View Full Version : 24h-Nurburgring
De datum voor de volgende edite is bekendgemaakt.
Het valt met een goede periode. Met christus hemelvaart. Zo moet je niet teveel verlof nemen op het werk.
Info van www.24h-rennen.de
Das 37. ADAC Zurich 24h-Rennen wird vom 21. - 24.5.2009 auf dem Nürburgring stattfinden. Alle Fans und Teilnehmer können also nun anfangen die Tage bis zum Start des Eifelklassikers herunterzuzählen.
Das 37. ADAC Zurich 24h-Rennen wird vom 21.5. - 24.5.2009 auf dem Nürburgring stattfinden. Damit dürfte der ADAC Nordrhein e.V. erneut einen Termin gefunden haben, der den Wünschen der Fans entspricht. Am Donnerstag, dem 21. Mai ist Christi Himmelfahrt, so dass alle Liebhaber des Rennens den Freitag als Brückentag nutzen können, um die einzigartige Atmosphäre das ganze Wochenende zu genießen. Nun heißt es für alle Fans und Teilnehmer die von nun an noch verbliebenden 219 Tage bis zum Rennstart herunterzuzählen und sich auf das Rennereignis des Jahres vorzubereiten.
Tof dat je het al laat weten!
En gelukkig een dagje minder vrij nemen ervoor :gas:
Mit dem GT4 deckt BMW, in den vergangenen Jahren eher im Tourenwagensektor engagiert, nun 2009 werksmässig einen breiten Einstieg in die Sportwagenszene ab. Als Spitze des Programms werden in der ALMS und wahrscheinlich auch bei den 24 Stunden am Nürburgring die GT2 BMW M3 eingesetzt, deren Einsatz in Nordamerika das Rahal Letterman Racing
http://www.gt-eins.at/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=3553&Itemid=1
Gaan we allemaal samen met de bus? :)
R@ce@holiC
10-02-2009, 01:25
Gaan we allemaal samen met de bus? :)
:champagne::gas::applaus: Geweldig! Hopelijk terug de zelfde "magie" als bij de M3 GTR... Elke doorkomst van 1 van de officiële M3 GTRs op de ring was gewoon een kippevel-moment :).
Nu voel ik mij helemaal verplicht om te gaan kijken. :)
PorscheGT
10-02-2009, 17:20
Hopelijk pikken ze ook hier en daar een VLN-koers mee :cool: ..
Mijn vriendin en ik zullen er aanwezig zijn van donderdagnamiddag tot zondagavond. :cool:
Deze link heb ik gevonden op ten-tenths:
http://www.motorsport-aktuell.com/sonstiges/breitensport/kein-werkseinsatz-mit-dem-m3-8070.html
Dus geen officiële BMW's volgens snorremans.
buchinski
20-02-2009, 00:15
Kent er iemand in grote lijnen het programma? Traingen en qualif op donderdag en vrijdag? Wanneer rijden de "historics"? Ook de F3 rijdt daar een manche niet? Heb de 24u op de ring nog niet meegemaakt maar met een keilang weekend en niets anders op de kalender begint het wel eens te kriebelen om de groene hel nog eens te bezoeken...
Kent er iemand in grote lijnen het programma? Traingen en qualif op donderdag en vrijdag? Wanneer rijden de "historics"? Ook de F3 rijdt daar een manche niet? Heb de 24u op de ring nog niet meegemaakt maar met een keilang weekend en niets anders op de kalender begint het wel eens te kriebelen om de groene hel nog eens te bezoeken...
Het programma is er nog niet, maar tegenover vorig jaar rijden de Adac Gt masters niet meer, De F3 rijdt nog wel, de Egons 500 van de historics valt ook weg, maar rijden een kortere race.
Voor de rest valt de Mittwochs Korso weg, de Adenauer Racing-Days gaat misschien niet meer door, ...
De fans zijn met nog veel meer dingen niet blij dit jaar. Er is speciaal een website voor gemaakt.
www.24h-rennen-so-nicht.de
Maar dat houdt mij niet weg van de 24 uur. Ik zal er zijn vanaf dinsdagnammidag.
Het verloopig programma is bekend gemaakt.
