View Full Version : McLaren MP4/8 - GP Of Australia 1993 - A. Senna - Tamiya - 1/20
Ik hoor er hier al enkele zeggen ... waar die nog mee af komt. Zijne boel is bijna klaar en dan komt hij hem tonen. Waarom dan toch nog deze build?
Wel, de reden waarom ik deze build nu pas post is ... omdat ik geen foto's kon en kan nemen die de zaken tot hun recht lieten komen. Met een 2 MegaPixel toestel kan je geen super detail opnames maken en, omdat dit een extreme detail build is, zou er dan ook weinig van te zien zijn.
Deze voormiddag bij Sennake geweest en hij heeft, na het poetsen van zijn toestel met een USB stofzuiger (de wonderen der techniek, weet u) heeft hij enkele zeer knappe foto's gemaakt. Bedankt maat!
Ik ga enkele zaken van de build aanhalen en chronologisch enkele dingens beschrijven, alles stap voor stap opsommen zou teveel leesvoer zijn en zonder foto's helemaal on-interessant.
De bedoeling bij aanvang van deze kit was om Senna's laatste McLaren te bouwen. Waarom de versie van Australië? Om een aantal redenen, maar de voornaamste was omdat er op deze wagen enkele interessante aerodynamische verschillen zaten t.o.v. de kit zoals de spiegels die iets anders zijn, de voorvleugel die iets anders is en enkele details in de livery die de wagen mooier maken (de logo's op de spiegels, de 'egel' naast de cockpit die ontbreekt, ...)
Eerst werd de cockpit samengebouwd en in primer gezet, alle gaten van de ophanging dicht gemaakt en de nodige aanpassingen gedaan. Na een laagje primer en wit werd het fluo oranje gespoten en met 2 lagen 2K vernis afgeseald. Na het plaatsen van de decals opnieuw 3 lagen vernis waarna alles 2 weken kon drogen.
De carbon fibre die te zien is op de cockpit, de 'endplates', de vloer en alle andere delen is, op enkele hele klein stukjes na, geen decal maar gespoten. Het nadeel hiervan is heel veel werk, de pluspunten onder andere dat de structuur echt op schaal is, er een diepte te zien is zoals bij de echte CF structuur en je ook geen schrik moet hebben om de decals te beschadigen of kapot te trekken.
Eerst werd de cockpit afgewerkt. Met behulp van goed referentie materiaal werd de stuurstang nagemaakt. Voor de 'seatbelt hardware' gebruikte ik een setje PE van Eduard, maar in vergelijking met de echte gordels ontbraken enkele kleine deeltjes. Na aanschaf van een foto-ets set (bedankt aan Hhugo voor de tips) kon ik deze bijmaken.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12308&d=1230576710
Daarna kwam de voorkant aan de beurt. Gelukkig heb ik iemand in Australië gevonden die op deze GP in de pits geweest is bij McLaren en van de voorzijde van de auto, zonder neus, enkele schitterende foto's gemaakt heeft. Alles is hier scratch. Om te beginnen de rempompen, de rem reservoirs, de timingsboxen, de bedrading, ...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12309&d=1230576939
Bovenaan de voorzijde ben ik begonnen met de 'rockers' die gemaakt werden uit 4 lagen PE onderdelen die samengesoldeerd werden waardoor je uitgefreesde kamers in een aluminium structuur kunt simuleren. Na het monteren van de rockers werden de schokdempers gedraaid (in 4 aparte onderdelen) en samengebouwd.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12310&d=1230576939
Het volgende hoofdstuk waren de remmen. De onderdelen in de kit zijn misschien mooi voor een OOB built, maar in dit plaatje paste ze totaal niet. De huidige remmen en upright zijn allemaal uit resin gefreesd en gedraaid. Alle stukken werden apart vervaardigd (upright, remklauw, remschijf, de meenemplaat voor de remschijf, de centrale as, ...) en samengebouwd na schilderen. In het huidige stadium moeten de remblokken nog gemonteerd worden, de remleidingen nog gelegd en de ducts voor de voorste remmen gemaakt worden. Deze zullen waarschijnlijk gethermovormd worden omdat een andere mogelijkheid, om deze flinterdunne stukken te maken, niet bestaat.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12311&d=1230577710
Als laatste werden de ophangingsdriehoeken aangepast. Omdat ik de wagen zijn echte wielvlucht wilde meegeven moet het een en het ander veranderd worden. Origineel staan de wielen in de kit recht, maar de 2 à 3 graden wielvlucht houden in dat de bovenzijde meer naar binnen moet komen of de onderzijde meer naar buiten.
Vervolgens werd er meer naar achter gewerkt. De radiator ducts werden van hun weefsel structuur voorzien door het aanbrengen van een speciale doek met een zeer fijne 'weave'. De originele stuurdozen, schroefjes, ... werden verwijderd om alles achteraf opnieuw zelf te maken.
De bedrading, batterij, stuurdozen, ... zijn allemaal scratch built, de stekkers zijn van Top Studio.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12312&d=1230578004
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12313&d=1230578004
"Waar komt die nu nog mee af". :D
Deze foto's zijn nog maar eens het bewijs dat foto's nooit een model tot zijn volledige recht kunnen laten komen - hoe goed ze ook genomen zijn. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat de foto's op zich van prima kwaliteit zijn, maar dat het model in het echt er nog 10x indrukwekkender uitziet.
Ik weet niet of ik het tijdens één van de vergaderingen al eens aangehaald heb - het is dan ook altijd zo druk en op het einde van de avond weet ik soms niet meer met wie ik nu over wat heb zitten palaveren - maar de lichtblauwe leidingen aan de "front section" lijken me net iets te dik. Op zich is dat niet zo erg, gezien ze perfect op schaal zijn in vergelijking met hun koppelingen. Ik heb me dan ook lang zitten afvragen wat ik eraan "miszag", tot ik het wist. Het is de kleur van deze kables die de aandacht wegtrekt van de rest van ontzettend mooie details (veerpoten enz.), terwijl eigenlijk deze laatste de volle aandacht zouden moeten kunnen genieten. Is er nog een mogelijkheid om het felle lichte blauw ietske te minderen, zodat je oog er niet als een magneet wordt naartoe gezogen? Automatisch zal alles dan meer in proportie komen te liggen...
... denk ik.
;)
De motor werd aangepakt. Om te beginnen werden alle schroefjes van de kleppendeksels (en dat zijn er nogal wat) uitgeboord en vervangen door kleine stangetjes uit de 'mish-mash' doos. De hitteschilden die tussen de uitlaten zitten werden vervaardigd uit de gekende sigaretten verpakking en de schuifinjectie voorzien van de gasklep bediening en de nodige boutjes in PE. Daarna kwam de airbow aan de beurt. Ook deze werd bekleed met de 'weave' om de CF structuur na te bootsen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12314&d=1230579684
Om de hele boel koel te houden zijn er 3 radiatoren voorzien. Deze werden gescratched en voorzien van radiator mesh #10 van FineMoulds. Voor de aansluitingen op de motor en de versnellingsbak werd uiterst buigzame draad gebruikt die in verschillende diktes te krijgen is en na het plooien perfect in zijn vorm blijft staan. De aansluitingen zelf werden getekend en ge-etst.
Vervolgens de uitlaten. Hiervoor werden wel de originele onderdelen uit de kit gebruikt maar grondig aangepast. Eerst een vooral de 2 delen per uitlaat samen gebouwd en dan de naden dicht gemaakt. Vervolgens werden de nodige kragen en flenzen aangebracht. Hiervoor werd koper tape van 0,2mm gebruikt.
De lasnaden werden met de gekende methodes aangebracht (deels met de soldeerbout, deels met de putty tube en de dunne nozzle) en PE houders die de uitlaatstukken samenhouden werden als laatste aangebracht.
Om de uitlaten de nodige kleuren mee te geven werd eerst alles in enemal gloss black gespoten, dan met alclad chrome afgewerkt en met de ultra fijne naald werd clear bleu en clear orange gespoten om de verkleuring door hitte te simuleren. Omdat alles te fel was werd alles met 2 lagen smoke 'gedown-toned'.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12315&d=1230579684
Ondertussen werden ook andere onderdelen afgewerkt.
De 'end plates' werden opnieuw gemaakt uit dunne alu plaat en voorzien van de nodige decals. Omdat het fluo oranje nogal een heel felle kleur is heb ik de decals dubbel moeten zetten om het wit ook wit te laten lijken. Hiervoor werden de originele Tamiya decals gebruikt.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12316&d=1230580306
De binnenzijde van de 'endplates' werd ook voorzien van de CF structuur ...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12317&d=1230580306
Ook de 'cowl' werd afgewerkt. Eerst de randen flinterdun aangeschuurd, daarna de gaten voorzien die ontbreken (voor de master switch, de stekker voor de electronica, ...) en dan alles gespoten.
Als laatste werd aan de binnenzijde ook de 'weave' aangebracht om de ruwe CF structuur de simuleren.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12318&d=1230580306
Als laatste nog enkele 'sfeerbeelden' meegeven. Het chassis staat immers op een rasterplaat gemonteerd om alles, bij de montage, een beetje symmetrisch te houden.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12319&d=1230580798
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12320&d=1230580798
... maar de lichtblauwe leidingen aan de "front section" lijken me net iets te dik. Op zich is dat niet zo erg, gezien ze perfect op schaal zijn in vergelijking met hun koppelingen.
Weet ge Guido, het gekke is dat ge gelijk hebt, maar niet op alle fronten.
Ik heb me al net hetzelfde zitten afvragen, en uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat de blauwe leidingen eigenlijk nog te dun zijn! Geloof het of niet.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12321&d=1230581238
Ze donkerder maken ... wel, ook een oplossing, maar in het echt hebben ze ook deze kleur. Weeral de eeuwige twijfel waar een bouwer voor staat ... bouw ik de werkelijkheid na of bouw ik om het plaatje te doen kloppen.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12310&d=1230576939
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12321&d=1230581238
Ze donkerder maken ... wel, ook een oplossing, maar in het echt hebben ze ook deze kleur. Weeral de eeuwige twijfel waar een bouwer voor staat ... bouw ik de werkelijkheid na of bouw ik om het plaatje te doen kloppen.
Op alle fronten, want... :D
Nu dat ge de foto van de originele erbij haalt, ben ik nog overtuigder. ;) 'k zal 't even uitleggen waarom - en vooraleer ge u afvraagt: "hoe komt 'me erbij", wel ik heb net zoals u al een hele tijd hierover zitten piekeren, en zoals ge weet, ik trek mijn mond niet open tot ik een goed alternatief heb. ;)
Ik vertrek altijd van het volgende standpunt: de realiteit is NIET na de bouwen. Punt. Gewoon door de limieten van het op schaal brengen. Dit is een, voor sommige pijnlijk, gegeven waar we als modelbouwer moeten mee leven. Dingen die er in het echt zijn, zullen op een bepaald moment moeten vervagen, gewoon omdat het schaal niet meer te reproduceren valt. Een kabeltje in het echt van 10mm dikte zal op schaal gaan vervagen, gewoon omdat die dan te dun wordt. Als het een absoluut noodzaklijk detail is, kan je de kabel wel trekken om "na te bootsen". Maar bon, dat wist ge al...
Als ik naar de foto kijk, kan ik 6 lichtblauwe kabels onderscheiden. Ze zitten bovendien dan ook nog eens tussen de 2 ophangingselementen én als je van opzij zou kijken, zouden ze er niet bovenuit steken. Op het model steekt er 1 van de kabeltjes zelfs bovenuit omdat er geen plaats genoeg meer is tussen de 2 elementen. Dus, ofwel staan de elementen te dicht op elkaar omdat de monocoque van de kit niet correct is, ofwel zijn de kabels niet op schaal. Wellicht geen van beide, maar dan moet er een compromis gezocht worden.
Het compromis zou eruit kunnen bestaan dat de kabels in kleur wat getemperd worden om zo toch nog tot een overtuigende representatie te komen. Ofwel zou dat ene uitstekende kabeltje alsnog ertussenin moeten gefoefeld worden. Over kleuren op schaal brengen, hebben we ook al meerdere (kerst)bomen opgezet, dus die problematiek is genoegzaam bekend.
This is not an easy call, but, it's up to you my friend. ;)
Omdat mijn leidingen wat dunner zijn ontstaat er dus ook wat meer ruimte tussen de schokdempers en 'zweeft die leiding inderdaad wat te hoog. Ik heb zonet de leiding op de andere gelegd en inderdaad, dat ziet er al stukken beter uit. Als alle leidingen liggen ga ik ze ook iets downtonen, maar dat kan nu nog niet.
Bedankt voor de feed back maat. Ge weet het he, streng, maar rechtvaardig!
Dominique
30-12-2008, 00:31
Compromissen, compromissen...
We zullen er (waarschijnlijk) eeuwig over blijven discussieren, of tenminste daartoe stof ten over hebben.
Het neemt niet weg dat iedereen het er duidelijk over eens is dat hier een meesterwerk in wording wordt getoond. Zoals ik al eerder eens heb gezegd: "hij is écht verbazingwekkend goed!". Bedankt voor de uitleg, d' er waren een paar dingen (en technieken) die me waren ontgaan. Dat is bij deze weer rechtgezet.
Hmm... Waarom hier nog deze posten? Ewel om ons te doen watertanden, jaloers te worden, gek maken, weet ik veel...
Mocht ik een pet of hoed aanhebben, ik deed hem per plaatje twee keer af. Mocht je niet een 1/1 foto eropgezet hebben en het model op zo'n millimeterplaat gezet hebben, ik beschuldigde je van vervalsingen; pics van een echt model...
Maar neej hoor, it's real... En ik heb die remschijven in Nieuwegein gezien dacht ik. Knap dat draaiwerk. Eigenlijk woorden te kort om er meer over te zeggen denk ik maar als ik even kijk, dan heb ik toch deftig wat gezegd over een model waarbij ik sprakeloos ben en bijna gek wordt tegelijkertijd...
Grtzz
geertje84
30-12-2008, 01:17
Volgens mij is da niet u eerste bouwdoos
Ziet er zéér goed uit, ga nog een jaar of 25 nodig hebbe om dat niveau
te halen.
En een auto van senna mag je altijd posten :gas:
Kerel kon der iet van, sinds 94 vind k de formule in pak minder interessant
alhoewel den hamilton der ook iet v kan.
Grtzzz Geert
:drewl::drewl::drewl:
Ik ga Guido gelijk geven, in het echt ziet deze er inderdaad nog indrukwekkender uit dan op foto.
Ik heb hem ook al live bewonderd, maar of het nu foto's zijn of live, het is en blijft een pareltje!!! Manmanman, dit is Modelbouw met een ZEER GROTE M. Volgende keer alleen eens vragen hoe ge die CF juist hebt gesimuleerd.
Tom, ga zo door met dit project (zult ge ook wel doen :) ) En ben benieuwd naar het afgebouwde model.
