View Full Version : Spa First Race 2009, ronde 1
De lijst voor de eerste race http://www.dunlopendurancecup.be/files/nieuws/nl/Voorlopige%20deelnemerslijst%20Dunlop%20First%20Ra ce%202009.pdf , we tellen er 42 op dit moment. Als ik het goed heb komen er nog wat wagens uit de GDC bij, 50 wagens aan de start moet een haalbare kaart zijn.
Zo te zien rijden DSMEC en GDC aparte wedstrijden: http://www.amcxl.org/IMG/pdf/Trophee_des_Fagnes_2009_-_TIMING.pdf
crosserke
28-03-2009, 12:48
Is er al een timing voor volgend weekend?Vind er nergens iets van terug,ook niet op de site van Spa-Francorchamps.
Rijdt Raus niet meer mee?
Klopt dat? Eddy Renard op de First Motorsport Porsche en op de Aston? :confused:
Speed997
28-03-2009, 21:22
Rijdt Raus niet meer mee?
Gunther Raus zou het kampioenschap in zijn eentje afwerken op de porsche 996.
Bron: via bevriende piloot
Klopt dat? Eddy Renard op de First Motorsport Porsche en op de Aston? :confused:
Renard op de first porsche, en de aston waarschijnlijk niet aan de start.
Er zou een gentleman's agreement zijn tussen SRO en DSMEC dat er geen GT3 en 4 aan de start van de DSMEC komen behalve de 997 cup.
bron: www.autosport.be
Coach Ep
28-03-2009, 21:52
Er zou een gentleman's agreement zijn tussen SRO en DSMEC dat er geen GT3 en 4 aan de start van de DSMEC komen behalve de 997 cup.
Hmmm, wisselgeld voor deelname aan de Zolder 24...?
Ik zou het alleszinds raar vinden, want dan moeten ze toch teams gaan weigeren die als voorbereiding op een bepaalde wedstrijd mee willen rijden...
En ik denk dat SRO eerder noodzaak had aan deelnames van andere kampioenschappen aan de 24H.
Wat ne zever als dat waar zou zijn:mad:
crosserke
29-03-2009, 10:30
Gunther Raus zou het kampioenschap in zijn eentje afwerken op de porsche 996.
Bron: via bevriende piloot
Niet nieuw voor Gunther, Raymond stond de laatste 2 jaar wel mee ingeschreven maar heeft heel weinig gereden.
crosserke
29-03-2009, 10:31
Komt dan de Lotus van Steegmans ook niet aan de start?
Sorry even rechtzetten,Steegmans was wel op de trainingsdag donderdag maar is niet ingeschreven zie ik juist.
Thomaske
29-03-2009, 11:16
Wat ne zever als dat waar zou zijn:mad:
En waarom dat?
Als de Aston Martin DBRS9 niet aan de start verschijnt zou ik dat ook spijtig vinden omdat het een prachtige bolide is. Maar welke reden zou erachter steken als men eerst zegt van wel en achteraf men zich gaat nestelen in een andere wagen?
Mvg
Ik zie eerlijk gezegd geen probleem in het feit dat er een gt3 of 4 wagen zou meedoen in wedstrijden van een ander kampioenschap dan de belgian gt, zeker niet als het geen overlappende weekends zijn, en het feit dat elk team in mijn ogen de keuze heeft wat hij doet of niet doet, zolang hij technisch in orde is voor de wedstrijd waaraan het wil mee doen!
Wie het reglement leest via www.dsmec.be zal de juiste info vinden. :)
En inderdaad, daar past de full spec GT3 Aston niet in.
Verder effe wachten voor de juiste info zou ik zeggen.
En waarom dat?
Als de Aston Martin DBRS9 niet aan de start verschijnt zou ik dat ook spijtig vinden omdat het een prachtige bolide is. Maar welke reden zou erachter steken als men eerst zegt van wel en achteraf men zich gaat nestelen in een andere wagen?