37. ADAC Zurich 24h-Rennen vom 21.-24. Mai 2009
vorläufiger Zeitplan - Version 1 - 05.03.09
Donnerstag, 21. Mai 2009
08:00 - 11:20 200' 13 Rd. Nordschleife Rundstrecken Challenge Nürburgring Leistungsprüfung
09:00 - 09:45 45' Grand-Prix-Strecke ADAC Formel Masters 1. Freies Training
10:00 - 10:15 15' Grand-Prix-Strecke ATS Formel-3-Cup Testfahrten
10:30 - 11:00 30' Grand-Prix-Strecke ATS Formel-3-Cup 1. Zeittraining
11:30 - 13:00 90' Gesamtstrecke ADAC 24h-Classic Freies Training
13:30 - 15:00 90' Gesamtstrecke 37. ADAC Zurich 24h-Rennen Freies Training
15:30 - 16:50 80' Gesamtstrecke ADAC Procar / xx 1. Zeittraining
17:15 - 18:45 90' Gesamtstrecke ADAC 24h-Classic 1. Zeittraining
19:30 - 23:30 240' Gesamtstrecke 37. ADAC Zurich 24h-Rennen 1. Zeittraining
Freitag, 22. Mai 2009
08:30 - 08:50 20' Grand-Prix-Strecke ADAC Formel Masters 1. Zeittraining
09:00 - 09:30 30' Grand-Prix-Strecke ATS Formel-3-Cup 2. Zeittraining
09:40 - 11:10 90' Gesamtstrecke ADAC Procar / xx 2. Zeittraining
11:30 - 13:30 120' Gesamtstrecke ADAC 24h-Classic 2. Zeittraining
14:00 - 16:00 120' Gesamtstrecke 37. ADAC Zurich 24h-Rennen 2. Zeittraining
16:25 - 17:25 60' 1E + 4 Rd Gesamtstrecke ADAC Procar / xx Rennen 1
17:45 - 18:05 20' Grand-Prix-Strecke ADAC Formel Masters 2. Zeittraining
18:15 - 18:40 25' Grand-Prix-Strecke ATS Formel-3-Cup Rennen 2
18:50 - 20:00 Müllenbachschleife Drift Challenge Demo
Samstag, 23. Mai 2009
08:30 - 09:00 30' 50 km Grand-Prix-Strecke ADAC Formel Masters Rennen 3
09:10 - 09:55 45' Gesamtstrecke ADAC 24h-Classic Startaufstellung
09:55 20' 1 Rd. Gesamtstrecke ADAC 24h-Classic Einführungsrunde
10:15 - 13:15 180' 3 Std. Gesamtstrecke ADAC 24h-Classic Rennen 4
13:15 Nordschleife 37. ADAC Zurich 24h-Rennen Fahrerparade
13:20 - 13:45 25' Grand-Prix-Strecke ATS Formel-3-Cup Rennen 5
13:55 - 14:25 30' 50 km Grand-Prix-Strecke ADAC Formel Masters Rennen 6
14:25 - 15:15 50' 37. ADAC Zurich 24h-Rennen Startaufstellung
14:25 Boxenampel GRÜN Boxengasse
15:15 Boxenampel ROT Boxengasse
15:40 1 Rd. Gesamtstrecke 37. ADAC Zurich 24h-Rennen Einführungsrunde
16:00 Gesamtstrecke 37. ADAC Zurich 24h-Rennen Start
Sonntag, 24. Mai 2009
16:00 37. ADAC Zurich 24h-Rennen Zieleinlauf
Een leuk initiatief van Renault.
http://www.autosport.nl/news/17477/div_alle_race-renaults_welkom_tijdens_24-uur_nürburgring!.html
Een zeldzame vogel aan de start:
Holden wieder bei den 24h am Nürburgring
Der Australier Mal Rose plant auch 2009 wieder ein Engagement bei den 24 Stunden am Nürburgring.
www.gt-eins.de
PorscheGT
08-04-2009, 01:51
Er rijden ook 2 van die Lexus LF-A's mee .. Met op een van de twee Armin Hahne/Jochen Krumbach/Akira Iida , ook een deftig trio als je het mij vraagt :)
Wat nieuwtjes voor de deelnemerslijst.
VW komt met een aantal scirocco's. Waarvan 2 op aardgas en 3 op benzine.
De 2 op aardgas worden bestuurd door de volgende Bernd Ostmann, Peter Wyss, John Barker. Peter Terting, Thomas Klenke, Vanina Ickx en Klaus Niedzwiedz
De 3 benzinemodellen door.Giniel de Villiers,Carlos Sainz, Dieter Depping. De 2de met wat junioren Jimmy Johansson, Florian Gruber, Nicki Thiim, Martin Karlhofer. De 3de zijn wat formule piloten Congfu Cheng, Carlo van Dam,Franck Mailleux en bijgestaan door Altfrid Heger. (bron: 24h-rennen.de)
De BMW fabrieksrijders Augusto Farfus, Jörg Müller en Andy Priaulx rijden met een BMW M3 GT4. Priaulx heeft deze wagen vorige zaterdag al getest met een vln race. (bron: racingworld)
Audi komt met 4 R8's. 2 daarvan ingezet door Phoenix en 2 door Abt.
Phoenix rijdt met Stuck, Biela, Pirro en Fässler. De 2de is voor Stippler, Basseng en Rockenfeller. Dus geen Basseng bij de Land Porsche.
Abt rijdt met Ekström, Scheider en Werner. Op de 2de zit een Belg. Nl JF Hemroulle. Samen met Abt, Kaffer, Luhr.
(bron: 24h-rennen.de)
gwyllion
22-04-2009, 10:37
Wow, Audi gaat ervoor. Waarom geen 5de wagen met Kristensen, McNish en Capello? ;)
PorscheGT
22-04-2009, 14:11
Ik dacht ook gelezen te hebben dat er nog minstens 1 R8 ging bijkomen van een ander team .. Het gaat toch weer een redelijk sterk deelnemersveld worden dit jaar, met o.a. Land Motorsport (die vorige week nog zwaar crashte) was bezig met Wurz/Hakkinen/Schneider, maar daar was nog niks van zeker en is waarschijnlijk iets teveel van het goede :) ..
EDIT: de lijst staat net online :) HIER (http://adac.24h-rennen.de/uploads/media/Vorlaeufige_Starterliste_21_04_2009.pdf)
Toch redelijk veel kanshebbers denk ik .. De R8's natuurlijk, Manthey RSR (Tiemann/Dumas/Lieb/Bernhard); Manthey Cup (Collard/Henzler/Lietz), Alzen (Jurgen/Uwe/Menzel/Schwager); Mamerow Cup, winnaar laatste VLN-race, (Mamerow/Arnold/xx); Raeder staat met een GT3, zal sowieso kans maken; Land RSR (Wolff/?Wurz?/?Hakkinen?); Schubert (Hurtgen/Sorlie); en waarom Muhlner ook niet, reed top-3 vorige VLN race ..
Kan toch weer mooi worden ;)
RJN met een 370Z. Iemand een foto van deze wagen?
PorscheGT
22-04-2009, 15:56
http://20832.com/images/2009/090418_r/renntv_20090418_1119_45273.jpg
Bedankt! :)
Een vrij standaard uitvoering zo te zien.
Dit jaar toch behoorlijk wat minder deelnemers als de vorige jaren.
Dit jaar zit het deelnemersveld zo rond de 180.
De vorige jaren schomelde het deelnemersveld zo rond de 220.
Toch een redelijk groot verschil.
[QUOTE=PorscheGT;247060]Ik dacht ook gelezen te hebben dat er nog minstens 1 R8 ging bijkomen van een ander team .. Het gaat toch weer een redelijk sterk deelnemersveld worden dit jaar, met o.a. Land Motorsport (die vorige week nog zwaar crashte) was bezig met Wurz/Hakkinen/Schneider, maar daar was nog niks van zeker en is waarschijnlijk iets teveel van het goede :) ..
Die R8 die je bedoelt zal die blauwe zijn die tijdens de VLN steeds meedoet.
Maar rijden doet die toch niet veel. Staat meer stil dan die rijdt.
Wat nieuwtjes voor de deelnemerslijst.
VW komt met een aantal scirocco's. Waarvan 2 op aardgas en 3 op benzine.
De 2 op aardgas worden bestuurd door de volgende Bernd Ostmann, Peter Wyss, John Barker. Peter Terting, Thomas Klenke, Vanina Ickx en Klaus Niedzwiedz
De 3 benzinemodellen door.Giniel de Villiers,Carlos Sainz, Dieter Depping. De 2de met wat junioren Jimmy Johansson, Florian Gruber, Nicki Thiim, Martin Karlhofer. De 3de zijn wat formule piloten Congfu Cheng, Carlo van Dam,Franck Mailleux en bijgestaan door Altfrid Heger. (bron: 24h-rennen.de)
De BMW fabrieksrijders Augusto Farfus, Jörg Müller en Andy Priaulx rijden met een BMW M3 GT4. Priaulx heeft deze wagen vorige zaterdag al getest met een vln race. (bron: racingworld)
Audi komt met 4 R8's. 2 daarvan ingezet door Phoenix en 2 door Abt.
Phoenix rijdt met Stuck, Biela, Pirro en Fässler. De 2de is voor Stippler, Basseng en Rockenfeller. Dus geen Basseng bij de Land Porsche.
Abt rijdt met Ekström, Scheider en Werner. Op de 2de zit een Belg. Nl JF Hemroulle. Samen met Abt, Kaffer, Luhr.
(bron: 24h-rennen.de)Geen Verbist dus dit jaar bij VW.
PorscheGT
23-04-2009, 00:06
Ik dacht ook gelezen te hebben dat er nog minstens 1 R8 ging bijkomen van een ander team .. Het gaat toch weer een redelijk sterk deelnemersveld worden dit jaar, met o.a. Land Motorsport (die vorige week nog zwaar crashte) was bezig met Wurz/Hakkinen/Schneider, maar daar was nog niks van zeker en is waarschijnlijk iets teveel van het goede :) ..
Die R8 die je bedoelt zal die blauwe zijn die tijdens de VLN steeds meedoet.
Maar rijden doet die toch niet veel. Staat meer stil dan die rijdt.
Nee ik had dacht ik op gt-eins gelezen dat een van de R8's uit de ADAC GT Masters ook de 24u op hun programma hadden staan ..
Wat ik begrijp is dat de organisatie wijzigingen heeft doorgevoerd zodat GT3 wagens voor de eindoverwinning kunnen gaan.
Das Team Zakspeed nutzt die am kommenden Samstag, 04. April 2009, beginnende BFGoodrich Langstreckenmeisterschaft um die weitreichenden Testfahrten mit der neuen Viper Series II abzuschließen.
...
Das Fahrzeug wird gemäß FIA GT3 – Spezifikation homologiert und ist somit auch innerhalb der BF Goodrich Langstreckenmeisterschaft und beim ADAC 24 Stunden Rennen startberechtigt.
http://www.zakspeed.de/the-motorsport-company/index.php?id=445&module=news-01-content-vln&pid=0&mid=217
Dus met een reglement dat positief is voor GT3's zou je zeggen dat Zakspeed met hun nieuwe Viper GT3 tevreden moet zijn, echter op autosport.nl staat het volgende:
Wat de organisatie niet meer wil, is een totale dominantie van Porsches, zoals dat in de afgelopen jaren het geval was. Daarom is een speciale commissie in het leven geroepen, met onder anderen oud-coureur Klaus Ludwig en ex-Toyota-F1-motorenman Norbert Kreyer, die voor de onderlinge technische gelijkwaardigheid van de deelnemende auto’s moet zorgen. Dat zorgde voor luid gekrakeel, want niemand is natuurlijk blij met restricties, zeker niet in het Porsche-kamp. Peter Zakowski, die met zijn Zakspeed-team met een nieuwe Dodge Viper wilde deelnemen, trok zijn inschrijving terug.
http://www.autosport.nl/news/17712/div_prominente_inschrijvers_24h_n%C3%BCrburgring,_ veel_belangstelling_nederlanders.html
:confused::confused::confused:
PorscheGT
07-05-2009, 17:52
Nieuwe deelnemerslijst staat online HIER (http://adac.24h-rennen.de/uploads/media/Vorlaeufige_Teilnehmerliste_6_05_2009.pdf)
Huertgen en Sorlie krijgen snel gezelschap bij op de Z4 ;) Farfus en Dirk Muller .. En Uwe Alzen komt met een eigen team met een 997 Cup samen met Sascha Bert ..
Weet iemand waarom dtm astra van schall nooit mee doet met de 24h ?
DTM wagens zijn niet toegestaan in de 24h.
Weet het niet zeker maar ik dacht dat de 24h race een andere organisatie is dan VLN.
ahzo spijtig, enkele jaren terug konden die dtm astra's toch goed meedoen vooraan. net als de audi tt dtm
Toch geen Land Porsche dit jaar. Als ik het een beetje goed begrijp mag Toto Wolff niet starten van de dokters. Hij zou nog niet volledig hesteld zijn van zijn crash enkele weken geleden.
bron: www.land-motorsport.de
Ik neem ook deel met mijn blauwe Clio (nr 240).
Foto's zijn welkom ;)
Ik neem ook deel met mijn blauwe Clio (nr 240).
Foto's zijn welkom ;)
Als je Hedwigs-Hohe paseert en je zie daar een Belgische vlag wapperen, zwaait dan maar is, of flikker maar is met je lichten.
