vind ik persoonlijk veel erger dan de voorlopig monotone commentaar.
airco
Ferrari Forever
03-03-2002, 21:47
Voor mij verdienen ze het net wel om keihard afgekraakt te worden. Als ze iets doen dan hadden ze het evengoed meteen goed kunnen doen.
In tegenstelling tot vroeger heeft de VRT nu wel degelijk een goed uitgebouwde sportredactie en veel meer financiele armslag Aan een gebrek aan mogelijkheden of middelen ligt het dus zeker niet.
Ik denk dat het stilaan duidelijk is dat het de VRT enkel te doen was om een kijkcijfertopper af te snoepen van VTM. Om en bij de 200.000 kijkers is misschien niet veel, maar wel voor een zondagnamiddag. Dat ze de kwalificaties daarbij ondergeschikt vinden en dus niet uitzenden, heeft enkel te maken met het feit dat die minder kijkers trekken en het getuigt van bijzonder weinig respect voor de f1 liefhebbers. Geloof me, het heeft echt niets te maken met één of andere clausule in het contract voor de uitzendrechten waardoor ze de kwalificaties (en de persconferentie) niet kunnen of mogen uitzenden. Het is voor hen gewoon een kwestie van het goedkoopste (en voor hen meest lucratieve) contract te bekomen. Als Kanaal 2 het kon, waarom kan de VRT het dan niet ?
Ja, denk dat alles gezegt is en iedereen ongeveer dezelfde mening heeft:
-Start incident was ook volgens mij meer de schuld van Barichello dan van Ralf, maar mischien had deze laatste na zijn meerdere vruchteloze pogingen Rubens voorbij te gaan in de eerste bocht beter iets afgewacht , hij was tweedes en was het zijn broer niet die voor de race al gewaarschuwd had voor incidenten in de eerste bocht?
-Coulthard in achter de pace-car deruit in laatste bocht: net zoals (bijna) iedereen, inbegrepen de commentatoren van VRT dacht ik ook aan een stuur/rem fout van DC maar zoals later bleek was er meer aan de hand.
-Subliem inhaalmaneuver van Montoya, die enekele ronden later met een even subliem maneuver van Michael terug "gepakt" werd
-Verder een pluim voor Kimi R en Truli die ook een probleem had later want zo'n "beginners" fout zie ik deze man eigenlijk normaal niet maken
-Heel mooi voor Minardi en Toyota, die dankzij hun mindere startplaats mooi heelhuids door konden rijden en zo enkele puntjes pakten
-Een verdiende zege voor MS, en natuurlijk ook de voor de 2e en 3e, rest door de uitzonderlijke omstandigheden in de punten maar het is hun gejeund
-Wat het VRT commentaar betreft, vond ik helemaal niet slecht voor hun eerste keer, en beetje meer enthousiasme mag natuurlijk maar dat zal wel komen. Hebben minder "flaters" gezegt dan vroeger op K2, gaan denk ik wel iets doen aan de achtergrond geluidjes (blikje, lepels,...) Vond het genietbaar hun commentaar. De mensen hier die zeggen dat ze na 25min zapten naar RTBf hebben ongelijk, gemakkelijk hier te zeggen dat het slecht was , denk dat veel mensen die hier met volle enthousiasme hun commentaar spuien in de pits ook anders zouden overkomen als je weet dat enkele duizenden mensen mee luisteren hoor!
Als besluit kan ik nog zeggen dat het inderdaad een zeer mooie gefilmde F1 was, incar, replays, varieteit in beelden, alles was picobello. Aan spannings gehalte krijgt deze GP van mij een 7,5/10 gemiddeld met een uitschieter het eerste halfuur.
Greetz en tot binnen 14 dagen
De Laskaat
Wel ja Ferrari Forever,
Is alles wat jij doet dan ineens perfect ?!? Suppose not. Bij mij ook niet overigens.
Als je zelf dingen probeert, en je probeert dingen goed te doen, dan nog zal je merken dat sommige dingen niet altijd evengoed lukken. Toch is de motivatie voor 100% aanwezig om iets goed te doen. Dan verdient niemand het om afgekraakt te worden. Het was zeker niet bijzonder veel beter dan op kanaal 2. Laat staan dat ze aan onze hoge verwachtingen voldeden. Maar je eerste stapjes op deze aarde waren ook moeilijker dan diegene die je nu elke dag zet he ... niet? Toch was er toen niemand die je afkraakte omdat je eens viel ....
Dat de VRT een doel van veel kijkers nastreeft is hun goed recht. Iedere firma (ex staatsbedrijf of niet) heeft tot doel om zo rendabel mogelijk te functioneren. Is formule1 uitzenden rendabel, dan zullen ze de rechten kopen. Is de formule1 onrendabel, dan zal er niemand geinteresseerd zijn in de rechten. En geloof me nu of niet he, maar zowel bij de VRT als bij Kanaal 2 telt maar 1 ding zene. De cijfers die ze op het einde van het jaar kunnen voorleggen. Aan de hand van die cijfers zullen ze beslissen wat ze uitzenden. Als de het voor de VRT niet rendabel is om qualificaties uit te zenden, dan zal daar wel een of andere grote baas beslissen om ze niet uit te zenden. Het punt van rendabel zijn kan voor beiden verschillen. Zo is er reclame. Met de reclame-inkomsten financiert kanaal2 de formule1. Voor de VRT is dit overheidsgeld. Je kan moeilijk verwachten dat ze dat overheidsgeld besteden voor een belachelijke minderheid van de vlamingen he. In deze beslissingen hebben de commentatoren (en de sportredactie) absoluut geen inbreng. Zij krijgen de taak om de Formule 1 te verslaan, en daar zijn ze meer dan behoorlijk in geslaagd (zij het met kinderziektes). Geloof mij, de beslissing om een race te verslaan of niet is een zuiver financiële zene, zowel bij Kanaal2 al bij de VRT.
Ik zou met mijn formule 1 hart ook graag alle formule1 op TV zien inclusief alle trainingen, en liefst nog op zoveel mogelijke kanalen enzovoort. Ik weet echter dat dit financieel niet haalbaar is. Misschien moeten we maar eens inzien dat de F1-rechten alsmaar duurder worden, en dat weinig tot geen *gratis* omroepen deze investeringen nog kunnen doen. Dit is een vaststelling die ook ik maak, maar het is voor mij geen reden om met stenen naar Lammens en Goossens te smijten. En zelf weet ik ook dat ik destijds Baert & Co te streng beoordeelt heb. Wees blij met wat we nog hebben, en laat ons er het beste van maken, voor dat we over enkele jaren met zen allen naar het betaal-net vliegen voor de Formule1.
airco
Rallyloverke
04-03-2002, 10:05
Het mooiste moment van heel de GP : Webber die overgelukkig vijfde wordt!
Voor de rest : blij da'k nie ben opgestaan en naar de RTBF een stukje heb gekeken.
Idd, de blijdschap van Webber deed me veel meer dan de zoveelste overwinnig van Shummi, laten we hopen dat we zulke dingen dit seizoen meer gaan zien zonder dat de helft al crasht aan de start ;)
In ieder geval hoop ik wel dat de andere teams wel sneller zullen worden, want anders gaat het een saai seizoen worden als Shummi zo blijft domineren.
Ik vond de commentaar op de VRT trouwens heel genietbaar, hou er allemaal ook eens rekening mee dat het voor die mannen ook 4u 's morgens was hè. Trouwens, geef die jongens wat krediet, Ka2 was echt nie beter zunne. Trouwens, lang leve Canal Digitaal (Canal+) 7 verschillende kanalen F1, kunde gewoon uw favo camerastandpunt kiezen.
Greetz
Barry
Spannende race gezien...? Dan moet ik me toch van zender vergist hebben en naar bowls gekeken hebben.
Effe kort mijn gedacht (want Airco vindt dat belangrijk):
1) dankjewel Schumi en Juan Pablo voor 15 ronden "Formule 1"
2) dankjewel Mark Webber en Mika Salo voor 3 à 4 ronden "Formule 1".
3) de blijdschap van Webber bij het overschrijden van de finish heeft mij (ouwe rot) zowaar kippevel bezorgd
4) Toyota heeft meteen de eerste race uitgereden, ik had eigenlijk niets anders verwacht
5) VRT kommentaar was kwa inhoud te pruimen, alleen mis ik een flinke dosis "begeestering"
6) Barrichello is naar mijn bescheiden mening de hoofdoorzaak van de crash, en daalt nog wat verder in mijn achting. Let op, enkele jaren geleden (zijn Stewart tijd) zag ik in hem nog een groot licht, hoe langer hoe meer zie ik in hem alleen nog een groot bakkes die er altijd van overtuigd is dat het aan iemand anders ligt.
7) De uitslag is vermoedelijk niet representatief voor de rest van het seizoen.
8) Na een dik uur was de uitzending al gedaan en kon ik de afwas afdrogen
9) Een beetje hilarisch vond ik de uitspraak van Schumi omtrent teammaat Rubens: "Zijn tijd komt nog wel"
Hij zij er wijselijk niet bij wanneer, waarschijnlijk met Sint Juttemis.
jan
Originally posted by jan
Effe kort mijn gedacht (want Airco vindt dat belangrijk):
lol, idd
==> voor diegenen die niet kunnen volgen de verwijzing die jan doet vindt je hier (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?threadid=1706) ;)
voor de rest hoop ik dat je bedoelt (met de uitslag niet representatief) dat Minardi en jaguar niet iedere race punten zullen scoren. Als je het op de toppers hebt zie ik anders nog niet zoveel veranderen zene. Ferrari is gewoonweg de snelste, en ik zie niet echt in wat daar op 2 weken tijd aan gaat veranderen.
airco
:rolleyes: idd, niet representatief vanaf plek 4
jan
tsjolder
04-03-2002, 20:05
Als ik na 25 minuten naar rtbf zap, heeft dat waarschijnlijk ook te maken met het hoge niveau dat op rtbf wordt gehaald. Ik kijk nu al enkele seizoenen rtbf en daar wordt de f1 heel goed gebracht. Bijgevolg vergelijk ik de vrt met rtbf en niet met ka2. En dan kan ik enkel vaststellen dat de vrt (nog) niet aan dat niveau kan tippen.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.