PDA

View Full Version : Maleisië: Race ==> het verslag


airco
17-03-2002, 10:35
Een kort verslagje deze keer:

Alle toppers kwamen vrij goed weg bij de start. Schumacher die direct naar de binnenkant van de bocht schiet. In de eerste bocht had Montoya het blijkbaar op deze kant van de bocht bekeken. gevolg Schumacher zit gekneld tussen de binnenkant van de bocht en Montoya. De 2 raken elkaar. Schumacher voorvleugel kwijt, Montoya eventjes het gras op en herneemt op plaats 18. Barrichello en Ralf maken vooraan de koers. Ralf zit op een 1-stop strategie en komt uiteindelijk voor Barrichello. Barrichello zal later zelfs uitvallen met een opgeblazen motor.

Montoya en Schumacher rijden een inhaalrace. McLaren is al voor half koers aan het inpakken met 2 opgaves. Voor de rest een weinig interessante race waarin verder vooral Button heel hard opvalt met een mooie 3e plaats. Williams scoort met Ralf en Juan Pablo een 1-2 finish, en nemen iets terrein terug op Michael Schumacher. Bij Ferrari is het vooral bijzonder spijtig dat ze met Barrichello heel wat punten te grabbel gooien. Voor de rest hebben ze ruimschoots hun doel bereikt in de eerste races. Ze moesten met de F1-2001 de schade beperken in de eerste races van het seizoen, en dat hebben ze gedaan. Michael blijft aan de leiding bij stand voor de piloten met 2 punten voorsprong.

Williams: Taak volbracht. Kostbare punten pakken in de strijd om de kampioenschappen.
Ferrari: Taak volbracht. Met de F1-2001 de schade beperkt tot de F1-2002 klaar is. Bijzonder spijtig van de blow-up voor Barri.
McLaren: Mogen dringend gaan bezinnen over hun toekomst. Het is nog vroeg, maar niets wijst erop dat dit team een bedreiging kan vormen voor Ferrari of Williams.
Renault: Op de weg terug. 1 woord Prachtig

airco

HHugo
17-03-2002, 10:39
Mooie race gezien.
Button is wel vierde, Schumacher heeft hem op het einde nog ingehaald.
Aantal finishes:
Williams: 3/4
Ferrari:2/4
Mclaren: 1/4

:(

Laskaat
17-03-2002, 10:42
Ahum, Button 4de, geen derde!! Verdiende zege en tweede plaats voor Williams, mooi voor Button, schitterende inhaalrace van MS. Hééééééél povere regie, vele inhalmaneuvers in het begin en gedurende de race en hebben er praktisch niks van gezien. Regiseur zat warschijnlijk te slapen. Dikke pech voor McLaren, maar zoals je hebt gezien kan ook een Ferari motor de geest geven. deze GP krijgt vanmij (allé, voor hetgene dat we dankzij de regiseur er van gezien hebben) een 6/10, mischien ging het met mooiere beelden en 7/10 gehaald hebben.
Greetz,
De Laskaat

Savi
17-03-2002, 10:55
En natuurlijk het heeeeeel goede commentaar van Tassin en Vigneron nie vergeten :)

Oneliner
17-03-2002, 11:00
jeps, idd, ik sluit me aan bij iedereen zowat.
Kvonnet toch stoer van bernoldi, zo schumi trug inhalen...
Enja, saubers lieten schumi ook gewoon door :(
maarja swat, mooi gereden van schumi, maar ik vond ze bijlange nimeer zo overtuigend dan in Melbourne.

ff over et akkefietje int begin.
Kvonnet al fair da schumi maar 1x afweek van zen lijn, wat al een verbetering is tov vorig seizoen.
Enja, assek de beelden zie denkek ook dat et schumi was die in fout ging, maar ik ga me daar ni teveel over uitspreken, eerst is vertraagde onboard of helicopter beelden zien te fixen.
As iemand deze weet staan op ne site, let me know pls...

En voor ferrari wordt het tijd dat ze de 2002 gaan inzetten.
Zoniet gok ik terug op een dubbel voor williams in Brazilië.

Sennake
17-03-2002, 11:10
100 % akkoord met IEDEREEN :-)

airco
17-03-2002, 11:12
bwa nu ook de zaakjes nie erger voorstellen dan ze zijn he.

