PDA

View Full Version : Wanneer gaan safety-cars verboden worden?


Mark
01-06-2008, 15:04
Wanneer gaan safety-cars verboden worden? Behalve dat ze het wedstrijdverloop altijd nadeling beinvloeden voor de koplopers zitten er nog meer haken en ogen aan.

De leider oppikken lukt ze zo goed als nooit. Gevolg? Iedereen voorbij sturen totdat de SC de leider in het oog heeft. Die wat ze doorlaten knallen dan weer op racesnelheid over de baan om aansluiting te vinden bij de SC.

En soms? Soms gaat het helemaal mis:
In het begin gaat iedereen makkelijk langs de safetycar, maar uiteindelijk gaat het een halve ronde later toch fout. Op Blanchimont, het snelste stuk van het circuit, rijdt de nog safetycar langzaam om het veld voorbij te laten. Een gastrijder, achteraan gestart en rijdend met een Lamborghini Galardo GT3, schrikt als hij de safetycar voor zich ziet en gaat vol in de rem. Joost den Ouden, rijdend met een BMW Compact, kan de Lamborghini niet ontwijken en knalt vol achterop de auto. Den Ouden gaat een paar keer over de kop, en komt hierbij ook met de safetycar in aanraking. In de ontstane situatie raken ook de BMW’s van Laurens Gooshouwer en Willy Angenent en de Marcos Mantis van het duo de Wit/Bemudez de Castro zwaar beschadigd, omdat ook zij schrokken van het hele gebeuren en sommige auto’s elkaar niet meer konden ontwijken.
Een flinke chaos is het gevolg, waarbij ook de medische dienst uit moet rukken om hulp te verlenen aan de coureurs en de bestuurders van de safetycar, die bij het incident ook zwaar beschadigd is geraakt. Naar verluid maken de betrokken coureurs het goed, maar een aantal mensen zijn wel voor een medische keuring naar het medisch centrum gebracht.

http://www.supercarchallenge.nl/news/0/1449/zaterdagrace_dsc_afgebroken_door_zware_crash.htm


Code 60 voor iedereen ;)

redje
01-06-2008, 18:51
Een code 60 vind ik geen slechte oplossing, zolang er strikt op toegekeken wordt. Het oppikken van de leider met een SC is (vooral in endurance) niet altijd evident.

Op zich niet zo raar dat er accidenten gebeuren tijdens een SC, die moeilijk de leider kan oppikken, maar dat ook de SC geraakt wordt, vind ik nog het ergst van al. :crazy: Het kan goed zijn dat de wagen, die de kettingbotsing veroorzaakte, er niets aan kon zijn. Maar het mag niet gebeuren. Weeral ne Seat Leon perte totale op Spa, net nu Alpha vervangen is. :frusty:

rallybiet
01-06-2008, 21:35
Mark ben jij daar geweest? Ik denk het niet!
Ik was aanwezig op de Spa Euro Race. Ten eerste is het niet in blanchimont gebeurt maar juist ervoor tussen post 22 en 23. De Blanchimont is post 24. Dat zou jij als baancommisaris moeten weten.
Wat er juist gebeurt is dat de safetycar zich vergist heeft van Marcos. hij dacht dat hij Cor Euser zag aankomen en is er onmiddelijk gaan voor rijden.
Iedereen maakt wel eens een fout. Dat is menselijk.

pompierke
01-06-2008, 22:30
Mark ben jij daar geweest? Ik denk het niet!
Ik was aanwezig op de Spa Euro Race. Ten eerste is het niet in blanchimont gebeurt maar juist ervoor tussen post 22 en 23. De Blanchimont is post 24. Dat zou jij als baancommisaris moeten weten.
Wat er juist gebeurt is dat de safetycar zich vergist heeft van Marcos. hij dacht dat hij Cor Euser zag aankomen en is er onmiddelijk gaan voor rijden.
Iedereen maakt wel eens een fout. Dat is menselijk.

Hey rallybiet,

Als je even de moeite had genomen om de volledige tekst te lezen had je gezien dat Mark enkel de tekst overgenomen had van de daaronder vermelde site en hoefde je hierop niet te reageren.:o

Met vriendelijke groeten

Ottooke
01-06-2008, 22:57
Mark ben jij daar geweest? Ik denk het niet!
Ik was aanwezig op de Spa Euro Race. Ten eerste is het niet in blanchimont gebeurt maar juist ervoor tussen post 22 en 23. De Blanchimont is post 24. Dat zou jij als baancommisaris moeten weten.
Wat er juist gebeurt is dat de safetycar zich vergist heeft van Marcos. hij dacht dat hij Cor Euser zag aankomen en is er onmiddelijk gaan voor rijden.
Iedereen maakt wel eens een fout. Dat is menselijk.

Rallybiet, lees eerst eens aandachtig waar het over gaat.
Mark heeft zich gebaseerd op het bericht dat op de website van de organisatie staat. De schrijver van dat bericht heeft het over Blanchimont en is dus fout, niet Mark.
Dat de safety car zich vergist is inderdaad menselijk. Dat ze hun vergissing proberen recht te zetten is ook normaal. Daar wordt ook geen kritiek op gegeven.

Waar het over gaat is het gedrag van de piloten. Bij een safety car worden over het hele circuit gele vlaggen en een bord SC getoond. Het is aan de piloten om direct van het gas te gaan en op een trager tempo bij de safety car aan te sluiten.
Wat zien we echter gebeuren (niet alleen in Spa, ook in Zolder): het hele veld gaat op volle snelheid door tot ze aansluiten in de file achter de safety car. Doordat de safety car iedereen doorliet was er geen file en ging men dus te snel om de safety car tijdig te zien. Het gevolg was een aanrijding.

Gaan we eens proberen om hier een constructieve discussie over de safety car en code 60 te houden? We moeten niet altijd zwartkijkers zijn ;)

Mogelijke oplossingen:
1) De safety car wacht tot het hele veld achter hem rijdt. Vervolgens wordt iedereen doorgelaten tot ze de leider weer achter hun hebben. Hierna wachten ze weer tot iedereen achter de safety car rijdt. Hierdoor kan het adrenalineniveau van de piloten al wat zakken en zullen ze (hopelijk) tegen verminderde snelheid hun ronde goedmaken om vervolgens weer rustig aan te sluiten achter de safetycar. Dit duurt wel verschillende ronden en is dus minder racen voor de piloten.

2) Code 60 wordt gegeven en iedereen gaat van het gas af. De marshals kunnen hun werk doen met minimale risico's en de piloten kunnen sneller weer racen dan bij een safetycar. Het (enige) nadeel van een Code 60 is dat de marshals continue verkeer hebben en dus altijd moeten opletten als ze in hun sector over de gehele breedte moeten werken. Uiteraard moet hierop een strenge controle zijn.

3) Wat van een combinatie van Code 60 en safetycar?
Er wordt een Code 60 gegeven waardoor iedereen trager gaat rijden. Wanneer het nodig is dat de marshals moeten werken over de hele breedte van hun sector (vb: takelen van wagens, bestrijden groot oliespoor) dan kan men beslissen om de safetycar in te zetten. Op die manier heeft de safetycar tijd genoeg om direct voor de juiste wagen te gaan rijden. De rest van het veld kan ook rustig aansluiten. Eens alles opgeruimd is kan de safetycar binnenkomen en wordt de race hervat.

redje
02-06-2008, 01:10
Hallo allemaal,

Eerste postje hier en dus even onder de naam van mijn vriend.

Voor rallybiet: Blanchimont bestaat eigenlijk uit twee aaneengesloten bochten en loopt dus van iets voorbij 22 tot 24. Het ongeval was wel degelijk in een stuk van Blanchimont. Stavelot loopt toch ook over meerdere posten? En zo kan ik nog wel wat bochten opnoemen. Ik werk op Spa in een extractieteam, dus wel aanwezig op de scène by the way en gekend met het circuit.

Verder; als de safety inderdaad de verkeerde opgepikt heeft, dan doet hij dat niet alleen. Het is de toren die mee helpt om de juiste uit te pikken. Maar het ganse incident op de SC afschuiven zou te makkelijk zijn. Maar al te vaak zien wij piloten (daarom niet de leiders van een race) die vb. de Medical Car niet durven inhalen. Ze weten vaak niet wat en wie ze plots tegenkomen en hoe ze moeten reageren. In dit geval heeft één van de waarschijnlijk minder ervaren piloten de SC laat opgemerkt, beetje gepanikeerd, er niet durven voorbij gaan en is boven op de rem gegaan. De rest heeft zich mispakt aan dat remmanoeuvre en het gevolg is gekend. Als hun uitleg klopt tenminste, want de definitieve uitleg zal wel door de verkeersdeskundigen gegeven worden.

Ottooke, uw combinatie van een code 60 + eventueel een safety car klinkt heel mooi! :applaus:

Momenteel is het safety car gebeuren helemaal niet veilig voor alle betrokkenen. Incidenten onder SC zijn schering en inslag. Piloten gebruiken het om tijd goed te maken, terwijl de bedoeling nu net is om de snelheid naar beneden te halen. Bovendien zouden ze overal trager moeten rijden, niet alleen in de gele zone. Meestal zijn er op dat ogenblik interventievoertuigen onderweg en het laatste wat Spa (of eender welk circuit) kan gebruiken is nog een voertuig voor de schroothoop. We hebben in een half jaar tijd al twee incidenten gehad waarbij interventieploegen betrokken waren en gelukkig zijn er tot nog toe alleen maar lichtgekwetsten gevallen onder de crews, maar het had met gemak veel erger kunnen zijn.

De Safety zag er echt niet goed uit. Proficiat trouwens aan Seat! Het was een Seat Leon Sportversie. Geen circuitwagen dus, maar standaard uitrusting, geen rolkooi, geen vierpuntsgordels, ... Alle airbags hebben hun werk gedaan en wij hebben onze vrienden heelhuids terug. Chapeau!

Terug on topic: meer code 60 dus, dat meteen in werking kan treden! SC wordt nu meteen getoond, maar het duurt daarna tot 5 minuten voor alles trager rijdt zoals het hoort. Op die tijd is de interventie soms al afgelopen... Code 60 werkt zodra het gegeven wordt!! En voor grotere incidenten is de combinatie met SC een mogelijke oplossing.

Tenslotte zijn we daar allemaal als vrijwilliger aan het werk en het is zo al gevaarlijk genoeg, lijkt me.

Leen C
lid van B-MET (Belgian Medical Extrication Team)

Sennake
02-06-2008, 06:50
En dan nu voor de mensen die géén marshal zijn: wat is code 60 precies???

marcel
02-06-2008, 08:35
géén SC, maar er mag nergens op het circuit sneller gereden worden dan 60 km/u. dat is wat de Dunlop Cup (sorry dat ik niet de volledige naam gebruik ;)) nu gebruikt ipv de SC.

Thomaske
02-06-2008, 08:39
En dan nu voor de mensen die géén marshal zijn: wat is code 60 precies???

Het wordt gebruikt in Nederland, dat zegt genoeg é :D

Neenee, het is een goed systeem. Maar het kent ook enkele nadelen zoals wat doen als de piloot voor u geen 60 rijdt maar maar 50km/u. Mag je hem dan voorbij? Nee dat mag je niet. Maar je verliest wel terrein!

Mvg

Mark
02-06-2008, 09:21
Maar het kent ook enkele nadelen zoals wat doen als de piloot voor u geen 60 rijdt maar maar 50km/u. Mag je hem dan voorbij? Nee dat mag je niet. Maar je verliest wel terrein!


Klopt, maar als je als coureur langzamer dan 60 gaat rijden tijdens een code 60 procedure dan heb je het toch niet echt gesnapt ;) Zal in de komende wedstrijden wel beteren denk ik, iedereen moet nog een beetje wennen aan code 60.

Pascal
02-06-2008, 09:28
Het wordt gebruikt in Nederland, dat zegt genoeg é :D

Neenee, het is een goed systeem. Maar het kent ook enkele nadelen zoals wat doen als de piloot voor u geen 60 rijdt maar maar 50km/u. Mag je hem dan voorbij? Nee dat mag je niet. Maar je verliest wel terrein!

Mvg

Als ik me niet vergis hebben ze dit in Nederland al aangepast en mag je in dat geval WEL voorbij. Er waren namelijk teams die opzettelijk trager gingen rijden om zo hun teammaat een riante voorsprong te geven tijdens de "code 60".

C U

JorritVD
02-06-2008, 10:00
Code 60 kan behaald worden om gewoon iedereen te laten rijden met de pitlimiter aan.

RKG
02-06-2008, 10:18
Code 60 kan behaald worden om gewoon iedereen te laten rijden met de pitlimiter aan.

Dat is al eens ter sprake gekomen ivm het incident op Zolder, en daar werd gezegd dat blijkbaar niet alle wagens een pit limiter hebben. En ik denk dat te lang met zo'n ding oprijden ook niet echt goed is.

Gewoon bordjes zetten naast het circuit met u rijdt xx km/u :D

Coach Ep
02-06-2008, 10:30
Het systeem is gebaseerd op een Engelse variant waar ze met de geel/zwart geblokte vlag precies het zelfde (proberen te) bewerkstelligen. Alleen wordt de koploper zeg maar als Safety Car gebruikt, met andere woorden: deze dicteert het tempo en de rest sluit aan. Heb je in ieder geval niet het probleem dat de verkeerde wagen wordt opgepikt maar wel kan er de discussie ontstaan wie nu eigenlijk de koploper is. En het probleem van over de baan voortjakkerende wagens los je niet op.

Een voorbeeld van de 'code 60' vlag vind je hier:

http://home.quicknet.nl/qn/prive/fj.harms/imagepages/image7.html
(plaatje wilde niet verschijnen :frusty: )

helaas wordt de vlag niet helemaal in de juiste positie getoond (sommige rijders zullen missschien denken dat ze maar 09 km/u mogen :D ).

De vlag is ontwikkeld door de Zomeravondorganisatie in Nederland van Huub Vermeulen en Ria Waterreus en wordt daar al een flink aantal jaren met succes ingezet. Ik was er oorspronkelijk niet zo'n voorstander van maar met het absurd toegenomen gebruik van de Safety Car deel ik Mark's opinie inmiddels van harte!

De problemen bij de inzet van de SC ligt natuurlijk niet bij de rijders alleen; sterker nog: de wedstrijdleiding is hier m.i. de hoofdschuldige van (in zijn algemeenheid, ik heb het niet over het specifieke geval dat afgelopen weekend op Spa heeft plaatsgevonden). Door het jarenlang onvoldoende straffen van overtredingen onder lokale gele vlaggen (vroeger stil/gestrekt, tegenwoordig gezwaaid) en het - als result van het niet aangepaste rijgedrag van vele rijders - 'verzwaren' van vlagsignalen die voor ernstigere situaties van toepassing waren, heeft de wedstrijdleiding zich in een positie gemanouvreerd waarbij zij in feite nog maar 1 oplossing voor handen heeft voor welk incident op de baan dan ook, de SC.

Voorbeeld: dubbel geel wordt getoond indien de baan deels of geheel geblokkeerd is. Tegenwoordig (dit kunnen we allemaal wekelijks constateren op tv) is dubbel geel al heel gewoon voor een wagen die naast de baan staat. Regelmatig wordt dit signaal dan ook nog eens voorafgegaan door een voorsignaal op de voorliggende post. Tja, vind je het dan gek dat rijders doorjekkeren als ze zien wat er aan de hand is (vrij weinig, althans niet op die plek).

Zo kan ik nog wel even doorgaan (bijvoorbeeld over waarom de SC bijna altijd te laat op de baan verschijnt. Ligt overigens niet aan de bemanning van de SC maar - daar is ie weer - de wedstijdleiding), maar zo is het voorlopig wel voldoende.

@Mark: wanneer ga je solliciteren voor wedstrijdleider? :champagne:

Coach Ep
02-06-2008, 10:43
Gisteren naar race 2 van de Formula Masters op Pau gekeken, was een aardig spektakel stuk met een wat onbevredigende afloop. Doordat een groot aantal wagens van de baan afschoten - waaronder de koploper - werd de race enige minuten voor het geplande einde afgebroken d.m.v. een rode vlag. De uitslag werd daardoor bepaald door de laatste doorkomst, waardoor de voormalig koploper zijn hachje gered zag en alsnog de overwinning toebedeeld kreeg.

Vanuit sporttechnisch oogpunt bekeken een rare situatie: iemand raakt van de baan af, verliest zijn koppositie maar pakt toch de overwinning! Dat is zoiets als een keeper van een voetbalteam die zonder dat er een overtreding is begaan, geblesseerd raakt bij het maken van een doelpunt door de tegenpartij waardoor deze treffer alsnog wordt afgekeurd en het team van de geblesseerde keeper de wedstrijd wint! "How bizar" :eek:

Vraag is hoe we dit gaan oplossen? :confused:

Volano
02-06-2008, 14:42
Een voorbeeld van de 'code 60' vlag vind je hier:

http://home.quicknet.nl/qn/prive/fj.harms/imagepages/image7.html
(plaatje wilde niet verschijnen :frusty: )


Hmmm op deze vlag zullen ze toch iets trager gaan dan code 60 ;)
Vraag me af of je tegen 9 km/u nog wel de sacramentsheuvel in Zolder of eau rouge in franco op geraakt ;) :p :Offtopic:

Mark
03-06-2008, 21:59
@Mark: wanneer ga je solliciteren voor wedstrijdleider? :champagne:

Don't push me :D ;)

Ik heb met deze thread geprobeerd een bepaalde tendens te signaleren. Vroeger was er nooit gemekker omtrent de SC. En nu? Fout op fout, flater op flater en ongeluk op ongeluk.

Moet de SC verboden worden? Nee, iedereen moet back to basic! Coureurs moet vlagsignalen opnieuw leren respecteren, marshals moeten weer leren correct vlaggen. Koersdirecties moeten weer bestaan uit mensen die in staat zijn om hun eigen functie faudlooz te schrijven, veiligheidsmensen op de toren moeten weer echte mannen worden.

M.a.w., de algehele kwaliteit moet vooruit van iedereen die betrokken is bij autosport. Oftewel, met dergelijke opmerkingen zal ik nooit in aanmerking komen voor welke functie dan ook binnen de autosport ;)

Enkele punten die verbeterd kunnen worden:
-Marshals correct vlaggen! Er zit teveel willekeur en onduidelijkheid tussen. CZ kent weer een gestrekt geel, bij de FIA kennen ze dat weer niet. Als ik coureur was zou ik gewoon vol doorknallen, het zal wel loslopen ;)
-Coureurs moeten de vlaggen respecteren als deze correct worden gegeven. Indien niet, keiharde sancties
- SC-chauffeurs moeten erkende piloten zijn.
- Waarom heeft een SC geen rolkooi? Deze is toch ook in wedstrijd op de baan?
- Koersdirectie moet vaker rood gebruiken i.p.v. SC
- Koersdirectie moet bestaan uit mensen die kunnen aantonen dat ze bepaald nivo vertonen. Ik persoonlijk ken enkele mensen die vertoeven in deze organen die normaal gesproken niet eens in aanmerking zouden komen voor de functie van nietsnut.
- Idem dito voor bepaald volk bij de veiligheid op de toren. Ik ken er zelfs eentje die minderjarige aan een perskaart helpt i.p.v. op te komen voor zijn vrijwilligers als deze weer eens onheus bejegend worden door een medewerker van CZ (management-nivo)!

Het amateurisme tiert welig binnen onze sport, ik wacht op de eerste dode als gevolg van het gajes wat actief is binnen onze sport.

redje
04-06-2008, 08:38
Wat betreft de rolkooi in de SC:
In Spa is er bij mijn weten maar 1 interventievoertuig met een rolkooi en dat is de Medical Car Alpha, die bij elke racestart het veld volgt in de eerste ronde. De rest zijn standaardwagens.
In Zolder weet ik het nog zo goed niet, maar ik heb daar nog geen enkel interventievoertuig met rolkooi gezien. Race Rescue is misschien een uitzondering.

Wat betreft piloten in MC/SC:
Spa vereist dat dit mensen zijn met race/rally-ervaring. Anders kom je er niet aan de bak. Voor de fire's en extrication zijn ze niet zo streng dacht ik.
De regels van Zolder ken ik niet. Wat ik wel al gezien heb is dat mannen van racecontrol er met een Mondeo'ken vertrekken vanuit de pitlane, zonder gordel aan te doen. En het was geen situatie waar elke seconde telde.

Jay
04-06-2008, 15:11
In Zolder weet ik het nog zo goed niet, maar ik heb daar nog geen enkel interventievoertuig met rolkooi gezien. Race Rescue is misschien een uitzondering.


Bij mijn weten heeft geen enkele interventiewagen op Circuit Zolder een rolkooi.
Zelfs die van Racerescue niet!

Grtz

SMM DOC
04-06-2008, 19:03
In Zolder stelt men momenteel geen enkele eis meer, noch qua materiaal, noch qua competentie, noch qua ervaring. Het enige wat telt is dat het niks mag kosten.

En waarom zou je in godsnaam een rolkooi gaan inbouwen in een interventiewagen wanneer de inzittenden het vertikken een helm op te zetten of zelfs maar hun gordels aan te doen???

Maak geen vergelijkingen met of neem geen voorbeeld aan buitenlandse organisaties. Daar weet men wat professioneel betekent.

A.J.
04-06-2008, 22:06
safety cars verbieden?
Ben de laatste jaren veel races gaan bekijken in de USA, en daar hebben ze helemaal geen problemen hiermee. Ze worden voor ieder voorval ingezet (soms te vaak) maar de piloten gaan allemaal van het gas af en de pace car vertrekt tot aan de eerste bocht en blijft aan de binnenkant rijden. Iedereen rijdt er rustig om heen tot de leider komt en die pikt hier gewoon op aan... zelden of nooit miserie mee gezien. Maar ze hanteren wel steeds een gouden regel. De pitlane blijft dicht tot het veld aangesloten is. Meestal na 2 ronden.

Met de discipline op de europese circuit is een code 60 het beste. Want de helft van de deelnemers in een race weten niet eens op welke plaats ze rijden of zelfs hoe een safety car procedure werkt...

Tijdens LMS in Spa ook zo'n warboel. De safety car komt op de baan net na de leider... Laat het hele veld passeren en tegen dat de leider bij hem is gaat deze de pits in... weer iedereen voorbij laten tot de neuwe leider achter hem hangt... gaat deze ook pitten zodat als de originele leider opnieuw achter de SC hangt, de helft van het veld 2 keer voorbij de SC en constant auto's tegen hoge snelheid op het circuit, want ze moeten telkens 7 km inhalen... bizar.
In Grand Am en NASCAR kan het wel... maarja, wat in de USA gebeurt vinden velen toch steeds slecht

Tijdens de kleine club races die ik organiseer opteer ik ook voor de code 60 omdat op deze manier het minste tijd verloren gaat. De discipline is er ook.

ICEMAN
04-06-2008, 22:30
Als er een SC situatie is, zou de Sc gwn moeten wachten tot de snelheid eruit is & dan pas op de baan komen. Maar piloten vinden het blijkbaar normaal om volle bak door te vlammen als overal geel uit is met SC borden. Stel dat er dan baanposten aan het werk zijn, terwijl de heren piloten aan het racen zijn onder geel & het niet tijdig opmerken. Ik zou de gevolgen niet willen zien...

Thomaske
04-06-2008, 23:01
Als er een SC situatie is, zou de Sc gwn moeten wachten tot de snelheid eruit is & dan pas op de baan komen. Maar piloten vinden het blijkbaar normaal om volle bak door te vlammen als overal geel uit is met SC borden. Stel dat er dan baanposten aan het werk zijn, terwijl de heren piloten aan het racen zijn onder geel & het niet tijdig opmerken. Ik zou de gevolgen niet willen zien...

Remember een viertal jaar geleden tijdens de laatste race van het Belcar seizoen toen de startcrash op de rechte lijn gebeurde?

Hoe kwamen de Vipers toen langst geschoten en de Marshalls stonden er nog geen meter van af. En dan zie je onze Nederlandse vriend David Hart ook nog eens door de grindbak van de eerste linkse gaan. Dit is een goed voorbeeld!

Mvg

Thomaske
04-06-2008, 23:02
Stel dat er dan baanposten aan het werk zijn, terwijl de heren piloten aan het racen zijn onder geel & het niet tijdig opmerken. Ik zou de gevolgen niet willen zien...

Je weet het toch al :D

Remember the flying Marshal? :D

Mvg

ICEMAN
04-06-2008, 23:13
Remember een viertal jaar geleden tijdens de laatste race van het Belcar seizoen toen de startcrash op de rechte lijn gebeurde?

Hoe kwamen de Vipers toen langst geschoten en de Marshalls stonden er nog geen meter van af. En dan zie je onze Nederlandse vriend David Hart ook nog eens door de grindbak van de eerste linkse gaan. Dit is een goed voorbeeld!

Mvg
Zo'n situaties bedoel ik net. Ongehoord!

Je weet het toch al :D

Remember the flying Marshal? :D

Mvg
I remember. ;)

Daarom was het in die situatie zeer nuttig van geel gestrekt te geven.

Pascal
05-06-2008, 04:10
Vroeger was alles beter is een motto dat ik niet zo dikwijls gebruik. Maar toch even dit....

A.J. en ook Pompierke zullen het zeker bevestigen. In die tijd was er nog een soort wederijds begrip en respect tussen piloten en baanposten. De piloten respecteerden het werk van de baanposten en vice versa. Je kon bij wijze van spreken een oliespoor bestrijden in jouw sector door alleen de gele vlag te zwaaien in jouw sector. Een SC was toen minder nodig door het respect waarvan hiervoor sprake.

Ikzelf ben gestopt als baanpost omwille van een hoop extrasportieve redenen maar ook omwille van het feit dat ik me niet altijd nog veilig voelde. Niet alleen door de houding en vertrouwen van leden van je eigen ploeg maar ook door dit van leden van ploegen in de sector voor en achter ons. Als je een interventie moet doen in je sector, vereist dit soms een signaal (gele vlag) van de ploeg voor je. Als je deze dekking niet krijgt sta je natuurlijk in je blootje...

Afgelopen zondag heb ik me alweer geërgerd aan sommige situaties van baanposten. Bvb op post 12 (tweede gedeelte van de Villeneuve) stonden slechts 4 baanposten. Ik heb er alleszins slechts 4 gezien. Mijn idee een beetje weinig voor zulke post. Al moet ik zeggen dat post 11 wel goed bemand was. Daar hadden ze echter niet altijd tijd voor de wedstrijd. Tijdens de wedstrijd van de Formule BMW was de postoverste bezig met het aansteken van de BBQ. Dit gebeurd op post, tussen de vangrail en de muur, ter hoogte van de vlaggenpost en veroorzaakte een open vuur. Dus duidelijk zichtbaar voor de toeschouwers. Welk gedacht moeten deze toeschouwers hebben als er net op dat moment zich een ongeval voordoet en de interventie niet helemaal zou lopen zoals verhoopt. "Voor zijn BBQ heeft hij aandacht maar bij het ongeval is hij van weinig betekenis", zou een uitspraak kunnen zijn die voor de hand ligt. Mag ik je er bovendien attent op maken dat je eigenlijk niet mag roken op post. Over een BBQ staat er niets in de statuten, als ik me niet vergis ????

Het is niet alleen zichtbaar voor de toeschouwers maar moet ook zichtbaar zijn voor de mensen op de toren. Sinds enkele jaren staan er namelijk overal rond het circuit camera's die meer kunnen zien dan je wel denkt. Je kan er indien nodig mee inzoemen tot in je broekzak. Waarom reageert men niet van op de toren ? Heeft men ergens schrik voor ? En zoja, waarvoor ?

Trouwens, dergelijke situaties vallen mij al een hele tijd op maar ik heb er nooit op gereageerd. Misschien was het nu wel eens tijd en vandaar dat ik er dan maar eens iets over schreef.

C U

Thomaske
05-06-2008, 13:45
Sinds enkele jaren staan er namelijk overal rond het circuit camera's die meer kunnen zien dan je wel denkt. Je kan er indien nodig mee inzoemen tot in je broekzak. Waarom reageert men niet van op de toren ? Heeft men ergens schrik voor ? En zoja, waarvoor ?

C U

Zoals je al zelf aan hebt gehaald stonden er maar 4 man op post. Dit was niet de enige post met een kleine bezetting. Op Post 17, de post van de Ickx chicane stond MAAR 2 man.

Als je de jongens die komen vlaggen nog eens op hun vingers gaan tikken omdat ze BBQ gaan doen, dan ga je nog veel minder volk hebben.

Oké, het is ongehoord dat de postoverste de BBQ aanmaakt tijdens een race terwijl er op P11 genoeg ander volk staat. Maar wat doen we eraan.

Een opmerking geven kan je doen maar dan loop je ook de kans dat ze Spa-Francorchamps verkiezen boven Zolder. En dat zou ikzelf nog niet zo raar vinden als je weet wat er afgelopen weekend reed op Spa en wat op Zolder. Keuzes zijn snel gemaakt hoor...

Mvg

crosserke
05-06-2008, 15:45
Nu heb ik niets tegen baanposten want zonder deze mensen is er geen autosport te beleven.Maar wat me wel van het hart moet is het volgende.Zeker in Francorchamps zie ik de meeste baanposten staan met een fototoestel.Ik heb er al zien vlaggen terwijl ze een foto proberen te nemen.Ook al een baanpost door een zandbak zien lopen naar een auto met een wapperend fototoestel rond de hals.In Bruxelles moest iedereen eens op de foto met een gestrande piloot terwijl de race verder ging.Als iedereen doet wat hij moet doen(niet alleen de baanposten)zal het voor allen veiliger zijn.

Thomaske
05-06-2008, 15:53
Normaal mogen Marshalls geen foto's maken.

Echter als er genoeg volk op post is kan één van hun wel even foto's maken van op hun post. Hier heeft niemand problemen mee.

Ik ken genoeg marshalls die het doen en als er een auto in de grindbak rijdt, zijn die er als eerste bij.

Ook RJ maakt foto's als Marshall. Op donderdag trainingen ga ik steeds een goedendag zeggen. Als hij foto's maakt houdt hij het circuit perfect in orde. Als het heel druk is houdt hij zich niet bezig met foto's maken en als er iets moest gebeuren gaat het fototoestel heel snel aan de kant. Zachte landing of niet, dat is dan het minste van zijn zorg want hij moet voor de veiligheid instaan.

Zolang ze hun werk maar goed doen, kan niemand er problemen mee hebben.

Mvg

Pascal
05-06-2008, 19:37
Zoals je al zelf aan hebt gehaald stonden er maar 4 man op post. Dit was niet de enige post met een kleine bezetting. Op Post 17, de post van de Ickx chicane stond MAAR 2 man.

Als je de jongens die komen vlaggen nog eens op hun vingers gaan tikken omdat ze BBQ gaan doen, dan ga je nog veel minder volk hebben.

Oké, het is ongehoord dat de postoverste de BBQ aanmaakt tijdens een race terwijl er op P11 genoeg ander volk staat. Maar wat doen we eraan.

Een opmerking geven kan je doen maar dan loop je ook de kans dat ze Spa-Francorchamps verkiezen boven Zolder. En dat zou ikzelf nog niet zo raar vinden als je weet wat er afgelopen weekend reed op Spa en wat op Zolder. Keuzes zijn snel gemaakt hoor...

Mvg

Ten eerste : jouw mening is enorm gekleurd. Ik zal niet in detail treden...
Ten tweede : je kent er niets van.
Ten derde : je spreekt jezelf tegen in de reply hiervoor.

Je vindt dat BBQ-en op post (niet achter de draad in de buurt van de post maar wel degelijk op post) ongehoord is maar je mag de postoverste hiervoor niet op de vingers tikken. Rare mannen die amateurfotografen. Er zijn echter meerdere instanties die dit zouden kunnen. Zoals de veiligheid van CZ, de RACB, de NKBK, de organisator, de cup-promotor, de verzekeraar etc. Ze zullen best hun redenen hebben om dit niet te doen. Al kan ik heel wat redenen opsommen om het wel te doen.

Stel je maar eens voor dat er zich een ongeval voordoet waarbij wordt aangetoond dat de BBQ rechtstreeks of onrechtstreeks de oorzaak of aanleiding van het ongeval is of tot een verergering van de gevolgen heeft toegedragen. Ik wil niet in de plaats van de baanpost of zijn hiërarhische meerderen staan. Ze rijden met u van het kastje naar de muur, zoals ze zeggen. De inbreuk "Schuldig verzuim" is in het strafwetboek nogal ruim omschreven zoals je misschien wel weet, of ook niet...

Dat er gelijktijdig een wedstrijd is in Spa, Zolder, Maasmechelen of waar dan ook, daar heeft de piloot die op post 12 in de muur gaat, geen boodschap aan. Ook dat heeft simpelweg met organisatie van de kalender en met logische inzet van je effectieven te maken. Opnieuw een taak voor RACB, NKBK, CZ, Spa etc... Uiteraard in overleg, en daar wringt het schoentje.

Sommige baanposten maken een te groot verschil tussen een wedstrijd F1 en laat ons maar zeggen 2PK's. Ik ben ermee akkoord dat de adrenaline tijdens een F1-wedstrijd wat hoger ligt dan bij 2PK's, ook bij baanposten. Al kan ik me niet inbeelden dat een postoverste gaat BBQ-en tijdens de kwalificaties van de F1. Alhoewel, ik zou er ook niet te veel durven op verwedden...

Kortom : iedere piloot verdient eigenlijk evenveel aandacht met het oog op zijn veiligheid.

Over foto's nemen op post ga ik niet opnieuw beginnen. Daar hebben we het enkele jaren geleden al eens over gehad. Het zal wel ergens op het forum te vinden zijn.

C U

Misschien wat afsplitsen want het gaat hier al lang niet meer over de SC.

Raceboy
10-06-2008, 09:28
beelden van de crash in de DSC: http://uk.youtube.com/watch?v=HQACcl7y92g

El Torro
10-06-2008, 12:53
beelden van de crash in de DSC: http://uk.youtube.com/watch?v=HQACcl7y92g

Als je goed kijkt naar dat filmpje zie je dat Cor Euser met de Marcos langs de safety car rijdt in Stavelot !!
Had hij, als eerste, er niet achter moeten blijven in plaats van te passeren ..................??

A.J.
10-06-2008, 16:43
dat is niet in stavelot als je goed kijkt maar bij uitkomen van la source

Volano
10-06-2008, 17:24
dat is niet in stavelot als je goed kijkt maar bij uitkomen van la source

Dat zijn de eerste beelden indd, maar denk niet dat de beelden die van racecontrol komen ook van la source zijn hoor.

redje
10-06-2008, 18:55
De beelden van Racecontrol gaan over Blanchimont.

Steve
10-06-2008, 19:48
Als je goed kijkt naar dat filmpje zie je dat Cor Euser met de Marcos langs de safety car rijdt in Stavelot !!
Had hij, als eerste, er niet achter moeten blijven in plaats van te passeren ..................??

Maar de rest rijdt er ook voorbij...waarom???????

ICEMAN
10-06-2008, 19:50
Maar de rest rijdt er ook voorbij...waarom???????
Om de leider terug op te pikken....

Fonne
10-06-2008, 23:23
Hoe dat zo iets mogelijk is daar kan ik niet bij ze .
Zijn die piloten kleuren blind of zo ?
Of kennen ze de regels niet gele vlag betekend toch VERTRAGEN en niet inhalen. Maar in de eerste plaats een serieuze blunder van de safetycar.
Worden die mannen in die safetycar niet op de hoogte gehouden van wie de leider is ?

ICEMAN
11-06-2008, 20:42
Worden die mannen in die safetycar niet op de hoogte gehouden van wie de leider is ?
Jawel, maar de SC is geen racewagen hé. Als de leider al voorbij is alvorens de SC op de baan is, zit er nix anders op dan iedereen te laten passeren tot ze de leider terug achter hun hebben.

Marc
12-06-2008, 17:16
Code 60 wordt dit jaar ook toegepast in de 24 Uur van Zolder.

ICEMAN
12-06-2008, 17:23
Dat gaat een ramp worden! :frusty:

Jay
12-06-2008, 19:07
Dat gaat een ramp worden! :frusty:

Waarom zou dat een ramp worden? :confused:
Laten we vooral hopen dat er niet te veel code 60 is, anders blijven er niet veel auto's meer over!!!

Grtz

Thomaske
12-06-2008, 19:16
Waarom gaat het een ramp worden als we na een koers van 2uur al bijna de helft van het veld missen. Na 4uur koers rijden de overige wagens zover uit elkaar dat er niks kan gebeuren.

Raceboy
12-06-2008, 20:45
Tijdens de 24 uren mogen wagens toch teruggesleept worden? Het wordt meer en meer funcup

ICEMAN
12-06-2008, 21:23
Waarom zou dat een ramp worden? :confused:
Laten we vooral hopen dat er niet te veel code 60 is, anders blijven er niet veel auto's meer over!!!

Grtz

Gezien de gebeurtenissen afgelopen zondag by de DSMEC...

A.J.
12-06-2008, 23:14
Laten we vooral hopen dat er niet te veel code 60 is, anders blijven er niet veel auto's meer over!!!
Grtz

Bwa, ze kunnen ook de hele race 60 rijden. Goed voor het verbruik en minder zwaar voor de wagens :D

crosserke
12-06-2008, 23:49
De piloten die mee doen aan de 24h zullen wel weten wat 60 rijden is zeker.Zondag waren er die een paar rondes aan het uitblazen waren en achter hun voor een file zorgde die tijd verloor op de koplopers.

mogas
16-06-2008, 13:19
Code 60 is iets wat op de DNRT races in Zandvoort erg goed werkt
Huub VErmeulen (de peetvader van DNRT) heeft dit weer overgenomen uit Engeland waar men er op Brands Hatch goede ervaringen mee had.

Nog even over de crash bij Blanchimont
Vorige week zaterdag was het in NL op de TV
De pace car verzuimde bij het oprijden om Cor Euser op te vangen
Die reed door en de Mosler erachter werd na een tijdje doorgelaten evenals alles daar achter
Dit alles om iedereen weer in de juiste volgorde te krijgen

In de hele rij reden dus de Lambo Gallardo en de BMW achter elkaar met dezelfde snelheid.
Op het moment dat de Lambo bij de safetycar komt gaat ie vol in de remmen
Het commentaar sprak over een onervaren rijder ,wist niet of ie nu moest stoppen of er voorbij mocht
De BMW erachter kon geen kant meer op en knalde op de Lambo
Rolde daarna door bovenop de achterkant van de Pacecar

Commentaar van de BMW rijder : We reden normaal daar 210
Nu reden we 175 ,Ik zit op 200 mtr van de Lambo
Kom de hoek om en hij staat bijna stil !
Ik kon geen kant meer op !

serge
16-06-2008, 16:10
Op den duur zou je het niet meer weten met de pace cars.
Wat als het een tweede pace car was, die niet de leider aan het opwachten was? Het gebeurt toch soms dat het veld opgesplitst wordt in 2 en er dan ook 2 pace cars ingezet worden?
Dat de pace car verzuimde om Cor Euser op te vangen klopt toch ook niet volgens mij.
De pace car komt net te laat te baan op om hem op te vangen. Toch iets compleet anders dan 'verzuimen'...

ICEMAN
16-06-2008, 18:13
Dan reed de SC in het midden van de baan & niet opzij. ;)

Jay
16-06-2008, 19:15
Bwa, ze kunnen ook de hele race 60 rijden. Goed voor het verbruik en minder zwaar voor de wagens :D

Dan kunnen ze in 1 keer die wielrenners laten meerijden, dan hebben ze hun 24u ook gehad!!! :applaus:

Grtz

Pascal
17-06-2008, 11:19
Dan kunnen ze in 1 keer die wielrenners laten meerijden, dan hebben ze hun 24u ook gehad!!! :applaus:

Grtz

Volledig off topic : er zijn plannen om op Zolder een 24 uurs wedstrijd te organiseren voor wielrenners. (vermoedelijk in 2009) Teams van 3 rijders die 24 uur rijden. Een idee van Marc Wauters...

En nu terug on topic...

C U

redje
17-06-2008, 18:43
Op den duur zou je het niet meer weten met de pace cars.
Wat als het een tweede pace car was, die niet de leider aan het opwachten was? Het gebeurt toch soms dat het veld opgesplitst wordt in 2 en er dan ook 2 pace cars ingezet worden?
Dat de pace car verzuimde om Cor Euser op te vangen klopt toch ook niet volgens mij.
De pace car komt net te laat te baan op om hem op te vangen. Toch iets compleet anders dan 'verzuimen'...


De SC kwam langs Euser de baan op (of driekwart ervoor), wegens te laat uitgestuurd. Euser ging toch door terwijl hij achter de SC had moeten plaatsnemen. Dat lijkt me nog een verklaarbare fout, maar op dan volgas door te gaan om van die fout te profiteren, is er toch wel over.

Betreffende de Lambo-BMW. De Lambo begreep niet dat hij de SC voorbij mocht steken, ging vol in de remmen en de BMW kon geen kan uit. Interpretatiefout van de Lambo.

Frank 490
29-06-2008, 18:31
Code 60 is iets wat op de DNRT races in Zandvoort erg goed werkt
Huub VErmeulen (de peetvader van DNRT) heeft dit weer overgenomen uit Engeland waar men er op Brands Hatch goede ervaringen mee had.


Dat is niet helemaal waar / helemaal niet waar.

Op Brands Hatch heeft de, inmiddels al weer een paar jaar geleden (veel te vroeg) overleden wedstrijdleider John Niccol ooit de Black&Yellow flag geintroduceerd. Dat ding verving de safetycar. Het kwam er eigenlijk op neer dat het een safetycar procedure was, zonder dat er een safetycar bij aan te pas kwam. De leider in de race fungeerde als safetycar, dus de rest mocht aansluiten bij de leider die het (lage!!) tempo bepaalde. Het heeft om diverse redenen nooit echt lekker gewerkt. Rijders snapten het niet en dat gold al evenzeer voor de marshals. In beide gevallen een gevolg van slechte uitleg over de gewenste toepasing. Bovendien bleek in de praktijk dat tijdens endurance races de leider nog wel eens een pitstop ging maken. Dus was men dan de "pacecar" kwijt en moest iedereen zich weer aanpassen aan de nieuwe leider die nu als pacecar fungeerde. Die ging natuurlijk ook een pitstop maken en de daaropvolgende leider deed dat prompt ook. Het heeft nooit echt goed gewerkt en na de dood van Niccol is het systeem verdwenen.

De code 60 heeft een totaal ander uitgangspunt en ook een andere doelstelling.

Uitgangspunt is dat er bij DNRT wedstrijden slechts weinig marshals aanwezig zijn en dat die snel aan de slag moeten kunnen bij een ongeval, dus de snelheid van alle auto's moet er direct uit. Bij auto's die slechts 60 Km/U rijden kan men meteen aan de slag. Doelstelling is dat er geen voordeel (inlopen op de voorganger) kan worden behaald. Ook dat lukt uitstekend. Kortom, een zeer geslaagde procedure, die code 60.

