View Full Version : GP F1 2008: Belgium : Spa - Francorchamps.
Doodse stilte op het forum over onze eigen GP.
Ik zal het dan wel lezen op maandag zeker. Nog effe goeiendag zeggen en dan zijn we weg.
See you @ ... Combes.
C U
ik hoop dat kimi terug kan slaan dit weekend, alle ferrari in het algemeen eigelijk.. maar kimi heeft het wel wat nodig, en het is wel een circuit wat hem ligt. maarja voor het zelfde geld wordt het een race met wisselvallig weer en krijgen we een spektakel race met een deel verassingen.
See you @ ... Combes.
C U
Langs welke kant van den draad :confused:
Thomaske
05-09-2008, 20:35
Ikzelf zak niet af naar Spa. Veel te veel heisa...
De race kijk ik in de Wheels te Zolder en zo kunnen we misschien nog eens met een grote glimlach buiten gaan :D (Is een insider hooor)
Mvg
Ikzelf zak niet af naar Spa. Veel te veel heisa...
Voor de GP van BE is de verhouding helemaal zoek tussen de €'s en het geboden spektakel. Het begint al moeite te kosten om klanten te vinden die op uitnodiging een dagje GP willen ervaren;)
“Ik zou ook kunnen zwaaien met 130.000 toeschouwers. Ik geef u de opkomst voor zondag en dat vertegenwoordigt 95% van de tickets. Maar de meeste tickets zijn voor de 3 dagen geldig. Ik zou nu mijn aantal met ongeveer 3 kunnen vermenigvuldigen, in de veronderstelling dat 3 verschillende personen een ticket delen. Of ik zou één en dezelfde persoon 3 keer kunnen tellen, zoals ze elders doen. Ik kan u zeggen dat ze in Valencia, waar ze dezelfde tribunebouwer hebben als wij, 150.000 tribuneplaatsen hadden besteld. Twee weken voor het evenement hebben ze 80.000 plaatsen afgezegd. Hadden ze 120.000 plaatsen kunnen schrappen, dan hadden ze dat zeker gedaan.”
http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=5797
Sterke taal van die Maes, daar zal Bernie niet blij mee zijn. Overal lees ik dat Valencia een sell-out crowd was! Ja, als ik de stoeltjes verwijder ben ik idd zo uitverkocht ;) Leuk en apart nieuws!
Op een halfuur van afvlaggen was alles weer zo goed als droog, maar toch werd Raikkonen verrast in de linkse knik na Bruxelles.
http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=5807
Bruxelles is links. De eerste knik naar Bruxelles? Dat is dan Pouhon mijn inziens....Waar is het nu echt gebeurd?
Bruxelles is links. De eerste knik naar Bruxelles? Dat is dan Pouhon mijn inziens....Waar is het nu echt gebeurd?
Bruxelles gaat nog altijd naar rechts, hoor :p
De linkse bocht hierna is de Speakers Corner..
Bruxelles gaat nog altijd naar rechts, hoor :p
De linkse bocht hierna is de Speakers Corner..
En waar ligt Rivage dan? ;)
Speakers corner = Bruxelles
crosserke
06-09-2008, 10:30
En waar ligt Rivage dan? ;)
Speakers corner = Bruxelles
Bij mijn weten is de Bruxelles toch de trage rechtse.De bocht die daarop volgt is speakers corner.
Bij mijn weten is de Bruxelles toch de trage rechtse.De bocht die daarop volgt is speakers corner.
Idd, Rivage en Bruxelles is naar mijn weten dezelfde bocht, de rechtse haarspeld.. :)
Stavelot heet inmiddels anders:
Turn 15, formerly known as Stavelot and where the current track joins the old track, is now called the Curve Paul Frere.
http://www.autosport.com/news/grapevine.php/id/70328
achteraf gezien, hadden ze beter die bocht na Bruxelles/Rivage zo genoemd :p
spijtig dat de naam Stavelot zo verloren gaat op het circuit
Iedereen heeft het over de bochten, terwijl de kwalificatie ondertussen gereden is.
P1: Hamilton
P2: Massa
P3: Kovalainen
P4: Raikkonen
Het zal dus een strijd gaan worden tussen McLaren en Ferrari. Of gaat het twijfelachtige weer een andere piloot helpen?
Om terug te komen op de bochten: Ik dacht dat Rivage de trage rechtse was. Hierna komt Bruxelles (speakers corner) en dan Pouhon (double gauche). Of zit ik helemaal verkeerd?
Rivage en Bruxelles zijn dezelfde bocht, zo'n beetje als Pouhon en Double Gauche, of zoals Fagnes soms ook de Pif-Paf genoemd wordt ;)
Mooi zeg; de tijden van de eerste en de laatste verschillen amper 1,2 seconde of zo en dat op zo'n lang circuit. :)
Waar die laatste wel met lege tanks heeft gereden.
Ik vind het kwali-formaat intussen zo idioot dat ik er live niet meer naar kan kijken. Eigenlijk is enkel de laatste ronde die telt voor de snelste piloten. Voor de rest moeten ze vooral zien erbij te zijn. Geen zak is er nog te beleven tijdens de kwali. Hamilton & Massa verdelen de poles...:rolleyes:
Ik hoop dat het morgen bakken regent!
Netforce_1
07-09-2008, 14:18
De site Formula1.com is overbelast. Geen live timing te volgen:mad:
Nog iemand dit probleem?
ik krijg bij de livetiming alleen het java logo
edit: nu werkt het wel
Save the best for last :applaus:. Wat een geweldige race om zien, zeker de laatste 2 ronden. Kimi wel onsportief in de busstop door de deur nog toe te gooien voor Hamilton terwijl die er al langst zat.
En dan crasht de Fin er nog vanaf ook, Iceman was zijn bijnaam, toch? :rolleyes:
Ook al staat het incident tussen Hamilton en Raikkonen nog "under investigation". Ik denk dat er eerder een straf of berisping inzit voor Kimi dan voor Hamilton.
Ook een goede keuze van Heidfeld om nog over te schakelen van slicks naar regenbanden, wat hem de 3de plaats opleverd :)
Amaai! Francorchamps zeker op de F1-kalender tot 2050! :champagne:
Wel spijtig dat Raikkonen eraf ging, da's toch een titelkandidaat minder..
Kimi wel onsportief in de busstop door de deur nog toe te gooien voor Hamilton terwijl die er al langst zat.
Zever, zet daar een muur en Hammie zal wel 2 keer nadenken alvorens het te proberen. Dat vind ik een beetje het probleem met al die extra run-off area's... Piloten gaan zich dingen veroorloven die niet kunnen eigenlijk.
Ik vond integendeel dat Hamilton wel bijzonder weinig terug gaf aan Raikkonen na zijn uitstapje en zo meteen terug kon inhalen.
Geweldige start van Raikkonen en hij was hierdoor goed op weg om de beste van de race te worden. Helaas staat hij nu nergens.
Hamilton kwam in de laatste ronden snel terug. Hij kon zelfs een foutje maken en die verloren tijd nog binnen een ronde ongedaan maken. Hij wist naast Raikkonen te komen in de Busstop maar koos voor de run-off area in plaats van Raikkonen te raken. Hamilton liet Raikkonen weer voor hem komen en wist in La Source toch voorbij hem te gaan.
De actie van Hamilton in de Busstop vond ik ok, die van Kovalainen was veel optimistischer.
De situaties in Fagnes en Blanchimont waren schitterende televisie. Faire strijd en twee piloten die niet willen opgeven. Spijtig voor Raikkonen dat hij de muur raakte, ik had hem graag op het podium zien staan en hij had het zeker verdiend.
Nicki_Mks
07-09-2008, 18:17
Hamilton is zijn zege kwijt. Mijns inziens wordt het hoog tijd dat de FIA klaarheid schept door een artikel aan het sportreglement toe te voegen dat het voor grijze auto's verboden maakt om rode auto's in te halen.
Verdere bedenking: ik zou nog graag een oneliner willen bedenken, maar het enige waar ik kan opkomen is :frusty:.
Wat een idioten bij de FIA. Dan had Massa in VAlencia ook een straf moeten krijgen voor dat pitlane incident.
Ik vind het een dwaze beslissing, Hamilton sneed de chicane af enerzijds omdat Raikonen hem dwong anderszijds om het gras te vermijden. Daarna laat hij Raikonen terug voor omdat het zo hoort en de bocht later kan hij de fin terug inhalen en dan zou dat niet mogen.... bizar
Ik vind het niet meer dan terecht. De vraag is immers niet: heeft hij Raikkonen opnieuw doorgelaten? De vraag is wel: heeft hij voordeel gehaald uit het afsnijden van de chicane? En op die laatste vraag is het antwoord weldegelijk "ja", gezien hij de bocht verder al voor Raikkonen zat. Had hij de chicane niet afgesneden en was hij achter Raikkonen de chicane ingegaan, dan was hij onder geen enkel beding als eerste uit La Source gekomen.
Bas Leinders vond het ook erover en ik deel die mening.
Hij heeft raikkonen doorgeltaen enzo zijn voordeel niet gehaald. Op het moment dat raikkonen hem voorbij gaat heeft Raikkonen meer snelheid dan Hamilton. Als HAmilton er dna in slaagt om tegen LA source onieuw ernaast te zitten dan heeft dat niets meer met het voordeel van dat afsnijden te maken (in tegenstelling tot wat Leinders er dan mag van beweren). Dan ligt dat aan het beter presteren van de McLaren/Hamilton dan de Ferrari/ Raikkonen.
Ondertussen zou McLaren in beroep gaan.
Trouwens toen Raikkonen in de Dubbele linkse helemaal naast de piste reed maakte hij daar zoveel snelheid dat hij veel sneller reed dan HAmilton die toch nog min of meer de piste gevolgd had. Zelfs zonder stuntpiloot Nakajima had hij in Fagnes er voorbij gegaan. Dat mag dan wel?
Ik ben blij dat Hamilton gestraft is voor zijn zwakke actie. Van mijn part mag deze ongeduldige dikkenek nog meer op zijn plaats gezet worden:champagne:
Jakke.be
07-09-2008, 20:52
Ik ben blij dat Hamilton gestraft is voor zijn zwakke actie. Van mijn part mag deze ongeduldige dikkenek nog meer op zijn plaats gezet worden:champagne:
Zwakke actie? Hij moest de chicane wel afsnijden of Kimi had hem gewoon aangereden.
Ongeduldige dikkenek? Je weet niet wat je zegt man...
Sorry jongens, maar ik ben van oordeel dat Ferrari weer maar eens wordt bevoordeeld, en dat is niks nieuws.
Ik vind dat als men Hamilton bestraft, men Raikkonen de volgende koers ook maar eens 10 plaatsen achteruit zet bij de start, maar ja, in Monza zal dat wel niet gebeuren hé.:mad:
Wat was ook weer de afkorting van FIA.
En wat Leinders betreft, hij zal morgen in het belang van Limburg Hamilton wel weer afbreken zekers, terwijl hij vorige week er ook niks van bakte.
Hamilton had Kimi kunnen pakken in de volgende ronde bij het uitkomen van de Raidillon, maar nee, altijd ongeduldig zoals hij vorig jaar ook meermaals bewees.
Ik zie niet in waarom Raikkonen straf zou moeten krijgen. Hamilton zat er niet eens volledig voorbij. Het was niet de juiste plaats om in te halen en daar betaalt hij nu de prijs voor:applaus:
R@ce@holiC
07-09-2008, 21:23
Had Hamilton dan gewoon tegen Raikkonen moeten oprijden ipv de chicane af te snijden en hem terug voor te laten?
Hamilton heeft Raikkonen terug voorgelaten en zo zijn voordeel terug afgestaan. Wat mij betreft een puur race-incident dat niet bestraft diende te worden...
Ik vind het niet meer dan terecht. De vraag is immers niet: heeft hij Raikkonen opnieuw doorgelaten? De vraag is wel: heeft hij voordeel gehaald uit het afsnijden van de chicane? En op die laatste vraag is het antwoord weldegelijk "ja", gezien hij de bocht verder al voor Raikkonen zat. Had hij de chicane niet afgesneden en was hij achter Raikkonen de chicane ingegaan, dan was hij onder geen enkel beding als eerste uit La Source gekomen.
Bas Leinders vond het ook erover en ik deel die mening.
Iemand die het reglement kent ... een verademing :) Ik deel uw mening dan ook volledig:
Het laten passeren van Raïkonnen was eerder een opportuniteit om onmiddelijk in de slipstream te kruipen dan een daad van 'sportmanship'.
Verder een beetje domme overhaaste actie van Hamilton aangezien hij in de 2 resterende ronden makkelijk de maat had kunnen nemen van Raïkonnen.
Op de vraag of Hamilton voordeel heeft gehaald uit het afsnijden van de chicane is het antwoord: Nee.
Hamilton zat achter Raikkonen voor de chicane en hij zat er nog steeds achter na de chicane. En natuurlijk gaat Hamilton direct in de slipstream van Raikkonen rijden, daar zat hij ook al voor de chicane.
Hamilton speelde op safe en koos voor het afsnijden van de chicane in plaats van het rammen van Raikkonen. Hij wist dat hij sneller was dus hij zou er zeker voorbij zijn gegaan. Hamilton moet immers aan het kampioenschap denken. Raikkonen speelde "alles of niets". Of 10 punten of geen punten. 8 punten was niet genoeg voor Raikkonen. Dit heeft hij zelf gezegd in de post race interviews.
Mij maakte het niet uit wie van deze 2 won, ik had ze liever beiden op het podium zien staan. Het was toch heerlijk om zien (tot Raikkonen in de muur ging, onverdiend).
Ik ben blij dat de F1, en het F1 forum hier weer interessanter zijn geworden :)
Eindelijk weer ouderwetse discussies.
crosserke
07-09-2008, 22:24
Ik ben blij dat Hamilton gestraft is voor zijn zwakke actie. Van mijn part mag deze ongeduldige dikkenek nog meer op zijn plaats gezet worden:champagne:
Belachelijk vind ik dit!!
Hamilton zat naast Raikkonen in de chicane.Als Hamilton niet uitwijkt is er een crash tussen de 2 wagens.Hij laat Raikkonen terug voorbij door duidelijk van het gas te gaan en toch is hij sneller aan de source.Heb je ook gezien wat Raikkonen doet in de source?Hij remt daar gewoon op de achterbanden van Hamilton.
Neo-242 toch altijd met zijn leuke bijdrages tot het forum. Mods, zegt het woord "ban" jullie iets? :)
Ik ben blij dat Hamilton gestraft is voor zijn zwakke actie. Van mijn part mag deze ongeduldige dikkenek nog meer op zijn plaats gezet worden:champagne:
Sorry, maar deze reactie vind ik er ver over. :mad:
Voor mijn part mag je voor Ferrari supporteren en tegen Hamilton zijn, maar hier zit je gewoon uit je nek te kletsen.
Mijn mening over het gebeuren : Hamilton haalde wel degelijk voordeel uit de situatie door zo vlug in de slipstream van Raikkonen te duiken. Hij had langer moeten wachten om opnieuw aan te pikken. 25 seconden straftijd is echter serieus overdreven als sanctie. Daarenboven ging Raikkonen ook niet volledig vrijuit bij de eerste actie, dus die had men ook een sanctie mogen opleggen. Op die manier wekt de FIA wel zelf de indruk dat men Ferrari wil bevoordelen.
En wat dan te zeggen van Nakajima die opeens terug de baan opschoot voor Hamilton en Raikkonen. Was dat dan geen sanctie waard?
Door die hele heisa achteraf zou je bijna vergeten wat een bloedstollende twee laatste ronden we in deze GP hebben meegemaakt. Dit is nu al een klassieker uit de F1-geschiedenis. Francorchamps heeft zijn reputatie weer alle eer aangedaan.
natuurlijk gaat Hamilton meteen in de "slipstream". er is toch geen regel die zegt hoeveel lengtes je moet laten voor je weer op het gas mag? Hoeveel slipstream-effect is er eigenlijk op dat korte stuk?
trouwens, als Raikkonen bij het remmen voor de source op zijn lijn blijft, dwingt hij Hamilton daar naar de buitenkant, en kan hij misschien zijn positie behouden. maar hij wringt zich er nog, waardoor Hamilton toch binnendoor kan, en de positie wint.
Wat was ook weer de afkorting van FIA.
Ferrari Intelligence Agency ! :p
Ofwel Ferrari International Assistance!
Neo-242 toch altijd met zijn leuke bijdrages tot het forum. Mods, zegt het woord "ban" jullie iets? :)
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet:rolleyes:
Als je een probleem met mij hebt, rapporteer het dan en dan zal een mod daarover wel beslissen ipv jijzelf Brecht...
Ferrari Intelligence Agency ! :p
man ... en jij was enkele posts hierboven nog een klaagzang aan het afsteken dat de post Neo-242 erover was.
De pot verwijt de ketel .... enz.
De stewards hebben beslist dat Hamilton voordeel heeft gehaald uit zijn manoeuver aan de chicane. Hoewel er mening pro/contra zullen zijn telt enkel de mening van de stewards.
De sanctie die opgelegd wordt is perfect in verhouding met wat er normaal gegeven wordt in zulke omstandigheden (drive-through).
Vermits een drive-through op 2 ronden van het einde niet meer mogelijk is hebben ze het equivalent in tijdstraf genomen. fair enough
op sporza.be kan je de beelden herbekijken ... als je ze objectief bekijkt kan er mijns inziens weinig discussie zijn. Hamilton laat Raïkonnen enkel op zo een manier voorbij dat hij perfect gepositioneert zit voor een aanval in La Source. een perfecte positie om een aanval in te zetten lijkt mij een groot genoeg voordeel om een bestraffing te krijgen.
man ... en jij was enkele posts hierboven nog een klaagzang aan het afsteken dat de post Neo-242 erover was.
De pot verwijt de ketel .... enz.
:confused::confused::confused:
Ferrari Intelligence Agency, met deze smiley :p er onmiddellijk achter, ten teken dat je het niet al te ernstig moet nemen en als een kwinkslag moet zien. Toch wel een verschil met de gifspuwerij van Neo-242, dacht ik. :bye:
De stewards hebben beslist dat Hamilton voordeel heeft gehaald uit zijn manoeuver aan de chicane. Hoewel er mening pro/contra zullen zijn telt enkel de mening van de stewards.
Daar is geen speld tussen te krijgen, ook al zie ik de zaken anders. Maar in een voetbalwedstrijd is het ook pas buitenspel als de scheidsrechter beslist dat het buitenspel is. Hopelijk blijven de Ferrari-supporters het gerechtssysteem even loyaal als zou blijken dat Hamilton in beroep zijn punten zou terugkrijgen.
Daar is geen speld tussen te krijgen, ook al zie ik de zaken anders. Maar in een voetbalwedstrijd is het ook pas buitenspel als de scheidsrechter beslist dat het buitenspel is. Hopelijk blijven de Ferrari-supporters het gerechtssysteem even loyaal als zou blijken dat Hamilton in beroep zijn punten zou terugkrijgen.
Wat mij betreft geen probleem :)
Hoewel .... nu we toch over loyaliteit spreken .... De McLaren fans kunnen best ook wel een beetje loyaliteit tonen tov de FIA :rolleyes:
Bij elke straf die genomen wordt tov McLaren gaan ze aan het janken dat de beslissing door Ferrari ingefluisterd. :no:
wat een race zeg !, alle vooral dan de eerste 3, en de laatste
3 ronden :gas:
kimi had het helemaal verdiend om te winnen, vandaag kon hij nog eens eindelijk zijn talent laten zien.. te hopen kan dat nog wel een antal keer dit jaar, maar vanaf nnu mag de regerende wereldkampioen toch 2de viool gaan spelen. dit was ook duidelijk te zien na afloop van de race.. als je zag hoe blij massa was met zijn 2de plaats, nu weet hij gewoon dat hij voor de rest van het seizoen het team naar zijn hand kan draaien.
nuja, ik vind het niet erg, ik hoop voor massa dat het lukt, want volgend jaar starten ze weer als 2 gelijken.
en dan nog het voorval van hamilton..
als we de beelden zien... http://www.youtube.com/watch?v=L-ytLcn_sqk ...vind ik toch dat hamilton voordeel uit de situatie haalt, en veel te ongeduldig was, als hij seconden per ronde sneller kan zijn, waarom moet hij het dan perce doen nadat hij een bocht afsneed...
naar miijn mening is het misschien wel wat overdreven om hem 25sec te geven, dus als de straf dan toch nog wordt geanuleerd, dan zal ik niet verbaasd zijn.. met onboard beelden van hamilton zou de situatie misschien weer een ander beeld geven..
FastFons
08-09-2008, 10:14
Ik heb de beelden van het incident ondertussen al zeker 10 keer bekeken. Mijns inziens gaat Raikonnen niet in de fout bij het insturen van de busstop, hij zit aan de binnenkant dus het is aan Hamilton om daar af te geven. Tis een beetje dubieus de situatie daarna vind ik. Hamilton accellereert inderdaad naast Raikonnen ipv erachter maar hij laat hem toch voorbij wat wil zeggen dat de snelheid van Raikonnen op die moment hoger is. Slipstreamen is mijn insziens geen sprake van, hij zit geen seconde achter de ferrari (gaat van rechts naar links door het beeld). Raikonnen gaat in mijn ogen echter veeel te vroeg op de rem aan de source, Hamilton knalt erdoor nog bijna op de achtervleugel van de ferrari.
In beide gevallen kan je als winner/verliezer van de beslissing weinig ertegenin brengen. Het feit waarom het volgens mij niet bestraft moet worden is dat Hamilton er toch achter kruipt. Het feit of hij net daaruit het voordeel haalt is zeer discutabel, wat als Raikonnen later remt in de volgende bocht? Bovendien als er zo op zulke moeilijk beoordeelbare incidenten al bestraffen dan is het straks helemaal treintje rijden. Waarom zou je immers het risico nog nemen...
FF
op sporza.be kan je de beelden herbekijken ... als je ze objectief bekijkt kan er mijns inziens weinig discussie zijn. Hamilton laat Raïkonnen enkel op zo een manier voorbij dat hij perfect gepositioneert zit voor een aanval in La Source. een perfecte positie om een aanval in te zetten lijkt mij een groot genoeg voordeel om een bestraffing te krijgen.
ik blijf erbij: als Hamilton Raikkonen enkel doorlaat om in "een betere positie te komen voor in te halen", kan hij er beter voor blijven. dan moet hij geen moeite meer doen.
Ik heb net de beelden nog eens herbekeken, het is overduidelijk dat hamilton voordeel haalt uit het afsnijden van de chicane, als hij de chicane normaal zou genomen hebben zou hij nooit voorbij raikkonen geraakt zijn in La Source.
Wat ik wel raar vind is dat de tijdstraf 25sec bedraagd en niet meer of minder, ik kan me niet herinneren dat er ooit nog zo een tijdstraf gegeven werd, in het verleden was het altijd 30sec. Als we gaan kijken naar de officiele uitslag zien we dat Hamilton 1.2 sec achter Heidfeld is geëindigd en slechts 4.5 sec voor Kubica die op P6 is gefinished.
