PDA

View Full Version : Nieuwe regels 2010


Tjello
30-04-2009, 15:41
Ik lees net op autosport.com dat er verschillende nieuwe regels in aantocht zijn voor 2010.

Geen bandenwarmers meer, een gelimiteerd budget en geen tankstops meer in de race.

Tot nu toe zijn de races dit jaar spannend, maar het is de top van de autosport
en dat hoort toch geen cup-formule te zijn. Of zie ik dit te ouderwets ;)

Wat vinden mijn mede autosport-fanaten hiervan ?

Guido
30-04-2009, 15:57
Geen bandenwarmers meer,

Zonder echt een kenner te zijn, vind ik dat er hier een "safety issue" kan zijn, dus liever niet.


een gelimiteerd budget

Is een mooie zaak. Zo kunnen ook andere partijen weer interesse krijgen in de F1 en kan het startveld aandikken. Nu zijn er wellicht ook veel meer gegadigden, maar krijgen we ze om budgettaire redenen niet meer te zien. Het zal de poort naar privateers weer groter open zetten en sommige zelfs van de ondergang redden (Williams bijv.)


en geen tankstops meer in de race.

Buiten het volledig elimineren van het veiligheidsaspect dat toch altijd meespeelt bij dit soort acties, wordt hierdoor ook de strategie (bezine verbruik) nog belangrijker. Dus, volledig voor.

Superdiesel
30-04-2009, 22:02
Geen tankstops : Ik ben nooit echt voorstander geweest van tanken en vond het altijd al gevaarlijk. Dus als ze het afschaffen heb ik er geen probleem mee. Op voorwaarde dat ze de races niet inkorten.
En dat we kwalificaties gaan zien die ze met zo goed als lege tanks gaan afwerken.

Geen bandenwarmers : Bwa, je ziet ze in geen enkele andere autosport. Enkel in F1. De piloten moeten de eerste ronde met nieuwe banden maar een beetje voorzichter zijn.

Een budget cap : Ik heb gemengde gevoelens. Enerzijds ben ik niet tegen kostenbesparende maatregelen, anderzijds ben ik niet echt te vinden voor een kamioenschap met 2 reglementen. Want dat is wat het budget cap voorstel inhoud. Meer technische vrijheden voor de budget cap teams. oa geen rev limit, geen beperking op windtunneltesten of op de windtunnelschaal en onbeperkt testen.

Mark
30-04-2009, 23:23
Een budget cap : Ik heb gemengde gevoelens. Enerzijds ben ik niet tegen kostenbesparende maatregelen, anderzijds ben ik niet echt te vinden voor een kamioenschap met 2 reglementen. Want dat is wat het budget cap voorstel inhoud. Meer technische vrijheden voor de budget cap teams. oa geen rev limit, geen beperking op windtunneltesten of op de windtunnelschaal en onbeperkt testen.


Gematigd positief, huidige situatie is een doodlopende straat. Je krijgt wel weer twee kampioenen zoals vroeger met de turbomotoren en de normale motoren zoals in de jaren tachtig.

Die 44 miljoen Euro gaat wel stukken hoger uitvallen, dit komt er nog bij:

Marketing & Hospitalty
Salaris coureurs
Junior programma's
Straffen van de FIA
Kosten voor de (Cosworth)motor (alleen in 2010)
Overige uitgaven die de snelheid/performance van het team niet positief beinvloeden


Het lijkt me wel een stap in de goede richting voor het voortbestaan van de F1. Zelfs zonder fabrikanten kan de klasse op deze manier verder.

marcel
01-05-2009, 00:17
Zonder echt een kenner te zijn, vind ik dat er hier een "safety issue" kan zijn, dus liever niet.



zoals Superdiesel al zei: je ziet ze nergens anders, en in F1 heb je de beste piloten. dus ze zullen er wel mee om kunnen zeker? ik denk ook niet dat het zo veel verschil gaat maken, als je nu zelfs al tijdens de kwalificaties ziet dat ze al rijdend hun banden nog extra gaan opwarmen.

marcel
08-05-2009, 00:33
bij BMW hebben ze nu ook een Audi/Acura-achtige vleugel-constructie, met wat extra...

foto (F1-live.com) (http://premium.f1-live.com/f1/photos-hires/2009/gpbarcelona/diapo_627.jpg)

ik ben eens benieuwd wat de reacties hierop gaan zijn...

Mark
11-05-2009, 19:05
Het lijkt me wel een stap in de goede richting voor het voortbestaan van de F1. Zelfs zonder fabrikanten kan de klasse op deze manier verder.

Ach, wellicht zonder fabrikanten in 2010? ;) De storm zal wel weer luwen en uiteindelijk zijn we weer allemaal vriendjes :)

Red Bull's two Formula 1 teams will not be entered in next year's world championship, their owner Dietrich Mateschitz has confirmed, unless changes are made to budget cap rules introduced by the FIA.

With AUTOSPORT having revealed at the weekend that Toyota will not lodge its entry unless plans for a two-tier F1 are dropped, Red Bull Racing and Scuderia Toro Rosso are also set to join a boycott led by manufacturer teams.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/75248

Integra
12-05-2009, 13:57
Geen tankstops : Ik ben nooit echt voorstander geweest van tanken en vond het altijd al gevaarlijk. Dus als ze het afschaffen heb ik er geen probleem mee. Op voorwaarde dat ze de races niet inkorten.

Veiligheidsaspect vind ik een waardeloos argument. Men heeft destijds de brandstoftanken verkleind omwille van veiligheidsredenen. Vroeger reden ze bvb al snel met meer dan 100 l aan boord. Als er dan iets in brand vliegt ... de gevolgen hebben we gezien.

In geen andere sporttakken bandenwarmers zien? Waar hebben jullie de laatste jaren gezeten, zeg ? Als de reglementen het toestaan, doen ze het.
En daarbij, als ze geen bandenwarmers mogen gebruiken, dan leggen ze gewoon de volledige wielen in een tentje verwarmd door hittekanonnen. Problem solved.

Nicki_Mks
12-05-2009, 18:30
Headline op CNN.com: <a href="http://edition.cnn.com/2009/SPORT/05/12/motor.ferrari/index.html">Ferrari to boycott 2010 F1 world champs</a>

Heet dat in mooie bewoording niet "chantage"? Ik heb er in elk geval maar één ding op te zeggen: :bye:

Mark
12-05-2009, 19:10
Headline op CNN.com: <a href="http://edition.cnn.com/2009/SPORT/05/12/motor.ferrari/index.html">Ferrari to boycott 2010 F1 world champs</a>

Heet dat in mooie bewoording niet "chantage"? Ik heb er in elk geval maar één ding op te zeggen: :bye:

Je hoopt er wel op, alleen in praktijk zal Ferrari de tent nooit verlaten. Als ze uit de F1 stappen kunnen ze meteen de prijzen aanpassen van hun straatwagens. Hoeveel % van de verkoopprijs zou het stukje "F1-beleving" zijn?

Een vertrek van Ferrari zou de FIA eindelijk de kans geven om de stempel van Ferrari Internal Affairs weg te poetsen.

Voorspelling: een paar weken een hoop geluid in de pers en in maart 2010 staat Ferrari weer op de grid van de eerste race.

smiley
12-05-2009, 19:11
Ik snap niet waar men naar toe wilt bij met de formule1.

Eerst de veranderingen voor dit jaar, nu ook nog geen bandenwarmers, geen tankbeurten, medaille systemen(?), 2 regelementen (dus ook 2 kampioenen?) :crazy:

Als ze toch willen dat het weiniger kost en dat ze ongeveer allemaal een even snelle wagen hebben kunnen ze misschien overwegen om met getunede gp2 wagens te gaan rijden :rolleyes:

Achja, mensen wat zijn opgegroeid met de formule 1 van de jaren 80-90 zullen het ook formule 1 van nu ook maar zwak vinden tegenover toen, wat gaat dat geven voor de formule 1 wat nog moet gaan komen.

Sennake
12-05-2009, 20:09
Achja, mensen wat zijn opgegroeid met de formule 1 van de jaren 80-90 zullen het ook formule 1 van nu ook maar zwak vinden tegenover toen, wat gaat dat geven voor de formule 1 wat nog moet gaan komen.

...Om nog maar te zwijgen van diegenen die de F1 al sinds de jaren '70 volgen...

smiley
12-05-2009, 20:14
...Om nog maar te zwijgen van diegenen die de F1 al sinds de jaren '70 volgen...Dat geloof ik, als ik filmpjes van die races van toen zie... :drewl:

Sennake
12-05-2009, 20:16
Je krijgt wel weer twee kampioenen zoals vroeger met de turbomotoren en de normale motoren zoals in de jaren tachtig.

Dat was ook maar een schaduwkampioenschap eh. Niemand die nu nog weet wie er "atmosferische kampioen" was in de turbo-periode hoor.

Bovendien denk ik dat het, eens duidelijk is op welke basis (wel of niet meedoen aan de budget-cap) de beste resultaten haalt, de teams die het verkeerde kamp gekozen hebben snel op hun stappen zullen terugkeren zodat er uiteindelijk ondanks 2 reglementen aan 1 van die 2 voldaan zal worden: nl dat wat de beste resultaten oplevert... Zeker als het zou blijken dat je mét budget-cap en een aantal voorrechten in het reglement sneller bent dat met een ongelimiteerd budget. In het andere geval zal het uiteraard wat moeilijker liggen om ineens het budget te verhogen, dat besef ik wel.

Guido
12-05-2009, 21:38
Wie zijn de klagers?

Red Bull: Stond al onbegrijpelijk te roepen in het begin van het seizoen ivm reglementsinterpretaties, maar strijden vooraan mee. Torro Rosso staat al sedert vorig jaar te koop, maar niemand wil het. Mijn belsuit: ze zoeken gewoon een reden om de F1 te verlaten en gaan het op reglementen en andere zaken stoten. Die 4 wagens zijn we sowieso kwijt.

