Log in

View Full Version : Matra 670 - 1000km Spa 1973 - Pescarolo/Larrousse - Le Mans Miniatures - 1/24


Sennake
23-03-2009, 21:34
Terwijl de Yamaha onderdelen lekker liggen te weken in de remolie kreeg ik bijna tegelijkertijd een pakketje in de bus waarin tot mijn grote blijdschap zowel het ontbrekende foto-ets frame zat als het figuurtje van Pescarolo, die beiden ontbraken in mijn kit die ik vorig jaar tijdens de IPMS Nationals te Nieuwegein gekocht had. Amai wat een zin...

Dus moest ik niet lang nadenken wat ik zou doen om de "dode tijd" op te vullen die ik nodig heb om de verf van de Yamaha onderdelen te laten afweken.

De LMM kit laat toe om verschillende versies te bouwen, allemaal deelnemers aan races uit 1973, de 24 uur van Le Mans zelf uitgezonderd. Maar die had ik al in mijn 1/43 collectie, dus dat is geen probleem.

Na wat opzoekwerk op het internet en in wat boeken, besloot ik om de versie te maken waarmee Pescarolo en Larrousse 3e werden in de 1000km van Spa. De voornaamste reden hiervoor was dat ik hiervan een goede foto heb, terwijl er van alle andere 1000km races van dat jaar weinig tot niets te rapen valt qua duidelijke foto's.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/real_cars/general_sports_cars/1973_matra_670_spa_real.jpg

Dus ging ik aan de slag. Eerst werd de body ontdaan van alle bramen en werden alle luchtbelletjes opgevuld met ofwel putty, ofwel stukjes plastic rod. Daarna besloot ik om alle panel lines uit te krassen tot op een diepte die voor een natuurlijk schaduweffect zal zorgen. Na 3 avonden schuren en krassen was ik met dat werkje klaar.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13230&stc=1&d=1237836212

Daarna werd het chassis aangepakt. Inderdaad, ik heb mijn vast bouwstramien waarbij ik eerst de body spuit alvorens iets anders te doen voor één keer losgelaten omdat ik eerst zeker wil zijn dat de voornaamste onderdelen op elkaar passen. En als je daar nog moet aan "chipoteren" als de body gelakt is valt dat niet meer mee, vandaar. En het heeft al opgebracht ook: na het prepareren van het chassis en het samenvoegen van chassis en body bleek dat deze laatste erg krom was ("gewarpt" zoals ze zeggen) zodat het chassis er niet goed in paste. Een wasbak vol heet water bracht raad: nadat de body er een 10-tal minuten in gelegen had was het resin erg slap en buigbaar, zodat ik alles mooi recht kon buigen alvorens de body terug afkoelde en weer hard werd. Dat had met een gelakte body waarschijnlijk tot rampen geleid...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13231&stc=1&d=1237836212

De achterspoiler heb ik apart gemonteerd omdat die in tegenstelling tot de blauwe body, geheel wit gespoten moet worden, net als het centrale bodydeel trouwens, dat eveneens apart gehouden wordt tot na het spuitwerk. Wel heb ik ervoor gezorgd dat de achterspoiler precies past in de ligplaatsen van de body.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13232&stc=1&d=1237836212

Het figuurtje van Pescarolo ga ik zeker gebruiken. Ik vind dat het erg mooi gesculpteerd is en goed op de echte Pesca gelijkt, weliswaar die van de jaren '70 natuurlijk, toen hij nog meer dan 30 jaar jonger was dan nu en nog lange haren had...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13233&stc=1&d=1237836212

Alles samen heb ik al een weekje modelbouwplezier gehad aan dit model, want ook het opkuisen van de velgen en vooral het schuren van de loopvlakken van de banden was een erg tijdrovende bezigheid. Maar als ik dan alle onderdelen eens dryfit en het figuurtje erbij zet, ziet het er toch veelbelovend uit. Nu maar hopen dat ik de boel niet verknoei met het spuitwerk zoals de Yamaha...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13234&stc=1&d=1237836212

Wordt vervolgd!

Nismo
23-03-2009, 22:16
Jawadde, dat is nog eens een stukske nostalgie dat ge hier gaat bouwen.

Mech@niC
28-03-2009, 17:36
Guy,

Wat ik me afvraag:

Hoe warm is dat water waarin je de resin delen legt?
Heet uit de kraan (dus ca. 60ºC) of van de kook af (ca. 90ºC)?

Ik heb namelijk ook nogal wat resin kits welke mij niet helemaal recht lijken te zijn.

P.s. mooie wagen die M670 ik heb zelf ook nog de M630 van Profil24 liggen namelijk, ik ben benieuwd!
Succes met de bouw.

Groet
Maurits

Sennake
28-03-2009, 19:14
Hoe warm is dat water waarin je de resin delen legt?
Heet uit de kraan (dus ca. 60ºC) of van de kook af (ca. 90ºC)?

Heet uit de kraan.

Sennake
28-03-2009, 19:38
Tijd voor een update.

Nadat de voornaamste resin onderdelen ontdaan werden van alle bramen, luchtbellen, oneffenheden en weet ik wat nog meer, werd alles ontvet in een warm zeepsopje.

Daarna heb ik de grondverf bovengehaald. De body werd gespoten met grijze Tamiya primer omdat de lakkleur French Blue is, een kleur die eerder tot de categorie "donkere kleuren" thuishoort, terwijl het centrale body-onderdeel, de luchthapper en de achterspoiler gespoten werden met witte Tamiya primer, omdat die onderdelen wit gespoten moeten worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13245&stc=1&d=1238261225

Het chassis, het dashbord-onderdeel en de velgen daarentegen heb ik gespoten met grijze Modelmaster primer vanuit de airbrush. Reden hiervoor is dat de vorm van de onderdelen wat grillig is, zodat de moeilijk bereikbare plaatsen beter met de airbrush gespoten worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13246&stc=1&d=1238261225