GT3's zijn oorspronkelijk niet gebouwd voor races over 24 uur, toch gaan er maar liefst 22 van start a.s. zaterdag op de Nordschleife! GT4 valt dan weer tegen, slechts 6 stuks.
De kans is zeer groot aanwezig dat een GT3 met de overall zege aan de haal gaat gezien de kwaliteit van bepaalde teams in deze klasse.
Eerste vrije training is afgelopen. http://217.7.216.108/v3_result.php?db=24h2009&veran=1&typ=T&lauf=1001001&modus=0&klasse=0&cp=1
Porsche op kop, op de voet gevolgd door Audi (met Hemroulle op 3), Ford en Corvette... BMW lijkt me voorlopig nog niet bij de zaak... Maar dit wordt vast en zeker een uiterst spannende editie!!! ;)
Raeder Ford GT op pole. Verrassend, ik had Manthey of Audi verwacht. Ben alleen bang dat de Ford de 24 uren niet gaat halen vanwege technische redenen.
Live video stream (onder voorbehoud):
http://tv.audi.de/#/01
http://tv.audi.de/#/02
http://www.justin.tv/yaahman
Radio Le Mans doet ook live verslag van de race.
De wagens zijn nu bezig aan hun opwarmronde, de spanning stijgt! ;)
Oei oei, die GT3's toch...
Rond middernacht zat het nog redelijk dicht bij elkaar. Manthey #1 op kop met 55s voor op Audi #99 (dacht ik :)) die op zijn beurt 26s voorsprong heeft op zijn eerste achtervolger!
PorscheGT
24-05-2009, 09:52
1 99 Audi R8 LMS Basseng Marc , Fässler Marcel , Rockenfeller Mike , Stippler Frank 112 17:21:31.752
2 1 Porsche 911 GT3 RSR Bernhard Timo , Lieb Marc , Dumas Romain , Tiemann Marcel 112 17:22:57.252 +1:25.500
3 2 Porsche 911 GT3 Cup S Collard Emmanuel , Henzler Wolf , Lietz Richard , Werner Dirk 112 17:27:07.658 +5:35.906
4 97 Abt Audi R8 LMS Abt Christian , Hemroulle Jean-Francois , Kaffer Pierre , Luhr Lucas 112 17:29:36.536 +8:04.784
Dit gaat nog spannend worden :)
PorscheGT
24-05-2009, 11:36
de leidende Audi in de problemen, Manthey waarschijnlijk op weg naar de 4de zege op rij :)
de leidende Audi in de problemen, Manthey waarschijnlijk op weg naar de 4de zege op rij :)
Fingers crossed. :p
PorscheGT
24-05-2009, 16:41
Race afgelopen, Manthey wint voor de 4de keer op rij! Toch een prachtige 2de plaats voor Hemroulle ook .. De 2de wagen van Manthey eindigde 3de ..
R@ce@holiC
24-05-2009, 16:54
Schitterend, 4x op rij, maar toch hun moeilijkste tot nu toe!
Schiterend resultaat voor Hemroulle.
Dus zo slecht zijn die GT3's dan toch niet voor lange wedstrijden.
Was gisteren daar.
Het had veel weg van een sprint race.
Zeer mooie koers.
Het was 1 van de mooiste 24 uren van de Ring die ik al gezien heb.
Al een verassing tijdens de quali, met de Ford GT op pole. (Manthey heeft zelf geen poging gedaan om hun tijd te verbeteren, ze hebben hun pits zo'n 20 min voor het einde van de quali al verlaten)
Dan met de race een spannende en leuke wedstrijd gezien.
Denk dat ze zo'n 18 uur een sprintkoers hebben gereden,
Ook al de Belgen die gestart zijn, zijn ook allemaal aangekomen.
Voor de rest:
-Een zeer leuke week gehad (van dinsdag tot zondag)
-Weer waanzinnig veel toeschouwers, dacht zo'n 235.000
-Tijdens de race de Lexus van Hahne zien gerepareerd worden boven op de Hohe Acht. Gewoon op een bosweg zaten ze (denk de cardan) te vevangen.
-Korso op woensdag blijft toch iets leuks.
-Het voorprogramma op de Nordschleife is magertjes.
-Stalend weer
-Tijdens de race de Lexus van Hahne zien gerepareerd worden boven op de Hohe Acht. Gewoon op een bosweg zaten ze (denk de cardan) te vevangen.
:worship: Het bewijs dat de 24h van de nurburgring is nog eens een echt avontuur is.
Als je Hedwigs-Hohe paseert en je zie daar een Belgische vlag wapperen, zwaait dan maar is, of flikker maar is met je lichten.
Ehh, Tom,
Heb de Belgische vlag niet gezien. En daar ik het circuit niet ken heb ik geen flauw idee waar jij zat.
't was een onvergetelijke ervaring!
Heb je soms geen foto's en/of video van mij?
Hier mijn verslag. Het verslag met meer foto's op www.fjracingteam.be
Man man man... ,
Goed en wel terug van een "Once in a lifetime experience". Echt waar, niet te schatten.
Wat een ervaring, 'k heb er eigenlijk geen woorden voor.
Zo veel volk, ambiance, gezelligheid, mooi weer, ...
Én wat een moeilijk circuit! Hobbelig, heuvelachtig, lang ;) ... ’t is een rollercoaster.
Dat F1-circuit is makkelijk, maar de Nordschleife is andere koek! Zeker als je niet weet of er een snelle, trage, linkse of rechtse achter die heuvel (of vangrail) zit. Een echte uitdaging. Zoals Christophe Legrand, deelnemer van de Belgische Clio Cup 2009, ook zei, Francorchamps is mooi, maar Blanchimond en de Radillon is niets vergeleken met de Nordschleife ;) Een 25 km lang circuit met meer dan 100 bochten, het Formule 1 circuit + de Nordschleife of "Green Hell" genaamd. Nu weet ik ook waarom. En dit dan nog tijdens de Internationale 24u van de Nürburgring. Dus voor 235.000 toeschouwers waar ik de gekste toestanden heb gezien. Die maken er, een ganse week, een reuze feest van !
Beginnen bij het begin.
Toen we aankwamen dienden we ons met de Trafic met aanhangwagen en Vano-Mobil motorhome via het F1-circuit naar de paddock te begeven. Dat circuit is mooi, breed, vlak, ... Voor Mauro, bij mij in de Trafic, en Cathérine, aan het stuur in de Motorhome, was dat al een hele belevenis ! Alexander sliep. Ik was net op tijd voor een rondje met de Rookies-bus. Met een bus over de Nordschleife begeleid door een professionele piloot die ons het circuit voor de eerste keer toonde en de gevaarlijke punten aanduidde. Ik zat bij Christophe Legrand, de enige Vlaming in de Belgische Clio Cup 2009. Iedereen was verbaasd over het circuit. Dit moet je zien om te geloven. Ik had al You-Tube filmpjes bekeken om het circuit al een beetje in mijn hoofd te krijgen, maar het is toch iets anders in het echt. Zelfs met de bus voelden we al G-krachten van het op en neer gaande circuit en toen die de carrousel indook was iedereen des te meer onder de indruk. Wij roekies waren van plan het rustig aan te pakken en zeker geen gekke dingen te doen en te genieten van dit evenement. Eveneens waren we onder de indruk van de vele 'supporters' rond het circuit. Elke weide en plaats tussen de bomen zaten ze met tenten, podiums met daarop zetels, 4-zit sofa’s en pergola’s, mega boxen, véél bier en plezier. Ze maken er echt een week feest van tot een stuk in de nacht met de nodige luide muziek, vuurwerk, ... Een kermis heeft er niets aan.
Misschien ook nog eens wat over ons startveld. Eerst hebben we de Duitse PROCAR klasse. Dat is een Duits tourwagen kampioenschap. Klasse 2 was de Clio 3 Cup in cup configuratie (25 deelnemers) en de derde klasse waren alle andere Renault Sport race wagens zoals Clio 3 Cups die niet meer 'origineel' waren, zoals grotere remmen, getunde motoren, al dat er toch een paar in onze groep zaten waar wij onze twijfels bij hebben van hun vermogen, Clio 2, R5 turbo’s, R11, Alpines, Méganes, enkele Mégane Trophys, ... Meer dan 110 Renaults.
Een zeer mooi startveld! Geen twijfel aan. Piloten kwamen van over gans de wereld : Duitsland, Amerika, Frankrijk, Nederland, Portugal, Engeland, België, ... en dan waren er ook nog negen Chinesen in de Clio Cup klasse. Ze waren met 14 die een nieuwe Clio Cup aanschaften om een race in Frankrijk te rijden, daarna waren er nog 9 en trokken ze naar hier. Ze volgden gelukkig een racecursus op de ring en hadden dus ook al een klein beetje kennis van het circuit. Maar nog niet genoeg om voluit te gaan. Die cursus had ik ook beter kunnen volgen, maar daar hing wel een pittig prijskaartje aan denk ik. En, 't is voor de fun dat we het doen hé.
