PDA

View Full Version : Ford GT40 - 1966 LeMans - Fujimi - 1/24 - Ref 12102 / 12103


Dominique
17-08-2008, 12:04
We gaan eens beginnen aan onze Ford-collectie.
Eerst aan de beurt is de Ford GT40, en het wordt al meteen een dubbele. We gaan 2 kits synchroon bouwen. 1966 is het jaar waarin 3 GT40's op sublieme wijze een 1-2-3 resultaat haalden in de 24H van LeMans. Het was de bedoeling een vingertje te maken richting Ferrari, die in die periode zo goed als alles wat met racen te maken had wist te domineren. Maar ik denk dat zelfs de top bij Ford niet had gehoopt op zo een resultaat.
De GT40 is eigenlijk gebaseerd op een ontwerp van Eric Broadlay. Die had zijn voorbeeld dan weer van de Ferrari GTs geleend. Ford kocht de wagen in 1963 en sloot een contract af met Broadlay. Dit resulteerde in een GT met het Ford-logo. Door feit dat hij slechts 40 inches hoog was, kreeg hij de naam GT40.
Hij werd ingezet vanaf 1964 (de Mk II) met een 7 liter V8 die 485 PK leverde, en was meteen competitief. Nadat ze in 1966 in Daytona Ferrari hadden geklopt, haalden ze hetzelfde jaar ook het volledige podium in LeMans binnen.

De kits nu: we gaan de startnummers 1 en 5 bouwen. Die finishten resp. als 2e en 3e in de race. Dit zijn de boxarts:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10871&stc=1&d=1218967104

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10872&stc=1&d=1218967104

Het zijn geen 2 identieke kits. Het startnummer 5 heeft een kleine uitstulping op het dak van de wagen (waarschijnlijk hebben ze daar toen "ne lange" moeten in proppen), en hier en daar zijn kleine verschillen te merken aan de neus van de wagen, maar niets opvallends.

De andere onderdelen zijn merkwaadig genoeg niet in hetzelfde plastic gegoten. Kit 12102 werd -behalve de body- in zwart plastic gegoten, terwijl 12103 dan weer in wit plastic komt. Die witte plastic schijnt mij ook wat zachter te zijn dan de zwarte, maar goed.

Nog wat verdere foto's over de inhoud van de doos:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10873&stc=1&d=1218967402

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10874&stc=1&d=1218967402

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10875&stc=1&d=1218967402

Dominique
17-08-2008, 12:10
Bij beide kits wordt standaard een klein PE-setje geleverd met grillen voor de achterkant van de wagen, gordelgespen en dergelijke. De velgen zijn al gegoten in een soort van alu-kleurige plastic. Ik zal wel zien wat we daarmee gaan aanvangen, maar dat wordt waarschijnlijk toch herspoten.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10876&stc=1&d=1218967751
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10877&stc=1&d=1218967751
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10878&stc=1&d=1218967751

Verder ga ik voor iedere wagen nog een uitbreidingssetje van Studio27 gebruiken.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10879&stc=1&d=1218967751
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10880&stc=1&d=1218967751

Dominique
17-08-2008, 12:18
We zijn al begonnen met de body wat bij te werken. De voorste gril is meegegoten in de body, en die moet dus plaats maken voor de mesh van de uitbreidingsset.
Ik heb links de aangepaste versie van de body geplaatst, en rechts de body die nog niet werd behandeld.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10881&stc=1&d=1218967934

Verder heb ik vijzen die het achterste deksel tegen de body moeten houden ook verwijderd, en uitgeboord. Bedoeling is die te vervangen door revetjes, in plaats van een plastieken puntje te laten staan. Ik ben er nog niet uit of ze zelf ga proberen maken, of dat ik ergens een after-market setje ga kopen hiervoor. Als het goed lukt, dan gaan de revetten rond de openingen rond de luchthappers er ook nog aan geloven.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10882&stc=1&d=1218968197

De panellines waren ook niet van de diepste, dus die werden verder uitgekrast. Het is misschien moeilijk te zien op dat wit, maar ze zijn al een stuk beter dan voorheen. Weeral links de bewerkte versie, en rechts de originele.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10883&stc=1&d=1218968197

En nog een totaalbeeld van de 2 bodies:

Dominique
17-08-2008, 12:23
De tweede body onderging dan dezelfde behandelingen, en ze werden beiden in een licht primerlaagje gezet. Grijze primer is nog steeds dé manier bij uitstek om imperfecties op te sporen. Dus hier een daar werden nog een paar kleine dingetjes bijgevijld, en onze basis is gelegd.
We kunnen beginnen. ;)

Enjoy!

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10885&stc=1&d=1218968544
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10886&stc=1&d=1218968544
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10887&stc=1&d=1218968544
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10888&stc=1&d=1218968544

Nismo
17-08-2008, 12:42
Een duo-project dat we zekers gaan volgen hier. Het begin ziet er alleszins veelbelovend uit.;)





.................................................. ...................................Weeral links de bewerkte versie, en links de originele.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10883&stc=1&d=1218968197

.................................................. .........................................

:confused: Wat is het verschil tussen links en links :p

Dominique, was er een reden om ze niet alle 3 te bouwen, of mogen we de 3de nog ooit verwachten?

BSmodels
17-08-2008, 14:40
:drewl::drewl: zalig.... na meer dan 40 jaar spreekt dit model nog altijd tot de verbeelding.



Door feit dat hij slechts 40 inches hoog was, kreeg hij de naam GT40.
laatst nog een docu gezien en daar werd gezegd dat hij eigenlijk 40.5 inch hoog (of laag :rolleyes:) was. Maar GT 40.5, da klinkt natuurlijk niet :p

Loeten
17-08-2008, 16:54
Dominique, was er een reden om ze niet alle 3 te bouwen, of mogen we de 3de nog ooit verwachten?

Dat vroeg ik me ook af. En dan nog de tweede en derde in de eindstand... Hmmm... Maar het zal zeker een goede reden hebben.

Ben benieuwd naar deze wagen waarvan zoveel kits bestaan. Naar het schijnt is McQueen op deze wagen gebaseerd, samen met nog een drietal andere dan :+

Succes alvast !!

Sennake
17-08-2008, 17:50
Dat vroeg ik me ook af. En dan nog de tweede en derde in de eindstand... Hmmm... Maar het zal zeker een goede reden hebben.

Ik denk dat ik de reden ken: Dominique heeft deze twee kits overgekocht van mij (ik had de 3 eersten van de 24 uur van Le Mans 1966 als project vooropgesteld maar dat plan heb ik laten varen), en voorlopig heb ik de winnaar nog niet te koop gezet omdat ik zinnens ben hem zelf nog te bouwen. Maar misschien gaat hij ooit toch nog de deur uit, en dan zal Dominique misschien wel geïnteresseerd zijn ;)

Overigens was de rangschikking van de 2e en de 3e Ford eigenlijk andersom gepland, maar omdat ze gelijk over de finish reden (voor de foto) zijn de organisatoren gaan kijken naar wie het verst naar achter stond bij de start, en die wagen had dus een grotere afstand afgelegd dan de bedoelde 2e. Daardoor werd de wagen die eigenlijk 2e had moeten worden 3e, en omgekeerd. Dit voor de "kleine" geschiedenis van deze 24 uur.

