View Full Version : Peugeot 206 WRC - 2003 - Condroz Rally - Loix - Tamiya - 1/24
Zo, nu de Prelude klaar is, tijd om eens wat anders te gaan doen. Een rally auto, dat hebben we al lang niet meer gemaakt... :champagne:
Bon, welke dan? Een 206 WRC'tje dan maar, die hebben we hier nog niet gehad... Of toch wel? :D Vraag is natuurlijk welke versie, want er zijn zoveel verschillende decals beschikbaar. Ik ga voorlopig niets zeggen, buiten dan dat de versie die ik ga maken al minstens 1 of 2 keer hier op De Paddock gebouwd geweest is. Voor de rest moeten jullie maar afwachten welke het wordt. Slimmeriken en 'searchers' zullen het misschien wel eerder kunnen raden.
In ieder geval, voici de'n eerste foto.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=11238&stc=1&d=1220809913
Niet veel bijzonders. De gietnaden weggeschuurd, de paneellijnen uitgekrast, de gaatjes geboord voor de antenne en de snelsluitingen én, dit is wel niet standaard, de voorste kapjes voor de verstralers in de bumpers herkrast. 't is nog niet optimaal, maar goed, we zitten ook nog maar in het stadium van de primer.
Het zou best wel eens kunnen dat ik over dit model een boekje ga schrijven, dus als er iets minder updates komen dan gewoonlijk, please excuse me. ;)
Allé, veeeeeeeeeel succes gewenst bij deze. ;)
En ik zal eens niet gaan rondzoeken, maar gewoon afwachten in welke uitvoering je hem gaat bouwen.
Hoe staat het trouwens met je 2 307 WRC's.
Allé, veeeeeeeeeel succes gewenst bij deze. ;)
En ik zal eens niet gaan rondzoeken, maar gewoon afwachten in welke uitvoering je hem gaat bouwen.
Hoe staat het trouwens met je 2 307 WRC's.
2? Dat is ondertussen nog maar ene, en zelfs daarvan weet ik niet of ik die ooit nog op mijn tafel zal krijgen... De eerste waaraan ik hier bezig was, is mislukt en ligt in de vuilbak. Van de 2de heb ik de deur eruit gehaald, maar zie nog altijd niet hoe ik daarmee verder moet. De Condroz decals voor die 2de heb ik trouwens van de hand gedaan. Als ik dus nog eens aan een 307 herbegin, zal het een Grönholm/Marlboro versie worden.
Dominique
07-09-2008, 23:14
Bon, welke dan? Een 206 WRC'tje dan maar, die hebben we hier nog niet gehad... Of toch wel? :D Vraag is natuurlijk welke versie, want er zijn zoveel verschillende decals beschikbaar. Ik ga voorlopig niets zeggen, buiten dan dat de versie die ik ga maken al minstens 1 of 2 keer hier op De Paddock gebouwd geweest is. Voor de rest moeten jullie maar afwachten welke het wordt. Slimmeriken en 'searchers' zullen het misschien wel eerder kunnen raden.
Het is een 2001-versie, dus wordt mijn gok: de blauwe Kronos van Freddy Loix waarmee hij de Condroz heeft gewonnen in 2003...
En wat heb ik nu gewonnen, Pierre?
Het is een 2001-versie, dus wordt mijn gok: de blauwe Kronos van Freddy Loix waarmee hij de Condroz heeft gewonnen in 2003...
En wat heb ik nu gewonnen, Pierre?
Ge moogt gokken zoveel als ge wilt, maar "'t is juust".
Kan ik eindelijk eens de bus RAL5002 bezigen. Heb me trouwens al zitten afvragen of dat ik de witte strepen aan de zijkant onderaan en de bumper vooraan in decal zou zetten of niet. Dit zou het vierde model moeten worden van de Freddy Loix collectie die ik op aanvraag aan het bouwen ben.
Spuiten lijkt mij mooier! Zie ook de witte striping op mijn 307. Die zijn ook gespoten omdat ik dat mooier (en gemakkelijker) dan die decals langs alle plooien te krijgen ;)
Ondanks het feit dat er nog niet zoveel te zien is, zit er al veel voorbereidingswerk verborgen achter die ene foto. Het goed uitgevoerde schuurwerk, uitkraswerk en primerwerk zal zeker zijn vruchten afwerpen later. En ik zou dezelfde gok gewaagd hebben als Dominique, maar ik ken je "to-do-pile" dan ook redelijk goed (give or take a few dozen die je recentelijk verkocht hebt)...