Toeval, of streeft de FIA iets te hard naar een spannend kampioenschap??
ps: een Drive Trough zou in spa 20.6 seconden geduurd hebben.
Bart.Vandecavey
08-09-2008, 10:42
Ja het was op het randje, nee ik vond die 25 seconden niet terecht.
Iemand er trouwens op gelet hoe Hamilton's gezicht vertrok op de persconferentie toen ze er hem een vraag over stelden...
Ik heb de beelden nog een paar keer objectief bekeken. En vind de straftijd nog steeds onterecht. Hamilton laat Raikonen terug voor na de chicane, ok hij geeft gas langs Raikonen waar hij eigenlijk om echt sportief te zijn beter wacht tot die voorbij hem is. Maar dan, waarom zoekt Raikonen Hamilton op aan de rechterkant van dat korte rechte stuk ???? Had hij op zijn lijn gebleven en normaal geremd (want ik vond hem wel vroeg remmen daar) dan zou Hamilton nooit voorbij hem geraakt zijn. Nu omdat Raikonen zo naar rechts uitwijkt en voor Hamilton in vliegt en dan nog eens vroeg op in de remmen gaat heeft Hamilton geen andere optie dan zo zigzaggend uit te wijken. Het was dat of de twee bolides reden elkaars vleugels aan flarden, en waar sta je dan .....
.................................................. ......................
Vermits een drive-through op 2 ronden van het einde niet meer mogelijk is hebben ze het equivalent in tijdstraf genomen. fair enough
.................................................. ......................................
Waarom niet, al vergeten dat Schumacher ooit zijn drive-through nam in de laatste ronde tijdens de GP van Engeland, een paar jaar geleden, en zo werd afgevlagd met behoud van zijn positie.
Bart.Vandecavey
08-09-2008, 15:09
Waarom niet, al vergeten dat Schumacher ooit zijn drive-through nam in de laatste ronde tijdens de GP van Engeland, een paar jaar geleden, en zo werd afgevlagd met behoud van zijn positie.
Het is door dat incident dat ze dat afgeschaft hebben...
Ik heb net de beelden nog eens herbekeken, het is overduidelijk dat hamilton voordeel haalt uit het afsnijden van de chicane, als hij de chicane normaal zou genomen hebben zou hij nooit voorbij raikkonen geraakt zijn in La Source.
Wat ik wel raar vind is dat de tijdstraf 25sec bedraagd en niet meer of minder, ik kan me niet herinneren dat er ooit nog zo een tijdstraf gegeven werd, in het verleden was het altijd 30sec. Als we gaan kijken naar de officiele uitslag zien we dat Hamilton 1.2 sec achter Heidfeld is geëindigd en slechts 4.5 sec voor Kubica die op P6 is gefinished.
Toeval, of streeft de FIA iets te hard naar een spannend kampioenschap??
ps: een Drive Trough zou in spa 20.6 seconden geduurd hebben.
25 seconden is het vaste equivalent van een drive through die te laat gegeven wordt om hem nog op te nemen (in de laatste 5 ronden of na de race).
However, should either of the penalties under a) and b) above be imposed during the last five laps, or after the end of a race, Article 16.4b) below will not apply and 25 seconds will be added to the elapsed race time of the driver concerned.
crosserke
08-09-2008, 16:05
Ik heb de beelden ook nog eens bekeken,zoals de meeste hier.Hamilton zit naast Raikkonen in de chicane en kan enkel ontsnappen aan een aanrijding door de chicane af te snijden.Raikkonen komt op snelheid op het rechte stuk met hamilton ervoor wegens afsnijden chicane.Hamilton gaat van de gas om Raikkonen voor te laten.Dan zou je denken dat Raikkonen enkele meters neemt,neen hij remt ontzettend vroeg voor de source om daarna de voorbijstekende Hamiton binnenkant bocht te rammen op de rechterachterband.Volgens mij had Raikkonen een probleem met zijn wagen en probeerde hij Hamilton uit de race te rijden.Sorry maar zo zie ik dat.Die tik op de achterband vond ik veel schandaliger dan het afsnijden van de chicane.
Ik heb de beelden ook nog eens bekeken,zoals de meeste hier.Hamilton zit naast Raikkonen in de chicane en kan enkel ontsnappen aan een aanrijding door de chicane af te snijden.
Wel dit is een beetje illustratief voor de moderne F1 ... inhalen is in de moderne F1 vrij moeilijk ... Hamilton had in de chicane geen enkele realistische kans op een geslaagd inhaal manoeuver. Raikonnen zat perfect op de ideale koord ...
De oplossing voor sommigen is dan maar om er met bijzonder veel risico op af te vliegen. Ofwel krijgt de tegenstander schrik van de intimidatie en heb je een geslaagd inhaalmanoeuver ... ofwel zijn er nog altijd de gigantische run-off area's. Dit is wat mij betreft absoluut fout.
Witte lijnen dien je te beschouwen als stenen muren .... Als je erover gaat kost het je tijd/plaatsen.
Indien Hamilton eenzelfde manoeuver doet in Monaco is het exit Hamilton.
Op normale circuits hebben hedendaagse coureurs echter niet meer de reflex om te beseffen dat een witte lijn overschrijden tijd/plaatsen kost. In dit geval is er minstens de indruk dat Hamilton door zijn intimidatie plaatsen kan winnen ... Hier heeft de FIA wat mij betreft terecht :no: op gezegd.
Nicki_Mks
08-09-2008, 19:10
Het is niet meteen de meest evidente bron voor autosportverslaggeving, maar <a href="http://edition.cnn.com/2008/SPORT/09/08/belgium.gp.controversy/index.html">dit stuk</a> van CNN.com is zo ongeveer het zinnigste F1-artikel dat ik de voorbije maanden gezien heb.
Het is niet meteen de meest evidente bron voor autosportverslaggeving, maar <a href="http://edition.cnn.com/2008/SPORT/09/08/belgium.gp.controversy/index.html">dit stuk</a> van CNN.com is zo ongeveer het zinnigste F1-artikel dat ik de voorbije maanden gezien heb.
Heb het artikel gelezen en ik moet zeggen dat ze de nagel op de kop slaan. het is natuurlijk geen autosport gerelateerde nieuwssite maar misschien daardoor dat ze meer afstand van de sport kunnen nemen en op een meer objectieve wijze naar de feiten kunnen kijken.
In mijn ogen is de straf licht overdreven. maar je kan er op verschillende manieren naar kijken. Hamilton had niet zo snel terug willen inhalen want hij had pakken meer snelheid dan Kimi, cfr de ronde daarvoor. Maar hij heeft Kimi eerst terug volledig voorbij gelaten, wat een indicatie is dat Raikonnen veel meer snelheid had. Raikonnen remde ook veel veel vroeger omdat het daar nat begon te liggen.
Maar als ze toch zo graag straffen uitdelen als ze het dan consequent doen. Er zijn nog meer acties geweest waarbij ze konden strooien met straftijd en dat is tot op heden ook nog niet gebeurt.
Nicki_Mks
08-09-2008, 19:50
<a href="http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=5830">Deze</a> kan anders ook tellen. Sorry CNN, maar dat wordt zilver voor jullie...
PS: ik heb een nieuwe signature ;)
amai al 60 reply's, de f1 in spa blaast depaddock nieuw leven in :p
het blijft toch een moeilijk inccident, over dat raikkonen te weinig plaats heeft gelaten in de chicane.. zever, gezever ! en of hij nu met opzet voordeel uit het afsnijden van de chicane heeft gehaald of niet.. wij als fans kunnen toch niet mee bepalen of de straf nu wel of niet zou moeten gegeven worden..
misschien moeten ze op f1.com een pol starten :cool:
Mooi artikel op CNN. Het maakt niet uit wie er nu gelijk heeft! Er is maar een grote verliezer in dit geheel en dat is wederom de autosportliefhebber, de basis van het bestaan van onze sport. Het is mooi om te zien in welke absurde tijd en roomser dan de paus mentaliteit we leven. Als je over de laatste 3 rondjes Spa 2008 een jaren '70 filter kunt monteren dan spreekt iedereen over de heroische tijden van Hunt, Villeneuve, Arnoux en hoe al die echte helden uit die tijd ook mogen heten.
Dit was gewoon hard racen, spektakel en als wat de FIA zich maar kan wensen. Echter, ze verkloten het big time door het lot van het kampioenschap in handen te leggen van een drietal idioten die in het weekend steward mogen zijn. Wat doen die gasten in de week? Aan het doppen?
Het is een miljarden industrie/sport en een bende amateurs, hoe goed bedoeld ook, hebben het voor het zeggen. Kan echt niet meer mijn inziens. Hoog tijd dat er elke GP een vast team komt dat sancties kan en mag uitdelen, nu leef je bij de gratie Gods.
Is het sport? Is het show? Is het industrie? Toch maar eens een voorbeeld aan de Yanks nemen:
Kijkje nemen bij NASCAR
De FIA stewards zouden er wijs aandoen om eens bij hun NASCAR collega’s te raden te gaan. Ook in die serie gebeurt het één en ander, maar een winnaar blijft ondanks de sancties tegen hemzelf of het team altijd een winnaar. En het publiek voelt zich niet bekocht.
http://www.autosport.nl/actueel/news.php?id=8493&rubriek=f1
Het kan aan mij liggen maar ik krijg langzaam het idee dat iedereen die "professioneel" betrokken is bij de sport er alles aan doet om zelfs de laatste fan huiswaarts te sturen.
En wat betreft het incident zelf? Ik zie weinig verkeerd in de actie van Hamilton. Als Hamilton fout is volgens de reglementen, dan zie ik zo twee acties van Kimi die ook niet kunnen............
Ferrari Internal Affairs ;)
F1 zou de topcompetitie in de autosport moeten zijn, maar dank zij enkele kiekens (marionetten) wordt de enige race waar nog eens echt gekoerst wordt, op het enige circuit waar ingehaald kan worden op meerdere plaatsen ontsierd door een toch wel eigenaardige beslissing. Hamilton drie plaatsen terug zetten en een in Francorchamps kleurloze Massa en Ferrari de zege cadeau doen.
Moest Schumacher zoiets hebben uitgehaald hadden ze hem 10 punten bijgegeven, Hamilton is een kleurling, rijdt daarenboven met een McLaren en beiden maken geen deel uit van de groep FIA(t), dan kan je het wel schudden.
Ik vraag me meteen ook af wat het Italiaanse gerecht in petto zal hebben voor de Britse renstal voor en tijdens de Italiaanse GP. Het wordt beslist opnieuw een processie met Ferrari weer aan de winst.
<a href="http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=5830">Deze</a> kan anders ook tellen. Sorry CNN, maar dat wordt zilver voor jullie...
:applaus: Eindelijk laat Baert nog eens zijn tanden zien! En jawel, ik deel zijn mening volledig. Dit roept op tot burgerlijke ongehoorzaamheid jegens de FIA! :)
Wat een gezemel toch weer... :D Als het goed is wordt dit reply 65! Wat zit iedereen zich hier toch weer op te winden. Dat ze blij zijn dat Hamilton nog 6 punten pakt.
:saythat:
Enneuh, ik ben behoorlijk neutraal in deze want mijn favorieten zitten steevast achteraan - oh dear :rolleyes: :D - dus het maakt mij echt niet uit wie er nu kampioen wordt.
Wat mij uitermate intrigreert, is dat iedereen hier al jaaaaren zijn buik vol heeft van de FIA-clan en de Formula Nihil en het grote Ferrari circus, maar toch, maar toch, kijken ze iedere keer weer. Waarom? Precies, omdat er nog altijd een pak sensatie op en naast de piste te rapen valt. "Let me tell you", als ik ergens mijn buik van vol heb, dan ga of kijk ik niet meer, nooit meer.
Komaan mannen, een beetje zelf relativering kan zeker geen kwaad...
;)
*** edit***
fuck, 't is post nr.66 geworden - :D :+ Oei, nu riskeer ik geband te worden wegens wordgebruik...
Waarom niet, al vergeten dat Schumacher ooit zijn drive-through nam in de laatste ronde tijdens de GP van Engeland, een paar jaar geleden, en zo werd afgevlagd met behoud van zijn positie.
dat was een stop&go, geen drivethrough
fuck, 't is post nr.66 geworden - :D :+ Oei, nu riskeer ik geband te worden wegens wordgebruik...
Guido, zolang je een rood petje draagt moet je geen schrik hebben ;) :p
En het artikel van Peter Baert zegt wat iedereen denkt. Eindelijk een artikel van een autosportgerelateerde website dat eens tegen de schenen van de gevestigde waarden durft stampen. Respect voor dat :applaus::applaus:
Guido, zolang je een rood petje draagt moet je geen schrik hebben ;) :p
Het eerste rode petje dat op mijn hoofd past, moet nog uitgevonden worden - kenners weten dat ik allergisch ben voor alles wat uit Italië komt. :D
En het artikel van Peter Baert zegt wat iedereen denkt. Eindelijk een artikel van een autosportgerelateerde website dat eens tegen de schenen van de gevestigde waarden durft stampen. Respect voor dat :applaus::applaus:
Behalve ik dan. Overigens, denk je dat de gevestigde waarden nu pijn hebben aan hun schenen omdat Peter een stukje schrijft op Pitstop?
[QUOTE=Guido;237643]
maar toch, maar toch, kijken ze iedere keer weer
;)
*** edit***
Niet elke GP hoor, Monaco, GP van Wallonie en Brazilia, verder gene hoor, als rallypurist heb ik eigenlijk een hekel aan artificiele circuits. Swat laat ze maar verder in processievorm rondjes draaien.
PS. Zemelen is ook geen echt Vlaams hoor.
PS. Zemelen is ook geen echt Vlaams hoor.
Toch wel: http://www.encyclo.nl/begrip/Zemelen :)
Het eerste rode petje dat op mijn hoofd past, moet nog uitgevonden worden - kenners weten dat ik allergisch ben voor alles wat uit Italië komt. :D
Dat had ik al gemerkt ja :p
Behalve ik dan. Overigens, denk je dat de gevestigde waarden nu pijn hebben aan hun schenen omdat Peter een stukje schrijft op Pitstop?
Nee, ik weet evengoed dat het niets uithaalt ten opzichte van de andere nieuwssites, maar er zijn toch niet veel die tegen FIArrari etc durven ingaan :)
Triestig,
Na een decenium van treintje rijden omdat slipstreamen door de aerodynamica onmogelijk gemaakt werd en complete overheersing door een Duitser in een "rooi voiture" die toch niemand kon volgen, hebben we nu eindelijk terug een bende jonge honden die het talent, het lef en de middelen hebben om van F1 terug een boeiend spektakel te maken. Dus wat gaan we doen: ieder initiatief, iedere inhaalpoging bestraffen, allemaal terug braaf in het rijtje blijven, zeker geen gekke dinen doen.
Misschien moeten we het gewoon bij de zaterdagse qualifying houden: wie daar de pole rijdt, wint de GP. Of nog veiliger: ieder krijgt de zondag 10 rondes in zijn eentje op het circuit zodat er zeker niemand gehinderd of voorbijgestoken kan worden. De snelste rondetijd wint. En natuurlijk de bijkomende regel niet vergeten: Italiaanse wagens rijden rondes die maar half zo lang zijn als de anderen.
