PDA

View Full Version : frontpage guestbook ???


Bernie
10-03-2002, 22:23
Ik ben begonnen met een simpele web-site te maken met frontpage. Alles wat ik wilde zien op de web-site zag ik (vond ik al veel), maar ik had ook een gastenboek aangemaakt (via frontpage). Ik heb bij wijze van test enkel teksten verstuurd, maar nu is mijn vraag waar kan ik die teksten lezen ???? Wie kan die lezen ???? wie weet raad want ik ben absoluut een leek op dit gebied, en ik wil al doende wat meer te leren

Bam-Bam
11-03-2002, 17:56
Ik denk dat als je een guestbook met frontpage maakt dat je dan een stukje software op de webserver moet plaatsen die de gegevens die je hebt ingevuld als gast verwerkt en op een html pagina zichtbaar maakt. Meestal kan je op gratis webspace echter geen scripts of programma's laten lopen dus :
ofwel moet je nog een stukje software schrijven voor op je eigen webserver indien je die hebt
ofwel zoek je ergens op het net een site die gratis guestbooks voorziet die je in je site kunt inpassen. (in dat geval draait het serverprogrammaatje bij hun)

Nu we het toch over websites hebben, ik heb er ook een gemaakt (zonder guestbook wegens bovenstaande redenen) dus kom eens kijken
www.sjks.be/paardrijden (http://www.sjks.be/paardrijden)

airco
11-03-2002, 18:33
true true

uwe webserver moet frontpage-extensies ondersteunen (da is da stukje software waar bambam het over had). Enkele (blijlange nie allemaal) hosts ondersteunen dat. Skynet biedt da volgens mij aan op hun user pages. Pandora niet.

de oplossing die bambam aanbiedt is volgens mij idd de enig haalbare (gezien je beperkt website kennis).

airco

Savi
11-03-2002, 19:18
Waar kan ik wa meer uitleg vinden over Frontpage extensies, ik wil namelijk iets waarmee ik nieuws kan posten ...

airco
11-03-2002, 20:01
wel frontpage extensies zijn extensies noodzakelijk om een aantal onderdelen die frontpage in een pagina insteekt zoals een counter, gastenboek te kunnen weergeven. even een kort stukje uitleg van het waarom.

HTML is de standaard web-taal. Met HTML kunnen prima website's worden gemaakt, met dat verschil dat de inhoud statisch is. Met statisch bedoel ik dat als je de pagina laadt, die er altijd hetzelfde uitziet. Dynamaisch daarentegen wilt zeggen dat een deel van de pagina automatisch gegenereerd wordt (bv een bezoekers-counter geeft iedere keer aan ander getal af, omdat dat getal wijzigt aan de hand van hoeveel bezoekers er al geweest zijn) ook een nieuws-script waarmee je online nieuws post (ipv van de HTML-code te bewerken om je nieuws te posten, stuur je via een webinterface de (nieuws-)data door naar de webserver waarna de webserver je nieuws-post in de html plaatst. Tot zover het verschil dynamisch en statisch.

HTML biedt geen ondersteuning voor dynamische pagina's (zonder extra hulpmiddelen). Om dan wel dynamische pagina's te kunnen maken heb je andere technologieën nodig. Zijnde cgi (common gateway interface, is een verouderde technologie), php, asp, ... Vooral die 2 laatste vallen onder de noemer webscripting. Als je bovenaan naar de url van deze pagina kijkt zal je vaststellen dat dit forum op PHP draait (de 3 letters php zal je in de url kunnen onderscheiden).

Omdat webscripting voor de beginnende webdesigner (Frontpage is immers toch bedoelt voor de beginners die hun eerste website's willen maken) te moeilijk is, heeft Microsoft in Frontpage de frontpage extensies geintroduceerd. Hiermee kunnen beginnende webdesigners toch een (beperkte) vorm van dynamisme op hun site aanbieden (zoals counters, gastenboek, ...). Er is echter 2 GROTE NADELEN: de webserver moet frontpage extensies ondersteunen, en je bent beperkt tot de enkele modules die microsoft in frontpage aanbiedt. Een nieuws-script is hier bij mijn weten niet bij.

Het alternatief ... leren webscripten ... Het is niet super-gemakkelijk, en je webspace moet het nog steeds ondersteunen. Anders zal je toch de voorgemaakte componenten als netstat, forums, gastenboeken, die je zelf amper kan aanpassen.

airco

Bam-Bam
11-03-2002, 20:23
Een applausje voor airco!

airco
11-03-2002, 21:07
thx ;) :)

Werner333
11-03-2002, 21:18
Originally posted by Bam-Bam
Een applausje voor airco!

Niet overdrijven he. Van Airco wordt gewoon verwacht dat hij zulke zaken weet. :D :D :D

airco
11-03-2002, 21:56
:o

Bernie
12-03-2002, 21:01
Bedankt voor jullie reactie's. Ik zal eens contact opnemen met de helpdesk van yucom ( inderdaad ik heb geen ADSL of telenet, vandaar dat ik ook de laatste tijd niet meer zo veel op de paddock ben (enkel nog internet thuis)). om te vragen hoe het zit met die extenties. BAM BAM ik ben eens gaan zien naar uw website. Niet slecht doe zo verder. enne ik zal hier en daar maar wat raad gaan vragen om ook tot zo'n resultaat te krijgen. Zoals ik al zei ik ben heel simpel begonnen en ik ga proberen het stilletjes uit te breiden met vanalles en nog wat..

Bernie
16-03-2002, 22:24
probleem is opgelost (nee niet door helpdesk ben nog steeds op hunne mail aan het wachten.) Eigenlijk was er geen probleem ik had gewoon geen link (of een buttton) naar de desbetreffende pagina gemaakt. De pagina wordt automatisch aangemaakt door Front Page en alle berichten worden naar die pagina geschreven. Zelf gevonden trouwens ........

airco
17-03-2002, 00:03
post je url eens, dan kunnen we eens een kijkje komen nemen naar je werk ... en eventueel wat tips geven.

airco