View Full Version : De presentaties van de 2009 wagens, Ferrari als eerste vandaag.
De foto's: http://www.racecar-engineering.com/news/people/297435/ferrari-first-to-reveal-2009-f1-car.html
Valt qua looks toch wel mee.....
Inmiddels grotere foto's te vinden via http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=6665. Aparte oplossing voor de spiegels......
Valt qua looks toch wel mee.....
Vind ik niet. De body op zich is inderdaad eenvoudiger en aantrekkelijker dan al die aerotoestanden van de afgelopen jaren, maar de bizarre verhoudingen van voor- en achtervleugel maken dat deze bolide (en waarschijnlijk alle andere) er voor mij belachelijk uitziet.
Een reglementswijziging mbt de vleugels zou ik dan ook ten zeerste op prijs stellen. ;)
Inderdaad het gaat wennen worden met zo'n klein achtervleugeltje en dan zo'n grote voorvleugel. De body daar in tegen vind ik wel mooi vooral op de foto met bovenaanzicht.
Op de kleine achtevleugel na is het best wel een mooie wagen :eek:
zeker nu al die flappen weg zijn.
Al lijkt hij nu wel wat meer op een gp2 auto of iets dergelijks.
Ochja zolang we maar mooie gevechten en een spannend kampioenschap krijgen, dan zijn die kleine achtervleugels rap vergeten :champagne:
De foto's: http://www.racecar-engineering.com/news/people/297435/ferrari-first-to-reveal-2009-f1-car.html
Valt qua looks toch wel mee.....
De site: http://f60.ferrariworld.com/
Qua looks meevallen? Als je via deze site op "video gallery" doorklikt, awel de eerste foto van de auto, weet je waar die op lijkt? Een Tamiya kit met een Revell vleugeltje erop. Precies op die schalen: auto op 1/20ste met een vleugeltje op 1/24ste. Trekt met andere woorden dus gewoon op ....
NIKS!
Maar dat geldt voor de rest van het veld wellicht net zo. De voorkant ziet er wel mooi uit.
buchinski
14-01-2009, 01:35
---Al lijkt hij nu wel wat meer op een gp2 auto of iets dergelijks--
:rolleyes: huh?
Heb jij al eens een GP2 (of iets "dergelijks"...) van dichtbij bekeken??? F1 en GP2 wagens leken vroeger al niet op elkaar en nu waarschijnlijk nog veel minder!
:rolleyes: huh?
Heb jij al eens een GP2 (of iets "dergelijks"...) van dichtbij bekeken??? F1 en GP2 wagens leken vroeger al niet op elkaar en nu waarschijnlijk nog veel minder!Ik bedoel maar dat de formule 1 wagens van nu er iest minder volwassen uitzien, terug zonder al die flapjes, net als bij de lagere klasse
Voor vele mensen is de F1 het toppunt van technologie. Zo ook voor mij. En wat mij betreft mag het er ook duidelijk aan te zien zijn. Ondanks dat de F1 in 2009 nog steeds op technologisch vlak het beste zal zijn zal het voor vele mensen niet meer duidelijk zijn wat nu het verschil is tussen en F1 en een GP2. Voor mij mochten ze de aerodynamische wedloop dus rustig z'n gang laten gaan...
buchinski
15-01-2009, 18:13
Voor vele mensen is de F1 het toppunt van technologie. Zo ook voor mij. En wat mij betreft mag het er ook duidelijk aan te zien zijn. Ondanks dat de F1 in 2009 nog steeds op technologisch vlak het beste zal zijn zal het voor vele mensen niet meer duidelijk zijn wat nu het verschil is tussen en F1 en een GP2. Voor mij mochten ze de aerodynamische wedloop dus rustig z'n gang laten gaan...
Dat verschil is vele vele mensen al niet meer duidelijk. Of het is hen nooit duidelijk geweest. Hoe arm Vlaanderen hierin is dat blijkt pijnlijk als je eens tegen "non-freaks" spreekt. Bijvoorbeeld, tegen Kevin met de pet die niet alle dagen op een autosport forum komt. Meestal gaat de kennis van F1 zover tot "dat gaat rap", "dat zijn van die platte sigaren zeker?" tot "ze hebben eens gehoord dat er daar weer ne goeie nieuwe inzit, ne neger of zo" en ja... de meesten denken ondertussen al wel te weten dat "Schumacher, die doet zeker niet meer mee?". Om maar te zeggen....dat toppunt van technologie enzovoort... niet echt zo heel veel mensen hebben daar een boodschap aan. Zo denken de meesten ook "Le Mans, daar wordt één keer per jaar een Formule 1 wedstrijd gereden" en kunnen grote groepen van de bevolking niet aanduiden op een kaart waar Singapore of Abu Dabi liggen, laat staan dat ze er van wakker liggen wie er daar de Grand Prix wint en nog veel minder met welke snufjes die auto nu wel is uitgerust.
Verder stel ik aan de technologie freaks altijd de vraag wie er nu echt daadwerkelijk rijdt met de grote technologische vindingen die de F1 de laatste 10 jaar heeft voortgebracht. Ik denk dat 95% van de forumgangers hier nog braafkes rijdt met een handgeschakelde vijfbak op naft of diesel. Wie hier heeft er een "naadloze" versnellingsbak, halfautomatische sequentieel, paddle shifts of rijdt er op bio brandstoffen? Het zullen er bitter weinig zijn en dan zitten we hier echt nog met een groep van zeer geinteresseerde mensen die hiervoor ontvankelijk zouden zijn. Alles is dus redelijk relatief.
Vandaag wer de toyota gepresenteerd, naar mjn mening blijft de ferrari de 'mooiste' tot nu, ik vind de spiegels op de best wel mooi eigelijk, ook de neus op de ferrari is stukken mooier als die van de toyota.
Maar dat is natuurlijk smaak he, er bestaat geen schoon geit en geen lelijk lief hé. :p
Op de zij flanken staat nog altijd van lelijke flappen op .
Was dat niet verboden ?
Op de zij flanken staat nog altijd van lelijke flappen op .
Was dat niet verboden ?
Ja, dat valt idd op. Ze worden zo te zien niet gebruikt als spiegel.
Zie deze foto eens:
http://www.pitstoptv.info/pitstop/wp-content/uploads/2009/01/toy2.jpg
bron: www.pitstoptv.be
Kijk vooral naar de achterband. Die mannen mogen weleens naar een avond van onze modelbouw afdeling. Zeer duidelijk is die lelijke gietnaad te zien, die mannen van ons schuren dat af met apart schuurpapier. Of is het budget op bij Toyota? ;) :D
Kijk vooral naar de achterband. Die mannen mogen weleens naar een avond van onze modelbouw afdeling. Zeer duidelijk is die lelijke gietnaad te zien, die mannen van ons schuren dat af met apart schuurpapier. Of is het budget op bij Toyota? ;) :D
neen Mark, dat is om de modelbouwers wakker te houden. :-)
Vandaag was het de beurt aan mclaren.
http://images.gpupdate.net/large/117046.jpg
The Interceptor
17-01-2009, 16:31
Voorlopig vind ik de McLaren wel de mooiste wagen. Hierbij vallen voor mij de onjuiste verhouding van achter- en voorvleugel ook het minste op. Ik denk dat dit vooral door de livery komt.
Wat me bij McLaren opvalt is de luchtinlaten in de sidepods. Ovaal gevormd, en ze lijken zeer klein in vergelijking met de andere twee gepresenteerde wagens.
En de gepresenteerde wagen was ook niet geheel dezelfde als de wagen waar nog persfotos van vrijgegeven zijn. Met name de voorvleugel bedoel ik dan: de zijplaatjes van de voorvleugel zijn bij de persfotos dubbelwandig. Lijkt me toch vreemd. Wat zouden ze hier mee willen bereiken? Een luchtstroom recht op de voorbanden om deze wat te koelen?
http://images.gpupdate.net/large/117040.jpg
bron: f1.gpupdate.net
Ja, dat valt idd op. Ze worden zo te zien niet gebruikt als spiegel.
Zie deze foto eens:
http://www.pitstoptv.info/pitstop/wp-content/uploads/2009/01/toy2.jpg
bron: www.pitstoptv.be
Kijk vooral naar de achterband. Die mannen mogen weleens naar een avond van onze modelbouw afdeling. Zeer duidelijk is die lelijke gietnaad te zien, die mannen van ons schuren dat af met apart schuurpapier. Of is het budget op bij Toyota? ;) :D
Ha, maar deze Toyota zijn bandjes komen dan ook rechstreeks uit de doos. WIJ schuren die naad eraf omdat de onze al enkele rondjes gedraaid hebben. Hieruit kan je dus duidelijk afleiden dat deze Toyota gebouwd is door een beginnertje. :D :+
neen Mark, dat is om de modelbouwers wakker te houden. :-)
Neen Andy, we kunnen niet in slaap vallen door de lijmsnuiverij, het is echter wel een illustratie van hoe de F1 door de jaren heen verkommerd is tot wat het nu is: wagens die op speelgoed autootjes lijken. :D
;)
De renault heeft precies een enorme grote neus. Wel een opvallende liverie dit jaar.
http://www.autosport.com/gallery/picture_free.php/dir/2009ren1/image/XPB_284815_HiRes.jpg-2
De renault heeft precies een enorme grote neus. Wel een opvallende liverie dit jaar.
http://images.gpupdate.net/large/117113.jpg
toen ik em net zag op racing1.de dacht ik eerst dat het om een nieuwe versie van de formule renault 2.0 ging, GENE ZEVER :rolleyes::eek:
Stel u nu eens voor dat zo ne playmobile auto kampioen wordt, welk imago gaat de F1 dan wel nie krijgen ??
ook de williams werd vandaag aan het volk getoond, deze valt toch nog iets of wat mee.
http://images.gpupdate.net/large/117100.jpg
Misschien kan bmw terug zijn walrus neus boven halen :crazy:
Ik vind de Renault echt niet mooi, zeker die neus niet. Wat is me dat voor een gedrocht ??
Ik vind de Renault echt niet mooi, zeker die neus niet. Wat is me dat voor een gedrocht ??
Het lijkt wel of Lavaggi er de hand in gehad heeft :rolleyes:
Het lijkt wel of Lavaggi er de hand in gehad heeft :rolleyes:
Inderdaad :D
Weinig sponsoring op de Williams. Opnieuw een jaar met verlies voor Williams?
Inderdaad :D
Weinig sponsoring op de Williams. Opnieuw een jaar met verlies voor Williams?
De wagen staat nog niet in z'n definitieve livery, mss komen er nog wat sponsors bij?
Ik vind de Renault echt niet mooi, zeker die neus niet. Wat is me dat voor een gedrocht ??
De zijkant vind ik dan weer niet mis, zeker met de rode Totalkleuren.. :)
Het lijkt wel of Lavaggi er de hand in gehad heeft :rolleyes:
Het lijkt wel een beetje op die walrus-neus van een paar jaar terug bij Williams. De liverey van Renault vind dan wel weer iets hebben.
Verbaas me wel dat banken als ING en RBS vrolijk (mogen) doorgaan als sponsor. Alletwee zwaar aan de doping (lees: injecties van de overheid). Tijd voor kamervragen ;)
Het lijkt wel een beetje op die walrus-neus van een paar jaar terug bij Williams. De liverey van Renault vind dan wel weer iets hebben.
Verbaas me wel dat banken als ING en RBS vrolijk (mogen) doorgaan als sponsor. Alletwee zwaar aan de doping (lees: injecties van de overheid). Tijd voor kamervragen ;)
Ik weet niet hoelang die contracten lopen het kan toch best zijn dat ze ook in 2009 nog doorlopen. In dat geval zou het openbreken van zo'n contract waarschijnlijk meer kosten dan gewoon de sponsoring te dokken.
gwyllion
20-01-2009, 11:27
De nieuwe BMW (naast de oude):
http://images.gpupdate.net/large/117221.jpg
Haha das om de mensen eraan te laten herinneren dat ze ook wagens kunnen maken waarvan de verhoudingen wel kloppen :+
De neus op de bmw heeft toch wat weg van de walrus enkele jaren terug.
Haha das om de mensen eraan te laten herinneren dat ze ook wagens kunnen maken waarvan de verhoudingen wel kloppen :+
Toch vind ik, op de achtervleugel na, de nieuwe wagen mooier. De oude wagens zien er door al die flappen rommelig uit. De nieuwe ziet er lekker clean uit.
Sir Kwietje
20-01-2009, 13:02
o de nieuwe formule BMW
A uit PDGRacing
20-01-2009, 22:51
Weinig sponsoring op de Williams. Het heeft/geeft wel iets als je werkgever over een halve Williams staat tijdens een economische crisis. Als het goed of slecht is zullen we later wel voelen. Na het verlies van Spyker in de F1, heeft Nederland toch mooi 2 hoofdsponsors.
met het risio van in herhaling te vallen...
Maar als ik de foto op deze pagina bekijk, dan snap ik er echt "de ballen" van, van wat ze hebben willen bereiken met deze nieuwe reglementering. Iedere proportie is toch gewoon zoek... :confused: Duidelijk dat de fotografen tijdens persvoorstellingen slechts onder bepaalde hoeken de foto's nemen om de gedrochten toch nog enigszins te camoefleren. Actiesfoto's zijn veel minder verbloemend...
http://www.flickr.com/photos/coldtrackdays/3219985684/in/photostream/
http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=317202
artikel over de nieuwe wagens. lees vooral de laatste paragraaf over het belang van "looks"
http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=317202
artikel over de nieuwe wagens. lees vooral de laatste paragraaf over het belang van "looks"
Het valt nog af te wachten of we nu vooraan meer gevechten om de eerste plaats gaan krijgen.
We will get used to the new Formula 1 look, and we also have to give these changes the benefit of the doubt. And because of all those changes, it is impossible to predict what will happen this season. But isn't that an exciting idea itself?
Dat is wat ze noemen de spijker op de kop slaan. over smaken en kleuren valt niet te discussiëren en als het een spannend seizoen wordt dan kraait er geen haan meer naar. :)
Bart.Vandecavey
24-01-2009, 00:21
Ze hadden beter iedereen dezelfde brede aluminium achtervleugel gegeven.
Minder downforce maar toch een mooie look.
Dat is wat ze noemen de spijker op de kop slaan. over smaken en kleuren valt niet te discussiëren en als het een spannend seizoen wordt dan kraait er geen haan meer naar. :)
Daar ben ik het grondig mee oneens. Wat je zegt is (misschien) waar tijdens het seizoen zelf (en dan nog), maar een F1-wagen is ook iets waar mensen naar opkijken omdat het een streling voor het oog zou moeten zijn. Ook nadat het seizoen achter de rug is moet die bolide aanspreken, want eens de koersen gedaan zijn blijft er niets meer over dan de look van de wagen om toeschouwers te lokken naar historic evenementen, boeken te verkopen, posters, merchandising, modellen (!), enz. Op dat moment grijpen de mensen naar de mooiste bolides en kan het hun weinig schelen dat het een spannend seizoen geweest is. Vandaag de dag mag een Lotus 49 of een JPS-lotus, om maar iets te zeggen, nog steeds gezien worden omdat het pure kunst is, maar de bolides van 2009 zullen snel onder een doek verdwijnen omdat geen kat er nog naar wil kijken...
Daar ben ik het grondig mee oneens. Wat je zegt is (misschien) waar tijdens het seizoen zelf (en dan nog), maar een F1-wagen is ook iets waar mensen naar opkijken omdat het een streling voor het oog zou moeten zijn. Ook nadat het seizoen achter de rug is moet die bolide aanspreken, want eens de koersen gedaan zijn blijft er niets meer over dan de look van de wagen om toeschouwers te lokken naar historic evenementen, boeken te verkopen, posters, merchandising, modellen (!), enz. Op dat moment grijpen de mensen naar de mooiste bolides en kan het hun weinig schelen dat het een spannend seizoen geweest is. Vandaag de dag mag een Lotus 49 of een JPS-lotus, om maar iets te zeggen, nog steeds gezien worden omdat het pure kunst is, maar de bolides van 2009 zullen snel onder een doek verdwijnen omdat geen kat er nog naar wil kijken...
Dat klopt allemaal wel. Maar welke renstal anno 2009 ligt daar op dit moment wakker van? De reglementen voor dit seizoen zijn bepaald en je kan je het gewoon niet permitteren om een mooie wagen te maken die dan achteraan het pak bengelt. Je moet een wagen bouwen die het reglement uitbuit, eventuele loopholes van het reglement gebruikt, en dat is dus wat elke renstal dus gedaan heeft. De reden waarom wagens als de JSP-Lotus op onze netvliezen gebrand is, is niet enkel de schoonheid ervan. Laten we heel eerlijk zijn, als deze wagen geen goede resultaten had geboekt zou er geen haan naar kraaien.
Bovendien meen ik mij te herinneren dat jij geen voorstander was van de aero-oorlog van de voorbije jaren. Nu beweer je dat de mensen moeten opkijken naar een F1. Wel, ik verzeker je wat de mensen meer opkijken naar zo'n complexe wagens als die van de vorige jaren dan naar de huidige wagens die voor bijna iedereen er hetzelfde uitzien als een Formula BMW, Formula Renault,... Een F1 was vorig jaar een auto waar je naar kon blijven kijken en elke keer dat je er opnieuw naar keek vond wel iets opmerkelijks wat je tot dan toe niet gezien had. Nu ben ik eerlijk gezegd na 10 seconden uitgekeken op een F1-bolide.
We hebben gewoon een stap terug gezet denk ik. Het spectakel zal misschien toenemen maar deze wagens hebben totaal geen maatschappelijk nut meer (dat hebben ze al een tijdje niet meer). De enige juiste maatregel voor dit seizoen zou wat meer motorische vrijheid zijn. Dan zouden er misschien terug revolutionaire ontwikkelingen kunnen komen zoals bijvoorbeeld de Turbo.
Ik beweer niet dat constructeurs mooie wagens moeten ontwerpen in plaats van snelle, ik reageer alleen op de uitspraak van Volano die stelt dat niemand wakker gaat liggen van het feit dat het lelijke wagens zijn als ze maar spannende koersen leveren. Ik zal er alvast al wél wakker van liggen; voor de rest van de wereld kan ik uiteraard geen uitspraken doen (zal wel aan mijn modelbouwers-ingesteldheid liggen). Overigens wil ik niet de indruk creëren dat ik de F1's vorig jaar wél mooi vond; ik vind ze al lelijk sedert de reglementsveranderingen na de dood van Senna.
Ik ben geneigd om Sennakes zeide te kiezen... Neem nu GrandAm: zo te zien toch behoorlijk wat racen op het scherpst van de snede, maar wie is er nu eigenlijk gepassioneerd door die wagens?
Nja, dat er geen haan meer naar kraait is wat kort door de bocht inderdaad, dat geef ik toe. Uiterlijk is een belangrijk deel van een F1 wagen maar prestaties is waar de modale F1 kijker naar uitkijkt. Voor mij mogen ze gerust de reglementen meer openstellen voor nieuwe innovaties en wagens die er compleet anders uit zien dan z'n soortgenoten. F1 moet het topje van de autosport wereld zijn en niet een of andere voorgekauwde klasse zoals er zoveel zijn. Het team dat het best presteert gaat nog altijd met de punten lopen en niet het team met de mooiste wagen. Een hele mooie wagen is goed voor de commerciele kant maar daar win je nog altijd niet een wereldkampioenschap mee.
Ik ben geneigd om Sennakes zeide te kiezen... Neem nu GrandAm: zo te zien toch behoorlijk wat racen op het scherpst van de snede, maar wie is er nu eigenlijk gepassioneerd door die wagens?
(Bijna) niemand
Het DP GrandAm concept is best goed. Het reglement m.b.t. de motoren mag men wat mij betreft zelfs direct overnemen in LMP2, echter die wagens, of beter gezegd de "greenhouses"...:rolleyes:
De discussiedeelnemers die het onderdeel "lelijkheid" willen minimaliseren door de competitie op het hoogste schavotje te plaatsen, hebben niet echt door wat het probleem is van diegene die de auto's gewoon afschuwelijk vinden.
A. De Ferrari van 1979 was ook een gedrocht, maar... het grote verschil met nu is dat toen de Ferrari het enige gedrocht was. Nu zijn ze allemaal "misvormt".
B. F1 moet het hoogsthaalbare blijven in de motorsport, niet alleen kwa kompetitie, maar ook door techniek. Techniek impliceert automatisch aerodynamica en aero impliceert heden ten dage hoe de auto eruit ziet. De totale wanverhouding tussen voor en achterkant van de wagens zijn NIET het hoogsthaalbare in de motorsport. Dàt is een probleem en zal het blijven totdat ze terugkeren naar mechanische grip ipv aerogrip.
C. De constructeurs niet wakker zouden liggen van alle merchandising en nevenverkopen is een misvatting. Als modelbouwfabrikant moet je maar eens proberen om een schaalmodel op de markt te brengen. Precies, eerst langs de merchandising-, royalty-, en andere rechtenkassa passeren. Dus wat Sennake stelt is zo gek nog niet.
En, uiteindelijk ben ik maar wat blij dat Honda afgehaakt heeft en aan dit hillarische aero-circus niet meer zal meedoen.
Wat gaan jullie vertellen als blijkt dat er dit jaar 1 team met kop en schouders bovenuit steekt en er geen knijt spanning te zien zal zijn gedurende het merendeel van de wedstrijden. Laat ons hopen van niet, maar dan ziet het nog poverder uit voor de F1. Niks competitie en auto's zo lelijk als de nacht.
;)
B. F1 moet het hoogsthaalbare blijven in de motorsport, niet alleen kwa kompetitie, maar ook door techniek. Techniek impliceert automatisch aerodynamica en aero impliceert heden ten dage hoe de auto eruit ziet. De totale wanverhouding tussen voor en achterkant van de wagens zijn NIET het hoogsthaalbare in de motorsport. Dàt is een probleem en zal het blijven totdat ze terugkeren naar mechanische grip ipv aerogrip.
Waarom eigenlijk? Ik persoonlijk zou het niet erg vinden als dat stokje overgenomen wordt door sportscars of een DTM achtige serie.
Een van de laatste voor dit seizoen. Maar goed dat het bijna de laatste is is :p al valt deze nog wel mee...
http://images.gpupdate.net/large/117956.jpg
(bron : f1racing.net)
Te hopen wordt het een goede wagen zodat Vettel en Webber nog eens kunnen laten zien wat ze waard zijn :champagne:
Dis is wel heel slank achteraaan. En de neus is ook wel speciaal.Newey heeft zich nog eens laten gaan precies.
De teams wat naar bahrein zijn gegaan om het slechte europeese weer te ontlopen hebben dikke pech, net als gisteren is er een zandstorm over het circuit aan het waaien. En dat terwijl het in Jerez toch behoorlijk goed weer is.
Een mooi filmpje (http://link.brightcove.com/services/player/bcpid1529569285?bctid=10497901001) van Red Bull over de verschillen tussen de 2008 en 2009 bolides.
De force india.
http://images.gpupdate.net/large/118838.jpg
(f1racing.net)
En helemaal uit het nix... de brawn gp mercedes (of zo iets)
http://images.gpupdate.net/newsnew/119231.jpg
f1racing.net
McLaren-Mercedes geeft gebrek aan snelheid toe
Voor het eerst heeft McLaren bevestigd dat er problemen zijn met de snelheid van de MP4-24, waarmee het team dit jaar deelneemt aan het Formule 1-kampioenschap. Heikki Kovalainen en Lewis Hamilton waren de hele week onderaan de tijdenlijst te vinden. Norbert Haug heeft bevestigd dat een gebrek aan neerwaartse druk hier de oorzaak van is.
(F1racing.net)
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/03/13/mclaren-mercedes-geeft-gebrek-aan-snelheid-toe/
Zouden ze het nu menen, of proberen ze zand in iedereens ogen te strooien ?
fenixracing
13-03-2009, 15:42
Ik denk (hoop) dat ze zand in iedereens ogen ogen aan strooien zijn.
Begin dit jaar hebben ze ook is gereden met full2009 spec.
En toen was hamilton heel de week de snelste.
De punten regeling voor dit jaar
Als twee of meer coureurs het seizoen eindigen met een gelijk aantal zeges, dan gaat de wereldtitel naar de coureur met de meeste punten. Het huidige puntensysteem blijft verder namelijk gewoon bestaan, ook om als basis te blijven dienen voor de rest van het klassement. Aan het constructeurskampioenschap zal verder niets veranderen. Deze titel blijft dus gaan naar het team met de meeste punten.
Dus als piloot x 5 keer wint, 6 keer 2de wordt en 6 keer 3de, en piloot y 6 keer een race wint maar de rest van de races allemaal uitvalt dan is piloot y met zijn 60 punten kampioen, en piloot x met zijn 134 punten 2de :crazy:
Het is natuurlijk wel een extreem voorbeeld, maar toch... Ik snap gewoon niet waarom het nu ineens zo moet veranderen :rolleyes:
De punten regeling voor dit jaar
Dus als piloot x 5 keer wint, 6 keer 2de wordt en 6 keer 3de, en piloot y 6 keer een race wint maar de rest van de races allemaal uitvalt dan is piloot y met zijn 60 punten kampioen, en piloot x met zijn 134 punten 2de :crazy:
Het is natuurlijk wel een extreem voorbeeld, maar toch... Ik snap gewoon niet waarom het nu ineens zo moet veranderen :rolleyes:
Gewoon belachelijk idd, de puntenregeling die ze eerst hadden voorgesteld (12-9-7-...) vond ik een véél betere manier om een overwinning meer te belonen.
De punten regeling voor dit jaar
Dus als piloot x 5 keer wint, 6 keer 2de wordt en 6 keer 3de, en piloot y 6 keer een race wint maar de rest van de races allemaal uitvalt dan is piloot y met zijn 60 punten kampioen, en piloot x met zijn 134 punten 2de :crazy:
Het is natuurlijk wel een extreem voorbeeld, maar toch... Ik snap gewoon niet waarom het nu ineens zo moet veranderen :rolleyes:
en dan te zeggen dat ze het 10-6-4-systeem veranderd hebben omdat Schumacher zo veel won dat het kampioenschap al na 2/3 van het seizoen beslist werd. nu kan dat al na de helft.
Zo ga je wel het inhalen bevorderen! Aan een 2de plaats heb je niets als coureur. Oftewel, ze gaan meer risico's nemen.
En als eerste de deur sneller toe gooien...
Om maar een simpel voorbeeld te geven:
vorig jaar zou met dit systeem Massa kampioen geworden zijn, met 6 overwinningen tegen 5 voor Hamilton. Met andere woorden: het verhaal van Spa zou wel hele zware gevolgen gehad hebben.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.