PDA

View Full Version : Porsche Cayman S - Eerbetoon Sterchele - Fujimi - 1/24


Loeten
23-05-2008, 18:48
Eindelijk is deze kit binnen. Het leek weken te duren, maar uiteindelijk is ie in een weekje vanuit HongKong naar hier gevlogen. Supersnel, net zoals zijn reputatie...

In België is deze wagen gekend als de doodskist van François Sterchele (aldus zijn grootvader). Begin mei kwam de stervoetballer van Club Brugge met deze wagen immers om het leven na een tragisch ongeluk. Swa reed veel te snel, naar het schijnt voorbij de 200 km per uur, week wegens een onverklaarbare reden uit en knalde op een boom... Een ongeval zoals er dertien in een dozijn zitten maar voor mij en heel veel Clubsupporters een pijnlijk slot van de competitie.

Als eerbetoon bouw ik zijn wagen in de oorspronkelijke staat na. Het klinkt misschien vreemd maar voor mij zal het een manier van afscheid nemen zijn. Ik was er wel bij tijdens de slotmatch waar hij herdacht werd, maar deze kit zal het voor mij "af" maken.

Over naar de foto's...

Dit zit er allemaal in de Fujimi-doos. Ik heb er ook meteen een PE-setje van Crazy Modeller bijgekocht om wat meer detail in te stoppen.

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1467.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1472.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1473.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1474.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1475.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1476.jpg

Foto's van de eigenlijke wagen heb ik eigenlijk niet. Althans niet van hoe hij er voor het ongeval uit zag. Ik weet wel, "dankzij" de foto's van het ongeval dat de velgen alvast niet kloppen. Dat detail wil ik wel aanpassen en ik hoop om ook de nummerplaat te achterhalen. Langs de andere kant kan ik daarin wel de naam van Sterchele verwerken (vb Serchele - 23 of zoiets)



Alle commentaar is welkom, maar graag enkel over de bouwdoos en de wagen. Er is immers al genoeg geschreven over de dood van Sterchele zelf. Ik heb geen zin in discussies daarover hier in de thread.

R.I.P. Sterchele...

http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/13/3/14/large_216974.jpg

Edit by Dominique: foto van het wrak verwijderd.

MLN
23-05-2008, 19:33
Mooi eerbetoon aan het nummer 23 van club brugge

vinnie
23-05-2008, 20:58
Mooi eerbetoon aan het nummer 23 van club brugge

I agree :applaus:

Nismo
23-05-2008, 22:35
Volgens mij zijn het deze fujimi-velgen die je onder deze wagen moet monteren: OZ Super Tourismo Wheel (FU19182)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10103&stc=1&d=1211574153

Sennake
23-05-2008, 23:31
Alle commentaar is welkom, maar graag enkel over de bouwdoos en de wagen.

Ik begrijp maar al te goed hoe je je moet voelen en waarom je zo'n model wil bouwen: ik heb hetzelfde gevoel over de Ferrari waarmee Gilles Villeneuve verongelukt is. Ik heb die al wel 3 keer gebouwd (en nu ben ik er weer mee bezig) en ergens helpt het ook een beetje om het rouwproces te verwerken.

Maar precies omdat ik met Villeneuve hetzelfde gevoel had, toch even deze bizarre bedenking: toen ik in de krant las dat Sterchele geboren was in 1982dacht ik meteen "tiens, die mens is geboren in het jaar dat Villeneuve verongelukt is", en omdat ik weet dat Gilles op 8 mei om het leven kwam in Zolder checkte ik even de datum waarop Sterchele verongelukte... inderdaad, het is exact 26 jaar later gebeurd, wéér op 8 mei... Toeval natuurlijk, maar het zette me toch even aan het denken...

Loeten
24-05-2008, 01:52
Maar precies omdat ik met Villeneuve hetzelfde gevoel had, toch even deze bizarre bedenking: toen ik in de krant las dat Sterchele geboren was in 1982 dacht ik meteen "tiens, die mens is geboren in het jaar dat Villeneuve verongelukt is", en omdat ik weet dat Gilles op 8 mei om het leven kwam in Zolder checkte ik even de datum waarop Sterchele verongelukte... inderdaad, het is exact 26 jaar later gebeurd, wéér op 8 mei... Toeval natuurlijk, maar het zette me toch even aan het denken...

Bizar toeval inderdaad... Op die dag verjaart een nichtje van me en ieder jaar opnieuw vergeet ik het. Dit jaar had ik beloofd het nooit meer te vergeten. Denk dat dat wel zo zal blijven...

En nog toevalliger... François overleed dus op 8 mei 2008. Als je de getallen samentelt: 8 + 5 + 2 + 0 + 0 + 8 = 23. Laa dat nu net zijn nummer zijn waar hij al jaren van houdt...

Mercikes alvast voor de steun. Morgen (oeps vandaag dus) beginnen we eraan want alles zag al een dreftsopje...

