Log in

View Full Version : FIA beetje gek geworden ?

Raceboy
20-03-2002, 22:48
Grand prix drivers involved in accidents that are deemed to be avoidable may now be punished by being sent down towards the back of the grid at the next race.

The new ruling means that, from next weekend's Brazilian Grand Prix, race stewards have draconian powers to punish drivers involved in crashes and incidents. A driver deemed guilty of a serious offence can now be moved 10 places back on the starting grid of the following grand prix.

The regulation was ratified at the World Council meeting of motorsport’s governing body, the FIA, in Paris today (Wednesday).

It comes in the aftermath of controversial first corner accidents in the opening two races of the season in Australia and Malaysia, and clearly gives the FIA-appointed race stewards – who are different for each event – a major hike in their powers.

The change comes at a time when stewards’ decisions are firmly in the spotlight. At Sepang last weekend, a storm was caused when Williams star Juan Pablo Montoya was given a 'drive-through' penalty for his part in the coming together with Michael Schumacher’s Ferrari at the first corner.

The consensus in the paddock was that the Colombian had been harshly dealt with over what most regarded as a straight forward 'racing accident'.

Although it is understood not to have been the World Council's primary motivation for the new ruling, one effect is that it will allow stewards longer to consider evidence of accidents, and allow them to hear drivers' viewpoints before meting out a punishments concerning the next race.

Other changes from the Paris meeting included a regularisation of rules concerning cars that are stalled on the grid as cars leave for the formation lap or the start of the race. From the Interlagos race next weekend in Brazil, cars will formally have 30 seconds after the green light to fire, or they will be pushed into the pit lane.

bron: autosport.com

airco
21-03-2002, 01:49
ik snap niet wat er zo gek aan is.

De dwaze coureurs worden gestraft. In ieders belang me dunkt.

En toch is in de 2 weken tussen een GP grondig beroep mogelijk om zo de straf eerlijker te maken tov van het team en de piloot. Ze hebben 2 weken de tijd om zich grondig te verdedigen, iets wat bij een stop-and-go moeilijk kan gezegd worden.

airco

Raceboy
21-03-2002, 13:56
wat er zo gek aan is is dat deze maatregel pleit voor meer straffen zoals montoya er 1 heeft gekregen in Sepang.

airco
22-03-2002, 00:19
ben ik niet mee akkoord.

Nu had Montoya geen kans om (grondig) in beroep te gaan. Met de nieuwe straffen zou hij die kans nog wel gehad hebben. Dan heeft de FIA 2 weken tijd om tot andere gedachten te komen, en eventueel ook te luisteren naar de commentaar van te piloten (en onbewust ook naar de publieke opinie). Zodat het resultaat veel eerlijker zal zijn dan nu in Maleisië het geval was.

airco

Joosen
22-03-2002, 12:27
Na de belachelijke beslissing die de stewards in Maleisië namen tegen Montoya is mij één ding duidelijk geworden (of nog duidelijker dan het al was), Ferrari moet winnen en de FIA helpt waar zij kan.

Op zich hoeft deze regel niet slecht te zijn, maar de FIA staat niet echt bekend om zijn logische beslissingen dus het is maar af te wachten hoe dit afloopt !! Het stomme aan deze regel is dat je de resultaten van 2 races met elkaar vermengt.

Benieuwd wat dit gaat worden !

airco
22-03-2002, 15:30
*Zucht*

Even het verhaal van een voetbal-supporter ... Wie af en toe eens een voetbal-supporter zal tegenkomen zal vaststellen dat deze bijna altijd te vertellen hebben "dat ze den arbiter tegen hadden". Realistisch is dat echter niet want er zijn altijd 2 ploegen, en het gebeurt meer dan eens dat beide partijen zeggen dat ze onterecht behandeld zijn. Er is een essentieel verschil tussen een rechtvaardige beslissing en hetgeen wij als bevooroordeelde partij (zijnde supporter van een bep team of piloot) als rechtvaardig aanvaarden.

Dat er bovendien regelmatig onterechte beslissingen genomen zullen worden lijkt me ook duidelijk. Officials (zijn net als scheidsrechters) zijn ook maar mensen die in eer en geweten een eerlijke beslissing nemen. Dat er fouten gebeuren is onvermijdelijk. Soms zal je aan een straf ontsnappen, soms zal je een onterechte straf krijgen (Zoals Montoya in Maleisië. Maar op het einde van het verhaal zullen deze 2 dingen elkaar opheffen.

De beslissing van de FIA is juist in het voordeel van diegenen die denken dat de FIA een bepaald team bevoordeelt. Nu is er tussen de GP's tenminste de tijd om je te verdedigen tegen de al dan niet "onterechte" beslissing. Dus als je dan toch denkt dat je favoriet benadeelt wordt zou ik staan juichen met deze maatregel.

airco

Joosen
22-03-2002, 17:06
het laatse dat je daar zegt klopt absoluut, dat van fouten die elkaar opheffen vind ik naief hoor.

'k weet da'k er niks over te zeggen heb, maar ik vind dat we deze discussie beter kunnen stoppen, zij leidt toch nergens toe.

Schol Airco.

Joosen
22-03-2002, 17:29
Sorry ze manne maar ik moest hem gewoon posten :

Beweer no nog dat Schumacher geen voordelen krijgt !!!

http://orsm.net/priceless/priceless15/images/priceless284.jpg

airco
23-03-2002, 02:43
...
Help ga je daaruit nu besluiten dat de FIA pro-ferrari is ?!? Als je mijn stelling volgens jou naief is nog tot daaraantoe. Dit is echter een goeie foto van een aandachtige persfotograaf ... Ik kan me best voorstellen dat je met een berg verbeelding hieruit kan halen dat de FIA pro-Schumacher is ... maar laat me dat dan ook super-naïef vinden he.

Zulke discussies leiden inderdaad tot niks als ze op zo een niveau gevoerd worden ... Topic gaat over een nieuwe regel van bestraffen, en ineens is de FIA pro-Ferrari. Plz ffs hold your horses.

airco

HHugo
23-03-2002, 11:10
Ik stel me toch vragen bij dat reglement.

Stel dat gij nu als coureur gestraft wordt en de volgende race zeker 10 plaatsen achteruit geschoven wordt. kWeet niet wat jullie zouden doen, maar ik zou zeker niet veel moeite meer doen om te qualifyen. Ik zou gewoon banden inrijden en verder zoeken naar een goeie race-afstelling.

Gevolg: qualify wordt niet meer zo interessant Gevolg: der zullen nog minder zenders de qualifs uitzenden (om eens een verband te leggen met vorige threads );)

Joosen
23-03-2002, 12:33
Airco, sorry dat ik u geschokt heb, die foto (en bijhorende comment) was maar om te lachen zene.