PDA

View Full Version : Welke klasse gaat verdwijnen in de komende 3 jaar?


Mark
10-11-2008, 23:42
Het is crisis en we voelen de klappen in onze sport. Dat moet toch ergens gevolgen gaan hebben voor bepaalde single seater klassen. Er zitten een aantal klassen tussen die gebaseerd zijn op toekomstige inkomsten ;)

U kunt kiezen voor meerdere klassen ;)

Mark
10-11-2008, 23:51
A1GP: hedgefund RAB ligt op apegapen
Superleague Formula: Leuk idee, verkeerde timing. Kunnen de organisatoren niets aan doen helaas.
F3: Denk aan het italiaans F3 kampioenschap
Anders: Formula 16, was dit jaar al een drama.

Neo-242
11-11-2008, 00:09
Ik vraag mij af of Renault de kraan niet stilaan gaat dichtdraaien. F1, World Series, Megane Trophys, Clio Trophies, Formule Renault, GP2 Motoren, enz...

Er zal toch ergens bespaard moeten worden denk ik zo?

Belle
11-11-2008, 00:43
Ook ik denk aan A1GP, Superleague en Formula 16.

Ieder jaar is er wel onzekerheid rond de A1GP en een financiële crisis zal in dit geval geen extra zekerheden bieden. Dus daar heb ik al mijn twijfels.

De Superleague Formula is een leuke serie op zich, maar de bijna lege tribunes zullen hierbij ook wel een rol spelen. Maar wie weet geven ze het nog een 2de kans.

Ik vrees ook voor de Formula 16. De teams met hun ex-1600 wagens zie ik niet snel terugkeren aangezien ze 3-4 seconden moesten afgeven op hun 'Gloria-rivalen'. En bovendien waren er bijna geen 1600 wagens op de startgrid.
Het is een nochtans een mooie opstapklasse maar ik denk dat dat nu de 2.0 zal worden...

Baron
11-11-2008, 01:17
Ik denk ook dat de Superleague Formula in pole-position staat om te verdwijnen. Lege tribunes, geen omkadering en ook in het voetbal slaat de crisis toe. Wat eerst verdwijnt als je moet besparen zijn de randfenomenen. Dat geldt ook voor het voetbal: dus exit Superleague Formula.

Persoonlijk zou ik liefst een verdoorgevoerde vereenvouding in het eenzitterswereldje willen zien. Net zoals vroeger F1, F2, F3 en daaronder de promotieformules zoals Formule Ford en Formule Renault. Duidelijker, overzichtelijker en goedkoper dan nu.

Belle
11-11-2008, 01:24
Persoonlijk zou ik liefst een verdoorgevoerde vereenvouding in het eenzitterswereldje willen zien. Net zoals vroeger F1, F2, F3 en daaronder de promotieformules zoals Formule Ford en Formule Renault. Duidelijker, overzichtelijker en goedkoper dan nu.

Daar ben ik ook voorstander voor. En zoals Mark al aangaf in een andere topic: dat ze gewoon back to basics gaan. Maar ja, dan dreigen er weer 'bepaalde teams' dat ze uit de serie stappen...:rolleyes:

buchinski
11-11-2008, 13:43
Persoonlijk zou ik liefst een verdoorgevoerde vereenvouding in het eenzitterswereldje willen zien. Net zoals vroeger F1, F2, F3 en daaronder de promotieformules zoals Formule Ford en Formule Renault. Duidelijker, overzichtelijker en goedkoper dan nu.

Vergeet niet dat de eenvoudige filiére F3-F2-F1 bestond in de dagen dat er een zeer stabiel F1 reglement was, zeer onderscheiden gebieden voor endurance en GT/toerisme races en (!) nauwelijks betrokken "constructeurs" bij de F1. Heden ten dage zijn er teveel "top" klasses die elk hun eigen feeder categorie hebben en elk van die categorieën heeft zijn eigen bestaansrecht. En elk van de betrokken constructeurs binnen de F1 wil wel zijn eigen privé feeder categorie hebben als het even kan.

De eerste afsplitsing in de rechtlijnige feederseries is er net gekomen omdat de F1 zijn overtollige stock aan Cosworths wou slijten in een eigen toeleveringscategorie. Vanaf de invoering van de F3000 in 1985 is het enkel van kwaad naar erger gegaan.

Bovendien was het nu ook weer niet zo heel duidelijk eens je onder de F3 dook. Je had diverse Formule Ford kampioenschappen alsook de Fransen met hun Formule Renault kampioenschap en de Italianen met hun Gloria, Arcobaleno, Azurro en wat al niet meer. De Duitsers hadden dan nog Formule VW en Super VW evenals de Formule BMW.... Er bestonden nationale kampioenschappen F3, de Europese F3 en de Engelsen hadden met het Aurora kampioenschap ook nog eens een eigen F1/F2 kampioenschap.

Baron
11-11-2008, 19:46
Strikte rechtlijnigheid is er inderdaad nooit geweest. Ook vroeger waren er zijdelingse kampioenschappen zoals Formule 5000 en Aurora. En je had inderdaad nationale en Europese kampioenschappen in F2, F3, Formule Renault, Formule VW en Super VW, Formule Ford en Super Ford, enz....

Maar toch zat er over het geheel een duidelijker pyramidesysteem in. De F1 was de absolute top, daaronder de F2, de F3 en dan de lagere promotieklassen.
Met de komst van de grote constructeurs in de F1 en hun parallelle feeder-series is het allemaal ingewikkelder geworden.
Formule 1, Formule 3, GP2, A1GP, World Series, Superleague Formula, Formula Masters, F3000 Italia, Formula Palmer, Formule BMW, Formule Renault, EuroBOSS.... Het begint op een onontwarbaar kluwen te lijken. Als kenner is het al moeilijk om al die klassen uit elkaar te houden; maar begin dat eens uit te leggen aan een autosportleek of een potentiële sponsor. :rolleyes:

buchinski
11-11-2008, 23:48
Als kenner is het al moeilijk om al die klassen uit elkaar te houden; maar begin dat eens uit te leggen aan een autosportleek of een potentiële sponsor. :rolleyes:

Nu blijft het mijn overtuiging dat wie iets WIL begrijpen ook de moeite zal doen om het te begrijpen. Als ik kijk naar andere sporttakken dan is mij dat ook niet altijd zo duidelijk. Ik weet ook niet over wie het nu net gaat als men begint met liefhebbers, pre-miniemen, duiveltjes, scholieren, verschillende soorten aan provinciale klasses om dan nog te zwijgen over het bizzarre klassificatiesysteem in de tennis....

Het gebrek aan mainstream tv coverage doet aan de autosport-zaak geen goed.

Mark
12-11-2008, 00:01
Wat eerst verdwijnt als je moet besparen zijn de randfenomenen. Dat geldt ook voor het voetbal: dus exit Superleague Formula.

Voor zover ik het business-model van deze klasse heb begrepen hoeven de clubs niets te betalen voor hun deelname. Ze hoeven alleen de "merknaam" ter beschikking te stellen. Met als return de mogelijke inkomsten van tv-rechten, tickets en merchandise.

Echter de investeerder(s) acher deze klasse hadden deze rampspoed ook niet kunnen voorzien. De vraag is over welke (lange) adem dit hedgefund/venture capatilist/andere vorm van investeeerder beschikt. Neemt niet weg dat ik geen 5-jarig jubileum verwacht van deze klasse ;)

buchinski
12-11-2008, 00:04
Formule 1, Formule 3, GP2, A1GP, World Series, Superleague Formula, Formula Masters, F3000 Italia, Formula Palmer, Formule BMW, Formule Renault, EuroBOSS.... Het begint op een onontwarbaar kluwen te lijken.

Hoewel bijna elk van die categorieen zijn eigen bestaansrecht heeft. Er is niet meer zo maar één topcategorie, er zijn er meerderen. F1 blijft een kampioenschap met een rijderstitel en een constructeurstitel. A1GP is een competitie tussen verschillende NATIES, Superleague is een competitie tussen verscheidene VOETBALteams.

Niet alle feederseries leiden naar de F1. In principe enkel de F3, GP2 en de World Series en de F3000. De rest zijn slechts stadia in een rijder zijn opleiding en ervaring. Dingen als EuroBoss zijn eerder te klasseren onder liefhebberij en "historics" dan dat ze een echte carrierestap zijn. Formula Palmer en BMW zijn instapcategorieen. Formule Renault en F3 zijn verplicht lesmateriaal en de F3000, IFM en World Series zijn de cursussen voor "gevorderden". Daarna beslis je naar de GP2 te gaan, SF of A1GP. De GP2 is daarbij de meest logische stap om naar de F1 te geraken.

Ieder van de categerieen heeft op zich zijn bestaansrecht omdat er wezenlijke budgetverschillen zitten tussen categorieen. Reken 200.000 euro voor een seizoen FRenault 2.0, verdubbel dat bedrag voor F3, verdubbel nog eens voor World Series en verdubbel dan nog eens voor GP2. Als men rechtlijnig F3-GP2-F1 gaat dan zijn de budgetten niet meer te overzien. Tussenstapjes als de IFM en de SF worden dan interessante alternatieven om eens een jaartje als wachtkamer te dienen.

Mark
12-11-2008, 00:11
Het gebrek aan mainstream tv coverage doet aan de autosport-zaak geen goed.

Is dat er dan ooit geweest? Kan me niet herinneren dat autosport ooit salon-fahig is geweest. In de jaren 70 was F1 nauwelijks op TV te zien, behalve de lokale GP in ieder land. En toch was het toen al populair............het is aan Bernie te danken dat de F1 zo'n hausse heeft meegemaakt eind jaren '80 en de daarop volgende jaren.

Junior series? Volgens mij nooit echt prime-time op TV geweest. Het zou leuk zijn als je ooit eens een F3-wedstrijd zou zien op Canvas of Nederland 2. De meeste waardeloze voetbalwedstrijden en modderfietswedstrijden komen wel voorbij op dergelijke kanalen.

Tja, wat is de oorzaak daarvan? Ik schrijf het toe aan de nationale bonden. Die moeten maar eens een lobbyist aannemen die onze sport op de buis krijgt (voorzien van een leuke cheque). Dan betaal ik graag 10€ per jaar meer voor mijn verguisde RACB-licentie ;)

buchinski
12-11-2008, 00:19
Voor zover ik het business-model van deze klasse heb begrepen hoeven de clubs niets te betalen voor hun deelname. Ze hoeven alleen de "merknaam" ter beschikking te stellen. Met als return de mogelijke inkomsten van tv-rechten, tickets en merchandise.

Echter de investeerder(s) acher deze klasse hadden deze rampspoed ook niet kunnen voorzien. De vraag is over welke (lange) adem dit hedgefund/venture capatilist/andere vorm van investeeerder beschikt. Neemt niet weg dat ik geen 5-jarig jubileum verwacht van deze klasse ;)

Zoals je hierboven zegt steunen veel categorieen op sponsorinkomsten en media rechten. Er staren er hier nogal dikwijls eens mensen zich blind op de toeschouwers en de lege tribunes. Dat maakt niet veel uit dat er geen toeschouwers zijn. Als de show maar wordt verkocht en wordt uitgezonden. Daar lijkt het bij de Superleague wel snor te zitten.

De zware steun van Renault aan de autosport brengt (op uitzondering waarschijnlijk van het F1 team) deze constructeur meer op dan dat het kost heb ik zo de indruk. We zitten bijvoorbeeld met Engelse, Italiaanse, Zwitserse, Europese, Noord- en Westeuropese cups iin de Formule Renault 2.0. Jaarlijks tientallen wedstrijden die echter allemaal startvelden van 20 tot 30 wagens hebben. Idem dito voor de Clio's, weer een nieuwe Megane voor de nieuwe Europacup, de World Series heeft men doelbewust beperkt tot 30 wagens... De présence in de autosport legt Renault, dat via Mecachrome ook nog eens de GP2 series mag verzorgen, blijkbaar geen windeieren.

Er is slechts één kroniek van een aangekondigde dood : de Formula Master. als het de FIA heren belieft dan zal deze opgaan in een GP3 klasse. Op nationaal vlak zie ik inderdaad en zeer helaas de Formule 16 niet van de grond komen. Voor de rest zie ik goed gevulde startvelden in quasi alle openwheeler categorieen. als is dat blijkbaar ook niet noodzakelijk. De F3000 Euroserie moddert al jaren aan met een veld van 10-12 auto's en vindt constant rijders die willen meedingen aan een wedstrijd.

Raceboy
22-11-2008, 18:14
IRL?


Indy Racing League president of competition Brian Barnhart has admitted that next year's IndyCar Series is likely to see smaller grids - and said he was frustrated that the US open wheel reunification had coincided with an economic downturn.

The merged IndyCar championship featured 26-car fields for most of 2008, but many teams are finding it difficult to raise sponsorship for next season.


http://www.autosport.com/news/report.php/id/72219

buchinski
23-11-2008, 16:50
Wie de laatste Super Formula race heeft gezien op Jerez vanmiddag zal toch moeten toegeven dat dit een aardige format van een kampioenschap is. Er is goede backing, er zijn TV rechten (dit jaar Eurosport o.a.) en zelfs de tribunes zaten aardig gevuld in Spanje (evenals in Italie).

Misschien bekijken wij races teveel vanuit een specifiek Westeuropees of zelfs Belgisch standpunt. Hier wordt bijna niets op TV gebracht (buiten F1) en bijna niets trekt volle circuits (buiten F1) Ik begin toch de indruk te krijgen dat het in andere landen lichtjes anders in elkaar zit... Dat Superleague een snelle dood zal sterven betwijfel ik toch, zeker en vast na wat ik vanmiddag weer heb gezien.

Mark
11-12-2008, 20:48
Anders: Formula 16, was dit jaar al een drama.

Bij deze:
We zagen de bui reeds hangen maar het nieuws wordt nu bevestigd. Het initiatief voor een Belgische éénzitter opstapklasse, vorig jaar gelanceerd door promotor William Watté, zal in 2009 niet meer uit zijn as herrijzen.


http://www.autosport.be/news/13609.aspx

Mark
22-12-2008, 22:32
Toch stug, het alleenrecht voor de motoren en dan toch op de fles gaan:

Mecachrome, the Renault-linked motor sport engineering company, seems on the brink of collapse.

The struggling Montreal-based firm last week sought court protection from its creditors under the Companies Creditor Arrangement Act, which relates to bankruptcy procedures in Canada


http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/081219140525.shtml


Of is de crisis een uitvlucht of goedkoop excuus? Ach, ze zullen wel doorstarten :)

FIRE
22-12-2008, 23:18
Dus GP2 krijgt een probleem?

Mark
24-12-2008, 00:26
Dus GP2 krijgt een probleem?

Denk het niet. Die zullen links of rechts wel een noodkredietje krijgen van een overheid of een Ecclestone en/of Michel.

Thomaske
24-12-2008, 10:57
Maar de GP2 zit wel in de problemen.

Het aantal deelnemers is flink gedaald als ik me niet vergis.

Zelf maak ik me niet al te veel zorgen over de Superleague.

Mvg

Mark
27-02-2009, 22:10
Bruno Michel zegt in de Autosport van 26-02 dat een vierde seizoen voor de GP Asia twijfelachtig is. Seizoen 2 is in volle gang maar de gehoopte aantallen deelnemers uit Azie zijn er niet. Seizoen 3 komt er vanwege contractuele verplichtingen ;)