Dominique
17-08-2008, 21:11
:confused: Wat is het verschil tussen links en links :p

Gij met uw details altijd :fight:

laatst nog een docu gezien en daar werd gezegd dat hij eigenlijk 40.5 inch hoog (of laag :rolleyes:) was. Maar GT 40.5, da klinkt natuurlijk niet :p
Yep, klopt. En als ze de banden wat te hard oppompten, moest het een GT40 3/4 worden. Dat bekt gewoon niet. :applaus:

Ik denk dat ik de reden ken: Dominique heeft deze twee kits overgekocht van mij (ik had de 3 eersten van de 24 uur van Le Mans 1966 als project vooropgesteld maar dat plan heb ik laten varen), en voorlopig heb ik de winnaar nog niet te koop gezet omdat ik zinnens ben hem zelf nog te bouwen. Maar misschien gaat hij ooit toch nog de deur uit, en dan zal Dominique misschien wel geïnteresseerd zijn ;)

Klopt helemaal. Deze 2 kits heb ik via Sennake kunnen kopen. De winnaar ontbreekt dus nog op het podium. Als Sennake goesting heeft om hem te bouwen, go ahead. Anders brult ge maar. ;)
Ze zullen mooi staan, alle 3 tesamen in winning order.

Guido
17-08-2008, 22:43
Ze zullen mooi staan, alle 3 tesamen in winning order.

Ik vind dat jullie er een club project van moeten maken: ze alle 3 gelijk bouwen én ze tentoonstellen op een diorama zoals ze te zien waren in Goodwood in 2003, dus met die speciale constructie en alles erbij.

Voordeel hierbij is dat je de modellen an sich redelijk eenvoudig kan laten, gezien de echte op dit tijdelijke monument bijvoorbeeld van binnen niet zichtbaar waren.

Ik heb hier een linkje gevonden, maar ik denk zelfs dat Guy er ook redelijk wat foto's van heeft.
http://www.virginmedia.com/motoring/galleries/goodwood-festival.php?ssid=2

Nog eentje
http://tonybrooke.net/goodwood.html

Bart.Vandecavey
18-08-2008, 08:58
Het zijn geen 2 identieke kits. Het startnummer 5 heeft een kleine uitstulping op het dak van de wagen (waarschijnlijk hebben ze daar toen "ne lange" moeten in proppen), en hier en daar zijn kleine verschillen te merken aan de neus van de wagen, maar niets opvallends.



Dat is de Gurney Hump, omdat hij inderdaad te lang was.

TvD
18-08-2008, 18:44
Het begin ziet er goed uit! Ik ben wel benieuwd welke kleuren je gaat gebruiken voor de Gulf-variant? Misschien die van Zero-paints?

Dominique
19-08-2008, 22:28
Het begin ziet er goed uit! Ik ben wel benieuwd welke kleuren je gaat gebruiken voor de Gulf-variant? Misschien die van Zero-paints?

Ja, klopt. Ik had die Gulf-kleuren van Zero Paints eens gekocht, maar nu het model waar die voor besteld werd nog niet aan de orde is, kan ik hem evengoed hiervoor gebruiken.

Op de motorkap is een vin ingewerkt. Waarvoor zo een ding moet dienen is mij een raadsel, maar goed, hij staat er en dus moet hij op het model. Het onderdeel dat werd meegeleverd is veel te dik en te ruw van vorm om zo een klein onderdeel te kunnen weergeven. In de uitbreidingsset zit hij ook niet, en dat vind ik op zijn minst erg eigenaardig. Studio27 had hier evengoed van kunnen profiteren om dit onderdeel te verbeteren en het op te nemen in de PE-set.
OK, dan maar het schuurpapier er bij gehaald, en het plastic onderdeel fiijner schuren. Ik had hier al geen goed oog in wegens de breekbaarheid van de plastic, vooral als je hem dan nog eens flinterdun gaat schuren. Ik kreeg jammer genoeg gelijk; het onderdeel brak tijdens het schuren.
Dan zelf maar ééntje maken in koperplaat. Ik heb koperplaat van 0,010 inch genomen (ongeveer 0,25 mm), in vorm geslepen met als voorbeeld het onderdeel van de tweede kit.
Na een beetje passen en bijschuren krijg je zoiets:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10929&stc=1&d=1219177222
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10930&stc=1&d=1219177222

Dan is het kwestie van het midden van de motorkap te markeren en het te verlijmen.
Het resultaat is dit:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10931&stc=1&d=1219177422
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10932&stc=1&d=1219177422

Ter vergelijking heb ik het originele onderdeel eens droog naast het zelf-fabrikaat gezet:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=10933&stc=1&d=1219177422
Véél beter als je het mij vraagt.
Tot de volgende! :bye:

Tom21
29-08-2008, 15:58
Véél beter als je het mij vraagt.
Tot de volgende! :bye:

Als ge het mij zou vragen, is het ook véél beter! :D

Tom

Sennake
29-08-2008, 18:15
Aan mij is niks gevraagd, maar ik vind het ook véél beter! ;)

vinnie
29-08-2008, 23:49
En als je het mij vraagt enorm verschil en veel realistischer.:applaus::applaus:

Guido
30-08-2008, 01:11
Mij is niks gevraagd, dus ik zwijg... en zwijgen is dan weer toestemmen...

:D

Pat
30-08-2008, 04:24
Let op wat je doet met de neus van de #5 ...
Deze had in 1966 geen splitter (http://images.google.be/imgres?imgurl=http://www.gomotorbids.com/productimagecache/4ad7670cba12ab1a8b912fcc7e986475.jpg&imgrefurl=http://www.gomotorbids.com/ItemDetail.cfm%3FItem_ID%3D443236%26Product%3DGMP-1-12-Ford-GT40-Holman-Moody-Mk-II-1966-LeMans-Bucknam-Hutcherson-3rd-Place&h=200&w=300&sz=18&hl=nl&start=429&um=1&usg=__uQA-UbZBBWDL2_WxjhtXo7BjXl8=&tbnid=Thdn29plwMgyYM:&tbnh=77&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Dle%2Bmans%2B1966%2Bgt40%26start%3D420 %26ndsp%3D20%26um%3D1%26hl%3Dnl%26lr%3Dlang_de%257 Clang_en%257Clang_fr%257Clang_nl%26sa%3DN) in de uitlaatopening van de radiator.

Op sommige modellen zijn ook bijkomende splitters te zien op de zijwanden van de uitlaatopening. Op de foto's van de race zie je die dan weer niet.

