View Full Version : F1 2009 GP Melbourne
Nog minder dan een week en het is zo ver, ik ben eens benieuwd wie er nu de echt de snelste is, en waar de teams nu staan ten opzichte van elkaar.
Ik denk dat de nieuwe regels er wel voor gaan zorgen dat er een grotere aantal wagens kan meedoen aan de top. De kans zit er natuurlijk in dat er weer 2 a 3 teams zijn wat duidelijk te sterk zijn voor de rest van het veld, maar dit zijn dan misschien niet meer de teams wat vroeger aan de top reden.
Verder ben ik ook eens benieuwd of de wagens wat met de KERS instalatie rijden een groot voordeel hebben ten opzichte van de wagens wat nog zonder rijden.
Enfin, we hebben dit jaar toch weer 20 wagens aan de start.
De deelnemerslijst
1. Lewis Hamilton - VODAFONE McLAREN MERCEDES
2. Heikki Kovalainen - VODAFONE McLAREN MERCEDES
3. Felipe Massa - SCUDERIA FERRARI MARLBORO
4. Kimi Raikkonen - SCUDERIA FERRARI MARLBORO
5. Robert Kubica - BMW SAUBER F1 TEAM
6. Nick Heidfeld - BMW SAUBER F1 TEAM
7. Fernando Alonso - ING RENAULT F1 TEAM
8. Nelson Piquet - ING RENAULT F1 TEAM
9. Jarno Trulli - PANASONIC TOYOTA RACING
10. Timo Glock - PANASONIC TOYOTA RACING
11. Sébastien Bourdais - SCUDERIA TORO ROSSO
12. Sébastien Buemi - SCUDERIA TORO ROSSO
14. Mark Webber - RED BULL RACING
15. Sebastian Vettel - RED BULL RACING
16. Nico Rosberg - AT&T WILLIAMS
17. Kazuki Nakajima AT&T WILLIAMS
18. Adrian Sutil - FORCE INDIA F1 TEAM
19. Giancarlo Fisichella - FORCE INDIA F1 TEAM
20. Jenson Button - BRAWN GP FORMULA ONE TEAM
21. Rubens Barrichello - BRAWN GP FORMULA ONE TEAM
Ik snap eigelijk niet waarom ze niet met 13 rijden, zijn ze nu echt allemaal zo bijgelovig. Maja als er rijders zijn wat een heel weekend het zelfde ondergoed aanhouden, omdat ze denken dat het geluk brengt... :p
Ik snap eigelijk niet waarom ze niet met 13 rijden, zijn ze nu echt allemaal zo bijgelovig. Maja als er rijders zijn wat een heel weekend het zelfde ondergoed aanhouden, omdat ze denken dat het geluk brengt... :p
Als Japanner met nummer 4 rijden is even erg.
The Chinese, the Korean and the Japanese are superstitious about the number four because it is a homonym for "Death" in their languages
wikipedia
Ik snap eigelijk niet waarom ze niet met 13 rijden, zijn ze nu echt allemaal zo bijgelovig.
Jij moet dringend eens wat Michel Vaillants lezen ;) Begin maar met "Nr 13 aan de start"...
Barichello op pole bij de eerste race daar in Melbourne en Kubica wordt wereldkampioen.
Voilà, voor Barichello zijn kwestie zal ik bij het begin van het seizoen al eens kijken of het juist was en voor Kubica kom ik op het einde van het jaar nog eens terug. :D
Barichello op pole bij de eerste race
is zijn wagen wel legaal? ;)
Red Bull Racing has said it will protest rival Brawn GP over the design of its diffuser if the team's current design passes scrutineering at Melbourne on Thursday.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73876
Er wordt getwijfeld over de legaliteit van verschillende wagens. Brawn GP gaat in ieder geval in hoger beroep als ze worden aangeklaagd.
De teams van McLaren en Renault zouden naar verluidt nog geld te goed hebben van de houder van de commerciële rechten van de Formule 1, maar Ecclestone zou niet eerder willen betalen dan dat er een nieuw Concorde Verdrag is ondertekend. Flavio Briatore en Ron Dennis zouden vervolgens hebben gedreigd hun Formule 1-wagens niet op het vliegtuig naar Melbourne te zetten.
Ecclestone dreigde daarop om de vliegtuigen naar Melbourne te annuleren, waarna Briatore en Dennis alsnog zouden zijn gezwicht voor de de druk van de Formule 1-baas.
Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/03/24/mclaren-en-renault-dreigden-met-boycot/
Die kleine heeft echt teveel macht. Zijn er teams die niet luisteren? Dan annuleren we de vluchten, ook al kost het annuleren evenveel als de vliegtuigen te laten vertrekken.
Het circus is weer begonnen :)
Pff, er is weer een wagen te snel naar bepaalde mensen hu goesting, en dan gaan ze weer beginne janken.
Gisteren heb ik trouwen eens op bwin gekeken, volgens hun is de kans groot dat een brawn gp met de overwinning gaat lopen.
De personen wat voordat brawn gp begon met te testen hebben ingezet zullen misschien een aardig bedrag krijgen als er echt een brawn gp rijder met de zege gaat lopen. :eek:
Tot dusver kondigden Renault, Ferrari en McLaren al aan zeker te gaan rijden met KERS. BMW spreidt zijn winkansen door alleen Heidfeld met KERS te laten starten. Toyota en Force India gaan zeker niet met KERS starten, evenals Brawn GP dat helemaal niet aan dit systeem heeft gewerkt.
http://www.autosport.nl/news/17466/formule_1_nieuwe_seizoen_begint_met_ongekend_veel_ vraagtekens_(2).html
Daar geloof ik niets van :) Misschien dat men onder de naam Brawn GP niets meer heeft gedaan aan het KERS systeem maar onder de vlag van Honda heeft men daar zeer zeker aan gewerkt. Als er 1 team vroeg is begonnen aan de 2009 wagen dan is het Honda wel geweest.
Daar geloof ik niets van :) Misschien dat men onder de naam Brawn GP niets meer heeft gedaan aan het KERS systeem maar onder de vlag van Honda heeft men daar zeer zeker aan gewerkt. Als er 1 team vroeg is begonnen aan de 2009 wagen dan is het Honda wel geweest.
Maar daar zijn ze niks mee, ze hebben nu een mercedes motor.
Maar daar zijn ze niks mee, ze hebben nu een mercedes motor.
Op zich lijkt het ene van het andere los te staan - KERS, energie recuperatie enz. - maar de sturing, hoe de KERS met de motor praat, is wellicht de dooddoener waardoor ze nog niet met het systeem zullen starten. De Honda motor zal wellicht een ander management hebben dan de Mercedes blok. Dus, de kans is inderdaad groot dat ze er niks mee zijn.
Het grote verschil ligt hem in het feit dat ze nauwelijks of niet getest hebben. Nu, ook dat is relatief. Het chassis zal wel al uitvoerig getest geweest zijn, en misschien hebben ze wel geluk, in de zin dat het chassis prima geschikt blijkt te zijn voor de Mercedes aandrijving. Maar ook het niet testen heeft zo zijn nevenvoordelen. Het team is immers verplicht om zich te concentreren op het optimaliseren van wat ze hebben. Ook vorig jaar gezien, dat mindere teams beter werden om die reden.
The Interceptor
26-03-2009, 21:22
Wel, ondanks klachten van 3-4 teams is de wagen vandaag toch goedgekeurd! ;)
Ik zet mijn geld in op Button voor zondag! :champagne:
Als Button wint wil dat nog niet zeggen dat het uiteindelijk de echte winnaar. Kijk dus maar uit met weddenschappen ;)
The teams, however, have confirmed they will appeal against the stewards' decision, which will force the matter to go to a hearing of the FIA's International Court of Appeal.
Such a meeting cannot take place until after the Malaysian Grand Prix, meaning that Brawn GP, Williams and Toyota will unofficially be racing under appeal at this weekend's race in Australia and would likely be subject to another appeal at Sepang.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73915
Voor de eerste meter hebben we al een hoorzitting te pakken :)
Wat F1 en 2009? Weet niet hoe het met jullie is maar deze jongen gaat weer voor het eerst sinds jaren weer midden in de nacht opstaan om naar de F1 te kijken. Er zit iets in de lucht ;)
Als Button wint wil dat nog niet zeggen dat het uiteindelijk de echte winnaar. Kijk dus maar uit met weddenschappen ;)
Voor de eerste meter hebben we al een hoorzitting te pakken :)
Wat F1 en 2009? Weet niet hoe het met jullie is maar deze jongen gaat weer voor het eerst sinds jaren weer midden in de nacht opstaan om naar de F1 te kijken. Er zit iets in de lucht ;)
veel plezier de Gp is pas om 8u dat is laat :)
17u lokale tijd, zeker?
zal wel een speciaal sfeertje geven denk, het is daar nu einde zomer, dus de zon zal tegen het einde van de GP al aan het zakken zijn
De 2 eerste vrije trainingen zijn afgelopen, in beide trainingen wist Rosberg met zijn williams de snelste tijd te rijden. Ook de brawn gp's deden goed mee vooraan.
Raikkonen kon tijdens de eerste test nog vooraan meedoen, maar in de 2de moest hij wat lossen. Hamilton stond in beide test sessies nergens.
Het blijven natuurlijk maar testen, en je weet niet goed wat er juist wordt gedaan bij de teams, maar deze resultaten zeggen toch al meer dan de wintertesten.
Ook leuk om te vermelden, de tijd wat Rosborg heeft gereden vandaag is 0,7 seconden sneller dan de pole tijd van Hamilton vorig jaar :eek: Die gedrochten gaan dus nog goed vooruit ook.
gwyllion
27-03-2009, 10:34
Het valt op dat de 3 teams met de al dan niet legale diffuser (Brawn, Toyota, Williams) bovenaan de tabellen staan. Je moet de top 7 van de 2de sessie maar eens bezien. Toeval? ;)
..., in beide trainingen wist Rosberg met zijn williams de snelste tijd te rijden.
Ha, dat roept herinneringen op van bijna 30 jaar geleden ;)
Superdiesel
27-03-2009, 22:13
17u lokale tijd, zeker?
16 uur lokale tijd. ;)
8 uur tijdsverschil me Australië ipv de gebruikelijke 10 uur. Zondagmorgen zijn wij immers overgeschakeld op zomeruur en zijn ze in Australië overgegaan op winterijd. Dat scheelt dus in 1 klap 2 uur.
Gecombineerd met een start om 16 uur ipv 14 uur normaal betekent dit in Eurpoa een GP die 4 uurtjes later op de buis komt dan voorheen. Om 8 uur ipv 4 uur 's nachts.
En dat vind ik eigenlijk nog zo slecht niet ook. :)
Wel, wie na het zien van de kwalificaties zegt "wie had dat gedacht?" heeft zeker en vast niet naar de profetische woorden van Guido geluisterd;) Barrichello staat dan wel niet op pole, maar beide Brawn GP's staan wel op de eerste rij enkele weken nadat zowel Button als Barrichello zelfs niet eens wisten of ze nog wel werk zouden hebben in 2009. Een echt assepoester-sprookje dus, en het ziet er niet naar uit dat het snel middernacht zal slaan!
Daarnaast maken alle outsiders van vorig jaar hun entree in de top-10 van de kwalifs, terwijl Ferrari er nog maar net in slaagt binnen die top-10 te blijven en ex-wereldkampioenen Alonso en Hamilton er buiten vallen. Vraag is natuurlijk hoe snel een topteam als Ferrari, McLaren of Renault de opgelopen achterstand kan inhalen nu het privé-testen zo aan banden gelegd is. Zoals Martin Brundle op de BBC zei: "The big teams used to buy themselves into the race again, but this year is another cup of tea!"
In elk geval is het eeuwen geleden dat de kaarten zo dooreen geschud zijn, en is het kampioenschap nog maar zelden zo onvoorspelbaar geweest als dit jaar. De wagens zijn nog altijd lelijk, en een leuk kampioenschap of zelfs spannende races gaat dat niet kunnen wegcijferen, maar er blijft toch een reden over om te blijven kijken naar de F1. Ik ben benieuwd naar de GP van morgen...
Ik ben eens benieuwd wat de race morgen gaat geven, als de brawn gp's het uithouden zullen ze wel de te kloppen wagens zijn. maar de concurentie zit toch niet zo ver weg.
Tijdens Q2 waar het echt snel ging waren de tijden toch redelijk dicht bij elkaar, 1 seconde tussen de eerste en de 15de :eek:
Wel mooi dat de niet 'illigale' redbull en bmw goed met de 'illigale' teams mee kunnen draaien, en ferrari gaat ook nog behoorlijk mee.
Het is al lang geleden dat ik nog zo zat te twijfelen over wie er nu morgen met de zege gaat lopen. En dat is goed !
Te hopen krijgen we door het jaar heen regelmatig een rijders van verschillende merken op de hoogste podium trede.
1 ding is in ieder geval al zeker, de machts verhoudingen zijn serieus veranderd.
Opvallend dat klantenteams van Mercedes en Renault sneller zijn dan de fabrieksteams zelf. Conclusie? Motor van MB en Renault zijn in orde, de chassis van McLaren en Renault zijn niet in orde.
Prachtig begin voor Brawn GP, dat praat toch net even wat makkelijker met partijen die het willen overkopen of mee willen participeren. Zou er een zuur lachje afkunnen bij Honda?
Superdiesel
28-03-2009, 13:23
Zoals Martin Brundle op de BBC zei: "The big teams used to buy themselves into the race again, but this year is another cup of tea!"
Ik dacht dat het Eddy Jordan was die dat zei.
En dat hij "to spend themselvels" zei ipv "to buy themselves".
Maar dus blijkbaar nog iemand die naar de BBC heeft gekeken ipv de vrt.
Op de vrt hebben ze dat toch niet uitgezonden, alle zo ver ik weet toch.
Toen ik om 7 uur mijn tv aandeed en op canvas of een nix zag ben ik ook meteen naar bbc overgeschekeld.
ps: toyota is gedisqualificeerd, wegens een bewegende achtervleugel
Toyota-rijders Jarno Trulli en Timo Glock zijn na afloop van de kwalificatie in Australië gediskwalificeerd. Glock had zich aanvankelijk als zesde gekwalificeerd, twee plekken voor Trulli. De achtervleugel van hun auto's voldoet echter niet aan de technische reglementen en ze zullen nu terug worden gezet naar de laatste startrij.
ps2: williams heeft een klacht ingediend tegen ferrari en redbull, wegens illigale aërodynamische onderdelen.
In navolging van Toyota kunnen ook de rijders van Red Bull en Ferrari nog wel eens bestraft worden in Australië. Tegen die teams is namelijk een protest ingediend door Williams. Het Britse Autosport meldt dat Williams haar vraagtekens zet bij de legaliteit van enkele aërodynamische onderdelen van de Ferrari F60 en Red Bull RB5.
Ik denk dat williams ferrari en redbull gewoon wilt terug pakken om hun diffusor klacht.
Verder valt ook nog te melden dat de brawn gp's zwaarder staan dan de eerste 6 achtervolgers, hierdoor zullen ze dus een langere eerste stint kunnen rijden, en voor hun eerste pitstop nog een extra kloofje slaan.
Wat ik me nog afvraag is welke invloed het kers gaat hebben bij de start, zullen ze echt beter gaan optrekken. Want als dat ook al niet is, dan kunnen ze hun hybride systeempje even goed uit de wagen laten.
Superdiesel
28-03-2009, 14:48
Op de vrt hebben ze dat toch niet uitgezonden, alle zo ver ik weet toch.
Toen ik om 7 uur mijn tv aandeed en op canvas of een nix zag ben ik ook meteen naar bbc overgeschekeld.
De kwalificaties waren te zien op Een+, een digitale zender van de vrt.
Kwalificaties waren te bekijken op één+, de digitale extra zender van de VRT.
aah oke, dat kanaal heb ik niet :p
Gaan ze hun races daar ook op uitzenden?
Zoals Sennake al aangaf, de wagens blijven aartslelijk, en tot in tegenstelling tot wat ik eerder zei ('t is een idioot die nooit van gedacht veranderd), ga ik me morgenvroeg toch ook voor de TV installeren. Onuitgegeven, maar echt verwonderen hoeft het niet.
De kleinere teams, die de afgelopen jaren geleerd hebben om het maximum te halen uit datgene wat ze voor handen hebben, lijken nu in het voordeel te zijn - Brawn, Red Bull, Williams. Rijden ook allemaal met klantenmotoren en bewijzen dat met de nieuwe regelgeving het veel beter is om 1 technische "allesweter" in huis te hebben die gans de boel dirrigeerd, tegenover een batterij van ingenieurs waar ze allemaal wat gaan discussiëren, testen, proberen enz. De oplossing kopen heet dan zoiets. Het eerste deel van het seizoen ziet er niet goed uit voor de grote fabrieksteams. Zijn we getuige van de wederopstanding van de privateers? Afwachten maar. :)
Opvallend dat klantenteams van Mercedes en Renault sneller zijn dan de fabrieksteams zelf. Conclusie? Motor van MB en Renault zijn in orde, de chassis van McLaren en Renault zijn niet in orde.
Prachtig begin voor Brawn GP, dat praat toch net even wat makkelijker met partijen die het willen overkopen of mee willen participeren. Zou er een zuur lachje afkunnen bij Honda?
Zie boven. Maar dat was ook vorig jaar al zeer regelmatig het geval. Ik denk niet dat ze bij Honda spijt hebben van de beslissing. Ze hebben in het verleden ook al rare beslissingen genomen zonder verpinking. Ze zullen veeleerder blij zijn dat "hun jongens" op de pootjes zijn terecht gekomen. Bovendien engageert Branson zich nu ook in BrawnGP, dus het ergste hebben ze wellicht achter de rug gehad. Mijn sympathie wordt hierdoor enel groter. :)
Ik dacht dat het Eddy Jordan was die dat zei.
En dat hij "to spend themselvels" zei ipv "to buy themselves".
Is ook mogelijk: naast Brundle en Jordan stond ook Coulthard als F1-analyst uitleg te geven, en ik heb niet genoteerd wie juist wat gezegd heeft ;) Maar alleen al vanwege het feit dat er mensen die weten waarover ze spreken commentaar geven, denk ik dat ik dit jaar de F1 via de BBC ga volgen (aaahh, waar is de tijd van Murray Walker en James Hunt)...
Wat ik me nog afvraag is welke invloed het kers gaat hebben bij de start, zullen ze echt beter gaan optrekken.
Ik denk dat we het eerder zullen moeten uitspreken (en schrijven) als het KERS, gezien het de afkorting is van kinetische-energie recuperatie systeem. Het systeem dus. Een veel voorkomende fout, want ik geef toe: wie zegt er nu in 's hemelsnaam het ABS?...
Ja, ik heb toch het kers geschreven. waar zit het probleem ? Dat ik geen hoofdletters heb gebruikt misschien ?
Het wordt morgen een walk in the park voor BrawnGP, ze liggen mijlen ver voorop. En welke kleur of naam een team ook heeft, dominantie is nooit goed voor de sport. Ik wacht met bang hart af voor morgen...:)
Ja, ik heb toch het kers geschreven. waar zit het probleem ? Dat ik geen hoofdletters heb gebruikt misschien ?
Neen hoor, het probleem zit gewoon bij mij: ik zal een nieuwe brilleke nodig hebben vrees ik :o
Mijn excuses.
Het wordt morgen een walk in the park voor BrawnGP, ze liggen mijlen ver voorop. En welke kleur of naam een team ook heeft, dominantie is nooit goed voor de sport. Ik wacht met bang hart af voor morgen...:)
Ik hoop alvast dat ze over een langere afstand wat minder snel zijn... :rolleyes:
Neen hoor, het probleem zit gewoon bij mij: ik zal een nieuwe brilleke nodig hebben vrees ik :o
Mijn excuses.
Geen probleem :)
Dan nog over de snelheid van de wagens, ook al wint morgen een brawn gp, dat wil dan nog niet zeggen dat ze het ganse seizoen gaan winnen he.
Eerst maar eens afwachten wat de race morgen geeft :gas:
ook al wint morgen een brawn gp,
:no:
Ik had dit nog niet gezegd, maar Rosberg gaat winnen morgen.
:D
The Interceptor
28-03-2009, 23:30
Hier is er al ene héél content met de pole van Jenson! Knap werk hebben ze geleverd bij Honda, waar nu BrawnGP van kan profiteren.
Ben erg benieuwd naar morgen, maar het feit dat de BrawnGP wagens al iets zwaarder staan als de dichtste achtervolgers doet me natuurlijk veel hoop geven :)
Enja KERS, ik vraag me ook af of ze er veel bij winnen. 80 pk extra zou niet niks moeten zijn, maar het moet natuurlijk ook nog tegoei overgebracht kunnen worden. Mij lijkt het het efficientste om er trage bochten mee uit te accelereren. En dan misschien toch bij de start ja. We zullen morgen zien, en de extra KERS-boys in de gaten houden.
Maar 't zal toch wel voordeel opleveren, anders steken teams er niet zoveel tijd in, en gebruiken ze het zeker niet in een race.
Ik denk nu ook wel dat Melbourne eigenlijk geen ideaal circuit is voor KERS. Op circuits zoals Spa, Monza, enz... haal je er meer voordeel uit denk ik...
Wat ik me nog afvraag is welke invloed het kers gaat hebben bij de start,
Nihil, Kers kan pas gebruikt worden vanaf 100 km/h, dus vrij nutteloos bij de start. Zelfs als het mogelijk was:
1) wat als jij KERS gebruikt, maar de wagen voor je op de grid niet? of als die zelfs een "stall" heeft? Dat is zonder die extra boost dan al een gevaarlijke situatie (enkele weken geleden nog een zwaar incident in GP2 Asia). Ik denk dat F1-rijders zoiets niet zullen riskeren
2) In CCWS hadden ze de laatste jaren een vergelijkbare knop. Bij de paar standing starts die ze hebben uitgevoerd, werd dat knopje niet gebruikt. Meestal een extra boost bij een ingezet inhaalmanoeuvre, of juist om daar tegen te verdedigen.
3) Je hebt 6.5s boost per ronde. Je moet deze strategisch inzetten. De start is geen strategisch moment
Thomaske
29-03-2009, 07:38
Sutil gaat de grindbak al opzoeken tijdens zijn ronde richting de Starting Grid
Mvg
Thomaske
29-03-2009, 09:34
Wat een kamikaze actie van Kubica op Vettel :(
Nihil, Kers kan pas gebruikt worden vanaf 100 km/h, dus vrij nutteloos bij de start. Zelfs als het mogelijk was:
1) wat als jij KERS gebruikt, maar de wagen voor je op de grid niet? of als die zelfs een "stall" heeft? Dat is zonder die extra boost dan al een gevaarlijke situatie (enkele weken geleden nog een zwaar incident in GP2 Asia). Ik denk dat F1-rijders zoiets niet zullen riskeren
De start is niet alleen het wegkomen he, het is de eerste rechte lijn (en zelfs eerste paar bochten) en echt lang duurt het niet voor ze die 100 km/h halen he :rolleyes: en als er ergens een gaatje is kan je die extra boost wel gebruiken, als je daardoor enkele wagens voorbij kan spurten.. Het is van groot belang in de hoeveelste positie kmt door rijden na de eerste paar bochten, kijk maar naar Barrichello.
De gp vandaag kon me wel boeien, toch regelmatig een mooi duel gezien, wat ik wel raar vond was dat ferrari het in die laatste stint allemaal verprutste, ze reden constant in de top 5 :confused:
Erger vond ik de aanrijding tussen Kubica en Vettel, vooral voor vettel, want hij was door de race heen de enigste wat echt iets of wat druk op Button kon zetten.
Voor de rest natuurlijk een pracht prestatie voor brawn gp, er zullen niet veel mensen zijn wa het hun niet toewensen.
Nu wachten op wat volgend weekend zal geven, te hopen kan Vettel wraak nemen :gas:
The Interceptor
29-03-2009, 10:14
Whoohoo, Jenson wins !!!!! :champagne:
Prachtig gereden van Jenson, vooral die start van hem :applaus:
Maar 't was toch nog veel nagelbijten voor de Jenson fans, vooral die 1e safety car (die wel erg laat werd ingeschakeld), en dan op 't einde Kubica die op betere banden zat.
Maar hier zijn we dus al 9 jaar fan voor, door de vele moeilijke jaren heen. Traantjes in de ogen bij de finish en het podium :)
Ferrari en Alonso zijn me toch dik tegengevallen, daar hebben ze nog veel werk te doen. En McLaren, ofja Hamilton, heeft toch ook wel een sterke race gereden, wel een stuk trager dan de Brawn GP wagens, maar hij wist toch uit alle problemen te blijven en zo nog 4e worden!
Can't wait for Malaysia next week :)
Het lijkt me wel een interessant seizoen te worden. Brawn GP en Red Bull hebben zeer snelle wagens gebouwd. Ferrari en BMW komen er ook wel, al ben ik nog niet volledig overtuigd. En van Williams ben ik ook echt positief verschoten, op de hardere banden was Rosberg ook echt wel supersnel, wel raar dat hij totaal niet meer kon volgen op de zachte banden.
crosserke
29-03-2009, 10:43
De race was boeiend om volgen en inderdaad veel meer inhaalmaneuvers.Ik vond de actie's van Barrichello toch meer op het randje dan het duel Vettel-Kubica.
Leve het zomeruur! Overslapen en dus niks gezien...
crosserke
29-03-2009, 12:32
Trulli naar p12 teruggezet wegens inhalen onder s.c.
Zo staat Hamilton toch op het podium.
bron:teletekst vrt
fenixracing
29-03-2009, 12:37
Als brawngp, toyota en williams gediskwalificeerd worden na uitspraak van de FIA.
Dan wint hamilton zelfs. :p
Ik zeg duidlijk als, want niets is zeker.
Trulli naar p12 teruggezet wegens inhalen onder s.c.
Zo staat Hamilton toch op het podium.
bron:teletekst vrt
Aha, dan had Brundle het op de BBC toch goed gezien: hij vroeg zich af hoe het kwam dat Hamilton net voor de SC derde was en na de SC vierde na Trulli.
De start is niet alleen het wegkomen he, het is de eerste rechte lijn (en zelfs eerste paar bochten) en echt lang duurt het niet voor ze die 100 km/h halen he :rolleyes: en als er ergens een gaatje is kan je die extra boost wel gebruiken, als je daardoor enkele wagens voorbij kan spurten.. Het is van groot belang in de hoeveelste positie kmt door rijden na de eerste paar bochten, kijk maar naar Barrichello.
als je naar Barrichello kijkt, is het juist duidelijk dat het niet belangrijk is waar je na een paar bochten zit, die zat na de eerste ronde op P7, en is 2de geworden. Trulli is uit de pits vertrokken, was "na een paar bochten" nog voorlaatste (de mensen die in de crash betrokken waren niet meegerekend) en is op het podium gefinisht (zij het na inhalen onder SC).
de eerste meters zijn dus wel degelijk onbelangrijk
ben ik trouwens de enige die vond dat de timing van de SC eerder.... opvallend was? Rosberg, Vettel en Kubica waren al binnen gekomen. In ronde 18 crasht Nakajima, op een plaats waar weinig plaats is om op te ruimen. Daarna komt Barrichello binnen (een lange stop, 21s). En pas dààrna komt Button binnen, op het einde van ronde 19. En pas als Button de pits verlaat, komt de SC buiten. Net voor Vettel trouwens, waardoor het hele veld moet doorgelaten worden...
Ik wil niks of niemand beschuldigen, maar mij lijkt het wel of de "dream finish" daar een handje geholpen werd
Mooie gp gezien, alleen versta ik de actie van Vettel niet goed, er was plaats genoeg naar mijn inziens. Ook een mooie prestatie van Brawn GP nu is het nog af te wachten wat de FIA gaat doen met de diffuser kwestie.
Aha, dan had Brundle het op de BBC toch goed gezien: hij vroeg zich af hoe het kwam dat Hamilton net voor de SC derde was en na de SC vierde na Trulli.
Commentaar op BBC was super! Ook leuk, piloten die moesten opgeven werden een kwartier er na al geinterviewd :)
Ook leuk hoe piloten commentaar kunnen geven op de tv beelden tijdens de persconfertie na de race.
En het was niet volledig Kubica zijn schuld, die aanrijding met Vettel. Kubica met risico, maar zat er langst, en Vettel laat vervolgens niet genoeg plaats. Beetje 50/50, zoals ze ook zeiden "op den BBC" :)
Ben ik trouwens de enige die vond dat de timing van de SC eerder.... opvallend was? Rosberg, Vettel en Kubica waren al binnen gekomen. In ronde 18 crasht Nakajima, op een plaats waar weinig plaats is om op te ruimen. Daarna komt Barrichello binnen (een lange stop, 21s). En pas dààrna komt Button binnen, op het einde van ronde 19. En pas als Button de pits verlaat, komt de SC buiten. Net voor Vettel trouwens, waardoor het hele veld moet doorgelaten worden...
Ik wil niks of niemand beschuldigen, maar mij lijkt het wel of de "dream finish" daar een handje geholpen werd
Dat leek ook mij op zijn minst erg opvallend Marcel...
historyf1
29-03-2009, 13:48
mooie race gezien, enige minpunt is toch de door mongolisme geteisterde braziliaanse zak aan de start te moeten zien.
vettel en kubica? ben fan van beiden, maar vond eerder kubica wat optimistisch. maar dat is eigen aan hem, laat hem doen en hij vecht zelfs nog na de race voor een plekje hoger op de tabellen.
piquet jr...wat moet je hiervan denken? kan ie rijden of moeten er post-its op zijn pedalen gehangen worden?
sutil en fisico...knap maar ze gaan nog wel eens in mekaar hangen vrees ik.
kortom, ik denk dat 2009 een hilarisch spannend seizoen gaat worden
En pas als Button de pits verlaat, komt de SC buiten.
De timing was ongelukkig omdat iedereen voorbij de SC moest.
Maar wat als de SC was gekomen voor de stop van Button? Dan had Button kunnen pitten onder SC en was hij ook leider gebleven. Waar zit het probleem?
The Interceptor
29-03-2009, 13:56
Zoals eerder gezegd, vond ik ook de safety car wel laat uitkomen.
Toen ik die crash zag, dacht ik al direct dat Jenson de overwinning kon vergeten, maar ik zat nog met het SC-reglement van vorig jaar in mijn hoofd. Daar heeft Brawn wel geluk gehad, dat geef ik toe. Maar er kan niet gezegd worden dat ze de overwinning hebben gestolen.
En nu lees ik net dat Vettel volgende week 10 startplaatsen verliest door dat incident met Kubica, dat vind ik nu toch ook wel overdreven.
En over Barrichello zijn acties wordt gezwegen. Of werd hij bij de start echt zo hard aangetikt door Kovalainen? Kzou de beelden nog eens moeten herzien.
Nouja, Jenson verdient gewonnen, dat pakken ze hem (hopelijk!) niet meer af!
fenixracing
29-03-2009, 14:30
Vettel wodt bestraft omdat hij bleef verder rijden met een gehavende wagen.
Terwijl de fia had gevraagd om hem veilig langs de kant te zetten.
Maar vettel bleef door rijden en heeft daarom een straf gekregen.
enige minpunt is toch de door mongolisme geteisterde braziliaanse zak aan de start te moeten zien.
Pardon? Op dit soort opmerkingen zitten we hier niet te wachten.
Het commentaar op BBC was inderdaad geweldig! Nogal wat anders dan de vaak slaapverwekkende vertoningen op Sporza, hoewel ik hen dankbaar ben dat ik de afgelopen jaren toch F1 heb kunnen volgen! :)
Race was een beetje chaotisch met het meest opvallende inderdaad die bizar late reactie op de crash van Nakajima. Dat had meteen SC moeten zijn!!:mad::confused:
historyf1
29-03-2009, 14:41
Pardon? Op dit soort opmerkingen zitten we hier niet te wachten.
sorry voor de formulering, maar ik nodig je uit om rubens eens in real life te ontmoeten
Nicki_Mks
29-03-2009, 14:50
Top: Brawn GP. Zeer origineel, ik weet het ;)
Flop: Ferrari. Laatste plaats in het CWC, zegt genoeg.
als je naar Barrichello kijkt, is het juist duidelijk dat het niet belangrijk is waar je na een paar bochten zit, die zat na de eerste ronde op P7, en is 2de geworden. Trulli is uit de pits vertrokken, was "na een paar bochten" nog voorlaatste (de mensen die in de crash betrokken waren niet meegerekend) en is op het podium gefinisht (zij het na inhalen onder SC).
de eerste meters zijn dus wel degelijk onbelangrijk
Sorry, maar daar heb ik toch een hele andere kijk op, het feit dat barichello nog 2de is geworden was meer het geluk dat ferrari uitviel, vettel en kubica er elkaar afreden, en rosberg wat problemen met de banden had.
Het is toch wel vaker dat als iemand zijn start verprutst en achter andere (tragere) rijders komt te zitten, dat heel zijn race naar de knoppen is.
Mijn mening, in een race (zonder invloed van safetycar) is de start een van de belangerijkste delen van de race.
De timing was ongelukkig omdat iedereen voorbij de SC moest.
Maar wat als de SC was gekomen voor de stop van Button? Dan had Button kunnen pitten onder SC en was hij ook leider gebleven. Waar zit het probleem?
Je quote een uitspraak van een ander met mijn gebruikersnaam Marc... dat waren niet mijn woorden :rolleyes:. Ik bevestigde enkel dat ik de timing van de SC ook opvallend vond.
Gasplanché
29-03-2009, 16:57
Prachtige race.
Ik verwacht een zeer open kampioenschap. Er zijn volgens mij gemakkelijk vijf-zes teams die GP's kunnen winnen.
klopklop1
29-03-2009, 17:23
Het ergste vind ik nog dat Vettel in fout werd gesteld bij de aanrijding en zo 10 plaatsen teruggezt wordt op de starting grid in Maleisië Kubica sneed Vettel toch zwaar de pas af. Wat vinden jullie?
Het ergste vind ik nog dat Vettel in fout werd gesteld bij de aanrijding en zo 10 plaatsen teruggezt wordt op de starting grid in Maleisië Kubica sneed Vettel toch zwaar de pas af. Wat vinden jullie?
Ik verschoot er ook van toen ik las dat Vettel de schuld heeft gekregen. Volgens mij waren beide rijders wel wat de stomme kl*** aan het uithangen!
En Vettel daarna nog eens lekker op zijn drie wielen naar de pits terug rijden... Wat jaar is dit? 1979?
fenixracing
29-03-2009, 17:52
Hij is voorbij de pits gereden en gewoon doorgegaan op 3 wielen. En daarom is hij ook gestraft.
Astra-fan
29-03-2009, 19:04
De 10 plaatsen straf zijn wel degelijk voor de aanrijding.
Voor wat betreft het blijven rondrijden op drie wielen heeft hij een geldboete gekregen.
Sir Kwietje
29-03-2009, 20:02
De 10 plaatsen straf zijn wel degelijk voor de aanrijding.
Voor wat betreft het blijven rondrijden op drie wielen heeft hij een geldboete gekregen.
Hij had toch nog zijn 4 wielen... :p
Wat me opvalt op onderstaande "Spotter Guide", is het feit dat de BrawnGP wagen de enige is met een 'diepe neus'. Ook aan de zijkanten, ter hoogte van de ingang van de sidepods, ziet de wagen er ook anders uit. Diffuser story of niet, het zal niet enkel daar aan liggen dat ze sterk zijn. Ze hebben 9 maanden hard gewerkt aan de wagen, het ganse 2008 seizoen geofferd, en de resultaten zijn er nu naar.
ps. Excused voor het overschreiden van de afbeeldingslimieten, maar enkel in dit formaat is de tekening goed leesbaar.
http://farm4.static.flickr.com/3576/3391049135_e39115aa13_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/coldtrackdays/3391049135/)
Ferrari rules
30-03-2009, 10:51
De neus is inderdaad wat lager of die andere wagens en vooral ook veel breeder... doet me een beetje denken aan de Ferrari F2001! die volgens mij de meeste overwinningen in 1 seizoen heeft behaald! Dat belooft...
Barichello had inderdaad nogal veel geluk dat er veel rijders voor hem uitvielen maar dat geld ook voor Hamilton die anders ook wel eens buiten de punten zou gevallen zijn... That's what racing is all about!!!;)
Ik hoop enkel dat Ferrari en de andere topteams het gat niet te groot laten worden anders zouden we wel eens een verassende wereldkampioen kunnen krijgen...
Ik begrijp Raikkonen toch niet helemaal goed hoor... Zo uit de bocht gaan op een droge ondergrond? blijkbaar toch niet echt het godenkind dat Ferrari in hem ziet! En ik begrijp de tactiek ook niet van Dominicalli... Hij laat Ferrari starten op de superzachte banden terwijl de meeste teams de hardere soort verkoos. Akkoord, je moet ze zowiezo toch monteren maar waarom niet in de laatste stint? je zag duidelijk dat de hardere soort de beste keuze was. En wanneer je de zachte band in de laatste stint gebruikt , hoef je er ook geen 13 ronden meer mee te rijden waardoor je met de zachte band een korte stint van ongeveer 8 ronden kan mee rijden. Na 8 ronden ging het toch maar bergaf met de zachtesoort.
Iets waar Brawn GP geen probleem mee had !!! M.B.B.!!! (Master Brian Brawn):worship:
Prachtige race, veel mooie inhaalmaneuvres ook veel stomme fouten. De Safety car was duidelijk te laat, hij komt achter Button de pitstraat uitgereden, voor het raceverloop maakt het niks uit, het zag er aleen heel lullig uit.
Verder denk ik ook dat Kubica meer fout heeft aan het incident als Vettel. Vettel verdiend voor mij een pluim door verder te rijden op 3 wielen, t was toch safety car dus gewoon slim gezien van Red Bull. En als het dan toch niet mag ==> zwarte vlag met oranje bol ooit van gehoord?!
doet me een beetje denken aan de Ferrari F2001! die volgens mij de meeste overwinningen in 1 seizoen heeft behaald!
Was dat niet de McLaren Honda MP4/4 die met 15 van de 16 overwinningen ging lopen. Moesten er eigenlijk 16 zijn ware het niet dat ene Schlesser Senna eruit knikkerde in Monza.
:Offtopic:
Ferrari rules
30-03-2009, 11:23
Was dat niet de McLaren Honda MP4/4 die met 15 van de 16 overwinningen ging lopen. Moesten er eigenlijk 16 zijn ware het niet dat ene Schlesser Senna eruit knikkerde in Monza.
:Offtopic:
Ah... het zou kunnen...:o
Wat niet wegneemt dat de neus van BrawnGP er toch op lijkt hé;)
En ik begrijp de tactiek ook niet van Dominicalli... Hij laat Ferrari starten op de superzachte banden terwijl de meeste teams de hardere soort verkoos. Akkoord, je moet ze zowiezo toch monteren maar waarom niet in de laatste stint? je zag duidelijk dat de hardere soort de beste keuze was. En wanneer je de zachte band in de laatste stint gebruikt , hoef je er ook geen 13 ronden meer mee te rijden waardoor je met de zachte band een korte stint van ongeveer 8 ronden kan mee rijden. Na 8 ronden ging het toch maar bergaf met de zachtesoort.
duidelijk niet naar BBC gekeken ;) Ferrari had gegokt op een safety car en die zou het resultaat van het verlies van de zachte bandensoort uitwissen. ze hebben hun safety car ook gekregen en het gat was daarna ook weer gedicht.
Bart.Vandecavey
30-03-2009, 15:50
Vond het wel iets hebben die volledig witte auto's, overals ed... Hopelijk worden ze niet gediskwalificeerd. De andere teams zullen Brawn GP wel bijbenen doordat die meer middelen achter zich hebben.
Ferrari rules
30-03-2009, 21:38
duidelijk niet naar BBC gekeken ;) Ferrari had gegokt op een safety car en die zou het resultaat van het verlies van de zachte bandensoort uitwissen. ze hebben hun safety car ook gekregen en het gat was daarna ook weer gedicht.
Tja , ik heb het inderdaad maar met Sporza moeten stellen want ik moest werken en daar hebben we geen kabel...
man man man... wat zijn dat 2 sukkelaars van presentators?!?:fight::mad:
En wat dat gokken betreft, ik vind het een beetje raar dat een topteam zomaar op de SC gokt. Het heeft blijkbaar niet mogen zijn voor Ferrari:(
Op naar de volgende zeker?
En wat dat gokken betreft, ik vind het een beetje raar dat een topteam zomaar op de SC gokt. Het heeft blijkbaar niet mogen zijn voor Ferrari:(
Op naar de volgende zeker?
In Melbourne is dat niet echt gokken, meer een bijna zekerheid.
The Interceptor
31-03-2009, 19:22
Vond het wel iets hebben die volledig witte auto's, overals ed... Hopelijk worden ze niet gediskwalificeerd. De andere teams zullen Brawn GP wel bijbenen doordat die meer middelen achter zich hebben.
Dat zou gewoon belachelijk zijn als ze die wagens nu nog gaan afkeuren. De wagen van Brawn GP is al 3 keer goedgekeurd! (Testen Barcelona, Scrutineering GP Australië, en nog een extra goedkeuring na de klachten van enkele teams ...)
Mij lijkt het hier veel eerder een intelligente interpretatie van het reglement. 't Is ook niet de eerste keer dat een team (nu zijn het er eigenlijk zelfs 3) in zoiets slaagt he.
Hopelijk krijgen ze KERS nog snel op punt, en dus in de auto.
De volgende GP kan niet snel genoeg komen! :gas:
't Was ook wel grappig om te zien hoeveel volk van andere teams er niet verzamelend was rond beide Brawn GP wagens op de grid.
Volgens insider berichten bij BrawnGP zelf zou de snelheid niet alleen komen van de diffuser, en dat eerder gebruikt worden als "zand in de ogen" middeltje. Interessant:)
Ik vraag me dan altijd af wat Honda nu denkt. :)
Mij lijkt de start van het seizoen zo wegglopen uit een strip van Vaillant.
BrawnGP = Leader :eek:
gwyllion
01-04-2009, 13:56
Na de illegale diffuser, nu ook de illegale KERS: http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=37402
Na de illegale diffuser, nu ook de illegale KERS: http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=37402
:+:+:+
vandaag is alles mogelijk ;)
Nu ben ik toch zeker: het KERS, niet de KERS... ;)
lees de update van het artikel ;)
lees de update van het artikel ;)
Heheh, een goeie!
géén april-grap:
Het Hamilton en het Mclaren-team zijn uit de uitslag geschrapt, wegens het misleiden van de stewards ivm het incident met Trulli. Trulli's straf is geschrapt.
bron: autosport.com (http://www.autosport.com/news/report.php/id/74146)
gwyllion
02-04-2009, 12:13
Wat een anti-climax. McLaren heeft momenteel een trage wagen, nu worden ze nog eens tegengewerkt door deze beslissing :(
Wat een anti-climax. McLaren heeft momenteel een trage wagen, nu worden ze nog eens tegengewerkt door deze beslissing :(
ze zijn niet tegengewerkt, ze hebben geprobeerd om de stewards te misleiden. terechte straf vind ik
gwyllion
02-04-2009, 13:35
ze zijn niet tegengewerkt, ze hebben geprobeerd om de stewards te misleiden. terechte straf vind ik"Misleiding" is een breed begrip:
Vodafone McLaren Mercedes understands that the Stewards made their decision on the basis of reviewing radio transmissions between the driver and the Team.
The Team mistakenly believed that the radio transmissions had been reviewed by the FIA on Sunday 29th March 2009, and consequently did not believe it was necessary to discuss them with the Stewards on that date.
Nonetheless, the Vodafone McLaren Mercedes Team now regrets that it did not do so, accepts the Stewards' decision and will not appeal.Persoonlijk kan ik het moeilijk geloven dat Mclaren bewust geprobeerd heeft de stewards te bedriegen. Dan had Hamilton nooit in een interview gezegd dat het team hem gevraagd had om Trulli voorbij te laten.
Wat valt er te misleiden als ze normaal gezien de beelden hebben en de communicatie volledig open is?
gwyllion
02-04-2009, 14:13
"Team radio" wordt zelfs op TV getoond, dus vind ik het raar dat de stewards ze nu pas beluisterd hebben.
Meer uitleg van McLaren op http://www.autosport.com/news/report.php/id/74152
Nu Brawn, Williams en Toyota nog eruit met hun diffusor en we hebben de volgende uitslag:
1 Alonso
2 Buemi
3 Bourdais
4 Sutil
Haha, als ze bij de FIA zo verder gaan weten we in 2011 wie in 2009 kampioen is... Ze weten een week na de GP nog niet wie er nu echt gewonnen heeft...
Staat de A van FIA voor amateurs? :D
Nicki_Mks
02-04-2009, 19:01
Gisteren zou dit een flauwe, doorzichtige grap geweest zijn. Dat zegt veel over wat het vandaag is...
De teams kunnen hun punten eigenlijk niet kwijt geraken. De diffusser was legaal volgends de FIA. Ze hadden wel hun punten kunnen kwijtraken indien de fia had gezged dat het niet legaal was en ze daarna met het illegale system haddne gereden "under appeal".
Staat de A van FIA voor amateurs? :D
Dat zou een mens gaan denken, ja. Het is een ware soap, die F1...
En dan vraag ik me af hoe het zit met online wedddenschappen. Stel ik heb gewed dat hamilton op het podium stond, krijg ik dan nog het geld.
Of nog beter stel ik heb nog voor de eerste test van brawn gp geld ingezet op een winst van brawngp in melbourne, en heb nu dus een aardige som in ontvangst genomen, maar wat als nu toch de brawn gp wordt gedisqualificeerd voor hun diffusor, dan heeft toch eigemijk geen brawn gp gewonnen.
Achja misschien maar goed dat ik niet aan online weddenschappen doe :p
Ik ben eens benieuwd welke wagens er het beste zijn dit weekend, en of we weer een gp krijgen met meer klachten bij de fia dan deelnemers.
En dan vraag ik me af hoe het zit met online wedddenschappen. Stel ik heb gewed dat hamilton op het podium stond, krijg ik dan nog het geld.
Of nog beter stel ik heb nog voor de eerste test van brawn gp geld ingezet op een winst van brawngp in melbourne, en heb nu dus een aardige som in ontvangst genomen, maar wat als nu toch de brawn gp wordt gedisqualificeerd voor hun diffusor, dan heeft toch eigemijk geen brawn gp gewonnen.
Uiteraard dekken de gokbureaus zich hier tegen in. In het reglement staat dat de uitslag onmiddellijk na het einde van de sessie geldt.
ik vind de conclusie van de comissarisen de enige logische.
Door de leugens van Hamilton en Ryan zou Trulli de dupe geworden zijn. Indien ze dit niet bestraffen is voortaan iedere situatie die under investigation staat een kans om andere coureurs een onterechte straf aan te naaien.
Toch niet echt de wereld waar we naartoe willen denk ik zo.
De McLaren fans zullen hier natuurlijk allerlei complotten in zien. De realiteit moet natuurlijk wel pijn doen om de waarheid onder ogen te zien dat McLaren al enkele seizoenen de boel aan het belazeren is.
In 2007 de spionage affaire waar het volgens McLaren een individuele actie van enkele ontevreden werknemers betrof (en als we dat niet geloven maken ze ons wel iets anders wijs).
Nu de leugens van hun wereldkampioen + team manager. Ook hier weer zou het een individueel manoeuver van een teamlid zijn. De piloot wordt op een vakkundige manier witgewassen.
What's next ?
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.