Ze rijden nog altijd de pole. Tijden liggen dicht in de buurt dan die van Williams. Bovendien mogen we niet vergeten dat dit eigenlijk een circuit geschreven is op williams. 2 rechte lijnen van iets meer dan een kilometer waar de BMW-motor voluit mag gaan, en bovendien een circuit met een hitte die michelin op het lijf is geschreven. Bovendien heeft Ferrari er duidelijk op gerekend om in het begin van het seizoen punten achter te lopen op Williams door de F1-2001 in te zetten. Maar ze staan zelfs nog voor Williams bij de piloten.

Binnenkort is de F1-2002 er, er komen nog een hoop races waarin het heel wat koeler is, of waar het regent (terwijl de regenbanden nog niet op punt staan bij Michelin).
Om maar te zwijgen over circuit's die Ferrari op het lijf zijn geschreven zoals monaco, hongarije, ...

En Ferrari staat nog steeds voor Op williams. Dus waarom moet Ferrari panikeren ?!?

airco

Beemer
17-03-2002, 11:13
Ik vond het ook een zeer leuke wedstrijd met een paar intressante inhaalmaneuvers, maar wel jammer dat Button in die laatste 2 rondes nog een voorsprong van 10 seocnden kwijtspeelt.
Ik had hem nochtans graag op t podium gezien, het zou zeker verdiend zijn.
Voor de rest, gelukkig hier geen dominatie van Ferrari, anders zou het een saai seizoen gaan worden.

Oneliner
17-03-2002, 11:19
Allemaal goed en wel, maar ik meende gehorod te hebben dat dit circuit mede-gedesigned is door unser herr Schumacher.
En warom haalt schumi dan de hoogste top speeds tijdens de quali's???
Niemand beweerd dat ferrari moet panikeren, maar ze moeten enkel is nadenken wanneer ze de 2002 gaan inzetten.

Wetende dat Barichello nog geen millimeter met die wagen heeft gereden. ALS ze hem inzetten in Brazilië dan gaat rubens serieus hard mogen gaan testen ze...

airco
17-03-2002, 11:34
Hmmmzzz

hoogste topspeed is niet enkel en alleen het gevolg van sterk motor he, maar ook van vleugelafstelling. Als Williams met een veel hogere vleugelafstelling bijna even snel is als Ferrari op de rechte lijn kunnen ze de extra downforce die komt van de hoge vleugel beter aanwenden in het midfield.

Bovendien kan ik mee een circuit ontwikkelen, maar ik kan niet voorspellen welke eigenschappen welke wagen een 6-tal jaar later heeft he. Zelfs al moest dat circuit mee door Schumacher gedesigned zijn, dan zal het voordeel dat hij hieruit haalt toch miniem zijn zene.

Bovendien is zoals je aanhaalt het feit dat Barrichello nog niet met de F1-2002 een extra reden om het nog eventjes met de F1-2001 te doen. Nu halen ze nog bijna evenveel punten als Williams, afgezien van de blow up van Barrichello. Als ze met de nieuwe wagen komen die toch minstens een 6 tiende (zie Badoer met de F1-2001 en de F1-2002 op mugello, nvdr.) sneller is dan de oude zal de kloof er terug zijn. Als ze tegen die tijd een aantal punten achterstaan op Williams zullen ze die in de daaropvolgende races nog kunnen goedmaken ...

airco

Finish
17-03-2002, 11:42
Hoog tijd dat ze bij de FIA eens leren nadenken vooraleer ze beslissingen nemen. Die straf van Montoya was totaal niet nodig, zelfs Schumacher vond het overdreven.

Voor de rest in een slaapverwekkende race enkele keren toch kunnen wakkerschieten:
-McLaren. En dan nog in het bijzonder Coulthard, die dankzij een rijdersfout (in tegenstelling tot Australië) nog altijd op 0 pt staat.
Die motor, tja, dat McLaren niet top is in betrouwbaarheid, wisten we al langer. En het kan iedereen overkomen, niewaar Barrichello ? :)
-Jaguar. Hoeveel keer heeft De La Rosa gepit ? 5 keer ? kweethetniemeer.... En de voorvleugels vlogen er toch mooi af deze GP; Schumacher, Irvine..
-Jordan: SATO ! Even teammaat liquideren en dan onzichtbaar de hoop vergroten. In de 2 races dat hij in de Jordan zat nog niets laten zien, integendeel. En hij leek zo veelbelovend.

tot daar de 'grote' flops.
hier dan de 'tops'

-Williams natuurlijk: Montoya lijkt idd echt in vorm, 2 keer 2des, perfect bezig. Dé grote concurrent van Schumacher voor WK 2002. Een duel Schumacher<>Montoya kan enkel vuurwerk geven. Maar we mogen Ralke natuurlijk ook niet vergeten. Williams neemt McLarens vroegere plaats in.
-Schumacher: schade kunnen beperken, maar laat alsjeblief die F2002 komen. Weeral (!) pech voor Barrichello. Net als Coulthard 2 keer 0.
-Renault: Button: Amazing.
-Sauber: gaan hun 4de plaats serieus verdedigen. Wie weet zit er misschien nog wel een 3de plaats in ?
-Toyota: McNish. In z'n eerste race (Melbourne was voorbij vooreer het begon) mooi meegereden. Nu enkel nog kunnen kwalificeren.
-Bernoldi: Je moet het toch maar durven, DE Schumacher nog eens voorbijsteken. Da's lef hebben.

Brazilië: laat die F2002 nu toch eens komen. En snel wat.

Finish


http://www.f1racing.nl/photo/upload/photoRcD9TTb.jpg

TiBo
17-03-2002, 11:49
Een race die goed was voor het verloop van het WK!

- Startincident: Schumacher zat op een lijn waarmee hij de eerste bocht nooit zou gehaald hebben. Hij ging gewoon ondersturend richting Montoya. Zonder twijfel zijn fout!
Toch vond ik het een goede zaak. Zoals Hakkinen ook al heeft aangegeven moet Montoya eens komen te beseffen dat er anderen dit soort dingen meer gaan doen als hij zich zo agressief blijft opstellen. Hij moet nu wel beseffen dat hij aan de hand van dit incident een overwinning heeft weggegooid.
- Ik heb een mooie race gezien van Button! Chapeau!
- Zoals reeds eerder vermeld: bij McLaren klopt het chasis, de motor daarentegen heeft te weinig PK's en is niet betrouwbaar. Het wegvallen van Paul Morgan laat zich voelen (zeker bij Illiën).
- Sauber wil opnieuw de vierde plaats.
- Als de Arrows heel blijft, rijdt hij met dezelfde motor de Jag naar huis (op elke dag van de week en zeker op zondag!).

Het beeldverslag was *-?-$^µ ! Meer pitstops gemist dan ooit tevoren, ... zelden de juiste beelden op de juiste moment, ... weinig onboards en geen herhalingen.
Gelukkig waren Vingeron en Tassin bij de zaak. Chapeau voor de RTBF en zijn prima verslaggeving. Vanaf Imola nog de qualificaties en dan is de VRT voor mij helemaal 'history'!

Oneliner
17-03-2002, 12:09
Nice, zo haddeket nog niet bekeken.
Maar bij nader inzien klopt het wel.
Een haarspeld nemen geheel aan de binnenkant van de bocht is tegen zo'n snelheid quasi onmogelijk. En as ge dan idd met onderstuur de bocht ingaat, dan hebt ge een probleem.

Nu benneker helemaal van overtuigd dat montoya er iets kan aan doen...
Allezja, niets is veel gezegd, maar toch zeker niet in fout...

airco
17-03-2002, 12:14
Originally posted by TiBo


- Startincident: Schumacher zat op een lijn waarmee hij de eerste bocht nooit zou gehaald hebben. Hij ging gewoon ondersturend richting Montoya. Zonder twijfel zijn fout!
Toch vond ik het een goede zaak. Zoals Hakkinen ook al heeft aangegeven moet Montoya eens komen te beseffen dat er anderen dit soort dingen meer gaan doen als hij zich zo agressief blijft opstellen. Hij moet nu wel beseffen dat hij aan de hand van dit incident een overwinning heeft weggegooid.


Ben ik het niet mee eens. Ergens een paar ronden later toonden ze op de RTBF een helicopterbeeld vlak boven de eerste bocht. Daar zie je duidelijk dat Schumacher aan de koord zit (op de kerbstone) op moment van impact. Dat hij nadien naar de buitenkant van de baan schiet is vrij logisch gezien voorvleugel weg is, en er een gigantisch verlies van downforce is. Ik denk dat het gewoon verkeerd is om voor zo een incident een schuldige te gaan aanwijzen. Schumacher verandert ongeloofelijk bruut van richting om de binnenkant van de bocht te nemen(1 toegestane lijnsverandering). Waarna Montoya in de bocht blijkbaar ook de binnenkant wil. Montoya gaf Schumacher geen plaats aan de binnenkant van de bocht ==> gevolg: crash.

Ze zijn beiden superhard tov van elkaar. Als 2 honden vechten om een been gaat de 3e ermee heen, en dat is in dit geval Ralf. En dan moeten Montoya en Michael maar op de blaren zitten als ze hard willen vechten. Een straf is hier duidelijk overdreven, beiden hebben er schuld aan.

Bovendien wil ik me nog eens afvragen welke straf Montoya heeft gekregen. Ik heb gehoord dat hij 'under investigation' stond. Ik heb hem zien voorbij rijden aan de Williams pit. Maar ik heb geen stop and go gezien. Ook Sennake kon er niet echt aan uit :confused: .

airco

Savi
17-03-2002, 12:26
Da was een "drivetrough".

Oneliner
17-03-2002, 12:32
Het was idd een 'drive through penalty'

Daar moet de rijder gewoon door de pilane rijden, zonder te stoppen. Dusja, pit in en dan drek trug pit out hé.

airco
17-03-2002, 12:34
is wel een belachelijke straf feitelijk.

Pascal
17-03-2002, 12:42
De straf die MONTOYA kreeg bleek nieuw te zijn. Op de Duitse RTL sprak men van : "de eerste piloot die de nieuwe vorm van stop and go moet ondergaan is MONTOYA". Het is de eerste keer dat ik hier iets van hoor.

Ik heb ook op RTBF gevolgd maar heb voor en na (de interviews) op RTL (D) gekeken. De commentaar op RTBF is (ondanks de povere beelden) inderdaad van een goed niveau. Ik meen echter TASSIN op een foutje te kunnen betrappen. Hij sprak van een pit-lane speedlimit van 120 kilometer per uur. Als ik me niet vergis is dit 80 kilometer per uur. Dit was alleszins het geval in 2001. Kijk maar : http://yucom.shareaphoto.com/album.photo.jsp?p=3

Trouwens : waar zou dat bord nu zijn ???????? Werner ??????

C U

Raceboy
17-03-2002, 12:42
GP Maleisië: Montoya (midden) probeert buitenom te gaan bij Michael Schumacher (links). Enkele ogenblikken later zou de Colombiaan de achtervleugel van de Duitser er afrijden

goe bezig sport 24 :rolleyes:

airco
17-03-2002, 12:50
stttttttt

da was het vervolg van hun video-spelleke he ...

voor diegenen die nie kunnen volgen. kijk ff hier (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?threadid=1798) .

airco

Finish
17-03-2002, 12:55
DAVIDCOULTHARD (out)
'I'm disappointed with today's result because I believe both Kimi and myself could have secured a couple of good finishes. All of a sudden the engine went onto nine cylinders. I didn't know exactly what caused the problem but the team decided it was safer to retire. It's been a difficult weekend, really. However we have to stay focused and I know we have a package which is capable of winning races, but we just need a bit of reliability.'


Blijkbaar dus toch weer een prob aan de McLaren. Ik dacht dat Tassin had gezegd dat Coulthard van de baan ging door een rijdersfout en dan z'n wagen had beschadigd ? ...verkeerd gehoord zeker...

Kurttigerracing
17-03-2002, 13:25
Hulp, heb tot hiertoe alles al gemist van de f1 dit weekeinde. Is er ergens nog een heruitzending te zien ?

Oneliner
17-03-2002, 13:28
Volgens mij was het 80km/h in de quali's en vrije trainingen en 120km/h tijdens de race...

Enja, seffes op canvas, in uigesteld realis dus.
Moet maar ff zien op teletkst voor hoe laat, want dat weet ik ni just.

TiBo
17-03-2002, 13:43
Originally posted by airco


Ben ik het niet mee eens. Ergens een paar ronden later toonden ze op de RTBF een helicopterbeeld vlak boven de eerste bocht. Daar zie je duidelijk dat Schumacher aan de koord zit (op de kerbstone) op moment van impact. Dat hij nadien naar de buitenkant van de baan schiet is vrij logisch gezien voorvleugel weg is, en er een gigantisch verlies van downforce is.


Schumacher start linksvooraan en gaat onmiddellijk naar rechts om Montoya te blokkeren. Deze gaat op zijn beurt naar links en zit dus eigenlijk op de juiste aanlooplijn voor de eerste bocht.
Schumacher gaat heel de rechterkant af (practisch) tot aan de eerste bocht en kan op dat ogenblik de bocht niet meer nemen.
Als ik me de helicopterbeelden goed herinner, duikt Montoya de bocht reeds in terwijl Schumi nog parallel aan de rechterkoord richting bocht rijdt. Daarbij ligt hij iets achter op de Williams.
Op de onboard zie je hoe de Ferrari met de neus richting voorwiel van de Williams gaat.
De aanrijding heeft er voor gezorgd dat de Ferrari in de juiste richting werd geduwd en de williams het gras in moest.

- Kon Montoya hier meer ruimte geven? Tuurlijk!
- Zou ik het in zijn plaats gedaan hebben? Neen!

Om het ongeval te vermijden had Montoya van het gas moeten gaan ..... en dat heeft hij niet gedaan. Terecht.

TiBo
17-03-2002, 13:50
http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2002/sepang/diapo_301.jpg

http://a324.g.akamai.net/f/324/3126/1d/www.f1-live.com/photos/2002/sepang/diapo_329.jpg

Voor iemand die op de ideale lijn zou rijden zit Schumi toch heel ver over de kerb.
Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat hij midden in de bocht beseft dat Montoya geen ruimte laat en dan pas over de kerb gaat. Ik geloof trouwens dat dat onder die G-krachten niet eens meer mogelijk is

http://www.f1racing.net/photo/upload/photoC2gWYOb.jpg

De ideale lijn is hier duidelijk zichtbaar. Barrichello zit daar het beste op, Montoya haalt de bocht misschien nog wel, ... waar Schumi zit ......

http://www.formula1.com/graphics02/images02/genpics/races/malaysia/sunday020317/pics/imstartb.jpg

Kijk eens goed naar de neuzen van de Ferrari en de Williams.
Die van de Ferrari komt naar hier toe, die van de Williams wijst naar links.

Besluit: De snelheid van de Ferrari lag gewoon te hoog om die bocht nog te nemen.

Mario
17-03-2002, 13:56
Ik ga hier weer kritiek voor krijgen, maar soit.

Volgens mij is die regel van 1 maal van lijn veranderen bij de start zo stompzinnig als maar kan. Zulke zaken zouden moeten worden bestraft en ik schrijf dit niet omdat Schumacher daar zo'n specialist van is (ik meen me te herinneren dat Mansell zowat de uitvinder moet zijn geweest van dergelijke starts).

Dat druits gewoon in tegen elke sportiviteit en ook vandaag was het duidelijk met opzet i.p.v. een gebrek aan controle (iets wat met de tractie controle sowieso al uitgevlakt wordt). Het manoeuvre van MS viel op omdat het op de eerste rij gebeurt uiteraard, maar in het middenveld zullen zulke dingen ook wel gangbaar zijn. Bovendien vind ik het niet enkel onsportief (is de ander sneller weg, dan is het maar zo, aan jou om hem elders de loef af te steken), maar ook levensgevaarlijk.

Ik blijf er gewoon vierkant tegen.

Voor de rest viel het wel goed mee, al heb ik de laatste 10 ronden niet meer gezien, omdat ik liever wat met m'n moto ging rijden en daar meer plezier aan heb beleefd dan dat laatste kwart me kon bieden. De actie van de dag is voor mij ook het inhaalmanoeuvre van Bernoldi; met een inferieure wagen MS inhalen (misschien had deze laatste een kleine fout gemaakt ?).

airco
17-03-2002, 13:59
...

nu zeg je het eigenlijk zelf. Op de eerste foto zie je duidelijke dat Schumacher voor zichzelf een ruimte maakt om de bocht te kunnen insturen en de bochtradius te kunnen houden tegen een respectabele snelheid. Bij de 2e foto wijkt Schumacher inderdaad heel ver naar de binnenkant om een collision met Montoya te ontwijken. Verder kan hij echter niet, want dat is het gras, met alle slipgevaar vandien. Dus hij blijft op die kerbstone rijden, en moved niet langer meer naar binnen, want daar is geen plaats meer. Op die moment is er in het midden van de bocht de impact waardoor de voorvleugel eraf gaat, en Schumacher stuurloos naar de buitenkant gaat en Montoya meeneemt. Dat is mijn visie op heel het incident. Een straf vindt ik echter ook fameus bij de haren getrokken.

Je laatste foto kan me iets meer overtuigen Tibo met die opmerking dat je daar je redenering ook in twijfel kan trekken. Als Montoya meer naar binnen snijdt om Schumacher de pas af te snijden is het normaal dat hij daar al veel scherper de bocht aan het insturen is. Of Schumacher al dan niet te laat is bij het insturen kunnen we niet beoordelen omdat we op die foto het begin van de bocht niet zien die Schumacher moet halen.

Er is trouwens nog een 3e factor waar we geen vat op hebben. Dat is de snelheid bij de ingang van de bocht, en de downforce beschikbaar. Als Schumacher de binnenkant van de bocht heeft moet zijn ingangs-snelheid veel minder hoog zijn dan die van Montoya om toch als eerste uit de bocht te komen.

Heel de historie zal giswerk blijven. Enkel de telemetrie van de teams zou hier uitsluitsel uit kunnen brengen, en dan nog ...
Op de eerste beelden (onboard van Montoya) was het volgens mij ook Montoya die het bij het rechte eind had. De helicopterbeelden erna was ik al heel wat minder zekerder. Na die beelden nog een keer of 5 door mijnen video te hebben gezien begin ik eerder naar Schumacher te wijzen als diegenen die gelijk had. Het is en blijft een incident dat geen straf verdient. In dit geval dus een fout van de FIA in mijn ogen :frusty:

airco

airco
17-03-2002, 14:30
mja,

ik ga geen kritiek geven op je mening Mario, ik ga ze integendeel bijtreden. Ook ik vind dat absoluut niet mogen (zeker niet bij de start). 1 nuancering echter. Als de reglementen zo zijn, mag je niet van piloten verwachten dat ze die reglementen niet gaan gebruiken. En uiteindelijk doet iedereen het als ze in die situatie staan.

Als piloten vinden dat zoiets niet kan, dan is het aan de FIA om de reglementen aan te passen. Langs den andere kant zal het dan ook weer niet goed zijn. Want als ze gaan stellen dat richtingsveranderingen bij de start niet meer mogen, dan komt het er gewoon op aan de beste tractiecontrole te ontwerpen waardoor je altijd het beste wegkomt. Waardoor de F1 meer en meer uitgeholt zal worden tot een strijd tussen mekaniekers ipv van piloten.

airco

Raceboy
17-03-2002, 15:13
Jenson Button was left feeling "gutted" by a suspension failure in the dying stages of the Malaysian Grand Prix, costing him a certain podium finish.


weten we meteen wat er gebeurd was.

Mark
17-03-2002, 15:19
als illegaal kijkertje van canal plus heb ik de onboard beelden gezien. Duidelijk is dat sjoemel niet instuurt, monty lag voor ......................deja vu jerez '97. M.a.w. sjoemel doet zijn "duistere" reputatie weer alle eer aan.

Ook de converatie gehoord tussen Williams-pit en Monty:

williams: you've got a drive through penalty
monty: WHY ! WHY!
williams: because of michael
monty: Those fucking idiots!

zeer amusant :D

Oneliner
17-03-2002, 15:27
Marshall; hebt ge dat toevallig opgenomen???????????????
(pls say yes... :p)

Ow god, wat wil ik toch graag canal +.....

Mark
17-03-2002, 15:41
hmmmmm helaas, niets opgenomen.

Maar inderdaad, die conversatie is nu al een klassieker. Tom coronel (commentator bij Canal) kwam niet meer bij van het lachen.......alhoewel hij wel het vermoeden had dat monty hiervoor een boete krijgt, of zich moet melden in Parijs.

Er schijnt een soort heren-code te zijn voor dit radiokanaal die door iedereen te beluisteren is. We shall see...............

Finish
17-03-2002, 16:19
http://home.arcor.de/bendinger/sepang2002/21_montoya.avi

De betreffende conversatie valt hierop te downloaden. Is idd wel lachen :)


Wat betreft 'Sjoemel': hou het aub proper, dat was toch zomaar een 'race-incident' zoals er honderden zijn geweest en ongetwijfeld nog zullen komen.

Finish
17-03-2002, 18:19
http://home.arcor.de/bendinger/sepang2002/19_montoya.avi

Hier kan je de start van Monty nog eens goed bekijken. Monty geeft niet toe, Schumacher ook niet, en beiden wachten gewoon tot de andere diep in de remmen gaat, wat naar de échte race-karakters van beide coureurs natuurlijk niet gebeurt.
Het is gewoon bullshit (om het met Monty's woorden te zeggen) om daar een drivethrough penalty voor uit te delen. En als er dan toch iemand fout moest hebben aan dit incident, zou ik eerder Schumacher dan Montoya gekozen hebben.


Q: I was wondering if you were expecting him to brake a little sooner,
given that he had so little room in which to slow down?
JPM: Not really. We are racing here.


wijs antwoord. Zegt genoeg.

Hier klopt gewoon iets niet. 'Fucking idiots' zijn degene die deze beslissing genomen hebben. Of wilden ze gewoon wat meer spektakel en controverse in hun anders oersaaie Grand Prix ?
Waar gaan we naartoe als zo'n idiote beslissingen genomen worden....

HHugo
17-03-2002, 20:20
conversatie tss pit en JPM: ik kan JPM geen ongelijk geven (ik ben sowieso al niet zo positief opgesteld tov de FIA)
Dit is gewoon een race-incident. Die straf is volgens mij overdreven. En tis niet de eerste keer dat de FIA op die manier een race voor bepaalde rijders verknoeit.
Ik vraag me eigenlijk af of die investigation er gekomen is na een klacht van een team. Vroeger is dat in ieder geval nog gebeurd.

Oneliner
17-03-2002, 22:22
Om het even cru te stellen (heel cru :)) heef tde FIA nog maar eens aan competitie vervalsing gedaan....

Finish
17-03-2002, 22:32
'grand cru' als het ware :)

airco
18-03-2002, 01:42
Originally posted by Oneliner
Om het even cru te stellen (heel cru :)) heef tde FIA nog maar eens aan competitie vervalsing gedaan....

ow help ... de volgende stap is dat ze gedicteerd zijn door Ferrari zeker, en dat die commisarissen betaald worden door de Ferrari .... nog iets maybe ?!?

Als je aan sport doet zal elke beslissing een bestreden beslissing zijn. Dat heeft een scheidsrechter in een voetbal-match, en ook de baancommisarissen nemen beslissingen in eer en geweten. Het is best mogelijk dat die beslissingen niet altijd kloppen, maar soms zullen de vergissingen in je voordeel vallen, dan moet je ook maar kunnen aanvaarden dat een beslissing is in je nadeel valt. Bovendien durf ik me toch wel stevig afvragen wat er anders was geweest aan de uitslag als Montoya die straf niet had gehad ?!? Was het er vanmorgen met Sennake al over eens dat de invloed nihil was ...

Maar dan komen daar mensen met duistere reputaties aandraven ... verhalen van in 1997 in Jerez, en dit terwijl beide piloten bevestigen dat er niets meer was dan een racing-incident. :frusty:

airco

krikke
18-03-2002, 07:51
Airco, zelfs Schumi gaf toe dat de straf van Montoya overdreven is. Ik veronderstel dat je hevige Ferrarifan bent, maar is het nu zo moeilijk om toe te geven dat de wedstrijdleiding hier een verkeerde beslissing genomen heeft? Wat er gebeurd was had Montoya niet hoeven binnen te komen? Waarschijnlijk had hij Ralfke serieus het vuur aan de schenen kunnen leggen...

Sennake
18-03-2002, 08:23
Ik ga hier de gemoederen proberen te sussen door te stellen dat JPM zelfs zonder "drivetrough" niet had kunnen winnen van Ralf omdat hij door het maneuver zelf op plaats 18 terecht gekomen was. Hij kreeg zijn straf toen hij juist in 6e positie lag maar op dat moment was de achterstand op Barricello en Ralfke al zeer groot. Dus in dit geval heeft de FOUTE beslissing (en daar ben ik het wel eens met de meerderheid) geen invloed gehad op de einduitslag, wat NIET betekent dat ze goed te praten is!

Alain
18-03-2002, 10:28
Ik denk dat het incident bij de start gewoon toe te wijzen is aan het feit dat geen van beide tov elkaar wil afgeven. Ge kunt natuurlijk bomen blijven opzetten over de schuldige maar ik denk dat het gewoon geklasseerd mag worden als een race - incident.
Ik heb bijvoorbeeld niemand iets horen zeggen van Heidfeld in Australië...
En die straf : wat nen dikke zever is dat ????

airco
18-03-2002, 10:43
[list=1]
Als je mijn reply's gelezen had dan had je al lang geweten dat ook ik die straf overdreven vind.
Waar ik me echter verschrikkelijk druk in kan maken is het feit dat als beide piloten toegeven dat ze er een gedeelte schuld aan hebben, er dan weer verhalen uit het verleden moeten opgerakeld worden. Met andere woorden oude koeien uit de sloot halen daar zijn we goed in. Terwijl als je een beetje naar het manoeuvre toen in jerez zou gekeken hebben, en dat van vandaag, dan zou je kunnen vaststellen dat de verschillen toch vrij enorm zijn.
[/list=1]

Iedere piloot zal hoogstwaarschijnlijk ooit al wel eens een blunder begaan hebben. En meer dan 1 waarschijnlijk ook. Maar 5 jaar later staan de tegenstanders er nog steeds om te pas en VOORAL te onpas de koeien uit de sloot te trekken... Als dat het niveau is waar we naartoe gaan, HALLELUJA dan zene.

airco

Alain
18-03-2002, 11:04
Ik heb het over de straf in se en niet over andermans stelling. En die vergelijking met Heidfeld heb ik er gewoon bij gezet om aan te tonen dat alle discussies omtrent zo'n onderwerp in z'n context moet gezien worden.

Misschien in de toekomst eens iets minder impulsief reageren ipv ten aanval te trekken...:)

airco
18-03-2002, 11:21
Originally posted by Marshal
als illegaal kijkertje van canal plus heb ik de onboard beelden gezien. Duidelijk is dat sjoemel niet instuurt, monty lag voor ......................deja vu jerez '97. M.a.w. sjoemel doet zijn "duistere" reputatie weer alle eer aan.


Als je het mij vraagt ben ik de aanval niet begonnen ... noem het eerder maar verdedigings-modus. Heb nergens, maar ook nergens gezegd dat Montoya de schuldige is. Wel dat ze er beiden een aandeel in hebben (maw een racing-incident). De piloten zelf geven dit ook toe ...

Maar laat me dan ook toe om van de post van Marshall hierboven eventjes de koude rillingen te krijgen he. Voor mij part is dat weer een duidelijk anti-("naam van een piloot"). En als ik me ergens aan erger dan is het wel anti-("naam van een piloot") uitspraken. In mijn geval in het bijzonder Anti-Schumacher uitspraken. Ik dacht dat we het niveau van de anti- uitspraken hier al eventjes voorbijwaren... :rolleyes:

airco

Alain
18-03-2002, 11:27
Aaaah, ok.
Ik dacht dat je het tegen mij had :D
Met quote wordt alles ineens veel duidelijker...

tsjolder
18-03-2002, 20:29
Het was een mooie race, jammergenoeg heb ik geen mooie race gezien, door die :frusty: regisseur. Het incident vond ik, net als beide rijders blijkbaar, een race-incident waarvoor er geen straf moest komen, ze waren al genoeg gestraft. Ik zou bijgod niet weten waarom Schumacher met opzet een aanrijding wilde met Montoya, hij heeft er enkel nadeel van.

McLaren: zoals ik verwacht had komen ze er niet aan te pas dit seizoen. Ook Ron Dennis ziet hoe langer hoe meer in dat Coulthard de capaciteiten niet heeft om het als eerste rijder waar te maken. Ik zie Hakkinen wel terugkomen volgend seizoen.

Jammer voor Barri, een zekere tweede plaats weg. Dit was een beeld dat we niet meer gewend waren.

Ook jammer voor Button, maar zo duurt de reeks van ferraririjders op het podium verder.

Maar dé oscar van de dag gaat voor mij naar Gaetan Vigneron en Thierry Tassin, van wie het commentaar weer geniaal was. De opmerking van Tassin over de banden bleek waarheid te worden en bovendien waren ze weer megagrappig ook. Ik had enkel de indruk dat ze een tijdje uit het oog waren verloren dat M Schumacher nog een keer moest pitten.

Finish
18-03-2002, 20:40
Idd. Met alle respect voor Lammens/ Goossens/ Leinders. Zelfs al mochten ze het beter doen dan Baert, mijn keuze staat vast: rtbf2 !

Werner333
19-03-2002, 22:29
Originally posted by Pascal
Trouwens : waar zou dat bord nu zijn ???????? Werner ??????


Dat krijgt binnenkort een mooi plaatske hier bij mij thuis.

Mark
20-03-2002, 00:43
effe pas op de plaats, sjoemel is voor mij geen anti of wat dan ook benaming. Tis gewoon een gezegde bij ons hier over de grens. Verstappen de Zandhapper, en frentzen een grieniezer (oftewel huilebalk) en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als je mijn post van de afgelopen maanden doorleest m.b.t. F1 zul je zien dat ik voor geen enkele coureur een voorkeur heb. M.a.w het is geen antistemming.

Want als ik ergens een uitgesproken hekel aan heb, dan is dat wel het fenomeen "fan-zijn".

Waar ik wel de afgelopen maanden achter ben gekomen is dat de uitleg qua taal toch grote verschillen opleverd. Heb reeds meerdere malen mijn neus gestoten.....en zal heus nog weleens voorkomen. Dus mocht ik iemand gekrenkt hebben, was niet de bedoeling.

Om in verstappen termen te spreken: Zand erover?

Finish
20-03-2002, 01:03
Om het in Schumacher-termen te stellen: laten we deze deur dichtdoen :)