View Full Version : Yamaha YZF R1 - Tamiya - 1/12
gert mertens
19-03-2009, 01:56
Gegroet iedereen,
Uiteindelijk heb ik toch even de tijd genomen om eens te surfen naar jullie forum.
Het beviel me wel,met een registratie als gevolg.
Afgelopen zondag in Jabbeke heb ik ook de kans gehad om kennis te maken met de "modelbouw-tak" van de paddock. (of moet ik da zo niet zien:confused:)
De meeste mensen die daar aanwezig waren zijn nieuwe gezichten voor me, alhoewel ik ook enkele "oudgediende" tegen het lijf ben gelopen.:eek:
Als modelbouwer ben ik reeds meerdere jaren aktief (lees al 30 jaar) en ben ook aangesloten bij een club.
KMK een hoofdzakelijk militair bouwende club. De paddock komt ook jaarlijks naar onze beurs met een stand. (in Mol ,ook dit jaar)
Nu dat militair ben ik een beetje beu :rolleyes:en heb me dan -in de hobby-ook toegelegd in die andere passie van me namelijk auto's en moto's.
Het resulteerd in het bouwen van een R1 op dit moment.:)
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P3170004.jpg
Bij deze dus een "eerste" reeks pics van waarmee ik bezig ben.
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P3160002.jpg
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P3130009.jpg
Ik hoop dat we elkaar eens in levende lijve mogen ontmoeten op één van jullie clubavonden om dan eindeloos door te bomen over de hobby.:)
Gegroet,
Gert ;)
HF_INTEGRALE
19-03-2009, 10:05
Hallo Gert,
Wat een Intro !!! Welkom.
Moto's zijn niet echt mijn ding, maar ik volg alvast.
Regards,
555
Welkom op depaddock.
Wat op de foto's te zien is is wel heel mooi.
:champagne:
Welkom Gert!
Ik zie dat de registratie uiteindelijk toch gelukt is ;)
Zoals reeds in Jabbeke gezegd, ben je uiteraard altijd welkom om eens een kijkje te komen nemen in Zolder op onze meetings, waar een bende prettig gestoorde modelbouwers er altijd een gezellige avond van maken. Nu vrijdag is het al van dattum...
Ook je "WIP-thread" mag er zijn als binnenkomer, erg impressionant! Die gaan we zeker volgen! Mag ik je wel vragen om de resolutie van de foto's bij een maximum van 800x600 pixels te houden, om het openen van de pagina's niet te overbelasten.
Eén en ander hieromtrent kan je ook hier (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=6012) terugvinden.
Gegroet iedereen,
Ave!
Afgelopen zondag in Jabbeke heb ik ook de kans gehad om kennis te maken met de "modelbouw-tak" van de paddock. (of moet ik da zo niet zien:confused:)
Goed zo! Dat is de enige juiste manier om dat te zien. :)
Nu dat militair ben ik een beetje beu en heb me dan -in de hobby-ook toegelegd in die andere passie van me namelijk auto's en moto's.
Het resulteerd in het bouwen van een R1 op dit moment.
:applaus: Ons virus begint te werken... :+
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P3130009.jpg
Ik moet zeggen dat ik danig onder de indruk ben. Bij de eerste post al onmiddellijk een nieuwe tool introduceren. Gebruik je dat om het profiel in de banden te snijden? :D :+
Gegroet,
Gert
Opnieuw Ave! En dat je nog vele toffe en fantastische momenten mage beleven hier bij ons op De Paddock.
nemen in Zolder op onze meetings, waar een bende prettig gestoorde modelbouwers er altijd een gezellige avond van maken. Nu vrijdag is het al van dattum...
Moet dat niet zijn "op Zolder in onze meetings"... :D
-----------------------------------------
Excuus natuurlijk voor het grote gehalte aan klinkklare onzin, maar, maar, maar... Als "400-euro-lidgeld-met-klakske-en-5-jetons" man, kon ik niet anders dan je op een welgemeende, maar aparte, manier W E L K O M heten.
De toon is weeral gezet :D en ook ik kijk uit naar het volgen van je bouwperikelen.
Tot binnenkort Gert! :bye:
Welkom Gert!! Ik denk dat je je hier wel thuis gaat voelen ;) Hopelijk zien we je binnenkort een keer bij een van onze meetings!
W E L K O M!
Inderdaad een mooie intrede die je hier maakt!
gert mertens
19-03-2009, 22:56
Amaai ,wat een Welkom....
Het doet deugd dit te ervaren van serieuze mensen en ja ,uitzonderingen bevestigen de regel.(guido:))
Bij deze het werk van vandaag;
Sennake hoop dat de pics nu niet meer té groot zijn?
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P3190005.jpg
Heb vandaag de radiator van de R1 in mekaar gezet.:)
Opkuisen van de onderdelen, zwart spuiten met Zero-paint.
Tijdens het drogen heb ik de overdrukleiding gemaakt en het rooster.
(zit niet standaard in de kit)
Dit bestaat uit koper draadje,silicon tubing ,twee stukjes "checker-pin" en een klembandje op schaal 1/12.
Niet zo duidelijk op de pic maar het is er wél.:cool:
Vervolgens met de alclads het metaaleffect gespoten in twee verschillende kleuren. donker in de hoeken,licht op de vlakken.
Het label wat je ziet op de zijkant is een "archer" decal ,komt vanuit mijn militaire tijd:eek:
Het volgende gaat de motorblok worden... denk ik:confused:
De uitlaat staat ook al in de basiskleur maar die ga ik chrome spuiten en die kleur is pas besteld bij Hiro-boy da is iets voor eind volgende week.
Grtz
G :bye:
Sennake hoop dat de pics nu niet meer té groot zijn?
Neen, dat zeker niet ;)
Ze mogen zelfs wat groter: 800x600 is toegelaten.
Effkes "iets serieus" suggereren. ;)
Zou het niet beter zijn om de bouw van dezen bike in het subforum "Op de werkbank" verder te zetten. Kwestie dat het wat bij elkaar blijft.
:)
Effkes "iets serieus" suggereren. ;)
Zou het niet beter zijn om de bouw van dezen bike in het subforum "Op de werkbank" verder te zetten. Kwestie dat het wat bij elkaar blijft.
:)
Absoluut: als deze kennismakings-thread zich ontwikkelt tot een heuse "WIP-thread" zet ik hem in het subforum "op de werkbank". In dat geval zou ik wel de exacte gegevens moeten hebben van dit model (ik vermoed een Yamaha R1 op 1/12 van Tamiya, maar dan nog is het de vraag welke versie?) zodat ik de titel van de thread kan aanpassen. Dat maakt het later iets gemakkelijker om via de "search-functie" deze thread terug op te zoeken...
gert mertens
20-03-2009, 12:33
Yep,
zet hem maar in de "workbench".
Het is idd. een 1/12 R1 van Tamiya.
Zie ik u vanavond Guy?
Bel mij eens op als ge wilt.
Gsm van het werk 0478-803394
Gsm Privé 0497-082231
Ivm Eventuele afspraken voor vanavond.
Mijn Dank.:)
Ik wacht even af wanneer de R1 op de WIP komt.
Welke versie??? die van mijn schoonbroer zeker.....:cool:
Grtz
Ik wacht even af wanneer de R1 op de WIP komt.
Welke versie??? die van mijn schoonbroer zeker...
Ik bedoelde eigenlijk het volgende:
Is het deze:
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moto_12/14073b.jpg
Of deze:
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moto_12/14074b.jpg
Of zelfs deze laatste als "full view"?
Of nog een andere Tamiya kit?
PS: ik bel je straks.
gert mertens
20-03-2009, 17:02
De eerste.(bovenste)
Maar dan in het blauw.
Hierachter schuilt echter ook een verhaal;
Heel in het kort dan,
Initieel was het de bedoeling om een Kawa zx-rr te bouwen.
Deze moto GP met alles erop en eraan.
Maar wegens té weinig moto-bouw ervaring (ja, dit is men éérste moto)
Besloten om eerst een R1 te maken.
Die had ik nog liggen van het jaar '99 of zo???
De bedoeling is om zoveel mogelijk technieken van de Kawa te "ondervinden"
Voila ,het verhaal.
P.S. Tot straks.
gert mertens
22-03-2009, 22:03
Bij deze het resultaat van "noeste arbeid" in het weekend.
De achterbrug is klaar.
Ik ben voor 80% tevreden over het resultaat.
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P3220003.jpg
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P3220001.jpg
Hier en daar enkele wijzigingen aangebracht aan het model.
De ketting heeft nog een donkere wash nodig en een drybrush gaat het -af -maken.
De ketting is gespoten met 4 verschillende alclads en dit alles in een record tempo van een klein uur.
Om af te plakken heb ik gebruik gemaakt van Mascol (humbrol)
Die remkabelhouder is een stukje van een "checkerpin":eek:
Tot de volgende posting,
Grtz
:eek: WAUW:eek: (effe geleend van het wauw forum:p)
Dat ziet er verschrikkelijk realistisch uit. Klopt het dat je steenslag hebt nagebootst op de velg of is dat gezichtsbedrog?
.............................................. een "checkerpin":eek:
.........................................
Voilà, nu weten we ook hoe het geschreven wordt. :p
Het is in ieder geval niet te zien dat dit uwe eerste "brommer" is.
"Wat ik mag in deze update": De ketting ziet er tot hiertoe al zeer mooi uit. 't is eraan te zien dat er tijd en werk is ingestoken. Ook het label op de achterbrug is een leuk detail. De checkerpin-bevestiging(en), maar...
"Waar nog kan verbeterd worden": ... de remleiding is oversized. Je zou hier een dunner exemplaar kunnen gebruiken, maar dan valt de "pin-bevestiging" te groot uit. Dus, een compromis...? Verder nog, de belettering op de zijwanden van de banden, zou je nog heel subtiel kunnen oplichten - al dan niet, naar eigen smaak en goesting.
"Wat nog onzeker is": omdat er nog verder gaat gebouwd worden, maar ik ben niet zeker van de velg. Is het stof dat erop is komen te liggen en door de flits erg zichtbaar is, of is het inderdaad verwering? Indien verwering, dan vermoed ik dat dit door gans de verdere bouw over heel de motor zal doorgetrokken worden.
;)
I'm still tuned. :)
gert mertens
23-03-2009, 00:54
:o@ Doc ; Sorry mate ,dat is gewoon stof wat erop hangt...
In het écht ziet het er iets beter uit.:confused:
(na wat lucht erover te hebben geblazen)
@ Nismo ; wacht maar tot ik aan mijn (écht éh) eerste auto model begin....
Dat gaat een Nissan worden.:applaus:
Een GT-R om precies te zijn (volledig in carbon)
Eigenlijk kan ik niet wachten om eraan te beginnen....:drewl:
De "Twil Weave" is al besteld ervoor.
Binnen een maand of twee is het zover !!! :gas:
Grtz,
G ;)
Bij deze ook al direct SLECHT nieuws...
Op de bijeenkomst van april zal ik niet aanwezig kunnen zijn:rolleyes:
Dan zit ik in Hongarije voor een modelbouwbeurs...
Maar Erger nog ,ook in de maand mei ben ik er niet, want op weekend met het voetbal....:Offtopic:
Een leuke start bij "de paddock" is het alleszins al geweest....
(afgelopen vrijdag)
Maar nu een dieptepunt van Jewelste.
Gelukkig is er het Forum nog...
Al wens ik wél jullie persoonlijk te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen.
AGAIN,
Grtz
G :bye::bye:
gert mertens
23-03-2009, 01:10
:oHej Guido,
Alles wat u vertelt (schrijft) ben ik het volledig met U eens.:cool:
De ketting krijgt nog een wash en een "droge borstel" behandeling.
De remleiding is idd "oversized" MAAR , Weet wél dat dit men éérste moto is.
Hij dient om de KAWA Ninja GP '06 tot een goed einde te brengen en bijgevolg is dit enkel een detail.:rolleyes:
P.S. het gebruikte Carbon is ook vééél te groot ,maar dit had ik nog liggen van Studio 27:)
Het detail van de banden ga ik een "minimale" dry-brush geven ,net genoeg om details te laten zien ,wacht maar ,het komt wel in orde.
Verder heeft mijn vorige posting het verweren duidelijk gemaakt denk ik .
In ieder geval bedankt voor Uw opbouwende kritiek !!!
Daar dient men Altijd rekening mee te houden.
Bij deze ook al direct SLECHT nieuws...
Op de bijeenkomst van april zal ik niet aanwezig kunnen zijn:rolleyes:
Dan zit ik in Hongarije voor een modelbouwbeurs...
Maar Erger nog ,ook in de maand mei ben ik er niet, want op weekend met het voetbal....:Offtopic:
Euhrm, er is slechter en zeker veel erger nieuws te rapen in deze wereld dan het feit dat je 2 opéénvolgende maanden niet kan komen. :) Maakt niet uit, het forum houdt ons allemaal samen wanneer we er om gelijk welke reden niet kunnen zijn. Neemt niet weg dat ik je frustratie wel compleet begrijp.
De remleiding is idd "oversized" MAAR , Weet wél dat dit men éérste moto is.
Hij dient om de KAWA Ninja GP '06 tot een goed einde te brengen en bijgevolg is dit enkel een detail.
P.S. het gebruikte Carbon is ook vééél te groot ,maar dit had ik nog liggen van Studio 27
Het detail van de banden ga ik een "minimale" dry-brush geven ,net genoeg om details te laten zien ,wacht maar ,het komt wel in orde.
Verder heeft mijn vorige posting het verweren duidelijk gemaakt denk ik .
In ieder geval bedankt voor Uw opbouwende kritiek !!!
Daar dient men Altijd rekening mee te houden.
We zijn er om gekend om "Streng maar rechtvaardig" te zijn. Echter, je trekt een 'wheelie' van jewelste met bangelijke in details tot gevolg, daarbij denkend aan de mooie radiator, remschijven en ditto ketting. Maar als het op een zichtbaar detail als de remleidingen aankomt, ga je een 'stoppie' doen. :confused: Geen excuusjes hier he, gewoon ervoor gaan en 'u compleet smijten' is de boodschap. ;)
uw RR - Rechtvaardige Rechter. :D
gert mertens
23-03-2009, 10:47
@ Guido ; Idd wat er dit weekend weeral gebeurd is in ons Belgenlandje...
van slecht nieuws gesproken :mad:
Het is natuurlijk wel spijtig niet aanwezig te kunnen zijn.Maar goed waar is anders een forum goed voor.:)
Het model nu...
U hebt gelijk !!!
Deze avond na het werk ga ik opnieuw posten met de wijzigingen. (of dat hoop ik toch)
Welke gaan de "verbeterde" punten zijn;
De ketting heeft dan zijn wash gehad,
De belettering van de band zijn dry-brush,
De remleiding ga ik vervangen.(speciaal op Uw verzoek:rolleyes:)
De checkerpin gaat blijven omwille van té veel schade die onmogelijk "onzichtbaar" gaat kunnen hersteld worden.
Mvg
Gert
gert mertens
23-03-2009, 23:57
Zo,nog even het werk van vandaag posten en dan ,bedtijd.
(morgen om 05.00u opstaan....)
Eerst en vooral ,de wijzigingen zijn gebeurd -enige schade opgelopen- en ben er zelf tevreden van.
De opgelopen schade is niks wat niet te herstellen is.
De ketting zijn Wash ,de band zijn dry-bruch en de remleiding is de helft dunner.
Verder ben ik nog begonnen aan het spuiten van de uitlaat.
Voor u de pic bekijkt wens ik me te verontschuldigen voor de slechte kwaliteit.
De aanschaf van een beter digitaal toestel is een noodzaak aan het worden vrees ik.
Grtz en slaapwel.
Gert
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P3230001.jpg
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P3230005.jpg
'Way to go!'
Dat ziet er 10x beter uit, de band ziet er geweldig uit en de achterbrug komt wel goed. Leiding is ook mooi opgelost en de uitlaat gaat ook al in diezelfde erg mooi geschilderde richting. ;)
Oh, en eurhm, slaapwel!
Dat ziet er 10x beter uit, de band ziet er geweldig uit en de achterbrug komt wel goed. Leiding is ook mooi opgelost en de uitlaat gaat ook al in diezelfde erg mooi geschilderde richting. ;)
:agree:
gert mertens
25-03-2009, 00:18
Bedankt voor de reactie.
Bij deze foto's van de voor 90% afgewerkte "Sjarsbuis".
Indien er wijzigingen dienen op te gebeuren hoor ik het graag.:confused:
(indien haalbaar doe ik ze ook !!!)
Verder toch al enkele moeilijkheden ondervonden bij het moto bouwen.
Eerst dient alles geschilderd te worden en vervolgens in mekaar steken.
(heel anders dan militair) Hoe doen jullie dat?
Pinnen jullie veel of schrapen jullie de verf af?:confused:
Ik lees het wel.
Bij deze weer net als gisteren,Slaapwel en tot morgen.:cool:
Grtz
G :)
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P3240002.jpg
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P3240001.jpg
De uitlaat ziet er volgens mij prima uit, misschien nog wat subtiele accentjes hier en daar, maar niets wat achteraf een grote wereld van verschil gaat maken.
Voor wat het monteren betreft van motoren, kan ik het volgende meegeven - heb er ooit lang geleden ondertussen al, eens 2 gebouwd - ik heb eigenlijk toen nooit gepind en zeker geen verf afgeschraapt. Gewoon de onderdelen aan elkaar gelijmd (ja, ja, met Revell lijm) en alle onderdelen hangen er toch nog aan zo'n 20 jaar later.
Je raakt nu ook hét grote verschil tussen militaire (voertuigen en in zeker mate ook vliegtuigen) en burgermodelbouw (auto's, motoren, vrachtwagens): bij civiele modelbouw dien je eerst inderdaad alles te schilderen en dan pas te bouwen. Reden? Bij 'de burgers' zit alles in verschillende kleuren en schakeringen, daar waar alles bij 'de millies' in panzergrau of olive drab (spreekwoordelijke wel te verstaan) wordt gespoten en geweatherd.
Prettige voortzetting gewenst! ;)
Ik lijm nagenoeg alles met secondenlijm, behalve doorzichtige onderdelen die met 2-componenten epoxylijm verlijmd worden. Ik zet de te monteren droog tegen elkaar, doe een minuscuul druppeltje secondenlijm aan een tandenstoker, en laat het voorzichtig vloeien tussen de te verlijmen onderdelen. Werkt perfect en laat geen sporen na.
Ik lijm nagenoeg alles met secondenlijm, behalve doorzichtige onderdelen die met 2-componenten epoxylijm verlijmd worden. Ik zet de te monteren droog tegen elkaar, doe een minuscuul druppeltje secondenlijm aan een tandenstoker, en laat het voorzichtig vloeien tussen de te verlijmen onderdelen. Werkt perfect en laat geen sporen na.
En welke secondenlijm is dit dan ,ik gebruik die van Bison soms .Maar ik krijg dikwijls een witte aanslag op mijn onderdelen dan.
En welke secondenlijm is dit dan ,ik gebruik die van Bison soms .Maar ik krijg dikwijls een witte aanslag op mijn onderdelen dan.
Dat maakt weinig uit; ik gebruik wat voor handen is, Bison, Pattex, Loctite, ...
Het feit dat je witte aanslag krijgt op je onderdelen heeft minder te maken met het merk van secondenlijm, maar alles met de hoeveelheid lijm en de manier waarop je hem aanbrengt. Behalve dan op doorzichtige onderdelen (en verchroomde onderdelen) waarop secondenlijm ALTIJD een witte waas achterlaat, dus daarvoor gebruik ik 2-componentenlijm. Waar je oop moet voor opletten is dat de secondenlijm voldoende de tijd krijgt om "uit te dampen": als je bv stoeltjes of gordels of zo in een interieur gelijmd hebt wacht je best een dag alvorens je dat interieur samenvoegt met de body, want anders verdampt de lijm aan de binnenkant van je model en slaan de ramen wit uit.
gert mertens
30-03-2009, 00:17
Hej gasten,
Tijd om het werk van de afgelopen dagen te laten zien.
Bij deze de pics van het "blokje".
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P3280011.jpg
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P3280015.jpg
De wash is gedaan met olieverf en nadien "geblend".
Het warmgrijs geeft enorm goed op de kleuren van Alclad.
Ben er zelf behoorlijk tevreden van.
Eindelijk kan ik nu enkele onderdelen in mekaar gaan zetten want het frame is ook voor 90% klaar.
Nu nog met zilverpasta enkele "highlights" aanbrengen en klaar is Gert.
Volgende week een nieuwe posting.
Grtz
Dominique
30-03-2009, 22:02
Ziet er goed uit, voor wat mij betreft.
De keuze voor de olieverf is een goeie geweest: heel subtiel maar wel zichtbaar waar het nodig is. Perfect!
Dominique
30-03-2009, 22:04
... want op weekend met het voetbal....:Offtopic:
Op weekend met watte? :confused:
Kunt ge dat in miniatuur bouwen ? :+
gert mertens
12-04-2009, 22:15
Zo,
Bij deze een posting van het werk der afgelopen dagen,
De cowling is gespoten.
Ben er niet 100% tevreden van maar het kan er mee door voor een eerste moto-model.
Het is wél goed dat ik weet wat er fout gegaan is.
Sommige decals zijn na het vernissen nog zichtbaar....die hebben te lang in het water gelegen (dom fuck beginnersvout).
De vernis is op de zijflanken té dik gespoten .....en dit komt door de verdunning.
Geen probleem,ik bouw hem af en volle moed naar de volgende.
tot de volgende posting.
Grtz
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P4120054.jpg
Zo,
Bij deze een posting van het werk der afgelopen dagen,
De cowling is gespoten.
Ben er niet 100% tevreden van maar het kan er mee door voor een eerste moto-model.
Het is wél goed dat ik weet wat er fout gegaan is.
Sommige decals zijn na het vernissen nog zichtbaar....die hebben te lang in het water gelegen (dom fuck beginnersvout).
De vernis is op de zijflanken té dik gespoten .....en dit komt door de verdunning.
Geen probleem,ik bouw hem af en volle moed naar de volgende.
tot de volgende posting.
Grtz
Even wat comments bijzetten in m'n gekende RR stijl (rechtvaardige rechters). :) Om iets meer precieze info te geven, trek ik uit elkaar wat je hier vermeld hebt.
1. Decals na het vernissen nog zichtbaar omdat ze te lang in het water hebben gelegen? Sta me toe, maar na 20 jaar civiele modelbouw, is dat al één van de betere excuses die ik gehoord heb... Uiteraard zijn die nog zichtbaar, zeker als je alles in 1 go probeert te vernissen. Dat brengt me naadloos bij punt 2.
2. Vernis te dik gespoten owv de verdunning... ? Toink! Ik wil best geloven dat door een teveel aan verdunning, je in de eerste "vernis run" niet alles netjes gedekt krijgt. Maar... maar, maar, maar... dat is/mag/kan nooit de bedoeling zijn, want...
Als je een body gaat vernissen - of je nu decals wilt sealen of niet, maakt eigenlijk niet uit - doe je dat steeds stapsgewijs (tenzij je met een groter spuitpistool werkt en echte autolakken vernis bezigt, want dan is het een ander verhaal, maar hier niet aan de orde veronderstel ik). Je werkt immers op schaal en niet op een echte auto. Bij een echt exemplaar wordt er een mooie laag op gespoten die dan ook nog eens in de oven blijft bakken. Die hebben het dus wat makkelijker, nu ja, wat heet makkerlijker, maar hebben ook een tijdscomponent waarmee ze moeten rekening houden: time is money. Bij een model is vernissen in 1 go een tricky aangelegenheid owv lopers enz. Dus, in stappen. Eerst een mistlaag, decals vastzetten. Daarna wat opschuren, dan 2de laag, terug opschuren en evt. een derde laag. Na deze 3de laag, als je echt een spiegel wil, terug opschuren en dan compounden.
Ik heb er ooit eens een 22-stappen plan! over geschreven. Dat staat in onze Hints & Tips (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9009), maar om het zoeken te beperken tot het strikte minimum, zet ik even de link erbij: Hoe een body spuiten? - Guido's 22 STAPPEN PLAN! - de ultieme kleur- en verf thread (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=13943). Als je googeld op "Guido's stappen plan", kom je er ook... :D :+
Dus, ofwel zegt ge: hier ben ik content mee en is de kous af, maar het zou zonde zijn van de mooie bouw en detaileringswerken vakkundig de nek om te wringen met een middelmatige bodyafwerking. Oftewel zegt ge: bon, dit was de eerste stap, ik moet gewoon verder doen.
Hoe? Superfijn schuurpapier en alles terug mat zetten, mbv water schuren. Opletten dat ge er nergens doorheen schuurt en als alle putjes en appelsien weg zijn, breng je de 2de laag aan. Je zal zien dat bij het schuren de randen van de decals ook gaan vervagen. Als je dit dan enkele keren herhaalt (zoals in het plan beschreven), heb je niet alleen een spiegel, maar zijn ook in één en dezelfde beweging de decalranden verdwenen.
GLM! (good luck matey)
;)
ps. dit is het moment waar de kat op de militaire modelbouwkoord komt gekropen... :)
gert mertens
13-04-2009, 11:18
Guido,
Bedankt voor uw leerzame reply !
Bij deze nog wat "comment" van hieruit.
Wat betreft het excuus... Is het niet zo dat de cartograf-decals een lijmlaag hebben die oplost in water?
Als je ze té lang in water laat liggen hechten ze zich dus minder goed vast op het model...
De "softner"(Set en Sol of de Daco)gebruik je om de decal-drager flexibel te maken en zodoende het decal beter te laten aansluiten?
(of ben ik nu écht wel uit mijne nek aan't lullen?)
Wat het vernis spuiten betreft....Ja ik vernis met het échte spul.
3 componenten van Zero paints.
Vernis ,verharder en verdunner.
De bedoeling hier was om verschillende soorten verdunningen te testen.
Bij de voorgeschreven verdunning (van Zero) is het mis gelopen.
Het beste resultaat heb ik verkregen met 50% vernis,40% verharder en 10% thinner.
Om dit alles recht te zetten (op uw advies) zal ik minstens uw tips "proberen" .
(en anders maak ik de body opnieuw,heb hem nog eens liggen)
Het was de bedoeling om de R1 klaar te hebben tegen donderdag ,maar dat gaat nie meer lukken vrees ik...(vertrek naar de beurs in Hongarije)
Dan zal hij klaar moeten zijn tegen Moveleo zeker???
Grtz
en merci,
Dominique
13-04-2009, 17:47
De softener voor de decals zijn eigenlijk louter bedoeld om je decal soepeler te maken zodat hij mooier tegen de ondergrond aansluit. De sol gaat hem dan sealen. Het is niet de bedoeling om de lijm door deze producten te vervangen, en het kan dan ook niet als dusdanig worden gebruikt. Opletten met de decals te lang te laten weken dus, want bij mijn weten bestaat er (nog) geen vervangmiddel voor decallijm.
Voor wat betreft de vernis van Zero: we hebben het er al eens over gehad in Jabbeke. Ik houd altijd de voorgeschreven mixing ratio aan (100 delen clear, 50 delen verharder en 10 delen verdunner) en ik heb tot nog toe geen problemen gehad met die verhoudingen (mijn mixing ratio komt dus ergens in de buurt van 60% clear, 30% verharder, 10% thinner). Jij neemt 50% clear, 40% verharder en 10% thinner, wat volgens mij een vrij dikke substantie oplevert. Je gaat volgens mij het probleem hebben dat je hem nog amper zal kunnen spuiten na een minuut of 5, terwijl het goedje is veronderstelt om 30-45 minuten bruikbaar te blijven.
Ook heb je het probleem dat wanneer je de mengverhoudingen wijzigt, je ook de samenstelling (en dus de chemische reactie) van de vernis gaat wijzigen. Dat houdt dus een risico in voor je verflaag eronder, maar wat erger is: ook je decals. Opletten dus.
Ik zal niet zeggen dat ik nooit afwijk van de voorgeschreven mix, maar het enige wat ik me permitteer is af een toe een beetje meer thinner wanneer ik teveel ineens heb geprepareerd en het mengsel begint op te stijven. Maar zelfs dan ben ik erg op mijn hoede om niet teveel aan structuur te veranderen.
Ik kan je tussendoor wel zeggen dat ik voor het spuiten van deze vernis niet mijn Harder & Steenbeck spuitpistool gebruik, maar mijn Badger 155 Anthem met een naald van 0,4. Die is daar precies beter voor geschikt. Maar goed, dat is een persoonlijke invulling.
Succes!
gert mertens
13-04-2009, 19:07
Bedankt voor de reply,
(hebben we allemaal iets aan)
Bij deze het werk van vandaag;
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P4130058.jpg
Het witte leder gaat zo blijven,dit kwam beter over met het blauw en de kleur van de decals.
Voor de rest heb ik de zij-cowling vandaag ook opnieuw gemaakt.
Sebiet nog de decals en morgen het vernis.
Grtz
Hé Gert, ik ga je gelijk geven wat betreft het witte lederen zitje, staat hem inderdaad mooi.
................. want bij mijn weten bestaat er (nog) geen vervangmiddel voor decallijm.
.................................................. .....
Met wat cristal-clear, al dan niet verdund met een beetje water, kan je losgekomen decals perfect terug op hun plaats lijmen. Beetje lijm eronder en glad vegen met een vochtig doekje.;)
Guido,
Bedankt voor uw leerzame reply !
Bij deze nog wat "comment" van hieruit.
Wat betreft het excuus... Is het niet zo dat de cartograf-decals een lijmlaag hebben die oplost in water?
Als je ze té lang in water laat liggen hechten ze zich dus minder goed vast op het model...
De "softner"(Set en Sol of de Daco)gebruik je om de decal-drager flexibel te maken en zodoende het decal beter te laten aansluiten?
(of ben ik nu écht wel uit mijne nek aan't lullen?)
Dat van de in water oplossende lijmlaag van Cartograf decals, weet ik niet. Nog nooit van gehoord, maar dat wil dus niet zeggen dat het zo niet zou zijn. Dat van de softener klopt helemaal. Wat ik wel weet uit ondervinding, is dat door de softener de decal zodanig soepel wordt, dat die als het ware tegen het oppervlak wordt gezogen. Hierdoor kan je zelfs de decals zonder enig probleem mee compounden (om de sol sporen te verwijderen) alvorens je gaat vernissen.
Wat ik bedoelde ivm de decals, is dat je ze nooit onmiddellijk zal kunnen weggevernist krijgen, tenzij je er in één klap, pats, boem een dikke laag overheen kiepert.
Wat het vernis spuiten betreft....Ja ik vernis met het échte spul.
3 componenten van Zero paints.
Vernis ,verharder en verdunner.
De bedoeling hier was om verschillende soorten verdunningen te testen.
Bij de voorgeschreven verdunning (van Zero) is het mis gelopen.
Het beste resultaat heb ik verkregen met 50% vernis,40% verharder en 10% thinner.
Wat is er precies misgelopen bij de voorgeschreven verdunning? Heb je ook het advies gevolgt van in 2 keer (2 lagen) te spuiten? Dus eerst een fijn laagje als basis en daarna een iets dikkere wetcoat? Als deze dan uitgehard is, kan je evt. opschuren en nog een laagje bijzetten.
Wat rommelen met de mengverhoudingen maakt in principe niet zo heel veel uit. We, ik gebruik ook de Zero Paints, werken immers niet met weegschaaltjes om de 100% exacte verhoudingen te mixen. Daarenboven spelen ook omgevingsfactoren een rol zoals temperatuur, vochtigheidsgraad enz. Dus is het zo, dat er niet zo heel veel kan mislopen.
- Ofwel doe je teveel verhader erin en begint het spul redelijk snel te harden.
- Ofwel doe je te weinig thinner erin en spuit het niet zo makkelijk. Als dat gebeurd is, laat je model dan drogen en schuur de te dikke lagen terug wat weg.
- Owel doe je te veel thinner en duurt het wat langer vooraleer het goed uitgehard is en zal je niet onmiddellijk de gewenste glans krijgen. Maar ook dat is niet dramatisch, want dan breng je gewoon een 2de laag aan (nadat de eerste is uitgehard en teruggeschuurd).
Om dit alles recht te zetten (op uw advies) zal ik minstens uw tips "proberen" .
(en anders maak ik de body opnieuw,heb hem nog eens liggen)
Het was de bedoeling om de R1 klaar te hebben tegen donderdag ,maar dat gaat nie meer lukken vrees ik...(vertrek naar de beurs in Hongarije)
Dan zal hij klaar moeten zijn tegen Moveleo zeker???
Grtz
en merci,
Merciekes, hopelijk hebt ge er wat aan. Dat van die "bedoelingen om tegen dan of die tijd een model klaar te hebben", ken ik alles. Lukt nagenoeg nooit omdat ge gaat beginnen stressen en dus binnenweggetjes probeert te nemen. Wegeltjes die je uiteindelijk altijd meer vertraging opleveren dan gewoon geduldig in de file te blijven staan en mee aan te schuiven. :)
Moveleo is meer dan vroeg genoeg.
Keep us posted! ;)
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P4130058.jpg
Het witte leder gaat zo blijven,dit kwam beter over met het blauw en de kleur van de decals.
Ge gaat in dat witte zadel toch nog wat extra diepte insteken, mag ik hopen? :)
Voor de rest heb ik de zij-cowling vandaag ook opnieuw gemaakt.
Sebiet nog de decals en morgen het vernis.
Looks good, maar... uwen tijd nemen he. :)
Keep up the good work!
gert mertens
15-04-2009, 22:38
De laatste vorderingen...
Morgenvroeg vertrek ik naar een Modelbouwbeurs in Hongarije.
Laat wel iets weten hoe het is geweest.
Dus geen forum meer tot dinsdag:cool:
Bij deze ,de OOgjes
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P4150069.jpg
Mijn allereerste "dry-fit"
Al die losse stukken beginnen meer en meer op een moto te gelijken :eek:
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P4150075.jpg
Grtz,
Bij deze ,de OOgjes
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P4150069.jpg
:applaus:
gert mertens
06-05-2009, 23:13
Tijd voor een kleine update,
Na een week of 3 niks meer te hebben gebouwd :mad: terug de draad opgenomen met de R1.
(heb wél veel research gedaan aangaande mijn volgende modellen)
De oogjes hadden nog recht op hun elektrische bekabeling en bij deze;
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P5060079.jpg
veel meer kabels (ben er ook vandaag aan bezig geweest) zijn zichtbaar via het "glas" op de cowling.
Mijn hoofdtaak van vandaag was toch de voorvork.
één deel ervan is reeds klaar en ik hoop morgen de tweede te kunnen afwerken.
De remkabels zijn vervangen door dunne exemplaren.
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P5060084.jpg
De R1 loopt hiermee op zen laatste loodjes...maar die zijn het zwaarst !!!
De eigenlijke samenbouw hoop ik toch klaar te hebben tegen midden juni.
(meer bepaald tegen 19 juni dan kan ik hem meebrengen naar de meeting.)
Grtz
G ;)
http://i384.photobucket.com/albums/oo283/gertmertens51/P5060079.jpg
Thàt is really sick! :worship:
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.