Dominique
30-08-2008, 11:39
Let op wat je doet met de neus van de #5 ...
Deze had in 1966 geen splitter (http://images.google.be/imgres?imgurl=http://www.gomotorbids.com/productimagecache/4ad7670cba12ab1a8b912fcc7e986475.jpg&imgrefurl=http://www.gomotorbids.com/ItemDetail.cfm%3FItem_ID%3D443236%26Product%3DGMP-1-12-Ford-GT40-Holman-Moody-Mk-II-1966-LeMans-Bucknam-Hutcherson-3rd-Place&h=200&w=300&sz=18&hl=nl&start=429&um=1&usg=__uQA-UbZBBWDL2_WxjhtXo7BjXl8=&tbnid=Thdn29plwMgyYM:&tbnh=77&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Dle%2Bmans%2B1966%2Bgt40%26start%3D420 %26ndsp%3D20%26um%3D1%26hl%3Dnl%26lr%3Dlang_de%257 Clang_en%257Clang_fr%257Clang_nl%26sa%3DN) in de uitlaatopening van de radiator.

Op sommige modellen zijn ook bijkomende splitters te zien op de zijwanden van de uitlaatopening. Op de foto's van de race zie je die dan weer niet.

Thanks, Pat. Het is ook allemaal vrij verwarrend. Op sommige foto's staat hij wel ,op andere dan weer niet. Kunt er maar aan uit.
Vermits ik de LM versie bouw, zal ik me moeten baseren op foto's van de race zelf, en hij zal er dus weer af moeten.
Merci voor de opmerking! :worship:

Dominique
20-11-2008, 20:55
Ik ben dan eindelijk nog eens aan de modelbouwtafel kunnen gaan zitten, na een onderbreking toch enkele maanden. Dit is de stand van zaken per vandaag:

1. De twee bodies staan in hun basiskleur. De linkse werd in Zero Paints Gulf-blauw gespoten. Dat maakt dat deze kleur mat is, en later nog een laklaag zal moeten krijgen. De goudkleurige werd met ModelMaster enamel gespoten. Het is de eerste keer dat ik een body met enamel spuit, en ik moet toegeven: op voorwaarde dat hij goed verdund is, is het echt een plezier om mee te werken! Dat smaakt (neem dat niet letterlijk ... :rolleyes:) naar nog.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11784&stc=1&d=1227207048

2. Eén van de twee interieurs is bijna afgewerkt. De gordels moeten nog worden aangebracht. Op deze foto's zie je hoe alles eens werd drooggepast. De zetels met de PE-verbetering die ik zelf heb aangebracht (de alu ringetjes rond de perforaties in de zetelbekleding). Daarnaast is er ook al wat van de PE-set voor de GT40 gebruikt (zie bovenaan deze thread), zoals de shift-grille en de bedekplaten van de tankvuldoppen. Je ziet op de foto's ook een summiere bedrading ter hoogte van de "passagiers"-zetel (aan de linkerkant van de wagen in het geval van deze GT40). Op mijn referentiefoto's vond ik daar regelmatig een hele nest van draden terug, meestal nogal een zootje, en ik heb de lijnen van de dikste kabels genomen als basis. Eens het dashboard gemonteerd ga je er nog maar weinig van zien, daarom heeft het ook de indruk van nogal ruw gemonteerd te zijn.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11785&stc=1&d=1227207048
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11786&stc=1&d=1227207048
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11787&stc=1&d=1227207048

3. Als laatste toevoeging heb ik nog de moeite genomen om rond de ruit nog enkele bouten en bevestigingen over te nemen van mijn referentiefoto's.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11788&stc=1&d=1227207048

Dominique
20-11-2008, 21:16
De "veredeling" van de zetels is een verhaal apart...

Op onderstaande foto's kan je zien hoe de zetel er oorspronkelijk uitzag, en hoe mijn versie uiteindelijk oogt. Dit is wat ik heb gedaan:

1. De zetel had perforaties in de bekleding. Die gaatjes worden afgezoomd met een alu ringetje om uitscheuring te voorkomen. De plastic onderdelen in de kit had gegoten uitsparingen, die wel op de correcte plaats, en in het juiste aantal waren gegoten, maar die dicht zaten. Dus het eerste werk was het uitboren van al die gaatjes.
Dat was makkelijk want ik hoefde met mijn boor maar de uitsparingen in het onderdeel te volgen.
Duurtijd: ongeveer een kwartier per zeteltje. Maal vier dus...

2. Ik neem dus een PE-setje van Scale Motorsport, waar we vooral de rechtse deeltjes van gebruiken: de washers ("rondellen" in het proper Vlaamsch). Die hebben net dezelfde omtrek als de uitsparingen in het plastieken kuipje, en zijn dus perfect om de alu ringetjes na te bootsen. Ze zijn misschien wel een beetje aan de dikke kant, maar dat neem ik er dan maar bij.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11789&stc=1&d=1227208242

3. Dan is het kwestie van met een naald een beetje contactlijm in de uitsparing te laten vloeien, met een andere naald een washertje van het PE-blaadje te prullen (vooral zorgen dat het niet een eigen weg gaat volgen bij het losmaken), en dat washertje dan in dat druppeltje lijm laten vallen.
Voilà, als je dat 126 keer doet, heb je 1 zetel afgewerkt. Nog drie te gaan.
Duurtijd: ongeveer 2 avonden per zetel ...

Een mens moet zijn bezigheid hebben, nietwaar?
Beneden zie je een vergelijking tussen een niet-behandelde, doch geperforeerde en gespoten zetel, en een zetelset die reeds volledig klaar is. Zie ook de diverse foto's in voorgaande post.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11790&stc=1&d=1227208242
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11791&stc=1&d=1227208242

Gulfie
20-11-2008, 21:38
Hoeveel zijn het er? 126 x 4? .... euh ....

Gij zijt goe :crazy: ... :p:drewl:

vinnie
20-11-2008, 23:53
De "veredeling" van de zetels is een verhaal apart...

Op onderstaande foto's kan je zien hoe de zetel er oorspronkelijk uitzag, en hoe mijn versie uiteindelijk oogt. Dit is wat ik heb gedaan:

1. De zetel had perforaties in de bekleding. Die gaatjes worden afgezoomd met een alu ringetje om uitscheuring te voorkomen. De plastic onderdelen in de kit had gegoten uitsparingen, die wel op de correcte plaats, en in het juiste aantal waren gegoten, maar die dicht zaten. Dus het eerste werk was het uitboren van al die gaatjes.
Dat was makkelijk want ik hoefde met mijn boor maar de uitsparingen in het onderdeel te volgen.
Duurtijd: ongeveer een kwartier per zeteltje. Maal vier dus...