Toyota: Who the fuck are they? :) Storten al jaaaren miljarden in een, voor hun, bodemloze F1 put. Toyota heeft afgelopen boekjaar voor het eerst in hun geschiedenis verlies geleden en de bazen in Japan worden niet, neen, ze zijn het gewoon, bloed nerveus. Mijn besluit: zie Red Bull, willen eruit maar wellicht om andere beweegredenen.

Ferrari: Het gapende Schumacher gat is zo mogelijk nog dieper dan we ooit hadden durven denken. De chaos is intern wellicht niet meer te overzien met daarbovenop de wetenschap dat de markt van luxe sportwagens nog erg donkere tijden in het verschiet heeft. Dus waar moet al het geld vandaan gaan komen om dat gapende gat weer te dichten. Mijn besluit: als zij een reden kunnen vinden om ermee te kappen, gaan ze die stok zeker niet laten liggen.

Dus... 3 teams die elk zo hun redenen hebben om eruit te stappen, maar, om joske weet welk reden, niet de moed hebben om te zeggen: "'t is te duur, we moeten in de eerste plaats aan het voortbestaan van ons bedrijf denken, dus kappen we ermee."

Een ander team heeft dat in een zeer recente geschiedenis wel gedaan, en misschien zullen zij het aan het eind van de rit nog het hardst glimlachen. Hun legacy die er momenteel bovenuit steekt en de kosten redelijk teruggeschroeft zonder zich belachelijk te maken in dit soort van "politieke" schermutselingen.

:)

Ottooke
13-05-2009, 14:25
Ik zie Vettel en Red Bull nog wel een paar races winnen dit seizoen. Als dat ook effectief zo is, dan zie ik RBR nog niet direct stoppen. STR lijkt me een foute investering te zijn geweest en zij vertrekken misschien wel.

Toyota lijkt een beetje op Honda. Lang geen resultaten boeken en dan maar willen stoppen. Als Toyota dit jaar en volgende jaar durft investeren dan kunnen ze misschien, net zoals Brawn GP, vooraan meedoen.

Ferrari is inderdaad een ramp aan het worden. Italianen aan de top en wanorde troef. Er zit wel een hoop geld in de FIAT groep dus ik denk niet dat ze zich daar echt zorgen over moeten maken. Ze hebben nog al een slechte periode gehad en ze komen er wel weer uit. Als ze effectief stoppen met Ferrari F1 dan zouden de verkoopscijfers van Ferrari's wel eens spectaculair kunnen zakken. Dat zal FIAT niet zo graag zien.

Jammer dat de budgetlimiet geen echte limiet is. Als je de limiet handhaaft, dan mag je enorm veel gaan testen. Dat kost toch ook bakken vol geld? En uiteraard ga je dan betere resultaten halen dan een team dat nauwelijks mag testen.
Ik heb een dubbel gevoel bij dit dubbel kampioenschap. Aan de ene kant moeten er kosten bespaard worden, maar dan vind ik wel dat dit voor iedereen gelijk moet zijn. Zij die niet willen meedoen aan het nieuwe kampioenschap zijn altijd vrij om te vertrekken.

FIRE
13-05-2009, 18:08
Als ze effectief stoppen met Ferrari F1 dan zouden de verkoopscijfers van Ferrari's wel eens spectaculair kunnen zakken. Dat zal FIAT niet zo graag zien.
Ik denk dat dat wel meevalt. Porsche bewijst al jaren dat je geen F1 nodig hebt om succesvol te zijn.

Guido
13-05-2009, 22:06
Ik denk dat dat wel meevalt. Porsche bewijst al jaren dat je geen F1 nodig hebt om succesvol te zijn.

En kan je in één adem ook niet gelijk Aston Martin en Lamborghini in het groepje van Porsche meetellen. Ferrari is zowat het enige supersportwagenmerk dat zoveel geld uitgeeft aan autosport onder het mom van marketing.

@ Ottooke,
Als ge nog één keert durft beweren dat Toyota een beetje op Honda lijkt, is het "laaienden ambras"... ;) :D Nog in de verste verte niet mijn gedacht!

Integra
13-05-2009, 23:12
@ Ottooke,
Als ge nog één keert durft beweren dat Toyota een beetje op Honda lijkt, is het "laaienden ambras"... ;) :D Nog in de verste verte niet mijn gedacht!
Ze beginnen er toch wel lichtelijk op te lijken qua stijl. :p (uitgezonder moto's)

gwyllion
14-05-2009, 09:21
Wie zijn de klagers?

Red Bull: Stond al onbegrijpelijk te roepen in het begin van het seizoen ivm reglementsinterpretaties, maar strijden vooraan mee. Torro Rosso staat al sedert vorig jaar te koop, maar niemand wil het. Mijn belsuit: ze zoeken gewoon een reden om de F1 te verlaten en gaan het op reglementen en andere zaken stoten. Die 4 wagens zijn we sowieso kwijt.

