PDA

View Full Version : Le Mans & LMS 2010, ditjes en datjes......


Mark
02-02-2009, 20:57
We beginnen op tijd :)

“Zoals je weet zijn we in 2007 begonnen met een gedegen voorbereiding aan de Porsche RS Spyder en niet zonder succes. Nu gaan we ons storten op een nieuwe uitdaging. Ik kan je zeggen, wij rijden in 2010 de 24u van Le Mans met een GT2/GT1.

http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=14537


Begin maar te speculeren :D

FIRE
02-02-2009, 22:25
Begin maar te speculeren :D
Ik denk Lola, Zytek, Pescarolo, Oreca-Courage, Epsilon, Dome, Lavaggi, Aston Martin, Audi, Peugeot of Acura. :D

Ik ben nooit fan geweest van de coureur Frans Verschuur maar hij het met z'n team erg goed voor elkaar.

Mark
02-02-2009, 22:53
Ik ben nooit fan geweest van de coureur Frans Verschuur maar hij het met z'n team erg goed voor elkaar.

Ik volg helemaal! Een goed maar zeer discutabel coureur. Een zeer goede bedrijfsleider/manager of hoe je het wil noemen want wie doet beter in Europa?

4 x Renault Clio NL
4 x Renault Megane Trophy ( evt. 7 stuks!)
2 x Porsche GT4 NL
2 x Suzuki Swift NL
?? x Toerwagen Diesel Cup
1 x Seat DNRT
9 x VW Golf DNRT
1 x DNRT V8

Seizoen is nog niet begonnen en heeft nu al weer dik 20 wagens lopen. Er waren jaren bij dat ie er dik 30 had lopen. Laat Frans maar schuiven ;)

marcel
03-02-2009, 00:45
Ik denk Lola, Zytek, Pescarolo, Oreca-Courage, Epsilon, Dome, Lavaggi, Aston Martin, Audi, Peugeot of Acura. :D


van deze zal het dan wel de Aston zijn, aangezien hij met een GT wil rijden :+

FIRE
03-02-2009, 11:50
van deze zal het dan wel de Aston zijn, aangezien hij met een GT wil rijden :+
Dat heb je als je de openingspost niet goed leest. :o

Maar ik had dat artikel ook gelezen (maandagochtend) en er stond eerst LMP1 ipv GT2/GT1. Als ik met google zoek op "verschuur 2010 LMP1" dan komt het bewuste artikel naar boven.

FIRE
05-02-2009, 19:52
Inmiddels blijkt het om een GT2 te gaan.
Equipe Verschuur wil volgend jaar weer participeren in de LMS en de 24 uursrace van Le Mans. ,,Een klant heeft mij benaderd om een ambitieus en winnend GT2-project op te zetten’’, vertelt Frans Verschuur, vorig jaar met Van Merksteijn Motorsport de zegevierende teambaas van de LMP2-klasse in Le Mans. ,,Ik ben het plan van aanpak nu aan het schrijven. Rond mei zal ik dat overhandigen aan de klant. Hij zal dan bepalen of we ermee doorgaan.’’
...
Kunstje
,,We gaan nu met Equipe Verschuur kijken of we dat kunstje in 2010 in de GT2-klasse kunnen herhalen. Dan zullen we dus moeten zorgen dat we de Ferrari’s 430 gaan verslaan. Die vegen op dit moment het veld aan met de concurrentie.’’

Rijders
Mogelijke rijders van het GT2-project zijn nog niet bekend. ,,Daar ga ik ook niet over’’, verduidelijkt Frans Verschuur. ,,Als de klant straks een ‘go’ geeft, bepaalt hij wie er in de auto gaan racen. Hij bepaalt tevens met welke auto we gaan meedoen.’’
Bron: http://www.autosport.nl/actueel/news.php?id=9468&page=1&rubriek=int

"we dus moeten zorgen dat we de Ferrari’s 430 gaan verslaan"
Dus Porsche? Momenteel is dat de enige echte concurrent voor de Ferrari.

Paul van Splunteren de opdrachtgever?

Viper GTS-R***
05-02-2009, 20:18
Inmiddels blijkt het om een GT2 te gaan.

Bron: http://www.autosport.nl/actueel/news.php?id=9468&page=1&rubriek=int

"we dus moeten zorgen dat we de Ferrari’s 430 gaan verslaan"
Dus Porsche? Momenteel is dat de enige echte concurrent voor de Ferrari.

Paul van Splunteren de opdrachtgever?

BMW Motorsport nadert Equipe Verschuur om met hen in 2010 als Europese partner door te gaan zoals men met Rahal doet in VS...?

Of is dit nu een beetje té ver gezocht?

FIRE
05-02-2009, 22:36
Dat lijkt me te ver gezocht omdat hij spreekt over "een klant heeft mij benaderd". Ik denk meer aan een rijke gentlemen coureur die een serieus GT2 project wil.

Integra
10-11-2009, 23:31
JAS wordt ook gemeld met 1/2 Acura ARX 01B's voor LMS. (?)

Mark
11-11-2009, 00:14
@mods,

svp mergen met deze http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=18353

marcel
14-11-2009, 01:00
sport.be meldt dat het Formula Le Mans-kampioenschap bij gebrek aan deelnemers vanaf 2010 integraal deel zal uit maken van de LMS. in hetzelfde artikel melden ze ook dat Nico Verdonck mag testen bij Oreca.

http://www.sport.be/nl/autosport/article.html?Article_ID=401297

Raceboy
15-11-2009, 18:16
sport.be meldt dat het Formula Le Mans-kampioenschap bij gebrek aan deelnemers vanaf 2010 integraal deel zal uit maken van de LMS. in hetzelfde artikel melden ze ook dat Nico Verdonck mag testen bij Oreca.

http://www.sport.be/nl/autosport/article.html?Article_ID=401297


hetzelfde als in amerika dus

Raceboy
19-11-2009, 19:14
alle auto invites van Le Mans zijn bekend gemaakt. Heeft PK plannen om effectief deel te nemen?

2009 24 HEURES DU MANS
LMP1 : PEUGEOT SPORT TOTAL (Peugeot 908 HDI-FAP)
LMP1 : TEAM PEUGEOT TOTAL (Peugeot 908 HDI-FAP)
LMP2 : TEAM ESSEX (Porsche RS Spyder)
LMP2 : SPEEDY RACING SEBAH (Lola Judd)
GT1 : CORVETTE RACING (Corvette C6-R)
GT1 : LUC ALPHAND AVENTURES (Corvette C6-R)
GT2 : RISI COMPETIZIONE (Ferrari F 430 GT)
GT2 : BMS SCUDERIA ITALIA (Ferrari F 430 GT)

2009 AMERICAN LE MANS SERIES
LMP1 : PATRÓN HIGHCROFT RACING (Acura ARX-02a)
LMP2 : LOWE’S FERNANDEZ RACING (Acura ARX-01b)
GT2 : FLYING LIZARD MOTORSPORTS (Porsche 911 GT3 RSR)

2009 PETIT LE MANS
LMP1 : PEUGEOT SPORT TOTAL (Peugeot 908 HDI-FAP)
GT2 : RISI COMPETIZIONE (Ferrari F 430 GT)

2009 LE MANS SERIES
LMP1 : ASTON MARTIN RACING (Lola-Aston Martin B 09/60)
LMP1 : PESCAROLO SPORT (Pescarolo-Judd)
LMP2 : QUIFEL ASM TEAM (Ginetta-Zytek)
LMP2 : SPEEDY RACING TEAM SEBAH (Lola Judd)
GT1 : LUC ALPHAND AVENTURES (Corvette C6-R)
GT2 : TEAM FELBERMAYER-PROTON (Porsche 911 GT3 RSR)
GT2 : JMW MOTORSPORT (Ferrari F 430 GT)

2009 MICHELIN GREEN X CHALLENGE
LMP2 : SPEEDY RACING TEAM SEBAH (Lola-Judd)

2009 FIA GT Championship
GT1 : VITAPHONE RACING TEAM (Maserati MC 12)
GT1 : PEKA RACING (Corvette Z06)
GT2 : AF CORSE (Ferrari F 430 GT)
GT2 : PROSPEED COMPETITION (Porsche 911 GT3 RSR)

2009 ASIAN LE MANS SERIES
LMP1 : SORA RACING (Pescarolo-Judd)
LMP2 : OAK RACING (Pescarolo-Mazda)
GT1 : JLOC (Lamborghini Murcielago)
GT2 : HANKOOK TEAM FARNBACHER (Ferrari F 430 GT)

http://auto-racing.speedtv.com/article/le-mans-auto-invites-published/

marcel
06-12-2009, 01:52
BMW is optimistisch dat de M3 GT2 gehomologeerd wordt door ACO, en wil de wagen in zetten in LMS, Le Mans, VLN, de 24 uren van Spa en Nurburgring. De wagen zal gerund worden door Schnitzer

rijders worden Jorg Muller en Dirk Werner; Augusto Farfus en Andy Priaulx zullen gast-optredens doen terwijl Uwe Alzen en Dirk Adorf in de 24u van de Nurburgring zullen rijden.

Verder hebben ze ook bekend gemaakt dat de Z4 GT3 beschikbaar zal gemaakt worden als klantenversie voor GT3-reeksen

http://www.autosport.com/news/report.php/id/80443

FIRE
06-12-2009, 12:34
LMS kalender

7 en 8 maart: Test Paul Ricard (F)
11 april: 8 Uur Paul Ricard (F)
9 mei: 1000 km Spa-Francorchamps (B)
16 en 17 juli: 1000 km Algarve (P, nachtrace)
21 en 22 augustus: 1000 km Hungaroring (H, nachtrace)
12 septembr: 1000 km Silverstone

8 uurs race op Paul Ricard :rolleyes:

Raceboy
06-12-2009, 14:53
Schande dat ze de Nurburgring van de kalender gehaald hebben. Na het verlies van Monza is dit al de 2de historische 1000km die zo verdwijnt. Maar ja voor lege tribunes in Algarve gaan rijden is toch veel belangrijker

marcel
06-12-2009, 20:23
Hungaroring, 's nachts? soms is een idee een goed idee, maar duidelijk niet altijd

Mark
17-12-2009, 22:15
Heeft Pesca de schade van vorig jaar niet betaald?

Het team van Hugues de Chaunac, Oreca Matmut, heeft de eer gekregen om de vierde Peugeot 908 HDi FAP te runnen tijdens de 24u van Le Mans 2010. Vorig jaar kwam die eer nog toe aan het team van Henri Pescarolo, dit keer is het de beurt aan Oreca.

http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=20147

Raceboy
17-12-2009, 22:45
Ik weet dat de wagen vorig jaar in ieder geval niet verzekerd was

Jan
18-12-2009, 14:57
De kaarten liggen daarmee voor nonkel Henri niet zo gunstig als verleden jaar.
Recent is trouwens ook de constructie-activiteit van Pescarolo overgenomen door OAK Racing. De rollen zijn daar dus omgekeerd: Pescarolo is nu niet langer leverancier, maar klant van OAK voor levering en reservedelen van hun LMP's. Het studiebureau en de sportieve structuur van Pescarolo Sport blijven evenwel bestaan.

joost
19-12-2009, 21:17
Henri heeft met het geheel weinig of niets meer te maken, sinds de overname van het team begin 2009 door Sora Composites.

Coach Ep
20-12-2009, 14:27
Signature Plus ruilt haar oude Oreca in voor een meer recentere Lola-Aston Martin!

Hiermee is de kans vervlogen dat het´klantenteam´ van Oreca de 01 AIM LMP1 van vorig jaar overneemt.

Wellicht dat Pescarolo (opnieuw) de handen ineen kan slaan met Yves Courage en iets met de Oreca LMP1(´s) gaan doen? Zowel de Pescarolo als de Oreca hebben tenslotte dezelfde Courage-genen.

marcel
21-12-2009, 02:29
Signature Plus ruilt haar oude Oreca in voor een meer recentere Lola-Aston Martin!


volgens sport.be wordt Vanina Ickx één van de piloten

Integra
23-12-2009, 22:10
Signature Plus ruilt haar oude Oreca in voor een meer recentere Lola-Aston Martin!

Hiermee is de kans vervlogen dat het´klantenteam´ van Oreca de 01 AIM LMP1 van vorig jaar overneemt.

Oreca met 1 Pug 908 chassis ;)

Benny_B
24-12-2009, 00:51
Zeer voorlopig deelnemerslijstje:

LMP1:
- Team Peugeot Total - Peugeot 908 HDi FAP (2) - Spa
- Audi Sport Team Joest - Audi R15+ TDI (3) - Spa
- Aston Martin Racing - Lola-Aston Martin B09/60-DBR1 (2) - Spa/Silverstone
- Signature Plus - Lola-Aston Martin B09/60-DBR1 (1)
- Team Oreca - Peugeot 908 HDi FAP (1)
- Team Kolles - Audi R10 TDI (2)
- Rebellion Racing - Lola B09/60 - Rebellion (2)
- Trottet Racing - Lola B09/60 - Judd (1)
- Scuderia Lavaggi - Lavaggi LS01 - AER (1)
- A1 Team Malaysia - Lola B09/60 - Judd (1) ???
- SORA Racing - Pescarolo 01 - Judd (1) ???
- Pescarol Sport - Pescarolo 01 - Judd (1) ???
- Team LNT - Ginetta-Zytek GZ09S (1) ???
- Epsilon Euskadi - Epsilon Euskadi EE-02 - Judd (2) ???

LMP2:
- Strakka Racing - HDP ARX-01b (1)
- JAS Motorsport - HDP ARX-01b (1)
- Racing Box - Lola B08/80 - Judd (2)
- RML - Lola B08/80 - Judd (1)
- RLR MSport - Lola B08/80 - AER
- ASM Team - Ginetta-Zytek GZ09S (1)
- GAC Racing Team - Ginetta-Zytek 07S (1)
- Team WFR - Embassy WSF01 - Zytek (1/2)
- WR/Salini - WR LMP - Zytek (1)
- OAK Racing - Pescarolo 01 - Mazda (2)
- Pegasus Racing - TBA (1)
- Ibanez Racing Service - Courage-Oreca LC75 - Judd (1)
- Q8 Oils Hache Team - Lucchini LMP2 - Judd (1)
- Q8 Oils Hache Team - TBA (1)
- Jota Sport - Ginetta-Zytek GZ09S (1) ???
- Barazi/Epsilon -Ginetta-Zytek 07S (1) ???

FLM:
- Dams - Oreca FLM09 (2)
- Graff Racing - Oreca FLM09 (1)
- Hope Polevision Racing - Oreca FLM09 (2)
- Applewood - LD Autosport - Oreca FLM09 (1)
- Exagon Engineering - Oreca FLM09 (1)

GT1:
- Larbre Competition - Saleen S7R (1) ???
- Gigawave Motorsport - Nissan GT-R (1) ???
- Reiter Engineering - Lamborghini Murcielago LP 670 R-SV (1) ???
- LAA - Corvette C6.R (1) ???

GT2:
- IMSA Performance - Porsche 997 GT3-RSR (1)
- Team Felbermayr-Proton - Porsche 997 GT3-RSR (2)
- ProSpeed Competition - Porsche 997 GT3-RSR (1) - Spa?
- JMW Motorsports - Aston Martin V8 Vantage GT2 (1)
- BMW Team AC Schnitzer - BMW M3 E92 GT2 (1/2)
- AF Corse - Ferrari F430 GT (1)
- Hankook/Team Farnbacher - Ferrari F430 GT (1)
- Farnbacher Racing - Ferrari F430 GT (1)
- CRS Racing - Ferrari F430 GT (1)
- JMB Stradale Racing - Ferrari F430 GT (1)
- Team Modena - Ferrari F430 GT (1)
- Advanced Engineering - Ferrari F430 GT (1)
- Trottet Racing - Ferrari F430 GT (1)
- Spyker Squadron - Spyker C8 Laviolette GT2R (1)
- LAA - BMW M3 E92 GT2 (1/2) ???
- Equipe Verschuur - TBA (1) ???

Raceboy
24-12-2009, 02:28
Audi Spa en Silverstone (silverstone omdat dat bij d eintercontinental thophy hoort), mss 1 wagen in PAul Ricard omdat ze voor de intercontinental throphy 5 ACO races moeten rijden. Ze doen Spa, Le Mans, Petit Le Mans, Silverstone en de Asian Le Mans series. Zeker geen Sebring omdat ze van peugeot niet mochten komen met een interim R15

marcel
24-12-2009, 14:33
ah, beslist Peugeot tegenwoordig wie wel en wie niet mag mee doen?

Mark
24-12-2009, 17:24
ah, beslist Peugeot tegenwoordig wie wel en wie niet mag mee doen?

In dit geval wel, ze hebben hun "veto" uitgesproken over de voorstellen die Audi had gedaan aan de organisatie om mee te doen met een "interim R15".

Belle
01-02-2010, 18:52
Al een sneak peek wat de inschrijvingslijst voor 2010 betreft:

Giancarlo Fisichella zal een volledig seizoen LMS rijden. Benieuwd welk team dat zal worden.

http://www.lemans-series.com/en/s03_actualites/s03p02_detail_actualite.php?news=1285

Bron: officiële Le Mans Series site

redje
01-02-2010, 19:40
Volgens autosport.be gaat hij samen met Jean Alesi op een F430 rijden. Het team is nog niet bekend.

ICEMAN
03-02-2010, 12:22
Al een sneak peek wat de inschrijvingslijst voor 2010 betreft:

Giancarlo Fisichella zal een volledig seizoen LMS rijden. Benieuwd welk team dat zal worden.

http://www.lemans-series.com/en/s03_actualites/s03p02_detail_actualite.php?news=1285

Bron: officiële Le Mans Series site
Giancarlo Fisichella gaat team vormen met Toni Vilander bij AF Corse

Giancarlo Fisichella. We will welcome a famous newcomer to Endurance racing. The 37 year old Italian, if we need to present him, has been a Formula 1 driver since 1996 and has just been confirmed as third driver for the Scuderia. His career has allowed him to race with many teams (from Minardi to Jordan, not forgetting Benetton, Sauber, Renault, Force India and finally Ferrari in 2009 when he replaced Felipe Massa (after his accident in a Grand Prix) and won 3 victories! Today, Giancarlo is entering Endurance racing for the 2010 Le Mans Series season and will drive the AF Corse Ferrari F430 GT in the LMGT2 category. With Toni Vilander his team-mate from the cold, the Latin will form one of the star duos of the season!

Bron: Le Mans Series.com (http://www.lemans-series.com/en/s03_actualites/s03p02_detail_actualite.php?news=1284)

Terwijl Formule1.nl zegt dat Fisico deelneemt aan het ALMS kampioenschap. :rolleyes:

Jan
03-02-2010, 13:48
Uit de pas vrijgegeven LMS 2010 deelnemerslijst heb ik volgende opmerkelijkheden gefilterd:

LMP1: géén Pescarolo (of SORA), geen Lavaggi, geen Epsilon
wél Beechdean-Mansell, wél Del Bello
Audi, Peugeot en AMR komen alleen opdagen op events die hen goed uitkomen

LMP2: veel gegadigden, waaronder wellicht enkele sterke teams (hou Strakka
Racing in het oog)
niemand maakt nog gebruik van de AER-Mazda krachtbron, zelfs niet OAK Racing Team Mazda France :eek:
deze zomer geen barbecue dus :rolleyes: géén Barazi Epsilon

GT1: arm GT1, slechts 2 deelnemers, waarvan ik vrees dat er slechts één echt zal komen opdagen
niks Alphand, niks Reiter en uiteraard niks Gigawave

GT2: hier zal weer gevochten worden met het mes tussen de tanden (lees:
tot iedereen in de lappenmand ligt)
een Ferrari overwicht, nieuw bloed uit Beieren, een Aston voor JMW,een Spyker die volwassen geworden is en als antwoord op al dat fraais slechts 3 bolides uit Zuffenhausen (maar niet de minste)

De lijst met inschrijvers voor het ganse seizoen hadden jullie uiteraard al gevonden op www.lemans-series.com

FIRE
04-02-2010, 17:52
Startlijst 24 Uren van Le Mans:
LMP1
Michael Lewis-Autocon – Lola AER – Michael Lewis
Sora Racing – Pescarolo-Judd – Christophe Tinseau
Pescarolo Sport – Pescarolo-Judd – Ho Pin Tung
Team Kolles – Audi R10 TDI – Christian Bakkerud
Team Kolles – Audi R10 TDI – Christijan Albers
Rebellion Racing – Lola Rebellion Coupé – Andrea Belicchi
Rebellion Racing – Lola Rebellion Coupé – Nicolas Prost
Drayson Racing – Lola Judd Coupé – Paul Drayson
Dome Racing Team – Dome S102 – Sébastien Philippe
Signature Plus – Lola Aston Martin – Pierre Ragues
Beechdean Mansell – Ginetta Zytek – Nigel Mansell
Oreca Matmut – Peugeot 908 HDi FAP – Olivier Panis
AIM Team Oreca – Oreca AIM – Soheil Ayari
Aston Martin Racing – Lola Aston Martin – Darren Turner
Aston Martin Racing – Lola Aston Martin – Harold Primat
Audi Sport North America – Audi R15 TDI – Mike Rockenfeller
Audi Sport Team Joest – Audi R15 TDI – André Lotterer
Audi Sport Team Joest – Audi R15 TDI – Tom Kristensen
Peugeot Sport Total – Peugeot 908 HDi FAP – Sébastien Bourdais
Team Peugeot Total – Peugeot 908 HDi FAP – Nicolas Minassian
Team Peugeot Total – Peugeot 908 HDi FAP – Alexander Wurz

LMP2:
Strakka Racing – HPD ARX.01 – Nick Leventis
Bruichladdich – Ginetta Zytek 09S – Karim Ojjeh
Quifel ASM Team – Ginetta Zytek 09S – Miguel Amaral
Gérard Welter – WR Zytek – Philippe Salini
Racing Box – Lola Judd Coupé – Luca Pirri
Highcroft Racing – HPD ARX.01 – David Brabham
RML – Lola HPD Coupé – Mike Newton
Oak Racing – Pescarolo Judd – Richard Hein
Oak Racing – Pescarolo Judd – Jacques Nicolet

LMGT1:
JLOC – Lamborghini Murciélago – Yogo Atsushi
Pekaracing – Corvette C6.R – Anthony Kumpen
Young Driver Aston Martin – Aston Martin DBR9 – Christopher Nygaard
Marc VDS Racing Team – Ford GT – Eric de Doncker
Matech Competition – Ford GT – Natacha Gachnang
Luc Alpahnd Aventures – Corvette C6.R – Stéphane Grégoire
Luc Alphand Aventures – Corvette C6.R – Luc Alphand
Larbre Competition – Saleen S7R – Roland Berville

LMGT2:
BMS Scuderia Italia – Porsche 997 GT3 RSR – Matteo Malucelli
AF Corse – Ferrari F430 – Luis Perez Companc
JMW Motorsport – Aston Martin Vantage – Rob Bell
Hankook Farnbacher – Ferrari F430 – Dominik Farnbacher
Spyker Squadron – Spyker C8 Laviolette – Tim Coronel
Modena Group Racing – Ferrari F430 – Roman Rusinov
Risi Competizione – Ferrari F430 – Jaime Melo
Risi Competizione – Ferrari F430 – Tracy Krohn
Jaguar RSR – Jaguar XKRS – Paul Gentilozzi
Prospeed Competition – Porsche 997 GT3 RSR – Paul van Splunteren
Felbermayr Proton – Porsche 997 GT3 RSR – Horst Felbermayr
IMSA Performance Matmut – Porsche 997 GT3 RSR – Raymond Narac
BMW Motorsport – BMW M3 E92 – Andy Priaulx
BMW Motorsport – BMW M3 E92 – Jörg Müller
Corvette Racing – Corvette C6 ZR1 – Oliver Gavin
Corvette Racing – Corvette C6 ZR1 – Jan Magnussen

Benny_B
04-02-2010, 21:04
Zeer mooie lijst voor Le Mans :) en bovenal: 3 BELGISCHE TEAMS !!!

Alleen jammer: voor het 3de jaar op rij: geen WR :mad:

Jan
04-02-2010, 21:42
Alleen jammer: voor het 3de jaar op rij: geen WR :mad:

Zet eens een brilletje op, staat er wel tussen hoor. Slechts 9 LMP2's, da's een serieus contrast met de Le Mans Series :confused:

Raceboy
04-02-2010, 21:58
Zet eens een brilletje op, staat er wel tussen hoor. Slechts 9 LMP2's, da's een serieus contrast met de Le Mans Series :confused:

LMP2's zijn in Le Mans nu nooit echt een succes geweest he.

Jan
05-02-2010, 09:54
LMP2's zijn in Le Mans nu nooit echt een succes geweest he.

Aan de finish niet :( Tot middernacht zorgen ze nochtans steeds voor een ferm spektakel......al kan je dat enkel ter plaatse beleven. Als ze nu eens het verstand zouden hebben om niet van bij de start met die LMP 1 te willen wedijveren, zouden er op zondagmiddag wellicht wat meer exemplaren overeind blijven.

crosserke
05-02-2010, 13:34
Heeft Peka dan nog een Corvette staan?Of rijden ze met de Phoenix/carsport Corvette de 24H Le Mans.

Mark
08-02-2010, 20:07
Carlo van Dam in de LMS met een GT1:

Swiss investment company Atlas Group will run a Saleen S7R GT1 car in the 2010 Le Mans Series, having acquired the assets of FIA GT teams K plus K and Full Speed Racing.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/81328


Is deze Saleen nu ook "ge-downgrade" naar de FIA GT1 waarden van 2010 voor de LMS?

Grig-O
08-02-2010, 20:38
Carlo van Dam in de LMS met een GT1:



Is deze Saleen nu ook "ge-downgrade" naar de FIA GT1 waarden van 2010 voor de LMS?

Jep.. ;) Zou onfair zijn aangezien Marc VDS meerijdt in Spa.

Viper GTS-R***
09-02-2010, 00:38
En wat met die entry van de Larbre Saleen voor LeMans? Ook ge-downgrade versie?

Mark
09-02-2010, 00:46
Volgens mij redelijk uniek voor Le Mans, een line-up volledig bestaand uit vrouwen:

Het team van Matech Concepts is ontzettend verheugd dat de ACO de inschrijving voor de Ford GT1 geaccepteerd heeft. Men wacht nog op een acceptatie voor de tweede inschrijving. De eerst ingeschreven bolide zal bestuurd worden door de Zwitserse rijdsters Cyndie Allemann en Natacha Gachnang. Beide kwamen de afgelopen jaren in diverse Formule-klasses en de Radicals uit. Martin Bartek van Matech Concepts onderhandelt met verschillende partijen voor een derde rijdster.

http://www.autosport.nl/news/19706/sportscars_matech_ford_gt1_met_damesbezetting_op_l e_mans.html

joost
09-02-2010, 11:51
Volgens mij redelijk uniek voor Le Mans, een line-up volledig bestaand uit vrouwen:

Uiteraard is het niet uniek. In 1974 en 1977 maakte onze landgenote Christine Beckers tweemaal deel van een volledig vrouwenteam uit. In '74 zelfs enkel met Belgische dames (Christine-Laurent-Fontaine). Zij finishten in hun Chevron 17de en in '77 deed Christine met Lombardi in een Altera nog beter met een elfde plek.

Mark
09-02-2010, 20:22
Uiteraard is het niet uniek.

Vandaar ook de keuze voor de term "redelijk" ;)

Mark
15-02-2010, 21:08
Komt er dan toch een LMP3-klasse?

Boutsen Energy Racing wird dabei mit einem deutschsprachigen Piloten sein Team verstärken. Dominik Kraihamer (Foto), der schon in der FLM-Winterserie einige Läufe gewinnen konnte, wird auf dem schon feststehenden Wagen des Belgischen Teams zum Einsatz kommen. Sein Teamkollege wird der Belgier Nicolas De Crem werden.

http://www.gt-eins.at/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=4816&Itemid=1

Raceboy
15-02-2010, 22:12
Da tis toch al lang bekend dat er een FLM klasse komt in LMS?

Mark
15-02-2010, 22:43
Da tis toch al lang bekend dat er een FLM klasse komt in LMS?

Het idee was idd al maanden bekend maar bij het presenteren van de deelnmerslijst LMS 2010 was er geen spoor van deze klasse. Vandaar ...... ;)

Grig-O
16-02-2010, 00:53
Heb ergens gelezen dat FLM alleen meerijdt als er te weinig LMS-deelnemers zijn. Anders rijden ze net als vorig jaar aparte races.

Bart.Vandecavey
17-02-2010, 12:53
Startlijst 24 Uren van Le Mans:

Prospeed Competition – Porsche 997 GT3 RSR – Paul van Splunteren-Niek Hommerson-Louis Machiels

Persbericht op autosport.nl

Mark
18-02-2010, 01:03
@jan/raceboy,

Jullie geliefde vinnetje op de achterzijde van een LMP1 is reeds te zien in 2010! Zie de foto's in dit bericht: http://www.autosport.nl/news/19744/sportscars_eerste_foto’s_van__2010_lmp1_lola_en_20 10_gt2_chevrolet.html


Wat worden die LMP1's toch mooi he ;)

GT2-R
18-02-2010, 03:06
Prospeed Competition – Porsche 997 GT3 RSR – Paul van Splunteren-Niek Hommerson-Louis Machiels

Persbericht op autosport.nl

Met alle respect voor de piloten in kwestie maar ik had eerlijk gezegd minstens één fabrieksrijder verwacht...

Jan
18-02-2010, 09:44
@jan/raceboy,

Jullie geliefde vinnetje op de achterzijde van een LMP1 is reeds te zien in 2010!


Wat worden die LMP1's toch mooi he ;)

En dan nog op mijn geliefde Lola Coupé :eek::eek::eek:

Nu ja, voorlopig is het nog discreet......omvangrijker moet dat echt niet worden ;)

Belle
23-02-2010, 00:21
De bezetting voor Peugeot werd ook vrijgegeven:

Peugeot #1: Alexander Wurz - Anthony Davidson -Marc Gené

Peugeot #2: Stéphane Sarrazin - Frank Montagny - Nicolas Minassian

Peugeot #3: Sébastien Bourdais - Pedro Lamy - Simon Pagenaud


Ik hoop dat er dit jaar eens een Peugeot victory inzit. ;) En liefst de nummer 3. :p


Volledig artikel is terug te vinden op autosport.be:

http://www.autosport.be/news/2010/02/22/TeamPeugeotTotalMaaktZijnBezettingBekendVoorDe24HV anLeMans

ICEMAN
23-02-2010, 00:24
De bezetting voor Peugeot werd ook vrijgegeven:

Peugeot #1: Alexander Wurz - Anthony Davidson -Marc Gené

Peugeot #2: Stéphane Sarrazin - Frank Montagny - Nicolas Minassian

Peugeot #3: Sébastien Bourdais - Pedro Lamy - Simon Pagenaud


Ik hoop dat er dit jaar eens een Peugeot victory inzit. ;) En liefst de nummer 3. :p


Volledig artikel is terug te vinden op autosport.be:

http://www.autosport.be/news/2010/02/22/TeamPeugeotTotalMaaktZijnBezettingBekendVoorDe24HV anLeMans
Jammer dat er geen sprake is van Loeb.

Belle
23-02-2010, 00:25
En nog goed nieuws:

Peugeot met de volledige bezetting naar de 1000 km van Spa! :champagne:

Bron: autosport.be

http://www.autosport.be/news/2010/02/22/DeAgendaVanTeamPeugeotTotalMetOndermeerDrieWagensT ijdenDe1000KmVanSpa

Raceboy
23-02-2010, 21:22
Van de Poele bij Krohn racing tijdens de 12 uur van Sebring

Krohn boss Tracy Krohn will again share the car with Nic Jonsson, with Eric van de Poele joining the line-up for Sebring.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/81662

marcel
15-03-2010, 21:55
de geupdatete Audi R15 voor dit jaar
http://www.mulsannescorner.com/newsmarch10.html

gwyllion
16-03-2010, 11:25
Die dubbele neus ziet er niet uit, maar Audi had weinig keuze omdat het deel uitmaakt van de crashstructuur. Wijzigingen hieraan zou een nieuwe crashtest betekenen en dat is weggegooid geld voor 1 seizoen.

Een goede vergelijking tussen de R15 en R15+: http://www.zimagez.com/zimage/r1511.php En wat meer uitleg op http://auto-racing.speedtv.com/article/le-mans-audi-unveils-the-r15-plus/

GT2-R
17-03-2010, 17:40
Niet echt een beauté te noemen maar het zal wel werken zeker :)? Ben benieuwd om die rare tarantulawagen aan het werk te zien in Spa!

manu
03-06-2010, 20:21
Tijdens de 24H van Le mans wordt er dit jaar opnieuw een "ART-CAR" ingezet,
namelijk een "BMW M3 GT2" beschilderd door Jeff Koons.:gas:

Artikel + foto: http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_archief.php?nk=9846

Ik vind het persoonlijk mooi. :applaus:

Gèrre
03-06-2010, 20:25
Opvallen gaat die BMW wel doen, vind het ook wel een knappe livery

GT2-R
03-06-2010, 21:05
Tijdens de 24H van Le mans wordt er dit jaar opnieuw een "ART-CAR" ingezet,
namelijk een "BMW M3 GT2" beschilderd door Jeff Koons.:gas:

Artikel + foto: http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_archief.php?nk=9846

Ik vind het persoonlijk mooi. :applaus:

Inderdaad een prachtige livery! Ik snap enkel niet waarom er een stuk is aan de zijkanten dat niet zo goed aansluit op de rest.... Is dat doelbewust gedaan?

GT2-R
07-06-2010, 19:45
De ACO en Michelin hebben een online game ontwikkeld om zelf de 24h Du Mans mee te spelen. Om tijdens de examens ook wat anders te doen te hebben dan blokken heb ik me ingeschreven als Porsche Motorsport. Als iemand de handschoen wilt opnemen, laat het maar weten :gas:!

http://www.racemyday.com/index_24hmans.php

marcel
09-06-2010, 13:47
Bij Panoz zijn ze precies fan van Batman, ze hebben gisteren in de paddock hun nieuwe Abruzzi "Spirit of Le Mans" voorgesteld:

http://www.motorsport.com/photos/lemans/2010/24h/lemans-2010-24h-eg-0555.jpg

http://www.motorsport.com/photos/lemans/2010/24h/lemans-2010-24h-eg-0560.jpg

http://www.motorsport.com/photos/lemans/2010/24h/lemans-2010-24h-eg-0561.jpg

(foto's van www.motorsport.com)
en ja, er zijn plannen in competitie-verband. Prototype Technology Group zou hem reeds dit jaar willen inzetten in Petit Le Mans, als ze op tijd gehomologeerd raken.

hopelijk ziet hij er in race-trim iets minder lelijk uit.

Razornord
09-06-2010, 14:49
Heeft er al iemand een livestream gevonden voor de trainingen en de wedstrijd?

edit: http://www.allfootballtv.com/24-hours-of-le-mans-online-free-live-stream-racing-events-2010-06-07/

Luuk S
10-06-2010, 11:13
Iemand een idee hoe het met Matias Russo is?

Ambulance op de baan is meestal geen goed teken

Sennake
10-06-2010, 11:45
Iemand een idee hoe het met Matias Russo is?

Ambulance op de baan is meestal geen goed teken

Volgens www.lemans.org beklaagt Russo zich over pijn in zijn been. Meer wordt er niet over gezegd, maar als hij zich zelf nog kan beklagen over pijn, zal het wel meevallen denk ik. Hoewel zijn been natuurlijk wel gebroken kan zijn zodat hij niet kan deelnemen natuurlijk.

Luuk S
10-06-2010, 17:25
Had alleen de engelse versie gelezen, daar staat niets in over zijn been.

GT2-R
10-06-2010, 19:33
Ook nieuws van de ACO vandaag. Vanaf 2011, no more GT1. GT2 gaat gesplitst worden in Pro en Am-subklasse. Verder ook nog het nieuws dat huidige proto's in 2011 nog welkom zijn mits een balance of power. Meer details te vinden op de gebruikelijke websites :).

FIRE
10-06-2010, 20:38
Eén GT klasse in de vorm van GT2 (weliswaar verdeelt in pro en am klasse) is naar mijn mening de juiste beslissing. Met de komst van Corvette, BMW en in mindere mate Aston Martin en Jaguar is er voldoende variatie in het veld.

marcel
10-06-2010, 21:27
alsof er in GT1 niet genoeg variatie zou zijn, met de Ford, Nissan, Lamborghini, en ook de corvette en aston martin.
ik vind het een gemiste kans, al ligt het ook wel aan het venieuwde GT1-race formaat...

Pegasus
10-06-2010, 21:48
alsof er in GT1 niet genoeg variatie zou zijn, met de Ford, Nissan, Lamborghini, en ook de corvette en aston martin.
ik vind het een gemiste kans, al ligt het ook wel aan het venieuwde GT1-race formaat...

Vraag is hoelang de Corvettes en Astons nog in het WK GT1 blijven rijden. Moeten die er niet uit voor 2011, zoals de Maserati? Ik ben ook eerder voor 1 GT klasse in Le Mans en aanverwante kampioenschappen.

Mark
11-06-2010, 00:09
alsof er in GT1 niet genoeg variatie zou zijn, met de Ford, Nissan, Lamborghini, en ook de corvette en aston martin.
ik vind het een gemiste kans, al ligt het ook wel aan het venieuwde GT1-race formaat...

Klopt en ook weer niet ;) Als we heel eerlijk zijn is er maar 1 echte nieuwe GT1 en dat is de Nissan! De rest is een de-rate, upgrade GT3 of iets daar tussen in ;) Daarnaast zijn Ratel en zijn vriendjes van mening dat een GT1 max. 60 minuutjes kan racen. Waarom zou de ACO die bolides dan willen omturnen naar een 24-u spec?

Het is een zeldzame uitspraak van mij maar eindelijk hebben die fransen op het gebied van GT1 een correcte beslissing genomen. Op het gebied van GT2 pro's en am's snap ik het dan weer niet. Krijg je weer een GT2-1 en GT2-2 ...........pffffffff.

smiley
13-06-2010, 11:34
Ja lap, deze morgen heeft de Peugeot LMP1 de leidende corvette GT2 eraf gereden. Zeer jammer, want corvette had verdiend winnaar geweest in deze toch wel open gebloiede race klasse.

Momenteel is voor de overwinning nog steeds veel mogelijk. Ondanks dat de peugeot sneller is dan de audi, staan de audi's momenteel toch nog op 1 en 2.

FIRE
13-06-2010, 12:44
Normaal gesproken #9 Audi voor de winst, gevecht voor plaats 2 wordt nog spannend.

GT2-R
13-06-2010, 13:34
Ouch voor Peugeot! Geen enkele fabriekswagen aan de finish. En nu begint de Oreca-wagen 3:19 te draaien dus die gaat misschien ook nog in de soep draaien...

smiley
13-06-2010, 13:49
De peugeot's nu volledig onderuit. Toch wel een verassing in mijn ogen. zeker na hun succes van vorig jaar.

Gèrre
13-06-2010, 20:03
Ik vind het wel raar dat 2 fabrieks en de Oreca Peugeot door dezelfde problemen hebben moeten opgeven. Alle drie hadden ze vlammen aan de rechterkant. Het was een zeer interessante race (met dank aan eurosport), mooie overwinning van Audi en dan meteen een tripple ook.

GT2-R
13-06-2010, 21:41
Ik ben totaal geen Peugeot-supporter maar ze hadden wel meer verdiend dan dit. Hetzelfde geldt voor de Corvettes, die ironisch genoeg door Peugeot van de baan gereden zijn. Verder geweldig dat Porsche nog eens GT2 pakt :worship:!

medihummer
13-06-2010, 21:55
van mij had matech mogen winnen in de gt1

de ford gt is gewoon de mooiste gt car op het circuit en op straat

medihummer
13-06-2010, 22:47
http://i863.photobucket.com/albums/ab199/medihummer/ford%20gt/891458.jpg
http://i863.photobucket.com/albums/ab199/medihummer/ford%20gt/874196.jpg
http://i863.photobucket.com/albums/ab199/medihummer/ford%20gt/874189.jpg
http://i863.photobucket.com/albums/ab199/medihummer/ford%20gt/874152.jpg

Integra
14-06-2010, 12:29
http://i863.photobucket.com/albums/ab199/medihummer/ford%20gt/891458.jpg
http://i863.photobucket.com/albums/ab199/medihummer/ford%20gt/874196.jpg
http://i863.photobucket.com/albums/ab199/medihummer/ford%20gt/874189.jpg
http://i863.photobucket.com/albums/ab199/medihummer/ford%20gt/874152.jpg
Verkeerde foto's, dit zijn foto's vd GT3 ... :)

medihummer
14-06-2010, 21:08
ja dat weet ik deze fotokes stonden gewoon op mijn bureaublad was alleen als herinnering voor diegenen die vergeten waren hoe mooi zo nen ford GT is:gas:

wat is eigenlijk het verschil tussen GT1 en GT3 voor de ford? Behalve de prijs en het gewicht (GT1 bijna 200 000 duurder en bijna 100 kg zwaarder) Vermogen lijkt identiek motor, versnellingsbak en remmen ook volgens Matech specs.

coco
14-06-2010, 21:44
Peugeot verdiende dit niet ! Audi heeft nu wel gewonnen, maar toch een beetje triestig hé op deze manier . op snelheid waren de peugeot's gewoon niet te kloppen, dit was zelf al te zien in spa .

jammer dat corvette's uit de wedstrijd verdwenen , was zelfs mooie strijd met de ferrari
anders mooie wedstijd gezien ong 18 u met dank aan eurosport !!!

:worship::confused::applaus::champagne:

Pegasus
14-06-2010, 21:52
Peugeot verdiende dit niet ! Audi heeft nu wel gewonnen, maar toch een beetje triestig hé op deze manier . op snelheid waren de peugeot's gewoon niet te kloppen, dit was zelf al te zien in spa .


De Audi's hebben geen enkel technisch probleem gekend, op geen van de 3 wagens (buiten de race-inicident gerelateerde schade), en hebben er toch ook geen onaardig tempo op nagehouden. Dit op zich is volgens mij een veel grotere prestatie dan de top 4 in qualifying en de snelle rondetijden van Peugeot. To finish first, first you've got to finish... Jammer dat het geen strijd is geworden tot aan de meet tussen de 2 merken.

Guido
14-06-2010, 21:56
"To finish first, you first have to finish"...

Als je de snelste bent over een kortere periode, ben je niet aan het juiste adres bij een uithoudingsrace zoals deze 24uurs race. Het is net de kunst om de snelste te zijn over 24u, niet enkel over een kortere periode of afstand. Bij etmaal races wint altijd diegene die zowel de snelheid als betrouwbaarheid op orde heeft.