Dominique
08-09-2008, 17:46
Heb me trouwens al zitten afvragen of dat ik de witte strepen aan de zijkant onderaan en de bumper vooraan in decal zou zetten of niet.
De witte decals laten nogal wat van de ondergrond doorschijnen. Ik zou dus aanraden om op zijn minst een witte decal als ondergrond te gebruiken, of de witte vlakken te spuiten. Vooral het rallyschild op de deuren hebben een extra onderlaag nodig om de gouden Bastos-striping niet te laten doorschemeren.
Nog even over de primer; het lijkt erop dat je grijze primer hebt gebruikt tot nu toe. Ga je hier nog een witte primer overheen zetten? Dit ivm de effecten op de witte (als die er komt) en blauwe lagen die er nog op komen.
De witte decals laten nogal wat van de ondergrond doorschijnen. Ik zou dus aanraden om op zijn minst een witte decal als ondergrond te gebruiken, of de witte vlakken te spuiten. Vooral het rallyschild op de deuren hebben een extra onderlaag nodig om de gouden Bastos-striping niet te laten doorschemeren.
I see. Voor het rallyschild op de deuren heb ik zitten denken om de gouden stripings uit te snijden... wat natuurlijk ook risky business is, vrezend dat een extra decal te dik gaat worden om dan er nog vernis overheen te spuiten. Er zitten dan immers 3 decals onder elkaar.
Waarom Renaissance het nummerschild niet mee in die decal heeft gestoken is een raadsel en maakt het eigenlijk onnodig gecompliceerd.
Nog even over de primer; het lijkt erop dat je grijze primer hebt gebruikt tot nu toe. Ga je hier nog een witte primer overheen zetten? Dit ivm de effecten op de witte (als die er komt) en blauwe lagen die er nog op komen.
Ik heb inderdaad grijze gebruikt als eerste laag, omdat ik vind dat je daar beter de fouten op kan zien. Deze wordt nog behoorlijk weer opgeschuurd, maar de bedoeling is wel om er als primer eindlaag een witje overheen te doen.
Ik ga toch volgen hoor, ook al zullen de updates minder vaak verschijnen (ik hoop van niet dus)... Deze moet ik ook ooit nog eens bouwen en waarschijnlijk volg ik je binnenkort met de Peugeot 206 waarmee Grönholm wereldkampioen werd in 2000...
Sedert de laatste update is redelijk wat, zoniet alles, veranderd, maar goed, daar gaat deze thread nu niet over. Feit is, is dat ik terug aan de werktafel zit en nog eens een updatje kan posten. De body is ondertussen gespoten, maar ik ben iets te enthoesiast te werk gegaan bij het compounden, waardoor ik hier en daar door de verf heen ben gegaan. De in september gedecanteerde verf is ondertussen niet meer bruikbaar, dus dat zal ik opnieuw mogen doen. Foto's hierover volgen nog.
Verder ben ik ook aan de onderkant begonnen. Niets speciaals te melden, bodemplaat gespoten met de spuitbus, fuck wat dekt wit toch slecht, en aan de opbouw begonnen zoals voorzien in Stap 1 en 2 van het bouwplan.
Overzichtje
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12713&stc=1&d=1233605878
Detail achterkant
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12714&stc=1&d=1233606171
Detail voorkant - let wel, het grootste gedeelte hiervan verdwijnt later onder de beschermplaten
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12715&stc=1&d=1233606212
Bedoeling bij deze kit is dat ik deze volledig ga opbouwen volgens het bouwplan, om dan later een totaal foto van de onderdelen te kunnen geven in zoverre ze nog niet opgebouwd zijn. Eens kijken wat dat gaat geven.
Het eerdere idee van dat boekje heb ik ondertussen laten varen, wegens andere niet altijd modelbouw gerelateerde projecten en dus geen tijd. Bovendien is het zo dat dit geen superdetail model gaat worden, gezien het in opdracht gebouwd wordt. Weathering en dergelijke zullen niet aangebracht worden. Hoogstens de gordels, snelsluitingen en de antennes. Dus, netjes gebouwd zonder meer is het doel.
Belangrijkste is dat onze master Guido weer aan de slag is ;)
Ik kijk al uit naar het vervolg...
't werd tijd dat den Huudo nog eens een kit van onder het stof haalde!
Spijtig dat die dingen onder afdekkappen verdwijnen ...
:applaus:
Proper.... ga je de onderkant nog wat accentueren met een wash her en der?
't werd tijd dat den Huudo nog eens een kit van onder het stof haalde!
........... ...