2. Ik neem dus een PE-setje van Scale Motorsport, waar we vooral de rechtse deeltjes van gebruiken: de washers ("rondellen" in het proper Vlaamsch). Die hebben net dezelfde omtrek als de uitsparingen in het plastieken kuipje, en zijn dus perfect om de alu ringetjes na te bootsen. Ze zijn misschien wel een beetje aan de dikke kant, maar dat neem ik er dan maar bij.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11789&stc=1&d=1227208242

3. Dan is het kwestie van met een naald een beetje contactlijm in de uitsparing te laten vloeien, met een andere naald een washertje van het PE-blaadje te prullen (vooral zorgen dat het niet een eigen weg gaat volgen bij het losmaken), en dat washertje dan in dat druppeltje lijm laten vallen.
Voilà, als je dat 126 keer doet, heb je 1 zetel afgewerkt. Nog drie te gaan.
Duurtijd: ongeveer 2 avonden per zetel ...

Een mens moet zijn bezigheid hebben, nietwaar?
Beneden zie je een vergelijking tussen een niet-behandelde, doch geperforeerde en gespoten zetel, en een zetelset die reeds volledig klaar is. Zie ook de diverse foto's in voorgaande post.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11790&stc=1&d=1227208242
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11791&stc=1&d=1227208242

Een enorm werk maar een ongelooflijk mooi resultaat:applaus::applaus:

Sennake
21-11-2008, 00:04
Een enorm werk maar een ongelooflijk mooi resultaat:applaus::applaus:

:agree:

Nismo
21-11-2008, 00:08
Hoeveel zijn het er? 126 x 4? .... euh ....

Gij zijt goe :crazy: ... :p:drewl:


Op de beurs van KMK zat ik naast hem toen hij die rondellen in zijne zetel aan 't plakken was, ik werd er verdorie bijna zelf zot van.:+ (allé, nog zotter dan nu)

In ieder geval, Dominique, zot of niet zot, het zijn schoon zetelkes.:applaus:

Ook je spuitwerk ziet er goed uit.

Gèrre
21-11-2008, 16:27
Die zeteltjes zien er echt realistisch uit, het was het prutswerk waard! De goudkleurige body ziet er ook wel strak uit mooi resultaat

Guido
21-11-2008, 19:23
Way to go Domi!!

Wat een titanenwerk weeral én modelbouw zoals het hoort: onderdelen gebruiken waarvoor ze niet dienen om tot een prachtig en overtuigend resultaat te komen.

Ennueh, spuiten met enamels: you bet dat dat naar meer smaakt. Ik heb tot voor ik met spuitbussen begon te sukkelen enkel en alleen maar mijn bodies met enamel (inclusief blinkende vernis) gespoten. Al maar goed dat er ook de Zero Paints zijn nu.

Fantastisch werk weeral!!!

Dominique
26-11-2008, 11:16
De zetels voor het tweede exemplaar zijn nu ook afgewerkt, zodat biede interieurs nu ongeveer op hetzelfde niveau van afwerking staan.

De radiatoren zijn ook aangebracht. Die werden aan de achterkant voorzien van een PE-mesh, afkomstig uit de uitbreidingsset. Die mesh is zichtbaar vanaf de uitgang van de koellucht bovenop de neus van de wagen. Voor de voorkant van de radiator was geen mesh voorzien, zelfs niet ingegoten in het onderdeel, omdat de kit voorzag in een grille die was meegegoten in de body. Die heb ik zoals je eerder al hebt gezien verwijderd om te worden vervangen door een PE-grille uit de uitbreidingsset. Om nu te voorkomen dat je door die mesh een gewoon plat plastieken vlak ziet zitten waar je eigenlijk een radiator verwacht, heb ik een extra stukje mesh aangebracht om die radiatorstructuur na te bootsen. Een "trompe-l'oeil" zeg maar.

Volgende werkje: aanbrengen van de gordels en dashboard.
Hier zijn de foto's:
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11829&stc=1&d=1227690737

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11830&stc=1&d=1227690737

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11831&stc=1&d=1227690737

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11832&stc=1&d=1227690737

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11833&stc=1&d=1227690737

Nismo
26-11-2008, 12:29
Goe bezig. :drewl:

TvD
26-11-2008, 13:05
Die zetels uit de 2e wagen zijn een stuk sneller gegaan dan de eerste :champagne: Ziet er weer goed uit hoor.

Gulfie
26-11-2008, 13:26
Die zetels uit de 2e wagen zijn een stuk sneller gegaan dan de eerste :champagne: Ziet er weer goed uit hoor.

Ik zou dus nu niet stoppen, want de 4de zal op een avond gedaan zijn!!!! :p

Dominique
26-11-2008, 18:34
Die zetels uit de 2e wagen zijn een stuk sneller gegaan dan de eerste :champagne: Ziet er weer goed uit hoor.

Tja, oefening baart kunst zeker? ;)

Tom21
26-11-2008, 22:27
Amai, oefening baart kunst zegt ge. En kunst is het inderdaad wat ge hier laag zien!
Zeer knap werk!

Tom

Dominique
09-12-2008, 22:31
Update van de werkzaamheden.
Terwijl de gordels liggen te drogen heb ik de dashboards afgewerkt. Gespoten in mat zwart, en dan de decals aangebracht voor de meters. Daarna werden die afgeboord met een PE ringetje uit de uitbreidingsset. Last but not least heb ik een drupje vernis in de meters laten vallen om ze toe doen blinken. Je krijgt dan de indruk dat er een glas voor zit, net als bij de 1:1 meters.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11895&stc=1&d=1228853934

Ik heb ook de velgen gespoten in Testors Burnt Metal, de metalizer. Die werd 10 minuten na het spuiten gefixeerd met de Testors Metalizer sealer.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11896&stc=1&d=1228854270

Daarna moest de buitenste ring van de velg in het alu gespoten worden. Gezien de vorm van de velg had ik een template nodig, en na een paar pogingen om een kartonnen ring te knippen heb ik het opgegeven. Blijkbaar heb ik niet goed opgelet in de kleuterschool en het knip- en plakwerk gaat me daarom nog steeds niet goed af.
Een munt van 1 eurocent was net te groot om te kunnen dienen, maar beter te groot dan te klein. Te groot kan je immers nog oplossen, nietwaar?
Een gaatje in het midden van de munt, en monteren op de Proxxon. En na een kwartiertje heb je een mooie ronde template voor je velg ...

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11897&stc=1&d=1228854270

De airbrush werd weer geladen, met Testors Aluminium Metalizer, deze keer, en de velgrand wordt dan gespoten. Weer fixeren met Metalizer sealer en done. Ik heb als test eens een wielmoer drooggepast in een velg (die wielmoeren staan ook in het alu trouwens) en dan ziet er op het eerste zicht nog zo slecht niet uit.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11898&stc=1&d=1228854518

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11899&stc=1&d=1228854518

Dominique
09-12-2008, 22:45
So far so good, zullen we maar zeggen. Maar het zou niet één van mijn projecten zijn als er weer niets verkeerd gaat ...:fight:

De blauwe body werd met 2K-vernis gespoten, om te zorgen dat we geen silvering zouden zien na het plaatsen van de decals. Ik heb de body dan een keer gepolijst met grit 4000, 6000 en 8000 en dan met Tamiya coarse polish nog eens opgeblonken. Geen problemen hier. De basis voor het leggen van de decals is OK.

