Log in

View Full Version : Code 60 vlag een vloek of een deugd ?

Pascal
14-04-2008, 12:03
en net dat peleton deed geen 60 per uur maar naar schatting 40 p/u! .... op een gegeven moment stonden we bijna stil op het circuit !

Ik ken het reglement niet maar mag je inhalen tijdens de code "60" ???

Het is inderdaad zeer opvallend dat de code "60" in de DSMEC zijn doel voorbij schiet. Telkens vormen er dich peletonnetjes en dit is net niet de bedoeling...

C U

Bart.Vandecavey
14-04-2008, 12:22
misschien zo'n bord op het recht eind zetten bij een code 60:
http://www.politiewestlimburg.be/fotos/bord2.jpg

Luc VDC
14-04-2008, 12:24
@ Pascal
Goede vraag.... ik weet het zelf niet:confused:
Ik persoonlijk denk van niet omdat dit de safety car vervangt en ook bij een S.C procedure mag men niet voorbij gaan.
Het probleem is dat er 85 % van de racewagens geen kilometerteller heeft en als je helaas zo iemand de kop van het peleton hebt ben je gezien met bovenvermelde resultaten.
Men vertelt ons in de briefing dat een ronde Zolder genomen aan 60 km/u exact 4 minuten bedraagt.... niemand neemt dus het risico (en zeker degenen die niks meer te winnen of te verliezen hebben) en beter trager dan een "stop en go" denken ze.... enkel de toevallige racewagen met kilometerteller kan het exact weten.... maar al hij in het peleton gevangen zit is het ook noppes, zit die aan kop dan heb je geluk hé, en net dat hadden we niet!
Een geluk dat ik een integraal helm op heb anders had ik in m'n stuur gebeten van colère:D
Groeten
Luc Vdc

Luc VDC
14-04-2008, 12:37
@ Bart Vandecavey,
Grandioos idee !!!, zo zou iedereen op z'n toerenteller kunnen kijken in de aangepaste versnelling en zo een idee hebben van de 60 km/u:applaus:
Groeten
Luc

Pascal
14-04-2008, 12:46
In een Nederlandse serie waar men de code "60" hanteerde was het vroeger ook verboden om in te halen. Dit hebben ze echter herzien. Er werd namelijk door teamorders gebruik van gemaakt. Bvb een team met twee auto's zorgde ervoor dat zijn auto aan de leiding 60 ging rijden en de tweede auto 40. Hierdoor blokte hij het hele peleton af en zorgde ervoor dat zijn teammaat kon uitlopen. Daarom wijzigde men het reglement en laat men nu toe dat er mag worden ingehaald.

Wat afgelopen zaterdag te zien was, is dat (onder andere) één of andere Mini, trager dan 60 reed en een heel peleton op sleeptouw nam. Een Mini heeft, denk ik toch, een kilometerteller. Mogelijks heeft dit te maken met gebrek aan ervaring met racen in het algemeen en met de code "60" in het bijzonder.
In het geval je deelneemt aan een kampioenschap waarin de code "60" wordt gebruikt is het aan de deelnemers om ervoor te zorgen dat ze een manier hebben om te bepalen hoe snel ze nu rijden. Hoe je dat doet bepaal je zelf. Met een kilometerteller, door ervaring (x aantal toeren in een bepaalde versnelling) etc, etc... Bij de Skylimitraces zijn er deelnemers die zelfs een GPS in hun koersauto plaatsen om in geval van code "60", juist 60 te kunnen rijden.

Ook het zig-zaggen (om de banden op temperatuur te houden) zorgt ervoor dat je (weliswaar tegen 60) meer dan 4 kilometer gaat afleggen per ronde en dus meer dan 4 minuten op een ronde gaat doen. Een concurrent die niet zig-zagt, gaat tijdens de code "60" dan naderen en mogelijks vormt er zich dan een peleton.

In ieder geval allemaal dingen voor teams, piloten en zeker en vast voor de organisatie om eens te evalueren, eens te laten bezinken en indien vereist een aanpassing te doen aan de procedure "60".

Ik ben absolute voorstander voor de code "60" omdat dit, indien goed toegepast, eerlijker is en zorgt voor meer veiligheid. En daar is het ons amateurs toch allemaal om te doen...