:applaus:
Maar goed dat er zoiets als ne stofzuiger bestaat.:p
Awel maat, ik ben blij dat ge weer aan het "plekken" zijt. :applaus:
. Weathering en dergelijke zullen niet aangebracht worden. Hoogstens de gordels, snelsluitingen en de antennes. Dus, netjes gebouwd zonder meer is het doel.
Proper.... ga je de onderkant nog wat accentueren met een wash her en der?
Nope, deze keer niet. Gewoon recht naar de finish, om de skills terug in de vingers te krijgen, een opwarmertje zeg maar. ;)
Ow yeah, he's back...
Welkom terug zeg maar...
Heb me dan toch maar weer eens achter mijn tafeltje "gesleept... " :rolleyes:
"Wat vooraf ging"
Uren heb ik zitten pieren, tobben, balanceren tussen goesting, geen goesting, inspiratie, of toch niet, waarom zou ik eigenlijk verder doen, gewoon omdat het plezant is, bwa ja, bon, morgen nog eens terug proberen. Morgen wordt een weekje. Terug gaan zitten, wat klooien, bwa neen, lukt precies toch nog niet zo. pfff, wat een gezemel weeral. Foert, ik zie wel. Weer een weekje gepasseerd. Rétromobile geweest, 1/43ste kant en klaar kopen is toch veel leuker, waarom zou ik eigenlijk de moeite nog doen, ge kunt gewoon alles kopen. Weeral een week verder..., maar... bestrijdt je blues niet met rock? Sure thing baby, so: "Let's Rock!!".
Vandaag dus terug aan de tafel. En wat blijkt de "blocking factor" geweest te zijn? Ha, "Weathering en dergelijke zullen niet aangebracht worden", wat een gezemel was dat... ? :confused: Ik kon gewoon mezelf niet motiveren omdat ik iets ging bouwen/aan het bouwen was, waar ik mezelf niet in terug kon vinden. Wat zoveel wil zeggen als, ik ga details aanbrengen zoveel als ik nodig acht om overtuigend te zijn. Voila.
Help! Ik ben detailverslaafd... :D :D!
Om maar te zeggen dat ik ondertussen stap 3 & 4 van het plan heb afgewerkt. En zoals jullie kunnen zien, heb ik de eerste basis gelegd voor het detailleren van de onderkant mbv de Tamiya wheateringsetjes. De rest zal met airbrush en penseel gebeuren.
Stap 3 & 4
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12988&stc=1&d=1235425767
Close-up van de voorkant
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12989&stc=1&d=1235425767
De schijfremmen met smoke gedaan, maar 'k realiseer me nu dat ik dat beter met verdund zwart/bruin had gedaan. Die handel blinkt te hard. Maar goed, ik zie nog wel wat ik hiermee aanvang.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12990&stc=1&d=1235425767
"Scorpions Live" op de achtergrond om te bouwen... is eens wat anders, zeker wat anders dan de blues. :cool:
't Is niet omdat je (bijna) OOB bouwt dat je niet mag weatheren eh ;)
Dominique
24-02-2009, 00:12
Dat blinkende op die schijven kan je downtonen met een beetje mat vernis, gedecanteerd uit een bus en met een penseeltje aanbrengen. Tweede mogelijkheid is het gebruik van mat zwart, sterk verdund zodat het op gekleurd water lijkt.
Heb zelf al beide methodes met succes toegepast.
Dat blinkende op die schijven kan je downtonen met een beetje mat vernis, gedecanteerd uit een bus en met een penseeltje aanbrengen.
Als er iets is wat ik niet in huis heb, dan is het matte vernis - toch zeker niet in acryl... ik krijg uitslag van matte vernis... :D
Tweede mogelijkheid is het gebruik van mat zwart, sterk verdund zodat het op gekleurd water lijkt.
Heb zelf al beide methodes met succes toegepast.
Dat is wat ik me al realiseerde en ook aangaf. Eens zien of ik het er nog af kan krijgen om dan 'opternief' te doen.
:)
... mat vernis, gedecanteerd uit een bus en ...
Daar hebt ge hem weer, captain 'decanteer'. Misschien nen demo op de volgende meeting? 'Hei ter hie iemand een vod'? :p
Daar hebt ge hem weer, captain 'decanteer'. Misschien nen demo op de volgende meeting? 'Hei ter hie iemand een vod'? :p
Zouden we daar niet mee wachten tot het wat mooier weer is en we op een terras kunnen zitten? Als er dan wat wind is kunnen we lachen ;)
Dat is wat ik me al realiseerde en ook aangaf. Eens zien of ik het er nog af kan krijgen om dan 'opternief' te doen.
:)
Heb gisteren de remschijfjes gedemonteerd en in de ovenreiniger gemikt. 't was er niet alleen recht in, het begon gelijk al aardig te broebelen. Later meer.