Bedenk ook dat bij gebruik van een safetycar de "doorgelaten" auto's op volle snelheid doorgaan om de ronde weer in te lopen. Dat levert ontzettend gevaarlijke situaties op voor marshals. Code 60 voorziet in alles; het is echt een geweldig systeem en kennelijk was er een verstandig en creatief (een zeldzame combinatie!) persoon als Huub Vermeulen voor nodig om het te bedenken. Maak je ook geen zorgen over de 24 uur van Zolder of welke 24-uursrace ook. Ook in Dubai werkte het prima tijdens de 24 uur.

Op Brands Hatch vraagt men zich steeds meer af of die code 60 ook daar een oplossing zou zijn, ingegeven door Britse marshals die de 24 uur van Dubai gedaan hebben. Het gaat daar dus mogelijk naar toe en komt er zeker niet vandaan.

crosserke
29-06-2008, 22:40
Dat is niet helemaal waar / helemaal niet waar.

Op Brands Hatch heeft de, inmiddels al weer een paar jaar geleden (veel te vroeg) overleden wedstrijdleider John Niccol ooit de Black&Yellow flag geintroduceerd. Dat ding verving de safetycar. Het kwam er eigenlijk op neer dat het een safetycar procedure was, zonder dat er een safetycar bij aan te pas kwam. De leider in de race fungeerde als safetycar, dus de rest mocht aansluiten bij de leider die het (lage!!) tempo bepaalde. Het heeft om diverse redenen nooit echt lekker gewerkt. Rijders snapten het niet en dat gold al evenzeer voor de marshals. In beide gevallen een gevolg van slechte uitleg over de gewenste toepasing. Bovendien bleek in de praktijk dat tijdens endurance races de leider nog wel eens een pitstop ging maken. Dus was men dan de "pacecar" kwijt en moest iedereen zich weer aanpassen aan de nieuwe leider die nu als pacecar fungeerde. Die ging natuurlijk ook een pitstop maken en de daaropvolgende leider deed dat prompt ook. Het heeft nooit echt goed gewerkt en na de dood van Niccol is het systeem verdwenen.

De code 60 heeft een totaal ander uitgangspunt en ook een andere doelstelling.

Uitgangspunt is dat er bij DNRT wedstrijden slechts weinig marshals aanwezig zijn en dat die snel aan de slag moeten kunnen bij een ongeval, dus de snelheid van alle auto's moet er direct uit. Bij auto's die slechts 60 Km/U rijden kan men meteen aan de slag. Doelstelling is dat er geen voordeel (inlopen op de voorganger) kan worden behaald. Ook dat lukt uitstekend. Kortom, een zeer geslaagde procedure, die code 60.

Bedenk ook dat bij gebruik van een safetycar de "doorgelaten" auto's op volle snelheid doorgaan om de ronde weer in te lopen. Dat levert ontzettend gevaarlijke situaties op voor marshals. Code 60 voorziet in alles; het is echt een geweldig systeem en kennelijk was er een verstandig en creatief (een zeldzame combinatie!) persoon als Huub Vermeulen voor nodig om het te bedenken. Maak je ook geen zorgen over de 24 uur van Zolder of welke 24-uursrace ook. Ook in Dubai werkte het prima tijdens de 24 uur.

Op Brands Hatch vraagt men zich steeds meer af of die code 60 ook daar een oplossing zou zijn, ingegeven door Britse marshals die de 24 uur van Dubai gedaan hebben. Het gaat daar dus mogelijk naar toe en komt er zeker niet vandaan.



Ik heb toch nog een bedenking bij deze regel.Stel dat er een wagen van een team (met meerdere wagens aan de start) aan de leiding gaat.Als de tweede in de stand dan achter een ploeggenoot van de leider zit is het makkelijk deze 5 seconden of meer per ronde te laten verliezen.
Hiermee wil ik de teams natuurlijk niet op gedachten brengen!!

Jay
29-06-2008, 23:06
Ik heb toch nog een bedenking bij deze regel.Stel dat er een wagen van een team (met meerdere wagens aan de start) aan de leiding gaat.Als de tweede in de stand dan achter een ploeggenoot van de leider zit is het makkelijk deze 5 seconden of meer per ronde te laten verliezen.
Hiermee wil ik de teams natuurlijk niet op gedachten brengen!!

Ik kan je redenering wel volgen, maar iedereen gaat er van uit dat de piloten slechte bedoelingen hebben ipv uit te gaan van de eerlijkheid van de piloten! ;)

Grtz

Frank 490
30-06-2008, 00:54
[QUOTE=Jay;235704]Ik kan je redenering wel volgen, maar iedereen gaat er van uit dat de piloten slechte bedoelingen hebben ipv uit te gaan van de eerlijkheid van de piloten! ;)

Grtz[/QUOTE

Eh, piloten in teamverband hebben altijd slechte bedoelingen. Neem dat maar als uitgangspunt. Het spijt me oprecht als ik jouw beeld van de mensheid in het algemeen en van teamspelers in het bijzonder hiermee verstoor.

Het probleem is echter eenvoudig te ondervangen en dat gebeurt ook in de praktijk: een duidelijk onder de 60 Km/U rijdende auto heeft kennelijk een probleem waarvan helaas ook anderen last hebben en zal dus met een zwarte vlag binnengehaald worden. Daarmee is de "rijdende chicane" voorlopig aan de kant. Er kan dan, louter vanuit interesse, een belangstellend gesprek met de rijder plaatsvinden. Dat kan enige minuten duren. Daarna mag hij de race vervolgen. Dat doet ie daarna nooit meer.

Ondertussen heeft de kopman van het team (laten we 'm zo maar noemen) wel degelijk voordeel gehad van dit hele gedoe. Misschien moet die ook even worden binnengehaald voor een kort gesprekje. Dat gesprekje kan zolang duren als de wedstrijdleider het nodig acht. De tijd die hiervoor wordt uitgetrokken kan toevalligerwijs precies gelijk zijn aan de tijd die hij gewonnen had door het "grapje".

Je hoeft het ze maar 1 keer te laten proeven en ze snappen het. Geloof me, het werkt

crosserke
30-06-2008, 17:27
Als ja 3 rondjes Zolder aan 58 km/h rijdt en de koploper 60km/h wint deze laatste 15 seconden.Iemand die 58 km/h rijdt gaan ze zeker geen zwarte vlag geven.
Sorry ik vind het maar niets.

redje
30-06-2008, 23:02
Dan reed de SC in het midden van de baan & niet opzij. ;)

Nog eens Redjes vriedin hier: SC rijdt niet in het midden omdat hij net de Pitexit uitkomt. Had dus de intentie in het midden te gaan rijden, maar werd iets te laat uitgestuurd en daardoor reed Euser hem net voorbij. Euser had blijkbaar geen zin in SC en dus ging hij, goed wetende dat hij eigenlijk achter de SC moest staan, "maar effie weer op het gas", zoals hij het zo mooi zegt. Idd, respect voor gele vlag en SC is verleden tijd. Sterker nog: ze worden gebruikt om voordeel uit te halen en tijd in te halen.

Als de piloten de briefing goed zouden gevolgd hebben, dan zouden ze allemaal geweten hebben hoe de SC procedure in elkaar zat. Maar blijkbaar bleef het niet bij iedereen plakken en dus ging de Lambo in de fout, al lijkt 170 km/u op 200 m van je voorligger onder SC (de BMW) me ook behoorlijk snel...

