View Full Version : Pros en contra's over de endurance carriere van Verstappen...
Mooie overwinning voor Van Merksteijn racing inderdaad
Alleen erg jammer dat sommigen dit geheel toe schrijven aan Jos de klos
De beste knul reed met nog twee collegas !
Jeroen Bleekemolen is dacht ik ook niet een van de minste
van Merksteijn heeft het leeuwendeel van de finacien op zich genomen.
Zet daarbij prima preparateur Frans Verschuur dan zal duidelijk zijn dat Jos dit niet alleen heeft klaargespeeld.
Sterker ng ,Als van Merksteijn Jos niet had ingehuurd had ie nu nog aan de kart van Max zitten sleutelen ......
Iets wat ie de laatste twee jaar al aan het doen was
Sorry maar na de stunt die hij bij A1GP heeft uitgehaald is ie mijn favoriet niet meer
JorritVD
16-06-2008, 19:23
Sorry maar na de stunt die hij bij A1GP heeft uitgehaald is ie mijn favoriet niet meer
mee eens.
Dagobert II
16-06-2008, 20:31
Mooie overwinning voor Van Merksteijn racing inderdaad
Alleen erg jammer dat sommigen dit geheel toe schrijven aan Jos de klos
De beste knul reed met nog twee collegas !
Jeroen Bleekemolen is dacht ik ook niet een van de minste
van Merksteijn heeft het leeuwendeel van de finacien op zich genomen.
Zet daarbij prima preparateur Frans Verschuur dan zal duidelijk zijn dat Jos dit niet alleen heeft klaargespeeld.
Sterker ng ,Als van Merksteijn Jos niet had ingehuurd had ie nu nog aan de kart van Max zitten sleutelen ......
Iets wat ie de laatste twee jaar al aan het doen was
Zonder weer een pro/contra Jos discussie te willen starten;
Mogas je hebt helemaal gelijk. Le Mans rijden is teamwerk (net als andere races trouwens).
Maar niet iedereen was er van overtuigd of Jos een race als Le Mans zou aankunnen. Het is tenslotte een totaal andere vorm van racen dan een korte race als F1. Persoonlijk vind ik Jos een heel goede coureur. (In de regen af en toe rondentijden die sneller waren dan de leiders in de LMP1!) Alleen buiten de baan is hij niet altijd tactisch;). Maar ik had ook wel een beetje mijn twijfels.
Zou hij niet te gretig zijn. Twee jaar geleden had ik die twijfels ook bij Alex Yoong toen hij voor RfH reed. En die knalde zondagsmorgens rond half zes ook de 1e chicane op Hunaudières in. Dus alleen kijkend naar Jos Verstappen heeft hij het heel goed gedaan. En natuurlijk als team heeft VM het uitstekend gedaan. Zelfs Peter van Merksteijn draaide op de halfnatte baan rondentijden van 4.14.
Verder heb ik veel respect voor Barazi Epsilon (met Vergers) om de gehavende auto toch nog zo over de finish te krijgen. En dat ondanks het feit dat Minassian de Peugeot er nog even flink in drukte. Domme zet van Minassian want hij had kunnen zien dat de Barazi al problemen had om de auto op de baan te houden. Dus veel tijd om in de spiegels te kijken om te zien dat de Peugeot erg dichtbij was had hij niet.
En ook heel mooi dat de Lamborghini rijdend, nou ja, over de finish kwam.
Wat ik dit jaar trouwens miste waren de vlammen. En dan bedoel ik niet de korte motorbrand van een van de LMP2's. Maar ik bedoel de vlammen uit de uitlaten. Alleen bij de Lambo en de Dome zag ik het af en toe. Bij de rest nauwelijks.
Zonder weer een pro/contra Jos discussie te willen starten;
Mogas je hebt helemaal gelijk. Le Mans rijden is teamwerk (net als andere races trouwens).
Maar niet iedereen was er van overtuigd of Jos een race als Le Mans zou aankunnen. Het is tenslotte een totaal andere vorm van racen dan een korte race als F1. Persoonlijk vind ik Jos een heel goede coureur. (In de regen af en toe rondentijden die sneller waren dan de leiders in de LMP1!) Alleen buiten de baan is hij niet altijd tactisch;). Maar ik had ook wel een beetje mijn twijfels.