Sorry, als dit een éénmalig feit was zou ik nog toegeven dat er hier een hoop mensen aan het "zemelen" zijn, maar als je de voorbeelden op een rij zet zoals in het CNN artikel dan kun je inderdaad niet anders dan concluderen dat er een zeker favoritisme in het spel is.
Ik geef toe dat ik een zwak voor Hamilton heb, zeker sinds zîjn optreden op Top Gear, maar nog meer wil ik terug een F1 seizoen zoals ik ze me herinner van vroeger.
Zoek maar op YouTube: Senna en Prost hun epische duels (en uiteindelijk mekaar als teammates eruit rammen voor de titel) Nigel Mansell in zijn hoogdagen (300+km/u down the straith op mm van mekaar) en best of all: Arnoux en Villeneuve (senior): onwaarschijnlijke lijnen kiezen om mekaar af te houden, onmogelijke uitrem maneuvers proberen, waanzinnige inhaalmaneuvers verzinnen, duwen, trekken, wringen, rondes lang en vooral: nooit afgeven.
Wat zouden ze daar tegenwoordig mee doen?? Waarschijnlijk een levenslang rijverbod opleggen.
Zielig.
Eén voordeel: ik kan in het vervolg mijn slaapgebrek weer inhalen op zondagnamiddag door tegen ronde 6 in slaap te sukkelen.
Dit weekend heeft de walen 3,3 miljoen euro gekost:
FRANCORCHAMPS l Naar goede gewoonte werd in de Grote Prijs formule 1 van Francorchamps ook dit jaar weer meer geld uitgegeven dan ontvangen. Volgens een eerste schatting loopt het verlies op tot 3,3 miljoen euro, een gat dat door het Waalse Gewest moet worden gedicht.
De formule 1 in huis halen, het kost geld. Zo betaalt Francorchamps, eigenlijk in handen van het Waalse Gewest, 14 miljoen euro aan F1-baas Bernie Ecclestone om de helden over het Ardense asfalt te laten scheuren. Daarbij komen nog wat andere kosten om het feest te organiseren, zoals personeel en infrastructuur.
De andere kant van de balans wordt ingevuld met geld van de hoofdsponsor. In het geval van Francorchamps is dat ING. Die hoofdrolspeler op de financiële markt is goed voor om en bij de 2,5 miljoen euro. Om de kloof naar 14 miljoen te dichten, moeten de organisatoren op de ticketverkoop rekenen.
Daar knelt het schoentje: de Belgische grand prix lokt naar aloude gewoonte te weinig volk, ondanks het uitstekende promotionele werk van de organisatoren. Het Belgische publiek zelf heeft immers niet meteen de gewoonte om massaal naar de thuisrace te komen omdat de tickets peperduur zijn en het circuit niet bepaald in het centrum van het land ligt. Vlamingen moeten ook nog eens zien te overnachten in de buurt, en dat dikt de rekening aan. Renaultbaas Flavio Briatore verwoordt het als volgt: "Een gezin met twee kinderen dat naar een grand prix wil, moet de keuze maken: een weekendje formule 1 of twee weken Mallorca."
Dat legende Michael Schumacher er niet meer bij is, helpt Francorchamps evenmin. Het Duitse publiek zakt daarom niet meer zo gretig af naar de Ardennen als vroeger.
De organisatoren verwachten voor dit jaar een gat van 3,3 miljoen euro, een miljoen meer dan vorig jaar. Het is de Waalse belastingbetaler die dat bedrag zal mogen ophoesten.
Publicatiedatum : 2008-09-08
Sectie : Algemeen
bron: De Morgen
Renaultbaas Flavio Briatore verwoordt het als volgt: "Een gezin met twee kinderen dat naar een grand prix wil, moet de keuze maken: een weekendje formule 1 of twee weken Mallorca."
Als die quote van Flavio 100% correct is weergegeven dan geeft dit toch meteen de ondergang van de sport aan ;) Die keuze lijkt me vlug gemaakt door pa die ma en twee jengelende kids tevreden moet houden met zijn salaris dat minder hard stijgt dan de consumptie-index :)
Wat heb ik genoten van een kleine week Spa. Hallucinante momenten meegemaakt zowel naast ;) als op de piste.
En ik weet niet wat jullie allemaal hebben gezien maar ikzelf zag toch meer dan een rode en een grijze auto.
BTW mijn mening over de straf : terecht... en ik ben er tegelijkertijd van overtuigd dat Hamilton had gewonnen zonder deze actie.
C U
FormulaV-JH495
09-09-2008, 02:23
één oplossing om al dit gezever nie langer te moeten lezen ...
tarmac terug vervangen door 'onze zandbakken' ...
Arnoux vs. Villeneuve anno 2008
... en nog 6 dagen voor we ze aan 350kph op Monza zien rijden ...
Whitmarsh said: "From the pit wall, we then asked Race Control to confirm that they were comfortable that Lewis had allowed Kimi to repass, and they confirmed twice that they believed that the position had been given back in a manner that was 'okay'.
"If Race Control had instead expressed any concern regarding Lewis's actions at that time, we would have instructed Lewis to allow Kimi to repass for a second time."
bron: autosport.com
Als dit waar is dan is de FIA toch wel heel raar bezig
tifosi forever
09-09-2008, 19:20
http://www.dailymotion.com/video/x6ovii_wwwformulamagcom-hamiltonkimi_sport
Onboard beelden van het incident en de daaropvolgende ronde. Bestraffing is volgens mij terecht(let ook op Kimi-Nakajima op het moment dat kimi van de baan gaat).
Nicki_Mks
09-09-2008, 19:45
http://www.dailymotion.com/video/x6ovii_wwwformulamagcom-hamiltonkimi_sport
Onboard beelden van het incident en de daaropvolgende ronde. Bestraffing is volgens mij terecht(let ook op Kimi-Nakajima op het moment dat kimi van de baan gaat).
Mooie beelden! Maar de enige nieuwe feiten die ik uit deze video afleidt zijn:
* dat Raikkonen een vrij smerige brake-test uitvoert op Hamilton in de chicane.
* dat indien Hamilton's afsnijden geïnterpreteerd wordt als "een voordeel halen", dit dan des te meer geldt voor Raikkonen's traject in Pouhon. Zelfs in de Clio Cup krijgen ze hiervoor een drive through.
Astra-fan
09-09-2008, 19:47
Volgens mij is de straf ook correct.
Ik zat zondag in de busstop-chicane en toen ik later naar huis reed en ik hoorde dat Hamilton straftijd had gekregen was ik razend. Dit omdat ik duidelijk had gezien dat Hamilton Raikkonnen terug voorbij had gelaten en dus het nodige had gedaan. Ik ben zeker geen Hamilton-fan maar ik vond deze straf gewoon volledig onterecht.
Toen ik thuiskwam heb ik meteen het incident terug bekeken en dan moet ik mijn mening herzien. Hamilton laat Raikkonnen inderdaad terug passeren maar hij blijft voordeel hebben gehad van het afsnijden van de chicane. Hij had meer moeten inhouden toen hij Kimmi terug liet passeren en hem zeker niet aanvallen in de volgende bocht.
Hamilton had gewoon meer geduld moeten hebben. Hij kwam zienderogen terug op Kimmi. Op het moment dat hij zijn inhaalpoging begon zat hij toch nog redelijk ver achter Kimmi zodat dit een zeer risicovol maneuver was. Indien hij even had gewacht had hij hem zonder problemen kunnen inhalen op het rechte stuk na Eau Rouge.
De meningen zijn blijkbaar serieus verdeeld. Sommige kenners vinden de bestraffing terecht (Trulli, Leinders), anderen vinden ze dan weer onterecht (Lauda).
Feit blijft dat Hamilton voordeel heeft gehaald bij het afsnijden van de chicane en dus bestraft dient te worden.