C U

Luc VDC
14-04-2008, 12:50
Ik ga een aparte thread openen waarin alle reacties welkom zijn over dit code 60/u vlagje en in de hoop dat "Dunlop" dit zal lezen.
Groeten
Luc

Luc VDC
14-04-2008, 13:06
Voor de motivatie te beschrijven over de opening van deze thread verwijs ik jullie graag naar "BRV RACEVERSLAG 12/04", daarin zullen jullie bepaalde nefaste gevolgen kunnen lezen welke dit vlagje kan teweeg brengen en de race sterk beinvloeden.
Bart Vandecavey heeft daar al een mooie oplossing voor bedacht met lichtborden zoals op de openbare weg en welke je voornamelijk bij wegenwerken of dorpskommen aantreft en voor mij zou dit de oplossing kunnen zijn indien men pacecar interventies wil uitschakelen... maar dan op minstens op 2 tot 4 plaatsen gezet op het circuit.
Om het in het kort samen te vatten reed "mijn" peleton 3 ronden 30" trager per ronde terwijl het andere peleton de 60 p/u reed.(er reed blijkbaar iemand op kop in dat peleton welke een kilometerteller had en dan is het bingo natuurlijk)
m.a.w. we verspeelden zo alle kans om nog plaatsen te winnen.
85% van de racewagens hebben geen kilometerteller en weten niet wat 60 p/u is !
Graag uw reacties en bevindingen hierover.
Met dank
Luc Vdc

Luc VDC
14-04-2008, 13:47
Als threadopener heb ik ook misschien een oplossing voorhanden nl.
Het recht om voorbij te mogen steken en echt de 60 km/u te mogen rijden indien uw voorganger vb. 40 km/u rijd en gans de meute afblokt.
Op eigen risico natuurlijk en indien men de 60 km/u overtreft is dat dan "eigen schuld" en dit kan dan leiden tot een "stop en go"
Wel vrees ik dan natuurlijk dat dit een op de "limiet 60 koerske" gaat worden... dus niet goed zeker ?:confused:
Luc Vdc

RKG
14-04-2008, 14:07
Het is moeilijk voor een wagen om 60 te rijden als je geen kilometerteller hebt, dus moet daar inderdaad een oplossing voor gezocht worden.

Hoe doen julllie dat als jullie de pit inrijden, want daar is toch ook een snelheidslimiet, of hebben jullie een snelheidsbegrenzer...?

Kan het zijn dat sommige porsches tijdens de code 60 met een snelheidsbegrenzer opreden?

Luc VDC
14-04-2008, 14:26
@ Rkg
Als we de pits inrijden is het meestal ver beneden de 60 P/u om geen risico te nemen een overtreding te begaan, het korte eindje pits is verwaarloosbaar tegenover de te verliezen tijd wanneer je een circuit rondrijd tijdens code 60.
De eerlijkheid gebied me te melden dat wij een "Stack systeem" hebben met kilometerteller sensor....maar die werkt niet omdat de "capteur" stuk is en dringend vervangen moet worden.
Groeten
Luc Vdc

Pascal
14-04-2008, 15:36
Kan het zijn dat sommige porsches tijdens de code 60 met een snelheidsbegrenzer opreden?

Minimum 1 Porsche deed dit. Na een tijdje zette hij zijn "pit-limitter" terug af. Waarschijnlijk is het niet bevorderlijk voor de mekaniek indien je dit voor een langere tijd gebruikt.

C U

A.J.
14-04-2008, 15:56
jongens, dit ligt helemaal aan jullie zelf hoor...
Spreek even af met één van de Mini's die met zekerheid wel een snelheidsmeter hebben om bij aanvang van training 60 per uur te rijden op de acceleratie piste. Kijk dan hoeveel toeren uw motor maakt in 2de bij 60 km/h en je kan dit perfect aanhouden.
MAAR als iedereen begint te zig zaggen tegen 60 per uur rij je natuurlijk ook meer meters per ronde en doe je dus langer over een ronde dan tegen 60 terwijl je de korste weg volgt.
Waarschijnlijk zijn er veel piloten bij die denken dat hun banden enorm afkoelen tegen 60 per uur... Dat klopt maar zeker nog niet in de eerste ronden. Je ziet zelf ook als de "gestrande wagen" weggetakeld is. Begin dan uw banden maar terug op te warmen, en alles komt in orde...

een goede tip is om een laptimer in de wagen te plaatsen. zo kan de piloot perfect zien of hij binnen de limieten blijft. Als je wil zig zaggen dan kan je tegen 70 per uur nog steeds boven de opgelegde 4 minuten blijven...

Misschien moeten de piloten en teamcheft toch maar eens wat tijd steken in taktiek en strategie om zo de collega's niet nodeloos op te houden op de piste en zelf met een gerust gemoed te rijden tijdens de code 60.

Selespeed
14-04-2008, 16:13
een goede tip is om een laptimer in de wagen te plaatsen. zo kan de piloot perfect zien of hij binnen de limieten blijft. Als je wil zig zaggen dan kan je tegen 70 per uur nog steeds boven de opgelegde 4 minuten blijven...

Ik had van het commentaar langs de piste begrepen dat er radar controles waren op de snelheid, dus dan loop je met 70 km/u gegarandeerd tegen de lamp, ook al ligt je rondetijd boven de 4 minuten.
Of was dit een fabeltje?

A.J.
14-04-2008, 16:22
op de briefing hebben ze gezegd dat sector 1 1'30" duurt, sector 2 1'30" en de 3de sector 1 minuut.

Hoppa
14-04-2008, 17:58
zo moeilijk is dat nu toch allemaal niet. Wij zijden al jaaaren met een stickertje in de wagen waarop aangegeven staat hoeveel toeren je mag rijden in 2de of 3de versnelling om niet boven de 60 te gaan. Kwestie van niets te verliezen in de pits en toch geen overtreding te doen. Gewoon even 's avond laat de weg op achter een wagen met kmteller et voila.

Andere mogelijkheid, heel goedkoop en simpel want 99% van de mensen heeft er eentje of kent iemand die het heeft: bevestig een GPS in je wagen. Hij moet geen route berekenen (ik veronderstel dat iedereen zijn weg al kent in Zolder:D). Gewoon opzetten en hij toont je je juiste snelheid.

Ik had net een mailtje gestuurd aan Hans Van de Ven met de hierboven aangehaalde oplossing door Bart. Antwoord gekregen dat de piloten zich zullen moeten aanpassen aangezien het nu een nationale materie geworden is voor alle wedstrijden die langer dan 2 uur duren en hij of de koersdirectie er dus eigenlijk niets meer over te zeggen hebben. Veranderen zal het dus zeker niet meer.

Oplossing van A.J. is ook zeer goed, alleen moet de timer dan wel zo ingesteld staan dat hij verder loopt. Veel piloten hebben dit niet graag omdat ze dan slechts enkele seconden hebben om hun tijd af te lezen.

Het inhalen toestaan kan ook, tenslotte worden er geen gele vlaggen getoond(behalve waar het incident was). Kan misschien leiden tot wedstrijd 60 rijden maar dat is dan op eigen risico. Wordt alleen gevaarlijk wanneer er nog uitgeremd gaat worden aan de bochten.

En simpelste oplossing van allemaal: addendum aan het reglement: iedereen is verplicht in de wagen te kunnen zien hoe snel hij rijdt. De piloten die tijdens een code 60 geen 50km/u rijden -uitgezonderd de plaats van het incident- worden bestraft met een stop&go.

Verder ben en blijf ik absoluut voorstander van de code 60. een eerlijkere manier om de wedstrijd te neutraliseren is er vooralsnog niet.

Bramzel
14-04-2008, 20:45
Waar ik even nieuwsgierig naar ben in deze situatie is wat de marhalls hier eigenlijk van vinden? Ik ben wel benieuwd naar hun standpunt. Bij een safetycar komen immers alle auto's voorbij, en vervolgens weet je dat je een minuut of wat ongestoord aan het werk kunt gaan. Bij een Code 60 komen er continu wagens langs en dien je dus altijd een scheef oogje te houden mbt wat er op de baan gebeurt? Heeft dit effect op hun welzijn of maakt het hen niks uit wat dat betreft?

RKG
14-04-2008, 21:05
Bij een safety car kan het toch ook zijn dat er nog wagens achterna komen, omdat die zijn gaan pitten ofzo. Dus veel verschil zal het niet maken denk ik.

marcel
14-04-2008, 21:38
mja, maar die wagens gaan ook niet élke ronde pitten he
als zo'n code 60 voor pakweg 10 ronden aanblijft, en je zit met 40 wagens die over het hele circuit verspreid zitten, kan wel lastig zijn om rustig te werken

Mark
14-04-2008, 21:44
Waar ik even nieuwsgierig naar ben in deze situatie is wat de marhalls hier eigenlijk van vinden? Ik ben wel benieuwd naar hun standpunt. Bij een safetycar komen immers alle auto's voorbij, en vervolgens weet je dat je een minuut of wat ongestoord aan het werk kunt gaan. Bij een Code 60 komen er continu wagens langs en dien je dus altijd een scheef oogje te houden mbt wat er op de baan gebeurt? Heeft dit effect op hun welzijn of maakt het hen niks uit wat dat betreft?

Code 60 is voor baanposten veel veiliger. Ten eerste heb je de situatie veel sneller onder controle dan met een SC. Tevens weet je dat iedere auto max. 60 rijdt. Bij een SC is dat anders, vooral als er deelnemers uit de pits komen bij een reguliere SC situatie. Die gasten racen dan weer op snelheid naar de SC toe. In veel gevallen heb je bij een SC toch nog wagens rondrijden op racesnelheid.

De eerste keer dat ik een code 60 aan het werk zag was tijdens de Zandvoort 500 enkele jaren terug. Men had daar een mooie manier om iedereen 60 te leren rijden. Voor aanvang van de wedstrijd reed de pace-car precies 60 op de ideale lijn. Alle deelnemers mochten volgen om hun metertjes (toerenteller) te ijken. Simpeler kan niet!

Denk dat iedereen binnen een paar wedstrijden wel snapt hoe code 60 werkt. Nu nog de FIA zover krijgen en dat panische gedoe met verkeerd getimede SC's is van de baan.

Mark
14-04-2008, 22:10
Het reglement van de DNRT, de uitvinder van deze vlag:

Artikel 12. CODE-60
Indien de situatie dat vereist, zal op alle posten tegelijkertijd de paarse vlag met het getal 60 uitgehangen worden. Een dergelijke situatie heet “Code 60”. Op het moment dat de paarse vlag getoond wordt, moeten alle deelnemer direct van hun gas af. Tijdens de code-60 periode dienen alle auto’s 60 kilometer per uur te rijden. Inhalen is niet toegestaan. Gedurende code-60 zijn de pitingang en uitgang open.
De Code-60 wordt opgeheven door het gelijktijdig tonen van de groene vlag op alle posten. Op het moment dat de vlag getoond wordt, mag elke deelnemer weer beginnen met racen.
• Overtreding van de maximale snelheid heeft een tijdstraf van ten minste 10 seconden tot gevolg. Tevens mag de wedstrijdleider de tijdstraf uitbreiden met het dubbele van het opgedane voordeel door harder te rijden dan 60 km.

http://www.dnrt.nl/reglement/DNRT_Alg_2008%20.doc

Jay
14-04-2008, 22:17
Ik vind de code 60 een goed systeem, als iedereen 60 rijdt natuurlijk.
Ik ken het van bij Skylimitevents, daar werkt het wel goed volgens mij!!

Grtz

crosserke
14-04-2008, 23:14
Code 60 was een zootje.De ene reed veel te traag en anderen veel te snel.Op het scherm kon je zien dat er bij de eerste herstart wagens bij waren die meer als een minuut goed maakten op de koplopers.Ook met de start van de wedstrijd waren er een paar niet wakker,er kwamen een 15tal wagens door en daarna was er een gat van 100 meter.Dit kon ook door het verschil in snelheid tussen de Porsches en andere wagens geweest zijn.

Bramzel
15-04-2008, 00:43
Code 60 is voor baanposten veel veiliger. Ten eerste heb je de situatie veel sneller onder controle dan met een SC. Tevens weet je dat iedere auto max. 60 rijdt. Bij een SC is dat anders, vooral als er deelnemers uit de pits komen bij een reguliere SC situatie. Die gasten racen dan weer op snelheid naar de SC toe. In veel gevallen heb je bij een SC toch nog wagens rondrijden op racesnelheid.

De eerste keer dat ik een code 60 aan het werk zag was tijdens de Zandvoort 500 enkele jaren terug. Men had daar een mooie manier om iedereen 60 te leren rijden. Voor aanvang van de wedstrijd reed de pace-car precies 60 op de ideale lijn. Alle deelnemers mochten volgen om hun metertjes (toerenteller) te ijken. Simpeler kan niet!

Denk dat iedereen binnen een paar wedstrijden wel snapt hoe code 60 werkt. Nu nog de FIA zover krijgen en dat panische gedoe met verkeerd getimede SC's is van de baan.

Dank voor de uitleg. Ik had eigenlijk het tegenovergestelde verwacht raar genoeg. Als het zo goed werkt voor de marshalls is het zeker weten een betere optie dan safetycar.

Luc VDC
15-04-2008, 08:54
Dank voor jullie ophelderingen.
Positief dus .... als iedereen echt 60 p/u aanhoud.
Wij stonden op een bepaald moment bijna stil en reed bijna in op m'n voorganger toen ik efkes alles nakeek inzake temperaturen, oliedruk enz.. en zoals beschreven enkele mails hierboven was mijn groep ingedut bij het tonen van de groene vlag.
In elk geval gaan we werk maken van de stukgegane speedsensor op onze wagen.... moest iederéén een "efforke" maken hetzij met Gps (ook grandioos idee!) zijn deze problemen van de baan en krijgen we geen racevervalsingen meer waarbij je direct een ronde achterstand aan je broek gelapt krijgt.
Hartelijke groeten
Luc Vdc

Rob
15-04-2008, 09:44
Blijkbaar blijft de pit in en uitgang open tijdens code 60, is het dan geen idee om, als je gevangen zit in een groepje dat maar 40 rijd, eventjes een ommetje te maken door de pit, tegen 60? dan ben je ze toch voorbij zonder in te halen, en zonder te hard te gaan rijden???

Bruno Vermeeren
15-04-2008, 11:38
Code 60, blijkbaar een gevoelig onderwerp, laat het ons zo stellen, deze keer verliest A en wint B terein dankzij of door de code 60 en de volgende keer is het omgekeerd, ben wel voorstander van het feit dat als de wagen voor u maar 40 rijd dat je er voorbij mag gaan!

Wat ik wel leuk vondt aan één safety car, dat alle wagens weer samen kwamen, zo maakte je de race toch wat spannender !!! ??? (dit doet de code 60 ook als twee groepen niet dezelfde snelheid behouden)

Geef mij maar de safety car ;-)

-- ben niet tegen code60 he jongens :-) --

Luc VDC
15-04-2008, 11:39
@ rob
Dit haal je niet,man, er zijn ook eventueel rode lichten bij de pituitgang, en bij het aankomend "tuffende" groepje toch gegarandeerd op rood blijven om pas terug op groen te springen bij hun doorkomen.
Groeten
Luc Vdc

Jay
15-04-2008, 12:59
Ook de afstand die je aflegt is iets groter volgens mij, want je maakt bij de uitgang van de pits wel een groter bocht.
Gewoon iedereen verplicht tussen 55 en 60 km/u en alles is opgelost denk ik.

Grtz

linar
15-04-2008, 13:18
ik geef Mark meer dan gelijk dat de code 60 vlag veiliger is dan de safety car procedure. Het is een verschil als ze langs je komen gevlogen tegen 60 of tegen 120 om de safety car te halen.

Nog enkele malen oefenen en dan zal de code 60 vlot gaan. Voorlopig enkel op de DNRT dagen verloopt deze procedure reeds zeer goed. De nederlanders zijn ok strengere mensen op dat gebied. Maar het is inderdaad frusterend als je vasthangt achter tuffertjes die slechts 40km/uur rijden. :no:

Clubman
15-04-2008, 17:50
Het idee van de pace car in de opwarmlap ( een stuk ) 60 te laten bollen is ook prima.

Dan is héél die discussie meteen voorbij.:D