Kleine foutjes van iedereen die resulteren in een behoorlijke crash, gelukkig zonder zwaar gekwetsten.

Over wedstrijdleiding: moet zeggen dat ik toch bewondering heb voor die mensen, hoor. Denk niet dat je zomaar kan zeggen dat ze een bepaald diplomavereiste moeten hebben of zo, maar vooral een bepaalde gave: die om 10 dingen tegelijk te doen. Iedereen die ooit een tijdje op Race Control heeft doorgebracht, zal verstaan wat ik bedoel. Je moet het circuit en alles errond (en dan denk ik vb. aan de servicewegen e.d. op Spa) door en door kennen en een ongelooflijk geheugen hebben. Het is zeker niet voor iedereen weggelegd en ik denk dat het gezegde 'De beste stuurlui staan aan wal' niet misstaat. Het is moeilijker dan de meesten denken.

Ik werk op een interventievoertuig en ja, ik maak foto's op rustige momenten, maar meestal vanuit de auto, op voorhand nagedacht over hoe het toestel snel en veilig op te bergen, etc. Moet kunnen, vind ik eigenlijk, maar uiteraard met verstand!

Frank 490
01-07-2008, 02:09
Als ja 3 rondjes Zolder aan 58 km/h rijdt en de koploper 60km/h wint deze laatste 15 seconden.Iemand die 58 km/h rijdt gaan ze zeker geen zwarte vlag geven.
Sorry ik vind het maar niets.

Tja dat kan, dat jij het maar niets vindt. En wat is jouw alternatief? Ik bedoel: het is ontzettend eenvoudig om welke werkwijze dan ook te bekritiseren. Je bedenkt gewoon een nogal onwerkelijk scenario en merkt op dat het dan misschien niet goed gaat. OK, jij hebt je punt gemaakt en je kan nu weer doorgaan met achterover leunen. Iedereen moet immers vooral doen waar hij in uitblinkt.

Ik zie vanuit eigen ervaring de gigantische voordelen, ernaar kijkend als marshal en als rijder, en ben er zeer tevreden mee. Ik deel die mening met talloze Nederlandse marshals, een stevig aantal Engelse marshals (de die-hards die ervoor naar Dubai gaan), ongeveer 900 actieve rijders in Nederland en enige tientallen deelnemers aan de Dubai 24. Ondertussen leun jij nog wat verder achterover.

Ik werk er wel aan mee c.q. onderga het met tevredenheid; jij wijst het af en doet er uit blije overtuiging niet aan mee. Zijn we fijn allebei tevreden en kunnen we overgaan tot de orde van de dag.

crosserke
01-07-2008, 17:34
Tja dat kan, dat jij het maar niets vindt. En wat is jouw alternatief? Ik bedoel: het is ontzettend eenvoudig om welke werkwijze dan ook te bekritiseren. Je bedenkt gewoon een nogal onwerkelijk scenario en merkt op dat het dan misschien niet goed gaat. OK, jij hebt je punt gemaakt en je kan nu weer doorgaan met achterover leunen. Iedereen moet immers vooral doen waar hij in uitblinkt.

Ik zie vanuit eigen ervaring de gigantische voordelen, ernaar kijkend als marshal en als rijder, en ben er zeer tevreden mee. Ik deel die mening met talloze Nederlandse marshals, een stevig aantal Engelse marshals (de die-hards die ervoor naar Dubai gaan), ongeveer 900 actieve rijders in Nederland en enige tientallen deelnemers aan de Dubai 24. Ondertussen leun jij nog wat verder achterover.

Ik werk er wel aan mee c.q. onderga het met tevredenheid; jij wijst het af en doet er uit blije overtuiging niet aan mee. Zijn we fijn allebei tevreden en kunnen we overgaan tot de orde van de dag.


Ik weet niet dat dit een onwerkelijk scenario is hoor.
Kijk ook eens naar de site van raceresults dan kun je zien dat er wagens tijdens code 60 meer als 15 seconden per ronde verliezen!!De gelukzakken rijden rondjes van 4.03(ronde Zolder is 4 minuten aan 60km/h)Er zijn er enkele die 3.59 dat kan nog door de beugel,maar dan de auto's die 4.17 en langer over een ronde doen,en dat meerdere toeren.Rij daar maar eens achter als favoriet.
Een alternatief is misschien dubbel geel zwaaien enkele posten voor de interventie,diegene die daar dan nog voorbij vlammen als zotten stop and go.Als ze deze regel volhouden zullen de hardleerse ook wel geleerd zijn.
Trouwens het geval van de sc in Francorchamps is een spijtig geval van omstandigheden.Misschien hier ook de sc uitrusten met een rood-groen licht achterop de lichtbak met oranje knipperlicht.Zo weten de achterliggers dat ze doormogen.
Een racefan die achterover gaat hangen.

camso belgium
02-07-2008, 02:01
Zo ongeveer een jaar geleden (F1 in Duitsland) heb ik grote kritiek ge-uit op de levensgevaarlijke tussenkomst van Mailander in de Safety Car in de doorregende Grote Prijs.
Ik kon zo de opmerkingen lezen op de lippen van velen: " Formule 1 is toch het van het; wat gaat dit boerken van achter de kupe ons vertellen; dat hij zich bezig houdt met zijn Dinky Toy autotjes".
Code 60, dubbele gele vlag en weet ik nog wat allemaal.
Wat in Francorchamps gebeurt is, is toch het allerbelachelijkste. Volgers reden te snel ???? Startcar te traag ????
Oef ... het is zeer warm vandaag (by the way 34° vandaag hier bachten de kupe); ik doe mijn grote paraplu open en mij kan niets gebeuren. Ik ben verkeerd op de piste gekomen ??? ik reed in het midden van de weg ???? geen nood ... ik ben gedekt door het apparaat.

ICEMAN
02-07-2008, 21:22
Nog eens Redjes vriedin hier: SC rijdt niet in het midden omdat hij net de Pitexit uitkomt. Had dus de intentie in het midden te gaan rijden...
Ik doelde op de situatie in Blanchimont. Daar reed de SC rechts van de baan.

Raceboy
10-11-2009, 00:17
en we hebben weer een idioot met een safety car. Dit keer in Australië

http://www.youtube.com/watch?v=81CArkrSc6s

A.J.
10-11-2009, 11:15
en we hebben weer een idioot met een safety car. Dit keer in Australië

http://www.youtube.com/watch?v=81CArkrSc6s


tijdens diezelfde race gebeurde dit... Een wagen vliegt van de baan en komt aan de andere kant bijna terecht in het te gemoed komend verkeer... Geen vangrail of muur schermt deze twee stukken van elkaar af. Duidelijk enkel voor moto's gemaakt daar...

http://www.youtube.com/watch?v=O4ImtpIuyVY

crosserke
10-11-2009, 11:51
en we hebben weer een idioot met een safety car. Dit keer in Australië

http://www.youtube.com/watch?v=81CArkrSc6s

Tja dat is voor miserie vragen natuurlijk.Ik denk dat deze sc driver er niet veel van snapt.

smiley
11-11-2009, 15:52
Ja watte :eek:
ik blijf het concept safety car goed vinden, maar dan moet het natuurijk wel goed uitgewerkt zijn. Een ervaren piloot, op het juiste moment buiten komen (Leider op pikken),...