Toyota: Who the fuck are they? :) Storten al jaaaren miljarden in een, voor hun, bodemloze F1 put. Toyota heeft afgelopen boekjaar voor het eerst in hun geschiedenis verlies geleden en de bazen in Japan worden niet, neen, ze zijn het gewoon, bloed nerveus. Mijn besluit: zie Red Bull, willen eruit maar wellicht om andere beweegredenen.

Ferrari: Het gapende Schumacher gat is zo mogelijk nog dieper dan we ooit hadden durven denken. De chaos is intern wellicht niet meer te overzien met daarbovenop de wetenschap dat de markt van luxe sportwagens nog erg donkere tijden in het verschiet heeft. Dus waar moet al het geld vandaan gaan komen om dat gapende gat weer te dichten. Mijn besluit: als zij een reden kunnen vinden om ermee te kappen, gaan ze die stok zeker niet laten liggen.

Dus... 3 teams die elk zo hun redenen hebben om eruit te stappen, maar, om joske weet welk reden, niet de moed hebben om te zeggen: "'t is te duur, we moeten in de eerste plaats aan het voortbestaan van ons bedrijf denken, dus kappen we ermee."

Een ander team heeft dat in een zeer recente geschiedenis wel gedaan, en misschien zullen zij het aan het eind van de rit nog het hardst glimlachen. Hun legacy die er momenteel bovenuit steekt en de kosten redelijk teruggeschroeft zonder zich belachelijk te maken in dit soort van "politieke" schermutselingen.

:)Voeg Renault ook maar aan dat lijstje. Al dat geroep over opstappen is gewoon een middel om druk op FIA uit te oefenen.

gwyllion
14-05-2009, 13:36
Een voorspelling. De volgende constructeur die zijn beklag zal doen, is BMW. Dan hebben alle big spenders zich laten horen. McLaren zal zich wel gedeisd houden om niet opnieuw in conflict te treden met FIA.

Ottooke
14-05-2009, 16:31
En kan je in één adem ook niet gelijk Aston Martin en Lamborghini in het groepje van Porsche meetellen. Ferrari is zowat het enige supersportwagenmerk dat zoveel geld uitgeeft aan autosport onder het mom van marketing.

@ Ottooke,
Als ge nog één keert durft beweren dat Toyota een beetje op Honda lijkt, is het "laaienden ambras"... ;) :D Nog in de verste verte niet mijn gedacht!

Een vergelijking maken tussen Ferrari, Porsche, Aston Martin en Lamborghini hoort eigenlijk niet bij deze thread, maar hier gaan we:
Porsche heeft de laagste prijzen voor hun auto's van deze merken en heeft een hele reeks modellen (van Boxster tot Cayenne). Aston Martin is iets duurder en heeft minder modellen. Ferrari en Lamborghini zijn een pak duurder en hebben ook een beperkt gamma.
Verkoopscijfers tonen dat Porsche veruit de meeste wagens verkoopt (lage prijs en veel modellen). Aston Martin en Ferrari volgen op ruime afstand. Lamborghini heeft de laagste verkoopscijfers.

Mijn conclusie over het effect van Ferrari F1 op de verkoopscijfers van Ferrari: Bij een rechtstreekse vergelijking met andere merken is enkel een vergelijking met Lamborghini mogelijk (prijs en productgamma zijn ongeveer gelijk). De verkoopsaantallen van Ferrari zijn een veelvoud van Lamborghini. Akkoord, het cliënteel verschilt. Maar dat kan het grote verschil in verkoopsaantallen niet geheel gaan verklaren. Hun F1 marketing werkt dus wel.

En Guido: Honda en Toyota komen beiden uit Japan en hebben beiden hybride auto's :p

Guido
14-05-2009, 16:54
Mijn conclusie over het effect van Ferrari F1 op de verkoopscijfers van Ferrari: ... enz

Daar had ik het eigenlijk niet over. Ik bedoel het net andersom. Wat is het effect van de F1 budgetten op het voortbestaan van Ferrari. Dat is de vraag die ze zichzelf moeten (en waar ze wellicht ook mee bezig zijn) stellen.

Niet hoeveel auto's zullen we verkopen als een gevolg van onze F1 aanwezigheid. Wel, hoeveel auto's moeten we verkopen om de F1 rekeningen te kunnen betalen. En als de verkoop onder druk komt als gevolg van de crisis (dan mag je nog 10x wereldkampioen worden, als je je wagens niet versleten krijgt, sta je nergens), dan zal de berekening - en een mogelijk verblijf in de F1 - snel gemaakt zijn.

De andere merken hebben daar minder last van, gezien ze niet zo'n budgetten spenderen.

En dat brengt me weer bij de regels voor 2010. Ik snap niet dat er teams zijn die zich druk maken over een gelimiteerd budget. Wat die eigenlijk zeggen, is dat ze niet de juiste slimmerikken in huis hebben om met beperkte middelen een winner te bouwen. Neen, ze willen ongebrijdeld geld spenderen aan een bataljon middelmatige lui die dan moeten proberen om de auto beter te maken...

Guido
15-05-2009, 16:06
Lola confirms 2010 team entry!

http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090515093715.shtml

Kunnen we al volop gaan dromen van een F1 in Gulf kleuren...? Is meteen ook de reden waarom de Lola in Spa al klonk als een F1...? :D :D

Alle gekheid terzijde, dit is wel interessant nieuws. :)

marcel
15-05-2009, 18:01
we kunnen misschien "dromen" van Lola dat zich terug trekt uit LMS :(

Jan
16-05-2009, 15:50
Kunnen we al volop gaan dromen van een F1 in Gulf kleuren...? Is meteen ook de reden waarom de Lola in Spa al klonk als een F1...?

we kunnen misschien "dromen" van Lola dat zich terug trekt uit LMS :(

....en van Ferrari, Renault, Toyota....die richting (A)LMS uitgaan :drewl:

Raceboy
16-05-2009, 21:57
....en van Ferrari, Renault, Toyota....die richting (A)LMS uitgaan :drewl:

Di Montezemelo zwaait trouwens de startvlag tijdens de 24 uren van Le Mans. De roddels vliegen het internet al rond ;)

FIRE
18-05-2009, 17:26
In het huidige reglement moeten teams 3 (?) evenementen met een motor doen, nadien mag men de motor wisselen. Wisselt men de motor eerder dan verliest men 10 (?) plaatsen op de startgrid. Tot zo ver logisch en duidelijk (Is naar mijn mening een goede maatregel om kosten te beperken).

Wat ik nu begrijp is dat motoren buiten de 2010 budget cap vallen. Nog niets hand zou je zeggen echter nu hoorde ik in het programma Midweek Motorsport (Radio Le Mans) dat de "3 evenementen" regel vervalt, dus teams mogen weer onbeperkt motoren per seizoen gebruiken. Het kan niet anders of kosten zullen weer enorm stijgen. Dit is toch waanzin? Aan de ene kant teams dwingen om flink minder geld uit geven en aan de andere kant de vrije hand geven. Klopt dit of heb ik het verkeerd begrepen (moet toegeven dat ik F1 niet echt meer volg).

Raceboy
18-05-2009, 17:29
Dit jaa rmogen er max 8 motoren gebruikt worden tijdens de races. Wanneer je wisselt mag je vrij kiezen hoor.

28.4 a) Each driver may use no more than eight engines during a Championship season. Should a driver use
more than eight engines he will drop ten places on the starting grid at the first Event during which
each additional engine is used.
An engine will be deemed to have been used once the car’s timing transponder has shown that it has
left the pit lane.

FIRE
18-05-2009, 17:33
Dit jaa rmogen er max 8 motoren gebruikt worden tijdens de races. Wanneer je wisselt mag je vrij kiezen hoor.
Nou goed 8 per seizoen is natuurlijk nog weinig. Volgens mij gebruikte men er vroeger regelmatig 2 per weekend.


Wat is overigens de status van de klantenchassis'? Of is dat traject volledig afgeschreven?

Mark
18-05-2009, 22:05
Nou goed 8 per seizoen is natuurlijk nog weinig. Volgens mij gebruikte men er vroeger regelmatig 2 per weekend.


Wat is overigens de status van de klantenchassis'? Of is dat traject volledig afgeschreven?

Vroeger? Dat waren minimaal 2 verschillende motoren qua specificaties. Eentje specifiek voor de kwalificatie en de ander voor trainingen/kwalificaties :)

Het lijkt me op dit moment nog een hiaat in de regelgeving voor 2010. Zo stommen zullen ze toch niet zijn bij de FIA?

Klantenchassis? Volgens de laatste info moet iedereen zijn eigen chassis bakken en braden.

Dries DS
20-05-2009, 15:00
De klacht van Ferrari tegen de FIA werd vandaag door een rechtbank in Parijs weggewuifd...

buchinski
21-05-2009, 12:18
De klacht van Ferrari tegen de FIA werd vandaag door een rechtbank in Parijs weggewuifd...

Ook zeer begrijpelijke redenering.

De FIA voert aan dat Ferrari in de World Council of Motorsport zetelt en ingeval van ongenoegen omtrent reglementswijzigingen dan maar eerder en vooraf een gefundeerd tegenvoorstel had moeten doen.

We zijn dus ondertussen beland in een patstelling. Ik zie niet in hoe één van beide partijen nu nog kan terugkeren op zijn stappen zonder gezichtsverlies te lijden. Ferrari zal moeten kappen einde seizoen als zij recht in hun schoenen willen staan. De FIA kan niet toegeven zonder dat de F1 dan eigenlijk een "Formula Ferrari" wordt.

Anyway, er zijn vroeger nog seizoenen geweest met nauwelijks deelnames van Ferrari. Er zijn vroeger honderden races gereden zonder inmenging van grote constructeurs. Sommigen van die races waren de beste en de spannendste die er ooit zijn gereden.

Iedereen mag van mij zijn rekening maken en zijn conclusies er uit trekken. Die wil gaan moet maar gaan en wie blijft meespelen zal dat moeten doen volgens de regels die worden opgesteld voor dat kampioenschap. Het leven kan soms echt wel simpel zijn hoor!

Raceboy
21-05-2009, 18:28
. De FIA kan niet toegeven zonder dat de F1 dan eigenlijk een "Formula Ferrari" wordt.

Dat was het al, ferrari had een vetorecht op de technische reglementen.

smiley
22-05-2009, 16:45
Nu gaat Ecclestone Ferrari weer voor de rechter slepen :rolleyes:
Ecclestone liet aan The Times weten dat Ferrari contractueel gezien verplicht is om zeker nog tot en met 2012 aan de Formule 1 mee te doen. De Brit is van plan om de renstal uit Maranello aan dat contract te houden. "We hebben met alle teams een contract en we gaan ervan uit dat alle teams zich daaraan houden, ook Ferrari", zei Ecclestone tegen de Britse krant. "Ferrari zegt dat ze mogelijk zal opstappen en wij zeggen dat zij zich aan de gemaakte afspraken moeten houden."
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/05/22/ecclestone-dreigt-ferrari-met-rechtszaak/

En waarom enkel Ferrari voor de rechter slepen, als ook Renault, Red Bull en Toyota zich niet willen inschrijven voor 2010.

Mark
22-05-2009, 17:09
En waarom enkel Ferrari voor de rechter slepen, als ook Renault, Red Bull en Toyota zich niet willen inschrijven voor 2010.

Omdat Ferrari wellicht iets van een "exclusief" concorde agreement heeft Ecclestone?

Raceboy
22-05-2009, 20:50
contract is contract.

Luuk S
28-05-2009, 16:29
Mercedes komt met nieuw voorstel:

Haug's plan - the “Mercedes initiative” - allows the teams to spend no more than £100 million next season, in return for which they will offer help to new teams, in terms of cheap components and shared expertise. In addition, the teams will commit to Formula One until the end of 2012 and will agree to operate under a £40 million cap from 2011.

Mosley lijkt dit een goed plan te vinden...

http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/formula_1/article6375005.ece

FIRE
28-05-2009, 19:01
Dat ze nu pas op dit idee komen...:rolleyes:

Het budget in stappen verlagen lijkt me sowieso logisch.

Mark
29-05-2009, 22:42
Op het moment van tikken en openen reply-scherm is het 29 mei 22.24 uur. Volgens mij is(was) 29 mei een belangrijke dag in het bestaan van de F1. Geen nieuws op autosport.nl/autosport.be/pitstoptv.be/racexpress.nl over deze unieke dag! Tevens geen reacties op dit forum m.b.t. deze dag! Hallo, leeft de autosport nog wel in de Benelux?

Ga me niet vertellen dat alleen de telegraaf.nl hier melding van maakt: http://www.telegraaf.nl/telesport/autosport/4041166/__ALLE_F1-TEAMS_AKKOORD_MET_FIA__.html?p=19,2 op 29-05 om 15.24 uur. Een uurtje of twee nadat autosport.com begon met zijn berichtgeving over dit nieuws.

Alle kindertjes hebben braaf een krabbeltje gezet onder de inschrijving voor 2010! Wel met her en der met een mits en een strategie om tijd te winnen maar in de basis trekken ze hun keutel in op slinkse wijze. Hulde aan Sir Frank Williams om het spel gewoon eerlijk te spelen!

Zelfs blaatschaap Ferrari zet een krabbel! Geeft aan hoe hard Luca het spelletje wilde spelen..............not!

Nieuwe teams die gaan vechten voor 3 plekjes? USF1, Lola, Prodrive, Campos en twijfels rondom Epsilon....

Of komen er meer plekken vrij? In diverse interviews van Mad Max proef ik heel duidelijk dat hij ( of zij, de FIA) rekening houden met het vetrek van 1 of 2 grote namen die de huidige en toekomstige regels als excuus gaan gebruiken om te vluchten uit de F1. (lees: Toyota)

Zoals altijd, de soep was redelijk lauw toen men begon aan de maaltijd ;)

Mark
29-05-2009, 23:07
Nog een nieuw team in aantocht, namelijk Litespeed! Nieuws is eigenlijk al redelijk oud maar nog nergens gelezen op de NL-websites. Bron van het nieuws is eigenlijk redelijk oud. Een A4-advertentie in de Autosport van 21 mei j.l. Er zijn op het eerste zicht 19 soorten vacatures in het hogere segment! Wie is gulle gever achter dit project?

Kennen we Litespeed? Voor de F3-puristen onder de ons: http://www.litespeedf3.com/ Weten jullie er meer van? Ja, ikzelf kende de naam Litespeed maar ook niet meer dan dat..........echte resultaten hebben ze geloof ik nog niet geboekt.

Is dit weer zo'n groep mensen die gezamelijk een droom hebben en geloven in sprookjes?

Guido
30-05-2009, 01:17
Is dit weer zo'n groep mensen die gezamelijk een droom hebben en geloven in sprookjes?

En wat is daar mis mee? Brawn laat anders dit jaar zien dat geloven in sprookjes niet per sé onredelijk hoeft te zijn. Brawn een ander geval? Akkoord, maar het gaat om het principe van geloven in sprookjes. Vraag maar eens na bij Button.

Mark
30-05-2009, 15:54
En wat is daar mis mee?

Zeg ik dat dan? Stel alleen een vraag over dromen en sprookjes.

De volgende teams zijn in de running voor minimaal 3 plekjes, gevoelsmatig zeg ik dat er wel eens 4 nieuwe teams bij kunnen komen. De lijst zoals in de autosport van 28-05:


Campos Meta F1
Formtech
Lola
Team US F1
Epislon Euskadi
iSport
Prodrive
Litespeed
RML

Guido
30-05-2009, 16:47
Zeg ik dat dan? Stel alleen een vraag over dromen en sprookjes.



Als je jezelf afvraagt of dit weer zo'n groep mensen is, klinkt dat niet bijster positief. Dus, ivroeg ik me af wat daar dan mis mee zou zijn. Je had ook gewoon "niets" kunnen zeggen. :)

Dus als er volgens jou gevoel 4 teams kunnen bijkomen, mogen er naar mijn gevoel best ook enkele ontevredenen (lees Ferrari en consoorten) vertrekken.

Jan
30-05-2009, 22:30
In de veronderstelling dat zowel Prodrive als Lola een serieuze kans maken om toegelaten te worden tot het clubje, vraag ik me toch wel af wat de weerslag zal zijn op het LMP programma van deze teams. Ik zie niet zo best in hoe Prodrive in beide kompetities tegelijkertijd succesvol zal kunnen zijn (centen, manpower.......).

FIRE
30-05-2009, 23:12
In de veronderstelling dat zowel Prodrive als Lola een serieuze kans maken om toegelaten te worden tot het clubje, vraag ik me toch wel af wat de weerslag zal zijn op het LMP programma van deze teams. Ik zie niet zo best in hoe Prodrive in beide kompetities tegelijkertijd succesvol zal kunnen zijn (centen, manpower.......).
Ik verwacht dat Lola via een fabrieksteam deelneemt aan F1 en actief blijft in LMP1 en LMP2 via klantenteams. De verkoop van prototypes is natuurlijk al jaren een belangrijke inkomstenbron voor Lola.

Voor Aston Martin denk ik hetzelfde, dus F1 via een fabrieksteam en GT racen via klantenteams. Het LMP1 project zal men (helaas!!!! :() denk ik wel beeindigen vanwege de redenen die je al aangeeft. Ik hoop wel dat Aston Martin actief blijft in Le Mans, of tenminste de GT2 verder ontwikkeld tot een competatieve wagen die de strijd met Porsche en Ferrari aan kan. Overigens blijft ik van mening dat een sportwagenmerk als Aston Martin F1 niet nodig heeft om succesvol te zijn.

camso belgium
30-05-2009, 23:35
Quote: Campos Meta F1
Formtech
Lola
Team US F1
Epislon Euskadi
iSport
Prodrive
Litespeed
RML

Als deze teams, uitgezonderd misschien Lola en Prodrive, nu ook al F1 gaan rijden, dan lijkt mij het niveau van deze F1 toch wel zeer laag gezakt.
Stel maar voor: door een samenloop van omstandigheden klopt het team Epsilon Euskadi Ferrari of Toyota ... ten minste als ze er nog bij zijn.
Mr Team Manager: "YOU ARE FIRED"
Ik heb altijd geleerd dat 40 miljoen Euro ZEER veel geld is, maar voor al deze teams lijkt het een fluitje van een cent.
Wil ik toch eerst wel eens zien.

FIRE
31-05-2009, 11:36
Ferrari en Toyota worden nu toch ook verslagen door teams als Red Bull en Brawn? Die hebben ook geen grote historie vergeleken met Ferrari, McLaren en Williams. Ik zie het verschil niet met teams als Epsilon en iSport. Private teams als Williams en McLaren zijn ook ooit begonnen als onbekende nietszeggende teams.

camso belgium
31-05-2009, 13:50
Quote: "Private teams als Williams en McLaren zijn ook ooit begonnen als onbekende nietszeggende teams. "

Ja, maar toen Mc Laren en Williams begonnen (is van mijn generatie, dus reeds zeer lang geleden) waren ongeveer alle teams veredelde amateurs; zelfs bij Ferrari werden de carburateurs door een specialist nog op het gehoor afgesteld.

