PDA

View Full Version : 12 hours of Sebring 2009


gwyllion
19-03-2009, 20:45
Kwalificatie van 12 uur van Sebring begint binnen 7 minuten. Live te volgen op http://almsmichelin.globalmediaservices.tv/

The Leader
19-03-2009, 21:50
De Accura 66 op pole, toch wel een verassing.

Dat belooft voor zaterdag.
Geven ze op het zelfde kanaal ook de race door in live stream?

Mark
19-03-2009, 22:32
Scott Dixon heeft tot ieders verbazing de De Ferran Motorsports Acura LMP1 op pole gezet in Sebring. De gloednieuwe Acura gaat bij zijn debuut dus Audi en Peugeot vooraf. Diesels blijken niet onklopbaar...

http://www.autosport.be/news/2009/03/19/ScottDixonZetDeFerranAcuraLmp1VerrassendOpPoleInSe bring


Wellicht een verrassing maar zeker niet tot ieders verbazing! Nick Wirth & consorten hebben aardige wat trucjes toegepast op deze wagens. Gewaagd en daardoor niet zeker dat het een succes zou zijn. Heb er een beetje moeite mee als andere mensen voor mij mijn mening formuleren.

Twee weekjes terug stond er een zeer leuk artikel over deze Acura in de Autosport waarin bleek dat Wirth weer met een leuk truukje bezig was/is. Wat zou er ooit van Simtek terecht zijn gekomen als de daar de centjes in orde waren geweest?

GT2-R
20-03-2009, 03:14
Sterk van Acura dat ze sneller waren dan Audi. Het is natuurlijk wel zaak om te bevestigen in de wedstrijd morgen. Wel vreemd dat de Patron-Highcroft Acura een stuk trager was. Zouden zij met hun hoofd meer bij de wedstrijdafstellingen voor morgen zitten?

Dries DS
20-03-2009, 08:59
Voor de gelukkigen die over Motors TV beschikken is deze race integraal LIVE te aanschouwen...

marcel
21-03-2009, 01:50
blij dat ik niet moet werken dit weekend :)

Raceboy
21-03-2009, 16:11
De peugeot staat al in de garage met een hydraulisch probleem

RKG
21-03-2009, 16:28
En de Amerikanen maken van Bourdais a 4 time Formula 1 champion ipv Champcar. Die wat het interview deed, zei het tegoei, maar het kwam verkeerd in beeld.

Belle
21-03-2009, 17:26
En de Amerikanen maken van Bourdais a 4 time Formula 1 champion ipv Champcar. Die wat het interview deed, zei het tegoei, maar het kwam verkeerd in beeld.

Amai, dat is toch wel een serieuze flater!

Was het bijna vergeten, gelukkig lees ik het hier nog...zal maar eens afstemmen op MotorsTV.

Belle
21-03-2009, 17:41
En Audi neemt de lead. Wel een mooie actie van McNish...

HaCo
21-03-2009, 18:45
Kun je online de stand volgen? Vind het niet duidelijk op tv.

GT2-R
21-03-2009, 18:48
Voor de gelukkigen die over Motors TV beschikken is deze race integraal LIVE te aanschouwen...

Mensen zonder MotorsTV ook:rolleyes: :

http://www.speedtv.com/programs/american-le-mans-series-on-board-pass/ (gewoon op de knop 'live streaming now' klikken en dan kan je kiezen om het programma of on board van een Acura te kijken).

FIRE
21-03-2009, 19:10
Kun je online de stand volgen? Vind het niet duidelijk op tv.
http://americanlemans.com/index_live2.php

HaCo
21-03-2009, 20:08
Thanks!!!!

Sennake
21-03-2009, 21:29
Peugeot nr 7 staat al rondenlang in de pits met een kapotte.... airco! Idioot reglement dat de wagens met een dak zodanig benadeelt dat ik vrees dat ze op termijn gaan verdwijnen. :mad:

HaCo
21-03-2009, 22:20
Hoezo reglement Sennake, is dat verplicht ofzo?

Ik vind een gesloten proto mooier dan een open proto, had gehoopt dat de R15 dicht ging zijn...

Fonne
21-03-2009, 22:21
Dat ze het dak eraf gooien he.
Dan hebben ze geen last met de airco. ;)

FIRE
21-03-2009, 22:52
Spannend. Jammer van die technische problemen bij #7 Peugeot. Acura mocht dan op pole staan, in de race komen ze er niet aan te pas.

In GT2 doet de Panoz lekker mee. :)
Erg veel technische problemen bij BMW. Valt me erg tegen.

Belle
21-03-2009, 22:56
Spannend. Jammer van die technische problemen bij #7 Peugeot. Acura mocht dan op pole staan, in de race komen ze er niet aan te pas.

In GT2 doet de Panoz lekker mee. :)
Erg veel technische problemen bij BMW. Valt me erg tegen.

Inderdaad spijtig van Peugeot.

Ik heb de race niet volledig kunnen volgen en zie de Aston Martin nogal wat ronden achterstand heeft op de concurrentie in GT2. Hebben zij ook problemen gehad of is er voor AM nog wat werk aan de winkel?

FIRE
21-03-2009, 23:16
Ik heb de AM niet echt gevolgd maar ik denk vooral een kwestie van werk aan de winkel.

Belle
21-03-2009, 23:23
Ik heb de AM niet echt gevolgd maar ik denk vooral een kwestie van werk aan de winkel.

Daar vreesde ik dus voor. :)

Spijtig dat ze zich niet kunnen mengen in de strijd met de Ferrari's, Porsches en Panoz. Dat laatste doet het trouwens niet slecht.

Belle
22-03-2009, 00:35
Darn it, engine blow op de Aston Martin.

Mark
22-03-2009, 00:47
Peugeot nr 7 staat al rondenlang in de pits met een kapotte.... airco! Idioot reglement dat de wagens met een dak zodanig benadeelt dat ik vrees dat ze op termijn gaan verdwijnen. :mad:

De ACO kennende drijven die hun zin door met de airco's :) Dan zal de open proto meer kilo's moeten meezeulen dan de gesloten versie. Wel een echt 2009 probleem..................de bikkels uit de goeie ouwe tijd draaien zich om in hun graf als ze lezen dat anno 2009 een wagen in de pits staat vanwege een defecte airco :)

Mark
22-03-2009, 00:57
Navraag bij de collega's van het Duitstalige magazine "Speedweek" ter plaatse leerde dat het Vici Racing Team vannacht heeft besloten, niet aan de race deel te nemen. Hoewel er geen officiële verklaring is, wordt er vermoed dat het uitblijven van toegezegde sponsorgelden de reden voor dit besluit is

http://www.autosport.nl/news/17433/alms_vici_racing-porsche_met_pastorelli_start_niet_in_sebring.html


26 wagens aan de start? Eigenlijk een koerske van niks. 2 in GT1, 3 in LMP2! Tot op dit moment geen berichtgeving op de Belgische sites overigens, iedereen met verlof?

Belle
22-03-2009, 00:59
Een vriendin die ter plekke is, zegt ook dat er beduidend minder volk aanwezig is dan vorig jaar.

Raceboy
22-03-2009, 01:10
audi strategie begint te werken.

Thomaske
22-03-2009, 09:52
Hiha..

Audi vs Peugeot: 1 - 0

Dit beloofd voor de volgende confrontatie..

Sennake
22-03-2009, 11:29
Het zat eraan te komen vanaf een uur of 1 vannacht. De Peugeot en de Audi's waren perfect in balans en konden na meer dan 8 uur koers geen verschil maken van meer dan enkele seconden. De Peugeot reed telkens dubbele stints met een set banden terwijl de Audi's bij elke stint van banden wisselde: dit gaf een klein voordeel in tijd voor de Peugeot, dat weer teniet gedaan werd op het einde van de 2e stint omdat de banden van de Peugeot dan helemaal op waren en alles weer samen kwam. Na meer dan 8 uur zag ik dat de Peugeot ineens vlak na zijn bandenwissel terug binnen kwam omwille van een platte band, en meteen was duidelijk dat hij die achterstand niet meer zou kunnen ophalen op eigen kracht, juist omdat de snelheid van beide merken zo in balans was. En als je moet hopen dat er iets misgaat met een Audi, wetende dat er dan ook nog eens 2 voor je uit rijden, is de situatie eigenlijk hopeloos. In die wetenschap ben ik gisterennacht gaan slapen en het zou me erg verwonderd hebben moest Peugeot nog gewonnen hebben...

Sennake
22-03-2009, 11:33
Hoezo reglement Sennake, is dat verplicht ofzo?

De temperatuur in de wagen moet onder een bepaalde waarde blijven volgens het reglement. Deze temperatuur wordt gemonitord door de wedstrijdleiding die de wagen uit koers kan nemen waarbij de limietwaarde overschreden wordt...

Het probleem voor Peugeot is dat deze regel pas ingevoerd is en dat de Peugeot niet ontworpen werd om hiermee rekening te houden. Dus naast het extra gewicht en verlies aan puur vermogen is er ook nog het probleem van de plaats waar dat ding ingebouwd wordt, en natuurlijk de fiabiliteit die tijdens deze 12 uur voor het eerst getest werd.

Sennake
22-03-2009, 11:35
Hiha..

Audi vs Peugeot: 1 - 0

Dit beloofd voor de volgende confrontatie..

De volgende confrontatie zal Le Mans zijn en zal ook de enige confrontatie zijn dit jaar; Audi heeft laten weten dat ze met de R15 slechts 2 koersen gaan rijden: Sebring en Le Mans. Peugeot doet er zelf ook maar eentje meer: Spa. Natuurlijk kunnen planningen veranderen, maar op dit moment is dit wat beide teams aangekondigd hebben.

Belle
22-03-2009, 12:44
De volgende confrontatie zal Le Mans zijn en zal ook de enige confrontatie zijn dit jaar; Audi heeft laten weten dat ze met de R15 slechts 2 koersen gaan rijden: Sebring en Le Mans. Peugeot doet er zelf ook maar eentje meer: Spa. Natuurlijk kunnen planningen veranderen, maar op dit moment is dit wat beide teams aangekondigd hebben.

Och, jammer. Ik dacht dat de R15's ook naar Spa kwamen. Ik had graag een mooi gevecht gezien.

HaCo
22-03-2009, 12:59
Sennake, bedankt voor je uitleg. Hopelijk vinden de ing van peugeot de nodige creativiteit om een goede oplossing te vinden rond het reglement.

Ik kijk al uit naar de volgende confrontatie!

FIRE
22-03-2009, 13:26
Overwinning voor Audi....Jammer :(

Wel een mooie strijd voor de overwinning (heb alleen eerste 7,5 uur gevolgd)

Raceboy
22-03-2009, 15:28
Overwinning voor Audi....Jammer :(



overwinning voor mcnish :) (toevallig in een audi)

gwyllion
23-03-2009, 10:35
Na meer dan 8 uur zag ik dat de Peugeot ineens vlak na zijn bandenwissel terug binnen kwam omwille van een platte band, en meteen was duidelijk dat hij die achterstand niet meer zou kunnen ophalen op eigen kracht, juist omdat de snelheid van beide merken zo in balans was. En als je moet hopen dat er iets misgaat met een Audi, wetende dat er dan ook nog eens 2 voor je uit rijden, is de situatie eigenlijk hopeloos. In die wetenschap ben ik gisterennacht gaan slapen en het zou me erg verwonderd hebben moest Peugeot nog gewonnen hebben...Ik ben na 10 uur gaan slapen en dacht toen echt dat Peugeot nog kon winnen.

Doordat Bourdais moest pitten met een leegloper, was Peugeot uit sync met Audi. Dit betekende dat zij met 2 stops de finish konden halen terwijl Audi nog een extra splash & dash moest doen 15 min voor het einde. Bourdais is toen enorm beginnen knallen (constant rondjes in 1:44) en heeft het ronderecord aan flarden gereden (1:43.274).

De snelheid van McNish (in vergelijking met Montagny) heeft Audi de overwinning bezorgd. Ik vind het redelijk zwak dat Peugeot de schuld op die lekke band steekt: Quesnel: Puncture cost Peugeot win (http://www.autosport.com/news/report.php/id/73837). Als Montagny de rondetijden van Bourdais gereden had, zat de overwinning er zeker in.

Ik vind het trouwens straf dat de #7 Peugeot uiteindelijk met een defecte versnellingsbak is uitgevallen. Na 3 jaar met de 908 mag zoiets toch niet gebeuren.

Ik ben aangenaam verrast door de betrouwbaarheid van Audi, maar ik dacht eigenlijk voor de race dat de R15 een stuk sneller dan de Peugeot zou zijn. Met wat extra testwerk en ontwikkeling zal dit tegen Le Mans wel in orde zijn.