Zou hij niet te gretig zijn. Twee jaar geleden had ik die twijfels ook bij Alex Yoong toen hij voor RfH reed. En die knalde zondagsmorgens rond half zes ook de 1e chicane op Hunaudières in. Dus alleen kijkend naar Jos Verstappen heeft hij het heel goed gedaan. En natuurlijk als team heeft VM het uitstekend gedaan. Zelfs Peter van Merksteijn draaide op de halfnatte baan rondentijden van 4.14.
Verder heb ik veel respect voor Barazi Epsilon (met Vergers) om de gehavende auto toch nog zo over de finish te krijgen. En dat ondanks het feit dat Minassian de Peugeot er nog even flink in drukte. Domme zet van Minassian want hij had kunnen zien dat de Barazi al problemen had om de auto op de baan te houden. Dus veel tijd om in de spiegels te kijken om te zien dat de Peugeot erg dichtbij was had hij niet.
En ook heel mooi dat de Lamborghini rijdend, nou ja, over de finish kwam.
Wat ik dit jaar trouwens miste waren de vlammen. En dan bedoel ik niet de korte motorbrand van een van de LMP2's. Maar ik bedoel de vlammen uit de uitlaten. Alleen bij de Lambo en de Dome zag ik het af en toe. Bij de rest nauwelijks.
Heb de 1000 KM van Spa van heel nabij gevolgd en wat Verstappen daar heeft laten zien was effenaf schitterend, en daar was Bleekemolen niet van de partij. Je kan gerust stellen dat hij daar de overwinning in zijn eentje behaald heeft, het grootste gedeelte van de kwalificaties en van de race voor zijn rekening genomen zonder ook maar een foutje....Ook in de paddock verschillende malen gezien dat hij veel tijd vrijmaakte voor Nederlandse fans, een babbeltje met hen deed en genoeg tijd vrijmaakte voor foto's....begrijp echt niet die negatieve commentaar telkens.
Bart.Vandecavey
17-06-2008, 08:27
Heb de 1000 KM van Spa van heel nabij gevolgd en wat Verstappen daar heeft laten zien was effenaf schitterend, en daar was Bleekemolen niet van de partij. Je kan gerust stellen dat hij daar de overwinning in zijn eentje behaald heeft, het grootste gedeelte van de kwalificaties en van de race voor zijn rekening genomen zonder ook maar een foutje....Ook in de paddock verschillende malen gezien dat hij veel tijd vrijmaakte voor Nederlandse fans, een babbeltje met hen deed en genoeg tijd vrijmaakte voor foto's....begrijp echt niet die negatieve commentaar telkens.
Had hij de stap 10 jaar geleden al gezet naar endurance racen dan had hij een heel mooie carriere kunnen uitbouwen... Maar hij wou enkel F1 rijden...
JPMontoya
17-06-2008, 09:07
Ik denk dat Verstappen toch,al bij al, een mooie carriere heeft gehad in F1. Op het podium komen is toch niet iedereen gegeven.
Verstappen heeft nog enkele mooie jaren voor zich dus hij kan zeker nog Le Mans winnen..
....begrijp echt niet die negatieve commentaar telkens.
De vroegere kritiek begrijp ik wel en was ook grotendeels terecht. Wat hij nu in de endurance racerij laat zien is van een heel ander niveau, gewoon schitterend :applaus: Zou het dan toch nog goed komen met Jos :rolleyes:
Had hij de stap 10 jaar geleden al gezet naar endurance racen dan had hij een heel mooie carriere kunnen uitbouwen... Maar hij wou enkel F1 rijden...
En nu niet meer? :rolleyes: Direct terechtkomen in een topauto zoals de RS Spyder lukt niet iedereen, dan ook nog eens LM winnen in de LMP2 klasse zeker niet ...
Daarbij is het merendeel van de toppiloten in Endurance racen al wat ouder. (kijk bvb naar de Audi piloten zoals Biela, Werner, enz)
Thomaske
17-06-2008, 10:15
En nu niet meer? :rolleyes: Direct terechtkomen in een topauto zoals de RS Spyder lukt niet iedereen, dan ook nog eens LM winnen in de LMP2 klasse zeker niet ...
Daarbij is het merendeel van de toppiloten in Endurance racen al wat ouder. (kijk bvb naar de Audi piloten zoals Biela, Werner, enz)
Capello is zelfs 45jaar.
Mvg
Dagobert II
17-06-2008, 12:02
:confused: :confused: :confused:
Ik dacht dat ik positief was over Jos!?????
Ik zal nog een stukje tekst herhalen;
"Persoonlijk vind ik Jos een heel goede coureur."
En met niet tactisch buiten de baan bedoel ik dat hij soms dingen zegt die hij beter niet of anders kan zeggen. Niet dat hij geen aandacht voor zijn fans heeft...
Capello is zelfs 45jaar.
Mvg
Inderdaad. ;)
Het zal me benieuwen of Verstappen volgend jaar nog voor Van Merksteijn rijdt of dat hij door een van de topteams word opgepikt. Als ze nou dit jaar ook nog de LMP2 titel in het LMS winnen, zou hij dan niet de drang hebben om door te stoten naar LMP1?
Het zal me benieuwen of Verstappen volgend jaar nog voor Van Merksteijn rijdt of dat hij door een van de topteams word opgepikt. Als ze nou dit jaar ook nog de LMP2 titel in het LMS winnen, zou hij dan niet de drang hebben om door te stoten naar LMP1?
Iig 1 voordeel dat lemans dan makkelijker te volgen word in Nederland, Albers gaat in Zandvoort een demo met de R10 geven, zal wel een beetje voor de show zijn maar kan misschien tot iets goeds leiden.
Endurance racen leeft weer meer dan ooit, nu nog een oplossing voor GT1 en we gaan weer een mooie toekomst tegemoet. ;) (benieuwd wat Ratel z'n plannen exact zijn ivm GT1)
Verstappen heeft het tegen de verwachting in van velen (inclusief enigzins mij) zeer goed gedaan tijdens LM, al had hij zich eigenlijk al bewezen tijdens de LMS races. Naar mijn mening was er in de media iets teveel aandacht voor de Limburger t.o.v. Peter van Merksteijn en Jeroen Bleekemolen, maar dat valt Verstappen natuurlijk niet te verwijten. Of toch wel, en dat is dan op een positieve manier en dan noemen we dat het "Verstappen effect".
...
Binnenkort wordt de balans opgemaakt hoe Van Merksteijn Motorsport verder wil. Want de privé-klasse alleen is niet zaligmakend, zeker nu er in de eerste deelname meteen is gescoord. Een Audi R10 TDi kopen is één van de opties, liet hij gistermiddag weten. Want als Van Merksteijn iets doet, wil hij het goed doen.
http://www.sportwereld.nl/autosport/2371128/Verstappen_ijzersterk_in_de_regen.html
LMP1 is andere koek, zowel sportief als financieel, als je tegen de fabrieksteams van Audi en Peugeot moet strijden. Geld schijnt bij Van Merksteijn niet echt een probleem te zijn. Ik las dat hij ook in onderhandeling is met M-Sport voor deelname van z'n zoon met een (semi)fabrieks Ford Focus in het WRC.
Ik heb de Le Mans 2008 thread even opgesplitst omdat de discussie van Jos een eigen leven ging leiden, en daar is natuurlijk niets mis mee, maar de link met Le Mans 2008 werd alsmaar vager. Vandaar. Hier mag de discussie uiteraard verdergezet worden.
..Ook in de paddock verschillende malen gezien dat hij veel tijd vrijmaakte voor Nederlandse fans, een babbeltje met hen deed en genoeg tijd vrijmaakte voor foto's....begrijp echt niet die negatieve commentaar telkens.
Ik ben jaren lang fan van Jos geweest vanaf het moment dat ie nogal verlegen bij de Van Amersfoort tent stickers vanzichzelf in de Opel-Lotus stond uit te delen.
Aan zijn rijders kwaliteiten heb ik nooit getwijfeld en doe ik ook nog steeds niet
Alleen vanaf het moment dat ie begon te klimmen op de autosport ladder en zijn manager dollartekens in de ogen kreeg ging het verkeerd.
Door het hebberige karakter van Huub is ie meerdere maken uit betere teams geweerd gewoon omdat team eigenaren niet met de heren Rothengatter of Verstappen wilden praten (vraag maar eens aan Eddie Jordan)
En het hoogtepunt werd dan het debakel wat ie vlak voor de A1 GP in Zandvoort uithaalde.
