PDA

View Full Version : Oplossingen vraag 09 en 10


Sennake
19-04-2009, 13:43
http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2009/depaddock_autosportquiz_2009.gifhttp://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2009/09_small.gifhttp://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2009/10_small.jpg

Hier zijn de oplossingen van vraag 9 en 10 :

Vraag 9 :


Wie is de piloot van deze wagen? Darniche
Wie is de piloot van deze wagen? Röhrl
Wie is de piloot van deze wagen? Munari
Wie is de piloot van deze wagen? Toivonen
Wat is het centrale thema in deze vraag?Ze wonnen allemaal de Rally van Monte Carlo aan boord van een Lancia


Tip :

http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2009/09_tip.jpg

Oplossing : we zien hier een foto van Amerikaans fotomodel en actrice Kelly Monaco, wat je op het spoor moest brengen van de rally van Monte Carlo…

Zaibatsu Racing en HF Integrale vonden maar een stuk van vraag 5; ze wisten wel dat het ging om Lancia’s in de Monte Carlo Rally, maar ze verzuimden erbij te zeggen dat het hier stuk voor stuk om WINNAARS van de rally ging… Voor de rest niets dan goede antwoorden, zij het wel dat Bluelite blijkbaar vergeten is zijn antwoorden in te sturen…

Vraag 10 :


We zien op deze foto een zwarte, een gele en een rode wagen. Hoeveel piloten met de Australische nationaliteit reden er mee in deze 3 wagens? 1: Gardner; McLaren en Amon waren Nieuw-Zeelanders!
Hoeveel piloten die vandaag op de lijst met all-time winnaars van deze race staan deden dat jaar mee? 18 winnaars van de 24 uur van Le Mans: Bruce McLaren, Chris Amon, Hans Herrmann, Dan Gurney, Lorenzo Bandini, Jean Guichet, Jacky Ickx, Pedro Rodríguez, Ludovico Scarfiotti, Phil Hill, Graham Hill, Lucien Bianchi, Masten Gregory, Jean-Pierre Jaussaud, Henri Pescarolo, Richard Attwood, Jochen Rindt, Nino Vaccarella
Wie was de drijvende kracht achter het succes van de overwinnaars dat jaar? Shelby
De wagen die de race won was eigenlijk niet voorzien om te winnen. Wat was het startnummer van de wagen die eigenlijk verondersteld was te winnen?1 (Miles/Hulme)
Uit welk land was het team afkomstig dat de rode wagen runde? USA (North America Racing Team)


Tip :

http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2009/10_tip.jpg

Oplossing : we zien hier de frontcover van de Playboy van juni 1966, de maand waarin de gezochte 24 uur van Le Mans gereden werd…

Wat het aantal Australiërs betreft kregen we antwoorden binnen, variërend van 0 tot 3. Nochtans is alleen Gardner een Australiër. Toegegeven, de vlag van Nieuw-Zeeland lijkt heel sterk op de Australische, maar er is wel degelijk een verschil: de Australische vlag telt 6 kleine sterren op het blauwe vlak, de Nieuw-Zeelandse vlag slechts 4. Bovendien zijn de Australische sterren wit, terwijl die van Nieuw-Zeeland rood zijn met een wit randje…

De all-time winnaars dan. Hier gaat de jury zijn joker inzetten. Net zoals dat tegenwoordig blijkbaar in de F1 de mode is, is ook dit resultaat dus onder voorbehoud of “under investigation”. Wij telden net als de meerderheid 18 all-time winnaars, en dus geen 17 of 16 zoals sommige quizzers antwoorden. Echter, gezien de vraag die TvD stelde in verband met deze vraag verwachten we wel dat hij over informatie beschikt waarover de jury niet beschikt. Indien deze informatie aantoont dat 1 of 2 van de all-time winnaars geen meter gereden heeft in de race (bv omwille van een vroege opgave) zal het scorebord aangepast worden. Dit betekent geenszins dat iedereen die “18” antwoordde zijn punten verliest, gezien het feit dat ook de jury dit antwoord voor ogen had. Maar desgevallend kunnen er punten toegekend worden aan een antwoord dat van de type-oplossing afwijkt voor zover de jury de ontbrekende informatie kan inkijken. We vragen niet dat hier bronnen prijsgegeven worden, dus een email naar guy.golsteyn@telenet.be liefst zodat we alles in sereniteit kunnen bekijken.