Loeten
24-05-2008, 13:34
Zo, de eerste schuurbeurt is achter de rug. Er waren echt wel weinig gietnaden en bramen en zo te vinden op de body. Knap werk van Fujimi, ook al is de plastic van andere kwaliteit dan die van Tamiya... Er zat wel één putje in die ik moest dichtmaken met putty. Ook de panellines moeten uitgediept worden. Deze week haal ik daarvoor zo'n tool zodat ik het eindelijk eens goed kan doen ipv met ander, minder (niet) geschikt materiaal.

Om niet te hard van stapel te lopen, heb ik eens rustig de bouwtekening bekeken (PLUSPUNTJE he :+) en daarop aangetekend waar de PE moet komen (nog een PLUSPUNTJE). Op die manier ga ik niet overhaast te werk of ga ik niet nodeloos eerst primer spuiten en dan knippen en zagen... Dat ziet er dan als volgt uit (zie fluo):

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1486.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1487.jpg

Volgende stap is het opzoeken van interieurpics en referentiemateriaal op internet zodat alles daarbinnen een beetje klopt. Het kriebelt echt om volle bak erin te vliegen, maar ik ga dat dus NIET doen. Slow is beter en je bespaart diesel... (euhm...)

Grtzzzz

Ferrari rules
24-05-2008, 21:22
Hey Loeten ,

Als vurige Anderlecht supporter wil ik je zeggen dat toch niet alleen de Club supporters dit erg vinden. Ik vind dit ook bijzonder jammer voor iemand waar zijn toekomst nog volledig voor zich lag. Ik vid dit een zeer mooi eerbetoon .
Maak er een mooie van!;)

Ferrari rules
24-05-2008, 21:23
Misschien een tip voor de nummerplaat : FCB-023 ?

Guido
25-05-2008, 11:06
Alle commentaar is welkom, maar graag enkel over de bouwdoos en de wagen. Er is immers al genoeg geschreven over de dood van Sterchele zelf. Ik heb geen zin in discussies daarover hier in de thread.

R.I.P. Sterchele...



Ik zou mijn commentaar graag beperken tot de kit alleen, maar daar heb ik het dan toch wat moeilijk mee als de foto van de crash er gewoon tussenstaat, publiekelijk voor iedereen. Dat is in principe "vragen" om commentaar. Met enkel de foto van de juichende speler in kwestie, had er helemaal geen reden geweest voor mij om dit neer te tikken. Immers, je gaat geen diorama van de crash maken, dus heeft deze foto absoluut geen meerwaarde aan deze thread. De juichende Sterchele daarentegen wel, als eerbetoon.

Ik ken maar zeer weinig mensen, om niet te zeggen geen enkele, die een foto posten van het wrak van Villeneuve of Senna als opening van hun "tribute build".

Maar goed, dat moest er even uit. ;)

Veel succes bij het bouwen! :)

Loeten
25-05-2008, 15:58
Ik zou mijn commentaar graag beperken tot de kit alleen, maar daar heb ik het dan toch wat moeilijk mee als de foto van de crash er gewoon tussenstaat, publiekelijk voor iedereen. Dat is in principe "vragen" om commentaar. Met enkel de foto van de juichende speler in kwestie, had er helemaal geen reden geweest voor mij om dit neer te tikken. Immers, je gaat geen diorama van de crash maken, dus heeft deze foto absoluut geen meerwaarde aan deze thread. De juichende Sterchele daarentegen wel, als eerbetoon.

Ik ken maar zeer weinig mensen, om niet te zeggen geen enkele, die een foto posten van het wrak van Villeneuve of Senna als opening van hun "tribute build".

Maar goed, dat moest er even uit. ;)

Veel succes bij het bouwen! :)

Geen probleem. Heb je voor een stuk wel gelijk in. Op een ander forum is er wel even discussie geweest, maar jah, daar hebben ze ook minder respect als je wat vraagt en kijken ze liever plaatjes :p Langs de andere kant vind ik dat het wel moet kunnen. Ik eer immers zijn voetbaltalent, niet zijn way of life 's nachts. Het gebeurde ook niet op circuit, daar waar bovengenoemde stuurkunstenaars wel hun leven lieten en er zelf weinig aan konden doen. Had François zich aan de snelheid gehouden, dan had hij meer kans gehad (nu ja, op die weg...). En daar ben ik ook boos om. Maar het kan reacties uitlokken, inderdaad...

Ik vond trouwens ook niet meteen een foto van de wagen voordien. Maar met die foto kon ik wel aantonen welke velgen ik precies zocht en ging nodig hebben. Misschien kon ik die via photoshop eruit gehaald hebben. Anyway, nu weet ik welke velgen ik moet zoeken, dankzij Nismo en kan de foto stilletjes verwijderd worden. Iets wat ik ook op het andere forumpje doe...

Mercikes

Dominique
25-05-2008, 17:44
Anyway, nu weet ik welke velgen ik moet zoeken, dankzij Nismo en kan de foto stilletjes verwijderd worden.

Done, en discussion closed.

Bramzel
25-05-2008, 21:02
Om even op de velgen terug te komen: Ik ben er vrij zeker van dat dit geen OZ Supertourismo's zijn maar gewoon Porsche velgen, gelijk aan de velgen op de volgende 911's (deze zijn ook leverbaar op de Boxster en Cayman):

http://www.autocult.com.au/img/gallery/full/997GT3779.jpg

http://www.garnettmotorcars.com/files/1149708267-1137.JPG

OZ Supertourismo's zijn anders van vorm:

http://www.extremecarforli.it/immagini/imm_pag_sec/nostre_auto/Focus%20Andrea/focusab5.jpg

MBC230
25-05-2008, 21:36
Dit zijn de velgen:

http://www.automagazine.be/medias/pics/X_8154_1.jpg

Loeten
26-05-2008, 19:58
Hmm, die velgen zullen me nog kopzorgen baren... Hieronder even een foto van de oorspronkelijke velgen. Het klopt dus wat hierboven gezegd wordt. We gaan zien of deze te vinden zijn en anders proberen we te benaderen via de Super Tourismo's

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/large_384791.jpg

Ondertussen doe ik verder aan de wagen. De grijze primerlagen zitten er op en ik kan geen foutjes bespeuren...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1488.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1489.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1490.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1491.jpg

En hier een foto van de PE-remschijven. Ik ben druk aan het schuren van de remklauwen. Voorlopig is het nog verre van goed. Ik vraag me af hoe jullie dit doen. PE-zaagjes hoorde ik al??

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1492.jpg

Grtzzzz

djoene
27-05-2008, 00:18
Hallo

Mooi setje PE .

Loeten
28-05-2008, 19:34
Vandaag even langs geweest bij Domino. Jammer genoeg heb ik geen panel scriber mee, daarvoor moet ik nog terug... Maar wel het volgende:

Zaagjes allerhande zoals aanbevolen in een ander topic... Lijkt precies mijn klasje op bezoek :+

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1517.jpg

Iets heel speciaals: een setje remschijven en remklauwen. Aangezien ik de originele (eentje toch) te erg beschadigd had, probeer ik dit maar uit op die Cayman. Lijkt me zalig. Straks eens schilderen...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1518.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1519.jpg

En hier dan nog een foto van het uitkrassen. Niets speciaals hoor... Ik heb er tool nr1 voor gebruikt... De wagen is wel zwart, dus het zou best kunnen dat die diepte toch niet goed te zien zal zijn, maar okey, ik heb het effe uitgeprobeerd. Dit weekend haal ik een echte scriber en een tool om deze van Crazy Modeler op vast te zetten.

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1520.jpg

We kunnen weer vooruit...

De velgen komen er ook aan. De Cayman zonder S is aangekocht in HongKong en mag over 2 weken verwacht worden... Daar zitten de nodige velgen in...

HF_INTEGRALE
28-05-2008, 23:52
... Ook de panellines moeten uitgediept worden. Deze week haal ik daarvoor zo'n tool zodat ik het eindelijk eens goed kan doen ipv met ander, minder (niet) geschikt materiaal ...
... Op die manier ga ik niet overhaast te werk of ga ik niet nodeloos eerst primer spuiten ...

Ik vrees dat u na het inkrassen van de panellines dan toch opnieuw een (tweede) laag primer zal moeten zetten ? :confused:
Correct me if I'm wrong ?!

Regards,
555

Loeten
29-05-2008, 18:59
Ik vrees dat u na het inkrassen van de panellines dan toch opnieuw een (tweede) laag primer zal moeten zetten ? :confused:
Correct me if I'm wrong ?!

Regards,
555

Ja natuurlijk wel. Er lag een eerste laagje op, dan uitkrassen en nu laagje twee. Ik wou eens voor mezelf het verschil zien. Er moesten bovendien ook nog enkele onderdelen erop gezet worden die samen met de body primer mogen ontvangen. Niks nodeloos hier dus :-)

Thanks om mee te volgen ;-)

Loeten
31-05-2008, 21:43
Voila, een weekje verder en dus een update van deze wagen. Hoe meer ik er mee bezig ben, hoe meer ik zie wat voor een machine dit was. Die opa van François had gelijk; dit is een doodskist op wielen...

Anyway... Foto's als update, die zeggen meer als tekst, maar der komt er toch wat uitleg bij... En indien nodig, just ask. Oja, tips en hints zijn van harte welkom !!

Eén van de PE-remschijven met resin klauwen. Ik heb ze lichtjes wat opgeschuurd, maar ben daar niet zo tevreden over. Ik deed nochtans mijn best om cirkelvormig te schuren en toch...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1567.jpg

De body na een extra laag witte primer, drie mistlagen zwart en drie wat nattere lagen zwart. Morgen behandel ik deze met Tamiya Compound, of is dit te vroeg na zo'n 48 uur uitharden??

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1570.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1571.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1572.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1573.jpg

Een gemonteerde schijfrem met ophanging. Alles is in het zwart volgend de referentiefoto's... Beetje licht weatheren komt daar morgen nog bij...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1582.jpg

Hier hebben we even een velg gemonteerd. Aangezien het niet de juiste zijn, moeten deze later nog vervangen worden. Ik hoop dat ik niet te lang op die doos moet wachten. De leverancier liet nog niks weten om de doos te betalen... Gratis zal het wel niet zijn. Maar als vaste klant moet je blijkbaar langer wachten?? Slechte service he !!

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1583.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1584.jpg

Het onderstel is zo goed als volledig gemonteerd. Achteraan ontbreken evenwel nog de ophanging en schijven... PE-materiaal is met veel geduld werken, dus dat komt een volgende keer aan de beurt... Net als het licht weatheren.

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1585.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1586.jpg

Voila, dat was het voor vandaag, morgen komt de volgende stap als ik tijd heb...

Eygmar
31-05-2008, 22:36
Die opa van François had gelijk; dit is een doodskist op wielen :no:

vind dit toch wel een straffe uitspraak,een porsche is een rasechte en veilige sportwagen, maar moet ge wel met verstand gebruiken

Loeten
31-05-2008, 22:48
Die opa van François had gelijk; dit is een doodskist op wielen :no:

vind dit toch wel een straffe uitspraak,een porsche is een rasechte en veilige sportwagen, maar moet ge wel met verstand gebruiken

Natuurlijk datte... Maar ik ben dagelijks op de baan en ik kan het aantal Porscherijders die zich aan de snelheid houden op 1 hand tellen. Straffer nog, ik denk dat ik er hoop en al twee gezien heb waarvan één dan nog een kennis van me is... Maar je hebt gelijk, als je rijdt zoals het hoort, dan zijn je kansen hoger. Bovendien is die zin van me een punt van kritiek tov Sterchele zelf hoor, geen nood. Het was alvast niet de bedoeling om anderen daarmee aan te vallen...

Overigens heb ik net een fout ontdekt. De remschijven zitten verkeerd om, zo remmen zal niet gaan... Dus effe aanpassen he...

Loeten
11-06-2008, 17:32
Terwijl de leerlingen flink aan het studeren zijn (allez, dat hoop ik voor hen, want het is niet eenvoudig morgen ;) ), mag ik verder modelbouwen. En met het zonnetje buiten lijkt het zelfs al een beetje vakantie... Niets is minder waar want het verbeterwerk zal ook vlug toenemen.

Enkele dagen geleden heb ik de Porsche nog een extra laagje TS-14 gegeven omdat er aan de achterzijde wat verf verdwenen was. Waarschijnlijk haperde ik eraan toen hij net gespoten was en onder een "stolp" verdween. Anyway, hij blinkt netjes...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1649.jpg

Dit weekend schoot ik dan in actie met het embossing poeder. Ditmaal deed ik het zoals Guido het ons leerde: afplakken wat niet in poeder moet, verf op de zeteltjes spuiten, poeder erop, afkloppen, laten drogen, wat afborstelen, verf spuiten en laten drogen. Zoiets moet de volgorde zijn denk ik... Aangezien ik met wit poeder zit, moest ik wat meer zwart spuiten, welliswaar in verschillende beurten of het ging een klodder worden. Ze zien er goed uit toch? Bewerken met de Tamiyadoosjes ga ik niet doen. Het was immers een splinternieuwe wagen en François wou dat de wagen er altijd piekfijn uit zag. Dus ook netjes gepoetst en gestofzuigd...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1653.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1654.jpg

Vanmiddag mocht ik dan dit ophalen in de post:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1655.jpg

Neen, ik ga er geen tweede maken (Hoewel het zoontje al smeekte om deze rood te spuiten... Misschien dat ik toch een rallyversie moet bouwen? Er bestaan er enkele. Ik wacht effe af...) Ik had wel iets uit de doos nodig:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1656.jpg

Juist ja, de correcte velgen. En zo ziet hij er dan uit...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1660.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1661.jpg

Wat me wel opviel... De gaatjes in de PE zijn te dun voor deze velgen. Ik ga die stukjes nog mogen bijschuren... Om de één of andere reden zit er dus een verschil in dat buisje waarmee je de velgen vastmaakt... Nu ja, geen ramp...

Zo, nu ga ik op het gemakje verder aan het interieur werken...

Ferrari rules
11-06-2008, 21:08
knap , heel knap:applaus:
Die eerste foto , is dit dezelfde body of die zwarte? hij lijkt precies zilver gespoten...

Loeten
11-06-2008, 21:43
knap , heel knap:applaus:
Die eerste foto , is dit dezelfde body of die zwarte? hij lijkt precies zilver gespoten...

Het is dezelfde hoor, maar door de felle zon lijkt hij anders te zijn...

Nog een update van vanavond... Het interieur werd wat aangepakt. Eerst een foto van hoe het was OOTB...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1663.jpg

Dan maar die details wat vlakker geschuurd en referentiefoto's bekeken. Dat deel achter de stoelen moet dus een stoffen gedeelte zijn waar dan een soort netje over hangt. Dus gaan we spuiten, stofferen en afwerken. Foto' zeggen meer dan woorden:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1664.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1669.jpg

Even dryfitten met het PE-netje... Normaal moet dit nog zwart worden. Maar ik twijfel een beetje. Als dat mat zwart op semi gloss is, dan zul je niet veel verschil zien... Ahja, volgens de referentie moet het zo...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1671.jpg

Ook het dashboard werd aangpakt. De "airco"gaten werden uitgeboord en dan weer volgestopt met PE-materiaal. Niet mis he? Ook hier moet die weer mat zwart worden... Dus veel verschil gaan we achteraf niet meer zien. Het dash zelf wordt semi gloss. Geen poeder erop hier, wel straks eronder als vloermatjes... Ook twee PE-pedalen werden geplaatst...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1665.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1666.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1667.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1670.jpg

More to follow this weekend. Morgen vergadering (de tweede al deze week) en zeker een hoop verbeterwerk...

See ya !! Comments and tips are very welcome !!

Nismo
11-06-2008, 22:50
En dan klagen die schoolmeesters dat ze gene tijd hebben, teveel werk en stress.:p

Allé, we zullen het maar terug over het model hebben, zeker, je stofferingsproces ziet er zeer goed uit. :applaus:

Dominique
11-06-2008, 23:46
En dan klagen die schoolmeesters dat ze gene tijd hebben, teveel werk en stress.:p


Ja, en geen geld om kits te kopen...
En het eerste wat ze doen is een tweede kit kopen om andere velgen te hebben :p

Maar back on topic: goed bezig! En mooi spuitwerk vooral!

Dominique
11-06-2008, 23:52
Bewerken met de Tamiyadoosjes ga ik niet doen. Het was immers een splinternieuwe wagen ...
Dus ook netjes gepoetst en gestofzuigd...


Daar gaat het hem niet om. Het is kwestie van opstaande delen te laten oplichten, en zo diepte te creëren in je onderdeel. Je moet ze natuurlijk niet met modder of roet besmeuren, alleen een beetje laten "opfleuren". Probeer het eens uit op een onderdeel uit de scrapbox.

Loeten
12-06-2008, 07:40
Jaja lachen jullie maar... Nu wordt het vollen bak... Maar over een maandje ga ik eens hard lachen :p

Owja, die tweede kit wordt normaal doorverkocht aan iemand die 'em ook wilde maar die de velgen toch niet zal gebruiken. Was een leuke deal maar nu Robbe begint te zagen over eenn rallyversie en de belastingen binnen zijn... :+ :+


Daar gaat het hem niet om. Het is kwestie van opstaande delen te laten oplichten, en zo diepte te creëren in je onderdeel. Je moet ze natuurlijk niet met modder of roet besmeuren, alleen een beetje laten "opfleuren". Probeer het eens uit op een onderdeel uit de scrapbox.

Het was wat verkeerd uitgelegd. Het is inderdaad de bedoeling dat alles correct oplicht en zo. Nu vind ik de zetels zoals ze eruit zien goed en voldoende maar ik ga het wel eens uittesten of er één en ander beter moet uitkomen. Ik heb al wat ervaring met die weatheringsetjes dus het zou moeten lukken. Zeker die hoedenplank zal bewerkt moeten worden om onderscheid te maken met het zwarte netje dat erop komt.

Moet PE trouwens ook een primerlaagje krijgen eer je het gaat spuiten??

Loeten
12-06-2008, 20:32
En toen viel me plots iets op... Het werd me trouwens ook op een ander forum even gezegd en die kerel heeft dus gelijk...

Maar het zou mij toch sterk dat zo'n glamourboy met zo'n vette ketel onder z'n gat zou kiezen voor stoffen zetels ipv leder...... :wink:

Daar heb je helemaal gelijk in.... Damn... Niet aan gedacht, ook al heb ik verschillende referentiefoto's zitten opsnorren om te controleren of die hoedenplank in stof was of in leer... :x

Dus nu kan ik weer kiezen: de zetels helemaal opnieuw doen en de ovenreiniger in... of die andere zeteltjes van de gele Porsche pakken en spuiten, maar dan zit Deathtrap (degene die de Porsche wou overkopen) met een auto zonder zetels... Tenzij ik die alsnog voor mezelf hou en er toch een rallywagen van maak. En wat dan met de zeteltjes die ik daarnet aan het ineensteken was. Houden? Verkopen? Ruilen? In een andere wagen? Dat laatste is moeilijk want ik bouw normaal enkel rallywagens... Tenzij ze in een servicewagen gaan...

Effe denken nu terwijl ik die zeteltjes wel effe afwerk... Gooi jullie keuzes maar effe in de thread...

Sennake
12-06-2008, 21:57
Gooi jullie keuzes maar effe in de thread...

Dat is iets wat je geleerd hebt op dat "andere" forum zeker? Ik stel voor dat je je eigen keuzes maakt, in plaats van hier een resem meningen te laten opsommen om dan toch te doen wat je het best lijkt...