De kit voorziet blauwe decals om de koplampen gedeeltelijk mee af te dekken. Inderdaad, alleen tijdens de 24 uur van Le Mans werden de dubbele koplampen gebruikt omdat er ook daadwerkelijk 's nachts gereden wordt, terwijl de 1000km races meestal gedaan zijn vóór het donker wordt zodat die dubbele koplampen alleen maar meer gewicht opleverden. Daarom werden de bovenste koplampen niet aangebracht en werd er een folie over gekleefd in dezelfde kleur als de koetswerkkleur. Nu, dat is allemaal goed en wel zo'n decal, maar om identiek dezelfde kleur te vinden om de body mee te spuiten is natuurlijk geen eenvoudige opgave. Ik heb alle soorten French blue die ik bezit naast de decals gelegd en kon geen goede overeenkomst vinden. Dus besloot ik om de decals alleen te gebruiken als template om de koplampglaasjes mee af te plakken, zodat ik deze kan spuiten met dezelfde verf als de body. De overrolbeugel op de foto tenslotte werd ook in grijze Tamiya primer gespoten.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13247&stc=1&d=1238261225

Na het drogen van de verschillende primers was het de beurt aan de respectievelijke laklagen. De body kreeg reeds een eerste mistcoat blauw toebedeeld, het centraal body-onderdeel, de achtervleugel en de luchthapper (niet zichtbaar op de foto) kregen een laagje wit, de overrolbeugel semigloss black, de velgen metallic black. Het chassis en interieur kreeg een kleurtje dat bij ons autobouwers niet zo vaak voorkomt, maar dat bouwers van vliegtuigen zeer bekend zal voorkomen: "cockpit green". Inderdaad, veel vliegtuig-interieurs vertonen dit soort van groen, zoals ook onze eigen Belgische F-16's bijvoorbeeld. Vergeet niet dat Matra (Mécanique, Aviation et Traction) van oorsprong een Franse producent is van onder andere geleide wapensystemen voor de Franse lucht- en ruimtevaartindustrie... De link met het cockpit green is dus snel gelegd...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13248&stc=1&d=1238261225

Hier zie je de groene kleur duidelijker, net als de velgen, omdat ik de foto een beetje overbelicht heb. Achteraan wordt het zichtbare deel van de motor in aluminiumkleur gespoten, waarna de detailschildering zal kunnen beginnen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13249&stc=1&d=1238261225
Maar daarover lees je meer in de volgende update.

Guido
28-03-2009, 20:53
Mooie update!! Benieuwd hoe de koplampen er gaan uitkomen. ;)

gert mertens
29-03-2009, 10:18
Sennake,
KnAp model,en een goed omschreven SBS. (step by step)
De verschillende lakken zien er al goed uit. (maar blijft ne foto éh)
Heb je ook iets gewijzigd in het interieur? (bijgedetailleerd)
Kan je die lichten niet met Humbrol Mascol afdekken?
Welk vernis gebruik je?
(sorry veel vragen ,maar t'is de bedoeling iets te leren éh)

Grtz
G :confused:

Sennake
29-03-2009, 11:20
Heb je ook iets gewijzigd in het interieur? (bijgedetailleerd)

Nóg niet, maar dat ben ik wel van plan. Vooral het dashbord en de ruimte links naast de stoel kunnen wel wat extra details gebruiken, omdat je ze goed gaat zien met zo'n open sportwagen. De meegegoten gordels van de kuipstoel worden trouwens ook weggefreesd en vervangen door aftermarket gordels.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13257&stc=1&d=1238317792

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13258&stc=1&d=1238317792

Kan je die lichten niet met Humbrol Mascol afdekken?

Wel, ik heb al een eerste setje lichten gespoten met de blauwe Tamiya lak en dat gaat zeer goed. Echter, ik merk nu dat ik ze niet symmetrisch genoeg afgeplakt heb wat opvalt als ik de koplampglaasjes in de body dryfit. En beide koplampglaasjes vertonen aan de achterzijde een heel klein beetje verfdoorloop omdat ik de achterkant ook afgeplakt had met masking tape, wat niet zo simpel is omdat het een hol oppervlak is. Wat ik dus ga doen is mijn tweede setje koplampglaasjes vooraan afplakken met masking tape, en de achterzijde bedekken met Maskol. De voorzijde met Maskol lijkt me niet zo'n goed idee omdat ik niet weet hoe je een afgetekende lijn kunt vormen met Maskol.

Welk vernis gebruik je?


Sinds ik besloten heb om mijn modellen te vernissen gerbuik ik Gunze Sangyo Mr Hobby nr B-501. Toen hij uitkwam was het de enige vernis in spuitbusvorm die de decals niet aantast, en tot op heden ben ik er nog altijd enorm tevreden over. Vernissen met airbrush doe ik voorlopig niet, omdat ik nogal lui van aard ben enerzijds en omdat ik tot op heden geen reden zie om te veranderen als de vernis die ik gebruik voldoening geeft anderzijds.

Nismo
29-03-2009, 16:50
........................................


http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13258&stc=1&d=1238317792

.................................................. .............................

Als je toch gaat detailleren, gaat ge uwe zetel dan ook beplakken met blauwe tape zoals op de foto ?

Overigens prima spuitwerk. ;)

Sennake
29-03-2009, 18:26
Als je toch gaat detailleren, gaat ge uwe zetel dan ook beplakken met blauwe tape zoals op de foto ?

Neen, zeker niet, want de Matra op de foto is een heel andere uitvoering dan de wagen die ik aan het bouwen ben. Bovendien zijn deze foto's genomen op een oldtimer beurs enkele jaren geleden, en de tape is iets wat de huidige eigenaar erin gestoken heeft. Altijd oppassen als je referentiefoto's gebruikt die recent genomen zijn van de racewagen die je wil modelleren.

Het dashbord is wel nog in originele uitvoering, dus daar kan ik naar hartelust op nabouwen. Je moet dan wel de moderne gadgets zoals het digitale display bv kunnen wegdenken, wat niet altijd even evident is...

Sennake
01-04-2009, 20:20
Update!

Eerst heb ik het dashbord onder handen genomen. Om te beginnen werd de zwarte dashbord-decal gezet, waarna de rest van de driehoekige plaat zwart geschilderd werd. Daarna heb ik de wijzerplaten voorzien van glaasjes dmv epoxy-lijm, net als de waarschuwingslampjes. Ook de schakelaars mochten niet ontbreken, dus die werden aangebracht dmv uurwerkonderdelen. Het stuurwiel zag er ok uit, maar de stuurstang uit resin was weer om weg te gooien: ik heb ze vervangen door een metalen staafje, aangekleed met enkele uurwerk-asjes. De kablage aan de achterzijde van het dashbord werd in kleur gezet, alhoewel hier niets meer van de zien zal zijn eens de cockpit op zijn plaats zal zitten. Maar ik vond het wel eens een leuke oefening om te doen, en via de foto's zal ik ze altijd kunnen bekijken ;) Let wel, dit ganse onderdeel moet nog wel geweatherd worden, wat alle details veel beter tot hun recht laat komen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13305&stc=1&d=1238609977

Deze kit is een curbside-kit, wat betekent dat het model er enkel van buiten realistisch uit ziet: wat je niet ziet, is er gewoonweg niet. Maar dat betekent dan wel dat ik alles wat zichtbaar is, zo realistisch mogelijk wil detailleren. Te beginnen met de onderzijde van de Matra: de uitlaten zijn maar gedeeltelijk in het model aanwezig, maar dat betekent niet dat ze niet geschilderd moeten worden. Dus werden ze gespoten met "burnt metal", waarna het gebied errond matzwart geschilderd werd. Maar de uiteinden uit resin konden me niet overtuigen. Daarom heb ik ze afgezaagd, net als de achterste resin ophangingspoten. De ophanging werd vervangen door metalen staafjes en enkele aftermarket boutjes, de uitlaatuiteinden werden vervangen door aluminium buisjes. Omdat ik de resin uitlaten weggezaagd had waren ook de meegegoten bevestigingsveren verdwenen, dus heb ik die opnieuw gevormd met dunne ijzerdraad. Het uiteinde van de versnellingsbak was ook niet echt realistisch. Daarom heb ik het gladgeschuurd en er nieuwe details op aangebracht met uurwerkonderdelen zoals kleine cilindertjes en aftermarket boutjes. De aandrijfriemen heb ik vervaardigd uit dunne plasticard van Evergreen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13306&stc=1&d=1238609977

Aan de bovenzijde gezien geeft dat een vrij realistisch beeld, zeker als je weet dat alles nog geweatherd moet worden, en dat er van de ganse motor nagenoeg niets meer zichtbaar zal zijn eens de body erover bevestigd is. Maar een curieuze toeschouwer die eens de moeite neemt om onderin het motorcompartiment te gaan kijken zal in elk geval een realistisch beeld krijgen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13307&stc=1&d=1238609977

Nadat de body haar eerste mistcoat ontvangen had, heb ik er nog 2 wet coats overheen gespoten. Ik vind dat de body nu klaar is om de decals op aan te brengen, wat betekent dat deze foto de laatste is die je van de "maagdelijke" Matra zal te zien krijgen. Het witte onderdeel zit er nog los in, maar ik ga het nu eerst vastkleven omdat er geen reden meer is om beide onderdelen van elkaar gescheiden te houden. De wijze waarop deze kit geconcipiëerd werd zorgt er in elk geval voor dat je een perfecte aflijning krijgt tussen het witte en blauwe gedeelte.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13308&stc=1&d=1238609977

De koplamp glaasjes werden al eens gespoten om te zien of dit een aanvaardbaar resultaat geeft. Eens dit het geval bleek te zijn heb ik besloten om mijn reserverset glaasjes op analoge wijze te spuiten, alleen heb ik deze keer afgeplakt met chrome folie, en is de achterzijde van de glaasjes afgedekt met Maskol. De eerste poging was niet slecht, maar jammer genoeg zijn beide glaasjes niet perfect symmetrisch afgeplakt...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13309&stc=1&d=1238609977

Wordt vervolgd!

Nismo
01-04-2009, 23:34
Prachtige update. ;)

gert mertens
02-04-2009, 12:13
Guy,
Wat een "leerzaam" Topic.:)
Mooie wagen trouwens ook !
Verder,
Dat je ook de onzichtbare delen "bewerkt" is het bewijs van pAssie voor de Hobby. rEspect.:champagne:
Mooi gedaan trouwens.
De uitlaat kan je trouwens ook vervangen door weer die duivelse checkerpins.
In de pins zit ook een veer ....die moet je dan zelf al niet meer maken.
Verder zijn de gebruikte kleuren waarschijnlijk Alclads ?voor de transmissie en uitlaat.
Het interieur ,is dit gespoten? (met airbrush welteverstaan)en zo ja ,dan zou ik er nog meer kleurdiepte inleggen.
Een Wash en drybrush tegelijk geven met de airbrush.
(dit is een veel toegepaste techniek uit de militaire modelbouw:rolleyes:)
Donker beginnen (ja,ja Zwart) om vervolgens naar de gewenste kleur te gaan.
De pannellines moeten donker blijven en de oppervlakken van de grotere panelen lichter maken dan de basiskleur.
(is da goed uitgelegd zo :confused:)

Ik blijf em volgen
Grtz
G

Sennake
02-04-2009, 14:54
De uitlaat kan je trouwens ook vervangen door weer die duivelse checkerpins.
In de pins zit ook een veer ....die moet je dan zelf al niet meer maken.

Misschien, maar dan wel een formaat dat heel wat forser uitgevallen is dan de pins die ik van je gekregen heb? Deze uitlaten zijn toch wel zo'n 4mm in diameter. De veer heb ik proberen eruit te krijgen, maar dat lukte alleen door hem er uitgerafeld uit te peuteren... Maw ik heb niet goed opgelet in de les, ik wist niet meer hoe het moest :o

Verder zijn de gebruikte kleuren waarschijnlijk Alclads ?voor de transmissie en uitlaat.

Toch niet, maar wel Testors kleuren, die zijn vergelijkbaar.

Het interieur ,is dit gespoten? (met airbrush welteverstaan)en zo ja ,dan zou ik er nog meer kleurdiepte inleggen.
Een Wash en drybrush tegelijk geven met de airbrush.
(dit is een veel toegepaste techniek uit de militaire modelbouw:rolleyes:)
Donker beginnen (ja,ja Zwart) om vervolgens naar de gewenste kleur te gaan.
De pannellines moeten donker blijven en de oppervlakken van de grotere panelen lichter maken dan de basiskleur.
(is da goed uitgelegd zo :confused:)

Het interieur is gespoten met Tamiya acryl cockpit green, omdat ik die kleur niet in enamel gevonden heb. Ik veronderstel dat ik de wash dus best met een enamel kleur doe? Maar "een wash en drybrush tegelijk geven met de airbrush" zegt me niks. Hoe gaat dat precies dan? Meestal geef ik een wash met Smoke, waarna ik een drybrush geef met wit of zilver uit de Tamiya weathering Masters. Maar ik leer graag bij, zeker wanneer het een techniek betreft die militaire modelbouwers veel beter kennen dan ikzelf. Dus als je wil, leg dat eens haarfijn uit, dan zal ik het haarfijn en schaamteloos nadoen... ;)

gert mertens
02-04-2009, 17:23
K'zal der es wa tijd insteken sé.
Van het weekend is goed?
Grtz
G

Sennake
02-04-2009, 18:09
K'zal der es wa tijd insteken sé.
Van het weekend is goed?
Grtz
G

Ok. Voorlopig kan ik sowieso verder met het decallen van de body.

Gulfie
02-04-2009, 22:04
... daar wil ik ook nog wel eens het fijne van weten hoor.

Is voor mij al lang een wens, eens ne militaire bouwer die zijn kunsten op auto's loslaat! Mijn aandacht hebt ge.

Maar nu terug naar uwe built Guy. Niets speciaals over deze built ... gewoon zeer goed bezig zoals al uw andere kits! Hebt ge misschien nog enkele gedraaide, gefreesde of PE stukken nodig? :p

1 vraag echter. Gaat ge het witte stuk monteren voor of na het vernissen? Heb je geen schrik dat als je het monteert vòòr het vernissen, dat dan de naden deels wel of deels niet vol gaan lopen met vernis?

Voor de rest ... een gedroomd interieur om u zelf nog eens op los te laten!

:applaus:

Sennake
02-04-2009, 23:21
Hebt ge misschien nog enkele gedraaide, gefreesde of PE stukken nodig?

Dat kan nog komen natuurlijk, maar voorlopig ga ik je geen last meer bezorgen ;)

1 vraag echter. Gaat ge het witte stuk monteren voor of na het vernissen? Heb je geen schrik dat als je het monteert vòòr het vernissen, dat dan de naden deels wel of deels niet vol gaan lopen met vernis?

Da's wel al de tweede vraag eh ;) Het probleem is dat je natuurlijk wel gelijk hebt, maar telkens ik een extra laag spuit op de body-parts, past dit witte deel moeilijker en moeilijker in het blauwe deel. Ik ben bang dat het na het vernissen gewoon niet meer past. En als ik dan moet beginnen schuren riskeer ik doorheen de laklaag te schuren en dan ben ik nog verder van huis...

Jan
03-04-2009, 13:47
Zo'n blauw gelakte wasknijpers, geeft dat geen vegen op de witte was :confused:

Sennake
03-04-2009, 14:03
Zo'n blauw gelakte wasknijpers, geeft dat geen vegen op de witte was :confused:

Uiteraard, daarom gebruiken wij die wasknijpers uitsluitend voor... de blauwe was ;)

Guido
03-04-2009, 15:06
Hoe gaat dat precies dan? Meestal geef ik een wash met Smoke, waarna ik een drybrush geef met wit of zilver uit de Tamiya weathering Masters. Maar ik leer graag bij, zeker wanneer het een techniek betreft die militaire modelbouwers veel beter kennen dan ikzelf. Dus als je wil, leg dat eens haarfijn uit, dan zal ik het haarfijn en schaamteloos nadoen... ;)

... daar wil ik ook nog wel eens het fijne van weten hoor.

Is voor mij al lang een wens, eens ne militaire bouwer die zijn kunsten op auto's loslaat! Mijn aandacht hebt ge.



Ik probeer al jaren - komende uit een militaire modelbouwclub - uit te leggen en te tonen hoe je diepte in iets kan steken zonder gebruik te maken van smoke. Heb ik toch wel al die jaren in de woestijn staan prediken zeker... :rolleyes:

K'zal der es wa tijd insteken sé.
Van het weekend is goed?
Grtz
G

Fantastisch! Kunnen we dat hier ook betoneren in onze how-to-tips en heb ik de zekerheid dat ik me in de toekomst niet meer hoef af te vragen wat ik nog anders moet doen om het hun aan hun verstand te brengen. Ik kijk er met evenveel plezier naar uit! ;)


:D :D

Doc
03-04-2009, 16:09
Ik probeer al jaren - komende uit een militaire modelbouwclub - uit te leggen en te tonen hoe je diepte in iets kan steken zonder gebruik te maken van smoke. Heb ik toch wel al die jaren in de woestijn staan prediken zeker... :rolleyes:

Dan is het misschien geen slecht idee om daar eens een demo over te geven op een meeting i.p.v. te gaan prediken in de woestijn? Daar kunnen we je nl niet horen.:p

Sennake
04-04-2009, 15:24
Terug naar het model nu.

Na alle pro's en contra's tegen elkaar afgewogen te hebben, besloot ik om het witte centrale gedeelte toch maar vast te kleven. Daarbij kwam een beetje secondenlijm uit de naad piepen, die ik na het drogen kon wegschuren en de schuursporen werden op hun beurt weggepolisht. Na het vernissen zal je er niets meer van zien. Dus misschien toch maar goed dat ik het nu gedaan heb.

Daarna werden de decals allemaal aangebracht. Alhoewel het niet zo'n ingewikkelde livery is, ben ik er toch 2 avonden zoet mee geweest. Het moeilijkste was de witte roundel achteraan op de wagen, rondom de luchthapper: daar is heel wat softener aan te pas gekomen. Voor de rest geen noemenswaardige problemen te melden.

Nadat de body voorzien was van alle decals, werd de achterspoiler aangepakt. Eens ook die decals er op stonden, besloot ik om ook de achterspoiler vast te kleven op de body. Hiervoor had ik 3 goed redenen: ten eerste stootte ik voortdurend tegen de scherpe punten van de steunen achteraan de body, wat al meermaals tot het plooien van die foto-ets onderdelen geleid had, en ik ben bang dat ze eens zullen afbreken, of dat de verf zal barsten. Ten tweede is er aan de ganse spoiler geen enkel punt waaraan ik hem kan vasthouden omdat hij 100% wit gespoten moet worden. Tot hiertoe hield ik hem vast aan een klein puntje, maar ik wou liefst alle witte verf aanbrengen vooraleer ik de vernis aanbreng. Door hem vast te kleven op de body kon ik dit puntje wit schilderen met een penseel, zodat ik nu het geheel kan vernissen. Tenslotte was ik ook bang dat er wat lijmsporen zouden optreden bij het vastkleven van de spoiler, wat moeilijk weg te werken is eens alle lak- en verniswerken achter de rug zijn: dit bleek effectief het geval, maar nu kon ik de lijmsporen nog wegwerken met wat schuren en bijstippen...

De koplampglaasjes werden ontdaan van hun maskeringen en ze zien er een stuk beter uit dan de eerste poging. De verf is mooi afgelijnd en er zijn geen verfsporen onder de Maskol doorgelopen. De maskering is ook mooi symmetrisch gelukt deze keer. Om dit te illustreren heb ik ze gedryfit in de koplampen.

En omdat foto's meer zeggen dan woorden, komen hier... de foto's:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13347&stc=1&d=1238851270

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13348&stc=1&d=1238851270

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13349&stc=1&d=1238851270

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13350&stc=1&d=1238851270

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13351&stc=1&d=1238851270

TvD
04-04-2009, 16:36
Ziet er goed uit Guy! Heb je misschien ook een foto recht van voren?

Guido
04-04-2009, 16:37
Met decals erop ziet iedere racer er toch altijd 10x beter uit. Dit is geen uitzondering. De livery mag dan misschien wel niet erg spectaculair zijn, 't is een klassieker - en erg mooi weergegeven.

Koplampen zijn ook prima gelukt. :applaus: Ben ik blij om. :)

Sennake
04-04-2009, 17:33
Ziet er goed uit Guy! Heb je misschien ook een foto recht van voren?

Had ik niet, maar allee, speciaal voor Tim ;)

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13352&stc=1&d=1238859200

Doc
04-04-2009, 18:50
Ik sta er steeds weer van versteld hoe snel jij bouwt en hoe mooi het uiteindelijke resultaat is. Ik kende deze wagen niet maar vind het resultaat wel bijzonder mooi.:applaus::applaus::applaus:

Ferrari rules
04-04-2009, 22:37
Knap model Guy!
Zitten de koplampglaasjes al vast of is het een dryfit? de reden waarom ik dit vraag is omdat de ik toch wel een klein opmerkingkje heb.... En aangezien dat bij jou moeilijk te vinden is , ga ik hier direct opspringen zie...
de linkerkant sluit mooi aan met de witte decal, de rechterkant zit een klein beetje te hoog.
sla me nu niet dood hé,Guy! mijn ogen zijn namelijk wel beter dan mijn handen!(wat ik mee wil zeggen dat ik het zeker niet beter zou kunnen)

Guido
04-04-2009, 22:54
Geweldige foto! De matra ziet er wel heel erg gemeen uit met die afdekkingen op de koplampen en inderdaad, perfect symmetrisch! :applaus:

De maskering is ook mooi symmetrisch gelukt deze keer. Om dit te illustreren heb ik ze gedryfit in de koplampen.



...
Zitten de koplampglaasjes al vast of is het een dryfit?

...

mijn ogen zijn namelijk wel beter dan mijn handen!...

Ben je daar wel zeker van?? ;) :D :+

TvD
05-04-2009, 08:43
Had ik niet, maar allee, speciaal voor Tim ;)

:champagne:

Ik had al zo'n vermoeden en het klopt; van voren ziet'ie er toch wel heel stoer uit!!

Sennake
05-04-2009, 09:05
:champagne:

Ik had al zo'n vermoeden en het klopt; van voren ziet'ie er toch wel heel stoer uit!!

Inderdaad, de Matra met de afgedekte koplampen noemde men destijds blijkbaar ook de versie "yeux de chat" oftewel "katogen"...

Dominique
06-04-2009, 20:20
Had ik niet, maar allee, speciaal voor Tim ;)

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13352&stc=1&d=1238859200

Dat ding heeft toch nogal eens een smoel, nietwaar? :D
Knap gebouwd, Guy! :applaus:

Sennake
08-04-2009, 19:03
K' zal der es wa tijd insteken sé.
Van het weekend is goed?

Je had er natuurlijk niet bijgezegd wélk weekend eh ;)

Enfin, niks verloren, integendeel zelfs want Guido was zondagavond hier (begint precies een gewoonte te worden ;) ) en hij is ook zeer goed thuis in het "militair weatheren". Ik heb een deskundige uitleg gekregen en getracht deze in de praktijk om te zetten.

Hier gaan we. Eerst heb ik het cockpit green donkerder gemaakt door er zwart bij te voegen en met de airbrush heb ik alle delen die donkerder mogen een beetje oversprayed. Om te oefenen ben ik met de bodem van het model begonnen. Op deze wijze worden alle klinknagelgaatjes mooi ingekleurd en komen ze beter tot uiting. Overigens heb ik het motorgedeelte achteraan behandeld met de vertrouwde smoke 'n drybrush methode omdat ik nog niet wil overdrijven (eerst leren stappen, daarna leren lopen) en ook omdat ik die harde schaduwen bij mechanische onderdelen wel mooi vind.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13402&stc=1&d=1239210142

Ok. Nadat ik de binnenzijde van de cockpit dezelfde behandeling gegeven heb (klinknagelpartijen en ook alle schaduwpartijen zoals in de hoeken enz...) heb ik het cockpit green gemengd met wit, om een lichtere tint te verkrijgen. Die heb ik lichtjes over de donkere delen gesprayed om de schaduwen wat te downtonen, en ik heb ook alle op te lichten partijen zoals opstaande randen, buizenframe, enz... voorzien van de lichtere tint. Tenslotte heb ik het geheel nog wat gedrybrusht met wit. Mogelijk heb ik daar iets teveel van de schaduwpartijen gedowntoned, want het resultaat is wel erg subtiel. Maar ik ben er tevreden over, ten eerste omdat het een begin is en ten tweede omdat er eens de body erover staat nagenoeg niets meer van te zien zal zijn. Bovendien denk ik dat het overdrijven naar de lichtere zijde niet slecht is als je een donker interieur toch nog wat zichtbaarheid wil schenken. Let ook op de geweatherde motor met bijhorende foto-ets schijfremmen (zonder de remblokken). De kuipzetel kreeg reeds de heupgordels ingebouwd in een zo natuurlijk mogelijke "sit"; de schoudergordels werden ook al geprepareerd maar die kan ik nog niet aanbrengen omdat ze in de body vastgemaakt moeten worden. Overigens had deze racewagen maar 4-puntsgordels en geen 6-puntsgordels zoals tegenwoordig.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13403&stc=1&d=1239210142

Een dryfitje van de interieur-onderdelen die ik al klaar heb om te zien of alles nog mooi past: dit blijkt geen problemen op te leveren. Tussen haakjes: het dashbord werd niet met de airbrush geweatherd omdat ik de details die ik op de body al aangebracht had opnieuw kon schilderen na het airbrushen, en dat wou ik mezelf niet aandoen met het dashbord (een normale mens weathert vooraleer details aan te brengen natuurlijk). Maar aangezien het dashbord toch helemaal onder de body verdwijnt... Merk ook op dat het cockpit green op deze foto een andere tint vertoont dan op de twee eerste foto's: dat komt omdat ik deze keer geen gebruik gemaakt heb van photoshop om de kleuren te "enhancen" zodat deze foto de juiste kleur vertoont zoals die er in het echt uitziet; de eerste 2 foto's zijn iets te blauwig en een beetje overbelicht om het effect van de weathering beter duidelijk te maken.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13404&stc=1&d=1239210142

Ik wou ook eens zien of de assen en de remmen een correcte positie van de wielen niet in de weg zaten. Daarom heb ik nog een tweede dryfit gedaan met de body, de overrolbeugel, de airscoop die trouwens helemaal opnieuw voorzien werd van de beugeltjes waarmee hij tegen de motor bevestigd wordt (daarover later meer) en de komplampglaasjes die ik er nog maar eens LOS opgezet heb omwille van het totaalbeeld.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13405&stc=1&d=1239210142

En een foto vanuit een iets lager perspectief die toont wat voor een "mean machine" deze Matra eigenlijk wel was (en nog is)...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13406&stc=1&d=1239210142

TvD
08-04-2009, 20:11
Ziet er goed uit, Guy. En duidelijke uitleg wat je van Guido geleerd hebt.

Ik zit me nu af te vragen of deze techniek ook bruikbaar zou zijn op de body van een wagen. Misschien niet zo opvallend als hier, maar iets subtieler. De panellines zou je dan eerst zwart spuiten om zo een soortgelijk effect te krijgen als jij hier laat zien. Zal eens kijken of ik een body die ik over heb hiervoor als test kan gebruiken.

Guido
08-04-2009, 21:20
:applaus:

Enfin, niks verloren, integendeel zelfs want Guido was zondagavond hier (begint precies een gewoonte te worden ;) ) en hij is ook zeer goed thuis in het "militair weatheren". Ik heb een deskundige uitleg gekregen en getracht deze in de praktijk om te zetten.

Het is niet altijd makkelijk om iets tekstueel uit te leggen als je nu net niet aan een model bezig bent om dat ene ding nu specifiek te tonen. Bovendien is het natuurlijk ook wel zo dat wanneer je iets op een vergadering uitlegt, het pas enkele dagen later - in het beste geval - door de aanhoorder omgezet zal worden in de praktijk. Waardoor er van nature uit, finesses en details verloren gaan. Nu kon het quasi direct, en dat werkt 10x makkelijker. Blij dat we dat weer gedaan hebben. :)

Om te oefenen ben ik met de bodem van het model begonnen. Op deze wijze worden alle klinknagelgaatjes mooi ingekleurd en komen ze beter tot uiting. Overigens heb ik het motorgedeelte achteraan behandeld met de vertrouwde smoke 'n drybrush methode omdat ik nog niet wil overdrijven (eerst leren stappen, daarna leren lopen) en ook omdat ik die harde schaduwen bij mechanische onderdelen wel mooi vind.

De onderkant is al mooi, maar het zou zonde zijn als je deze nu als "af" zou beschouwen. Je kan er nog enkele strepen "op stritsen", strepen die vuil, krassen, olie enz. kunnen/moeten voorstellen. 'k ga straks mijn externe harde schijf eens bovenhalen en die foto van de geweatherde 307 onderkant bijhalen. Heb je een idee van waar ik naartoe wil. ;)


http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13403&stc=1&d=1239210142

"Vermaelen Projects" - een kleine moeite, maar een wereld van verschil! :D


...want het resultaat is wel erg subtiel. Maar ik ben er tevreden over, ten eerste omdat het een begin is en ten tweede omdat er eens de body erover staat nagenoeg niets meer van te zien zal zijn. Bovendien denk ik dat het overdrijven naar de lichtere zijde niet slecht is als je een donker interieur toch nog wat zichtbaarheid wil schenken.

Het resultaat mag, moet zelfs, subtiel zijn. Het komt er vooral op neer om er voldoende diepte in te steken. Dat wil zeggen dat je, vooral in de hoeken, moet opletten om niet te zeer terug op te lichten. Dat wil zeggen dat je de lijn in de hoek nagenoeg donker mag houden. Als je je fijnste airbrushnaald in je Badger stopt, kan je met een weinig druk en weinig verftoevoer nagenoeg tot tegen het oppervlak gaan, waardoor je quasi een fijn lijntje spuit en de spraynevel tot een minimum beperkt.

Naarmate je je dan verder verwijdert van de hoeklijn en meer in het open vlak terecht komt, kan je meer oplichten. Pas op, deze afstand is slechts enkele millimeter ver. Blenden van heel tot redelijk donker naar redelijk tot heel licht.

Dus afrondend, dit is een zeer goede oefening geweest en een resultaat dat er echt mag zijn. Je kan immers duidelijk het verschil zien tussen de eerste platte afwerking en deze diepere afwerking. Daardoor alleen al is het meer dan de moeite waard geweest. Bij een volgende gelegenheid nog wat verder experimeteren en uitproberen.

Nismo
08-04-2009, 21:26
:drewl:

Guido
08-04-2009, 21:36
De panellines zou je dan eerst zwart spuiten om zo een soortgelijk effect te krijgen als jij hier laat zien. Zal eens kijken of ik een body die ik over heb hiervoor als test kan gebruiken.

Dat is zeker eens het proberen waard, maar dan zou je erin moeten slagen om het midden van je paneellijn zwart te houden en dan uitblenden naar de bodykleur. Dat alles over een afstand van enkele millimeters... "a challenge"!

Waardoor ik denk dat het toch eenvoudiger is om gewoon met zwarte enamel te schilderen en dan op te kuisen met thinner - dat met die thinner is enkel te doen als de body voldoende gevernist is!

Het is natuurlijk zo dat voor een paneellijn de volgende stappen gelden:
- uitkrassen
- primer
- nog eens bijkrassen
- primer
- nog eens bijkrassen
- eerste kleurlaag
- nog eens heel lichjes bijkrassen
- definitieve kleurlaag
- vernislaag
- 2de vernislaag

Er zal niet veel meer overblijven om deze techniek nog toe te passen vrees ik. Maar alles is uit te proberen.

;)

Sennake
08-04-2009, 21:41
De onderkant is al mooi, maar het zou zonde zijn als je deze nu als "af" zou beschouwen.

Neen, natuurlijk niet. Die wordt uiteraard nog voorzien van "racesporen". Maar niet alles tegelijk eh ;)

Sennake
08-04-2009, 21:47
Als je je fijnste airbrushnaald in je Badger stopt, kan je met een weinig druk en weinig verftoevoer nagenoeg tot tegen het oppervlak gaan, waardoor je quasi een fijn lijntje spuit en de spraynevel tot een minimum beperkt.

Dat is in mijn geval een "medium" naald; een "fine" naald heb ik (nog) niet. Nu is het zaak om te beslissen of ik een "fine" naald ga kopen voor een 30 jaar oude Badger (en die ik vroeg of laat toch ga moeten vervangen), of dat ik ineens een nieuwe airbrush koop waar zo'n naald in de prijs inbegrepen zit...

TvD
08-04-2009, 21:47
Ik kan me trouwens ook voorstellen dat bij donkerdere kleuren het effect makkelijker te verkrijgen kan zijn omdat de overgang van het hele donker van de paneellijn naar de "basiskleur" minder is. Bij wit lijkt het me een crime om het goed voor elkaar te krijgen... hmm, ik ga er eens over nadenken en wat uitproberen binnenkort.

Guido
08-04-2009, 21:53
Dat is in mijn geval een "medium" naald; een "fine" naald heb ik (nog) niet. Nu is het zaak om te beslissen of ik een "fine" naald ga kopen voor een 30 jaar oude Badger (en die ik vroeg of laat toch ga moeten vervangen), of dat ik ineens een nieuwe airbrush koop waar zo'n naald in de prijs inbegrepen zit...

Ah, dat wist ik niet. Ok dan, gezien dit gegeven is het resultaat meer dan bevredigend!

gert mertens
08-04-2009, 23:16
Sorry Guy,heb het nogal druk op het werk...:rolleyes:
(ja,ja t'is crisis zeker éh?)
Maar ik zie dat Guido perfect weet waarover het gaat !!!
Dit is wat ik bedoelde.:)
En JAWEL ge moocht overdrijven, het effect is pas zichtbaar IN de wagen als het overdreven is !
(Er is een verschil tussen bouwen op schaal en bouwen volgens het échte model)
P.S. daar zijn al wa uren over gedebateerd zalle:confused:
Deze weatering techniek gaat op voor ALLE kleuren dus ook wit !!!(TvD)
Donker beginnen,basiskleur en vervolgens oplichten.
Er is heus méér dan Tamiya Smoke alleen...:rolleyes:
Die Badger gaan we vervangen door een Infinity van H&S.
Heb hem zelf en is een "superpistool" kom je naar Leopoldsburg in mei?
Daar zal airbrush Almere staan... heb nogal goei contacten met Eric en een betere prijs is altijd meegenomen niewaar? (€ 140)
Grtz,
en tot de volgende posting,
G :)

Guido
08-04-2009, 23:23
Daar zal airbrush Almere staan... heb nogal goei contacten met Eric en een betere prijs is altijd meegenomen niewaar? (€ 140)
Grtz,
en tot de volgende posting,
G :)

Wij ook! :D We hebben al enkele malen bij Eric van Airbrush Almere gestaan, demo gehad, volledige uitleg gehad, zelf uitgeprobeerd, maar om de één of andere reden ben ik nooit echt overtuigd geraakt van zijne parlé. We hebben zelfs een club aankoop overwogen, maar de interesse was niet voldoende groot toen.

Wellicht dat de Infiniti perfect geschikt is voor dit soort van werk, maar ik heb mijn twijfels over de inzetbaarheid om te vernissen. Er zijn argumenten die zeggen dat het wel kan, maar zolang mijn Badger 150 met 3 verschillende naalden doet wat ik wil bereiken, kan ik voor de 140 euro nog enkele leuke kits kopen. ;) Maar goed, dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.

:Offtopic:

TvD
09-04-2009, 08:53
Wellicht dat de Infiniti perfect geschikt is voor dit soort van werk, maar ik heb mijn twijfels over de inzetbaarheid om te vernissen. Er zijn argumenten die zeggen dat het wel kan, maar zolang mijn Badger 150 met 3 verschillende naalden doet wat ik wil bereiken, kan ik voor de 140 euro nog enkele leuke kits kopen. ;) Maar goed, dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.
:Offtopic:

Zonder nog meer af te wijken van het onderwerp van deze thread (de Matra); ik heb zelf al jaren een H&S Evolution 2-in-1 en vind het een zeer prettig airbrushpistool. Ik heb hier 3 verschillende naalden bij, en vernissen (met zero-paint 1K) is geen enkel probleem.

nu maar weer on-topic dan? ;)

Ferrari rules
09-04-2009, 09:59
Het is inderdaad een mean-machine aan het worden Guy! Het motor compartiment ziet er zeer goed uit (ondanks het niet een volwaardige motor is). Het dry-brushen is hier perfect verlopen en de remschijven maken er een mooi geheel van. de bodemplaat is in mijn ogen (is al gebleken in deze thread,die niet zo goed zijn:rolleyes:) gewoon super goed gelukt!

doe zo voort ! :applaus:

Nismo
09-04-2009, 21:49
........................

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13405&stc=1&d=1239210142

.................................................. ..........

1 vraagje: Guy, ga je de airscoop open maken, of gewoon zwart inkleuren?

:Offtopic:


.......................................... kom je naar Leopoldsburg in mei?
.........................................
G :)

Gert, Moveleo gaat dit jaar door in De Don Bosco-school in Helchteren, niet meer in Leopoldsburg.;)

Sennake
09-04-2009, 22:27
1 vraagje: Guy, ga je de airscoop open maken, of gewoon zwart inkleuren?

Zwart inkleuren: niet omdat ik te lui ben om hem open te maken, maar wel omdat er aan de inlaat van de airscoop een zwart beschermgaas zit. Op de foto kan je dit niet duidelijk zijn, maar in werkelijkheid vertoont het onderdeel een mazen-structuur, ideaal dus om zwart te schilderen en daarna te drybrushen om de structuur tot uiting te laten komen.

Sennake
26-04-2009, 17:36
Updeeteke!

Wat me al een tijdje stoorde waren de tankvuldoppen die uit resin bestonden en die ik maar niet realistisch geschilderd kreeg. In werkelijkheid gaat het hier om aluminium, en de structuur van het resin was gewoon niet glad genoeg om daarvoor te kunnen doorgaan. Dus hakte ik de knoop door en verving ik ze door aluminium buisjes met een gepuncht schijfje erin om ze op te vullen. Dat ziet er al beter uit.

De Matra heeft 2 achteruitkijkspiegels, maar terwijl de rechtse gewoon op de body bevestigd zit is dit voor de linkse een ander verhaal. Een vrij ingewikkelde constructie met stangen zorgt ervoor dat de linkse spiegel op dezelfde hoogte komt te zitten als de rechtse. Die constructie, die nodig is omdat er ter hoogte van die plaats geen bodywork zit, moest vervaardigd worden met een foto-ets onderdeel waar ik kop noch staart kon aan krijgen. Het paste langs geen kanten, en bovendien zag ik op de referentiefoto's een boel extra's die er sowieso niet voor handen waren in de kit. Scratchen dus maar. Eerst de basisconstructie met ijzerdraad, daarna de gelaste hoekjes en afdekplaatjes, en tenslotte de noodstop-schakelaar die eraan verbonden zat. Mogelijk komt mijn steun te hoog uit wat ik pas zal merken als de rechtse spiegel erop staat, maar dan doen we er gewoon een stukje af: dat is makkelijker dan er een stukje aanplakken...

Een tweede noodschakelaar zit op het stuur, dus die werd gelijk ook maar gescratcht. De batterij en de brandblussers zaten in de kit, maar ze werden wel een beetje opgesmukt met extra details die ik op de referentiefoto's bemerkt had.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13608&stc=1&d=1240759184

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13609&stc=1&d=1240759184

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13610&stc=1&d=1240759184

Zo ook de extra meter die aan de linkerzijde van de cockpit bevestigd werd. Omdat hier ook niets in de kit voorzien was, heb ik hem gescratcht en in de cockpit bevestigd. Op de laatste foto van de volgende post zie je hem vooraleer hij ingebouwd werd; hier zie je hem al in de cockpit zitten, op de foto's die zoals altijd meer zeggen dan woorden:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13611&stc=1&d=1240759184

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13612&stc=1&d=1240759184

Sennake
26-04-2009, 17:36
De body werd lichtjes geslist met schuurpapier 4000, en daarna heb ik de ganse boel gepolisht met Tamiya compound; eerst de coarse, en daarna de finish. Daarna heb ik alles nog eens extra gepolisht met de polish pasta die bij het Micromesh setje zit, en tenslotte heb ik de body een waxbeurt gegeven met Tamiya wax.

Daarna kon ik beginnen met het zwart inkleuren van alle onderdelen die ofwel zwart moeten worden, ofwel een schaduwpartij moeten vormen. De koplampspiegels werden ook al zilver geschilderd aan de binnenzijde, maar de koplamp-glaasjes moeten er nog in gezet worden, waarna ik de grote koplamp-afdekglazen kan plaatsen.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13613&stc=1&d=1240760029

Ook onderaan en binnenin werd alles zwart geschilderd, zodat er geen blauwe weerkaatsing meer mogelijk is op plaatsen die je misschien niet rechtstreeks kan zien eens het model op zijn wielen staat, maar die wel een raar effect zou kunnen opleveren indien dit werkje verzuimd zou worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13614&stc=1&d=1240760029

Vervolgens was het moment aangebroken om de body op het chassis te zetten. Het chassis is nu klaar en nadat ik deze post afgewerkt heb ga ik het "huwelijk" bezegelen door het chassis in de body vast te schroeven...

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13615&stc=1&d=1240760029

Deze laatste foto toont nog enkele details die afgewerkt werden zoals de extra meter die reeds ingebouwd werd, een olievuldop en de overrolbeugel die voorzien werd van een extra steuntje voor de helm van de piloot.

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13616&stc=1&d=1240760029

Het gaat vooruit, maar ik wil dit model dan ook afhebben om in te schrijven op de modelbouwwedstrijd "Modelforce '09" volgend weekend. En ik zou graag Pescarolo ook nog schilderen...

Wordt dus zeker vervolgd!

Nismo
26-04-2009, 23:26
Updeeteke!

.................................................. ...................................

Aha, zo noemt ge dit. Awel, het ziet er goed uit.;)

Sennake
27-04-2009, 22:42
Het model is klaar en is te bezichtigen in mijn galerij (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=247308#post247308).

Maar het figuurtje van Pescarolo ga ik nog schilderen en de vordering der werken zal ik hier verder blijven posten...