Ook vraag 3 leverde blijkbaar verwarring op. Net zoals de meerderheid antwoordde, was de drijvende kracht die wij bedoelden Caroll Shelby, omdat zijn team zowel de eerste als tweede plaats opeiste in deze 24 uur race. Maar ook in 1966 was er totale verwarring rondom de winnaar van deze race: in feite moest de wagen van Ken Miles/Denny Hulme de race winnen en werd de Ford van Amon/McLaren bewust dichterbij gelaten om samen met de winnaars op de foto te staan (net als de derde Ford trouwens, die van Bucknum/Hutcherson). Echter, terwijl de derde Ford geen probleem opleverde omdat hij 12 ronden achter lag, reed de Ford van Amon/McLaren in dezelfde ronde als die van Miles/Hulme. McLaren liet een kleine marge voor de vermeende winnaar en dacht zelf ook dat hij als tweede zou afgevlagd worden, maar de ACO besliste hier anders over: omdat de Ford van Amon/McLaren op de startgrid verder achteruit stond dan de Ford van Miles/Hulme had McLaren een grotere afstand afgelegd over 24 uur en dus werden Amon/McLaren uitgeroepen als overwinnaars van de race. Dit was een enorme ontgoocheling voor Ken Miles die in datzelfde jaar al de 24 uur van Daytona en de 12 uur van Sebring gewonnen had, en die vurig gehoopt had om de triple te winnen. Mogelijk daarom heeft HHugo zijn naam opgegeven als drijvende kracht. Maar net zoals “John Wyer” was dat niet de naam waarachter wij zochten; jammer maar helaas…

Last but not least dacht Kulgan dat het Ferrari-team uit vraag 5 afkomstig was van Italië (een begrijpelijke misser), maar zoals de meerderheid van de quizzers wist is dit NART-team afkomstig uit de USA (in tegenstelling tot hun wagen uiteraard)…

Dit levert dus de volgende tussenstand op (onder voorbehoud):


Didier Pironi : 50 op 50 , een score van 100 %
Gvd : 50 op 50 , een score van 100 %
Juha : 50 op 50 , een score van 100 %
Louis : 50 op 50 , een score van 100 %
HHugo : 49 op 50 , een score van 98 %
'Le pilote sans visage' : 49 op 50 , een score van 98 %
Zaibatsu Racing : 49 op 50 , een score van 98 %
Begems : 48 op 50 , een score van 96 %
TvD : 48 op 50 , een score van 96 %
Johan : 47 op 50 , een score van 94 %
Kulgan : 47 op 50 , een score van 94 %
Pat : 47 op 50 , een score van 94 %
Dupanton : 45 op 50 , een score van 90 %
HF Integrale : 43 op 50 , een score van 86 %
Raceboy : 41 op 50 , een score van 82 %
Bluelite : 39 op 50 , een score van 78 %
Thomaske : 20 op 50 , een score van 40 %


Zoals altijd staan de ex-aequo’s in alfabetische volgorde, meer moet je daar niet achter zoeken.

In elk geval proficiat aan alle deelnemers, en op naar vraag 9 en 10!

Je kan de tussenstand overigens HIER (http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2009/antwoorden_2009.xls) nog eens op je gemak bekijken.

En laat de straffe verhalen en nabeschouwingen nu maar komen :)

TvD
19-04-2009, 14:21
De all-time winnars dan. Hier gaat de jury zijn joker inzetten. Net zoals dat tegenwoordig blijkbaar in de F1 de mode is, is ook dit resultaat dus onder voorbehoud of “under investigation”. Wij telden net als de meerderheid 18 all-time winnaars, en dus geen 17 of 16 zoals sommige quizzers antwoorden. Echter, gezien de vraag die TvD stelde in verband met deze vraag verwachten we wel dat hij over informatie beschikt waarover de jury niet beschikt. Indien deze informatie aantoont dat 1 of 2 van de all-time winnaars geen meter gereden heeft in de race (bv omwille van een vroege opgave) zal het scorebord aangepast worden. Dit betekent geenszins dat iedereen die “18” antwoordde zijn punten verliest, gezien het feit dat ook de jury dit antwoord voor ogen had. Maar desgevallend kunnen er punten toegekend worden aan een antwoord dat van de type-oplossing afwijkt voor zover de jury de ontbrekende informatie kan inkijken. We vragen niet dat hier bronnen prijsgegeven worden, dus een email naar guy.golsteyn@telenet.be liefst zodat we alles in sereniteit kunnen bekijken.


Een email is niet nodig, de fout ligt bij mij... mijn vergelijkingsmethode was niet fool-proof (me being the fool). Op de een of andere manier is Rodriguez daardoor niet meegeteld en heb ik Herrmann steeds gelezen als Hermann (let op: slechts 1 "r"), waardoor deze steeds niet gevonden werd. Het ergste is nog wel dat ik dat 2 keer fout heb gedaan (bij mijn hertelling gisteren weer) :(. Volgende keer maar een programma schrijven die de vergelijking doet ipv mijn eigen brein te gebruiken ;)

Raceboy
19-04-2009, 14:34
Ik heb hetzelfde voor als tim. Jassaud niet meegetelt en blijkbaa rook hermann als hermann opgezocht.

Guido
19-04-2009, 14:50
Ik heb mijn vragen vergeten in te sturen :frusty: , compleet verblind als ik was door de schoonheid van Kelly Monaco. Heb me weken, wat zeg ik, maanden suf gezocht naar de naam van deze dame. Blij dat dit ook weer opgelost is.

Merci meneer de Quizmaster!

:D :D :+

Juha
19-04-2009, 15:02
Nog altijd 100%, mooi. :) Mijn lijst met winnaars stond in dezelfde volgorde als die van Sennake dus ik vermoed dat we dezelfde werkwijze hebben toegepast. :D

Juha
19-04-2009, 15:03
Ik heb mijn vragen vergeten in te sturen :frusty:
Met vragen insturen geraak je niet ver, oplossingen daarentegen... :+

TvD
19-04-2009, 15:09
http://www.depaddock.eu/sennake/quiz_2009/10_tip.jpg

Oplossing : we zien hier de frontcover van de Playboy van juni 1966, de maand waarin de gezochte 24 uur van Le Mans gereden werd…


Nu was me de datum niet eens opgevallen, maar wel de zinssnede "the girls of Texas" wat ook als hint voor vraag 3 had kunnen fungeren. Caroll Shelby is namelijk een geboren Texaan ;)

Guido
19-04-2009, 22:51
Met vragen insturen geraak je niet ver, oplossingen daarentegen... :+

Ge ziet, ik ben er nog altijd niet goed van... :D :D

HHugo
20-04-2009, 20:36
Dit was een enorme ontgoocheling voor Ken Miles die in datzelfde jaar al de 24 uur van Daytona en de 12 uur van Sebring gewonnen had, en die vurig gehoopt had om de triple te winnen. Mogelijk daarom heeft HHugo zijn naam opgegeven als drijvende kracht.

Ja zoiets, Ken Miles had de overwinningen op zijn naam geschreven en als coureur meegeholpen om de wagen op punt te krijgen, vandaar.

Nu ja, met een beetje meer opzoekwerk had ik dit wel kunnen vermijden. Weer zo'n typisch geval van de vragen oplossen als ik eens een halfuurtje tijd heb, en dan denken: dat controleer ik straks dan nog wel eens.
Totdat de GP bijna start en ik merk dat ik nog geen antwoorden binnengestuurd heb natuurlijk... ;)

Pat
21-04-2009, 21:58
Geen getel van sterretjes, of kleurtjes van dezelfde sterretjes ... tegen dat ik alle piloten op een rijtje had gezet, zocht ik naar Nieuw-Zeelanders ...

What a mistakeh to makeh ! :rolleyes: