PDA

View Full Version : 24 uur van Le Mans (14-15 juni 2008)


Mr.Dallara
26-05-2008, 00:40
http://www.lemans.org/24heuresdumans/ressources/images/affiche_800.jpg

Komend weekend (1 juni) is het al de testday en binnen 3 weken staat Le Mans weer op z'n kop... Hoogtijd voor een eigen topic dus!


De deelnemerslijst met piloten: http://www.lemans.org/24heuresdumans/pages/engages_gb.html
Timing: http://www.lemans.org/24heuresdumans/pages/horaires_gb.html (Blijkbaar dit jaar geen Historic race meer op zaterdag morgend na de warm-up ??)

De "gouden jaren" dat we een handvol Belgen op de grid hadden in Le Mans is al ff voorbij :(, volgens de lijst zullen Vanina Ickx (Rollcentre LMP1) en Eric Van de Poele (Risi Ferrari GT2) onze enige landgenoten zijn op de grid.
Onze Noorderburen daarentegen hebben weer alle recht om er een oranje feest van te maken in Le Mans...!


Eén nieuwtje is al geweten; Ortelli zal niet 100% hersteld zijn na z'n horrorcrash in Monza, daarom heeft Courage Simon Pagenaud opgebeld voor de 24uren.

Sennake
26-05-2008, 07:03
De "gouden jaren" dat we een handvol Belgen op de grid hadden in Le Mans is al ff voorbij :(, volgens de lijst zullen Vanina Ickx (Rollcentre LMP1) en Eric Van de Poele (Risi Ferrari GT2) onze enige landgenoten zijn op de grid.

Dat zorgt er wel voor dat ik iets minder in mijn portemonnee zal moeten tasten, gezien ik naast de winnaar van Le Mans ook steevast de Belgische deelnemers aanschaf...

Corvette Racing
26-05-2008, 08:21
Ik ga er dit jaar voor het eerst heen, heb er ERG veel zin in! :champagne:

gwyllion
26-05-2008, 09:37
http://www.racecar-engineering.com/allarticles/257542/le-mans-24-hours-technical-preview.html

Bramzel
26-05-2008, 11:57
Van Merksteijn en kompanen zullen het niet makkelijk krijgen; niemand minder dan Sascha Maassen zal Team Essex komen versterken

(bron: endurance-info.com)

Brecht
26-05-2008, 13:41
Ik ben er ook weer, reeds de 4de keer op rij :champagne:

Benny_B
26-05-2008, 18:43
De verdeling van de Oreca-Courages:
°5: Ayari/Groppi/Duval
°6: Panis/Lapierre/Pagenaud

Persoonlijk ben ik zeer benieuwd wat die nieuwe Dome gaat doen, knallen (jaja) of knallen (nee nee)?

JorritVD
26-05-2008, 23:16
Van Merksteijn en kompanen zullen het niet makkelijk krijgen; niemand minder dan Sascha Maassen zal Team Essex komen versterken

(bron: endurance-info.com)

Ben wel benieuwd wat Verstappen kan presteren tegenover Maassen.
Maar ik denk dat het VM trio sterker is dan het Essex trio.

Coach Ep
26-05-2008, 23:41
De verdeling van de Oreca-Courages:
°5: Ayari/Groppi/Duval
°6: Panis/Lapierre/Pagenaud

...



Poeh, das niet misselijk. Verwacht veel van deze combo.

marcel
27-05-2008, 00:56
volgens de entry-list zet Vitaphone Racing een DBR9 in? ik wist niet dat ze die hadden?

Brecht
27-05-2008, 01:36
volgens de entry-list zet Vitaphone Racing een DBR9 in? ik wist niet dat ze die hadden?

Dat is die van Strakka Racing dacht ik ;)

CarRerA
27-05-2008, 09:39
volgens de entry-list zet Vitaphone Racing een DBR9 in? ik wist niet dat ze die hadden?

Is dat ook niet zo een half officieel AM team? Of toch allesinds de auto...

Bramzel
27-05-2008, 09:51
Nope, Strakka is gewoon een team privateers die de entry van Vitaphone hebben overgekocht.

fish88
27-05-2008, 10:25
Nope, Strakka is gewoon een team privateers die de entry van Vitaphone hebben overgekocht.

Jammer genoeg, ze konden beter de entry aan Jetalliance geven ofzo want van Strakka verwacht ik niet veel (hoop wel trouwens dat ze ene Vitaphone livery hebben). Margarites is wel een goede rijder voor de wagen, dat wel.

Coach Ep
27-05-2008, 15:32
.... ze konden beter de entry aan Jetalliance geven ofzo ...

Tuurlijk, zomaar een entry cadeau doen, zal vast gebeuren in het kader van de 24 uren van Le Mans... :no:

Teams vermoorden elkaar zowat om aan de start te komen!

Integra
27-05-2008, 17:04
Tuurlijk, zomaar een entry cadeau doen, zal vast gebeuren in het kader van de 24 uren van Le Mans... :no:

Teams vermoorden elkaar zowat om aan de start te komen!
Entry's worden doorverkocht ... :rolleyes:

GT2-R
27-05-2008, 17:36
Jammer genoeg, ze konden beter de entry aan Jetalliance geven ofzo want van Strakka verwacht ik niet veel (hoop wel trouwens dat ze ene Vitaphone livery hebben). Margarites is wel een goede rijder voor de wagen, dat wel.

Bij AM Racing hadden ze ook waarschijnlijk de voorkeur gegeven aan Jet Alliance. Strakka is één van de minst ervaren teams als het op de DBR9 aankomt. Bovendien hebben ze bij mijn weten weinig ervaring met GT's (behalve nu dan een beetje met de DBR9). Tijdens de 1000km van Spa bijvoorbeeld, is de Strakka DBR9 nooit in het stuk voorgekomen. Ze zijn toen op 5 ronden gezet door de beste GT2's...

Brecht
27-05-2008, 23:33
The Goose returns to La Sarthe :champagne:

British sports car team Creation-AIM’s regular driver Stuart Hall (England) will be in good company on his second career start at Le Mans 24 Hours this year. The eagerly anticipated news is that he will share the LMP1 Creation-AIM CA07 with the experienced Belgian Marc Goossens and fellow Englishman Johnny Mowlem.

Meer op planetlemans.com

Belle
28-05-2008, 00:43
What a nice surprise! :)

Kijk al uit naar de volgende editie, alleen jammer dat Ortelli niet meedoet (grrr).

Brecht
28-05-2008, 18:30
EINDHOVEN - Peter Kox en Mike Hezemans rijden half juni samen de befaamde 24 Uur van Le Mans. Hezemans is als derde rijder toegevoegd aan het team van Kox en de Rus Roman Rusinov, dat uitkomt in de Lamborghini Murciélago van Hans Reiter Engineering.

Het artikel: http://www.ed.nl/sport/sporteindhoven/3177936/Kox-en-Hezemans-een-team-in-Le-Mans.ece

Nederlands beste GT piloten op dezelfde wagen :worship:

Mr.Dallara
29-05-2008, 00:12
The Goose returns to La Sarthe :champagne:

Meer op planetlemans.com

Super dat Goossens -eindelijk- nog eens Le Mans kan rijden! Na enkele jaren "welles-nietes" bij Courage is hij er weer bij een een top LMP1, het is meer dan verdiend vind ik na z'n schitterende prestaties van de laatste maanden in de USA...

Ik ben blij dat ik binnen 3 weken eindelijk zelf live "The Goosse" over Le Mans zal zien knallen!


Ondertussen zijn de vroege vogels al geariveerd in de paddock van Le Mans: http://www.endurance-info.com/article.php?sid=5695&thold=0


Op Italiaracing.net staat te lezen dat Epsilon volop hoopt om hun 2e wagen ook aan de start te krijgen:

http://www.italiaracing.net/public/19283burguenocar08.jpg
Epsilon ready to launch double EE1 effort at Le Mans

Epsilon Euskadi is waiting for a confirmation by the ACO, as the second EE1 prototype is ready to race but out of the preliminary entry-list. The spanish constructor is currently listed among the reserves, but will be evaluated since is in the ACO's interest to have a new constructor at the racetrack. Epsilon is also ready to field a top-notch driver lineup, featuring regular LMS drivers Miguel Angel De Castro and Angel Burgueno alongside GP2 racer Adrian Valles and former F1 men Stefan Johansson, Jean-Marco Gounon and Shinji Nakano.
http://www.italiaracing.net/notizia.asp?id=19283&cat=15
De kans dat er één vd reservelijst mag starten is toch wel bijzonder klein...


Hoe dan ook, Le Mans beloofd weer een knaller van formaat te worden, zeker met de last-minute deals die nu bijna dagelijks bekend geraken.


Ik lees nog net deze reactie bij een bericht op pitstop.tv:
Marc Cornelissen:
27/5/2008 om 17:19
@Guillaume: Vanina Ickx en Eric Van de Poele, dat maakt 2. Bas Leinders heeft ook nog hoop.

Dan stel me tuurlijk direct de vraag met wie Leinders in gesprek is...??

Bramzel
29-05-2008, 01:04
Super dat Goossens -eindelijk- nog eens Le Mans kan rijden! Na enkele jaren "welles-nietes" bij Courage is hij er weer bij een een top LMP1, het is meer dan verdiend vind ik na z'n schitterende prestaties van de laatste maanden in de USA...

Met alle respect, maar als de Courage geen top LMP1 was dan is de Creation AIM dat ook niet. Het is mooi dat Goossens die kans krijgt, maar het is net zo'n kans als met Courage.

Razornord
29-05-2008, 10:28
heeft er iemand een idee of Le Mans dit jaar opnieuw via stream kan bekeken worden?

Mr.Dallara
29-05-2008, 10:59
Met alle respect, maar als de Courage geen top LMP1 was dan is de Creation AIM dat ook niet. Het is mooi dat Goossens die kans krijgt, maar het is net zo'n kans als met Courage.

Bramzel: Ik denk dat we mekaar niet goed begrepen hebben... Als ik schrijf "na enkele jaren welles-nietes bij Courage" bedoel ik de aanloop van LM'04, LM'05 en LM'06 waarin Courage contact had met Goossens en het keer op keer nopes werd, doordat hij geen Fransman was of geen budget kon meebrengen...

Tuurlijk is Courage een top LMP1, getuige de prachtige 3e plek in Spa...



heeft er iemand een idee of Le Mans dit jaar opnieuw via stream kan bekeken worden?

Ik heb al ergens gelezen dat er op eurosport.com een stream komt.

Integra
29-05-2008, 13:16
De laatste naam die gaat verschijnen bij Epsilon is ook zeker niet min. Normaal nog een weekje geduld en het zal wel bekend gemaakt worden. :)

Bramzel
29-05-2008, 13:54
Bramzel: Ik denk dat we mekaar niet goed begrepen hebben... Als ik schrijf "na enkele jaren welles-nietes bij Courage" bedoel ik de aanloop van LM'04, LM'05 en LM'06 waarin Courage contact had met Goossens en het keer op keer nopes werd, doordat hij geen Fransman was of geen budget kon meebrengen...

Tuurlijk is Courage een top LMP1, getuige de prachtige 3e plek in Spa...

Ah, excuus, dan had ik je inderdaad verkeerd begrepen :)

En Eurosport gaat inderdaad de volledige 24u streamen. Dus dat word 24 in kluizenaarsmodus met Eurosport en Radio Lemans doorgelust naar de tv en de livetiming op de laptop ;)

Bramzel
29-05-2008, 13:55
De laatste naam die gaat verschijnen bij Epsilon is ook zeker niet min. Normaal nog een weekje geduld en het zal wel bekend gemaakt worden. :)

Adrian Vallés? ;)

http://endurance-info.com/article.php?sid=5702&thold=0

marcel
30-05-2008, 12:37
Jammer genoeg, ze konden beter de entry aan Jetalliance geven ofzo want van Strakka verwacht ik niet veel (hoop wel trouwens dat ze ene Vitaphone livery hebben). Margarites is wel een goede rijder voor de wagen, dat wel.

foto gevonden op 10/10ths:
http://img2.putfile.com/thumb/5/14816070177.jpg (http://www.putfile.com/pic/8216573)

JorritVD
30-05-2008, 16:38
foto gevonden op 10/10ths:
http://img2.putfile.com/thumb/5/14816070177.jpg (http://www.putfile.com/pic/8216573)

http://www.endurance-info.com/2008_Le_Mans/JourneeTest/18.jpg

Niet Alessandro Margaritas maar Alexandre Negrão op de Vitaphone DBR9.

Integra
31-05-2008, 08:30
Adrian Vallés? ;)

http://endurance-info.com/article.php?sid=5702&thold=0
Nope, nog iemand anders, wel op de sterk bezette auto. :) (tenzij die plannen op het laatste moment nog gewijzigd zijn)

JPMontoya
01-06-2008, 15:35
Apparemment, les speakers nous apprennent que le muret en béton serait cassé ! Quel impact phénoménal a-t-il fallu pour casser un mur en béton ?

Marc Gene aurait apparemment tapé de l'arrière au vu des premières images de la voiture parvenues aux speakers.

15H07 : Peu de nouvelles à vous donner pour l'instant hormis que l'on procède actuellement à l'évacuation de la Peugeot 908 n°7 qui est véritablement très abimée.

15H08 : Il pleut beaucoup dans les Hunaudières et légèrement devant les tribunes. Mulsanne est détrempé.

15H10 : Green flag ! mais sous la pluie...

La piste est déclarée humide (wet track) par la direction de course.

Nous avons confirmation que la Peugeot n°7 est pulvérisée. Elle est ramenée désormais au paddock. Apparemment, même le pavillon de la voiture serait parti dans le choc !

Zware crash Peugeot van Géne...Als ik het zo lees lijkt het erop dat men een nieuwe 908 gaat mogen ineen steken voor Le Mans. Kan me moeilijk inbeelden dat Pug het risico loopt om een wagen die zo zwaar beschadigd is op te lappen voor een 24u....

FIRE
01-06-2008, 19:52
Zware crash Peugeot van Géne...Als ik het zo lees lijkt het erop dat men een nieuwe 908 gaat mogen ineen steken voor Le Mans. Kan me moeilijk inbeelden dat Pug het risico loopt om een wagen die zo zwaar beschadigd is op te lappen voor een 24u....

http://www.youtube.com/watch?v=gSsorp6F36s

:eek:

FIRE
01-06-2008, 20:03
Zeer snelle tijd voor Peugeot:

Pos N° Team Car Class Practice 1 Gap
1 8 Team Peugeot Total Peugeot 908 Hdi-FAP LMP1 3:22.222
2 9 Peugeot Sport Total Peugeot 908 Hdi-FAP LMP1 3:26.641 4.419
3 1 Audi Sport North America Audi R10 TDI LMP1 3:26.678 4.456
4 7 Team Peugeot Total Peugeot 908 Hdi-FAP LMP1 3:27.248 5.026
5 3 Audi Sport Team Joest Audi R10 TDI LMP1 3:28.359 6.137
6 17 Pescarolo Sport Pescarolo Judd LMP1 3:33.939 11.717
7 16 Pescarolo Sport Pescarolo Judd LMP1 3:35.443 13.221
8 5 Team Oreca Matmut Courage-Oreca Judd LMP1 3:36.264 14.042
9 10 Charouz Racing System Lola Aston Martin LMP1 3:36.426 14.204
10 2 Audi Sport North America Audi R10 TDI LMP1 3:37.011 14.789
11 11 Dome Racing Team Dome Judd S102 LMP1 3:38.773 16.551
12 12 Charouz Racing System Lola Judd LMP1 3:39.584 17.362
13 18 Rollcentre Racing Pescarolo Judd LMP1 3:40.214 17.992
14 34 Van Merksteijn Motorsport Porsche RS Spyder LMP2 3:42.191 19.969
15 31 Team Essex Porsche RS Spyder LMP2 3:43.736 21.514
16 32 Barazi Epsilon Zytek 07S LMP2 3:43.920 21.698
17 45 Embassy Racing WF01 Zytek LMP2 3:44.166 21.944
18 25 RML Lola MG LMP2 3:44.678 22.456
19 14 Creation AIM Creation Aim LMP1 3:45.049 22.827
20 35 Saulnier Racing Pescarolo Judd LMP2 3:48.414 26.192
21 6 Team Oreca Matmut Courage-Oreca Judd LMP1 3:49.304 27.082
22 24 Terramos Courage Mugen LMP1 3:50.684 28.462
23 19 Chamberlain Synergy Lola AER LMP1 3:51.551 29.329
24 26 Bruichladdich Radical Radical AER LMP2 3:52.800 30.578
25 009 Aston Martin Racing Aston Martin DBR9 LMGT1 3:53.531 31.309
26 41 Trading Performance Zytek 07S LMP2 3:53.893 31.671
27 50 Larbre Competition Saleen S7R LMGT1 3:55.383 33.161
28 64 Corvette Racing Corvette C6.R LMGT1 3:55.520 33.298
29 63 Corvette Racing Corvette C6.R LMGT1 3:55.877 33.655
30 007 Aston Martin Racing Aston Martin DBR9 LMGT1 3:58.817 36.595
31 72 Luc Alphand Aventures Corvette C6.R LMGT1 4:00.633 38.411
32 4 Saulnier Racing Pescarolo Judd LMP1 4:00.907 38.685
33 59 Team Modena Aston Martin DBR9 LMGT1 4:01.021 38.799
34 53 Vitaphone Racing Team Aston Martin DBR9 LMGT1 4:01.065 38.843
35 20 Epsilon Euskadi Epsilon Euskadi Judd LMP1 4:01.508 39.286
36 33 Speedy Racing Team Sebah Lola Judd LMP2 4:02.692 40.470
37 55 IPB Spartak Racing Lamborghini LMGT1 4:03.404 41.182
38 82 Risi Competizione Ferrari F430 GT LMGT2 4:05.561 43.339
39 80 Flying Lizard Motorsports Porsche 997 GT3 RSR LMGT2 4:05.590 43.368
40 97 BMS Scuderia Italia Ferrari F430 GT LMGT2 4:06.894 44.672
41 96 Virgo Motorsport Ferrari F430 GT LMGT2 4:07.090 44.868
42 78 AF Corse SRL Ferrari F430 GT LMGT2 4:08.520 46.298
43 76 Imsa Performance Matmut Porsche 997 GT3 RSR LMGT2 4:10.898 48.676
44 73 Luc Alphand Aventures Corvette C6.R LMGT1 4:11.258 49.036
45 44 Kruse Schiller Motorsport Lola Mazda LMP2 4:11.830 49.608
46 40 Quifel ASM Team Lola AER LMP2 4:12.644 50.422
47 77 Team Felbermayr-Proton Porsche 997 GT3 RSR LMGT2 4:12.879 50.657
48 99 JMB Racing Ferrari F430 GT LMGT2 4:16.572 54.350
49 83 Risi Competizione Ferrari F430 GT LMGT2 4:17.177 54.955
50 30 Racing Box Lucchini Judd LMP2 4:24.058 1:01.836
51 22 Tokai University YGK Courage Oreca YGK LMP1 4:24.300 1:02.078
52 23 Autocon Creation Judd LMP1 4:25.439 1:03.217
53 90 Farnbacher Racing Ferrari F430 GT LMGT2 4:26.756 1:04.534
54 94 Speedy Racing Team Spyker C8 Laviolette LMGT2 4:28.882 1:06.660
55 85 Snoras Spyker Squadron Spyker C8 Laviolette LMGT2 4:34.552 1:12.330
Bron: www.planetlemans.com

JPMontoya
01-06-2008, 20:27
Volgens mij moet men zich toch vragen stellen bij de veiligheid van sommige proto's...

Benny_B
01-06-2008, 20:44
Wow, weer een proto die gaat vliegen, blijkbaar is op 9 jaar tijd dan toch niet veel veranderd :(

FIRE
01-06-2008, 20:58
Dat vliegen wordt natuurlijk veroorzaakt door de vlakke bodemplaat, maar ik zou niet weten hoe men dit echt kan veranderen. Of men zou meer een single seater achtig chassis moeten bouwen met daarover een body en zonder grote bodemplaat.

Nicki_Mks
01-06-2008, 21:03
Gaan er dan toch doden moeten vallen voor ACO hier iets aan doet?

Integra
02-06-2008, 09:54
Why all the fuss? Prototypes hebben geen volledige platte bodem. Wat is volgens jullie dan een oplossing? Opnieuw venturi's zodat alle downforce opgewekt door de bodemplaat verdwijnt (ondanks de houten plank) wanneer de auto's 'bottomen' ?

Ik begrijp de hele hysterie die onstaan is na de crash van Ortelli niet. Veiligheid in twijfel trekken? Lijkt mij overbodig, veiligheid is beter dan ooit.

Thomaske
02-06-2008, 09:59
Maar op enkele weken zijn wel al vier proto's de lucht in gegaan. Daarom dat we het erover hebben.

Het is tot nu toe steeds 'goed' afgelopen. Maar blijft dat wel zo...

Mvg

Integra
02-06-2008, 10:06
Maar bekijk de omstandigheden ook eens waarin ze zijn gaan 'vliegen.'

Totaal niet te vergelijken met de CLR / 911 GT1 vroeger.

Probeer mij dan ook eens te zeggen welke lichtgewichten (925 kg ongeveer) niet zouden gaan vliegen aan een snelheid van 200 + km/h als ze door een botsing of curbstone de lucht in gaan.

Overdreven doemdenkerij ...

Neem daarbij ook nog eens het feit dat deze crashmonococques bijna onbreekbaar zijn.

Moeten we dan de wielen van single-seaters ook gaan afdekken? Volgens dit denkpatroon wel, want ze kunnen dan gaan vliegen en dat is onveilig. :crazy:

marcel
02-06-2008, 12:35
Neem daarbij ook nog eens het feit dat deze crashmonococques bijna onbreekbaar zijn.:

stel dat het op de S/F-straight gebeurd. en de proto neemt genoeg "air". en vliegt uit koers naar links. daar zit redelijk wat volk dat er niet veel baat bij heeft dat de crashmonococque bijna onbreekbaar is.

kleine kans, natuurlijk, maar je mag het niet uitsluiten.


nu ja, de reglementen zijn nu eenmaal wat ze zijn. je kan moeilijk het hele reglementenboekje omgooien, want dan krijg je geen wagens op de grid. zeker op 4 weken tijd, kan je niet veel doen, buiten wedstrijden uitstellen

Integra
02-06-2008, 12:39
Wat een hypotheses, zeg. Zo'n zever heb ik al lang niet meer gehoord. Dat dan de racetrucks maar helemaal afgeschaft worden. Die gaan door betonnen muren uit, moeten daarvoor niet vliegen.

Stranger
02-06-2008, 14:43
Nope, nog iemand anders, wel op de sterk bezette auto. :) (tenzij die plannen op het laatste moment nog gewijzigd zijn)Ga er gemakshalve maar vanuit dat jij een bepaalde Finse coureur bedoelde... ;)

Als de tweede Epsilon er al alsnog in komt dan zal het met Johansson/Gounon/Nakano zijn en de drie Spanjaarden in de andere reeds bevestigde auto.

A.J.
02-06-2008, 14:50
Ik was gisteren in Le Mans. Op zaterdag hebben we zoals gewoonlijk ook eens over het circuit gereden, althans het gedeelte dat gewoon openbare weg is. En als je dan de crash van Gene ziet, en deze gebeurt voor Indianapolis of op één van de andere plaatsen +300 km/h waar ze een flauwe bocht moeten nemen, dan ligt hij tussen de bomen. In Le Mans staat enkel FIA draad op plaatsen waar ook publiek kan komen, elders staat er enkel de 3-hoog vangrail.
De rijders weten welke risico's ze lopen en dit gevaar is een groot deel van de "charmes" van deze legendarische race. Het zet aan tot nadenken maar nu plots dingen veranderen zou fout zijn. We moeten ons er maar bij neerleggen dat bij +300 km/h een auto wel eens kan gaan vliegen. Daarom moet het publiek beschermd worden maar de rijders weten waar ze aan beginnen.

NO RISK, NO FUN zullen we maar besluiten

Grig-O
02-06-2008, 17:30
Stel je voor dat de Peugeot geen coupé was, wat was er dan gebeurd? De auto raakt de betonnen muur toch met zijn dak?

Integra
02-06-2008, 18:50
Ga er gemakshalve maar vanuit dat jij een bepaalde Finse coureur bedoelde... ;)

Yup. :D

Mr.Dallara
02-06-2008, 19:47
http://www.youtube.com/watch?v=gSsorp6F36s

:eek:

Dit is weer een klapper van formaat! De impact moet enorm zijn geweest, de foto van de gehavende betonnen muur zegt alles...
Het is idd zeker een groot geluk dat de Gene een dak boven z'n hoofd had...
De Peugeot lijkt wel degelijker dan de betonnen muur!

A.J.
03-06-2008, 05:50
als je de peugeot ziet staan denk je : Gewoon de sporing weer even uitlijnen, nieuwe voorspoiler en we zijn weer weg :D

Thomaske
03-06-2008, 08:51
als je de peugeot ziet staan denk je : Gewoon de sporing weer even uitlijnen, nieuwe voorspoiler en we zijn weer weg :D

Was het maar.

Weet iemand ofdat ze toestemming van de ACO hebben gekregen om een heel nieuwe wagen te bouwen of moeten ze dit wrak opnieuw opbouwen?

Mvg

JPMontoya
03-06-2008, 10:57
Peugeot is Frans = ACO zijn chauvinisten tot en met => reken er maar op dat dit geen probleem is.

Je mag er inderdaad niet aan denken dat dit een open proto was geweest....

Integra
03-06-2008, 12:26
Je mag er inderdaad niet aan denken dat dit een open proto was geweest....
Zelfs dan zou het nog niet noodzakelijk dramatisch geweest zijn. (tenzij in een samenloop van toevalligheden, wat natuurlijk niet uitgesloten is) Die 'roll hoop' is niet zonder reden zo hoog geplaatst. Trek de denkbeeldige lijn maar. Zit nog steeds marge tussen helm - muur.

Jay
03-06-2008, 14:09
Zelfs dan zou het nog niet noodzakelijk dramatisch geweest zijn. (tenzij in een samenloop van toevalligheden, wat natuurlijk niet uitgesloten is) Die 'roll hoop' is niet zonder reden zo hoog geplaatst. Trek de denkbeeldige lijn maar. Zit nog steeds marge tussen helm - muur.

Die mening deel ik ook! Het zou een enorm toeval zijn moest zoiets dramatisch aflopen.
Ik denk dat de veiligheid meer dan ooit bovenaan staat voor de autoconstructeurs!!

Grtz

JorritVD
03-06-2008, 16:25
Weet iemand ofdat ze toestemming van de ACO hebben gekregen om een heel nieuwe wagen te bouwen of moeten ze dit wrak opnieuw opbouwen?

Peugeot is Frans = ACO zijn chauvinisten tot en met => reken er maar op dat dit geen probleem is.

Als JLOC het vorig jaar mocht, dan zal Peugeot het al helemaal mogen.

Thomaske
03-06-2008, 17:27
Als ik me niet vergis verwoeste JLOC vorig jaar hun wagen tijdens de vrije training of kwalificaties en niet tijdens de officiële testdagen é. Of ben ik mis?

Mvg

Benny_B
03-06-2008, 20:30
Wat een hypotheses, zeg. Zo'n zever heb ik al lang niet meer gehoord. Dat dan de racetrucks maar helemaal afgeschaft worden. Die gaan door betonnen muren uit, moeten daarvoor niet vliegen.

Das idd. waar ja! Heb het ooit aan de lijve ondervonden in Zolder, zo'n trucks stop je niet meer een muurtje van ne meter :o per chance stond ik juist niet meer op die plaats

Brecht
05-06-2008, 16:43
Wie van de paddockers zal er dit jaar eigenlijk aanwezig zijn?
Ik ga voor de 4de keer op rij, en vertrek donderdagmiddag.

le mans crazy
05-06-2008, 21:13
Ik vertrek de vrijdagavond , na een pauze van een aantal jaar ,terug voor de 15de keer.Eindelijk nog eens een wedstrijd na jaren van AUDI overwinningen zonder tegenstand. Ook kijk ik uit naar de group-C wedstrijd in het voorprogramma. Heerlijk om die MAZDA , MERCEDES C9, ASTON MARTIN AMR , JAGUAR en andere PORSCHES terug te zien (en te horen!!!):D

Brecht
06-06-2008, 00:34
Even deze reclamefoto om de toon te zetten in GT1, http://www.corvetteracing.com/downloads/pdf/CorvetteMosportSmall.pdf :p

Kwestie van de Aston supporters hier uit hun kot te lokken :+

Integra
06-06-2008, 11:34
Ik antwoord met de heerlijke tekenkunsten van Endurance-info tekenaar Pierrick Chazeaud:

http://www.endurance-info.com/2008_Le_Mans/2008_GT1.jpg

Brecht
06-06-2008, 17:08
Ik antwoord met de heerlijke tekenkunsten van Endurance-info tekenaar Pierrick Chazeaud:

http://www.endurance-info.com/2008_Le_Mans/2008_GT1.jpg

De Corvette is er wel voor hè :p

Integra
06-06-2008, 18:40
De Corvette is er wel voor hè :p
Wordt op een ronde gezet. :D

Thomaske
06-06-2008, 19:37
Wordt op een ronde gezet. :D

Keep on dreaming :D

't Zou iets zijn als de Lambo met de overwinning gaat lopen

Mvg

Brecht
06-06-2008, 19:55
Keep on dreaming :D

't Zou iets zijn als de Lambo met de overwinning gaat lopen

Mvg

De wagen heeft het potentieel wel, meer Rusinov verknalt het daar. Net als Hallyday dat doet bij de Saleen.

The Sequel
06-06-2008, 23:09
Ik heb al ergens gelezen dat er op eurosport.com een stream komt.
Download TVU player, en wanner je deze online tv streamer opstart, ga je naar de tab "Sports" en dan selecteer je links in het menu "Wheels"
Dan start Speedtv op.
Zo heb ik de 24u vorig jaar gezien, het was een schitterende uitzending met toffe reportages en interviews. Wel om de 10min. en stukje reclame...

Integra
07-06-2008, 08:42
Keep on dreaming :D

Vorig jaar, anyone? :D

In verband met de Lambo, de topsnelheid ontbreekt, dus zelfs met Kox-Hezemans zullen ze enkele seconden verliezen. (in qually)

Corvette Racing
07-06-2008, 14:34
2005 en 2006 anyone? :bye: :D

En:

http://img411.imageshack.us/img411/6026/p1090589eu0.jpg

:+

Integra
07-06-2008, 17:27
2005 en 2006 anyone? :bye: :D

En:

http://img411.imageshack.us/img411/6026/p1090589eu0.jpg

:+
Pfff, wat voor een niveau. Leedvermaak en cynisme zijn nooit grappig.

Foto heeft trouwens 0,0 met LM te maken. ;)

Corvette Racing
07-06-2008, 21:15
Boehoehoe! :( Sorry dat ik het überhoge niveau (http://forum.depaddock.eu/showpost.php?p=234725&postcount=61) hier naar beneden getrokken heb! :rolleyes:

En sinds wanneer zijn leedvermaak en cynisme niet grappig? :confused: Toen de #64 vorig jaar uitviel was het volgens velen anders best grappig.
Volgens mij is het alleen niet grappig als je er het lijdend voorwerp van bent...

Integra
07-06-2008, 21:27
Ik vind dat er een duidelijk verschil is tussen een grap met een duidelijk geplaatste smiley en lachen met op hoop gereden tegenstanders. In tegenstelling tot de modale mens zie ik liever geen crashes. (ook niet als het een Vette is ...) ;)

Corvette Racing
08-06-2008, 10:54
Ik vind die "clown" smilie anders ook een aardige indicatie dat je het niet al te serieus moet nemen! Gewoon een kwestie van goedaardig jennen, moet kunnen wat mij betreft...

Zolang het maar niet tegen de Corvettes gericht is JA!!!!! :fight: :mad:






;)

fish88
08-06-2008, 15:35
Ja vorig jaar ging het nog niet helemaal goed want er stond nog 1 corvette op het podium, nu maar hopen dat de Astons de battieboys verbannen van het podium :gas:

Brecht
08-06-2008, 21:04
Rustig manne rustig :D
We spreken elkaar hierover over een week, en dan zien we wel ;)

FIRE
08-06-2008, 22:41
Aston Martin of Corvette, wat maakt het uit de Lambo gaat gewoon winnen. :bye: ;)

A.J.
09-06-2008, 10:06
Is er iemand die dinsdag of woensdag naar Le Mans vertrekt? Er zou een pakketje voor Marc Goossens afgeleverd moeten worden voor de donderdag training. U kan me bereiken op 0475/419276

Mr.Dallara
09-06-2008, 20:57
ORECA : Nicolas Lapierre forfait, Marcel Fässler arrive.

Après l’absence de Stéphane Ortelli, suite à sa sortie de piste à Monza, le Team ORECA-Matmut devra se passer de l’un de ses autres fers de lance pour les 24 Heures du Mans, à savoir Nicolas Lapierre. Victime d’un virus, Nicolas n’avait pas participé à la Journée Test afin de se rétablir pour la course. Malheureusement, après avoir effectué de nouvelles analyses médicales, l’habituel pilote de la Courage-Oreca n°6 a dû déclarer forfait, décision qui a été prise en concertation avec Hugues de Chaunac.

Le Team ORECA-Matmut a par conséquent fait appel à son pilote de réserve, Marcel Fässler. Le Suisse, qui avait testé la LC70E lors d’essais privés à Magny-Cours, participera pour la troisième fois au double tour d’horloge sarthois. Il avait d’ailleurs pris son premier départ au Mans au volant d’une Courage, celle du Swiss Spirit, avant d’être dans le baquet de la Lola-Audi en 2007. Si sa pointe de vitesse n’est plus à démontrer, nous ne pouvons que regretter l’absence de Nicolas Lapierre, auteur d’un très beau début de saison. Toute l’équipe d’Endurance-Info lui souhaite un prompt rétablissement, avec l’espoir de le revoir en grande forme au Nürburgring.

http://www.endurance-info.com/article.php?sid=5769&thold=0


Het lijkt er op dat we qua weer het zelfde senario gaan krijgen als in 2007, heel het weekend kans op regen...
Zoals het er nu uitziet zal de pole op woensdag moeten gereden worden, donderdag bakken regen! :(
http://www.meteoonline.be/cgi-bin/citytrend?LANG=nl&WMO=07235&PROVIDER=anwendung&SID=07235a95775eb369223216721519d9f9a542a


Op Endurance-info staan de eerste foto's online van vandaag in Le Mans stad: http://www.endurance-info.com/article.php?sid=5770&thold=0

Integra
09-06-2008, 21:06
Hopelijk laat Prodrive volgend jaar die saaie, onoriginele Gulf livery achterwege. ;)

Mr.Dallara
10-06-2008, 14:20
De Creation #14 van Goossens heeft een nieuwe livery voor de 24uren: http://www.endurance-info.com/article.php?sid=5773&thold=0


Het weer ziet er al veel beter uit voor komend weekend! :) Enkel donderdag en zondag kans op een beetje regen.
http://www.meteoonline.be/cgi-bin/citytrend?LANG=nl&WMO=07235&PROVIDER=anwendung&SID=07235bae98500e84f4e21b4463cbc9829f1dc

Mr.Dallara
10-06-2008, 15:58
Live stream vanop Pesage aux Jacobins ! :) :)

http://video.eurosport.fr/automoto/pesage-des-24-heures-du-ma_vid75203/video.shtml

Thank you Eurosport! :worship:

FIRE
10-06-2008, 15:59
Lucchini LMP2 niet van start:
http://www.racecar-engineering.com/news/people/259926/lucchini-out.html

De 2e Epsilon-Euskadi LMP1 wordt volgens 10-10s toegelaten tot de race.

fish88
10-06-2008, 18:09
Die Lucchini zou het volgens mij niet eens 1 uur volhouden, maar ik hoop idd dat Epsilon nog kan worden toegelaten.

Integra
10-06-2008, 21:10
2e Epsilon is officieel toegelaten. ;)

FIRE
10-06-2008, 22:34
Dat is goed nieuws

Coach Ep
10-06-2008, 23:32
Zeker goed nieuws, 2 Le Mans klasbakken extra: Gounon + Johansson :applaus:. Zij delen de wagen met Shinji Nakano.

Benny_B
10-06-2008, 23:44
Zeker goed nieuws, 2 Le Mans klasbakken extra: Gounon + Johansson :applaus:. Zij delen de wagen met Shinji Nakano.

Dit is zeker goed nieuws, vind dit een van de knapste proto's sinds jaren! En zeker een zeer goede line-up!

Ik stel mij er echter toch een paar vragen bij? Is deze entry mogelijk omdat de Lucchini niet heeft mee gereden in de trainingen of...? Want de deadline voor de reserve entry's waren toch al een tijdje afgelopen! Of had Epsilon Euskadi al een tijdje iets in het snotje omdat dit nieuws al een tijdje circuleert?

Integra
11-06-2008, 09:53
Ik verwacht de Epsilons toch in de voorste gelederen bij de benzinemotoren. De Spaanse piloten zijn matig en reden toch redelijk mee. Moet wel wat kunnen geven met deze toppers erbij. ;)

Om op uw vraag te antwoorden, Epsilon Euskadi had z'n 2e auto met opzet nog afgewerkt voor LM. :)

Brecht
11-06-2008, 11:27
Lijkt er dus op dat Epsilon Racingbox uitgekocht heeft :)

Gaiphia
11-06-2008, 14:36
En wat zijn de pronostieken voor de GT2? Porsche op de nrs. 1, 2 en 3? ;)
:gas: Gaiphia :gas:

FIRE
11-06-2008, 15:24
Lijkt er dus op dat Epsilon Racingbox uitgekocht heeft :)
Daar moest ik ook al aan denken, maar of dat echt het geval is zullen we waarschijnlijk nooit weten. Het blijft in ieder geval een zeer vaag verhaal.

gwyllion
11-06-2008, 17:06
En verdacht dat Epsilon de pit box naast Racingbox heeft/had ;)

Thomaske
11-06-2008, 17:50
En wat zijn de pronostieken voor de GT2? Porsche op de nrs. 1, 2 en 3? ;)
:gas: Gaiphia :gas:

Porsche op 1 en 2, Ferrari op 3.

Inzet van 5€ :D

Mvg

Integra
11-06-2008, 18:29
Porsche op 1 en 2, Ferrari op 3.

Hopelijk. :D

gwyllion
11-06-2008, 18:59
Kwalificatie begint binnen dikke 10 minuten. Spanning ;)

Belle
11-06-2008, 19:15
Iemand die een link heeft met de live timing? Ik kijk er misschien over maar vind het niet terug op de officiële site...

Razornord
11-06-2008, 19:15
Kwalificatie begint binnen dikke 10 minuten. Spanning ;)

kunt ge dit al bekijken via live streaming?

Mr.Dallara
11-06-2008, 19:20
Kwalificatie begint binnen dikke 10 minuten. Spanning ;)

Is er NU al ergens een live stream? Want Eurosport lijkt pas van 22 tot 00u live tegaan met hun stream ( http://video.eurosport.fr/video.shtml )

Onze Franse vrienden doen een live verslag vd trainingen:http://www.endurance-info.com/static.php?subaction=showfull&id=1213202795&archive=&start_from=&ucat=8&op=lives.txt&npds=1

Waar kan je de tijden live volgen?

Belle
11-06-2008, 19:22
Waar kan je de tijden live volgen?

Ben aan het zoeken maar google levert me niet veel op.

Corvette Racing
11-06-2008, 19:27
Volgens mijn gids op de digitale TV zou eurosport2 de 1e kwali live uitzenden, maar ze hebben nu alleen homo erotisch modderworstellen (rugby) weet iemand wat daar het idee van is???

Razornord
11-06-2008, 19:29
voor rechtstreekse resultaten:
http://www.lemans.org/24heuresdumans/pages/chronos_fr.html

timo
11-06-2008, 19:32
ik heb op de live stream link geklikt en ik heb beeld van de qualy

Belle
11-06-2008, 19:35
voor rechtstreekse resultaten:
http://www.lemans.org/24heuresdumans/pages/chronos_fr.html

Deze had ik daarnet ook gevonden maar om één of andere redenen wil quicktime het hier niet doen.

Raar, Eurosport 2 lijkt hier uit de ether...

Razornord
11-06-2008, 19:48
Ik heb zowel streaming als de resultaten:champagne:

FIRE
11-06-2008, 20:18
LT: http://www.lemans.org/24heuresdumans/chronos/chronos.html
Video stream: mms://livestream.eurosport.com/nogeo/76043.wsx
RLM: http://globecast.workscast.com

FIRE
11-06-2008, 20:40
#8 Peugeot 3:18.513:eek:

Belle
11-06-2008, 20:43
Ja amai, Sarrazin gaat erg goed! En wat een verschil met Audi! (8 seconden!!)

Bedankt voor de link naar de streaming trouwens! ;)

fox
11-06-2008, 21:06
Ze gaan alle 3 zeer snel, wat gaat dat bij de volgende sessie geven als ze normaal nog wat sneller gaan.

Brecht
11-06-2008, 21:45
Is er een mogelijkheid op de video live stream en radio Le-Mans op hetzelfde moment af te spelen. Beide spelen af in WMP...

fox
11-06-2008, 21:50
Hier heb ik er toch geen probleem mee om dat te doen.

guntha
11-06-2008, 22:03
gebruik anders twee mediaplayers :D

Fonne
11-06-2008, 22:09
Lijkt er dus op dat Epsilon Racingbox uitgekocht heeft :)Het verhaal achter het startverbod van de Racing Box Lucchini-Judd
http://www.racingworld.be/nieuws/5428/Het-verhaal-achter-het-startverbod-van-de-Racing-Box-Lucchini-Judd.html

FIRE
11-06-2008, 22:24
Het verhaal achter het startverbod van de Racing Box Lucchini-Judd
http://www.racingworld.be/nieuws/5428/Het-verhaal-achter-het-startverbod-van-de-Racing-Box-Lucchini-Judd.html
Blijft een vaag verhaal.

Belle
11-06-2008, 22:26
Vind ik ook... En het feit dat Lucchini zelf de ACO meldt dat het attest niet meer geldig is. Dat zou je eerder van de concurrentie verwachten. :+

Brecht
11-06-2008, 23:22
Pescarolo #16 zag er (of wat er toch te zien was) erg gehavend uit na de crash die ze juist hebben gehad met Dumas aan het stuur.
Ook is de Modena Aston veel olie verloren. Men denkt zelfs dat de motor kapot is.

crosserke
12-06-2008, 00:06
Zeer zware crash van de Mazda.Wagen ging vliegen in de Dunlop chicane
Piloot is Noda.(ongedeerd)

Brecht
12-06-2008, 00:06
Nummertje 5 die dit jaar airborne gaat.
Noda met de Kruse Schiller Lola

Belle
12-06-2008, 00:15
Het lijstje der 'airbornes' blijft precies maar oplopen. :rolleyes:

Integra
12-06-2008, 08:08
Nu kan iedereen weer beginnen te zagen over de veiligheid van de prototypes.

guntha
12-06-2008, 10:19
De rijder in kwestie had toch niks heb ik vernomen.
Wat is eigenlijk de oorzaak van die crash. Heb het niet live gezien en op beelden van youtube lijkt het alsof hij ineens iets raakt ofzo.

Thomaske
12-06-2008, 10:26
Twee foto's van de crash

http://www.endurance-info.com/2008_Le_Mans/Mercredi/Kruse_1.jpg

http://www.endurance-info.com/2008_Le_Mans/Mercredi/Kruse_2.jpg

Bron: Endurance-info

Mvg

Dagobert II
12-06-2008, 13:52
Hier nog een link naar live stream;

http://www.rtl.nl/sport/rtl_gp/lemans/home/

Gisteravond ging perfect. Ik neem aan vanavond weer. De race in ieder geval live.
Werkt bij mij trouwens niet op de computer (Vista:mad: ). Maar wel op de laptop(XP):D .

CarRerA
12-06-2008, 15:28
Vraagje voor de kenners:
De Peugeot die 2 weken terug is gecrasht, is die gewoon hersteld, of hadden de heren van Peugeot nog een reservechassis?

gwyllion
12-06-2008, 15:42
Een nieuwe wagen gebouwd rond een reserve chassis.

Belle
12-06-2008, 16:48
Nu kan iedereen weer beginnen te zagen over de veiligheid van de prototypes.

De monocoque staat alleszins op punt want de piloten komen er steeds bijna ongedeerd uit. Dat zegt toch wat over de veiligheid daarvan.

Belle
12-06-2008, 17:02
Zijn er hier nog mensen die problemen hebben om Eurosport 2 te ontvangen met Telenet Digitaal? Hij slaat over van Eurosport naar ESPN Classic. Moet dit nu net gebeuren tijdens de 24 uren??? :frusty:

Integra
12-06-2008, 17:20
De monocoque staat alleszins op punt want de piloten komen er steeds bijna ongedeerd uit. Dat zegt toch wat over de veiligheid daarvan.
Inderdaad. :)

Belle
12-06-2008, 17:58
Voor de mensen die de 24 uren van Le Mans volgen op Eurosport 2 via Telenet Digitaal:

Wegens de overstap naar HD zijn er zenders bijgekomen en is Eurosport 2 veranderd van zender 203 naar 613. Die kan je dus via de Instellingen terugplaatsen op 203.
Oef, kan ik straks de kwalifs toch volgen. :+

Belle
12-06-2008, 20:47
Ik zap pas op Eurosport 2 en wat zie ik: een crash van de Creation wagen.

Hopelijk krijgen ze de wagen nog opgelapt, zo te zien vooral schade vooraan rechts...

Grig-O
12-06-2008, 21:15
Hoeveel tijd hebben we nu al verloren aan crashes? Telkens wanneer iemand van de baan gaat, wordt de sessie een kwartier stilgelegd...

GT2-R
12-06-2008, 21:16
Ongelofelijk wat de ACO nu aan het lappen is:

Zo denkt ACO aan het verminderen van de downforce om zo de snelheid in de bochten te verlagen. Vanaf 2009 worden in ieder geval alle flippen en flappen onderaan de auto verboden.

Vanaf 2010 zal de aërodynamica nog meer beperkt worden.

Ik ben geen aero-expert maar volgens mij zorgt een neerwaartse kracht net voor minder kans op een opstijgende wagen. Door het gebruik van niet-vlakke bodems te verbieden zouden de LMP's bovendien een gigantische hoeveelheid aan downforce mislopen. Bij de meeste proto's levert de onderkant ca. 50% van de totale opgewekte downforce. Als je die wegneemt zullen de LMP2's naar huis gereden worden door de GT1's. En laat het nu net dat zijn waar de ACO enkele jaren geleden heeft ingegrepen...

Thomaske
12-06-2008, 21:17
Weeral brokken in Le Mans.

De slachtoffers zijn:
- Zonta in de Peugeot
- Groppi in de Oreca Courage
- Hall in de Creation waarop we ook onze Belg Goossens terug vinden
- Aucott in de Ferrari 430

Bron: racexpress

Belle
12-06-2008, 21:17
Ik vind ook dat er veel crashes zijn vandaag.

Gelukkig was het verliezen van de wiel op de Modena Aston zonder erg...

Bramzel
12-06-2008, 21:41
Ongelofelijk wat de ACO nu aan het lappen is:

Ik ben geen aero-expert maar volgens mij zorgt een neerwaartse kracht net voor minder kans op een opstijgende wagen. Door het gebruik van niet-vlakke bodems te verbieden zouden de LMP's bovendien een gigantische hoeveelheid aan downforce mislopen. Bij de meeste proto's levert de onderkant ca. 50% van de totale opgewekte downforce. Als je die wegneemt zullen de LMP2's naar huis gereden worden door de GT1's. En laat het nu net dat zijn waar de ACO enkele jaren geleden heeft ingegrepen...

Ik verbaasde me daar ook al over ja. Volgens mij moet de rijhoogte gewoon weer naar beneden, zodat er niet zo'n enorme kier onder de sidepods zit waardoor de lucht onder de wagen kan komen.

Integra
12-06-2008, 22:28
Rijhoogte lager : kans om downforce te verliezen bij het 'bottomen'

Er is trouwens een ongeveer ideale rijhoogte, aangezien te laag leidt tot vergrote luchtweerstand en hetzelfde geldt voor te hoog.

Lijkt mij dus niet de oplossing om voor te kiezen, maar de oplossing van ACO is al helemaal onlogisch. Willen ze dan een volledig platte underbody? Misschien dan maar direct een schans zetten zodat ze daar de lucht kunnen zweven. ;)

Bugalfa
12-06-2008, 22:36
Hall heeft die Creation goed gesloopt : die zie ik vandaag niet meer in aktie komen, hopelijk zaterdag wel...

gwyllion
13-06-2008, 09:09
Ik ben geen aero-expert maar volgens mij zorgt een neerwaartse kracht net voor minder kans op een opstijgende wagen.De expert denkt er hetzelfde over: http://www.mulsannescorner.com/newsmay08.html

Trouwens als je http://www.endurance-info.com/article.php?sid=5797 en http://www.planetlemans.com/2008/06/12/aco-annual-press-conference/ leest, is er geen sprake over downforce verminderen volgend jaar. ACO past gewoon restrictors aan om het vermogen wat naar beneden te halen, van de diesels althans.

gwyllion
13-06-2008, 09:57
Ik zap pas op Eurosport 2 en wat zie ik: een crash van de Creation wagen.

Hopelijk krijgen ze de wagen nog opgelapt, zo te zien vooral schade vooraan rechts...Foto's van crash: http://www.motorsport.com/photos/select.asp?S=LEMANS&E=24_Hours_of_Le_Mans/Thursday_qualifying_1&Y=2008&O=0

Bugalfa
14-06-2008, 09:41
Ik zie de nr.14 Creation-Aim niet opdagen in de Warm-up ...
De Kruse Lola-Mazda nu net wel...

Integra
14-06-2008, 11:00
De Creation (AIM Judd) heeft toch enkele rondjes gereden. :)

Thomaske
14-06-2008, 15:02
We kunnen er zo dadelijk aan beginnen :D

Het gaat weer een kippenvel moment zijn als ze het groene licht gaan passeren.

Succes iedereen! Laten we genieten van een prachtige race!

Een pronostiekje van de hoogvliegers? :D

Mvg

Thomaske
14-06-2008, 15:03
Marc Goossens neemt de start op de nummer 14

Mvg

Thomaske
14-06-2008, 15:05
Begin van de opwarmingsronde.

De Lola-Aston komt moeilijk weg. Hopen dat ze geen problemen gaan kennen met het vertrekken na een pitsstop.

Mvg

Thomaske
14-06-2008, 15:22
Problemen voor de Tokai University YGK LMP1 wagen.

Ik zie dat hij niet aan de start is gekomen of er is een probleem met zijn transponder. Want hij komt na de laatste Spyker door zonder een tijd.

Mvg

Viper GTS-R***
14-06-2008, 15:37
Is er een Live Stream op het internet te vinden die vanuit België ook te bekijken is?

Thomaske
14-06-2008, 15:40
Eurosport jongen :D

Spannende strijd in LMP2 tussen VM Motorsport en Essex.

Mvg

Belle
14-06-2008, 15:42
Al een eerste crash: De nr. 25 van Thomas Erdos wordt aangetikt door een Audi.

Thomaske
14-06-2008, 15:43
Een crash van de MG Lola met Erdos aan het stuur.

Bij het insnijden van de eerste chicane een tik gekregen van één van de Audi's. Hij kan zijn weg vervolgen.

Fout bij Erdos of bij één van de Audi's? Op de beelden leek het of Erdos nog voor de Audi in wou voor het insnijden maar dit lukte echter niet en er kwam een contact.

Eerste stop voor de Peugeot komt eraan.

Mvg

Thomaske
14-06-2008, 15:44
Lammers en de Peugeot 8 zijn als eerste in de pits.

Nu wachten wanneer T Erdos de pit in komt.

Mvg

Thomaske
14-06-2008, 15:45
F Biella ook in de pits. Problemen want de crew kijkt onder de wagen en blijven kijken?

Mvg

Thomaske
14-06-2008, 15:52
Erdos bijt door en is nog steeds opweg naar de Pitlane.

Mvg

ikin
14-06-2008, 15:53
Het was een aanrijding met de nummer 12 judd... niet met de audi...

ikin
14-06-2008, 16:03
Door het gebrek aan Eurosport 2 hier... iemand enig idee waar een gratis live stream is?

Razornord
14-06-2008, 16:05
Eurosport jongen :D



Kunt ge mss een link geven want ik kan de stream op de Franse eurosport niet vinden.

Thomaske
14-06-2008, 16:15
Ik bedoelde Eurosport op TV ;)

Mvg

fox
14-06-2008, 16:19
op het forum van www.ten-tenths.com staan een paar links

ikin
14-06-2008, 16:25
ook op tvu player momenteel op channel speed... goeie commentaar enzo :p

Thomaske
14-06-2008, 16:31
Ook problemen voor de Lambo van Kox - Hezemans. Ze staan in de box

Belle
14-06-2008, 16:34
Klopt dit uitzendschema?

http://yahoo.eurosport.com/tvschedule_clng0_day1.shtml

Het verbaast mij dat ze de finish niet tonen...

Neo-242
14-06-2008, 16:35
ook op tvu player momenteel op channel speed... goeie commentaar enzo :p


Waar vind ik dat kanaal terug, in die lange lijst vind ik het speed channel niet terug... en zoeken in die player kan je blijkbaar ook niet?:eek:

Razornord
14-06-2008, 16:38
Waar vind ik dat kanaal terug, in die lange lijst vind ik het speed channel niet terug... en zoeken in die player kan je blijkbaar ook niet?:eek:

Download de player:

http://pages.tvunetworks.com/downloads/player.html#

Zoek in de linkerkolom naar wheels (zet best de filter sport aan de bovenkant van de player op anders teveel channels) = Le Mans in goede kwaliteit en commentaar

fox
14-06-2008, 16:40
Klopt dit uitzendschema?

http://yahoo.eurosport.com/tvschedule_clng0_day1.shtml

Het verbaast mij dat ze de finish niet tonen...

Is de Engelse tijd vermoed ik.

Belle
14-06-2008, 16:40
Waar vind ik dat kanaal terug, in die lange lijst vind ik het speed channel niet terug... en zoeken in die player kan je blijkbaar ook niet?:eek:

Staat het niet onder 'Wheels' channel?

Belle
14-06-2008, 16:43
Is de Engelse tijd vermoed ik.

Als je rekening houdt met Engelse tijd, wordt het dus ook niet uitgezonden om 15 uur...

Neo-242
14-06-2008, 16:46
Hartelijk bedankt! Eindelijk goede beelden!:applaus:

Belle
14-06-2008, 16:48
We moeten trouwens al een Belg missen want Tracy Krohn heeft z'n Risi Ferrari moeten parkeren na een crash. Met een opgave als gevolg... Jammer voor Eric Van de Poele die niet eens aan rijden toekwam.

ikin
14-06-2008, 16:49
tvu -> kies sport, wheels and enjoy (de reclame...)

Neo-242
14-06-2008, 17:02
De Charouz Aston ligt eruit!:frusty:

Belle
14-06-2008, 17:05
De Charouz Aston ligt eruit!:frusty:

Inderdaad! :frusty: :frusty: Hij probeert nog verder te rijden maar de stukken vliegen eraf...

Trading Performance Zytek ook het grind in en de Charouz lola gespind net voor de pitlane ingang. (En nu spint die opnieuw...duidelijk iets aan de hand met de wagen)

De Flying Lizard en Imsa Performance Porsches gaan er samen af...

Sennake
14-06-2008, 17:16
Inderdaad! :frusty: :frusty: Hij probeert nog verder te rijden maar de stukken vliegen eraf...

Hij is in de pits, maar er zal wel wat werk aan zijn...

Belle
14-06-2008, 17:18
Hij is in de pits, maar er zal wel wat werk aan zijn...

Ja, ben blij dat ie daar nog geraakt is. En nu hopen dat Enge toch nog wat rondjes kan afmalen.

Belle
14-06-2008, 17:28
De leider #8 Peugeot in de box met transmissieprobleem. :(

The Interceptor
14-06-2008, 17:43
De leider #8 Peugeot in de box met transmissieprobleem. :(

Dat is wel snel :s
Had ook niet verwacht dat de Peugeots probleemloos zouden uitrijden, maar al na 2 en half uur een eerte probleem ziet er niet zo best uit.

Neo-242
14-06-2008, 17:45
Een 24-uurs race is natuurlijk iets anders dan 1000km, Audi zal zeer moeilijk te verslaan zijn.

Belle
14-06-2008, 17:46
Stuart daarnet ook binnengekomen met een lekke band achteraan op de Creation wagen.

Benieuwd of er schade is aan de Pesca wagen na het akkefietje van Collard...

Belle
14-06-2008, 17:49
De #8 Peugeot is terug de baan op... Heeft 6 rondes achterstand opgelopen.

The Interceptor
14-06-2008, 17:50
De livetiming (op lemans.org) wilt hier niet meer updaten precies :(
edit: nu weer wel geupdate, of duurt dat echt 10min per update :s

Creation door die lekke band ook fel teruggezakt...

Belle
14-06-2008, 17:52
De livetiming (op lemans.org) wilt hier niet meer updaten precies :(

Nu staat McNish op 1 maar paar minuten geleden stond daar nog Sarrazin op 1!! Staat gigantisch achter!

De Lamborghini is nu ook op weg.

redje
14-06-2008, 18:40
Ik heb nog een livestream gevonden: http://www.justin.tv/giac2007 . Dat geeft samen RIS-timing en Radio Le Mans een goed beeld.

Pascal
14-06-2008, 19:37
Opnieuw problemen voor creation aim.

Mowlem in pit...

C U

Belle
14-06-2008, 19:38
Lekke band achteraan links...

Belle
14-06-2008, 19:56
Creation wagen wordt in de box geduwd.

Pascal
14-06-2008, 19:57
Zal wel allemaal te maken hebben met het ophangingsprobleem, wat ook het probleem was van de crash. Auto nog steeds niet buiten.

C U

The Interceptor
14-06-2008, 20:58
Goed dat ik op kot zit, thuis zou ik toch de hele tijd op tv volgen (en dus niet studeren :))
Na bijna 6u race, zowel in LMP1 en GT1 met 3 wagens binnen de 40sec, en dan vooral ook in beide klassen telkens strijd tussen 2 merken! Moet prachtig zijn om te volgen met beelden...

En de Creation staat precies nog altijd in de box :(

The Interceptor
14-06-2008, 21:14
Creation is weer vertrokken, wel al 29 rondjes achter de leidende Peugeots.
Maar het tempo dat Mowlem erop nalegt ziet er goed uit: snelste ronde van de # 14 net verbeterd!
Hopelijk kunnen ze langer probleemloos rondjes draaien!

Bugalfa
14-06-2008, 22:17
Marc zit weer achter't stuur met'n nieuwe snelste ronde, maar soms 3.39 dan weer 3.46 ; verkeer ? Of weer ellende op komst ?

Bugalfa
14-06-2008, 22:32
't zal verkeer geweest zijn nu telkens net boven of onder 3.40 . Klien in de grindbak en leiding kwijt met ca. 1 ronde verloren !

Belle
14-06-2008, 22:53
Om 22.30 uur was de opgave van de Vitaphone Aston ook een feit, door een defecte motor. Jammer...

Neo-242
14-06-2008, 23:19
Ik ben momenteel de RTLGP uitzendingen aan het bekijken over Van Merksteijn Motorsport. Toch wel knap wat die jongens gepresteerd hebben dit jaar. Van nul begonnen en meteen succesvol. Als ik dan ook even naar de live timing kijk en zie dat ze 12e liggen op slechts 8 ronden van de leider na 7 uren rijden, kan je niet anders dan respect hebben. De Porsche RS Spyder is ook gewoon een sublieme wagen denk ik

Ik wens hen veel geluk in de nacht. Hopelijk houdt Jos zijn hoofd koel in de nacht!

Bugalfa
14-06-2008, 23:30
Bij Creation-Aim zijn de transponders aan't flippen : eerst zie je Goossens dan weer Hall dan weer Goossens dan weer Hall : wie rijdt er nu ???

Belle
14-06-2008, 23:34
Bij Creation-Aim zijn de transponders aan't flippen : eerst zie je Goossens dan weer Hall dan weer Goossens dan weer Hall : wie rijdt er nu ???

Ik zie momenteel overal Hall staan...

Neo-242
14-06-2008, 23:48
Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom Marc geen betere zitjes aangeboden krijgt... een snelle rijder, betrouwbaar en verstandig. Als ik een team had zat hij mee in de line-up:D

Bugalfa
15-06-2008, 00:03
Ik zie momenteel overal Hall staan...

Nu wel ; volgens de faits de course bleef Marc nog aan 't stuur bij de stop rond 23u05 . Aan de tijden is duidelijk te zien dat Hall nu rijdt : 3.45, 3.46 .
Nu geven ze ook Hall aan bij Pitstop 23u43 in, 23u45 out alles normaal .
Marc rond 3u30 weer in aktie ?
Hall heeft al brokken gemaakt in qualif en ook 1 lekke band in de race, Mowlem heeft 2x lek gereden en eraf gegaan ... Marc is de enige die nog geen foutjes gemaakt heeft .(Dat vind je bij news)

Belle
15-06-2008, 00:28
Die lekke banden waren wel geen fouten van de piloten...

De eerste safety car is nu ook de baan op. Fässler is er zwaar afgegaan met de Oreca Courage.

Dagobert II
15-06-2008, 05:55
Om ongeveer 4 uur is het gaan regenen. Van Merksteyn, nog op slicks, onderplaat beschadigd op curbstone. Verstappen neemt over op full wets. Draait rondentijden als de Pesca's.
#31 Essex heeft ook problemen. Nu 4 ronden achter.

Belle
15-06-2008, 10:32
Om 10 uur zijn steeds alle Peugeots en Audi's vooraan terug te vinden (de # wel op P7) en ben blij te zien dat de Creation wagen nog steeds in wedstrijd is.

In GT1 is te strijd tussen Aston en Corvette nog steeds spannend, met de #009 die de bovenhand heeft.

Van Mercksteyn domineert in LMP2 en de Risi met Bruni is blijkbaar mooi teruggekomen want ze zijn bovenaan terug te vinden in GT2.

Integra
15-06-2008, 10:35
In GT1 is te strijd tussen Aston en Corvette nog steeds spannend, met de #009 die de bovenhand heeft.
Spannend is momenteel toch een groot woord. :) Zal vooral een kwestie zijn van heel te blijven en geen fouten te maken.

Belle
15-06-2008, 10:38
Spannend is momenteel toch een groot woord. :) Zal vooral een kwestie zijn van heel te blijven en geen fouten te maken.

Ja, op mijn RIS timing zaten 2 Astons en 1 Corvette in één ronde en heb nadien gezien dat de off. site eerder de juiste rangschikking hanteert.

Zit dus overal een lap tussen zie ik.

Ben nog maar terug beginnen volgen dus het was een beetje zoeken. ;)

The Interceptor
15-06-2008, 12:03
Audi #1 op 14 laps, die heeft vannacht toch problemen gehad dan?

Kvind het wel sterk dat er nog 2 Peugeots zonder echte problemen aan't rondrijden zijn, maar ze zullen nog hard moeten rijden willen ze de leidende Audi pakken!

En bij Creation in The Goose net weer achter het stuur gekropen! Maar precies wel een lange stop gehad (44min). Dus toch weer problemen daar. Hopelijk kunnen ze nog 3u rondrijden nu.

Sennake
15-06-2008, 12:18
Audi #1 op 14 laps, die heeft vannacht toch problemen gehad dan?

Neen, vannacht ging alles goed zolang het regende, want de Peugeots kunnen de Audi's niet volgen op nat wegdek. Maar vanmorgen is het gestopt met regenen en heeft Audi beslist om de nr 1 als eerste buiten te sturen op intermediates. Dat was iets te vroeg, want de nr 1 is gespind en heeft hierbij zijn versnellingsbak beschadigd. Het traag binnenrijden + de vervanging heeft lang geduurd, en heeft de Peugeot nr 8 de kans te geven om de Audi nr 1 terug voorbij te gaan.

Sennake
15-06-2008, 12:20
Ondertussen is het helemaal droog in Le Mans en rijdt iedereen terug op slicks rond. Als het droog blijft tot aan de finish gaan we nog een echte koers krijgen... Peugeot #7 heeft zich alvast ontdubbeld en rijdt nu terug in dezelfde ronde als Audi #2...

The Interceptor
15-06-2008, 13:42
De Peugeots rijden wel een mooi tempo nu, maar toch niet genoeg om de Audi in te halen op nog anderhalf uur tijd vrees ik. Plus dat Audi misschien ook nog een stop minder moet doen.
Ik vrees dat Kristensen zijn record nog scherper gaat stellen...

gwyllion
15-06-2008, 13:42
Audi heeft 2.5 min voorsprong met nog 1.5 uur te gaan. Als ik snel even uittel, moet Peugeot 5.5 sec per ronde terugpakken. Dat wordt nipt...

gwyllion
15-06-2008, 14:04
Het gat is tot 2 minuten gereduceerd. Het begint te regenen wat in het voordeel van Audi speelt.

Thomaske
15-06-2008, 14:20
Een spin van de Peugeot #7. Het is te verwachten want hij rijdt nog steeds op slicks.

Mvg

gwyllion
15-06-2008, 14:20
Kristensen op intermediates en Minassian op slicks.

Rudolph
15-06-2008, 14:31
Verstappen heeft weer laten zien wat een groots piloot hij is

Pascal
15-06-2008, 14:32
Interview met teamchef Peugeot : we kozen in overleg met Minassian om het tegenovergestelde van Audi te doen. We hopen dat het snel opdroogt om zo nog een kans te hebben.

Goede redenering maar toch gevaarlijk...

C U

Pascal
15-06-2008, 14:39
Interview met teamchef Audi : wij kozen voor een veilige oplossing. Hun meteo verwachting is dat het nog een bui gaat doen voor het einde...

C U

gwyllion
15-06-2008, 14:46
Nog maar een half uur en Kristensen heeft nog meer dan 2 minuten voorsprong. Dat moet lukken...

Pascal
15-06-2008, 14:51
Interview met teamchef Peugeot : we kozen in overleg met Minassian om het tegenovergestelde van Audi te doen. We hopen dat het snel opdroogt om zo nog een kans te hebben.

Goede redenering maar toch gevaarlijk...

C U


Doen opnieuw iets volledig anders dan Audi. Gaan nu op pad met full wet's.
Een beetje hopeloos maar gokken tot het einde...


C U

Pascal
15-06-2008, 15:02
Minassian heeft problemen met de wet's...

Ondertussen Audi op full wet's met dreigende wolken op de achtergrond.
Peugeot op een andere set wet's...

Toch nog spannend om te zien hoe de Peugeot zwalpte over het circuit. 't zal wel over zijn met nog een goeie 10 ' te gaan.

C U

gwyllion
15-06-2008, 15:03
Ondertussen Audi op full wet's met dreigende wolken op de achtergrond.Ze kiezen voor absolute veiligheid. Nog maar 3 rondjes af te leggen.

Belle
15-06-2008, 15:14
Aston #009 wins again !!!!!!!!!! :applaus: :champagne:

Had ook liever Pug zien winnen, maar ben al blij dat Aston op het hoogste trapje staat! ;)

Dat wordt plaats maken in de vitrine voor de Gulf Astons. :+

The Interceptor
15-06-2008, 15:21
Astons wins again !!!!!!!!!! :applaus: :champagne:

Had ook liever Pug zien winnen, maar ben al blij dat Aston op het hoogste trapje staat! ;)


Yihaa! Mooie overwinning voor Aston!
Ook Jos & co verdienen en groot applaus :applaus:
En Audi natuurlijk niet vergeten, al had ik het Peugeot ook wel gegund!

Laatste half uurtje toch maar via streaming gevolgd, damn, volgend jaar (eindelijk geen examens meer) moet ik daar toch ook aanwezig zijn hoor!

Belle
15-06-2008, 15:25
En toch mooi dat ondanks alle problemen Creation hun wagen toch over de finish kreeg.

Allé, dat zijn dan toch 2 Belgen die de finishvlag voorbijkomen. :)

Sennake
15-06-2008, 15:53
Mooie en fel bevochten overwinning voor Audi. Ik ben er echter niet zeker van dat Audi gewonnen zou hebben zonder de nachtelijke regen. Enfin, ik zal nog maar eens een Audi modelleke aanschaffen zeker? Nu staan er al 10 op een rij in mijn kast :frusty:

Maar ook de wondermooie Gulf-Aston Martin komt erbij staan. En dat is dan weer de mooiste van de GT's.

Wat me wel opvalt is de degelijkheid van alle diesels. 6 aan de start en 6 in de top-6 aan de finish. Al hebben er een paar wel een hele tijd in de pits doorgebracht, maar goed, dat gebeurt bij de benzinewagens ook.

Peugeot #8 knalde rechtdoor de bandenmuur in en kon gewoon doorrijden. Zekerheidshalve is hij dan de pits ingereden om het bodywork (dat er totaal niet beschadigd uitzag) zoals de neus en de motorkap te laten vervangen. En als de Audi #1 in botsing komt met een andere wagen, is er zelfs geen reden om even in de pits te rijden voor een checkup. Stevige bakken, die diesels!

Integra
15-06-2008, 16:05
Prodrive doet het weer. :champagne:

Weer benieuwd naar het volgende jaar, Aston Martin (als ze plannen doorgaan) met (2?) prototypes ? :)

Als Peugeot iets minder geklungeld had op allerlei vlakken, hadden ze gewonnen, als, als ...

GT2 was een teleurstelling, IMSA en Flying Lizard die samen van de baan knallen. :(

FIRE
15-06-2008, 16:35
Mooie race :applaus:

Sennake
15-06-2008, 16:54
Wat me ook opviel was het feit dat de Eurosport-commentatoren blijkbaar niet door hadden dat zowel de Audi's als de Peugeot's met kleuren gewerkt hadden om ze onderling te kunnen onderscheiden vanop afstand:

Audi's #1, 2 en 3 hadden respectievelijk rode, gele en zwarte rollbars en spoilers (de kleuren van de Duitse vlag dus)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10305&stc=1&d=1213541431

en Peugeot's #7, 8 en 9 hadden respectievelijk rode, blauwe en (zilver)witte neuzen en spiegels (de kleuren van de Franse vlag dus).

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10306&stc=1&d=1213541431

Naarmate de racenummers vuiler werden sloegen de commentatoren meer en meer de bal mis omdat ze het racenummer niet meer konden lezen en ze blijkbaar totaal geen verschil zagen in de verschillende Audi's en/of Peugeot's. Op een bepaald moment was het zelfs zo erg dat Phillippe Alliot de Peugeot #9 aanzag voor Villeneuve, die volgens hem bezig was met zich te ontdubbelen tov Audi #2, terwijl de echte Villeneuve (#7) nog een halve ronde achter lag. Enkele seconden later toonden ze onboard beelden vanuit Villeneuve's wagen waaruit natuurlijk geen Audi te zien was: het bewijs volgens Alliot dat Villeneuve de Audi al voorbij gegaan was. Enkele minuten later zag hij dat Villeneuve nog steeds een halve ronde achter Audi #2 zat en concludeerde hij dus dat Peugeot #7 ergens rondgegaan moest hebben...:frusty: Frustrerend en verwarrend allemaal, zeker als je de ware toedracht kent en hopeloos naar een telefoonnummer of emailadres zoekt van de commentatoren om hen uit de onwetendheid te helpen...:frusty:

Jan
15-06-2008, 23:15
en Peugeot's #7, 8 en 9 hadden respectievelijk rode, blauwe en (zilver)witte neuzen en spiegels (de kleuren van de Franse vlag dus).


Witte neuzen??? Grijze neuzen zal je bedoelen ;) En welke vlag zou dat dan moeten wezen? Misschien kwam het op de tv niet zo over, maar live ter plekke was Peugeot #9 uitgerust met zilvergrijze neus en spiegels.

Spannende race gezien, bij droog weer tijdens de tweede helft hadden we vermoedelijk een andere winnaar gehad.

gwyllion
15-06-2008, 23:44
Wat me wel opvalt is de degelijkheid van alle diesels. 6 aan de start en 6 in de top-6 aan de finish. Al hebben er een paar wel een hele tijd in de pits doorgebracht, maar goed, dat gebeurt bij de benzinewagens ook.De betrouwbaarheid van beide wagens was dit jaar zeer goed. Slechts 2 defecten: versnellingsbak van Peugeot #8 en oliefilter van Audi #3. Het defecte koppeling op de Audi #1 was een gevolg van een spin (vooral nadien vertrekken in 2de).

Peugeot heeft gewoon iets te veel tijd verloren in de pits: hoger verbruik (door hoger vermogen), langere pilotenwissel (gevolg van coupe), oververhitting van motoren, omschakelen van droog naar nat setup (bodywork achteraan moest vervangen worden), ... Het zit hem in kleine details.

Audi heeft er, denk ik, ook bewust gekozen voor een setup die zowel goed in nat als droog weer werkt, terwijl Peugeot zich vooral op droog weer geconcenteerd heeft. Hierdoor had Peugeot meer bandenslijtage bij nat weer.

Sennake
18-06-2008, 13:20
Ik heb de Le Mans 2008 thread even opgesplitst omdat de discussie van Jos een eigen leven ging leiden, en daar is natuurlijk niets mis mee, maar de link met Le Mans 2008 werd alsmaar vager. Vandaar. Hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=17619&page=2) mag de discussie uiteraard verdergezet worden.

Gaiphia
18-06-2008, 14:11
't is jammer van de Porsches in GT2. Zonder die aanrijding stonden er MINSTENS 2 op het podium. Volgend jaar beter hé :D

Dagobert II
18-06-2008, 17:52
Ja het was geen mooie strijd tussen de Ferrari's en de Porsches als ik had verwacht. Jammer van de Lizzards, ondanks de schade liep die volgens mij wel heel mooi. Voor zover ik dat kon horen op de computer en als hij al in beeld kwam.