De eerste decals kunnen erop, en ik ben begonnen aan de neus. De oranje vlakken aan de voorste vleugels leken me een goed punt om te starten. Meteen werd al duidelijk dat de decals ófwel niet meer van de jongste zijn, dan toch in ieder geval wel zeer fragiel. Een breuk in de decal was het gevolg, en op de koop toe ging hij na het aanbrengen van setting- en sol-vloeistof ook nog wegkruipen. Het effect is nu dat er lelijke rimpels in de decal zitten, en ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik ze zou moeten zien weg te werken.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11900&stc=1&d=1228855213

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11901&stc=1&d=1228855213

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11902&stc=1&d=1228855213

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11908&stc=1&d=1228855394

ik denk er aan om die vlakken te spuiten. Ik zou de vorm van de decals kunnen gebruiken om een template te maken, daarna de decals verwijderen met bv. grit 2000. Eventueel de neus bijspuiten met 2K-vernis en dan het oranje spuiten met Zero Paints. Alleen heb ik schrik voor de andere decals, die moeilijker te spuiten zijn. Ik denk er aan om ze een behandeling te geven met Liquid Decal Film.
Ook heb ik schrik dat het aantal lagen vernis te veel gaat worden, zodat het model te vet gaat lijken.

Wat denken jullie hiervan?

Tom21
15-12-2008, 15:17
Ik denk dat het spuiten van de oranje kleur de enige oplossing gaat zijn hoor...Die decals krijg je nooit meer strak. Je zou kunnen proberen om de kleur oranje hetzelfde te krijgen als de decals zodat je de moeilijker te spuiten stukken wel nog als decal kan plaatsen...

Tom

Sennake
15-12-2008, 20:37
Lijkt mij een typisch geval van "te straffe sol gebruikt": ik gebruik zelf die van Daco products, en bij verdachte decals zoals hier begin ik altijd met de groene, indien die niet straf genoeg is de oranje, en dan pas indien nodig de rode. Dat vermijdt (meestal) ongewenste reacties...

Wat jouw model betreft: ofwel oranje decals maken van een oranje decalvel, ofwel spuiten. Lijken mij de enige twee opties... Tenzij er van dit model aftermarket decals zouden bestaan...

Dominique
15-12-2008, 22:48
Spuiten leek me de enige goeie oplossing. Ik heb dus getracht om met behulp van de decals zoals ze nog op het model zaten een template te snijden. Hoe? Dat is vrij simpel. Je plakt alles af met Tamiya tape, je snijdt met een splinternieuwe exacto voorzichtig langs de naden van de decals die toch een beetje doorschijnen, en je hebt een opening die gespoten kan worden. Je plakt de zijkanten van je nieuwe template goed vol met nog wat extra Tamiya tape, en dan verwijder je de template weer van het model.

Alles voorzichtig proper schuren met grit 1000 en veel water. De gesealde decal moet er af, maar je mag de rest van het spuitwerk immers niet beschadigen. De template kan er daarna weer op (dit is het moeilijkste vanweg de positionering en de mogelijke vervorming) en dan kan gespoten worden.
In mijn geval heb ik de Gulf-oranje kleur gebruikt van Zero Paints. Dat komt vrij goed in de buurt van de verwijderde oranje decal. Er zit trouwens geen ander oranje meer op het model, dus eventueel kleurverschil ga ik ook niet hebben.

Na droogtijd werd alles nog een beetje bijgewerkt, en heel lichtjes opgeschuurd met grit 4000 en 6000.
Zo ziet hij er nu uit:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11969&stc=1&d=1229373704

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11970&stc=1&d=1229373704

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11971&stc=1&d=1229373704

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11972&stc=1&d=1229373704

Gèrre
16-12-2008, 11:17
Niet bij de pakken blijven zitten zie ik :) Het oranje ziet er volgens mij exact uit zoals het oranje op de decals.

Tom21
16-12-2008, 20:38
Dat ziet er perfect uit hoor Dominique! Dit is veel beter dan decals!

Tom

Guido
16-12-2008, 22:49
Perfect Dominique!

Als je alles straks van de nodige vernis gaat voorzien, zal je blij zijn dat er geen decals opzitten. Het orange zal veel beter tot zijn recht komen!

Sennake
16-12-2008, 23:24
Het orange zal veel beter tot zijn recht komen!

Hier zie, meneer woont nog maar pas tegen de taalgrens en hij begint al Frans te klappen :p:bye:

Nismo
17-12-2008, 00:26
Prima opgelost, Dominique.;)

Guido
17-12-2008, 12:08
Hier zie, meneer woont nog maar pas tegen de taalgrens en hij begint al Frans te klappen :p:bye:

:applaus:

Nismo
17-12-2008, 16:18
Hier zie, meneer woont nog maar pas tegen de taalgrens en hij begint al Frans te klappen :p:bye:

Kunnen we gelijk vragen om vrijdag een demo te geven:
Hoe klappen in het frans. :p:applaus:

Ferrari rules
20-12-2008, 23:00
ziet er allemaal zeer netjes uit ! dat van die eurocent vind ik goe gevonden ! en vooral goedkoop!!!:eek:

Dominique
28-12-2008, 16:19
Bon, tijd voor een update.
De gordels werden ingebouwd. De zetels werden dan aan het chassis gekleefd. Daarbij moest ik rekening houden met het de hoek van de zetel ten opzichte van het chassis. Eén en ander moet immers recht blijven. het klinkt misschien belachelijk, maar die zetels konden kantelen op hun steunen zodat ze wat teveel naar achteren gingen leunen, en dus hadden ze een beetje aanmoediging nodig om op hun plaats te blijven zitten.

Het dashboard was daarna aan de beurt. Dat was eerder al afgewerkt, nu is het ook ingebouwd, samen met de brandblusser.

Het interieur ziet er dan zo uit:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12289&stc=1&d=1230473647

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12290&stc=1&d=1230473647

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12291&stc=1&d=1230473647

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12292&stc=1&d=1230473647

Dominique
28-12-2008, 16:31
Dan richten we de aandacht op de voorste ophanging.

De eerste stap: de schokdempers die tussen de twee ophangingsarmen moeten worden gepriegeld. Bovenaan geeft dat niet te veel problemen, maar de onderkant is een ander paar mouwen. Je moet immers opletten dat het plastic rodje waar die demper aan moet worden bevestigd niet breekt onder de druk die je moet zetten om de demper erover te klemmen.

Eens dat gelukt is heb je zoiets als dit:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12293&stc=1&d=1230473917

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12294&stc=1&d=1230473917

Je bent dan zo fier op jezelf dat je alles hebt gemonteerd (met behulp van het onontbeerlijke pincet uiteraard), totdat je merkt dat je de hele boel terug moeten opensperren omdat de constructie van wiel-annex-remschijf nog moet volgen, en dat moet natuurlijk mee tussen diezelfde ophangingsarmen. Onderkant van de demper dan maar laten zitten, want die was het moeilijkst (en het delicaatst) om te bevestigen, en de remschijf tussen de twee draagarmen wringen. Daarna opnieuw met een pincet de bovenkant van de demper vastklemmen. Oef, nu de andere kant nog.

Maar uiteindelijk lukt het dan toch, en dit is het resultaat:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12295&stc=1&d=1230473917

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12296&stc=1&d=1230473917

Beide chassis heb ik voor de fotoshoot nog eens naast elkaar uitgelijnd. Ik betrap er mezelf regelmatig op dat ik goed moet zoeken om te weten welk chassis bij welke body hoort...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12297&stc=1&d=1230473917

Patsche
28-12-2008, 17:05
Zie er heel goed uit man en mooi voor te volgen:):applaus:

Nismo
28-12-2008, 18:14
.................................................. ...............................
Ik betrap er mezelf regelmatig op dat ik goed moet zoeken om te weten welk chassis bij welke body hoort...

.................................................. ...............................

Misschien is het aan te raden om ergens , achteraf niet te zien natuurlijk, een merkteken aan te brengen, vb een puntje verf of zoiets.

Prachtig interieurtje overigens. (x2) :worship:

Gulfie
28-12-2008, 21:06
Iets is mij niet duidelijk Dominique, aan de linker tunnel van het chassis zitten een paar koortjes gekleefd. Wat moeten die simuleren?

Voor de rest ben ik in blijde verwachting van het vervolg.

Dominique
28-12-2008, 21:16
Iets is mij niet duidelijk Dominique, aan de linker tunnel van het chassis zitten een paar koortjes gekleefd. Wat moeten die simuleren?

Dat zijn de meest in het oog springende kabels. In die GT40's zat een wirwar van kabels (een echte zooi eigenlijk) aan die kant van het chassis. Waarschijnlijk ga je er niks meer van zien als hij dicht is.

Guido
28-12-2008, 23:17
Begint er hoe langer hoe overtuigender uit te zien! Sjieke dinges.

Tom21
28-12-2008, 23:50
Ja Dominique, het ziet er echt echt uit :) Mooi resultaat en ik zit met spanning te wachten op het vervolg.

Tom

Dominique
05-01-2009, 00:25
Na de voorste ophanging is de achterste aan de beurt. Bij deze kits wordt geen motordetail geleverd, behalve dan hetgeen echt zichtbaar blijft. Veel meer dan de versnellingsbak en de uitlaten is dat niet. Dat is dus snel klaar.

Hier zie je de beide assemblages. De bak is in het zilverkleurige Tamiya X11 gezet (dat mijns inziens eerder op alu trekt, maar kom). Dat werd een beetje bewerkt met sterk verdunde X1 Mat zwart om toch een beetje diepte-effect te krijgen.
De uitlaten zijn in het Gun Metal gespoten. Dat blinkt eigenlijk teveel naar mijn goesting, dus heb ik ze eerst gemonteerd, en daarna heel de assemblage met een neveltje mat vernis overspoten.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12438&stc=1&d=1231107505

Daarna wordt de as er door heen geschoven (dat is gewoon een metalen staafje) en dan de wielen.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12439&stc=1&d=1231107505

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12440&stc=1&d=1231107505

Eens gemonteerd op het chassis krijg je dit:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12441&stc=1&d=1231107678

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12442&stc=1&d=1231107678

Nismo
05-01-2009, 00:31
De boite ziet er zééér realistisch uit. :applaus:

Dominique
05-01-2009, 00:31
Na de volgende stap in het bouwplan is die achtersteven dan volledig afgewerkt. Heeft iemand trouwens een idee wat die 2 zilverkleurige "bakken" zijn? :confused:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12443&stc=1&d=1231107944

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12444&stc=1&d=1231107944

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12445&stc=1&d=1231107944

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12446&stc=1&d=1231107944

Dominique
05-01-2009, 00:52
De bouw van de wagen (chassis en alle toebehoren) stelt weinig tot bijna geen problemen. Andere koek zijn de decals.
Zoals je eerder in deze thread al hebt gelezen heb ik nogal "mijne peer" gezien met de decals van de blauwe wagen. De grote decals op de voorste vleugels werden zelfs opgeofferd, en de oranje vlakken werden gespoten. Dat ligt iets moeilijker met de andere decals (de witte strepen en de wedstrijdnummers). De decals bleken niet van de beste kwaliteit te zijn, en ik heb ze voor de veiligheid overspoten met liquid decal film om verdere problemen te vermijden.

Dat helpt, maar ze zijn daardoor een pak stijver geworden. "Ja hallo", hoor ik u zeggen, "was dat niet de bedoeling?". Jazeker, maar ze zijn nu zodanig stijf dat ze een eigen leven gaan leiden. Het is zelfs moeilijk om ze "aan het verstand te brengen dat ze naar de set en sol moeten luisteren". Het gebeurt niet zelden dat een decal na het aanbrengen en drogen gaat opkrullen. Ik probeer hem dan met sol te overtuigen om op zijn plaats te gaan zitten. Soms lukt dat, andere keren dan weer niet.

Het is soms zelfs zo erg dat ik mijn toevlucht heb moeten nemen tot het aanbrengen van matte vernis (Gunze voor de veilgheid) om de decal op zijn plaats te zetten. Dat is heel riskant natuurlijk, vermits de decal dan wel écht uitermate zacht wordt, maar als laatste toevlucht schijnt het wel te werken.

Enfin, de decals hebben wel te lijden onder de vele behandelingen, en dat is er aan te zien. Er zijn redelijk wat opsmukwerken nodig om het model enigszins toonbaar te maken. Die restauratiewerken heb ik nog niet uitgevoerd, ik zal wachten tot alle decals erop zitten.

Hier is een typisch voorbeeld van hetgeen ik dagelijks meemaak met deze decals. Voor alle duidelijkheid: de decal werd reeds 2 maal (!!) opnieuw vastgezet met sol, maar na drogen komt hij doodleuk weer los. Pas na het vastzetten met vernis bleef hij zitten:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12448&stc=1&d=1231108875

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12449&stc=1&d=1231108875

Het eigenaardige aan heel de zaak is dat op de goudkleurige wagen die problemen met decals zich veel minder stellen. Ik zal het maar op een slechte decalset steken zeker?

Dit is de stand van zaken tot zover voor wat de bodies betreft:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12450&stc=1&d=1231109185

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12451&stc=1&d=1231109185

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12452&stc=1&d=1231109185

Nismo
05-01-2009, 01:24
................................................

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12449&stc=1&d=1231108875

.................................................. ...................................