Dominique
12-06-2008, 22:14
:agree:
Het is jouw model. Jij beslist.

Loeten
13-06-2008, 07:43
Dat is iets wat je geleerd hebt op dat "andere" forum zeker? Ik stel voor dat je je eigen keuzes maakt, in plaats van hier een resem meningen te laten opsommen om dan toch te doen wat je het best lijkt...

Neen toch niet. Dat is mijn besluiteloosheid als zijnde weegschaal. Dat heb ik al vaker laten blijken he :( Der zijn er hier die trouwens hetzelfde probleem hebben want dat werd als eens gemeld in enkele van mijn threads... Soms heb ik dan een pushke nodig...

Ik heb ondertussen wel al een beslissing genomen na een nachtje erover te slapen. De zeteltjes liggen in de remolie. Ik weet nu dat ik het behoorlijk kan dat stofferen. Minpunt is dat ik enkel wit heb staan en als je dat gespoten zeteltjes dan (onorthodox) vastneemt dan zie je sporen. Dus ik heb er een lesje uit geleerd, zoals het moet...

Thanks :bye:

Tom21
13-06-2008, 21:01
Alcantara wordt ook wel op auto-interieurs gebruikt en is ook een dure stof. Net zoals leder dat is. Nu weet ik niet of de auto van Sterchele mat Alcantara bekleed was, maar het kan. Ook een leder/alcantara interieur bestaat wel dus je kan ipv stof nog altijd alcantara hebben en dan is je dilemma ook weg...

Tom

Loeten
14-06-2008, 09:07
Alcantara he... Nog nooit van gehoord, dus even opgesnord...

http://www.europeanspeed.com/Porsche%20colors/Interior/alcantara.jpg (bron: europeanspeed)

http://www.pumabuild.co.uk/catalog/images/Milano%20Alcantara%201.jpg (bron: pumabuild)

Kijk, dit is geen slecht idee... De zeteltjes liggen nu wel in de olie, maar der verandert niets aan... Ik kan ze nog als reserve houden in alcantara-uitvoering voor in een servicewagen of zo :+

Ik ga wel de zeteltjes uit de andere Porsche gebruiken. Die zal ik dus houden. Hij kostte slechts 20 euro verzending inbegrepen en we hebben net onze vakantiepremie gekregen :rolleyes: Die Porsche zal waarschijnlijk een rallyversie worden en dan heb ik die zeteltjes ook niet meer nodig.

Zie je Sennake dat ik echt wel een grote twijfelaar ben... En dus kunnen tips een beetje helpen. Maar het kwam wel wat belachelijk / grappig / wanhopig / dwaas / ... over, daar heb je gelijk in. (schrap wat niet past :crazy: )

Voila, nu eerst naar de Colruyt, dan naar de rally van Wervik (servicezone), dan nascholing geven en ten slotte nog een KPtje van Wervik meepikken. Zal weer drukke dag worden...

Nismo
14-06-2008, 21:27
.................................................. .....

Minpunt is dat ik enkel wit heb staan en als je dat gespoten zeteltjes dan (onorthodox) vastneemt dan zie je sporen. Dus ik heb er een lesje uit geleerd, zoals het moet...

Thanks :bye:

Weatheren met zwart uit die setjes geeft een prima resultaat. Ik heb de vloer bij mijne 350Z ook behandeld met witte poeder en daarover zijdeglans zwart gespoten. Dit geeft een grijzig effect en door met zwart te wheateren verdwijnt dat.


.................................................. .............

De zeteltjes liggen nu wel in de olie, maar der verandert niets aan.........



Volgens mij krijg je dat er niet af met remolie. Giet wat Revell-airbrushcleaner in een potje en leg daar uw zeteltjes in en met een borsteltje poets je ze zo proper. Niet laten weken, maar dadelijk poetsen. Zo heb ik mijn zetel die de eerste keer mislukt was ook proper gekregen. ;)

Loeten
15-06-2008, 10:12
Weatheren met zwart uit die setjes geeft een prima resultaat. Ik heb de vloer bij mijne 350Z ook behandeld met witte poeder en daarover zijdeglans zwart gespoten. Dit geeft een grijzig effect en door met zwart te wheateren verdwijnt dat.

Ik heb gewoon wat extra laagjes semigloss gespoten. Het grijze effect was helemaal verdwenen. Eerst vreesde ik dat het er te dik op zat, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Ik ben er we supertevreden over.

Volgens mij krijg je dat er niet af met remolie. Giet wat Revell-airbrushcleaner in een potje en leg daar uw zeteltjes in en met een borsteltje poets je ze zo proper. Niet laten weken, maar dadelijk poetsen. Zo heb ik mijn zetel die de eerste keer mislukt was ook proper gekregen. ;)

Aha, dat wist ik niet. Eens kijken of die airbrushcleaner liggen heb. Denk het niet (effe kijken) ......................... Neej, het is Painta Clean penseel reiniger. Geen probleem, ik moest toch nog in de stock zijn...

