BSOT
06-10-2008, 05:55
Titelontknoping kan beginnen
Met de race in het kader van ADAC Börde-Preis in het Duitse Oschersleben zijn we aanbeland bij de zesde of voorlaatste wedstrijd van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. Een wedstrijd over drie uur met twee verplichte pitstops en een zeer belangrijke afspraak op de kalender. Want net als bij de afsluitende 10 Hours of Zolder zijn ook in Oschersleben dubbele punten te verdienen. Een reden temeer voor de teams om deze verplaatsing zeker te maken. En niet alleen de punten van het klassement worden verdubbeld; Ook de bonuspunten voorbehouden aan de top 3 en de snelste wedstrijdronde in elke klasse tellen dubbel. Ook de laatst geklasseerde of de uitvallers die minimum 70% van de afstand van de winnaars afleggen keren met minimum 10 punten huiswaarts.
Hoeveel punten er precies te rapen vallen in Oschersleben hangt natuurlijk af van het aantal deelnemers in de respectievelijke Klassen. Maar het gros van het peloton zal er staan in Duitsland en vooral de titelprotagonisten mogen en kunnen zich nu geen uitschuivers meer veroorloven. Vandaar dat de teams nu reeds een fictieve tussenstand berekenen, rekening houdend met het verplichte schrapresultaat. Zeer interessante stuff voor de rekenwonders of de strategen in het peloton. Het huidige klassement zou er na Oschersleben wel eens gans anders kunnen uitzien en dat belooft dan weer een traditioneel spannende 10 Hours of Zolder waarna het doek definitief valt over de eerste uitgave van de nu reeds succesvolle Dunlop Sport Maxx Endurance Cup.
Klasse 2: Zorgt de familie Raus voor een definitieve kloof?
In Klasse 2 staat de Porsche van de familie Raus riant aan de leiding met 18 punten voorsprong op merkgenoten Van Beurden/Van Uytsel/Verhoeven die op hun beurt reeds 6 punten meer scoorden dan het Firstduo Van Rompuy/Van Rompuy. Deze houden voorlopig stalgenoten Jeuris/Vetters op 5 punten terwijl de Coster/Van Loo/De Vocht één puntje minder tellen en de voorlopige top 5 afsluiten. Indien we nu reeds rekening houden met het verplichte schrapresultaat verandert er niet veel in Klasse 2. Van Beurden sluipt dan 2 punten dichter bij Raus terwijl Jeuris over van Rompuy springt en op 4 punten nadert op Van Beurden. De Vocht komt dan op zijn beurt op amper 4 punten van Van Rompuy.
Op Raus na zit de rest van de top 5 dus op een zakdoek met een verschil van amper 10 punten tussen de 2de en de 5de plaats. Scheidsrechter van dienst wordt terug de Ultima van Patric Derdaele die reeds vier poles, een overwinning en twee snelste wedstrijdronden achter zijn naam zette. Derdaele maakt er een erezaak van om telkens de pole te verzilveren en vrij van pech is deze exoot steeds een potentiële winner. Derdaele & co kunnen het de koplopers nog vrij lastig maken. Mathematisch gezien komt hij zelfs nog in aanmerking voor de titel, maar dan moet de voltallige top 5 zware steken laten vallen tijdens de twee resterende wedstrijden. Ook De Coster/’Brody’, Bruynoghe/Crijns, Gevers/Tavernier, De Groote/Decooman, enz. kunnen nog in de rol van scheidsrechter kruipen en belangrijke punten afsnoepen van de titelpretendenten. En dan is er nog de geëvolueerde Ginetta van Van Bellingen/Leyssens die terug testkilometers komt verorberen met het oog op 2009. Het is zeker niet ondenkbaar dat dit snelle duo een hartig woordje zal meepraten in de kop van het gebeuren. Ook zullen enkele teams reeds een joker in de strijd gooien. Zo zal ondermeer Dirk Van Rompuy zijn zitje komend weekend afstaan aan François Verbist die als officieel testpiloot van VW Motorsport het tracé van Oschersleben kent als zijn broekzak.
“Dit was reeds van bij het begin van het seizoen met First en Verbist afgesproken”, beaamt Dirk Van Rompuy zijn keuze. “François zal gezien zijn circuitkennis in Oschersleben team vormen met Tom en zal ook tijdens de 10 Hours of Zolder onze wagen komen versterken. Ons slotoffensief is ingezet”.
Nog andere piloten die via internationale kampioenschappen reeds aan de slag waren in Oschersleben zullen meer dan waarschijnlijk van de partij zijn. Zoals ondermeer Jurgen Van Hover die ginds reeds wedstrijden voor de European GT4 Cup bewistte.
Klasse 3: Beliën/Cuyvers rijden in functie van het kampioenschap.
Met vier overwinningen op rij staat het duo Beliën/Cuyvers met hun ex fabrieks-BMW 120d ruim aan de leiding in Klasse 3. Het feit dat ze reeds een 0-resultaat boekten spreekt uiteraard in hun voordeel. De broers Werckx staan momenteel tweede op 9 punten, maar hun voorlopige laagste score die ze aan het eind van het seizoen in mindering moeten brengen bedraagt 15 punten. Dit brengt Beliën/ Cuyvers in een nog meer comfortabele positie. Door een achterstand van 2 punten op Werckx en een schrapresultaat van ‘amper’ 7 punten komt de andere BMW 120d van De Doncker/De Neef op een virtuele tweede plaats te staan.
“We hebben een comfortabele voorsprong en gaan die trachten te behouden”, geeft Patrick Beliën tekst en uitleg. “Een vijfde overwinning op rij zou mooi zijn, maar we gaan eerder rijden in functie van het kampioenschap. Voorzichtigheid is geboden. Er zijn immers dubbele punten te verdienen en een 0-resultaat zou onze titelambities kunnen hypothekeren. Winnen is dus geen must, maar we ambiëren uiteraard wel een podiumplaats. We komen dan met een mooie voorsprong aan de aftrap van de 10 Hours of Zolder die we willen winnen”.
De rest van het peloton met Jennen/Peeters, Brinkmann/Jakobs, Bader/Beck, Franssen/ Franssen, Van Manshoven/Cassiers, Van Herck/Van Herck, enz., hebben elk reeds één of meerdere 0-resultaten en zodoende verandert hier niets in de voorlopige tussenstand. De BMW diesels zitten dus voorlopig op rozen. In de rest van de top 10 kunnen we ons nog aan spectaculaire verschuivingen verwachten. Want alles zit nog vrij relatief kort bij elkaar. Er wordt ook terug veel verwacht van de familie Van Herck die tijdens de laatste wedstrijd uitviel met een defecte steekas.
“Hiervoor moeten we de hand een beetje in eigen boezem steken”, verduidelijkt Wim Van Herck. “We kregen een stop & go voor het lawaai toen Werner in tweede positie algemeen en aan de leiding in Klasse 3 toefde. Hij was door het dolle heen en vertrok te geweldig met banden die perfect op temperatuur stonden en dus aan de baan kleefden. Kort daarna ging de steekas kapot. In Oschersleben kunnen we de dorstige Mazda laven via het snelvulsysteem. Het voordeel van de diesels wordt hierdoor een stuk de kop ingedrukt. We hopen dat we zodoende net als in Francorchamps een algemene podiumplaats kunnen pakken en een overwinning in de Klasse”.
Klasse 4: Leider Servranckx: “Uitrijden en punten pakken”
In Klasse 4 kan Herman Servranckx in Oschersleben een definitieve kloof slaan. Servranckx zal in Duitsland echter niet kunnen rekenen op de diensten van Crabbe. Mogelijk komt Patrick Michiels als tweede piloot of rijdt Herman net zoals de openingsmanche in Francorchamps terug alleen.
