Log in

View Full Version : LMS 2008 Round 2 Monza.


Mark
25-04-2008, 20:59
Wederom een bevestiging dat de Pugs het Audi het lastig gaan maken tijdens Le Mans '08? De Pugs doen het goed in de training.

LMP
1. Lamy/Sarrazin Peugeot 908 Hdi-FAP 1:33.113
2. Gene/Minassian Peugeot 908 Hdi-FAP 1:33.648
3. Capello/McNish Audi R10 TDI 1:34.770
4. Premat/Rockenfeller Audi R10 TDI 1:34.953
5. Mucke/Charouz Lola Aston Martin 1:35.346
6. Panis/Lapierre Courage-Oreca Judd 1:36.121
7. Ortelli/Ayari Courage-Oreca Judd 1:36.547
8. Collard/Boullion Pescarolo Judd 1:37.516
9. Burgueno/De Castro Epsilon Euskadi Judd 1:37.761
10. Campbell-Walter/Hall Creation CA07 - Aim 1:38.193
11. Primat/Tinseau Pescarolo Judd 1:38.772
12. Kerr/Jouanny Creation CA07 - Aim 1:39.777
13. Tappy/Ickx/Short Pescarolo Judd 1:41.105
14. Nicolet/Faggionato/Hein Pescarolo Judd 1:42.104

LMP2
1. Van Merksteijn/Verstappen Porsche RS Spyder 1:37.798
2. Belicchi/Pompidou/Zacchia Lola B08/80 Coupe Judd 1:39.016
3. Elgaard/Nielsen Porsche RS Spyder 1:39.535
4. Barazi/Vergers/Rees Zytek 07S Zytek 1:40.072
5. Lienhard/Theys/Lammers Porsche RS Spyder 1:40.379
6. Kane/Foster WF01 Zytek 1:41.554
7. Ragues/Lahaye Pescarolo Judd 1:42.086
8. Ojjeh/Gosselin/Schroyen Zytek 07S Zytek 1:42.334
9. Amaral/Pla Lola B05/40 AER 1:42.715
10. Erdos/Newton Lola MG 1:42.894
11. Hughes/Haberfield WF01 Zytek 1:43.047
12. Rostan/Peterson/Lueders Radical SR9 AER 1:43.953
13. Didaio/Francioni Lucchini Judd 1:44.858
14. de Pourtales/Noda Lola B05/40 Mazda 1:45.296
15. Salini/Salini/Roussel WR Zytek 1:52.043

GT1
1. Garcia/Enge Aston Martin DBR9 1:46.443
2. Blanchmain/Dumez/Manopoulos Corvette C6.R 1:46.688
3. Beretta/Moreau/Gouselard Corvette C6.R 1:47.033
4. Rusinov/Kox Lamborghini Murcielago 1:47.625

GT2
1. Lieb/Davison Porsche 997 GT3 RSR 1:49.828
2. Bell/Bruni Ferrari F430 GT 1:50.805
3. Narac/Lietz Porsche 997 GT3 RSR 1:51.547
4. Nielsen/Westbrook/Simonsen Porsche 997 GT3 RSR 1:51.813
5. Daniels/Paltalla/Sugden Porsche 997 GT3 RSR 1:52.502
6. Dumbreck/Kelleners/Vasiliev Spyker C8 Laviolette GT2R 1:52.546
7. Balandras/Lecourt/Belloc Porsche 997 GT3 RSR 1:52.822
8. Aucott/Daoudi Ferrari F430 GT 1:52.906
9. Chiesa/Leuenberger Spyker C8 Laviolette GT2R 1:53.783
10. Kutemann/Basso/Casadei Ferrari F430 GT 1:58.504

http://www.autosport.com/news/report.php/id/66868


Ka iemand de klasse GT1 annuleren? Iedere deelnemer een plek op het podium!:rolleyes:

Bramzel
26-04-2008, 00:18
Verstappen is LMP2 weer rijles aan het geven ;) Toch mooi dat die ouwe relschopper het zo lekker doet.

Integra
26-04-2008, 09:12
Iemand enig idee wat er met Larbre aan de hand is? Niets dan geklooi, lijkt het. Net zoals in Barça in de eerste sessies niet gereden.

Edit: blijkbaar ermee gestopt intussen.

FIRE
26-04-2008, 18:15
http://www.lemans-series.com/data/course/2008/monza/results/lmsent.pdf

Kwalificatie: 1-2 voor Peugeot. Audi 1,7 sec langzamer dan snelste Peugeot, kortom Peugeot deelt opnieuw een tik uit.

Van Merksteijn op pole in LMP2.

fish88
26-04-2008, 22:08
Enigste serieuze klasse met GT1 wagens is FIAGT en FFSA. De rest stelt echt geen bal meer voor jammer genoeg...