Mvg
Het zou zever zijn omdat men dan niet meer mag kiezen in welke serie men wil rijden. Stel je koopt een gt3 en je wil in DSMEC een paar racen rijden, dan zou het niet mogen. Als de wagen niet volgends de regels is kan ik dat begrijpen , maar je kan de wagen wel aanpassen naar de regels.
edit: ik zie juist de regels op autosport, het kwaad is blijkbaar al gebeurd
Het zou zever zijn omdat men dan niet meer mag kiezen in welke serie men wil rijden. Stel je koopt een gt3 en je wil in DSMEC rijden, dan zou het niet mogen. Als de wagen niet volgends de regels is kan ik dat begrijpen , maar je kan de wagen wel aanpassen naar de regels.
edit: ik zie juist de tegels op autosport, het kwaad is blijkbaar al gebeurd
Maar langs de andere kant vind ik het wel logisch dat ze niet in mekaars vaarwater willen zitten. De GT3's horen dan ook thuis in het BGTC vind ik.
En ja, wil je DSMEC rijden dan moet je een andere wagen inzetten, zo simpel is het.
Wel ik snap dat niet, maarja dat zal aan mij liggen.
Stel dat je dan een gt4 aanpast naar endurance. Kan die dan nog terug zijn gt4 status krijgen na een jaar ( vermits die aanpassingen terug weg zijn)?
Wel, ik stelde mij net dezelfde vraag. Als je de aanpassingen terug ongedaan maakt, moet je dan de wagen terug laten homologeren eens je terug officiële GT4-races wil gaan rijden?
Maar ik snap wel waarom de gehomologeerde GT3 en GT4-wagens niet zomaar in DSMEC en BGTC samen kunnen deelnemen. Anders zou SRO wel een aantal klantjes gaan verliezen.
Wel, ik stelde mij net dezelfde vraag. Als je de aanpassingen terug ongedaan maakt, moet je dan de wagen terug laten homologeren eens je terug officiële GT4-races wil gaan rijden?
Maar ik snap wel waarom de gehomologeerde GT3 en GT4-wagens niet zomaar in DSMEC en BGTC samen kunnen deelnemen. Anders zou SRO wel een aantal klantjes gaan verliezen.
Waarom zouden ze klanten verliezen? Als een bgtc klant nu een weekend dsmec rijd wanneer er geen bgtc is maakt dat toch geen verschil? Daar verliest SRO bij mijn weten niets aan.
Bart.Vandecavey
30-03-2009, 15:45
Ik vind dat logisch, de deelname van nieuwe GT3's dreef de kosten alleen maar op in de DSMEC. De oude wagens uit de Belcar hebben nu tenminste nog een serie waar ze wel competitief zijn.
We wachten geduldig af op de officiele berichten maar zo op het eerste gezicht is dit wel een raar regeltje van SRO (BE?). GT3's en GT4's mogen niet in het DSMEC van start gaan? Als dat door geheel Europa is heb ik vrede mee........maar in de Britcar rijden wagens mee van de British GT. Naar alle waarschijnlijkheid zien we Nederlandse GT4's in de DSC en rijden er een pak GT3's en GT4's mee in de VLN.
Benieuwd met welke sluitende verklaring SRO komt in deze kwestie :)
Hebben ze eigenlijk copyright op dat gt3 gt4 concept? lijkt me anders straf dat ze iemand kunne verbieden om deel te nemen.
Ik vind dat logisch, de deelname van nieuwe GT3's dreef de kosten alleen maar op in de DSMEC. De oude wagens uit de Belcar hebben nu tenminste nog een serie waar ze wel competitief zijn.
Wat dan met de nieuwe clio's? Die gaan ook verdomd hard, harder dan de 'oudere' wagens van de belcar.
(maar zijn en blijven chice auto's die clio's)
Hebben ze eigenlijk copyright op dat gt3 gt4 concept? lijkt me anders straf dat ze iemand kunne verbieden om deel te nemen.
FIA GT3 en FIA GT4 maken gebruik van een tm-logo op hun site. Die namen lijken me dus beschermd..........gaat dus alleen om de naam. Je zou dus een probleem krijgen lijkt me zo als je een klasse DSMEC GT3 of DSMEC GT4 gaat noemen. Dat is echter niet het geval :)
Als alle partijen akkoord zijn hebben we natuurlijk ook niks te azijn zeiken in deze kwestie ;) Mocht dat niet het geval zijn, schrijf jij of ik een briefje naar Nelie Smit-Kroes :D ?
Sir Kwietje
30-03-2009, 20:36
Mij maakt het nie uit waar ze rijden, liever twee gevulde velden dan dan een mega veld en een met auto of 10.
Mij maakt het nie uit waar ze rijden, liever twee gevulde velden dan dan een mega veld en een met auto of 10.
Voila, en in het belang van de autosport is dat de beste oplossing. Met de 105Db norm kunnen we toch niet iedereen van dienst zijn.
Zoals gezegd, effe wachten op de correcte uitleg en dan constateren dat het voor de sport de beste oplossing is. Een Porsche 997 GT3 S, Mustang, Lambo of een Ferrari horen niet thuis in de DSMEC. Wie de reglementen leest zal zien dat buiten deze wagens al de rest wel mogelijk is. Een aangepaste GT3 of GT4 naar endurance uitvoering is dus wel welkom in de DSMEC, ,op voorwaarde dat deze niet deelneemt aan de BGTC.
Voila, en in het belang van de autosport is dat de beste oplossing. Met de 105Db norm kunnen we toch niet iedereen van dienst zijn.
Zoals gezegd, effe wachten op de correcte uitleg en dan constateren dat het voor de sport de beste oplossing is. Een Porsche 997 GT3 S, Mustang, Lambo of een Ferrari horen niet thuis in de DSMEC. Wie de reglementen leest zal zien dat buiten deze wagens al de rest wel mogelijk is. Een aangepaste GT3 of GT4 naar endurance uitvoering is dus wel welkom in de DSMEC.
Wat mag die aanpassing dan zijn? Grotere tank van 100l?
Edit: efkes gaan lezen in BGTC regels. Ze mogen al een tank hebben van 100 liter met een marge van 2 liter. Dus grotere tank ik niet echt een optie lijkt me
Wat mag die aanpassing dan zijn? Grotere tank van 100l?
@ Mark of Joost: wanneer ben je geen GT3 of GT4 meer?
En zie mijn vraag eerder. ;) Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat ineen zit: neem nu dat een DBRS9 gewijzigd werd naar een 'endurance-spec', moet die dan nadien terug gehomologeerd worden eens die terug bijvoorbeeld richting GT3 in BGTC wil bollen?
Ik ben echt benieuwd naar de uitleg van dit alles. Vind het raar dat eerst die Aston op de entrylist staat en dat er gezegd wordt da die misschien meerdere races gaat rijden, en nu mag hij helemaal niet rijden...
Als je de regels bekijkt is er toch een klein verschil gemaakt tussen gt3 en gt.
De GT3's mogen niet deelnemen als ze ingeschreven zijn in de BGTC of ander SRO kampioenschap. En bij GT4 staat dat ze niet mogen deelnemen als ze een VOLLEDIG seizoen ingeschreven zijn in de BGTC of ander SRO kampioenscap.
Niettegenstaande kijk ik erg uit naar komend seizoen, want vanaf 2009 zijn het echt 2 verschillende kampioenschappen, aangezien de BGTC geen 125 minuten races meer heeft!
@ Mark of Joost: wanneer ben je geen GT3 of GT4 meer?
:applaus: twee zeer verschillende personen in 1 quote! :applaus: ;)
Zodra de gehomologeerde wielmoer van een SRO GT3 of SRO GT4 vervangen is door een andere ben je mijn inziens geen echte GT3 of GT4 meer ;) Die scheidslijn is wellicht wat te mager.
Speel het op zeker en knal een achtervleugel op een GT4, desnoods eentje die geen downforce opwekt. Dat erken of herken ik dan niet meer als een GT4 :) Mooi voorbeeld lijkt me de G&A BMW Z4........die mocht voorheen met vleugeltje wel meedoen aan het BEC.
M.a.w., verander een non-related performance onderdeel van een GT3 of GT4 en je bent, binnen de grenzen van het gezond boerenverstand, reglementair voor de DSMEC.
En zie mijn vraag eerder. ;) Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat ineen zit: neem nu dat een DBRS9 gewijzigd werd naar een 'endurance-spec', moet die dan nadien terug gehomologeerd worden eens die terug bijvoorbeeld richting GT3 in BGTC wil bollen?
Homologatie gaat over een document waarin elk onderdeel van de wagen beschreven wordt, met foto's. Verander zoveel je wil aan de wagen, maar rij je GT3/GT4 dan moet alles volgens dat document kloppen ! Dus ofwel terugzetten ofwel de veranderde onderdelen proberen te laten homologeren... dat laatste kan enkel de constructeur btw !
We hebben een Mustang GT4 omgebouwd met verbeterde remmen en bredere wielbasis ( voor endurance-wedstrijden ), maar het is enkel een kwestie van de oude onderdelen er terug op te monteren en die mag in GT4 weer aantreden...
Nog een stom vraagje, wat met de Belien M3 GT4 ?
Mag die meerijden wegens geen deelname aan de BGTC ?
Homologatie gaat over een document waarin elk onderdeel van de wagen beschreven wordt, met foto's. Verander zoveel je wil aan de wagen, maar rij je GT3/GT4 dan moet alles volgens dat document kloppen ! Dus ofwel terugzetten ofwel de veranderde onderdelen proberen te laten homologeren... dat laatste kan enkel de constructeur btw !
Inderdaad, daarvan ben ik op de hoogte.
We hebben een Mustang GT4 omgebouwd met verbeterde remmen en bredere wielbasis ( voor endurance-wedstrijden ), maar het is enkel een kwestie van de oude onderdelen er terug op te monteren en die mag in GT4 weer aantreden...
Ah zo...dit wou ik dus weten! Bedankt voor de uitleg! ;)
Dus in principe mag je zelf de officiële GT4-onderdelen er dan weer opsteken, maar van zodra er andere onderdelen op komen, moet dit door de constructeur gebeuren.
Nog een stom vraagje, wat met de Belien M3 GT4 ?
Mag die meerijden wegens geen deelname aan de BGTC ?
Mits enkele aanpassingen geen probleem.
gewoon ne spoiler op en het is gene GT4 meer :)
Wat is eigenlijk de inkom voor de wedstrijd, en wat rijdt er nog buiten de dsmec(een waals kampioenschap, maar wat rijdt daar zoal in)?
Wat is eigenlijk de inkom voor de wedstrijd, en wat rijdt er nog buiten de dsmec(een waals kampioenschap, maar wat rijdt daar zoal in)?
Inkom is gratis. Zou je thuis blijven moest het 10 euro zijn? :)
Buiten de DSMEC is er GDC en Historics te bekijken.
http://www.amcxl.org/spip.php?article1
zeker niet, het wordt tijd dat het autoseizoen begint, en het wordt hopelijk goed weer.
Vorig jaar stond ik aan de pitmuur met het duel op het einde, geweldig om te zien!
zeker niet, het wordt tijd dat het autoseizoen begint, en het wordt hopelijk goed weer.
Vorig jaar stond ik aan de pitmuur met het duel op het einde, geweldig om te zien!
Is DSMEC open pitlane?
Is DSMEC open pitlane?
neen hij stond bij pns even aan de pitmuur toen de twee porsche's voorbij vlogen.
Hopelijk zondag weer van dat:champagne:
Interessante passage in het persbericht van Lagrange die opteert voor DSMEC ipv Belgian GT(4)(wegens te weinig beweging)...
Eddy Renard: “We schreven in voor de eerste wedstrijd met de Aston Martin GT3 om zodoende wat wedstrijdritme op te doen. Na de perikelen en het daardoor aangepaste reglement hebben we daarvan moeten afzien. "
persbericht op www.pitstop.tv
Het valt mij eigenlijk op dat speedlover als team gezet wordt ipv bongou-speedlover, en bongou staat ook niet meer bij de sponsors van de dsmec. Laatste jaren altijd prominent aanwezig en nu niet meer? Of is dat een gedacht...?
update: http://www.dunlopendurancecup.be/files/nieuws/nl/Voorlopige%20deelnemerslijst%20Dunlop%20First%20Ra ce%202009.pdf
Ik tel er 49! Als die van start gaan dan mag men recht van een schandalig ;) goed succes spreken........en dat in de harde tijden van 2009. Hard en cru, maar wel een teken dat bepaalde mensen/organisaties/instanties het spelletje niet snappen.
Vandaag er voor gezorgd vrij te zullen zijn voor Françorchamps zondag, dus 'k zal er zijn:D
Wel reeds een tijdje niet meer op t' circuit geweest, daarom mij vraag waar kan je er tegenwoordig (een beetje) veilig parkeren?
Achter de nieuwe F1 tribune? Of is er een mogelijkheid binnen te staan, eventueel tegen betaling?
In het verleden ben ik reeds meerdere malen het slachtoffer van inbraak en beschadigingen geweest vandaar!
De Mosler zal er trouwens maar staan met een voorlopige livery wegens tijdgebrek..
Ik ga straks eens gaan kijken hoe ver het juist staat :)
Iemand die nog weet wie vorig jaar de snelste tijd draaide in Francorchamps? en welke tijd dit was?
Valt de quali ergens via internet te volgen?
Heb ook al zitten zoeken , niets gevonden.
Vertrek morgenochtend richting Françorchamps om +/- 7h00, enkel voor de race, geen zin om mee te gaan? of ben je er dan al?
Zelfs geen uitslag op de website van DSMEC:(:(
PorscheGT
04-04-2009, 21:43
hier een artikeltje op autosport.be over de qualif van vandaag .. Link (http://www.autosport.be/news/2009/04/04/FirstMotorsportOpPoleVoorEersteRaceDsmec)
deze site heeft al 3 foto hier (http://mms06.wordpress.com/)
Heb ook al zitten zoeken , niets gevonden.
Vertrek morgenochtend richting Françorchamps om +/- 7h00, enkel voor de race, geen zin om mee te gaan? of ben je er dan al?
Ik vertrek al om 7u uit vanuit Kortrijk... Toch bedankt voor het aanbod :)
Verslagje Kwalificatie online :)
Verslagje Kwalificatie online :)
THX.
Maar een volledige uitslag zou nog beter zijn...voor de thuisblijvers.
Mooie race gezien, zeker int begin het gevecht tussen de porsche van penders en de viper.
Wel straf, de eerste ronden van de race komen 2 gehavende porsche door die een redelijk oliespoor achter laten tussen les combes en rivage. De marchalls ter plaatse hebben niets doo, gezien of gehoord.
Viper en de rest komen door en moeten verdomme fel sturen om de wagen recht te houden op de olie:eek: Pakt daar eentje de verre kijker om te kijken of er iets gaande is:fight: Ondertussen stonden we met 3 te roepen en te zwaaien dat er een heel oliespoor ligt op de rijlijn. Respect voor die marchals die zondags naast de baan gaan staan, maar dit konden ze toch gezien hebben?
Voor de rest eigenlijk nergens iets op aante merken. Best fijne dag gehad, best wel lekker weertje en mooie race. Jammer van de verbrande koppeling van mext. Had de wagen graag zien mee strijden.
Ben ook wel benieuwd naar de uitslag van de hoofdrace:p:rolleyes::applaus:
Was GDC vroeger niet een pak interessanter dan die wanvertoning van vandaag?
Sir Kwietje
05-04-2009, 20:52
Was GDC vroeger niet een pak interessanter dan die wanvertoning van vandaag?
wanvertoning? gewoon geen vertoning als je mij vraagt
Is er al ergens een uitslag, want ik vind er nog geen op de officiële site?
buchinski
06-04-2009, 09:22
Is er al ergens een uitslag, want ik vind er nog geen op de officiële site?
http://www.autosport.be/news/2009/04/05/DsmecTropheDesFagnesPendersDeZegeEnMaesDePunten
http://www.autosport.be/news/2009/04/05/UitslagenTropheDesFagnes2009
Bruno Vermeeren
06-04-2009, 10:08
Vind nergens de rondetijden gedurende de race? Iemand de juiste link?
Alle tijden, wedstrijduitslagen en klassementen terug te vinden onder de knop "RACE INFO" op onze website www.dsmec.be
Sportieve groet
Alle tijden, wedstrijduitslagen en klassementen terug te vinden onder de knop "RACE INFO" op onze website www.dsmec.be
Sportieve groet
Is het mogelijk om het verslag van MExT Racing er ook bij te plaatsen?
Te vinden op http://mext-racing.be/content/2009/verslagen/firstrace.htm
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.