View Full Version : Welk automerk gaat verdwijnen in de komende 2 jaar?
Vandaag heel wat slechte berichten op de radio over de slechte staat waarin de autosector verkeerd. Er was weer een onderzoeker die zijn visie gaf en dat was voer genoeg voor de media om erop los te speculeren.
Kortom, dat er merken gaan sneuvelen lijkt zo goed als zeker! Welke bekende naam gaat MG achterna?
Schrok wel over de lage winstmarge van een dealer/concessiehouder in Nederland. Als je dan tussen 15% tot 30% aan omzetdaling gaat beleven in 2009 en eventueel verder dan voorzie ik gouden tijden voor curators en aanverwante beroepen :)
Spyker, Buick, mischien Saab.
Hummer heeft denk ik wel bestaansrecht in het meer exclusieve segment.
Er zal bijna geen merk eraan gaan, en dan bedoel ik de echte merken zoals opel enz. Waar de meeste mensen mee rondrijden. Auto's zoals spyker en buick en hummer jaaa..... Wie heeft daar nu nog geld voor? Ze zullen het nog wel een tijdje uithouden denk ik, dat de media dat allemaal opblaast begrijp ik niet.
Het lijstje klopt niet helemaal GM is geen merk. Opel is een merk van GM.
;)
Volgens mij is deze thread een bewijs dat ik een ras-optimist ben :)
Kleinere autofabrikanten zullen de huidige crisis in de autosector niet overleven. Over twee jaar zijn er wereldwijd slechts zes grote producenten over. Dat zegt Fiat-topman Sergio Marchionne in een interview met het blad Automotive News Europe dat zaterdag is verschenen. Daarnaast zouden er kleine fabrieken kunnen blijven die geen massaproductie leveren.
http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/internationaal/nid5135-fiat-topman-marchionne-straks-nog-zes-grote-autobouwers.html
Dus z'n eigen toko gaat het niet redden...
Ik lees dit op pitstoptv
"Als er vòòr het einde van het jaar geen hulp komt voor GM, dan gaat deze constructeur al zeker over de kop."
Gm is ook opel, dat weten we. Nu ben ik gaan vragen aan iemand die Bij GM werkt in breda hoe het zit met GM en het zogezegd failliet gaan. Die bleek zich nergens zorgen over te maken, dit zijn nochtans de mensen die het zeker kunnen weten hoe het zit en wat er gebeurd. Ik vraag me af of alle heisa die er rond GM en chrysler is wel nodig is?
Ook ik heb gesproken met een werknemer van Opel. Naar het schijnt zou Opel zich willen afscheuren van GM. Opel is winstgevend en kan zelfstandig verder.
Ik lees dit op pitstoptv
"Als er vòòr het einde van het jaar geen hulp komt voor GM, dan gaat deze constructeur al zeker over de kop."
Gm is ook opel, dat weten we. Nu ben ik gaan vragen aan iemand die Bij GM werkt in breda hoe het zit met GM en het zogezegd failliet gaan. Die bleek zich nergens zorgen over te maken, dit zijn nochtans de mensen die het zeker kunnen weten hoe het zit en wat er gebeurd. Ik vraag me af of alle heisa die er rond GM en chrysler is wel nodig is?
Als je mij vraagt gaat het toch niet geweldig met GM. Dit is niet bepaald het eerste verlies in jaren...
On an adjusted basis, GM posted a net loss of $4.2 billion or $7.35 per share, compared with a net loss from continuing operations of $1.6 billion or $2.86 per share in the same period last year.
Kijk nu eens bijvoorbeeld naar onderstaande grafiek. Als je deze vergelijkt met andere constructeurs is wel iets fundamenteel fout bij GM.
http://img126.imageshack.us/img126/837/intbasicfz2.gif
Ik zeg voor alle duidelijkheid niet dat GM failliet zal gaan. Dat kan volgens mij niemand voorspellen op dit moment.
Ook ik heb gesproken met een werknemer van Opel. Naar het schijnt zou Opel zich willen afscheuren van GM. Opel is winstgevend en kan zelfstandig verder.
Dat heb ik idd ook horen waaien. Maar dat is volgens mij wel een wild idee
:eek:
Dat heb ik idd ook horen waaien. Maar dat is volgens mij wel een wild idee
:eek:
En vandaag heb ik weer iets meer gehoord. Dit idee is veel minder wild dan je denkt ;)
Voor de gehele automarkt zou het zelfs beter zijn als GM failliet gaat.
Ik zeg voor alle duidelijkheid niet dat GM failliet zal gaan. Dat kan volgens mij niemand voorspellen op dit moment.
Als je de berichten de laatste jaren over GM leest zijn ze bij wijze van spreken al lang "virtueel failliet". Nu krijgen ze (GM en de anderen) dan toch steun van de overheid maar moeten ze de lening terugbetalen, in maart 2009, indien ze niet kunnen bewijzen dat ze rendabel zijn tegen dan. Sommigen zien daar natuurlijk een truukje van Bush in om deze bedrijven niet failliet te laten gaan onder zijn presidentschap en zijn opvolger het nodige extra werk te bezorgen.
Voor de gehele automarkt zou het zelfs beter zijn als GM failliet gaat.
Het is erg voor de betrokken werknemers, maar is misschien wel het beste. De automobielmarkt wordt op die manier opgeschoond en voor sterke merken zoals Opel en Corvette zal best een koper zijn. Bovendien gaat een klein bedrijf ook failliet als het slecht presteert, waarom zou dat bij GM anders moeten zijn?
Het is erg voor de betrokken werknemers, maar is misschien wel het beste. De automobielmarkt wordt op die manier opgeschoond en voor sterke merken zoals Opel en Corvette zal best een koper zijn. Bovendien gaat een klein bedrijf ook failliet als het slecht presteert, waarom zou dat bij GM anders moeten zijn?
Gm zal niet failliet gaan. in het geval dat ze echt niet alle drie te redden aijn (al is ford voorlopig wel safe), dan zouden ze Chrysler gecontroleert failliet laten gaan omdat zij zich vooral op de Amerikaanse markt richten die er het ergste aan toe is.
Als een klein bedrijf failliet gaat, dan spreken we over enkele 10-tallen, misschien enkele honderden ontslagen.
Asl GM failliet gaat, spreken we over enkele tien duizenden werknemers en nogeens een hele zwik andere bedrijven die meevallen als een domino. Als GM op de fles gaat, zal de ramp niet te overzien zijn, gezien heel onze maatschappij opgebouwd is rond de, in de allereerste plaats, consumptie van auto's.
http://assets.comics.com/dyn/str_strip/000000000/00000000/0000000/200000/60000/8000/200/268282/268282.full.gif
We hebben twee kandidaten gevonden:
Ssangyong
De Zuid-Koreaanse autofabrikant Ssangyong Motor heeft vrijdag uitstel van betaling aangevraagd, onder druk van een sterk gedaalde verkoop. Het Chinese moederbedrijf van Ssangyong, Shanghai Automotive Industry (SAIC), wil nog wel proberen een doorstart te maken.
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/2965097/__Ssangyong_vraagt_faillissementsbescherming_aan__ .html?p=21,1
Aston Martin
Een anonieme maar goed ingevoerde medewerker van Aston Martin wist ons namelijk te verklappen dat het zo slecht gaat met Aston Martin dat de banken reeds aan het dreigen zijn met het termineren van de kredietstroom. Geen nieuws zegt u, was al lang bekend dat het slecht gaat met Aston Martin.
Nog problematischer is dat The Investment Dar (TID), de Koeweitische grootaandeelhouder, een serieus liquiditeitsprobleem heeft en voorlopig niets gaat storten.
http://925.nl/archief/2008/12/03/fonkelnieuwe-aston-martin-binnenkort-voor-een-prikkie-verkrijgba
Heerlijke site, dat 925.nl ..........via een u-bocht lees je daar af en toe leuk autosportnieuws.
Ik wist niet dat het zo slecht ging met AM. Dacht juist dat de verkopen de laatste jaren weer flink in de lift zaten. Of heeft het vernieuwen van de modellen zoveel gekost dat zelfs een stijgende verkoop daar niet tegen opweegt?
En wie de modellenlijn van Ssangyong kent zal het met me eens zijn dat een faillissement geen verlies is voor de autowereld. ;)
Ik wist niet dat het zo slecht ging met AM. Dacht juist dat de verkopen de laatste jaren weer flink in de lift zaten. Of heeft het vernieuwen van de modellen zoveel gekost dat zelfs een stijgende verkoop daar niet tegen opweegt?
En wie de modellenlijn van Ssangyong kent zal het met me eens zijn dat een faillissement geen verlies is voor de autowereld. ;)
Aston martin is buiten Engeland peper duur:champagne:. Zal wel een deel van de problemen veroorzaken.
Aston martin is buiten Engeland peper duur:champagne:. Zal wel een deel van de problemen veroorzaken.
Die barrels zijn nu goedkoper dan ooit! Het Engelse Pond heeft nog nooit zo laag gestaan als nu. Wellicht heb de heren in de financial city van London wat minder bonus gekregen dit jaar :) Vandaar de lage order intake op dit moment wellicht ;)
Die barrels zijn nu goedkoper dan ooit!
Hmmm...zou ik? :rolleyes::p
Nee serieus, mag er niet aan denken dat AM zich failliet moet gaan verklaren...
Tis alleen maar bagger en ellende wat we lezen, en toch zijn her en der positieve dingen te lezen. Zelfs over GM!!
General Motors (GM) sales in Europe reached a volume of 2.04 million vehicles in 2008, with a market share of 9.3 percent. Despite the challenging economic conditions, GM managed to sell over 2 million vehicles for the third consecutive year in the region.
Chevrolet paced the sales performance achieving a historic milestone of over half a million cars sold in Europe. While the industry faced a total volume decrease of 5 percent, Chevrolet grew nearly 11 percent, selling over 507,000 cars and setting a new market share record of 2.3 percent.
http://www.autoracingdaily.com/news/industry-news/general-motors-record-sales-over-2-million-cars-in-europe-in-year-2008/
Nauwelijks tot geen krimp in Europa, dat is nog eens wat anders dan miljarden-steun die onderweg is voor de rest van GM.
Van Chevrolet zelf zie je in België de Captiva vrij veel rijden, maar dat is het dan ook denk ik ;)
Van Chevrolet zelf zie je in België de Captiva vrij veel rijden, maar dat is het dan ook denk ik ;)
Nubira kom je ook nog wel eens tegen.
Van Chevrolet zelf zie je in België de Captiva vrij veel rijden, maar dat is het dan ook denk ik ;)
De Captiva (mooie wagen :worship:) is in Nederland de best verkocht kleine SUV.
Na AM de volgende Tommie die aan de beademing moet:
En weer een icoon uit de automobielgeschiedenis kapot. Na General Motors moet nu ook de Brits degelijke robuustebakkengigant Jaguar Land Rover buigen voor de financiële crisis.
http://925.nl/archief/2009/01/14/land-rover-is-nu-ook-aan-het-stukgaan
Lamborghini gaat tegen de trend in en verkoopt zelfs meer in 2008!
Lamborghini shows record sales for 2008
the manufacturer of Lamborghini, has experienced a global growth in sales. It recorded a 1 percent growth in 2008 compared with 2007 from 2406 in 2007 to 2430 in 2008
http://www.autospies.com/news/Lamborghini-shows-record-sales-for-2008-39893/
Een stijging van1%? Knap, ondanks dat de verkoop in de States een beetje tegenvalt. Echter, wat lezen we hier:
VW accuses Lamborghini O.C. of $12 million theft
The owners of Lamborghini Orange County in Santa Ana committed “outright theft” of approximately $12 million by selling its fleet of exotic sports cars at deep discounts and failing to pay their creditor, according to a lawsuit filed by Volkswagen Credit Inc. in Orange County Superior Court.
The lawsuit says the owners of the Orange County dealership and its affiliate in Calabasas unloaded 54 cars in eight days – accounting for 8 percent of all the Lamborghinis sold in the United States during all of 2008.
http://ocbiz.freedomblogging.com/2009/01/13/vw-accuses-lamborghini-oc-of-12-million-theft/8100/
Er zijn dus 54 wagens voor dumprijzen verkocht aan Amerikaanse klanten maar VW/Lamborghini zal daar nooit geld voor zien. I.p.v. 2430 verkochte units mag je dat getal veranderen in 2376. Eigenlijk dus een daling van 1.3% t.o.v. 2007. Wel verkocht maar geen inkomsten op het einde van de rit beschouw ik eigenwijs als niet verkocht.