Bramzel
26-04-2008, 23:23
FFSA stelt ook niks meer voor, wat rijd daar nu nog rond? 4 Saleens, 3 Corvettes en 2 Vipers, dat kan ik ook moeilijk een fenomenale grid noemen. FIAGT lijkt de enige serie te zijn die GT1 nog levend kan houden, en ik betwijfel of dat nog lang gaat duren ...

GT2-R
27-04-2008, 10:20
FFSA stelt ook niks meer voor, wat rijd daar nu nog rond? 4 Saleens, 3 Corvettes en 2 Vipers, dat kan ik ook moeilijk een fenomenale grid noemen. FIAGT lijkt de enige serie te zijn die GT1 nog levend kan houden, en ik betwijfel of dat nog lang gaat duren ...

In Frankrijk zijn ze aan het evolueren naar een GT3-veld. Het verschil met de BELCAR is dat ze het daar geleidelijk aan doen. Ik vind het trouwens geen slechte zaak dat de GT1's steeds meer naar de FIA GT neigen. Vroeger hadden we een handvol kampioenschappen waar er GT1's aan de start verschenen. Nu zal de overschot tenminste nog voor een mooi grid zorgen in de FIA GT.

senna's kingdom
27-04-2008, 17:27
Wat een crash van Ortelli:( .
Wat heeft hij en die audi geluk gehad.

Bling
27-04-2008, 17:36
http://www.youtube.com/watch?v=GO6oSWITli0

Filmpje van de crash van Ortelli :crazy:

Neo-242
27-04-2008, 20:07
Wat een loeier van een crash!!:crazy: Wat was daar in godsnaam de oorzaak van?:confused:

Ottooke
27-04-2008, 21:05
De juiste oorzaak heb ik nog niet gevonden, het team zal waarschijnlijk veel tijd nodig gaan hebben om dit te analyseren. Het enige wat ik vind is dit:

The car blocked the rear end and flew missing the Audi for a few inches and turning three times before landing.

http://www.planetlemans.com/2008/04/27/live-coverage-monza-1000-km-lms-chapter-4/

Latest news at Monza indicate Stéphane just had a broken ankle after his horrific accident at Monza.

http://www.planetlemans.com/2008/04/27/stephane-ortelli-update/

Blij dat het een kleine verwonding is. De veiligheid van de wagens staat op punt, maar dergelijke ongevallen bewijzen dat er nog altijd verbeterd kan worden. De wielen vlogen alle kanten op, in Monza is al eens een marshal dood gebleven bij een vliegend wiel.

Fonne
27-04-2008, 21:33
Misschien moeten ze de veiilgheidsregels van de F& ook in de andere klasse's van de autosport invoeren. Zoals wielen die met kabels aan de auto zijn bevestigd.

Grig-O
27-04-2008, 21:34
De wielen vlogen alle kanten op, in Monza is al eens een marshal dood gebleven bij een vliegend wiel.

Dood gebleven ofzo? Da's jammer, 'k had gehoopt dat hij niet was dood gebleven.. :rolleyes: Lol :applaus:

Mijn mening is dat alle LMP's met een dak moeten rondrijden. Voor hetzelfde geld raakt Ortelli het hoofd van McNish en dan mag je zijn hoofd ergens gaan zoeken in het bos...

FIRE
27-04-2008, 22:13
Mooie race. :champagne:

Zware crash van Ortelli. :eek:


Dood gebleven ofzo? Da's jammer, 'k had gehoopt dat hij niet was ood gebleven.. :rolleyes: Lol :applaus:

Mijn mening is dat alle LMP's met een dak moeten rondrijden. Voor hetzelfde geld raakt Ortelli het hoofd van McNish en dan mag je zijn hoofd ergens gaan zoeken in het bos...
En formule wagens ook met een dak? ;)

Grig-O
27-04-2008, 22:24
En formule wagens ook met een dak? ;)

Ja. :applaus:

Nee, maar bij LMP's is een dak niet echt ondenkbaar. Dome, Peugeot etc doen er al aan mee. Die wagens zijn naar mijn mening ook veel mooier.

Neo-242
27-04-2008, 23:04
Het mag toch duidelijk zijn dat LMP's veel sneller opstijgen dan F1's, lijkt me ook logisch wegens het gigantische vlak onder de wagen vergeleken met een formule wagen. Dakje erop lijkt me zeer zeker nuttig...

Belle
27-04-2008, 23:31
Oh my God, wat een crash van Ortelli! :eek:

Al goed dat ik dat niet live zag...

Hij kan het gelukkig nog navertellen:

http://www.stephaneortelli.net/

Coach Ep
28-04-2008, 11:11
Het mag toch duidelijk zijn dat LMP's veel sneller opstijgen dan F1's, lijkt me ook logisch wegens het gigantische vlak onder de wagen vergeleken met een formule wagen. Dakje erop lijkt me zeer zeker nuttig...

De vergelijking met de horrorcrash van Peter Dumbreck in zijn Mercedes op Le Mans '99 is al gemaakt. Laat dat nu net een wagen zijn geweest met dakje....

Maar er valt best veel voor een dakje te zeggen, in ieder geval heeft een dergelijke wagen de mogelijkheid om meer bescherming aan de coureur te bieden. Is bekend of de huidige coupé's deze extra bescherming bieden?

Nee, maar bij LMP's is een dak niet echt ondenkbaar. Dome, Peugeot etc doen er al aan mee. Die wagens zijn naar mijn mening ook veel mooier.

Het esthetische argument mag hiervoor nooit de aanleiding zijn, het moet te allen tijde gaan om het veiligheidsaspect.

Gaiphia
28-04-2008, 12:50
De PORSCHE 997 GT3 RSR van IMSA Matmut Performance is ondertussen uit de uitslag geschrapt en is dus haar eerste plaats in de GT2 kwijt: “the cable of the organisers’ data recording device had come loose”.
De nieuwe winnar in GT2 is nu de PORSCHE 997 GT3 RSR van het Farnbacher Racing team.
:gas:
Bron: Porsche Press-Information

Gaiphia
28-04-2008, 12:54
De vergelijking met de horrorcrash van Peter Dumbreck in zijn Mercedes op Le Mans '99 is al gemaakt. Laat dat nu net een wagen zijn geweest met dakje....

Maar er valt best veel voor een dakje te zeggen, in ieder geval heeft een dergelijke wagen de mogelijkheid om meer bescherming aan de coureur te bieden. Is bekend of de huidige coupé's deze extra bescherming bieden?



Het esthetische argument mag hiervoor nooit de aanleiding zijn, het moet te allen tijde gaan om het veiligheidsaspect.


Op Road Atlanta steeg er ook ooit eens een Porsche GT1 op (dus met dak). Jammer dat de landing een beetje fout liep. Zonde van die prachtige wagen :(
http://nl.youtube.com/watch?v=b31O4FmljGY
:gas:

Belle
28-04-2008, 19:47
Zo typisch... Hoor ik de naam Ortelli luiden op het Nieuws van VTM, waarop de beelden over z'n crash te zien zijn.
Dat er toch altijd zo zaken moeten gebeuren opdat je het nieuws haalt... :frusty:

Grig-O
28-04-2008, 19:50
Het esthetische argument mag hiervoor nooit de aanleiding zijn, het moet te allen tijde gaan om het veiligheidsaspect.

Esthetiek is niet het argument om een dak op de LMP's te zetten, veiligheid des te meer. Dat de wagens hierdoor mooier worden, is een mooi meegenomen pluspunt ;)

Gaiphia
28-04-2008, 20:39
Esthetiek is niet het argument om een dak op de LMP's te zetten, veiligheid des te meer. Dat de wagens hierdoor mooier worden, is een mooi meegenomen pluspunt ;)

Ik vind de LMP's eigenlijk mooier zonder dak.

marcel
28-04-2008, 22:24
zelfde hier, ik ben Le Mans etc pas beginnen ontdekken met de komst van de BMW V12 LMR, en later de Audi's

Dagobert II
29-04-2008, 14:10
Smaken blijven gelukkig verschillen. Ik vind LMP's met of zonder dak mooi. 't Is net welk model.
Maar bij de Audi R10, zeker in de rode uitvoering, heb ik toch het gevoel dat Wipneus en Pim op mij af komen.
En de Kremer Porsche uit begin jaren 90 vind ik ook niet geweldig om te zien. Terwijl de nieuwe RS Spyder weer schitterend is. (Vind ik.)

senna's kingdom
29-04-2008, 17:40
De mooiste... met dak:drewl: .
De enige die ik mooi vind zonder is de Porsche.
De Audi vind ik al jaren zo lelijk als de straatstenen.
Vandaar dat ik blij was met de komst van Bentley en nu met de Peugeot:D .

Ik kon het wel denken dat ik Ortelli op het nieuws hoorde vallen:( .
Jongens toch, verder wat meer over de wedstrijd gehoord?
Niets van. Enkel crash.
Want dan is het belangrijk genoeg om in het nieuws te vermelden.
Maar dat een half gebakken voetbal speler waar er +500000 van zijn in Belgié een blesure heeft....:frusty:

:fight:

Belle
29-04-2008, 17:43
Vandaar dat ik blij was met de komst van Bentley en nu met de Peugeot:D .


De Bentley blijft voor mij zonder twijfel de mooiste!:drewl:

Geef mij maar een LMP met dak. :)

Stranger
29-04-2008, 18:20
Dakje op LMP om crashes tegen te gaan? Lijkt me niet echt noodzakelijk...

Al vaker is dit onderwerp hier aan bod gekomen. De wagens die op Le Mans gingen vliegen waren wagens met dak erop, in 1985 de Sauber van Nielsen, in 1999 de Mercedessen van Webber en Dumbreck. Rond die tijd vloog ook nog eens de Porsche GT1 van Dumas in de VS...en in alle gevallen vlogen de wagens al op het circuit, zonder iets of iemand te zijn tegengekomen (behalve lucht).

In de eerste twee races hebben we nu 4 wagens zien vliegen, waarvan er 1 echt is gaan rollen. De andere (Peugeot op Barcelona en Creation/Audi op Monza) kwamen wel los maar gingen nooit over de kop.

In Barcelona ging de 908 de lucht in nadat ie gelanceerd werd op een curbstone. Een gemiddelde automobilist wordt gelanceerd als ie hard over een verkeersdrempel rijdt...

In Monza ging de Creation via het gras de curbstone zijwaards de curbstone op en kwam even los van de grond. Heel snel stond ie echter weer met 4 wielen op de grond (en kwam toen de bandenstapels tegen). De Audi ging zelfs de lucht in nadat de vangrail werd geraakt (zo ziet het er tenminste uit).

En de Oreca Courage...vloog de lucht in nadat ie over het hobbelige grasveld naast de baan ging en rolde pas over de kop nadat de grond weer werd geraakt, zoals je dat wel vaker ziet bij crashes in verschillende cups.

Het feit dat de coureurs uitstappen met een gescheurde enkel respectievelijk gebroken wervels valt nog mee. Een aantal jaar geleden zouden de betreffende coureurs waarschijnlijk zwaarder gewond zijn geraakt, of erger...

Grig-O
29-04-2008, 21:29
Het gaat hem hier vooral om de bescherming van het hoofd (crash Ortelli), niet om het al dan niet crashen van een LMP omdat hij een dak heeft of niet...

Sennake
29-04-2008, 22:56
Ik kon het wel denken dat ik Ortelli op het nieuws hoorde vallen:( .
Jongens toch, verder wat meer over de wedstrijd gehoord?
Niets van. Enkel crash.

't Is hier op het forum anders al niet veel beter: over de koers heb ik nog niet veel gelezen, enkel over die crash. De koers was anders allesbehalve slaapverwekkend en superspannend tot in de laatste ronde...

Jan
29-04-2008, 23:53
't Is hier op het forum anders al niet veel beter: over de koers heb ik nog niet veel gelezen, enkel over die crash. De koers was anders allesbehalve slaapverwekkend en superspannend tot in de laatste ronde...

Ge moogt gerust zijn ;) De kijkkeuze (Barcelona F1 vs 1000km van Monza) was snel gemaakt. Prachtige race met hopelijk een even sterk vervolg over twee weken in Spa. Uncle Henri heeft z'n kar toch weer mooi op het podium gekregen, ondanks de stevige concurrentie binnen de LMP1 benzineclub.

Het tikje dat Pedro Lamy in de chicane uitdeelde aan Rockenfeller was misschien niet helemaal netjes, maar ja, in het heetst van de strijd....

gwyllion
30-04-2008, 00:24
Het tikje dat Pedro Lamy in de chicane uitdeelde aan Rockenfeller was misschien niet helemaal netjes, maar ja, in het heetst van de strijd....Niet netjes? Totaal overbodig zal je bedoelen :rolleyes:

FIRE
30-04-2008, 12:45
Met de stop & go in het achterhooft had Audi de Peugeot gewoon voorbij moeten laten gaan ipv de strijd aan te gaan. Ik kan me wel vinden in de mening van Jan: that's racing. In het ALMS zien we zulke dingen ook.

Dagobert II
30-04-2008, 13:19
't Is hier op het forum anders al niet veel beter: over de koers heb ik nog niet veel gelezen, enkel over die crash. De koers was anders allesbehalve slaapverwekkend en superspannend tot in de laatste ronde...

http://www.endurance-info.com/index.php?op=edito
Hier staat toch heel wat...in het Frans.:champagne:

gwyllion
30-04-2008, 16:33
Met de stop & go in het achterhooft had Audi de Peugeot gewoon voorbij moeten laten gaan ipv de strijd aan te gaan.Toen Rocky zijn positie verdedigde, dacht hij dat Peugeot geen stop-&-go meer kreeg.
I was informed that the Peugeot was going to get a stop-and-go penalty after taking a short-cut in the chicane. But then he let me pass. For me, that made it pretty clear that he wasn’t going to get a penalty. Of course I didn’t know that he was supposed to get the stop-and-go for something totally different. When on the next lap he arrived on the outside of the end of the start-finish straight again, I defended the inside line once more.

FIRE
30-04-2008, 17:08
Maar zijn engineer had hem die info toch moet geven?