Eerst met de auto naar de 'technische keuring'. Daar zagen ze de gaatjes in mijn remschijven van de Mégane RS F1-team, en geen folie aan de binnenkant van mijn ruiten. Het Axl Gold Racing team plaatste de remschijven met nieuwe remblokjes en folie en dan terug voor controle. Ok, onze auto was conform. Dan naar de breefing waar we tussen de 24-uren rijders zaten. Voornamelijk in het Duits en een beetje Engels. De rookies kregen een N op de achterruit. De koersdirectie had een beetje schrik van wat al die Renault's, waarvan vele rookies, op ‘hun Ring' gingen uitsteken. Dat kwam niet goed, zagen we ze denken. De breefing liep een beetje chaotisch, eerst in Duits, dan in't Engels. Dan vlug in onze auto voor de eerste, 80 min. kwalificatie. Het vertrek verliep eveneens chaotisch. Door de vele wagens, en de toch niet door iedereen begrepen breefing.
Verslag was te lang om in één keer te posten dus hier onder deel 2:
En dan het échte werk.
We vertrokken allemaal gelijk. Eerst een vol F1 rondje en dan de ring opduiken. Mijn eerste rondjes op de ring. Sch-"beep", was dat? Dat denkt iedere rookie na een paar bochten al op de Nordschleife! Zo smal, vangrail zo dicht, zo hobbelig en zo snel. En wat een drukte. Trage en snellere wagens, kijken hoe het circuit gaat, spiegels in de gaten houden, amai, die eerste ronden waren 'Hell' ;) De opnieuw afgedraaide remschijven waren nog krom. Ik had nog veel trilling tijdens het remmen wat mijn aandacht toch een beetje afleidde. Ik ben die 80 min. blijven rijden om zoveel mogelijk rondjes te kunnen rijden en de baan onder de knie te proberen krijgen. Al zeggen ze dat je minimum 50 rondjes moet gereden hebben om het een beetje te kunnen. Zeven rondjes heb ik kunnen rijden waarvan een 2-tal achter een Clio 2, aan een tempo dat ik kon volgen en zo het circuit te leren. Ik had de 26e tijd in de Clio 3 Cup klasse. Met 11 min 55 had ik de 24e tijd. Voorlaatste, euh hum.
De koersdirectie was verbaasd dat er geen enkel incident geweest was. We zaten toch met snelle kenners en trage rookies op een smal circuit, ... 's avonds waren we uitgenodigd in de Renault tent voor een barbecue en konden we met andere piloten onze ervaringen wisselen. Woorden kwamen we te kort. Een gezellige en joviale bedoening. Dat was gans het evenement zo.
De volgende dag, 2e kwalificatie.
Dan toch maar nieuwe remschijven geplaatst. De kwalificatie begon vlotter en ik ging direct de ring op om zo verkeer te vermijden. Een goeie keuze, alleen jammer dat er geen auto voor mij zat met vergelijkbaar tempo, maar ja, ge moogt niet alles willen hé. Nadeel hiervan is dat ik geen tijdsregistratie heb van die eerste ronde. Nu ja, 't was toch zeer op het gemak om het circuit verder te leren kennen. Na 2 rustige rondjes, als je dat rustig kan noemen, ben ik binnen gekomen op mijn bandendruk te controleren. Bleek dat ze achteraan nog koud waren. veel te traag gereden dus. Ok dacht ik, tempo verhogen, we gaan er eens een lap op geven. Maar met de nodige marge, bochten waar ik niet 100% zeker van was ging ik steeds, te traag in.
Op sommige stukken zat ik in 6e tegen de toerentalbegrenzer en dan duik je een 'put' in, begint de achterkant heen en weer te gaan en moet je vol in de remmen voor een bocht. Opperste concentratie is een must! Zeker daar er verschillende stukken op elkaar gelijken maar de volgende bocht traag en snel is. Dat was waarschijnlijk ook de Chinees die mijn hum, snelle ronde verkl..te, zijn fout. Plots kreeg ik vele gele vlaggen te zien en moest ik zeer traag gaan rijden, een saftywagen stil op de baan, dat hadden we vernomen in de breefing bij een procedure waar een wagen gevaarlijk op het circuit staat. Nu ja, staan was hier niet echt van toepassing. De baan vol brokstukken en een Clio op zijn dak. Ze waren net de Chinees in de ziekenwagen aan het steken, maar hij had gelukkig niets. Sterke en veilige wagens hé die Renault's. Het circuit ging daar niet snel vrij zijn dacht ik en ben dan maar de pits in gereden daar ik toch geen betere tijd op de klok kon zetten dan ik al had. Even uitblazen. Dan terug de baan op met de hoop een betere tijd op de klok te krijgen. 'k was weer redelijk bezig toen ik eerst een reparatiewagen voor mij kreeg, die ik vlot voorbij kon maar een beetje later was het rode vlag en einde oefening. Ze moesten 36 meter vangrail herstellen. Geen betere tijd kunnen rijden dus bleef ik op de voorlaatste startplaats.