Op de snijlijn lijkt uwe decal toch nog niet te willen plakken.

Sennake
05-01-2009, 01:54
Zie dat je in elk geval alle decals goed tegen de body laat aanliggen vooraleer je ze gaat overspuiten met vernis! Ik kan je in dit stadium eigenlijk alleen nog de strafste sol aanraden die ik ken: de rode van Daco Products.

Guido
05-01-2009, 06:30
Hoe heb je de decals losgeweekt? Was het water koud, lauw, warm of heet? In dit geval zou ik opteren voor heet water en eens de decal op de auto zit met de haardroger wat bewerken. Door het hete water wordt de decal automatisch wat soepeler en de föhn drukt hem dan ook nog wat aan. Daarna kan je dan sol gebruiken. Zou in principe moeten werken. Ook de rode setting van Daco kan soelaas brengen, maar hier zou je eerst moeten kunnen testen om te zien of de decal niet aangetast wordt.

Ze zien er al mooi uit!

Starmodel
05-01-2009, 10:16
Wat betreft die zilveren bakken,mij is ooit gezegd dat het eigenlijk een kofferbak moet voorstellen.Aangezien deze auto's in de GT klasse reden,moest er een bepaald volume voorzien zijn om eventueel bagage mee te kunnen nemen.Ik denk niet dat er ooit een tandenborstel ingelegen heeft.Voor dezelfde reden staat er trouwens een passagierszetel in.Dit alles onder voorbehoud,het is maar van horen zeggen.

Tom21
05-01-2009, 11:36
Van een update gesproken...
En wat Guido zegt kan heel goed kloppen. Heet water en föhn kan inderdaad soelaas brengen. (Ik doe het trouwens altijd zo) Daarna sol erop en dan nog eens met de haardroger erover. Dan trekt de decal zich dadelijk heel strak.

Tom

Dominique
05-01-2009, 17:52
Op de snijlijn lijkt uwe decal toch nog niet te willen plakken.

Dat is juist het probleem dat ik wil aankaarten ;)

Dominique
05-01-2009, 17:54
Het water was bij het losweken eerder lauw. Ik zal eens een test doen met heter water. Thanks.

Nismo
05-01-2009, 23:31
Het water was bij het losweken eerder lauw. Ik zal eens een test doen met heter water. Thanks.


Heel warm water, sol en fohnen zullen hem wel doen week worden.

Desnoods kan je er altijd wat Cristal-Clear onder smeren, en hem daarmee vastlijmen. Nadat je hem hebt aangewreven, kan je de overtollige lijm met een vochtige doek afvegen.;)

Dominique
01-02-2009, 11:52
De nummer 5 staat voorlopig aan de kant wegens het breken van de decals nádat ze waren aangebracht op de wagen, en alles wel OK leek, maar plotseling begonnen te lossen. Restauratiewerken hebben het allemaal nog erger gemaakt, dus die body zal moeten overgedaan worden. Als iemand een decalblad voor deze (of een andere GT40-versie) heeft liggen (of kan maken)?

Maar OK, we hebben nog redelijk wat werk verricht aan de blauwe GT40: de nummer 1. De decals van deze wagen had overspoten met Liquid Decal Film. Dat liet me toe om tenminste de decals aan te brengen zonder het gevaar te lopen dat ze braken als ik er nog maar naar zou kijken. Dat is gelukt in dat opzicht dat ik ze kon aanbrengen, maar een laag Liquid Decal Film heeft wel tot gevolg dat ze dikker (en dus per definitie moeilijker handelbaar) worden. Dat hebben jullie hierboven al allemaal kunnen lezen.

Vervolg van het verhaal van de deal die op de snijlijn loskwam. Ik heb hem nog eens een behandeling SOL gegeven: een beetje sol eronder, en flink wat er bovenop. Niks, kwam opnieuw los. Dan de DACO producten. Ineens maar de goeie straffe pot genomen: de rode (lees: STRONG). Maar nee hoor, hij kwam opnieuw los.

Toen wist ik het eigenlijk niet goed meer, en ik heb gekozen voor een zéér gevaarlijke aanpak: een klein beetje mat vernis gedecanteerd (voor de kenners: mijn halve kelder is nu ook mooi mat gevernist...), en ik heb met een penseel een klein beetje vernis aangebracht ONDER de decal. Aandrukken met een droog penseel en na een tijdje blijft hij mooi zitten. De vernis werkt eigenlijk als lijm, maar hij maakt de decal wel heel erg broos. Dus als je dit ooit probeert, let wel héél goed op om je decal niet finaal om zeep te helpen !!

Maar goed, bij mij heeft het gewerkt en de body stond klaar om te vernissen. Hij werd nog eens voorzichtig gewassen, en het resultaat was dit:

Dominique
01-02-2009, 12:00
Dan kon de 2K vernis (Zero Paints) erop. Mijn ervaringen met deze vernis zijn eerder positief: geen reacties op onderliggende verflagen, noch decals. Maar deze keer had ik dus wél prijs: de decal op de linkerdeur kwam omhoog aan de snijlijn. Hoe dat kan? Wel geen idee. Waarschijnlijk zat hij dan toch niet voor 100% tegen de body, en de reactie op de vernis deed hem krullen. Veel is het niet, maar het stoort me wel.

Het is echter geen optie om helemaal opnieuw te beginnen, dus doen we maar verder.

De body na de lakwerken:

Dominique
01-02-2009, 12:03
De body gaat nu de afwerkingsfase in: rubbers aan de vensters schilderen, en de uitsparingen voor de koplampen afplakken en spuiten, en hier en daar nog wat toevoegingen die moeten worden gedaan vooraleer de kas dicht kan.

Nog enkele impressies:

Nismo
01-02-2009, 13:31
Je hebt nu matte vernis gebruikt om je decal te laten plakken, maar je kan dat ook doen door er wat Cristal-Clear onder te smeren, aan te drukken en met een vochtige doek de overtollige lijm verwijderen. Op deze manier heb ik ooit al een paar losgekomen decals terug op hun plaats gelijmd.

Ik weet nu niet of je dit nog kan toepassen bij die losgekomen decal op de deur.

Ondanks alle goede bedoelingen blijven het toch 2 kits die min of meer met je voeten durven spelen, maar het geleverde werk mag toch gezien worden.;)

Dominique
01-02-2009, 14:30
Dat gaat nu niet meer omdat de vernis zich ook onder die decal heeft gewrongen. Met andere woorden: er zit vernis onder die krul, dus kan je hem ook niet meer aandrukken.

Jammer, maar het zij zo...

djoene
01-02-2009, 23:05
en zo leren de kleintjes vandaag ook weer iets

goeie oplossing !!!!

Dominique
08-02-2009, 21:42
Bon, weer een flinke update.
Waar waren we gebleven? De kas moest worden geprepareerd om aan het chassis te worden bevestigd. Dat houdt in dat de dingen die langs binnen moeten worden bevestigd zullen moeten worden aangebouwd, en dat de laatste spuitwerken moeten worden uitgevoerd.