Dit wordt een prijsbeest eerste klas!
Tom
Ferrari rules
30-12-2008, 19:43
dit verdiend een hele preek van alleen maar positieve dingen maar ik ga het kort houden :
:eek:WOW:eek:
BSmodels
05-01-2009, 22:29
ik weet al niet meer hoeveel keer ik hem nu al gezien heb maar ge kunt daar blijven naar kijken. Ik ben dan ook blij da ge ne keer foto's hebt laten nemen.
Wat ik mij nu wel afvraag is of er geen fout in de titel van de thread staat: TAMIYA :confused:
Ben benieuwd wat je met de achtervleugel gaat doen: 1 endplate of 2 endplates .....
:worship:
Vakantie, dus voor de meeste mensen 'plekken' geblazen. Helaas, ik krijg meer onder het jaar gedaan dan tijdens het verlof.
Ik ben verder gegaan met de achterzijde. De ventielen van het hydraulische blok achteraan op de versnellingsbak voor de bediening van de actieve ophanging (goed dat ne mens weet waarvoor het dient) werd onder handen genomen.
Eerst en vooral werd een koeler gebouwd. Uit plasticard werd een vierkant blokje gemaakt met daarop een PE radiator rooster. De boord hiervan werd met de gekende lasnaad methode weggewerkt (zoals op de echte radiator).
Na het spuiten werd het geheel gedrybrushed waardoor de details beter naar boven kwamen. Helaas is mijn digitale camera niet fit vandaag ... :p
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12490&d=1231271722
Daarna werden de ventielen zelf gedraaid en gefreesd, de nodige leidingen op het ventielenblok aangesloten en uiteindelijk de schokdempers gedraaid en gefreesd. Het aansluiten van de stress sensoren onderaan de schokdempers was niet van de poes omdat ze nogal erg klein uitvallen (1 x 1mm met een 0,6mm gat erin).
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12491&d=1231271722
Last but not least werd alles samen gebouwd. Uiteindelijk ziet het geheel er zo uit ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12492&d=1231271705
Ondertussen zijn ook de wielen helemaal afgewerkt geraakt. De cijfers op het loopvlak zijn gespoten. Hiervoor werd een PE sjabloon gemaakt dat op het oppervlak gespannen werd om de letters te kunnen spuiten.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12493&d=1231272219
De ophangingsarmen achteraan zijn ook al voorbereid op grote verbouwingswerken. Voor de bovenste draagarmen werden messing blokjes gefreesd die normaal dienen om de wielvlucht te regelen. Deze moeten nog op de driehoeken bevestigd worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12494&d=1231272219
Ik ben gisteren ook nog wat verder gegaan aan de carrosserie onderdelen. De cowl werd aan de binnenzijde voorzien van matt alu bare metal foil en het eerste deel van de vleugel werd al gemonteerd. Daarna heb ik de neus vooraan ontdaan van de vleugels en in de vleugels zelf werden gaten geboord zodat ze, met een staafje, terug op de neus gezet kunnen worden.
Ook de afscherming voor de schokdempers voor werd natuurlijk aangepast. Het onderdeel werd geschuurd tot het zeer dun was en dan werd aan de binnenzijde, uit 0,3mm plasticard, opnieuw een profiel gesneden en gekleefd zoals op de echte auto. Hierover zal in de toekomst de 'weave' gezet worden maar eerst moet de buitenkant gespoten zijn.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12495&d=1231272219
dupanton
06-01-2009, 22:53
ONGELOOFELIJK :applaus::crazy::drewl:
Het aansluiten van de stress sensoren onderaan de schokdempers was niet van de poes omdat ze nogal erg klein uitvallen...
Aha, vandaar de naam :p :+
Ik zocht het juiste woord ... 'Strain guages' is de juiste naam.
Vanavond heb ik nog de achterste uprights gemaakt. Ik ga proberen morgen foto's te maken.
Ik zocht het juiste woord ... 'Strain guages' is de juiste naam.
Vanavond heb ik nog de achterste uprights gemaakt. Ik ga proberen morgen foto's te maken.
Ik breng anders morgen mijn Canon wel mee als je wil.
Ik zocht het juiste woord ... 'Strain guages' is de juiste naam.
Wordt geschreven 'Strain gauges' en in het Nederlands uitgesproken 'streen geedjes'. De juiste vertaling is dan weer 'rekstrookjes'. Ik heb in een vorig leven hier nog 'signaal conditionerings' modules voor helpen verkopen, nodig om de pietluttige electrische signalen die door zulke rekstrookjes worden gegenereerd enigszins interpreteerbaar te maken en dus te conditioneren voor verder gebruik. Maar, het zijn inderdaad sensoren die "stress", ofte vibraties op een oppervlak, kunnen meten. :saythat:
't is maar dat het juust is en geheel terzijde natuurlijk. :)
Ik breng anders morgen mijn Canon wel mee als je wil.
En zo gebeurde het ...
Na het afwerken van de steunen van Guy's achterspoiler voor de Ensign werd de camera boven gehaald. Een professionele foto studio werd met witte A4-formaat papieren in elkaar gestoken (om niet te zeggen dat het fotografie talent van mijn fotograaf alles goed maakte :p).
Ik kan jullie dus betere foto's laten zien van de achterkant op dit moment.
Eerst en vooral een detail opname van de oliekoeler van de hydraulica achteraan. Ook de 'catch tank' aan de rechter zijde is scratched.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12498&d=1231351831
Nog een detail opname van de 'catch-tank'.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12499&d=1231351831
En zo ziet de achterzijde er nu dus uit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12500&d=1231351831
Nog enkele totaal overzichten ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12501&d=1231352265
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12502&d=1231352265
... en een detail van de cockpit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12503&d=1231352265
HF_INTEGRALE
07-01-2009, 21:40
H.M. : Holy Macaroni !!!
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12500&d=1231351831
Dit heb ik zelfs nog nooit gezien op 1/12de, laat staan op 1/20ste !
Hier zijn gewoon geen woorden voor, dus :
Regards,
555
Dit is idd net echt. Ik hoop deze ooit eens in het echt te kunnen bewonderen.
Dit is idd net echt. Ik hoop deze ooit eens in het echt te kunnen bewonderen.
I agree:worship::worship::worship::worship::worship: :worship:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=12500&d=1231351831
OMFG :applaus::applaus:
Wat moet ne mens hierop zeggen: niks en alleen maar van genieten:worship:
Dit is idd net echt. Ik hoop deze ooit eens in het echt te kunnen bewonderen.
Dan komt ge maar naar onze meetings op vrijdagavond.:p
Dominique
08-01-2009, 00:13
OMFG :applaus::applaus:
Ooh My Formula Gulfie ... :applaus:
Ferrari rules
09-01-2009, 10:33
Wat voor stof heb je daar gebruikt om de site pods en cooler te bekleden? en hoe heb je dit gedaan?
Ziet er bangelijk echt uit !!!
Wow precies of deze wagen heeft echt gereden. Prachtig
Wat voor stof heb je daar gebruikt om de site pods en cooler te bekleden? en hoe heb je dit gedaan?
Hiervoor heb ik 'Scale Weave' gebruikt, een hele fijne structuur om CF weefsels te simuleren. Omdat dit een wit weefsel is werd het achteraf zwart gespoten, de decals erop (voor de airbox) en dan met matte vernis afgedekt. De strips op de hoeken zijn met een grijs-zwarte tint gespoten om een kleurcontrast te bekomen.
Eindelijk nog eens verder kunnen doen. Ik heb al meer dan een maand niets meer van deze kit in mijn handen gehad, onder andere doordat ik mijn freesmachine naar CNC aan het ombouwen ben, de software onder de knie krijgen, ... zodat we in de toekomst nog betere stukjes kunnen maken.
Met de oude configuratie van de freesmachine heb ik de achterste uprights nog aangepakt. Aan de binnenzijde werden de 'coolducts' eraf gefreesd. Deze zijn veel te dik en, omdat ik de upright aanpas, ook niet meer juist. De nieuwe coolducts zullen waarschijnlijk door vacuümgevormde delen vervangen worden.
De originele montage pinnen werden verwijderd en de onderste bevestiging verder uitgefreesd.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12803&d=1234172117
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12804&d=1234172117
Ook heb ik de ophanging achteraan nog niet verder kunnen afwerken omdat eerst het stuk van de carrosserie, waardoor de ophanging en de aandrijfassen komen, klaar moest zijn.
Omdat het kit onderdeel veel te dik is en niet 100% klopt (de gaten staan iets anders) werd een nieuw deel uit PE ge-etst. De buitenzijde vlak, de binnenzijde met koppelstukken die de verschillende delen aan elkaar houden. Aan de binnenzijde zal dit ook met 'Scale Weave' bekleed worden en daarna zwart gespoten.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12805&d=1234172117
Dan vervolgens de kopbreker van dit projekt. De achtervleugel is, naar de normen van deze kit, echt om mee te lachen. Waar Tamiya de voorvleugel in 6 stukken maakt is dit 1 deel! :mad:
Voor mijn projekt komt daar nog bij dat de strip, die de verschillende vleugels met elkaar verbind, 1mm breed is. Op schaal betekent dat 2cm, wat, in vergelijking met de echte wagen, niet door de beugel kan.
Eerst dacht ik eraan om de originele strip dunner te maken, maar omdat deze tussen de vleugels in gaat is dat geen optie.
OK, simpelweg vervangen dus ... maar zo simpel bleek het niet te zijn. Guy had een goed idee om 2 sjablonen te maken waarmee de vleugels op hun plaats gehouden werden om dan het middenstuk te vervangen, maar ... dat tekenen en etsen bleek bijna niet mogelijk.
Uiteindelijk heb ik de koe gewoon bij de horens gepakt (zoals met veel in deze build) met de gedachte 'we zien wel waar we uitkomen'. Ik heb een mal gebouwd waartussen de vleugels gekleefd zitten, en dan het middendeel verwijderd. In de nieuwe sleuf wordt een PE plaatje geschoven en de sleet wordt dan terug opgevuld met 'de bloem-methode' (nee heren, ik zit niet aan de drugs!).
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12806&d=1234172884
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12807&d=1234172884
Hopelijk is alles stevig genoeg na het terug opbouwen van deze 'assembly' want het moet in 2 kleuren gespoten worden.
Impressive! (Om eens iets anders te zeggen dan "indrukwekkend" eh ;) )
Nice!! Kan je misschien wat meer vertellen over de "de bloem-methode", die had ik nog niet eerder gehoord...
Nice!! Kan je misschien wat meer vertellen over de "de bloem-methode", die had ik nog niet eerder gehoord...
Ja die methode is mij ook vreemd en ik zou graag willen weten hoe dat in zijn werk gaat. :)
Men neme 20 gram bloem en wat secondelijm. Je laat een drupje secondelijm op je werkstukje vloeien en doet er dan bloem op. Het geheel wordt zeer (en snel) hard en kan makkelijk geschuurd worden.
Nadeel? Het risico bestaat dat als je geen goeie primer gebruikt de zone na verloop van tijd geel gaat uitslaan.
Waarom dan toch deze manier? Omdat het snel gaat om een basis verbinding te krijgen die je kan opschuren, wat met bvb epoxy lijm niet gaat.
Ik zet er nadien toch een goeie primer over, dus hopelijk blijft het dan in orde.
knap staaltje vakmanschap :drewl:
en welke primer is dan best aanbevolen bij die bloem-methode ?
Ne goeie ... maar dat zegt niet veel natuurlijk.
Ik geloof niet zo in 'speciale' modelbouw producten voor een goede basis. Ik hou het bij Dupont primer die met de airbrush gespoten wordt.
bartmotte
11-02-2009, 13:33
jadadde....
perfect
Zondag voormiddag nog eens enkele uren kunnen verder doen aan de McLaren. Het werd tijd dat de ophanging achteraan er op gemonteerd werd.
De carrosserie delen achteraan waardoor de ophanging komt werden opnieuw gemaakt uit PE. De naakte delen werden dan gespoten in fluo rood en daarna aan de binnenzijde met 'Scale Weave' bekleed om de CF structuur te bekomen.
Nadat de panelen gemonteerd waren kon de ophanging geïnstalleerd worden. De gewrichten werden aan de uiteinden voorzien en alles werd met de rockers verbonden en de uprights recht 'uitgelijnd'.
Daarna de aandrijfassen ... eerst en vooral werden de moffen op de versnellingsbak opnieuw gedraaid. De kit onderdelen voldeden niet naar mijn goesting omdat er een extra opvulstuk zit tussen de mof en de flens, en dat is bij het originele onderdeel niet het geval.
Daarna werden da assen zelf uit een stuk aluminium staaf van 1.2mm vervaardigd. Eerst goed opgeschuurd met de dremel en dan met een mix van clear red en smoke gespoten.
Na de montage van de assen konden dan EINDELIJK de remschijven en remklauwen gemonteerd worden. Die waren immers al maanden klaar omdat ik ze natuurlijk met de voorste samen gemaakt heb.
Enkele foto's om het af te leren ...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12928&d=1234852588
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12929&d=1234852588
Het einde komt in zicht wat betreft het chassis. Op enkele details na (remblokken, nog wat bekabeling op de motor, aansluitingen onder de airbox, ...) is het dan de beurt aan de achtervleugel en de neus.
Helaas kan de huidige achtervleugel (endplates en de onderste vleugels) nog niet gemonteerd worden omdat dat anders te fragil zou worden als er nog aan de rest gewerkt moet worden ... maar het begint te jeuken! :p :)
Ferrari rules
17-02-2009, 10:28
het zou voor minder beginnen jeuken...
mooie foto's trouwens...
't is blijkbaar al bijna 2 maanden geleden dat ik nog eens iets gepost heb ...
De wagen is op zich bijna klaar. De remblokken zijn gefreesd en gemonteerd, alle bedrading is af, de extra hardware langs de inlaat is gezet, ... maar helaas kan ik daar geen foto's van tonen. De reden is de volgende ...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=13408&d=1239253436
Om de onderzijde af te kunnen werken heb ik het model ondersteboven gemonteerd in een structuur. Dit laat me toe om, zonder het model vast te nemen, rustig aan een stabiele onderzijde te kunnen werken.
Onderaan zijn we bezig met de diffuser (wordt ge-etst en dan gesoldeerd om een zeer dunne structuur te krijgen), de uitlaten, ...
Ook de afdekplaat voor de schokdempers vooraan is klaar.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=13409&d=1239253436
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=13410&d=1239253436
Ook is de neus al voor bijna de helft klaar. de 'cone' werd aan de binnenzijde uitgekrast zodat de juiste dikte ontstaat en de montagegaten werden voorzien.
De zijvleugels werden van de neus verwijderd zodat het realisme verbetert. Om de uitlijning van de delen voor mekaar te krijgen werd er een stangetje voorzien in de 'flaps' van de vleugels.
Na de gebruikelijke voorbereidingen voor het lakken, het lakken zelf, decallen en vernissen ziet alles er zo uit ...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=13411&d=1239253742
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=13412&d=1239253742
Vervolgens de zijplaten van de voorvleugels.
De originele kit onderdelen zijn totaal vlak, wat voor de meeste races voor deze auto ook wel klopt, maar voor de GP van Australië was er een andere versie gemonteerd.
Om de kromming te verkrijgen werden er 2 'schelpjes' ge-thermovormd van styrene plaat en deze werden dan, met behulp van secondenlijm in de uitgesneden opening geplaatst. Na enkele plamuur beurten en wat lak, decals en vernis ziet het er zo uit ...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=13413&d=1239255022
Ferrari rules
09-04-2009, 09:47
knap gezien van die steun, maar ga je daar geen gaatje aan overhouden of zit het model anders vast?
Dit wordt een knaller! Niet dat we dat nog niet wisten, maar ik word hoe langer hoe nieuwsgieriger hoe dit er gaat uitzien eens alles samengebouwd is (alhoewel in weet dat de bodyparts naast de wagen zullen liggen om alles beter te kunnen zien)...
knap gezien van die steun, maar ga je daar geen gaatje aan overhouden of zit het model anders vast?
Dat gaatje was sowieso voorzien om hem op een displayvoet te zetten ... :cool:
Dit wordt een knaller! Niet dat we dat nog niet wisten, maar ik word hoe langer hoe nieuwsgieriger hoe dit er gaat uitzien eens alles samengebouwd is (alhoewel in weet dat de bodyparts naast de wagen zullen liggen om alles beter te kunnen zien)...
Ge weet hé Guy, gewoon is niet goed genoeg.
Ik ga waarschijnlijk wel de Tamiya draaitafel gebruiken, maar over de manier van opstellen heb ik ook al een idee, misschien een verlichte voet, wie weet heb ik hier de tijd wel voor.
.......... ...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=13408&d=1239253436
..............................................
Ik weet dat vroeger de F1-wagens een houten plank onderaan de wagen hadden, maar niet dat die er zo uitzag :p
En nu effen serieus, wat een update ......... :drewl:
Weinig nieuws van 'het front'.
De achterspoiler is gemonteerd. Na de foto heb ik ook nog de 'gurney' toegevoegd op de bovenste vleugel (op de onderste stond hij al). Nu nog de PE boutjes op de gurney en de zijplaten zetten en de spoiler op zich is klaar.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=13453&d=1239687567
Voor de onderzijde zijn de difusser platen en de uitlaat platen ge-etst. Omdat de diffuser platen heel dun zijn en toch mooi recht moeten gesoldeerd worden heb ik zoveel mogelijk de montageplaat aan de diffuserplaat gelaten zodat ze geplooid kan worden.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=13454&d=1239687567
Inmiddels zijn de stukken gesoldeerd en al zwart gespoten. Nu kunnen we beginnen met het opbouwen van de CF structuur.
Nu de onderzijde klaar is (helaas geen foto's wegens te donker, ik zal nog eens op mijn huisfotograaf aanspraak moeten maken) is het tijd voor het laatste grote stuk ... de neus!
Omdat de onderdelen induvidueel reeds afgewerkt waren was het enkel nog assembleren. Na het monteren van de hoofdvleugels op de neus werden de 'endplates' gemonteerd en uitgelijnd, een heel karwei trouwens dat meer dan een uur in beslag nam.
Daarna volgde de kleine vleugels. Omdat ik de 'gurney flaps' wegschuurde moesten deze opnieuw uit PE gemaakt worden. Het opkleven, plooien, ... verliep zonder problemen.
Het geheel ziet er nu als volgt uit ...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=13630&d=1241070116
Daarna was het de beurt aan de 'nose diffuser'. Zoals enkele wel zullen weten vanop de meetings is dit een deel dat ik eigenlijk niet goed zag zitten wegens zeer complex van vorm. Het moet dun zijn, heeft veel kronkels en kleine vormen, ... dus plasticard was geen optie. Het originele kit onderdeel aanpassen was een mogelijkheid maar veel te omslachtig en zou nooit exact zijn.
Uiteindelijk koos ik ervoor om het onderdeel uit PE te maken, met een zelf gemaakt werktuigje het in zijn juiste vorm te plooien en dan te solderen.
Links zie je het vlakke PE deel, daarnaast het deel met de gesoldeerde 'kuip' en daarnaast een deel waarvan de kuip gevijld werd en een laag primer kreeg met de borstel.
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=13631&d=1241070116
Als laatste even passen of de afmetingen goed zijn en ... het blijkt te kloppen (opluchting!!!)
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=13632&d=1241070116
Nu moet alles nog aan de binnenzijde van de diffuser afgewerkt worden, met 'Scale Weave' bekleed worden en de CF structuur op de buitenzijde gezet worden.
Impressive stuff mate! Als er foto's moeten/mogen genomen worden laat je maar iets weten; je weet dat ik dat met veel plezier doe ;)
Impressive stuff mate!
................................
:agree:
Impressive stuff mate! Als er foto's moeten/mogen genomen worden laat je maar iets weten; je weet dat ik dat met veel plezier doe ;)
Als de neus volledig af is ... eigenlijk is dan ook alles klaar, dus dan doen we alles in 1 keer.
Vandaag nog eens alle krachten gebundeld en de neus afgewerkt. Ik moet toegeven dat het resultaat er niet slecht uitziet ... eigenlijk ben ik er fier op.
De PE 'diffuser plates' werden na het schuren van de primer zwart gespoten en aan de binnenzijde van 'Scale Weave' voorzien. Na een laagje satijn vernis werden de 2 diffuser plates op de neus bevestigd.
De houten strip die op de zijkant van de neus te zien is werd uit een flinterdun plaatje hout gesneden en op de scheidingslijn van de diffuser en de zijplaat gekleeft.
Nadat alles goed droog was werden de bijkomende stukken op de diffuser plates gemonteerd. Deze zijn uit een stuk messing plaat van 0.2mm gemaakt en ook met 'Scale Weave' bekleed en voorzien van 3 gaatjes van 0.3mm waardoor 3 stangetjes van 0.25mm steken om ze te monteren op de diffuser plates.
De neus is klaar en ziet er nu zo uit ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13654&d=1241361803
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13655&d=1241361803
Om de 'cowl' te presenteren heb ik de poten nagemaakt die destijds ook in werkelijkheid gebruikt werden. Omdat de vorm nogal zeer speciaal is heb ik ervoor gekozen om uit een 6mm dik stuk PC een malletje te frezen waardoor alle 4 de steunen identiek zijn en ook de juiste vorm.
Bovenaan de boog van de zijstukken heb ik stangetjes van 0.5mm gemonteerd die dan in een stukje buis gestoken worden ... waardoor de 2 steunen ontstaan.
Ook heb ik de snelsluitingen op de cowl gemonteerd die ervoor zorgen dat deze op de wagen vastgeklikt kunnen worden. Normaal gezien zouden de gaatjes alleen voldaan hebben, maar ... dat klopt niet met de werkelijkheid.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13656&d=1241362073
... ik word hoe langer hoe nieuwsgieriger hoe dit er gaat uitzien eens alles samengebouwd is (alhoewel in weet dat de bodyparts naast de wagen zullen liggen om alles beter te kunnen zien)...
Een voorproefje misschien ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13657&d=1241362286
Om de wagen te presenteren heb ik ervoor gekozen om de pootjes na te maken die onder de wagen staan in de box. Deze zijn uit PE gemaakt. Hier zijn de niet geplooide onderdelen nog te zien, volgende stap is deze plooien natuurlijk en afwerken.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13658&d=1241362294
Nu moet ik goed opletten om in dit laatste stadium niets te vergeten. De volgende zaken moeten nog gebeuren ...
- BILSTEIN decals op de schokdempers
- ducts voor de remkoeling thermovormen (hopelijk komt het toestelletje snel binnen)
- voorruitje thermovormen
- helm maken
:drewl::drewl::drewl:
Ik doe er nog eentje bij :drewl:
Ik doe er nog eentje bij :drewl:
Ikke nog 2
:drewl::drewl:
bartmotte
11-05-2009, 12:46
top man :drewl:
Allez hup, voor mij ook nog eentje dan. Maken er 8 in totaal...
:drewl: :drewl: :drewl: :drewl: :drewl: :drewl: :drewl: :drewl:
Hèt ter hier iemand vod?
Dominique
11-05-2009, 18:21
....
(keyboard volgelopen met kwijl)
....
(keyboard volgelopen met kwijl)
Troost u ... dat surft wat makkelijker!!! :p
Kom kom mannen, het is nu ook niet zo uitzondelijk wat hier te zien is. Fijn voor de commentaar, maar ...
De achterspoiler staat er inmiddels ook op. Zo ziet het er nu uit ...
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=13911&d=1242724130
Ik ben de helm nog aan het maken, maar hier ga ik een serie kleine foto's van posten die chronologisch de vooruitgang weergeven.
Dit wordt een prachtig plaatje als alles bijeen staat... Eentje waar veel goud mee gaat gewonnen worden!
Al goed dat we niet in het bronzen tijdperk leven, anders waren alle winnaars altijd derde (naar een grap van Urbanus)...
Dit wordt een prachtig plaatje als alles bijeen staat... Eentje waar veel goud mee gaat gewonnen worden!
En zo geschiede het ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=15298&d=1256675080
Foto: IPMS Nederland website
wow :drewl::drewl::drewl:
:applaus::applaus::applaus::applaus::applaus:
great build, congratulations!
gert mertens
28-10-2009, 21:30
Pracht van een model !!! :applaus:
Niet alleen (sublieme) aandacht voor het model maar ook voor de presentatie ervan.
Knap werk. :worship:
Deze wens ik spoedig "live" te zien.
(met zakdoek in aanslag voor het kwijl af te vegen)
Op naar het volgende project Gulfie !
Grtz,
G :)
bartmotte
02-11-2009, 13:35
één van de mooiste projecten ooit gezien !
respect !
bart
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.