PDA

View Full Version : Honda VFR750R RC30 - Tamiya - 1/24 - Ref: 14057


Guido
01-01-2009, 16:59
INTRODUCTIE

Dit keer passeert de VFR750R "RC30" de revue.

De, in beperkte oplage gebouwde, VFR750R werd in 1987 geďntroduceerd en was een straatversie van de geweldige RVF750 uithoudingsmachine welke in het wereldkampioenshap uithouding in die tijd hoge ogen gooide. Voor de VFR werden nagenoeg dezelfde soort materialen, zoals titanium, carbon-fibre, kevlar en magnesium, gebruikt als voor de RVF. Heden ten dagen zijn deze materialen wijdverbreid, maar eind jaren '80 was dit uitzonderlijk. Een ander interessante eigenschap die uit de uithoudingsracerij overgenomen werd, is de enkele swingarm achteraan waarbij het achterwiel met slechts 1 centrale moer wordt vastgezet. Gezien de resultaten in de racerij én het feit dat de VFR750R, code naam RC30, in beperkte oplage werd gebouwd, maakte deze motor al tot een collector's item, nog voor hij goed en wel verkocht werd.

In dezelfde periode werd ook de VFR750F verkocht, de V4 versie die eerder een combinatie sport/tourer was en die nu nog altijd als VFR800 door het leven gaat.

Ik heb uit de thread van Doc (Yamaha FZR750R (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=18204)) even de mooie foto genomen om bij deze introductie te zetten.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12349&stc=1&d=1230821577

Meer info via:
Wikipedia - RC30 (http://en.wikipedia.org/wiki/RC30)
VFR World (http://vfrworld.com/)

.

Guido
01-01-2009, 17:06
De kit

De kit dateert al vanuit 1988 en ondanks dat ik hem begin jaren '90 al eens bouwde, kocht ik de kit opnieuw begin dit jaar bij de uitverkoop van het terziele gegane TAM in Grimbergen. Anekdote bij deze is dat de doos nog geprijsd was in Belgische Frank: 899,-BEF. :) Maar zoals we zullen zien verder in deze review, heeft dit geen enkele invloed op de kwaliteit van de kit op zich.

De doos is voorzien van een typische Tamiya illustratie uit die tijd.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12350&stc=1&d=1230822166

Als je de doos opent, kan je een blik werpen op de typische Tamiya verpakking. De degelijkheid en verzorgheid zijn alom gekend. Alles netjes apart verpakt in plastic zakjes. De kuipdelen zitten dan nog een extra omhuld in een kartonnetje.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12351&stc=1&d=1230822127

Guido
01-01-2009, 17:11
Het bouwplan.

Ook hier weer typisch Tamiya. Eerste pagina voorziet je in 3 talen van de nodige achtergrond info. Dat alles opgefleurd met een zwart/wit afbeelding van een gebouw exemplaar.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12352&stc=1&d=1230822414

Een uitplooibaar plan is toch zoveel keer beter en handiger dan de boekjesvorm die andere Europese (Revell) modelbouwfabrikanten hanteren.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12353&stc=1&d=1230822414

Guido
01-01-2009, 17:25
De gietramen (sprues)

Raam "A"
Raam A omvat de doorzichtige onderdelen, niet enkel voor de lichten allerhande, maar ook voor de kuip.

Positief hier is dat de kuip horizontaal gescheiden is ipv verticaal. Dus geen gedoe om de 2 helften tegen elkaar te monteren.

Negatief vind ik het feit van de doorzichtbaarheid op zich. Ik ben geen voorstander van dit soort "clear view" onderdelen omdat deze niets bijdragen aan het afgewerkte model, zelfs integendeel. Als ik delen van de motor wil laten zien, dan monteer ik de kuipen gewoon niet. Doorzichtige plastic is immers niet geschikt om dit soort details tot hun volle recht te laten komen. Bovendien blijf je de sinkmarks zijn op dit soort van onderdelen en dat is niet mooi. Alsof dat nog niet voldoende zou zijn, en dit is het grootste probleem met dit soort van onderdelen, is dat je altijd een kleurverschil zal kunnen waarnemen ten opzichte van de andere carrosserie onderdelen, omdat je er nooit in kan slagen om de ondergrond eenzelfde kleur te geven. Enfin, om maar te zeggen dat ik de voorkeur geef aan gewone plastic.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12354&stc=1&d=1230823178

Raam "B"
Dit raam bevat onder andere het frame, de uitlaat, ketting, veerpoten. Toe te juichen bij deze is het feit dat er NIKS in chroom is gezet op de sprues. Grote voordeel is dat je de chroom niet moet verwijderen en direct aan de slag kan met de kleur/type verf van je keuze. Handig.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12355&stc=1&d=1230823178

Raam "C"
Omvat de achterkuip, benzinetank, wielen en nog enkele kleinere onderdelen.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12356&stc=1&d=1230823178

Raam "D"
Op Raam D tenslotte, zitten o.a. de motoronderdelen, stuur, spiegels, instrumenten, zadel, alsook de race-stand waarop je de motor kan zetten eens hij klaar is.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12357&stc=1&d=1230823178

Guido
01-01-2009, 17:30
Kleine en losse onderdelen

Tevens zit er een zakje met kleine onderdelen in. Dit zakje bevat niet alleen de banden, vinyl leidingen en montageschroefjes, maar ook de achterveer en het bekende Tamiya schroevendraaiertje. Hoeveel zou ik er zo al hebben... :D

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12358&stc=1&d=1230823538

Tot slot de decals.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=12359&stc=1&d=1230823538


Besluit
Ondanks dat deze kit al 20 jaar oud is, heeft hij de tand des tijds goed doorstaan. Om hem nog te vinden, ben je vandaag de dag aangewezen op de 2de hands- beurzen en websites, of, indien je geluk hebt zoals ik, kan je hem in een vergeten hoekje in een winkel nog eens tegenkomen.

Doc
01-01-2009, 20:28
Verschrikkelijk mooie motor. Zo worden ze nu niet meer gemaakt. Indien iemand deze kit heeft en wil verkopen, of je weet er eentje te koop, ik ben nog steeds op zoek naar deze en ben u eeuwig dankbaar.:worship: