Sennake
21-06-2008, 13:41
Voor de eerste keer dit jaar ga ik weer eens een tweewieler bouwen. Ik wou een project dat niet al te lang duurt, dat niet te ingewikkeld is, en toch plezant om te bouwen. Mijn keuze viel op deze Yamaha Beluga, een oude Tamiya kit (nr 14005!) die ik ooit kocht om een wel heel speciale reden: het was namelijk de enige Tamiya kit uit de reeks 1/12 moto's waarvan ik geen box-art foto vond op het internet, wat zeer ambetant was omdat ik op mijn website alle foto's wou afficheren, zowel van de gebouwde kit als van de doos. Dus dacht ik: "Awel, dan KOPEN we toch gewoon die kit?" En zo geschiedde: op Ebay voor een paar euro eentje op de kop kunnen tikken, en nadat de doos hier toekwam legde ik ze op de scanner en ik had mijn boxart-foto.
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moto_12/14005b.jpg http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moto_12/14005m.jpg
En nu ga ik deze scooter dus ineen steken. De kit bestaat uit een kleine 40 onderdelen, verdeeld over 4 raampjes:
Raam A met de bodyparts:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10356&stc=1&d=1214047122
Raam B met het chassis en motoronderdelen (over de rode pijlen zodadelijk meer):
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10357&stc=1&d=1214047122
Raam C met de velgen en andere onderdelen die reeds mat zilver gespoten zijn door Tamiya:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10358&stc=1&d=1214047122
en Raam D met de doorzichtige onderdelen. Daarnaast zijn er nog de rubberen banden en het decalvelletje, wat kabel en de polycaps.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10359&stc=1&d=1214047122
Alhoewel ik van plan ben om deze scooter niet te onderwerpen aan een intensieve ombouw of superdetaillering, kan ik het toch niet over mijn hart krijgen om OOB te bouwen (van die ziekte hebben er hier nog een paar last; dat zal besmettelijk zijn zeker?) Zo heb ik al gezien dat het chassis aan raam B in 1 stuk gegoten is aan het motorblok, dat normaal gezien kan bewegen rond een as en via de vering vastzit aan de zadelsteun (zie rode pijl op raam B). De schokdemper van de kit is ook in één keer meegegoten aan het chassis en dat maakt een goede schuurjob erg moeilijk, om van het spuiten nog maar te zwijgen. Daar ga ik dus iets aan doen. Ook de steun van de scooter is verkeerd en te eenvoudig uitgevoerd. Ik gebruik de boxart van de kit als referentie, omdat ik niet veel goede foto's van deze scooter gevonden heb op het net, maar desondanks is deze boxart een zeer goed informatiebron. De steun moet dus een beetje uitgebreid worden met wat extra verstevigingen en een veer (zie rode pijl op raam B). De spiegelsteunen zijn ook te dik en missen wat detail aan de voet waar ze op het stuur zitten (zie rode pijl op raam B). Dunnere metalen steunen en een regelvijs onderaan zullen hier soelaas brengen.
De volgende foto die je te zien krijgt is het logisch vervolg van het verhaal: de bodyparts zijn gespoten in het wit. De 3 kleuren waarin je deze scooter kon krijgen waren wit, rood of lichtblauw. Rode moto's heb ik al in overvloed staan, lichtblauw stond me niet zo erg aan dus werd het wit. Of had ik hier eerst wat suggesties vanuit de groep moeten vragen? Tedju, vergeten :+ :bye:
Nu, het is allemaal niet zo rap gegaan als dat je dit leest. Ik wou eens testen of ik de onderdelen kon spuiten met Motip autolak (waarom blijf ik ook niet bij mijn getrouwe en beproefde systeem?) dus ikke naar de winkel achter een bus witte primer, een bus witte lak en een bus vernis. De primer ging goed en droogde enorm snel. Een dag later zette ik 's morgens de witte laklaag die ook al even verbazend snel droogde en tegen de avond helemaal droog was, maar er wel mat uitzag. "Geen probleem" dacht ik, "we zetten er een laagje vernis overheen"... Dat deed ik dus ook, en voor het slapen gaan was er geen vuiltje aan de lucht. De volgende dag echter kreeg ik in het oog dat sommige onderdelen hetzelfde effect ondergaan hadden als de Caterham van Dominique: allemaal rimpeltjes in de lak! Geen gezicht dus, en ik wou de boel al in de remolie gooien toen ik opeens dacht aan de tip van Nismo: Revell Airbrush Cleaner. Ik deed een beetje van dat spul in een potje en begon met een penseel over een gespoten onderdeel te wrijven. En ja hoor, de verf begon op te lossen en het plastic werd niet aangetast. Voor alle zekerheid had ik er nog een bakje met white spirit naastgezet waarin ik af en toe het onderdeel kon "afspoelen" zodat de cleaner niet te lang kon inwerken op dezelfde plaats, en op een uurtje waren al mijn gespoten onderdelen terug proper afgekuiste plastic delen zonder een spatje verf. Eentje om te onthouden dus!
Daarna heb ik veiligheidshalve besloten om terug te grijpen naar de methode die me het best ligt en me vertrouwd is: Tamiya spuitbusjes dus. Na de primerlaag heb ik dus 24 uur gewacht, dan een eerste mistlaag witte lak gezet, en nog eens 24 uur later de 2e wet coat. Na nog eens 24 uur drogen heb ik dan deze foto genomen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10360&stc=1&d=1214047122
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moto_12/14005b.jpg http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moto_12/14005m.jpg
En nu ga ik deze scooter dus ineen steken. De kit bestaat uit een kleine 40 onderdelen, verdeeld over 4 raampjes:
Raam A met de bodyparts:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10356&stc=1&d=1214047122
Raam B met het chassis en motoronderdelen (over de rode pijlen zodadelijk meer):
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10357&stc=1&d=1214047122
Raam C met de velgen en andere onderdelen die reeds mat zilver gespoten zijn door Tamiya:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10358&stc=1&d=1214047122
en Raam D met de doorzichtige onderdelen. Daarnaast zijn er nog de rubberen banden en het decalvelletje, wat kabel en de polycaps.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10359&stc=1&d=1214047122
Alhoewel ik van plan ben om deze scooter niet te onderwerpen aan een intensieve ombouw of superdetaillering, kan ik het toch niet over mijn hart krijgen om OOB te bouwen (van die ziekte hebben er hier nog een paar last; dat zal besmettelijk zijn zeker?) Zo heb ik al gezien dat het chassis aan raam B in 1 stuk gegoten is aan het motorblok, dat normaal gezien kan bewegen rond een as en via de vering vastzit aan de zadelsteun (zie rode pijl op raam B). De schokdemper van de kit is ook in één keer meegegoten aan het chassis en dat maakt een goede schuurjob erg moeilijk, om van het spuiten nog maar te zwijgen. Daar ga ik dus iets aan doen. Ook de steun van de scooter is verkeerd en te eenvoudig uitgevoerd. Ik gebruik de boxart van de kit als referentie, omdat ik niet veel goede foto's van deze scooter gevonden heb op het net, maar desondanks is deze boxart een zeer goed informatiebron. De steun moet dus een beetje uitgebreid worden met wat extra verstevigingen en een veer (zie rode pijl op raam B). De spiegelsteunen zijn ook te dik en missen wat detail aan de voet waar ze op het stuur zitten (zie rode pijl op raam B). Dunnere metalen steunen en een regelvijs onderaan zullen hier soelaas brengen.
De volgende foto die je te zien krijgt is het logisch vervolg van het verhaal: de bodyparts zijn gespoten in het wit. De 3 kleuren waarin je deze scooter kon krijgen waren wit, rood of lichtblauw. Rode moto's heb ik al in overvloed staan, lichtblauw stond me niet zo erg aan dus werd het wit. Of had ik hier eerst wat suggesties vanuit de groep moeten vragen? Tedju, vergeten :+ :bye:
Nu, het is allemaal niet zo rap gegaan als dat je dit leest. Ik wou eens testen of ik de onderdelen kon spuiten met Motip autolak (waarom blijf ik ook niet bij mijn getrouwe en beproefde systeem?) dus ikke naar de winkel achter een bus witte primer, een bus witte lak en een bus vernis. De primer ging goed en droogde enorm snel. Een dag later zette ik 's morgens de witte laklaag die ook al even verbazend snel droogde en tegen de avond helemaal droog was, maar er wel mat uitzag. "Geen probleem" dacht ik, "we zetten er een laagje vernis overheen"... Dat deed ik dus ook, en voor het slapen gaan was er geen vuiltje aan de lucht. De volgende dag echter kreeg ik in het oog dat sommige onderdelen hetzelfde effect ondergaan hadden als de Caterham van Dominique: allemaal rimpeltjes in de lak! Geen gezicht dus, en ik wou de boel al in de remolie gooien toen ik opeens dacht aan de tip van Nismo: Revell Airbrush Cleaner. Ik deed een beetje van dat spul in een potje en begon met een penseel over een gespoten onderdeel te wrijven. En ja hoor, de verf begon op te lossen en het plastic werd niet aangetast. Voor alle zekerheid had ik er nog een bakje met white spirit naastgezet waarin ik af en toe het onderdeel kon "afspoelen" zodat de cleaner niet te lang kon inwerken op dezelfde plaats, en op een uurtje waren al mijn gespoten onderdelen terug proper afgekuiste plastic delen zonder een spatje verf. Eentje om te onthouden dus!
Daarna heb ik veiligheidshalve besloten om terug te grijpen naar de methode die me het best ligt en me vertrouwd is: Tamiya spuitbusjes dus. Na de primerlaag heb ik dus 24 uur gewacht, dan een eerste mistlaag witte lak gezet, en nog eens 24 uur later de 2e wet coat. Na nog eens 24 uur drogen heb ik dan deze foto genomen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10360&stc=1&d=1214047122