“Niettegenstaande de mooie voorsprong zijn we er nog lang niet”, vertelt een voorzichtige Servranckx. “Ik rij met een originele cupmotor in de Clio en won dit seizoen nog geen enkele wedstrijd. In theorie kan ik niet optornen tegen de snelle concurrentie. Maar ik was wel de meest regelmatige. En gezien het hier om een endurance cup gaat, is regelmaat troef. Ik tel momenteel 38 punten voorsprong op de Clio van Polderman/Schippers en 44 eenheden op het exemplaar van Van den Broeck/Caes. Maar zij hebben elk een 13 als schrapresultaat terwijl ik voorlopig een 23 moet inbrengen. Dat brengt Polderman virtueel op 28 punten achterstand. Met nog twee wedstrijden te gaan en telkens dubbele punten als inzet mag er niets misgaan. Uitrijden en punten pakken met een knipoog naar het podium is de boodschap. Ik sta er goed voor, maar de titel is zeker nog niet binnen”.
Ook over de andere ereplaatsen is het laatste woord nog niet gezegd. Polderman/Schippers moeten nu definitief in het offensief om nog een kans te maken terwijl ook Van den Broeck/Caes nog niet uitgeteld zijn in het titeldebat.
De drie Clio’s worden gevolgd door een peloton die nog zwaar slag zal leveren voor een plaats binnen de top 5. Deze naaste achtervolgers worden voorlopig geleid door de BMW M3 van Beyers/Geelen/Deckers voor de Porsche 944 van Dierckx/Van de Water, de Traxx Racing-Clio van Van den Broeck/Voet, de A+MINI, de True Racing-Clio, de BTS-Audi TT, de Flandria-MINI, enz. De hele meute zit op een zakdoek en ook hier kunnen zich nog heel wat verschuivingen voordoen.
Meer dan waarschijnlijk zal geen enkele Klasse in Duitsland reeds een kampioen afleveren. De champagne zal pas definitief kunnen worden ontkurkt na de 10 Hours of Zolder. En dat maakt de zaken alleen maar spannender voor alle betrokken partijen.
Méér info, timing & tussenstanden op www.dunlopendurancecup.be
Met de race in het kader van ADAC Börde-Preis in het Duitse Oschersleben zijn we aanbeland bij de zesde of voorlaatste wedstrijd van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. Een wedstrijd over drie uur met twee verplichte pitstops en een zeer belangrijke afspraak op de kalender. Want net als bij de afsluitende 10 Hours of Zolder zijn ook in Oschersleben dubbele punten te verdienen. Een reden temeer voor de teams om deze verplaatsing zeker te maken. En niet alleen de punten van het klassement worden verdubbeld; Ook de bonuspunten voorbehouden aan de top 3 en de snelste wedstrijdronde in elke klasse tellen dubbel. Ook de laatst geklasseerde of de uitvallers die minimum 70% van de afstand van de winnaars afleggen keren met minimum 10 punten huiswaarts.
Hoeveel punten er precies te rapen vallen in Oschersleben hangt natuurlijk af van het aantal deelnemers in de respectievelijke Klassen. Maar het gros van het peloton zal er staan in Duitsland en vooral de titelprotagonisten mogen en kunnen zich nu geen uitschuivers meer veroorloven. Vandaar dat de teams nu reeds een fictieve tussenstand berekenen, rekening houdend met het verplichte schrapresultaat. Zeer interessante stuff voor de rekenwonders of de strategen in het peloton. Het huidige klassement zou er na Oschersleben wel eens gans anders kunnen uitzien en dat belooft dan weer een traditioneel spannende 10 Hours of Zolder waarna het doek definitief valt over de eerste uitgave van de nu reeds succesvolle Dunlop Sport Maxx Endurance Cup.
Klasse 2: Zorgt de familie Raus voor een definitieve kloof?