Dominique
24-02-2009, 13:13
Daar hebt ge hem weer, captain 'decanteer'. Misschien nen demo op de volgende meeting? 'Hei ter hie iemand een vod'? :p
Zouden we daar niet mee wachten tot het wat mooier weer is en we op een terras kunnen zitten? Als er dan wat wind is kunnen we lachen ;)
Grappig, heel grappig. Maar ik heb wel een mooi geschilderde kelder. En gijlie ni :p
:Offtopic: maar wel geestig!
:saythat:
Grappig, heel grappig. Maar ik heb wel een mooi geschilderde kelder. En gijlie ni :p
:Offtopic: maar wel geestig!
:saythat:
Laat ze maar lachen Dominique, heb gisteren nog gedecanteerd, weliswaar geen vernis, maar wel nog wat extra RAL5002. Bij het spuiten had ik immers redelijk wat appelsien effect neergelegd op de carrosserie, waardoor ik dus enthoesiast was beginnen compounden. Ging zeer goed, maar wat ik niet in de gaten had, was dat ik door de lak heen geschuurd had op sommige plaatsen. De plaatsen zaten immers verdacht kort op paneellijnen, waardoor ik eerst dacht dat het compound was die in de lijnen zat. Tot ik de overtollige resten ging verwijderen en zag wat er gaande was.
Moet dus met de airbrush opnieuw worden bijgewerkt, maar de verf die ik vorig jaar al decanteerde, was niet goed meer. Hopelijk is vanavond al het gedecanteerde uitgebroebeld en kan ik weer aan de slag.
Op de foto's zijn de zones in kwestie aangeduid met een rode pijl om jullie een idee te geven van.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12992&stc=1&d=1235481113
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12993&stc=1&d=1235481113
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12994&stc=1&d=1235481113
Heb me dan toch maar weer eens achter mijn tafeltje "gesleept... " :rolleyes:
"Wat vooraf ging"
Uren heb ik zitten pieren, tobben, balanceren tussen goesting, geen goesting, inspiratie, of toch niet, waarom zou ik eigenlijk verder doen, gewoon omdat het plezant is, bwa ja, bon, morgen nog eens terug proberen. Morgen wordt een weekje. Terug gaan zitten, wat klooien, bwa neen, lukt precies toch nog niet zo. pfff, wat een gezemel weeral. Foert, ik zie wel. Weer een weekje gepasseerd. Rétromobile geweest, 1/43ste kant en klaar kopen is toch veel leuker, waarom zou ik eigenlijk de moeite nog doen, ge kunt gewoon alles kopen. Weeral een week verder..., maar... bestrijdt je blues niet met rock? Sure thing baby, so: "Let's Rock!!".
.................................................. ...................................
Ik weet perfect hoe dat aanvoelt.
Ben in ieder geval blij weer eens een update te lezen, en vooral sommige reacties.:)
:Offtopic: Dominique, welke kleur heeft uwe kelder nu? :p
Als er iets is wat ik niet in huis heb, dan is het matte vernis - toch zeker niet in acryl... ik krijg uitslag van matte vernis... :D
:)
als je met acryl's werkt kan je ook altijd een "druppeltje" X21 Flat base toevoegen aan uw al dan niet verdunde smoke, vernis of kleurke en zal als resultaat een matte afwerking geven.
als je met acryl's werkt kan je ook altijd een "druppeltje" X21 Flat base toevoegen aan uw al dan niet verdunde smoke, vernis of kleurke en zal als resultaat een matte afwerking geven.
Dat is nu net wat ik probeerde te zeggen, ik heb geen Flat Base X21 in huis. Misschien nog een oud verduurd potje enamel, maar dat over acryl doen, zou alleen maar vodden geven.
Er is iets vreemds gebeurd. De RAL5002 die ik gisteren gedecanteerd had, was vandaag helemaal niet meer vloeibaar... terwijl dat bij de eerste decanteerbeurt wel het geval was, redelijk lang zelfs. Na 24 uur in een open potje gestaan te hebben, lijkt me dat toch vreemd. Heb dus moeten verdunnen met thinner.
Het bijspuiten is redelijk goed gegaan, maar aangezien ik redelijk dunnetjes heb proberen spuiten met weinig druk, is het resultaat nu dat alles terug wat 'satiné' geworden is. Dit soort verf dien je immers met wat hogere druk te spuiten en redelijk rijkelijk aan te brengen om hem egaal en op glans te krijgen. Ik wilde echter vermijden dat alle andere gedeeltes te veel verf over zich heen zouden krijgen, dus dat is het compromis.
De fine compound zal hier wel soelaas brengen.
Vers bijgespoten
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=13000&stc=1&d=1235513582
De remschijfjes zitten nog steeds in de ovenreiniger. Er zit wel wat beweging in precies, maar 'k zal nog een paar dagen geduld moeten hebben.
Morgen misschien al eens aan de zeteltjes beginnen.
1 zaak snap ik niet ... ik vermoed dat je over deze lak decals zal zetten en daarover vernis. Waarom wil je dan een blinkende laag van het blauw? Om het zo genoemde 'silvering' tegen te gaan?
Dan zou je ook eventueel de lak kunnen 'sealen' met een vernislaag en daar de decals op, maar da's volgens mij ook niet nodig.
Met de lakken waar ik mee spuit is alles matt, zeker niet glad. Ik zet er altijd gewoon decals op en dan dadelijk vernis erover.
1 zaak snap ik niet ... ik vermoed dat je over deze lak decals zal zetten en daarover vernis. Waarom wil je dan een blinkende laag van het blauw? Om het zo genoemde 'silvering' tegen te gaan?
Dan zou je ook eventueel de lak kunnen 'sealen' met een vernislaag en daar de decals op, maar da's volgens mij ook niet nodig.
Met de lakken waar ik mee spuit is alles matt, zeker niet glad. Ik zet er altijd gewoon decals op en dan dadelijk vernis erover.
Wel, 't is vrij simpel. Het blauw is een gedecanteerde Motip spuitbus, dus die blinkt uit zichzelf als je die mooi spuit. Het gladde oppervlak is inderdaad nodig om silvering te vermijden. Echter, gezien het dak lichtjes ingespoten was, ben ik daar gisterenavond nog met compound overgegaan, maar het resultaat was niet meer zoals bij de eerste run. Dju toch. Dus heb ik alles opnieuw mat geschuurd en ga ik RAL 5002 van Zero Paints bestellen. Wellicht dat alles te dik gaat worden, met te veel lagen over elkaar en het geheel dus in de remolie zal gekieperd worden. :mad:
Ik krijg altijd stress van spuitbussen en compound... :)
Zou je dan niet beter dadelijk de bus met remolie open doen? Het feit dat het te dik wordt is 1 zaak, het feit dat de kans op reactie tussen Motip lak en Zero Paints ontstaat is een andere. Waarschijnlijk niet, maar zo ben je wel zeker dat je één mogelijke tegenslag armer bent ...
Zou je dan niet beter dadelijk de bus met remolie open doen? Het feit dat het te dik wordt is 1 zaak, het feit dat de kans op reactie tussen Motip lak en Zero Paints ontstaat is een andere. Waarschijnlijk niet, maar zo ben je wel zeker dat je één mogelijke tegenslag armer bent ...
Je hebt wellicht overschot van gelijk, dus laat ik dat dan maar doen. Tegen dat de Zero Paints hier zijn, zal de verf al wel behoorlijk gestript zijn. Nu nog op zoek naar een doos én remolie... laat dat nu net de dingen zijn die ik niet mee verhuisd heb. Misschien dat ik deze 206 wel even "on hold" parkeer tot ik die dingen weer georganiseerd heb en ondertussen een ander project start. Er zitten er enkele in mijn hoofd waar ik graag aan zou willen beginnen (tombola en eventuele extra Joker's' indachtig).
Weeral stof om na te denken. :)
Ik zou zeggen ge moogt gerust mijn 'reservoir' met remolie hebben, maar tegen de tijd dat die bij u is hebt ge waarschijnlijk ook al een doos en een bus remolie in huis gehaald. Alé, ge ziet maar!
Dominique
25-02-2009, 13:20
Ik snap een ander ding niet. Motip spuiten, tot daar aan toe. Maar waarom moet die absoluut blinken? Volgens mij zal die Motip maar een matige glans geven, zelfs al is die spiegelglad. Om een echt mooie glans te krijgen is een vernislaag nodig.
Ik herinner mijn build van dit model, en ik had ook geen hoog-glanzend blauw. Waar het echter op aan komt is een gladde laag blauw te krijgen om je decals mooi te kunnen leggen. Dan heb je genoeg met een egale laag, glad gemaakt met de schuurpadjes van Micro-mesh. Als je je blauw lichtjes polijst met 3600, 4000 en 6000 dan heb je volgens mij een perfecte onderlaag voor decals en vernis?
Compounden doe ik alleen op de uiteindelijke vernislaag. En dan nog, want op mijn GT40 is geen druppel compound gebruikt.
Of mis ik iets?
Ik snap een ander ding niet. Motip spuiten, tot daar aan toe. Maar waarom moet die absoluut blinken? Volgens mij zal die Motip maar een matige glans geven, zelfs al is die spiegelglad. Om een echt mooie glans te krijgen is een vernislaag nodig.
Ik herinner mijn build van dit model, en ik had ook geen hoog-glanzend blauw. Waar het echter op aan komt is een gladde laag blauw te krijgen om je decals mooi te kunnen leggen. Dan heb je genoeg met een egale laag, glad gemaakt met de schuurpadjes van Micro-mesh. Als je je blauw lichtjes polijst met 3600, 4000 en 6000 dan heb je volgens mij een perfecte onderlaag voor decals en vernis?
Compounden doe ik alleen op de uiteindelijke vernislaag. En dan nog, want op mijn GT40 is geen druppel compound gebruikt.
Of mis ik iets?
Als de ondergrond niet perfect glad is, gaan de decals ook niet perfect zitten. Vernis daarover zal dat alleen maar versterken en niet wegnemen. Ik ben niet specifiek op zoek naar hoogglazend blauw, maar wilde enkel de appelsien eruit krijgen. Het hoogglanzend blauw is dan een normaal gevolg. Compounden is beter dan schuren met de maten die je aangeeft owv veel te grof voor dit soort van werk, zeker als er nog decals overheen moeten. Je blijft immers met krasjes zitten... Nu goed, ieder zijn manier van werken, maar ieder dingetje dat niet juust, juust is, wordt bij de volgende laag alleen maar versterkt en krijg je er niet uit met meerdere lagen van wat dan ook te zetten - zelfs geen vernis.
Decals komen bij mij enkel op een ondergrond waar dat ik van zeg, ok die is goed genoeg naar mijn goesting. 't is maar welke lat je gebruikt en hoe hoog je ze zelf wil leggen. Bij het begin van deze build lag die op "middelmatigheid", maar gezien de motiviatie, of het gebrek daarvan, heb ik ze toch weeral enkele staties hogerop gehangen. Wat dus impliceert dat ik enkele dingen opternief moet doen, gezien de kas al veel eerder gespoten was. :)
Ik ben immers op zoek naar een finishing beyond normal, maar da's enkel om mijnen Xi te plezieren. Ik begrijp dat dat soms moeilijk te snappen is. ;)
Dominique
25-02-2009, 14:53
Ik respecteer je zoektocht naar de perfecte finish, maar dan ben je volgens mij met het verkeerde model bezig.
Een rallywagen heeft meestal niet die perfecte gloss finish (ik weet dat deze wagen die niet had). Je zou die queeste eigenlijk met een showroommodel moeten doen.
Langs de andere kant zeg ik ook: als ne mens zich maar amuseert, niwaar?
Have fun! ;)
Ik respecteer je zoektocht naar de perfecte finish, maar dan ben je volgens mij met het verkeerde model bezig.
Een rallywagen heeft meestal niet die perfecte gloss finish (ik weet dat deze wagen die niet had). Je zou die queeste eigenlijk met een showroommodel moeten doen.
Langs de andere kant zeg ik ook: als ne mens zich maar amuseert, niwaar?
Have fun! ;)
Ah, de eeuwig durende discussie over hoeveel een model mag blinken. :) Ik weet dat deze wagen in kwestie deze eigenlijk redelijk wel had, die blinkende finish - volledige walkaround gedaan voor het podium op zaterdag en dus foto's genoeg. Maar los daarvan vind ik dat je decals niet zou mogen zien liggen "op" een model, die horen volgens mij één geheel te vormen met de rest van de afwerking. Die queeste heb ik overigens al eens gedaan met de Prelude en ook toen was het geen senicure om het echt goed te krijgen. Maar bon, er zit een model in iedere les... of was het andersom.
En, het is niet omdat ik al eens grommel, vloek of sakker, dat ik mij niet amuseer he. :)
Thanks! ;)
En, het is niet omdat ik al eens grommel, vloek of sakker, dat ik mij niet amuseer he. :)
Je hebt mensen die zich enkel dan amuseren ook he... :p
Maar ik heb alvast een hoop bijgeleerd van deze discussie en zal het kunnen gebruiken binnenkort... Enne die remolie is toch makkelijk op te halen? Gewoon even naar je auto lopn, toch?? :+ :+
Remolie? Die heb ik redelijk vlug in huis gekregen met bijhorende crème-doos-container via onze Guy. ;) Redelijk weinig modelbouwtijd gehad afgelopen week, dus was het deze avond tijd om definitief te beslissen wat ik ging aanvangen. De 206 nog eens goed onder de loupe genomen en eigenlijk was ie zo slecht nog niet eens geschuurd. Niet al te fijn, maar ook weer niet te brut om er geen extra laag overheen te kunnen doen. Eigenlijk was de laag perfect opgeschuurd voor de volgende laag... Er zat nog wat (wellicht voldoende) verf in de grote Motip spuitbus, dus... dan ga je opnieuw nadenken.
In de remolie? Een mogelijkheid, maar dan zijn we natuurlijk veel verder van huis. Bovendien is het ook altijd een heel gedoe om de olie er weer af te krijgen en de body weer volledig te prepareren om de grondlaag te zetten, de kleurlagen enz. Veel, heel veel vertraging.
Decanteren en nieuwe laag zetten? Ook een mogelijkheid, maar dan moet ik nog wat langer dan vandaag wachten en met de drukke werkweken in het verschiet zou het nog lang kunnen duren vooraleer ik ook deze enigszins omslachtige klus zou kunnen uitvoeren. Minder vertraging als bij het oliebad, maar toch nog lang.
Gewoon een extra laag rechtstreeks uit de spuitbus? What the heck, why not. Als het misgaat, gaat hij alsnog het oliebad in, dus... niks te verliezen.
Bij aanvang leek de laag opnieuw op appelsien uit te draaien... Maar, moet ik nu geen wet-coat zetten? Denk het, dus ietske langer aanhouden tot alles er wat nat begint uit te zien. Opletten voor uitlopers, ja, dat moet goed zijn.
Ben nu een helf uurtje na het spuiten, en het ziet er ok uit. Geen super gloss, laat ik zeggen dat het semi-gloss is, maar wel voldoende glad om decals te zetten. Laten uitharden enkele dagen en dan stillekes aan, aan de decals beginnen. Misschien dat ik in Jabbeke me daar wel mee kan stilhouden 2 dagen.
:)
ps. Zou het dan toch nog ooit gaan lukken - Guido en spuitbussen...? :)
pps. Foto's volgen later.
Dominique
07-03-2009, 23:20
En als het nodig blijkt, ik heb nog een bus staan van dat blauw. Daarmee zou je zeker moeten toekomen.
Houd u dus maar niet in. :D
Ons 206'je steekt dan toch in de remolie. :fight: Deze keer was het spuitwerk dus prima gegaan, dus daar geen probleem. Nu zijn het de decals! die me genekt hebben. What happened? Wel, de grote witte zijvlakken onderaan bleken iets te groot om goed te zijn. Begonnen aan de linkerkant, netjes uitgesneden, warm water gebruikt, afgeweekt en aangebracht. Niet dat ik dacht dat het makkelijk zou gaan worden, integendeel zelfs, want de vorm daar is behoorlijk uitdagend. Ik heb echter al voor hetere vuren gestaan, dus vertrouwen had ik er wel in.
Al snel bleek dat de decal erg broos was, en scheurde... zo ongeveer in het midden tot halfweg de decal. Wat zitten prusten en de decal daar maar verder gescherud. Kwestie van er geen blauwe spleet aan over te houden. Ter hoogte van de scheur was er uiteindelijk wat overlapping van beide helften, dus ook witter dan de rest, maar aangezien er toch nog reclame overheen moest komen, zou het niet zo erg opvallen. Dat was gisterenavond.
Inspectie vandaag leerde dat er enkele vreselijke en lelijke blaasjes onder de decal waren komen te zitten - gisteren niks van gemerkt overigens. Dus, blaasjes opengeprikt, nog wat rooie daco sol erover heen en afwachten. Na een uurtje, was het beter maar nog steeds enkele hardnekkige met een rubberbootje. Dus, opnieuw geprikt en opnieuw wat sol eroverheen. Toen ging het rubberbootje overstag en kwam er een groot gapend gat in de decal... Exit mooie afwerking en dus in de remolie. :mad:
Ik wist het gewoon op voorhand. Normaal gezien zet ik nooit maar 1 enkele decal op een avond. Maar gisteren dacht ik nog: "Wacht maar even af tot morgen vooraleer je de andere decals gaat zetten." Immers, deze decalsheet is niet meer te krijgen, en als de witte decals mislukte, zou ik alsnog kunnen decaperen, opnieuw blauw spuiten en de witte vlakken niet meer in decal doen, maar ook meespuiten.
Waar ik het meeste tegen op zag, het in 2 kleuren spuiten, heb ik nu aan mijn broek... Voor wanneer en of er nog een vervolg komt aan deze van in het begin mislukking, weet ik niet.