Ik ben ook één van diegenen die zich mateloos ergeren aan het feit dat er meer in meer asfalt wordt gelegd in de uitloopstroken. Ik heb heel het weekend in de busstop gezeten en het is gewoon zo dat er veel te veel wordt afgesneden. Vanaf het moment dat men voelt dat het moeilijk gaat worden om de bocht te halen wordt er gewoon rechtdoor gestuurd en kan men gewoon verder gaan.
Maar ja, dat is de vooruitgang zeker?
crosserke
09-09-2008, 20:02
Rare acties van Raikkonen en daar wordt niet over gesproken bij de fia.
Mooie beelden! Maar de enige nieuwe feiten die ik uit deze video afleidt zijn:
* dat Raikkonen een vrij smerige brake-test uitvoert op Hamilton in de chicane.
* dat indien Hamilton's afsnijden geïnterpreteerd wordt als "een voordeel halen", dit dan des te meer geldt voor Raikkonen's traject in Pouhon. Zelfs in de Clio Cup krijgen ze hiervoor een drive through.
Het had nu wel niet veel zin meer om Raikkonen nog een tijdstraf te geven...
De straf is zeker correct. Je ziet het in de onboard beelden en dat Hamilton voordeel haalde uit de actie kon je trouwens ook zien toen men hem erover aansprak tijdens de persconferentie. Zijn gezicht veranderde meteen naar een 'I didn't do it'-mode.
Lekker belangrijk ook allemaal die F1 :) Alsof de wereld ervan af hangt.
Vorig jaar met de zaak McLaren liep ook iedereen te blazen dat ie er genoeg van had. Nu is 't precies al allemaal vergeten dat McLaren vrij goed weggekomen is uit het grootste spionage verhaal uit de autosportgeschiedenis:cool:
Ps: Lauda is er weer als de kippen bij om zijn mening te geven. Hoe een kenner hij is, hebben we gezien tijdens z'n periode als teambaas bij Jaguar F1:applaus:
Astra-fan
09-09-2008, 20:11
Mooie beelden! Maar de enige nieuwe feiten die ik uit deze video afleidt zijn:
* dat Raikkonen een vrij smerige brake-test uitvoert op Hamilton in de chicane.
* dat indien Hamilton's afsnijden geïnterpreteerd wordt als "een voordeel halen", dit dan des te meer geldt voor Raikkonen's traject in Pouhon. Zelfs in de Clio Cup krijgen ze hiervoor een drive through.
Brake-test? Denk het niet. Het was op dat moment al aan het regenen en volgens mij remde Kimmi gewoon wat vroeger omdat hij niet exact wist hoe nat het was.
lekker kansloos: http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?belgp08
Nicki_Mks
09-09-2008, 21:04
Brake-test? Denk het niet. Het was op dat moment al aan het regenen en volgens mij remde Kimmi gewoon wat vroeger omdat hij niet exact wist hoe nat het was.
Misschien. Maar toch een geluk dat Hamilton zijn reactietijd in orde is :)
lekker kansloos: http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?belgp08
Signed :p
Bart.Vandecavey
09-09-2008, 21:09
lekker kansloos: http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?belgp08
25881 :gas:
26.000 man nog maar? Daar vul je nog geen 24u van Zolder mee volgens SRO Belgium;)
26.000 man nog maar? Daar vul je nog geen 24u van Zolder mee volgens SRO Belgium;)
Wel 26.000 fundamentalisten ;) Gaan we in mars naar Parijs?
Mijn bijdrage is nr. 25914 ;)
Gewoon geen F1 meer kijken. Ik geef toe het kost wat moeite (zogenaamde afkickverschijnselen ;)) maar na 2 a 3 seizoenen mis je het niet meer. Als overal ter wereld de kijkcijfers instorten dan gaan Ecclestone/Mosley/FIA/F1 teams/fabrikanten wel achter hun oren krabben en eindelijk de sport weer kijkwaardig maken.
26831, we gaan erop vooruit :d
30.113 ....and still rising ! :applaus:
Ps: Lauda is er weer als de kippen bij om zijn mening te geven. Hoe een kenner hij is, hebben we gezien tijdens z'n periode als teambaas bij Jaguar F1:applaus:
Een man die wel drie keer wereldkampioen is geweest, waarvan tweemaal voor ... Ferrari !
Ps: Lauda is er weer als de kippen bij om zijn mening te geven. Hoe een kenner hij is, hebben we gezien tijdens z'n periode als teambaas bij Jaguar F1:applaus:
alsof dat ook maar iets wil zeggen. alsof jij, die dan toch duidelijk een betere F1-kenner bent, wél een F1-team kan oprichten en vlot naar de successen leiden
Als het effe kan, graag terug on topic;)
alsof dat ook maar iets wil zeggen. alsof jij, die dan toch duidelijk een betere F1-kenner bent, wél een F1-team kan oprichten en vlot naar de successen leiden
Wat heeft dat er nu in godsnaam mee te maken? Lauda staat altijd direct klaar om zijn gal luid te spuien over anderen. :rolleyes:
Dat hoor je bvb een Prost niet doen.
The Interceptor
11-09-2008, 00:10
Ik heb de petitie ook getekend.
Ik was het zeker in't begin totaal niet eens met de straf voor Hamilton, maar kmoet toegeven dat de actie wel op het randje was.
Hij liet Kimi wel een beetje laat terug door, met geen al te groot snelheidsverschil, maar volgens mij eerder om vlak achter hem La Source in te duiken om hem daarna richting Les Combes te gaan inhalen...
Maar aan La Source laat Kimi wel héél veel ruimte door helemaal links op de baan te rijden én nog eens vroeg te remmen.
Met nog maar 2 ronden te gaan is het dan toch logisch dat Hamilton zo'n kans gewoon neemt en Kimi terug voorbijsteekt...
En van acties in de ronden erna vind ik dat die van Nakajima ook wel gestraft mag worden, hij kon Hamilton en Raikkonen echt wel zien afkomen (als hij had gekeken), maar toch rijdt hij vlak voor hen de baan op, levensgevaarlijk.
Ik ben ook nooit fan geweest van al die asfalt uitloopstroken. Er moet toch echt wel iets gevonden worden op het afsnijden van zo'n bochten. Het 2e stukje van de busstop chicane, daar kan toch op zijn minst gemakkelijk (zonder veel gevaar) gras gelegd worden.
Maandag stond er in de krant nog een artikeltje waarin Massa als terechte winnaar werd genoemd. Moesten er gewoon zoals vroeger grindbakken liggen, dan waren Raikkonen én Hamilton volgens die auteur niet eens aan de finish geraakt, omdat ze in de laatste 3 ronden beiden meermaals langs de piste gereden hebben.
Enja weeral verlies gelopen door te lage ticketverkoop.
Maar 't is ook gewoon te merken dat het niet meer zo druk is als zovele jaren geleden. 's Avonds op de campings en in't centrum van Francorchamps is het ook gewoon héél rustig. 2 dagen voor 11u in mijn tent, dat zou toch niet mogen. Begin 2000 was het echt nog wel vollenbak 's avonds op straat, en meerdere feesttenten met muziek enzo.
Maarja in die tijden reden Schumacher én Verstappen nog mee. En dat waren toch wel 2 piloten die (zeker naar Spa) heel wat extra supporters naar het circuit lokten.
Dit jaar vond ik dat er opvallend veel Polen op de campings waren.
Volgend jaar willen ze dus meer tickets verkopen, door een andere datum (daar zou het allemaal aan liggen: geen vakantie meer, en net na die vakantie het geld op bij velen, en meer kans op slecht weer (al is dat wel goed voor de race!)).
Maar op de formulieren die ze afgelopen weekend ronddeelden, stond dat de GP door zou gaan het laatste weekend van augustus. (Op de voorlopige kalender stond hij nog 2 weken later gepland, weer na Monza).
En nu vandaag in Het Nieuwsblad een artikeltje dat ze willen wisselen met Magny Cours, en dan de race in mei of juni laten doorgaan.
Maar dat proberen ze toch al jaren te veranderen, zie ik dus maar weinig slaagkans in.
Volgens McLaren hadden ze aan de stewards gevraagd of die een probleem hadden met Hamiltons manoeuvre, waarop die laatsten negatief zouden hebben geantwoord.
In het tegenovergestelde geval zouden ze, nog volgens McLaren, Hamilton wel gezegd hebben dat hij Raikkonen nog eens voorbij moest laten.
Vreemd toch.
gwyllion
11-09-2008, 10:23
Pat Symonds vindt ook dat Lewis niet in de fout is gegaan: http://www.autosport.com/news/report.php/id/70457
Volgens McLaren hadden ze aan de stewards gevraagd of die een probleem hadden met Hamiltons manoeuvre, waarop die laatsten negatief zouden hebben geantwoord.
In het tegenovergestelde geval zouden ze, nog volgens McLaren, Hamilton wel gezegd hebben dat hij Raikkonen nog eens voorbij moest laten.
Vreemd toch.
Ik denk dat je hier race control en stewards aan het verwarren bent.
met zijn handelingen in Montreal heeft Hamilton het kampioenschap toch al vervalst... dus geen probleem dat ze hem wat zwaarder aanpakken...
pompierke
12-09-2008, 10:43
Geef mij de jaren 70-80 maar terug.:worship:
Veel acties op het randje,zelfs erover, maar geen gezever over boetes en tijdstraffen, gewoon piloten met ballen aan hun lijf en geen gezwans nadien!!:worship:
Gezwans = Nederlands??? :p
met zijn handelingen in Montreal heeft Hamilton het kampioenschap toch al vervalst... dus geen probleem dat ze hem wat zwaarder aanpakken...
:confused:
Dus een piloot die tijdens één race een blunder begaat, moet daarvoor de rest van het seizoen boeten?
:confused:
Dus een piloot die tijdens één race een blunder begaat, moet daarvoor de rest van het seizoen boeten?
Wat ik bedoel is dat als de FIA in het eerste deel van het jaar onlogische beslissingen neemt, ze niet plots concequente beslissingen zou gaan nemen in het tweede deel...
Maar het kan natuurlijk dat je voor één blunder de rest van het seizoen moet boeten...
Het beroep is onontvankelijk verklaart door de beroepscommissie. De volledige tekst: http://www.autosport.com/news/report.php/id/70793 Ferrari weert zich toch wel hevig als tussenkomende partij.
Ferrari weert zich toch wel hevig als tussenkomende partij.
Dan is dit toch wel een leuk "itempje" :)
Got a Ferrari?
Not quite good enough at driving?
Are other boys faster than you in the wet?
Then you need:
Ferrari International Assistance (FIA)
This exclusive Ferrari only membership club has many benefits. Including:
Anti overtaking assurance
Been overtaken? Feel a bit silly? Don’t worry, we’ll rule out the other party even if it embarrassingly obvious that they’re faster than you
Exclusive access to a secret “second lane” in the pits
Just to make things a little bit easier we’ve arranged a private second lane just for you
Guaranteed world championship?
Had a crash? Need to win the world championship? Don’t worry just limp across the track and take off your nearest championship title contender - we’ll do the rest
A bit strapped? Need extra cash?
Simply get one of your team to tell someone else how you make your cars. We’ll guarantee a $100,000,000 windfall so that the rich get richer!
Bits falling off your car? Looking a bit dangerous?
At Ferrari International Assistance we operate a “blind eye” policy just for Ferrari drivers
Been a bit silly? Taken off another driver whilst following the safety car?
It’s ok, as long as you didn’t hurt yourself. I mean, who are Force India anyway? And how dare they be in front of you
A bit bored? Want some extra action?
With FIA plus you can take part in a number of additional membership activities including the popular “kill your pit crew” game
Not sure when you might need us next?
Relax. Check out our track record. We’re confident that we’ll be able to make something up on the spot that will get you out of any pickle that you might find yourself in
Bonus offer!
* Order our FIA plus pack and receive exclusive access to our Nazi style orgies *
Ferrari International Assistance - Making it up as we go along for over 100 years
ingezonden mail op pitstop http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=5975
De FIA kiest voor de gemakkelijkheidsoplossing door zich achter het reglement te verschuilen.
Het had ook anders gekund. Enkele dagen geleden besliste de voetbalbond om een speler die onterecht van de scheidsrechter een rode kaart had gekregen, niet te bestraffen.
FIA laat hier weer een kans liggen om terug aan geloofwaardigheid te winnen.
De affaire Francorchamps zal steeds voor discussies en welles-nietes spelletjes blijven zorgen. Ieder zijn waarheid, maar voor mij is het duidelijk : Ferrari moet winnen, ten koste van alles. In de omgekeerde situatie (Raikkonen of Massa in de plaats van Hamilton) was er waarschijnlijk een ander verdict gevallen. :(
Over de zaak en de straf zelf is niets gezegd. Het ging er enkel om dat tegen een drive-through geen beroep mogelijk is, ook niet als die daarna in strafseconden wordt omgezet (waar normaal wel beroep tegen bestaat).
dupanton
24-09-2008, 15:09
Over de zaak en de straf zelf is niets gezegd. Het ging er enkel om dat tegen een drive-through geen beroep mogelijk is, ook niet als die daarna in strafseconden wordt omgezet (waar normaal wel beroep tegen bestaat).
Wel raar dat ze meer dan een dag nodig hebben, verklaring van beide partijen inbegrepen, om dan te zeggen dat de klacht niet geldt ... Dat konden ze toch diret gezegd hebben? Schijnproces?????
Deris nooit een verklaring van de partijen geweest over het feir zelf. McLaren heeft geargumenteerd waarom ze volgens hen wel in beroep konden gaan, De FIA en Ferrari waarom beroep niet mogelijk was.
Superdiesel
24-09-2008, 19:46
Jawel, er is wel gedebatteeerd over de feiten zelf.
In de voormiddag hebben de advocaten van McLaren hun argumenten op tafel gegooid waarom er wel een beroep mogelijk was volgens hen.
In de namiddag ging het over de feiten en is oa Hamilton aan het woord geweest waar hij uitvoerig heeft geantwoord op vragen van het panel.
Jawel, er is wel gedebatteeerd over de feiten zelf.
In de voormiddag hebben de advocaten van McLaren hun argumenten op tafel gegooid waarom er wel een beroep mogelijk was volgens hen.
In de namiddag ging het over de feiten en is oa Hamilton aan het woord geweest waar hij uitvoerig heeft geantwoord op vragen van het panel.
Vanwaar heb jij die info dan? In het officiele arrest (het komt van een Hov van Beroep dus het zal wel een arrest zijn zeker :confused:) staat niets over debatten, wel hebben zowel McLaren,FIA en Ferrari hun versie op de feite schriftelijk overgemaakt voor de zitting (dat moet zo altijd en dat noemen ze de conclusies).
Superdiesel
26-09-2008, 20:33
Vanwaar heb jij die info dan? In het officiele arrest (het komt van een Hov van Beroep dus het zal wel een arrest zijn zeker :confused:) staat niets over debatten, wel hebben zowel McLaren,FIA en Ferrari hun versie op de feite schriftelijk overgemaakt voor de zitting (dat moet zo altijd en dat noemen ze de conclusies).
http://www.autosport.com/news/report.php/id/70786
Hamilton testified at length about his version of events at Spa-Francorchamps in front of the five judges, and at one stage got into an exchange with Ferrari counsel Nigel Tozzi QC.
Verlies van 2008 was 3,8 miljoen euro. Het Waals Gewest past bij
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.