PDA

View Full Version : Eindwerk 'Aerodynamica in de autosport'


GT2-R
10-05-2008, 13:39
Aangezien ik in m'n laatste jaar van het secundair onderwijs zit heb ik een eindwerk gemaakt. In verband met de inhoud kan ik kort zijn: de titel zegt alles. Het werk telt zo'n 50 pagina's. De eerste 20 pagina's geven wat wiskundige achtergrond. vanaf dan komt er nauwelijks nog wiskunde aan te pas.

Ik hoop dat jullie begrijpen dat dit werk bepaalde onderwerpen ivm aerodynamica niet aansnijdt. Dit komt omdat we slechts 2 maanden tijd hadden voor dit werk en ondertussen bleven de dagdagelijkse taken gewoon doorgaan. Misschien zal ik ooit voor de fun het werk vollediger maken.

http://img246.imageshack.us/img246/6306/voorbladyj5.png

Opm: Gelieve niets uit de werk te kopiëren zonder mijn toestemming. Indien je een stuk teks wilt overnemen kan je mij altijd contacteren.

http://rapidshare.com/files/113882934/AERODYNAMICA_IN_DE_AUTOSPORT.pdf.html

Veel leesplezier!

Belle
10-05-2008, 15:57
Heb het eens vluchtig doorgenomen en moet zeggen dat uw eindwerk er echt knap uitziet! Mooi uitgewerkt en zo...

Trouwens, in het onderdeel 'Diffusor' (p.35 nr. 3.5.1.3), heb je daar niet een stukje vergeten in de laatste zin?

Wanneer ik in de week meer tijd heb, zal ik de laatste 30 pagina's nog eens op 't gemak doornemen...

Weet ons te zeggen wat uw einduitslag is. :)

GT2-R
10-05-2008, 20:54
Bedankt voor de positieve commentaar. Het klopt inderdaad dat de laatste zin van 3.5.1.3 onvolledig is. Het zou moeten zijn:

Hierdoor zal er dus ook een grotere hoeveelheid downforce gerealiseerd worden.

Normaal krijg ik mijn cijfer te horen na een onderhoud met mijn begeleidende leerkracht. Ik zal het in elk geval laten weten!

Integra
17-05-2008, 09:37
Ziet er niet slecht uit, wel een opmerking.

Vaak worden er aan de voorkant van een racewagen strakes geplaatst. Bij
aerodynamici is deze variant bekend onder de naam ‘duikplaten’. Meestal
worden ze gebruikt om de downforce op de voor- en achterkant in evenwicht te
brengen.

Die diveplanes worden vooral gebruikt om vooraan meer downforce te genereren (en niet zozeer om voor balans te zorgen) op circuits waar ze het effectief nodig hebben, op Le Mans dus geen 'diveplanes' of 'vents.'

Het was misschien ook interessant geweest om effectief de werking van een diffuser uit te leggen. (door de wet van Bernouilli toe te passen) Helemaal niet zo moeilijk. :)

GT2-R
19-05-2008, 20:37
Het was misschien ook interessant geweest om effectief de werking van een diffuser uit te leggen. (door de wet van Bernouilli toe te passen) Helemaal niet zo moeilijk. :)

Jouw kritiek volledig terecht! Ook de leraar die mijn werk moest bestuderen had dit als opmerking. Ik zal er deze zomer een mouw aan proberen te passen :) ! Eerst de examens doorspartelen. Dat wordt niet makkelijk met de BELCAR, DSMEC en 24h Du Mans op het programma :frusty: .

Speed997
29-05-2008, 13:44
Knap werk. De wiskundige uitleg is interessant maar helaas heb ik geen wiskundige knobbel. De andere pagina's hebben me wel meer inzicht gegeven. Nu begrijp ik beter de werking van sommige onderdelen die op racewagens geplaatst worden. Succes met je examens.