Die fans waar je het hierboven over hebt heeft ie daar op een grove manier te kakken gezet ,Hij had het geschil met het team na dat weekend uit moeten vechten ,maar de heren kozen er voor om de fans en vele kaarten die er verkocht waren als breekijzer te gebruiken om geld bij A1GP los te krijgen
We kennen allemaal de reactie van Team baas Jan Lammers ,Een rijder die zijn hele hebben en houden al een keer op het spel heeft gezet om te kunnen rijden.
Nee Josje heeft het op dat moment totaal bij mij verziekt :no: ,Neemt niet weg dat ik het LMES nog steeds volg en hem nog steeds de beste autocoureur van NL vind :D
Verstappen heeft qua coureur nooit echt ter sprake gestaan, zijn doen en laten naast baan des te meer. Altijd goed aangevuld door de fratsen van Rothengather ;)
De prestatie van Verstappen mag misschien goed of super genoemd worden, zonder van Merksteijn had Verstappen naar alle wss lekker liggen prutsen aan de kart van zoontje Max in Genk of ergens anders.
Van Merksteijn is de bepalende factor van dit succes en niemand anders mijn eigenwijze inziens ;) Door zijn (€)capaciteiten heeft hij de best beschikbare wagen kunnen kopen, de beste mensen van o.a. Porsche kunnen inhuren, twee goede coureurs erbij kunnen nemen en een teamstructuur kunnen inhuren die met gemak 30 auto per jaar kan runnen.
Over van Merksteijn:
Drijvende kracht achter Van Merksteijn Motorsport (VM Motorsport) is Peter van Merksteijn (52). Hij is directeur-eigenaar van Van Merksteijn International, een producent van bouwstaal met vestigingen in Nederland, Duitsland en België. De stalen hekwerken, matten, staven en draden leggen Van Merksteijn geen windeieren. Zakenblad Quote schat het vermogen van de familie Van Merksteijn, naast Peter zijn er ook nog broer Koos en ma Van Merksteijn, op 130 miljoen euro. In 2006 boekte de P.L. van Merksteijn Holding, waarin Peter zijn zakelijke belangen heeft ondergebracht, een omzet van 393,7 miljoen euro met een winst van 27,6 miljoen euro.
http://www.fembusiness.nl/web/1022800/artikelSmal/Nederlandse-ondernemer-wint-op-Le-Mans.htm?nb=fembusiness&editie=16%20juni%202008&link=Nederlandse%20ondernemer%20wint%20op%20Le%20M ans&WT.mc_id=mail_fembusiness_16%20juni%202008
Coach Ep
18-06-2008, 23:23
Niet misselijk die Van Merkstijntjes. Laat het geld maar rollen! :eek:
De teammanager van VM heeft ondertussen al/opnieuw de nodige ambities; een Audi R10 schijnt op het verlanglijstje te staan (bij wie niet? :cool: ); zou wel een stunt zijn als dat gerealiseerd zou gaan worden. Vraag is dan wel natuurlijk: Hoeveel indruk kan een privéteam nog maken in LMP1 met een wagen die qua snelheid inmiddels niet meer de toon zet in haar klasse?
Ik ben jaren lang fan van Jos geweest vanaf het moment dat ie nogal verlegen bij de Van Amersfoort tent stickers vanzichzelf in de Opel-Lotus stond uit te delen.
Aan zijn rijders kwaliteiten heb ik nooit getwijfeld en doe ik ook nog steeds niet
Alleen vanaf het moment dat ie begon te klimmen op de autosport ladder en zijn manager dollartekens in de ogen kreeg ging het verkeerd.
Door het hebberige karakter van Huub is ie meerdere maken uit betere teams geweerd gewoon omdat team eigenaren niet met de heren Rothengatter of Verstappen wilden praten (vraag maar eens aan Eddie Jordan)
En het hoogtepunt werd dan het debakel wat ie vlak voor de A1 GP in Zandvoort uithaalde.
Die fans waar je het hierboven over hebt heeft ie daar op een grove manier te kakken gezet ,Hij had het geschil met het team na dat weekend uit moeten vechten ,maar de heren kozen er voor om de fans en vele kaarten die er verkocht waren als breekijzer te gebruiken om geld bij A1GP los te krijgen
We kennen allemaal de reactie van Team baas Jan Lammers ,Een rijder die zijn hele hebben en houden al een keer op het spel heeft gezet om te kunnen rijden.
Nee Josje heeft het op dat moment totaal bij mij verziekt :no: ,Neemt niet weg dat ik het LMES nog steeds volg en hem nog steeds de beste autocoureur van NL vind :D
Ben een beetje op de hoogte van wat er in de A1GP gebeurd is en inderdaad is dit niet goed te praten. Ga ook regelmatig naar de Karts kijken op het circuit van Genk, en ben daar Jos ook al verschillende malen tegengekomen en ook hier is hij altijd vriendelijk en slaat hij een babbeltje bij wie er om vraagt. Neen , kan echt niets verkeerd zeggen over de Jos dit in tegenstelling tot andere would-be piloten die nog niet 1/100 gepresteerd hebben van wat Verstappen al gerealiseerd heeft...ga anders maar eens naar Zolder tijdens een Belcar race en probeer maar eens iemand van die pilootjes aan te spreken...(opgepast, er zitten er ook wel goede tussen, maar het meerendeel...amaai)
euhm de Jos vriendelijk :confused: :confused:
daar heb ik in Genk of op andere circuits nog niks van gemerkt hoor. ge kunt trouwens maar beter aan de kant gaan als hij er aan komt in de kart want hij kegelt u gewoon van de baan.:no: Dit is ook de manier dat hij naam gemaakt heeft in de autosport. in de F1 wou hij het ook doen maar daar pakte het geen verf.
Tis zeker gene slechte piloot maar als mens ??? en zijne zoon is geen haar beter, dit weekend op de VAS nog maar eens gezien.
Nog zo'n bedenking waarom Verstappen zijn ster kan stralen in de endurance............
Kan het niet zo zijn omdat de kwaliteit van de overige coureurs van een dusdanig nivo is dat een op bepaalde vlakken talentvolle Verstappen het makkelijk wint van de rest? Anders gezegd, menig middelmatig tot slecht formule coureur staat opeens vooraan in de endurance-racerij? Het ultieme voorbeeld op dit moment? Xavier Maassen, 9 jaar lopen prutsen in de FFord, FR 2.0 en FR 3.5 en nu opeens het mannetje in de grand cru FIA GT 2008!!
Nog zo'n bedenking waarom Verstappen zijn ster kan stralen in de endurance............
Kan het niet zo zijn omdat de kwaliteit van de overige coureurs van een dusdanig nivo is dat een op bepaalde vlakken talentvolle Verstappen het makkelijk wint van de rest? Anders gezegd, menig middelmatig tot slecht formule coureur staat opeens vooraan in de endurance-racerij? Het ultieme voorbeeld op dit moment? Xavier Maassen, 9 jaar lopen prutsen in de FFord, FR 2.0 en FR 3.5 en nu opeens het mannetje in de grand cru FIA GT 2008!!
Daar heb je zeker een punt, echter coureurs als b.v. Sascha Maassen, Guy Smith en Jeroen Bleekemolen zijn toch geen prutsers.
Mij lijkt het toch dat er in de endurance racerij minder prutsers achter een stuur geraken dan in de single seater klassen
euhm de Jos vriendelijk :confused: :confused:
daar heb ik in Genk of op andere circuits nog niks van gemerkt hoor. ge kunt trouwens maar beter aan de kant gaan als hij er aan komt in de kart want hij kegelt u gewoon van de baan.:no: Dit is ook de manier dat hij naam gemaakt heeft in de autosport. in de F1 wou hij het ook doen maar daar pakte het geen verf.
Tis zeker gene slechte piloot maar als mens ??? en zijne zoon is geen haar beter, dit weekend op de VAS nog maar eens gezien.
Weet niet waar men in Genk met de Kart mag rijden buiten het circuit...en op het circuit zou ik zeker best niet rondwandelen...(lol)
Mij lijkt het toch dat er in de endurance racerij minder prutsers achter een stuur geraken dan in de single seater klassen
Is het vaak niet zo dat de single seater prutsers van nu de endurance piloten van morgen zijn? Zie b.v. Xavier Maassen. Ook Jos Menten is volgens mij nooit een hoogvlieger in de single seaters geweest. Waar in de single seaters de jeugdige overmoed de overhand heeft komt de wijsheid met de jaren. ;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.