PDA

View Full Version : Review DSMEC Truck Grand Prix


BSOT
15-09-2008, 10:09
Titelpretendenten nemen afstand

De Dunlop Sport Maxx Endurance Cup heeft tijdens de vijfde race van het seizoen opnieuw een boeiend weekend achter de rug. Het begon reeds tijdens de kwalificatie op zaterdag waar we niet minder dan zes positiewissels zagen voor de algemene pole. En daar hadden we de Lamborghini Gallardo van JD Competition by Astromega met De Laet/Vollebergh zeker mogen aan toevoegen. Joost Vollebergh schoof uit op een olievlek en donderde van de baan. Daarbij nam hij ongelukkig ook de A+ MINI mee in de vernieling.

“Een spijtige zaak”, aldus een ontgoochelde Vollebergh. “Ik zag de olievlek, maar kwam er met mijn rechterwiel in terecht en de Lambo werd onbestuurbaar. Normaal gezien hadden we een derogatie aangevraagd om een ander exemplaar te halen voor de wedstrijd op zondag. Maar gezien het feit dat we reeds boven de geluidslimiet uitkwamen, hebben we besloten om de handdoek te werpen”. Ook A+ Racing ging na de kwalificatie een derogatie vragen om een andere MINI in te zetten. En die was wel aanwezig op de startgrid.
Jeuris/Verbist, Derdaele/Marchal, Raus/Raus en Van Herck/Van Herck waren de animatoren van dienst voor de beste startplaats. In Klasse 2 reed de First-Porsche van Jeuris/Verbist tweemaal naar een voorlopige pole, maar werd in de ultieme kwalificatieronde nog naar de tweede plaats verwezen door de Ultima van Belgium Racing met een verschil van amper 88/100 sec. Voor Derdaele & co de derde pole op rij. De Speedlover-Porsche van vader en zoon Raus klokte de derde chrono voor stalgenoten Van Beurden/Verhoeven en Van Loo/De Vocht. Op de startgrid moest de familie Raus wel zijn meerdere erkennen in de Mazda RX7 van de familie Van Herck die hierdoor terug de snelste chrono draait in Klasse 3 voor de BMW’s diesel van het actueel leidersduo Beliën/Cuyvers en De Doncker/De Neef. De broers Werckx kwamen 13/100 sec. te kort voor de derde startplaats. Ook in Klasse 4 werd hard gefietst voor de pole. Die ging uiteindelijk naar de snelle Nederlandse tandem Polderman/Schippers (Renault Clio) die het net haalde voor de BMW M3 van Harry Van de Water en de Audi TT van Frans/Frans.
Shelton/Coleman en Shelton/Greensall stonden geblokkeerd aan de Eurotunnel en moesten noodgedwongen forfait geven.

De bezoekersteller van de Zolder Truck Grand Prix bleef zondag steken op 17.500 toeschouwers. Een geslaagde opkomst. En dus mocht de DSMEC de dag afsluiten voor volle tribunes.

Klasse 2: Familie Raus neemt afstand van concurrentie

In Klasse 2 werd het opnieuw een wedstrijd om duimen en vingers af te likken. Er was suspens van de eerste tot de laatste minuut in deze 125 minuten race. Patrick Derdaele gaf zijn Ultima de sporen en nam de bende op sleeptouw voor de Porsche 997 van Raus, de Klasse 3-Mazda van Van Herck en de Porsches van Jeuris/Verbist, Van Beurden/Verhoeven, Van Rompuy, de Coster/’Brody’, Gevers/Tavernier en Van Loo/de Vocht. Het was constant stuivertje wisselen tussen Gunther Raus en Patric Derdaele tot de Ultima uitschoof op een olievlek van de Alfa Romeo 156 van Franky Boulat. Dit zou de wedstrijd flink beïnvloeden. Door de schuiver van Derdaele ging een riempje van de waterpomp kapot. Meteen gingen 15 kostbare minuten verloren in de pits en mochten Derdaele en Marshal een kruis maken over hun ambitie om na de 24 Hours of Zolder nu ook de wedstrijd in het kader van de Truck GP te winnen. Ook Tom Van Rompuy ging onderuit op de olie van de Alfa waarbij het achtersteven van de First-Porsche

zwaar werd beschadigd. Samen met vader Dirk moest hij de wedstrijd volmaken zonder achtervleugel. Meteen werd de eerste ‘code 60’ uitgehangen.

Na ongeveer 1u20 wedstrijd werd een tweede maal ‘code 60’ getoond toen De Coster na een goede wedstrijd met een afgebroken wiel de baan versperde. De meeste teams hadden toen reeds een tankbeurt en een pilotenwissel achter de rug. Gunther Raus echter nog niet en daaruit kon de regerende kampioen optimaal profijt halen. In het wedstrijdslot kregen we nog een schitterend slotoffensief van François Verbist die vanuit vierde positie opstoomde naar plaats 2. Hij strandde uiteindelijk op een dikke ronde van de familie Raus die hun tweede overwinning van het seizoen boekt en de voorsprong van 9 punten opvoert naar 18 op van Beurden/Verhoeven die het podium vervolledigden en nu de tweede plaats van vader en zoon Van Rompuy overnemen in de tussenstand. Deze moesten zonder achtervleugel flink van het gas en redden de meubelen met een verdienstelijke zevende plaats in Klasse 2. Ook de vierde plaats van Crijns/Bruynoghe me de oude Porsche 964 RS ging niet onopgemerkt voorbij. Het snelle duo reed een oerregelmatige wedstrijd en lieten de nieuwere versies van Tavernier/Gevers en Van Loo/De Vocht achter zich.
Ondanks de mooie tweede plaats en het feit dat de First-Porsche hierdoor een plaats opschuift in het kampioenschap was teambaas Jo Jamers niet echt tevreden.
“We hadden kunnen winnen. Raus wint een pak tijd door te komen pitten tijdens een code 60, terwijl wij op onze beurt een pak tijd verliezen toen de pomp van de tankinstallatie dienst weigerde. We moesten de wagen naar een andere pomp duwen en verloren hierbij en dikke halve minuut”.
Ook Derdaele & Marshal waren van mening dat ook zij de wedstrijd hadden kunnen winnen. Zij verloren door de uitschuiver 14 minuten of een achttal ronden in de pitlane. Na een waanzinnige inhaalrace, waarbij ze hun chrono van de pole verbeterden strandden ze tenslotte op een eervolle 8ste plaats op vijf ronden van de overwinnaars. Opmerkelijk was ook dat François Verbist, naast het podium in de DSMEC eerder op de dag nog een eerste en tweede plaats wegkaapte in de Renault Clio Cup. Drie podia in drie wedstrijden voor de man uit Mons.