Sennake
15-06-2010, 07:08
Ik heb genoten van deze race, die met een anti-climax eindigde maar o zo spannend en boeiend was tot op een uur of 2 vóór het einde. De Peugeot-saga was werkelijk een '10 kleine negertjes'-verhaal. Aan het begin 4 Peugeots aan de leiding, die absoluut te snel waren voor de Audi's en die dank zij een safetycar-procedure met meerdere safetycars ook nog eens een minuut voorsprong kado kregen op de Audi's. Op dat moment zag het er erg triestig uit voor Audi...
Dan ineens, na tweeënhalf uur koers, kwam er rook uit de wielkast rechtsvoor bij de leider, Peugeot nr 3. Het leek een lekke band, maar de band zelf zag er nog goed uit. De pits werd opgezocht en een eerste diagnose stelde dat de ophangingsarm gebroken was. Toen de mechaniciens echter wilden beginnen aan de vervanging van de arm, sloegen ze in paniek: de ophangingspunten van de ophanging waren afgebroken: hier was geen repareren meer aan, opgave voor Peugeot nr 3! Bourdais was er kapot van en stond letterlijk te wenen in de box.
Nog 3 Peugeots aan de leiding dus. Maar in het ochtendgloren sloeg het noodlot toe voor Peugeot nr 2: vlammen sloegen uit de uitlaat en Montagny moest direct aan de kant en opgeven: motor opgeblazen!
Nu waren er nog 2 Peugeots vooraan, waarbij gezegd moet worden dat Peugeot nr 4 wel al een tijdje in de pits gestaan had en zodoende 3 Audi's moest voorlaten. Op goed 2 uur van de finish sloeg dan het noodlot ook toe voor Peugeot nr 1: weer een motor opgeblazen! Alle fabrieks Peugeots uit de koers en de klanten Peugeot op plaats 4 slechts!
De baas van Peugeot Sport, Olivier Quesnel werd natuurlijk direct geïnterviewd en hield zich even goed, maar brak toen letterlijk in tranen uit. Oreca-baas Hughes de Chaunac moest hem troosten en beloofde hem dat er toch zeker 1 Peugeot op het podium zou staan. Daarop kreeg Loic Duval groen licht om voluit te gaan zodat hij de Audi van Kristensen nog zou inhalen.
Op 9 seconden van de Audi sloeg het noodlot nog maar eens toe: weer kwamen er vlammen uit de uitlaat, weer was er een motor opgeblazen!
Nu was het Hughes de Chaunac die in tranen uitbarstte en getroost moest worden door Quesnel... Een triestig zicht, zelfs als je Audi-fan bent.
Audi heeft haar overwinning uiteraard niet gestolen en zoals Dr Ullrich altijd zegt: de pole interesseert ons niet, wij kijken naar het resultaat na 24 uur. De betrouwbaarheid van Audi heeft zijn doeltreffendheid bewezen, en Audi won terecht. Ik ben in het 'normale' leven zeker geen Peugeot fan, maar als modelbouwer ben ik altijd blij als er eens een niet-Audi wint: ik heb al 9 Audi's in mijn kast staan en af en toe een Peugeot is wel leuk. Dit jaar zal er dus weer een Audi bijkomen...
Wat Peugeot betreft: 4 wagens uitgevallen, waarbij 3 met een opgeblazen motor. Dat stemt tot nadenken, zeker als je weet dat de 4e Peugeot eerder uitviel met een kapotte ophanging vroeg in de wedstrijd; wie weet was anders ook die motor opgeblazen... Volgend jaar zal het reglement ingrijpend veranderen en zullen zowel Audi als Peugeot met een totaal nieuwe wagen moeten komen. De 908 zal dus nooit meer een kans krijgen om Le Mans te winnen...

coco
15-06-2010, 12:36
"To finish first, you first have to finish"...

Als je de snelste bent over een kortere periode, ben je niet aan het juiste adres bij een uithoudingsrace zoals deze 24uurs race. Het is net de kunst om de snelste te zijn over 24u, niet enkel over een kortere periode of afstand. Bij etmaal races wint altijd diegene die zowel de snelheid als betrouwbaarheid op orde heeft.

ja das waar

Jan
15-06-2010, 13:45
Deze editie van de 24 heures du Mans was op z’n minst merkwaardig en wel hierom;

* Mansell gooit door zijn straatballet reeds in de aanvangsfase de ganse racestrategie van de toppers overhoop, Peugeot krijgt bovenop de favorietenrol ook nog eens een derde van een ronde extra voorsprong door de safety car.

* Onze Bas, nochtans sterk in de warm-up, vergeet even de endurance gedachte en daarmee ook de hoop op een podiumplaats (of zelfs overwinning?) in GT1

* Het “beste” Matech exemplaar leek lange tijd op weg om er een solostukje van te maken, maar dat heeft uiteindelijk geen halve wedstrijd geduurd. Het zusterexemplaar, de “Wijven-GT” zoals enkele noorderburen achter m’n rug opmerkten, had eerder al voor een barbecue op de Hunaudières gezorgd, Natacha was bijna à point :rolleyes:
Gevolg: constructeur Ford volledig out.

* De JLOC Lambo heeft het dit jaar liefst 138 ronden uitgezongen, een nooit eerder vertoonde krachttoer. De beschamende rol werd dit jaar overgenomen door de RSR Jaguar.

* Gevestigde sterke waarden zoals Flying Lizards, JMW Motorsport en Risi en IMSA Performance presteren ondermaats.

* Het enige echte rondenlange duel, dat tussen de GT2 Corvette en Ferrari, laat uiteindelijk beide kemphanen zonder enige prijs achter.

* Zichtbaar en hoorbaar is het verschil tussen de hier aanwezige GT1 en GT2 Corvettes verwaarloosbaar. Het tijdsverschil bedraagt ook slechts een paar seconden.

* Van Strakka werd een sterke prestatie verwacht en die hebben ze ook geleverd (is het dan nog wel merkwaardig?). De Highcroft is een waardige tegenstander, maar moet nog wat meer bananen eten om tot het einde te kunnen.

* Geen kaalslag in de LMP2 deze keer, liefst 10 exemplaren halen de eindstreep, de eerste zelfs op plaats 5.

* Het wordt stilaan traditie: een OAK op het podium. Deze keer echt omwille van een straffe prestatie en niet door het uitvallen van iedereen rondom hen.

* WR is terug, en doet het bijlange niet slecht. Trouwens ook een fraaie bolide.

* Prospeed, ergens achteraan gestart met een nogal merkwaardige pilotenkeuze, zet zich toch maar mooi op de 21ste plaats algemeen. Als de wagen wat meer op het asfalt was gebleven ipv in de bermen, dan hadden ze wellicht de edele BMW M3 te grazen genomen.

* Ondanks de milde weersomstandigheden vallen veel favorieten uit omwille van motorbreuk, het aantal ongevallen blijft dan weer beperkt.

* En het strafste en minst verwachte van al, favoriet bij uitstek Peugeot faalt over de ganse lijn: 3 keer motorbreuk en 1 keer een gebroken ophanging. De klantenversie was degene die de meubelen moest redden, ze houden zelfs geen stoel over.

* Zoals eerder gesteld, behalve in GT2 weinig duels op de baan, de LMP1’s naderen mekaar tot op een handvol seconden en vervolgens bepalen de pitstops wie op welke positie komt. Dit secondenspel zorgt voor de nodige suspens, maar liever zie ik ze mekaar in een of andere bocht te grazen nemen.

* De ACO hanteert steeds meer het principe van “more is less” : de prijzen gaan steevast elk jaar de hoogte in en in ruil daarvoor krijg je minder :mad:. Geen toegang op vrijdagavond tot het wagenpark van de Groep C, nu al twee rijen nadar voor de pitwalk met daartussen een corridor voor VIPS en pers. Het elitaire van de F1 is niet meer veraf. De toegankelijkheid van wagens en teamcrew was toch echt wel wat Le Mans zo aantrekkelijk maakte. Op vrijdagavond is er in de village trouwens absoluut niets meer te beleven: shops closed.

* Positieve evolutie is er dan wel in de infrastructuur: voldoende, gratis en onderhouden sanitair. De omgeving rond Tertre Rouge is nu ook helemaal “boomvrij”gemaakt en biedt ruim plaats aan toeschouwers aan beide kanten van de piste.

GT2-R
15-06-2010, 21:22
Een mooie en zeer correcte samenvatting van de wedstrijd, Jan. Misschien nog een laatste toevoegen:

*De ongelofelijke tijden die in koers gereden zijn door de LMP1's. Ondanks de aanpassingen om de wagens trager te maken is er 3:19 gereden in koers. Hetzelfde geldt voor de GT2's die tegenwoordig onder 4:00 draaien als het moet.

Jan
15-06-2010, 22:30
De ongelofelijke tijden die in koers gereden zijn door de LMP1's. Ondanks de aanpassingen om de wagens trager te maken is er 3:19 gereden in koers. Hetzelfde geldt voor de GT2's die tegenwoordig onder 4:00 draaien als het moet.

Misschien waren de weersomstandigheden dit keer wel ideaal voor dergelijke prestaties.

Sennake
15-06-2010, 22:45
Ondanks de aanpassingen om de wagens trager te maken is er 3:19 gereden in koers.

Ja, maar dan wel door de wagens die stuk voor stuk hun motor opbliezen...

Sir Kwietje
15-06-2010, 23:03
Ja, maar dan wel door de wagens die stuk voor stuk hun motor opbliezen...

Nee nee die peugeots hebben gewoon bp olie :cool: maar er zat nog wat zand in

gwyllion
16-06-2010, 11:26
Nee nee die peugeots hebben gewoon bp olie :cool: maar er zat nog wat zand inToch niet Peugeot gebruikt Total:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs549.snc3/30041_134568716556217_100000092691964_363145_95293 2_n.jpg

gwyllion
16-06-2010, 11:31
Een feit dat hier niet vermeld wordt is het interview met Davidson over de crash van de Corvette die aan de leiding reed in GT2: http://www.youtube.com/watch?v=kU70l_cQ2do#t=0m40
Dit getuigt van weinig respect voor de tragere klassen.

GT2-R
16-06-2010, 12:59
Een feit dat hier niet vermeld wordt is het interview met Davidson over de crash van de Corvette die aan de leiding reed in GT2: http://www.youtube.com/watch?v=kU70l_cQ2do#t=0m40
Dit getuigt van weinig respect voor de tragere klassen.

Wauw, dat getuigd van weinig respect en nog minder de spirit van endurance racen. Dit is niet het soort piloot dat Le Mans gaat winnen. Misschien moet hij eens een zitje in GT2 versieren volgend jaar. Eens kijken of hij dan nog evenveel noten op zijn zang heeft.

gwyllion
16-06-2010, 13:11
Davidson heeft al eens deelgenomen in een Aston Martin DBR9. In http://www.autosport.com/news/report.php/id/84435 zegt hij:
I ended up on the racing line, it was a passing move on the inside. The GT cars can make your life difficult there - they don't like you to pass them in the Porsche Curves - I know that because I was the same when I was in a GT car here. But they don't need to, we're so much faster and it's so easy to do, just stay on the outside.

marcel
16-06-2010, 13:29
ik dacht dat vooral in endurance het vooral de taak is van de snellere wagen om in voorbij de tragere te geraken, en die trager niet zozeer verplicht is om die snellere door te laten (door van de lijn af te gaan, remmen, etc...)

en als't zo "easy to do" is, waarom moet er dan een crash op volgen, Ant?

gwyllion
16-06-2010, 13:52
Voordien had Davidson trouwens de Ferrari van Alesi eraf gereden: zie http://www.youtube.com/watch?v=wdvGrTiwPCI#t=1m11 en http://www.youtube.com/watch?v=Bvv5q8ebwAQ#t=0m31
En nadien is hij zo de pits in gereden: http://www.youtube.com/watch?v=n0ozSI6KeR8

mazdafreak
16-06-2010, 14:14
ik vraag me af wat het eigenlijk kost om deel te nemen aan le mans. Ik heb ergens een zoekertje zien staan voor de 24u van Spa met een 997 RSR voor
30 000 euro/ piloot. Wat zouden mannen als Machiels en Van Splunteren betalen bij Prospeed?

GT2-R
16-06-2010, 15:11
ik vraag me af wat het eigenlijk kost om deel te nemen aan le mans. Ik heb ergens een zoekertje zien staan voor de 24u van Spa met een 997 RSR voor
30 000 euro/ piloot. Wat zouden mannen als Machiels en Van Splunteren betalen bij Prospeed?

Ik wil en kan de rekening van Prospeed niet maken maar ik gok dat ze wel een centje overhouden aan de 24 Uren. Je kan het ze moeilijk kwalijk nemen om pay drivers te hebben. Prospeed/Porsche Centre Liège blijft ten slotte een bedrijf als een ander dat ook winst moet maken om te blijven bestaan.

Renjupp
16-06-2010, 15:35
Hy.
Some of my pics are online:
24h LM http://www.endurance-fans.de/index.php?option=com_gallery2&Itemid=27&g2_itemId=33659
Group C: http://www.endurance-fans.de/index.php?option=com_gallery2&Itemid=27&g2_itemId=33853

http://www.endurance-fans.de/gallerie/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=33839&g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=a03288f929f8f4ada4a564f310de68d1
http://www.endurance-fans.de/gallerie/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=33807&g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=a03288f929f8f4ada4a564f310de68d1
http://www.endurance-fans.de/gallerie/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=33799&g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=a03288f929f8f4ada4a564f310de68d1
http://www.endurance-fans.de/gallerie/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=33865&g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=a03288f929f8f4ada4a564f310de68d1
http://www.endurance-fans.de/gallerie/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=33977&g2_serialNumber=2&g2_GALLERYSID=a03288f929f8f4ada4a564f310de68d1

have fun.

mazdafreak
16-06-2010, 20:29
Ik wil en kan de rekening van Prospeed niet maken maar ik gok dat ze wel een centje overhouden aan de 24 Uren. Je kan het ze moeilijk kwalijk nemen om pay drivers te hebben. Prospeed/Porsche Centre Liège blijft ten slotte een bedrijf als een ander dat ook winst moet maken om te blijven bestaan.

nee, natuurlijk neem ik ze het niet kwalijk. Een groot deel van de coureurs in le mans zijn gentlemen drivers. Ik zou gewoon eens willen weten wat die mannen er tegen aan smijten:)

Grig-O
17-06-2010, 13:41
ik vraag me af wat het eigenlijk kost om deel te nemen aan le mans. Ik heb ergens een zoekertje zien staan voor de 24u van Spa met een 997 RSR voor
30 000 euro/ piloot. Wat zouden mannen als Machiels en Van Splunteren betalen bij Prospeed?

Welke Porsche was dat? :)

Nismo
17-06-2010, 19:45
Welke Porsche was dat? :)

De blauw-witte met nr 75, ze eindigden 21ste algemeen en 7de in de GT2-klasse

gwyllion
17-06-2010, 20:59
De blauw-witte met nr 75, ze eindigden 21ste algemeen en 7de in de GT2-klasseJij hebt het over de Prospeed Porsche in Le Mans. De vraag is welke Porsche 30000 euro kost voor een zitje in 24 uur van Spa :cool:

Grig-O
17-06-2010, 21:07
Jij hebt het over de Prospeed Porsche in Le Mans. De vraag is welke Porsche 30000 euro kost voor een zitje in 24 uur van Spa :cool:

Dan vraag ik me af hoeveel een GT4-zitje kost. ;) Misschien toch eens beginnen sparen! :gas:

Integra
20-06-2010, 10:32
ik vraag me af wat het eigenlijk kost om deel te nemen aan le mans. Ik heb ergens een zoekertje zien staan voor de 24u van Spa met een 997 RSR voor
30 000 euro/ piloot. Wat zouden mannen als Machiels en Van Splunteren betalen bij Prospeed?
30 000 euro is een spotprijs waarvan ik niets geloof. :)

Een zitje bij een 997 RSR zal zeker een pak meer kosten.

gwyllion
29-06-2010, 10:27
Weten jullie allemaal nog hoe Peugeot zei dat ze totaal verrast waren dat hun motor ontploften?

Dit zijn enkele foto's genomen tijdens de testsessie na de 12 uur van Sebring:
http://art-racing.com/site/#/gallery/sebring-2010-post-race-test/brake-fire/
http://art-racing.com/site/#/gallery/sebring-2010-post-race-test/brake-fire-2/
http://art-racing.com/site/#/gallery/sebring-2010-post-race-test/brake-fire-3/

De fotograaf dacht dat het om een "brake fire" ging, maar de gelijkenissen met de motorschade van Le Mans zijn wel heel sterk.

Grig-O
14-07-2010, 12:26
Beetje balance of performance in LMS, blijkbaar mag dit nu wel? ;)

Integra
14-07-2010, 12:50
Weten jullie allemaal nog hoe Peugeot zei dat ze totaal verrast waren dat hun motor ontploften?

Dit zijn enkele foto's genomen tijdens de testsessie na de 12 uur van Sebring:
http://art-racing.com/site/#/gallery/sebring-2010-post-race-test/brake-fire/
http://art-racing.com/site/#/gallery/sebring-2010-post-race-test/brake-fire-2/
http://art-racing.com/site/#/gallery/sebring-2010-post-race-test/brake-fire-3/

De fotograaf dacht dat het om een "brake fire" ging, maar de gelijkenissen met de motorschade van Le Mans zijn wel heel sterk.
Om even verder te gaan op de motorproblemen van Peugeot. Het probleem zat 'm in de breuk van een "conrod" (= drijfstang) van de zuiger. Meer te lezen hierover op mulsannescorner. ;)

Raceboy
17-07-2010, 21:04
Dank u exqi voor de mountainbike ipv van de beloofde le mans series.
OOk dank u eurosport om van een 6 uren race een half uur uit te zenden.

Integra
18-07-2010, 12:20
Dank u exqi voor de mountainbike ipv van de beloofde le mans series.
OOk dank u eurosport om van een 6 uren race een half uur uit te zenden.
... en ook nergens een live stream op internet! :(

Raceboy
18-07-2010, 18:40
... en ook nergens een live stream op internet! :(

eurosport heeft toch een volle 10 ronden van een 1000km race uitgezonden :rolleyes:

Exqisport kon er blijkbaar niets ana doen in het middne vna de race dat ze geen uitzending hadden. Het probleem daar lag blijkbaar bij de portugese maatschappij die de sattelietlink verzorgde.

Pegasus
22-07-2010, 19:28
Matech gaat blijkbaar een Ford GT2 bouwen voor LMGT volgend jaar. En zeggen dat hij na de afgelopen 24U van Le Mans nog zei dat er geen sprake was dat Matech aan een GT2 zou beginnen...

Nu ja, weer een merk erbij :applaus:

Integra
22-07-2010, 21:16
Wat mij verbaast: De motor gaat een 5.3 l V8 zijn.

Is er in GT2 geen restrictie op 5 l ? (weet het niet meer zeker)

Jan
23-07-2010, 09:10
De huidige ACO GT2 limieten qua cilinderinhoud zijn identiek aan de GT1, dus 8 liter voor een atmosferische motor en 4 liter voor een turbomotor. Het reglement 2011 voorziet (momenteel) geen wijzigingen op dat vlak.
Ter illustratie, de Corvette GT2 heeft een cilinderinhoud van 5.5liter

De Ford GT (in GT2 versie) zou trouwens in twee verschillende motorversies verkrijgbaar zijn: eentje van Roush Yates of eentje van Elan.


Zoals jullie wellicht al hebben vastgesteld wordt de nieuwe Lola B11/40 LMP2 "versierd" met een haaievin :mad: Smaken kunnen verschillen, maar ik lust het niet.
In dat verband vond ik trouwens een argumentatie op wikipedia:
In addition, LMP bodywork must have a Formula One-style vertical fin on the top of the engine cover to reduce lift tendency and such "flipping" airborne crashes such as the 1999 race with three incidents by the Mercedes-Benz CLR and the 2008 1000 km of Monza crash by Stéphane Ortelli with the Courage-Oreca LC70.

En wat overkwam Mark Webber onlangs in Valencia met zijn van een flinke vin voorziene Red Bull? Juist, flipping.
Oké, de redenering gaat niet helemaal op, de Red Bull koos immers het luchtruim na gebruik van een springplank onder de vorm van een Lotus, en dus niet spontaan zoals in het geval van Mercedes en Oreca Eens de vlucht ingezet heeft die haaievin nochtans niet verhinderd dat Webber overkop ging.
Volgens mij - maar ik ben geen wetenschapper in de aerodynamica - gaat die haaievin niet het gewenste effect sorteren en verknoeit het volledig het design van de LMP's. Economisch gezien kan ik er echter begrip voor opbrengen, er komen enkele vierkante meter extra publiciteitsruimte bij.

Thinlane_T
23-07-2010, 13:06
De beredenering op wikipedia lijkt mij ook wat voorbarig. Even logisch nadenkend lijkt me dat zo'n haaievin meer wat doet tegen de rechtelijn instabiliteit. En allicht bij een zijwaardse schuiver kan het wat helpen om er geen 'RedBull Air Race" van te maken.

Ik dacht overigens dat de Corvettes pas per 2011 overgingen naar 5.5 en dat zij nu nog rond reden met een 6.0 v8, maar blijkbaar zijn ze al overgegaan in 2010.

Ben benieuwd wat ze van de Ford GT maken. Ik hoop dat de Roush V8 de glory dagen van de Panoz GTR-1 en Riley-Scott Mk3 laat herleven, ook al was dat een iet wat andere discipline.

Raceboy
23-07-2010, 13:13
Jan heeft daar ook de meest betrouwbare bron gevonden :D
Het is inderdaad tegen zijwaartse klappers zoals die van gene in de testdag vorig jaar.

HaCo
25-07-2010, 17:26
Iemand een idee waar je high res ALMS foto's vindt voor op de achtergrond van je bureaublad bv? :)

Jakke.be
25-07-2010, 22:34
http://www.racing-underground.com/ ??
Maar deze heb je niet van mij... :bye:

HaCo
25-07-2010, 23:02
http://www.racing-underground.com/ ??
Maar deze heb je niet van mij... :bye:

Heb een login, maar had er niet aan gedacht.

Zal eens kijken daar, merci!

Raceboy
22-08-2010, 17:22
exqi bewijst nog maar eens dat autosport niet belangrijk is in België. Ipv de le mans series geven ze liever 2 idiote franse tennisspelers die geen eens moeite doen om tennis te spelen.

joost
23-08-2010, 14:32
exqi bewijst nog maar eens dat autosport niet belangrijk is in België. Ipv de le mans series geven ze liever 2 idiote franse tennisspelers die geen eens moeite doen om tennis te spelen.

Exqi heeft vier uur live uitgezonden. Op die manier gaan mensen zeker blijven zich inzetten, een zender doet de moeite en dan dit. Fijn jongen.

Raceboy
23-08-2010, 15:32
Exqi heeft vier uur live uitgezonden. Op die manier gaan mensen zeker blijven zich inzetten, een zender doet de moeite en dan dit. Fijn jongen.

ja ze hebben 4 uur uitgezonden, maar hun schema word constant door elkaar gesmeten terwijl je vaak naar iets zit te kijken waar niets gebeurd. Als de commentator van de voorgaande uitzending dan nog flauwe woordgrapjes zit te maken over het uitstel dan ben je helemaal slecht bezig als zender.

joost
23-08-2010, 17:40
ja ze hebben 4 uur uitgezonden, maar hun schema word constant door elkaar gesmeten terwijl je vaak naar iets zit te kijken waar niets gebeurd. Als de commentator van de voorgaande uitzending dan nog flauwe woordgrapjes zit te maken over het uitstel dan ben je helemaal slecht bezig als zender.

als mensen alleen weer negatief kunnen zijn en niet zeggen dat het goed is dat het op de buis is, zijn we weer goed bezig. merci :applaus:

Grig-O
23-08-2010, 18:16
exqi bewijst nog maar eens dat autosport niet belangrijk is in België. Ipv de le mans series geven ze liever 2 idiote franse tennisspelers die geen eens moeite doen om tennis te spelen.

Ik vond die tennisspelers wel grappig :p Zonder Exqi hadden we helemaal geen autosport, terwijl we nu toch FiaGT, F3, LMS en 24h van Spa op de buis hebben!

Nismo
24-08-2010, 21:22
Ik vond die tennisspelers wel grappig :p Zonder Exqi hadden we helemaal geen autosport, terwijl we nu toch FiaGT, F3, LMS en 24h van Spa op de buis hebben!

En niet vergeten rallycross, zowel BK als EK. ;)

Belle
12-09-2010, 20:27
Aston Martin Racing gaf een interview aan autosport.com over hun nieuwbouw LMP1 chassis en krachtbron in Silverstone.

En oh ja, zoals je op 1:22 kan zien is het open cockpit chassis voorzien van de haaievin. :rolleyes: De auto had er mijn inziens zoveel mooier uitgezien zonder.

Hoe zit dat nu eigenlijk voor 2011? Zullen alle LMP's verplicht worden een haaievin te monteren? Aangezien de Lola LMP2 er ook al ééntje kreeg...

Het verbaast me trouwens dat Aston Martin opteerde voor een open cockpit.

http://www.youtube.com/watch?v=NYCelOUQk7U

FIRE
12-09-2010, 20:51
Die haaievinnen zijn echt verschrikkelijk.

GT2-R
14-09-2010, 16:10
Dat zijn ze zeker ja!!! Verder is het eerste klantenteam voor de nieuwe AMR bekend: het zal Jota worden voor 2012 en 2013.

Dan is er ook nog het nieuws dat Riley een LMP2-chassis aan het ontwerpen is. Naar verluit een high-downforce beestje, geïnspireerd door de R15 van Audi. Benieuwd wat dat gaat geven!

En dan ook nog het nieuws dat AF Corse een LMP2-programma gaat rijden volgend jaar. Een Ferrari V8 zou in een prototype gemold worden. Het GT2-programma zou gewoon door moeten blijven gaan!

Nieuws genoeg dezer dagen!

Mitchio
14-09-2010, 22:23
Moest Exqi er niet zijn zouden we als autosportfan in België pas een groot probleem hebben. Rallycross, LMS, F3, Belcar, BTCS, VW Fun Cup, WTCC, WK GT1 ... Wat wil je nog meer?

(Ik weet dat dit hoofdstuk al ergens in augustus werd aangehaald, maar ik wou het toch even kwijt. Je hebt van die mensen die eerst zagen dat er geen autosportaandacht is op de Belgische TV, en dan wetende dat er zenders zijn die zoveel moeite doen ...)