PDA

View Full Version : Karting 125cc


Maarten
11-03-2002, 00:34
aan allen

een vriend van mij heeft een kart gekocht, meerbepaald een 125cc. ze is in deftige staat, race-klaar zoals ze zeggen, maar hij weet niet goed hoe hij aan dit avontuur moet beginnen.


hij heeft enkel wat ervaring met indoorkarting, maar zou nu willen verder gaan met die 125cc kart

weten jullie goede sites, of hebben jullie ervaring en of tips over het hoe en wat, hoe er aan te beginnen, adressen van mecaniekers, enz.

laat het hier even weten

alvast bedankt

Oneliner
11-03-2002, 18:24
Heel soms is het wel handig dat ge aan zoiets denkt vooraleer ge een kat aanschaft.
Kzou zeggen, ga eens horen bij de Mak ofzo...

Maarten
11-03-2002, 18:31
goed idee

maar ik dacht dat er hier misschien ervaren karters tussen zouden zitten

als ge nog een interessant sitetje vindt moogt ge het hier natuurlijk altijd laten weten hé

airco
11-03-2002, 18:35
ik ga dit ff moven naar het drivers-forum. Daar zit Kurttigerracing, en die zal je wel een heel stuk op weg kunnen helpen.

airco

Driesco
12-03-2002, 08:31
Bel me maar als ge info moet heben betreffende die 125. Waarschijnlijk is het ene met waterkoeling waar ik dan weer geen verstand van heb, maar heb toch 7 jaar competitie gereden dus ik zal wel wa kunnen helpen denk ik
0474/952386

airco
12-03-2002, 08:39
sjust ja den driesco das ook zone PRO-karter ... effe vergeten

nie kwaad zijn he driesco :o :+

Driesco
12-03-2002, 09:15
Neen, geen probleem maar als ik kan helpen laat je maar iets horen. Ik ken zeker enkele goede adressen voor het onderhoud want anders ben je wel geflikt. Er zijn zoveel zogezegde preparateurs die je het geld uit de zakken halen en eigenlijk niets doen. Eén goede raad. Met een goed onderhouden kart heb je al 20% voorsprong op de rest. Een kart moet bollen zoals ze bij ons zeggen en mag geen weertand hebben, daar zit hem het grote verschil. En vergeet nie, iedereen koopt zoiets om hem te amuseren maar de stap naar de echte races is niet meer zover af. Begin maar al te sparen. Vooral voor de banden.

airco
12-03-2002, 12:13
Is misschien handig dat je een groot stuk van de info (al hetgeen je op een forum kwijt kan) hier al post. Deze info is dan al zeker en vast beschikbaar voor mensen die later een gelijkaardig probleem hebben. Dan kunnen we naar deze thread verwijzen.

Ook ik zou het bijvoorbeeld wel interessant vinden om te weten wat er allemaal nodig is om (en wat er allemaal kan) met je eigen kart te rijden. Zonder dan direct op namen en telefoonnummers uit te komen.

airco

Driesco
12-03-2002, 12:34
Neen airco, stel al je vragen waar je een antwoord op wil en ik noteer onmiddellijk mijn antwoord. Ik ben nie van plan een boek te schrijven over de karting dus heb je een vraag stel ze als je een antwoord wil dat voor iedereen bruikbaar is en bel me als je prive info wil.
Wat hebben jullie bv gekocht en bij wie ? Das al een begin

airco
12-03-2002, 12:48
hmmm mja, is wel begrijpelijk ...

ik heb niet direct concrete vragen ... de vragen wat ik heb zal ik wel eens stellen als we elkaar nog eens zien op de een of andere kartmeeting.

airco

Driesco
12-03-2002, 13:19
hmm dan begrijp ik nie zo goe de bedoeling van deze post, je vroeg tips en ik wil ze geven dus vragen maar zou ik zeggen

airco
12-03-2002, 13:31
mij gaat het er gewoon om dat als je vandaag eenmaal de info typt, dat deze principe's ook later (als andere mensen hetzelfde probleem hebben) nuttig zullen zijn. En dat we dan gewoon kunnen verwijzen naar deze thread om meer info te vinden. Zo hoef je geen 30 keer dezelfde uitleg te doen. Ik ben geïntereseerd in hoe haalbaar dat een privé-kart is. Dat wil niet zeggen dat ik meteen praktische plannen heb in die richting, maar eerder een informatie-drang om veel dingen te weten in auto- en motorsport.

Ik kan echter best begrijpen dat al deze info typen je teveel werk is, en daarom dring ik ook niet verder aan.

airco

Driesco
12-03-2002, 13:51
Ten eerste :

Ben je op zoek naar je eerste prive kart doe er dan goed aan volgende regels in acht te nemen :
-Koop eerst een occasiekart compleet van ongeveer 2000€ daar heb je al een goede voor ( heb er trouwens nog 2)
-Zorg dat je een merk koopt waarvan je in België stukken kan kopen
-Koop een kart met in het achterhoofd of je er later wedstrijden mee wil rijden.
-Koop een simpele motor om gedurende het eerste jaar de carbu te leren afstellen. Karting rij je door te leren draaien aan de carbu. Zo krijg je af en toe een vastloper en dat doe je best niet met nieuw materiaal.

Enkele merken

Swiss Hutless ( verdeler in Aalst en Mariembourg )
Tony Kart
Birel
Dino

Da zijn zowat de belangrijkste om te onthouden

Kurttigerracing
13-03-2002, 13:19
Wat driesco zegt klopt voor het grootste gedeelte. Om te starten is het belangrijk enkele trainingen af te werken, indien je niemand kent kan je dit alleen. Ideaal is het circuit van Genk Horensbergdam omdat je daar altijd wel iemand vindt die je de nodige raad kan geven. GKS Lemmens zelf op het circuit of een van de beteren van 2001 Convents van Hasselt. Als blijkt dat je met de trainingstijden stilaan in de buurt komt is het zaak om te kijken naar de kalender en reglementen. Dit kan je op de VAS site. Voor een seizoen kom je echter al snel op ettelijke euro's afhankelijk of je alles zelf doet of met een preparateur werkt.
Mogelijks is je kart te oud en is de stijfheid uit het chassis. Dit gaat je extra geld kosten.(>1600 Euro)
Als je met een team/preparateur wil werken doe je er meestal goed aan om via een renstal vooraf enkele inlichtingen te nemen over de reputatie van bepaalde teams.
Succes en tot karts :+

Maarten
13-03-2002, 23:17
aha

ik heb nog wa nieuwe gegevens omtrent die kart die die maten van mij gekocht hebben

effe een rechtzetting:
het is geen 125cc, maar een 100cc
gekocht van een zekere cliff, die belgisch kampioenschap rijdt of heeft gereden en die heeft nog twee karts

maar gene paniek, die kerel gaat hun eerste training mee om het allemaal uit te leggen en de motor een beetje in te rijden

nu zondag in genk gaan ze rijden geloof ik

maarten

Driesco
14-03-2002, 08:53
Dienen gast ken ik nog ook, heeft testijds in mijn reeks gereden. Waarschijnlijk een 100cc Intercontinental A motor. Goe gerief trouwens. Enkel ervoor zorgen dat hij een goede carbu erop zet. Dit is het belangrijkste van de motor, slechte carbu = veel vastlopers. Het beste is de druppelaar van Ibea