Klasse 3: Vier op een rij voor Beliën/Cuyvers

In Klasse 3 was geen kruid gewassen tegen de Mazda RX7 van de familie Van Herck. Deze snelle Japanner manifesteerde zich zelfs vooraan tussen de Klasse 2-wagens. Tot in de tankzone een steekas brak en de Mazda méér dan 20 minuten verloor in de pits. Ze reden de wedstrijd uit, maar werden niet geklasseerd omdat ze niet de verplichte 70% van de winnaar haalden. Beliën/Cuyvers nam dankbaar het commando over en won zo zijn vierde wedstrijd op rij met de BMW 120 diesel voor merkgenoten De Doncker/De Neef en de broers Werckx.
“Tegen Beliën/Cuyvers kunnen we niet optornen, maar op de andere diesel van De Doncker/de Neef verliezen we amper 36 seconden. Als je weet dat de beide BMW’s diesel tijdens een wedstrijd van twee uur niet hoeven te tanken is de rekening rap gemaakt”, analyseert Guido Werckx het wedstrijdverloop. Na de schitterende tweede plaats van Bart Van Samang en Peter Beckers met de MSE BMW 1M GTR tijdens het 24 Hours of Zolder-weekend, kamen nu ook Jennen/Peeters met deze mooie bolide goed uit de verf. Ze werden vierde voor de BMW Z3 van Alain Bader en de BMW’s M3 van Brinkmann/Jakobs en Cuyvers/Reyskens. Naast de Mazda van Van Herck was er nog pech voor de BMW’s van Franssen/Franssen en Van de Water/Dierckx die hun krachtbron in rook zagen opgaan. Ook het tweede MSE-duo Van Samang/Van Manshoven had door een aanrijding en een defecte aandrijfas zijn dagje niet.

Klasse 4: Eindelijk podiumplaats voor Audi TT

BTS-Racing heeft zijn felbegeerde podiumplaats te pakken. Nadat vader en zoon Frans tijdens de vorige race reeds de snelste wedstrijdronde achter hun naam zetten werden ze afgelopen zondag als tweede afgevlagd na de ongenaakbare Harry Van de Water in diens BMW M3. Van den Broeck en Voet waren ditmaal de beste Clio-rijders en mochten na een pechreeks eindelijk nog eens het podium beklimmen. Van de Water reed de wedstrijd alleen en kon hierdoor optimaal profiteren van de eerste code 60 om de verplichte pitstop door te voeren.
Met 20 deelnemers was de Klasse 4 terug het drukst bezet. Even leek het erop dat het duo Polderman/Schippers een start-finish race zouden rijden. De Nederlandse Clio-rijders gingen er van bij de start als bezetenen vandoor, maar na ongeveer 30 minuten koers ging een steekas kapot. Het Nederlandse Polly’s team etaleerde zowel op als naast de piste zijn snelheid. In minder dan zeven minuten werd het euvel hersteld, maar ondertussen was het kalf wel verdronken in deze zéér competitieve Klasse. Ze draaiden nog wel de snelste wedstrijdronde, maar moesten zich tevreden stellen met de zevende plaats. Leider Servranckx werd vierde en doet door het puntenverlies van Poldeman/Schippers en Geelen/Deckers (waterdarm) opnieuw een goede zaak in het kampioenschap.
De top 2 blijft ongewijzigd, maar door de pech van Beckers/Geelen, de A+ Racing MINI (remproblemen) en de Clio Van Dodemont die de arena moest verlaten met motorproblemen, komt de rest nu terug aansluiten. De Renault Clio van Van den Broeck/Cornelis komt de top 3 binnen terwijl het exemplaar van Van den Broeck/Voet van plaats negen oprukt naar een gedeelde vijfde stek met de Porsche 944 van GR Motorsport.

Met nog twee wedstrijden te gaan in het Duitse Oschersleben en de 10 Hours of Zolder, waarin telkens dubbelen punten te rapen zijn, is nog niemand zeker van zijn plaats in de titelontknoping binnen iedere Klasse.

Méér info & tussenstanden & timing op www.dunlopendurancecup.be

Nonkel Vroem
15-09-2008, 13:50
Schitterend weekend !!

Maar oei, zit de organisatie in slechte papieren ???
Heb geen enkele beker gezien op het podium.... of zijn ze op ?
Ik heb er hier nog uit mijn jeugdjaren die anders kunnen dienen....

Toch een pluim voor het schitterende weekend !