En dan, DE RACE !
Eerst dienden we allemaal per startgroep te gaan staan. Wij, groep 2, in het midden. Dan het circuit op rijden en onze plaats zoeken op de F1 startlijn. Amai, mooie startgrid, al die Renault's.
Na een tijdje begonnen we de opwarm- en formatieronde. Nu ja, 25 km banden opwarmen is wat van “Trop is te veel”. Het laatste rechte stuk was ideaal voor het laatste beetje op te warmen en voor de laatste bocht reden we mooi in formatie. Ik hield toch wat afstand om alles mooi te kunnen aanschouwen. Iedereen kwam zonder veel kleerscheuren door de eerste bochten. Ik kon een Chinees op de F1 circuit inhalen en daar bleef het bij.
Op de Nordschleife was ik van plan niemand in te halen. Nog niet vertrouwd bent met de baan en dus wou ik zeker geen risico’s nemen. Maar snel bleek dat ik een groepje van 4 voor mij niet durfde volgen dus besloot ik maar mijn eigen tempo verder te rijden. De nieuwe remschijven zijn ondertussen ook krom getrokken maar ik probeerde mij er niets van aan te trekken. Daar ik het circuit een klein beetje onder de knie begon te krijgen draaide ik een 11 min 19 sec 400. Toch al een stuk beter dan tijdens de kwalificatie en zonder echt iemand te volgen. Hier en daar kwamen we een Chinees die tegen de vangrail hing. Zie je wel dacht ik, beter je eigen tempo te rijden, ... Dus won ik zo nog enkele plaatsen. Het duurde niet lang of in had groep 3 in mijn spiegels. Dat waren de getunde wagens en dus veel sneller dan wij, plus hadden die eerste wel parcourskennis. Amai, die vlogen mij voorbij met voorop een kleine, lage, gele Alpine A110 met in zijn slipstream, als die wel een slipstream heeft, een Clio III, ...
Die gingen snel. Ik probeerde niet te veel in hun weg te rijden. Ze reden in verschillende groepjes van 3, 4 en toen er zo een paar voorbij waren, bleef het kalm wat achter mij daar die bijna even snel reden als mij. De Mégane Trophys heb ik niet gezien, die waren al uitgevallen. In die groene zat trouwens een BD, Bekende Duitser, een zanger of zo. De 4 raceronden waren veel te snel voorbij en we reden als 17e onder de finishvlag. Terug de paddock binnen en we konden het navertellen. 't is echt met geen woorden te beschrijven. Een SUPER ervaring!
Iedereen was het er over eens, hopelijk organiseren ze dit volgend jaar terug!
's Avonds in de Renault tent werden er nog bekers uitgereikt.
Voor de eerste per land. Ik was de derde Belg, van de drie, 'k zal het er maar bij schrijven. De Chinees die op zijn dak lag kreeg de pechprijs en kon er even veel met lachten als iedereen. Het was echt gezellig.
De foto's zeggen veel, de video iets meer, maar dit moet je eigenlijk mee maken echt te weten wat dit is.
It can’t get any better than this!
Iedereen was vol lof en dit evenement is zeker voor herhaling vatbaar!
Ik kan enkel iedereen bedanken die dit mogelijk maakte voor mij.
Renault Duitsland voor de organisatie van dit prachtig evenement. Axl Gold Racingteam voor de assistentie.
Mijn familie voor hun steun en dat ik dit mag doen van hen ;)
Alle deelnemers voor hun fair play en het maken van de sfeer.
Jammer dat mijn camcorder het niet aan kon en uit viel tijdens het rijden. Met het materiaal dat er is kan ik wel een leuk filmpje maken. MOVIE IS COMMING SOON!
Voor 2010:
Zou plaatsvinden van 13 tot 16 mei, met hemelvaart
www.24h-rennen.de
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.