Te beginnen met het laatste om onnodig werk te vermijden bij het afplakken. De lichtblokken moeten mat-zwart worden. Penseelwerk leek me niet opportuun omwille van het te grote oppervlak. Je riskeert dan onregelmatigheden in het verfoppervlak, die altijd zichtbaar zullen blijven. De airbrush brengt dan soelaas, en de body ziet na de werkzaamheden zo uit:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12782&stc=1&d=1234121787
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12783&stc=1&d=1234121787

Dan wordt de PE-grille uit de uitbreidingsset toegevoegd. Deze is nodig omdat ik in het begin van het project de meegegoten grille heb verwijderd.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12784&stc=1&d=1234121787

Na het monteren van de voorruit annex achteruitkijkspiegel kan alles worden samengebouwd. Ik heb voor de foto nog eens de body en chassis naast elkaar gezet.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12785&stc=1&d=1234121787

Dominique
08-02-2009, 21:49
Dan kon alles worden samengevoegd. Dat is tricky business, vermits de body moet worden opengetrokken langs de zijkanten (en nog geen klein beetje), om hem over de zijponten te kunnen schuiven. Je hoort vanalles kraken, maar uiteindelijk komt het dan toch in orde.

Voor de eerste keer zie je dan de GT40 in al zijn glorie:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12786&stc=1&d=1234122325

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12787&stc=1&d=1234122325

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12788&stc=1&d=1234122325

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12789&stc=1&d=1234122325

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12790&stc=1&d=1234122325

Dominique
08-02-2009, 22:00
Nog enkele om het af te leren:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12791&stc=1&d=1234122523

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12792&stc=1&d=1234122523

Dan kunnen we beginnen aan de afwerking. De neus werd afgewerkt met PE-splittertjes, en de lichten werden dichtgewerkt. De glaasjes rond die lichten pasten niet echt 100%, in tegenstelling tot hetgeen ik tot nu toe over het algemeen heb ervaren. Jammer, maar goed.

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12793&stc=1&d=1234122767

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12794&stc=1&d=1234122767

De achterkant werd ook aangepakt. De PE-grille (die komt uit de doos, niet de uitbreidingsset) werd aangebracht. De plastic uitlaten uit de doos heb ik gelaten voor wat ze zijn, en ik heb ze vervangen door een alu-buisje. Dat buisje heb ik op mijn Proxxon gezet, en de binnenkant werd uitgevijld om de wand van de alubuis te verdunnen tot iets dat op schaal 1/24 wat realistischer lijkt.
Na het monteren van de achterlichten en de achterruit ziet de achterkant er zo uit:

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12795&stc=1&d=1234122767

HF_INTEGRALE
08-02-2009, 22:54
Very Very Nice :applaus:

Wie ben ik om hier kritiek te uiten, maar persoonlijk vind ik de raamrubbers (momenteel ?) niet 100%.

Het is én blijft een prachtige wagen en natuurlijk een prachtig gebouwd model !

Waarom ben ik toch [Tuut] 25 jaar te laat geboren ? Om Evo's VI hun hairpin én Evo's VIII hun remzone te zien missen ? :rolleyes:

Regards,
555

Guido
08-02-2009, 23:04
Very Very Nice :applaus:



:agree:

vinnie
08-02-2009, 23:06
:agree:
:agree: to

Nismo
09-02-2009, 00:02
Zoals HF_INTEGRALE al aangaf zie ik ook dat vooral de raamrubbers aan de zijkanten nog wat extra aandacht (en verf) nodig hebben.

Desalniettemin ziet alles er voor de rest picco-bello uit. :applaus:

TvD
09-02-2009, 10:12
Ik ga mee met de rest; ziet er goed uit! :champagne:

Hoe heb je de raamrubbers geschilderd eigenlijk? uit de vrije hand? Wat ik zelf meestal doe is afplakken met BMF omdat hier vrijwel nooit verf onderdoor komt, in tegenstelling tot de tamiya tape die op dat soort gewelfde oppervlakken nog weleens verf door laat...

Tom21
09-02-2009, 17:38
ziet er TOP uit Dominique! Zal mooi staan in je vitrinekast :)

Tom

Dominique
09-02-2009, 22:12
Thanks guys.
Die raamrubbers zullen geen probleem zijn. De ruit ligt immers OP de body, en ze wordt langs buiten gekleefd. Zodoende zal de uitsparing zoals je ze nu ziet volledig bedekt zijn. De reden waarom ik de rand in mat zwart heb geschilderd (met de hand zoals al werd opgemerkt) is gewoon om te vermijden dat die blauwe rand zichtbaar blijft àchter de ruit. Het interieur is immers zo goed als éénkleurig zwart.

Maar wel goed opgemerkt. Betekent dat er toch kritisch wordt gelezen. :)

Ferrari rules
10-02-2009, 10:22
je uitlaten zien er MEGA realistisch uit !:eek:
Jammer van je lichten ...
Voor de rest ziet hij er zeer netjes uit , ik kan niet wachten om het afgewerkte model te bewonderen...

:applaus:

Dominique
17-02-2009, 22:50
De GT40 werd deze week verder afgewerkt. De PE-details werden aangebracht, en de laatste hand aan de afwerking.
Bijna ging het no helemaal mis toen de achteruitkijkspiegel niet meer wilde op zijn plaats blijven. 5 keer heb ik dat rotding opnieuw moeten monteren, en ik begon echt schrik te krijgen dat het een echt grote janboel begion te worden aan de binnenkant van de ruit. Het heeft zijn tol geëist, maar het kan er nog mee door.

Een impressie van hetgeen nog werd gedaan:


de afdekplaat werd achteraan aangebracht. Ook de vijskopjes die de achterspoiler laten regelen werden met chroomzilver aangestipt.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12940&stc=1&d=1234903060

Aan de voor-en achterkant van de carrosserie werden de spanners aangebracht die de verschillende bodypanelen moest vergrendelen.
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12941&stc=1&d=1234903244

http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12942&stc=1&d=1234903244

Dan werd aan beide zijden van de wagen aan de bovenkant van de achterste panel nog een klem aangebracht:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12943&stc=1&d=1234903244

En aan de voorkant hetzelfde: de bevestigingen voor het voorste panel:
http://forum.depaddock.net/attachment.php?attachmentid=12944&stc=1&d=1234903244

Het enige dat er nog te doen viel was de ruitenwisser monteren, en klaar. Je kan hem in zijn geheel bewonderen in mijn galerij (http://forum.depaddock.net/showthread.php?t=18400)
Bedankt voor het meelezen! ;)

Nismo
18-02-2009, 01:52
.....................................Bedankt voor het meelezen! ;)

Dat heb ik met veel plezier gedaan. En nu ga ik eens kijken naar het afgewerkte model.


Vergeet hem vrijdag niet mee te brengen.;)