In Klasse 2 staat de Porsche van de familie Raus riant aan de leiding met 18 punten voorsprong op merkgenoten Van Beurden/Van Uytsel/Verhoeven die op hun beurt reeds 6 punten meer scoorden dan het Firstduo Van Rompuy/Van Rompuy. Deze houden voorlopig stalgenoten Jeuris/Vetters op 5 punten terwijl de Coster/Van Loo/De Vocht één puntje minder tellen en de voorlopige top 5 afsluiten. Indien we nu reeds rekening houden met het verplichte schrapresultaat verandert er niet veel in Klasse 2. Van Beurden sluipt dan 2 punten dichter bij Raus terwijl Jeuris over van Rompuy springt en op 4 punten nadert op Van Beurden. De Vocht komt dan op zijn beurt op amper 4 punten van Van Rompuy.
Op Raus na zit de rest van de top 5 dus op een zakdoek met een verschil van amper 10 punten tussen de 2de en de 5de plaats. Scheidsrechter van dienst wordt terug de Ultima van Patric Derdaele die reeds vier poles, een overwinning en twee snelste wedstrijdronden achter zijn naam zette. Derdaele maakt er een erezaak van om telkens de pole te verzilveren en vrij van pech is deze exoot steeds een potentiële winner. Derdaele & co kunnen het de koplopers nog vrij lastig maken. Mathematisch gezien komt hij zelfs nog in aanmerking voor de titel, maar dan moet de voltallige top 5 zware steken laten vallen tijdens de twee resterende wedstrijden. Ook De Coster/’Brody’, Bruynoghe/Crijns, Gevers/Tavernier, De Groote/Decooman, enz. kunnen nog in de rol van scheidsrechter kruipen en belangrijke punten afsnoepen van de titelpretendenten. En dan is er nog de geëvolueerde Ginetta van Van Bellingen/Leyssens die terug testkilometers komt verorberen met het oog op 2009. Het is zeker niet ondenkbaar dat dit snelle duo een hartig woordje zal meepraten in de kop van het gebeuren. Ook zullen enkele teams reeds een joker in de strijd gooien. Zo zal ondermeer Dirk Van Rompuy zijn zitje komend weekend afstaan aan François Verbist die als officieel testpiloot van VW Motorsport het tracé van Oschersleben kent als zijn broekzak.
“Dit was reeds van bij het begin van het seizoen met First en Verbist afgesproken”, beaamt Dirk Van Rompuy zijn keuze. “François zal gezien zijn circuitkennis in Oschersleben team vormen met Tom en zal ook tijdens de 10 Hours of Zolder onze wagen komen versterken. Ons slotoffensief is ingezet”.
Nog andere piloten die via internationale kampioenschappen reeds aan de slag waren in Oschersleben zullen meer dan waarschijnlijk van de partij zijn. Zoals ondermeer Jurgen Van Hover die ginds reeds wedstrijden voor de European GT4 Cup bewistte.
Klasse 3: Beliën/Cuyvers rijden in functie van het kampioenschap.
Met vier overwinningen op rij staat het duo Beliën/Cuyvers met hun ex fabrieks-BMW 120d ruim aan de leiding in Klasse 3. Het feit dat ze reeds een 0-resultaat boekten spreekt uiteraard in hun voordeel. De broers Werckx staan momenteel tweede op 9 punten, maar hun voorlopige laagste score die ze aan het eind van het seizoen in mindering moeten brengen bedraagt 15 punten. Dit brengt Beliën/ Cuyvers in een nog meer comfortabele positie. Door een achterstand van 2 punten op Werckx en een schrapresultaat van ‘amper’ 7 punten komt de andere BMW 120d van De Doncker/De Neef op een virtuele tweede plaats te staan.
“We hebben een comfortabele voorsprong en gaan die trachten te behouden”, geeft Patrick Beliën tekst en uitleg. “Een vijfde overwinning op rij zou mooi zijn, maar we gaan eerder rijden in functie van het kampioenschap. Voorzichtigheid is geboden. Er zijn immers dubbele punten te verdienen en een 0-resultaat zou onze titelambities kunnen hypothekeren. Winnen is dus geen must, maar we ambiëren uiteraard wel een podiumplaats. We komen dan met een mooie voorsprong aan de aftrap van de 10 Hours of Zolder die we willen winnen”.
De rest van het peloton met Jennen/Peeters, Brinkmann/Jakobs, Bader/Beck, Franssen/ Franssen, Van Manshoven/Cassiers, Van Herck/Van Herck, enz., hebben elk reeds één of meerdere 0-resultaten en zodoende verandert hier niets in de voorlopige tussenstand. De BMW diesels zitten dus voorlopig op rozen. In de rest van de top 10 kunnen we ons nog aan spectaculaire verschuivingen verwachten. Want alles zit nog vrij relatief kort bij elkaar. Er wordt ook terug veel verwacht van de familie Van Herck die tijdens de laatste wedstrijd uitviel met een defecte steekas.
“Hiervoor moeten we de hand een beetje in eigen boezem steken”, verduidelijkt Wim Van Herck. “We kregen een stop & go voor het lawaai toen Werner in tweede positie algemeen en aan de leiding in Klasse 3 toefde. Hij was door het dolle heen en vertrok te geweldig met banden die perfect op temperatuur stonden en dus aan de baan kleefden. Kort daarna ging de steekas kapot. In Oschersleben kunnen we de dorstige Mazda laven via het snelvulsysteem. Het voordeel van de diesels wordt hierdoor een stuk de kop ingedrukt. We hopen dat we zodoende net als in Francorchamps een algemene podiumplaats kunnen pakken en een overwinning in de Klasse”.
Klasse 4: Leider Servranckx: “Uitrijden en punten pakken”
In Klasse 4 kan Herman Servranckx in Oschersleben een definitieve kloof slaan. Servranckx zal in Duitsland echter niet kunnen rekenen op de diensten van Crabbe. Mogelijk komt Patrick Michiels als tweede piloot of rijdt Herman net zoals de openingsmanche in Francorchamps terug alleen.
“Niettegenstaande de mooie voorsprong zijn we er nog lang niet”, vertelt een voorzichtige Servranckx. “Ik rij met een originele cupmotor in de Clio en won dit seizoen nog geen enkele wedstrijd. In theorie kan ik niet optornen tegen de snelle concurrentie. Maar ik was wel de meest regelmatige. En gezien het hier om een endurance cup gaat, is regelmaat troef. Ik tel momenteel 38 punten voorsprong op de Clio van Polderman/Schippers en 44 eenheden op het exemplaar van Van den Broeck/Caes. Maar zij hebben elk een 13 als schrapresultaat terwijl ik voorlopig een 23 moet inbrengen. Dat brengt Polderman virtueel op 28 punten achterstand. Met nog twee wedstrijden te gaan en telkens dubbele punten als inzet mag er niets misgaan. Uitrijden en punten pakken met een knipoog naar het podium is de boodschap. Ik sta er goed voor, maar de titel is zeker nog niet binnen”.
Ook over de andere ereplaatsen is het laatste woord nog niet gezegd. Polderman/Schippers moeten nu definitief in het offensief om nog een kans te maken terwijl ook Van den Broeck/Caes nog niet uitgeteld zijn in het titeldebat.
De drie Clio’s worden gevolgd door een peloton die nog zwaar slag zal leveren voor een plaats binnen de top 5. Deze naaste achtervolgers worden voorlopig geleid door de BMW M3 van Beyers/Geelen/Deckers voor de Porsche 944 van Dierckx/Van de Water, de Traxx Racing-Clio van Van den Broeck/Voet, de A+MINI, de True Racing-Clio, de BTS-Audi TT, de Flandria-MINI, enz. De hele meute zit op een zakdoek en ook hier kunnen zich nog heel wat verschuivingen voordoen.
Meer dan waarschijnlijk zal geen enkele Klasse in Duitsland reeds een kampioen afleveren. De champagne zal pas definitief kunnen worden ontkurkt na de 10 Hours of Zolder. En dat maakt de zaken alleen maar spannender voor alle betrokken partijen.
Méér info, timing & tussenstanden op www.dunlopendurancecup.be