Je hebt mensen die zich enkel dan amuseren ook he... :p
For the record, ik heb me nog geen minuut geamuseerd met dit rotding.
Guido en Peugeots... komt nooit meer goed. Laat ik het daar maar op steken.
:)
HF_INTEGRALE
10-03-2009, 12:28
kwestie van er geen blauwe spleet aan over te houden.
:D:D:D
Dat is erom vragen hé :Offtopic:
Decalproblemen ?! Sounds familiar !!! Met de Subaru Impreza WRC 1999 Ypres Westhoek Rally 'Vergokan' had ik net hetzelfde voor (de Subaru die ik had meegebracht naar de Meeting in Asse). Deze decals zijn ondertussen ook nergens meer te vinden. Resultaat : Project stopgezet !
Nu hij toch in de remolie ligt, kan je misschien kiezen voor de rode Peugeot 206 WRC 'Bastos' ?
Regards,
555
Ik wist het gewoon op voorhand. Normaal gezien zet ik nooit maar 1 enkele decal op een avond. Maar gisteren dacht ik nog: "Wacht maar even af tot morgen vooraleer je de andere decals gaat zetten." Immers, deze decalsheet is niet meer te krijgen, en als de witte decals mislukte, zou ik alsnog kunnen decaperen, opnieuw blauw spuiten en de witte vlakken niet meer in decal doen, maar ook meespuiten.
Nu hij toch in de remolie ligt, kan je misschien kiezen voor de rode Peugeot 206 WRC 'Bastos' ?
Ik heb dus, uit voorzorg, enkel die ene witte zij decal gebruikt. De rest van de decalsheet is dus nog intact, waardoor ik enkel de witte gedeeltes zal moeten spuiten. Er is dus nog niets verloren op dit ogenblik. Bovendien is deze specifieke versie bedoelt ter aanvulling van een privé collectie. Het mag dus gewoon NIET misgaan... Daarom ook mijn voorzichtigheid.
:)
Echt wel jammer. Nu gaat het spuiten eens goed, nu werken de decals tegen. Dat gezegd zijnde: als je alle witte vlaken gaat spuiten vermijd je die problemen wel, maar ben je er zeker van dat de andere sponsordecals nog wel allemaal van goede kwaliteit zijn?
Echt wel jammer. Nu gaat het spuiten eens goed, nu werken de decals tegen. Dat gezegd zijnde: als je alle witte vlaken gaat spuiten vermijd je die problemen wel, maar ben je er zeker van dat de andere sponsordecals nog wel allemaal van goede kwaliteit zijn?
Neen, ik ben er zelfs zeker van dat die na 5 jaar NIET meer van goede kwaliteit zijn. Om mijn wachttijd wat te doden, heb ik immers al enkele decals op de aparte achterspoiler aangebracht. Bij de lettering van de Publiaplic website, die een beetje over de rand heen moet krullen, was er al een letter die brak. Weliswaar een nette breuklijn en bij het gaan liggen van de decal zie je er niets meer van, maar toch. Ik ben dus extra gewaarschuwd. Het ziet ernaar uit dat de decals voor het grootste deel nog goed zijn, maar ze beginnen aan kwaliteit te verliezen. Niet op de lange baan schuiven is dus de boodschap.
Als ik alle witte vlakken ga spuiten, krijg ik heel dat gedoe met over- en onderspray van bepaalde delen, het opkuisen daarvan én het kleurverschil dat er onvermijdelijk gaat zijn tussen de gespoten witte vlakken en de rest van de witte logo's (leeuw op het dak, 206 aan de zijkanten enz.)
Bovendien zal het pas de 2de keer zijn dat ik me aan een 2-kleurenschema ga wagen waarbij dat de scheidingslijn niet wordt afgedekt door een decal (zoals dat bij een Rothmans of jaren '80 Williams model wel het geval was). De eerste keer, vele jaren geleden, heeft het mij 3! kits gekost om een resultaat te krijgen waar ik happy mee was. Sindsdien ben ik er nooit meer aan begonnen en zie er nu ook zo erg tegenop...
Oepsie... Ik heb deze ook liggen nog. Ga er dus best dit jaar nog wat aan doen dan?? Verdorie nu ben ik bang aan het worden...
Allez, hopelijk gaat alles goed dan he. Succes alvast !! En je niet amuseren nu he...
scoobyfreak
11-03-2009, 00:46
Die decals van de corolla van Tsjoen (ook uit 2003) had daar ook last van, gelukkig is het nog goed gekomen.
Ik heb nog decals liggen van 1997 (winfield subaru) dat zal iets geven... :D
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.