GM verkoopt 3 van zijn merken, waaronder Hummer, Saab en nog een derde waar ik nu niet meer op kan komen. Voor GM is het een goede zaak dat ze wat kleiner worden. Hoge bomen vangen veel wind :)
Ik denk dat er geen koper is op de moment. Die merken staan gewoon te koop.
Na AM de volgende Tommie die aan de beademing moet:
Journalistiek erg hoogstaand stukje... volstaat om de "over 925" even te verifiëren...
Hummer buiten is de beste beslissing ooit denk ik. Leverde niks op gaf alleen maar verlies :s
Range Rover
10-02-2009, 21:56
Spyker heeft over 2008 haar productie verdubbeld las ik onlangs en zouden in staat moeten zijn nog beter te doen in 2009 met de hulp van Snoras bank voor de nodige kapitaal injecties.
Geely heeft interesse in Volvo.
Ik denk dat we vannacht of morgen eens goed moeten kijken op het nieuws. Er staat wat te gebeuren binnen GM heb ik vernomen. Opel zal blijven bestaan daar niet van maar GM niet meer.
Net gehoord van iemand binnen GM. Ben benieuwd of het vannacht gaat gebeuren zoals ze verwachten
Ik denk dat we vannacht of morgen eens goed moeten kijken op het nieuws. Er staat wat te gebeuren binnen GM heb ik vernomen. Opel zal blijven bestaan daar niet van maar GM niet meer.
Net gehoord van iemand binnen GM. Ben benieuwd of het vannacht gaat gebeuren zoals ze verwachten
Jups, we zouden het normaal gezien om middernacht moeten horen. Volgens mij trekken ze zich gewoon los van Amerika en gaan ze Europees verder...
Dat is ook het beste.
Dit is een gerucht
"In Breda mochten ze niet meer printen bij opel omdat het papier voor de printers op waren en geen geld was om nieuw te kopen"
Vind ik wel heel straf ma stel dat het waar is dan waren ze toch heel erg diep gegaan en veel te lang gewacht met de beslissingen.
Ik denk dat we vannacht of morgen eens goed moeten kijken op het nieuws. Er staat wat te gebeuren binnen GM heb ik vernomen. Opel zal blijven bestaan daar niet van maar GM niet meer.
Net gehoord van iemand binnen GM. Ben benieuwd of het vannacht gaat gebeuren zoals ze verwachten
Jups, we zouden het normaal gezien om middernacht moeten horen. Volgens mij trekken ze zich gewoon los van Amerika en gaan ze Europees verder...
Dan zullen ze in Europa om te beginnen toch een oplossing moeten bedenken - en liefst snel - om de patenten te regelen. Die horen immers toe aan GM en niet aan Opel.
Wellicht dat GM failliet zal gaan om daarna alle subdivisies in onderdelen te verkopen aan de hoogst biedende. Eens zien of de mannen van Opel in Europa dan "Opel" zullen kunnen binnenhalen. Ben echt benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Iets minder nieuws:
[Update 10:38 uur] General Motors overweegt de sluiting van drie of meer autofabrieken in Europa dit jaar, dat schrijft het gespecialiseerde magazine Automotive News Europe, dat anonieme bronnen bij het dossier citeert. De fabrieken die het meest bedreigd zijn, zijn die van Opel Antwerpen, Ellesmere Port in Groot-Brittannië en een Duitse fabriek, zo schrijft Automotive News.
http://925.nl/archief/2009/02/16/amerikaanse-overheid-gaat-general-motors-de-nek-omdraaien
Leuk stukje over Porsche:
http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_55628.z24/Is_Porsche_een_hedge_fund_.html
Gaat SAAB de eerste worden?
Automaker Saab Automobile AB heeft vrijdag bij de rechtbank uitstel van betaling aangevraagd, nadat het Zweedse bedrijf er niet in is geslaagd financiele steun te krijgen van het Amerikaanse moederbedrijf General Motors en de Zweedse overheid.
http://www.fd.nl/artikel/11090684/saab-vraagt-uitstel-betaling-wil-zelfstandig
Gaat SAAB de eerste worden?
Kans zit er dik in. De Zweedse overheid lijkt zowat de enige te zijn die de knip op de staatskas houdt als het aankomt op het ondersteunen van hun automobielindustrie. En da's maar goed ook. Waarom zouden belastingbetalers moeten opdraaien voor jarenlang wanbeleid en slecht management? Want laten we eerlijk zijn, GM zet al sedert 2001 stelselmatig ieder jaar het mes in het personeelsbestand. Dus, dat ze problemen hebben is zeker niet aan de crisis te wijten. Het heeft het proces enkel maar wat versneld. Heb enkele weken geleden nog een artikel uit 2005 gevonden, waarin toen ook al stond dat GM en Ford balandeerden van slecht naar uitzichtloos slecht. Alle grote constructeurs die andere redelijk grote merken met de grote trom hebben binnengehaald de afgelopen 10, hebben het allemaal zo moeilijk als wat. Renault/Nissan lijkt precies nog als enige iets of wat stand te houden.
Overigens, hoe kan je succesvol auto's verkopen als je de laatste 10 NIETS aan je gamma gedaan hebt. De 95 is al zo oud als de straat, daar wil toch niemand nog in gezien worden. Terwijl de 93 telkens als nieuw model wordt aangeprezen, maar in wezen ook al ettelijke jaren meegaat.
Saab draait al jaren verlies dus ik kan me voorstellen dat de Zweedse regering (of andere investeerders) weinig zin heeft om daar geld in te steken.
Draait Opel ook zo slecht? Ik dacht dat juist de Europese GM dochters (Opel en Vauxhall) juist redelijk goed presteerden.
Pontiac gaat waarschijnlijk eerste worden in de wedstrijd: "hoe doek ik een merk op?"
Een bron die op de hoogte is van het nieuwe plan meldt via Automotive News dat Pontiac helemaal verdwijnt. Volgens een andere bron wil General Motors Pontiac niet meteen begraven maar, net zoals Saturn, in stappen afbouwen. Het is wachten op een officiële mededeling.
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3793479/__Donkere_wolken_boven_Pontiac__.html
De combinatie Opel/Vauxhall is inmiddels door GM verkocht aan Magna.
Daarnaast heeft GM ook het merk Saturn verkocht. De nieuwe eigenaar is Roger Penske!
Overigens zijn er sterke banden tussen Opel en Saturn:
Saturn Astra = Opel Astra
Saturn Vue = Opel Antara (die eigenlijk weer een Daewoo is ;))
Opel GT = Saturn Sky
Wie volgt? Holden, Saab?
Penske heeft saturn gekocht ingeval Dodge failliet zou gaan. Zij zouden dan Saturn inzetten als merk in NASCAR
Hummer zal ook afgestoten/afgebouwd worden door GM.
Over de sales van Holden heb ik dit artikel (http://www.news.com.au/adelaidenow/story/0,22606,25432144-2682,00.html) gevonden betreffende de verkopen in april:
However, the figures revealed good news for Holden as the Commodore retained its title as the country's top-selling passenger car, beating the Mazda3 and Toyota Corolla.
...
Top 10 brands for April:
1. Toyota - 13,033
2. Holden - 7829
3. Ford - 6836
4. Mazda - 5121
5. Hyundai - 4136
6. Nissan - 3724
7. Mitsubishi - 3145
8. Honda - 3000
9. Subaru - 2999
10. Volkswagen - 2160
Hummer zal ook afgestoten/afgebouwd worden door GM.
Over de sales van Holden heb ik dit artikel (http://www.news.com.au/adelaidenow/story/0,22606,25432144-2682,00.html) gevonden betreffende de verkopen in april:
Toyota :eek: Bijna evenveel auto's verkopen als "Aussie's" Holden en Ford samen.
Het doek lijkt nu wel definitief gevallen over Saab.
Vind ik toch bijzonder jammer. :-(
Vroeger een eigenzinnig merk geweest. De verkoop aan GM heeft eigenlijk weinig of niets opgeleverd.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.