Das trouwens ook het product waarmee je secondenlijm kan verwijderen he??



Vanmiddag post ik nog een update. Gisteren veel gedaan aan het interieur. In feite kan ik de wagen vanavond "afleveren" maar ik had er toch nog graag enkele laagjes blanke lak op gezet. De Porsche blinkt nu ook wel, maar het is toch een extra beschermingslaag he... En een weekje wachten is niet erg natuurlijk. Haast en spoed is zelden goed.

Mercikes Nismo voor die tip.

Ferrari rules
15-06-2008, 10:23
Gisteren op Discovery Channel naar 5ft Gear gekeken en er was een reportage van die Cayman S... Wat een machientje :drewl: :Offtopic: I know...
Ben benieuwd naar je update...

Loeten
15-06-2008, 20:05
Wat een machientje :drewl:

Klopt... :cool:


Voila, hierbij even de interieurfoto's. Voorlopig in dryfitversie want ik moet er nog gordels in stoppen. Op referentiepics zag ik... rode gordels erin. Leek fun, maar de body stond dan ook in het rood. Hier zal het dus maar mat zwart worden he...

Overigens zat er een foutje in het PE-setje. Ik moest een nieuw gordelklikvastsysteemdoosje (ja hoe heet dat dan??) maken uit PE en dat aan de binnenzijde van het stoeltje lijmen. Op referentiepics zag ik evenwel dat hetgene van Fujimi wel correct was. Heb het dus maar zo gelaten ook en de bovenstukjes rood aangestipt.

De Tamiya weatheringssetjes werden ook weer aangewend om het interieur wat levendiger te maken. Eerst vond ik daardoor de stoelen niet meer zo mooi, maar weer na controle van referentiepics bleek het kleur en zo wel te kloppen... Het chassis kreeg ter hoogte van zijn motor ook wat bewerking om diete en hoogte en zo te scheppen...

Genoeg gepraat, hier de voorlopig laatste foto's. De body staat nu onder een plastieken doos omdat hij een wet coat van blanke lak kreeg. Die mag nu een volle week uitharden zodat ik volgende week tussen het verbeteren van de laatste proeven en het opstellen van de rapporten door even kan ontspannend bouwen...

Owja, het netje moet nog matzwart gespoten worden. Het staat nu in de primer (niet op foto)

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1675.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1682.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1683.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1684.jpg

Grtzzzz

Rallymen
15-06-2008, 20:16
Dat ziet er allemaal heel realistisch uit, proficiat.

Ferrari rules
16-06-2008, 09:05
Dat ziet er allemaal heel realistisch uit, proficiat.
:agree:

Loeten
04-07-2008, 11:15
Vandaag plan ik de afwerking van deze wagen. Gisterenavond heb ik alvast de gordels geschilderd...

Nu speel ik met het plan om de nummerplaat aan te passen tot FCB-023 zoals me als tip gegeven werd. Ik zoek evenwel het correcte lettertype van de shirts van Club Brugge KV. Een mail naar hun shop bracht voorlopig nog niks op. Ook de zoektocht via WhatheFont gaf weinig oplossingen (Plastik-Italic was een mogelijkheid)

Iemand een idee welk type het is?

http://www.hln.be/static/FOTO/pe/0/4/10/large_388930.jpg


Thanksssss

Loeten
04-07-2008, 14:01
De laatste loodjes he... Die wegen het zwaarst ook al bestaan die uit PE en weegt dat dus niet veel. De moeilijkheid daarentegen...

Eerst het interieur. Daar waren de gordels nog te kort. Eerst enkele gesneden uit het plastic van Hasegawa, in het mat zwart geschilderd en dan voorzien van de PE-delen. Probleem: waar hang je de bevestigingen aan? Oplossing: referentiepics... Uiteindelijk koos ik om zelf maar bevestigingen te maken...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1885.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1886.jpg

Ok en nu... Als ik die gordels daar stop dan zie je er niks meer van met de zetel ervoor. Dus dan maar lichtjes eroverheen hangen? Zoiets dus...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1890.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1891.jpg

Voila... Nu de andere kant doen, dan alles vastlijmen en dan kan het huwelijk plaats vinden tussen chassis en body...

Ferrari rules
04-07-2008, 14:12
Vandaag plan ik de afwerking van deze wagen. Gisterenavond heb ik alvast de gordels geschilderd...

Nu speel ik met het plan om de nummerplaat aan te passen tot FCB-023 zoals me als tip gegeven werd. Ik zoek evenwel het correcte lettertype van de shirts van Club Brugge KV. Een mail naar hun shop bracht voorlopig nog niks op. Ook de zoektocht via WhatheFont gaf weinig oplossingen (Plastik-Italic was een mogelijkheid)

Iemand een idee welk type het is?

http://www.hln.be/static/FOTO/pe/0/4/10/large_388930.jpg


Thanksssss
Dat is trouwens de originele nummerplaat van de blauw-zwarte Smart met het rugnummer van Sterchele op de zijkant die altijd op de 'Club' staat...Tis maar dat het weet hé;)


En dat voor een Anderlecht supporter...(ikke dus:p )

Loeten
04-07-2008, 15:54
Dat is trouwens de originele nummerplaat van de blauw-zwarte Smart met het rugnummer van Sterchele op de zijkant die altijd op de 'Club' staat...Tis maar dat het weet hé;)

En dat voor een Anderlecht supporter...(ikke dus:p )

Hm, Het klopt toch niet helemaal hoor...

http://images.synkronis.com/mailings/801203_ClubBrugge_Smart/smart_590_nl.jpg

Maar ben blij dat je voor je kleuren uitkomt EN respect hebt voor de anderen. Dit is niet overal (langs beide zijden) het geval. Bij mij wel want weet je, ik heb een minivoetbalploeg overgenomen waar ik sinds de start drie jaar terug bij speel. De ploeg is ontstaan uit de supportersclub van BlauwZwart Gullegem Club 31. De meeste spelers hebben een blauwzwart hart maar er speelt ook een supporter van paarswit en zelfs eentje van de Cercle erbij... Zo hoort het dus...

Allez, genoeg :Offtopic: nu van mijn kant...

Het huwelijk is ondertussen achter de rug. Nu volgen de clear parts en de PE-ruitenwissers... Alles op het gemakje dus terwijl kleine Robbe geregeld komt piepen... :p

Loeten
15-07-2008, 12:08
Net voor het weekend werd deze wagen afgewerkt. Nu vond ik tijd om er eens wat foto's van te nemen. Hieronder één foto en dan nog een aanduiding van het bezoek van ene Murphy...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1941.jpg

Voila, hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?p=236151#post236151) vind je de rest van de foto's...

En dit probleem had ik alsnog voor. De achterste ruitenwisser werd niet perfect geplaatst, viel uit de pincethouder en ik kreeg vlekken op de body. Gelukkig is dit op de achterzijde maar nu loop ik met de gedachte om er eventueel een decal over te zetten. Ik zou een vlag van Club als decal printen en er dan overleggen. Maar ik vrees wat voor scheuren en dergelijke. Ik ga het wel eens uitproberen. Langs de andere kant valt het niet zo super op, maar toch... Allez, mijn twijfel speelt weer op. Een paar nachtjes extra erover slapen kan helpen he...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1949.jpg

Grtzzzz

HHugo
15-07-2008, 20:08
En dit probleem had ik alsnog voor. De achterste ruitenwisser werd niet perfect geplaatst, viel uit de pincethouder en ik kreeg vlekken op de body.

Zijn dat lijmvlekken? Kan je die niet eruit polishen?

Loeten
15-07-2008, 21:06
Zijn dat lijmvlekken? Kan je die niet eruit polishen?

Jaaaa... Wel van secondenlijm... Ik heb er al "opgezeten" met Compound van Tamiya... Bestaat er nog iets anders of andere manier? Ik had al gedacht aan het licht opschuren en dan alsnog extra laagje blanke lak erop zetten...

Loeten
16-07-2008, 21:28
Ik heb die motorkap nog eens met compound aangepakt. De doffe plek is er nu toch uit. De plekjes zelf niet, maar dat laat ik dan maar zo. Misschien dat ik er dan nog wel eens wat op plaat of zo, ik zie wel...

De opbouwende kritiek over de nummerplaat heb ik ter harte genomen. Vanmiddag heb ik eens mijn eigen plaat bekeken en daarna wat auto's gespot om te zien hoe de Europese versie vooraan eruit ziet. Hieronder zie je het resultaat. Links is voor vooraan, rechts voor achteraan... Telkens 4 platen want je weet nooit of iets misloopt.

http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10261/IMG_1986.jpg

Dit weekend plaats ik dan de realistische. Foto's volgen dan wel. Mijn vrouw wist me te zeggen dat ik zo nooit een model kan af hebben als ik alles in de puntjes ok wil hebben. Mjah, perfect is ie niet he met die plekken in de lak maar dat vond zij niet opvallen...

Grtzzzz

Fanza
17-07-2008, 15:26
De opbouwende kritiek over de nummerplaat heb ik ter harte genomen. Vanmiddag heb ik eens mijn eigen plaat bekeken en daarna wat auto's gespot om te zien hoe de Europese versie vooraan eruit ziet. Hieronder zie je het resultaat. Links is voor vooraan, rechts voor achteraan... Telkens 4 platen want je weet nooit of iets misloopt.

Deze zien er inderdaad veel echter uit. Het brugge embleem ernaast is een mooi extraatje !

Mijn vrouw wist me te zeggen dat ik zo nooit een model kan af hebben als ik alles in de puntjes ok wil hebben.

Dit is inderdaad niet altijd gemakkelijk. Vooral als er een heleboel Paddockers mee over je schouder kijken is er altijd wel iemand die iets opmerkt.
Het is natuurlijk ook altijd leuk als je dan je model nog kan aanpassen!