--------------------------------------------------------------------------------

FIRE
31-05-2009, 13:55
Maar dus dat betekend dat er nooit meer, tenzij het autofabrikanten betreft, nieuwe teams bij kunnen komen. Voor de gemiddelde kijker zijn Lola, RML en Prodrive ook nobodies.

camso belgium
31-05-2009, 16:05
Als ik het goed voor heb bestaat Brown GP uit mensen, welke verleden jaar reeds in de F1 waren en dus weten waarover het gaat.
Red Bull heeft bij zijn aanvang (en ook later) enorme sommen geïnvesteerd en enkele slimme koppen weggekocht bij bestaande teams.
Lola weet ook wel hoe een chassis bouwen.
Maar al de rest ??? We spreken hier toch van het topniveau op autosportvlak.
A1GP OK maar F1? Ik geloof er niet in, maar ik ben de paus niet.

Guido
31-05-2009, 16:35
Als deze teams, uitgezonderd misschien Lola en Prodrive, nu ook al F1 gaan rijden, dan lijkt mij het niveau van deze F1 toch wel zeer laag gezakt.
Stel maar voor: door een samenloop van omstandigheden klopt het team Epsilon Euskadi Ferrari of Toyota ... ten minste als ze er nog bij zijn.
Mr Team Manager: "YOU ARE FIRED"


Dàt is nu juist het goeie eraan. Stel dat door deze "injectie van nieuwe teams", de "gevestigde" waardes het een pak lastiger krijgen... wat maakt dat nu uit. We hebben jaren lopen zeuren "het is altijd dezelfde die hier komt winnen", of nog, "je moet niet kijken want je weet toch al wie er gaat winnen"... Is dat dan een hoog niveau?

Races willen we zien, met zoveel mogelijk opportunisten. Of gaan we wachten tot alle fabrieksteams omwillen van de veel te hoge investeringen eruit gestapt zijn en we enkel nog met een handjevol teams overblijven? "Mooi" startveld hebben we dan, maar het niveau, da's dan wel nog altijd hoog natuurlijk.

En stap terugzetten om er daarna beter en hoger uit te komen is een zeer goeie strategie, ook professioneel is dat voor éénieder van ons een aanrader.

Dus, ik heb er wel vertrouwen in. ;)

Guido
31-05-2009, 16:38
Maar al de rest ??? We spreken hier toch van het topniveau op autosportvlak.
A1GP OK maar F1? Ik geloof er niet in, maar ik ben de paus niet.

De nieuwkomers gaan toch niet volledig met compleet nieuwe staff beginnen te werken. Ik kan me voorstellen dat er bij nogal wat teams (Honda/Brawn) ontslagen zijn gevallen of nog gaan vallen. Die kunnen dan door de nieuwkomers opgevist worden. Is niet alleen goed voor de werkgelegenheid, maar dat zorgt erook voor dat er toch een zeker niveau van ervaring wordt binnengehaald.

Maar bewijzen zullen ze zich zeker moeten. Dat geldt trouwens niet alleen voor deze "in spé's", maar voor ieder team. Ook Ferrari, McLaren, Renault enz. moeten zich ieder jaar opnieuw bewijzen.

FIRE
31-05-2009, 17:01
Als ik het goed voor heb bestaat Brown GP uit mensen, welke verleden jaar reeds in de F1 waren en dus weten waarover het gaat.
Red Bull heeft bij zijn aanvang (en ook later) enorme sommen geïnvesteerd en enkele slimme koppen weggekocht bij bestaande teams.
Lola weet ook wel hoe een chassis bouwen.
Maar al de rest ??? We spreken hier toch van het topniveau op autosportvlak.
A1GP OK maar F1? Ik geloof er niet in, maar ik ben de paus niet.
Die overige teams gaan heus ook wel mensen inhuren die een pak F1 ervaring hebben. Bij Litespeed is b.v. Mike Gascoyne werkzaam. Epsilon is misschien een iets ander verhaal omdat die ook een opleidingsinstituut hebben.

Aan je nickname te zien heb je interesse in stockcar racen. Bij NASCAR zie je toch ook elk jaar wel weer nieuwe teams opduiken. Vind je dat ook niks? Ik vind dat prachtig.

Sir Kwietje
31-05-2009, 18:56
de budgetbeperking en de handleiding hoe je de motor moet bouwen.. maakt het voor nieuwkomers veel gemakkelijker om op een goed niveau te beginnen.

Mark
31-05-2009, 20:25
En nog eentje!

Former Formula 1 driver Alex Wurz has lodged an entry in the 2010 Formula 1 World Championship with a new start-up operation called Team Superfund, AUTOSPORT can reveal.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/75753


Centjes lijken geen probleem.

Raceboy
31-05-2009, 22:52
En nog eentje!



Centjes lijken geen probleem.

Mij wel: remember Formula superfund.

buchinski
01-06-2009, 14:09
Als ik het goed voor heb bestaat Brown GP uit mensen, welke verleden jaar reeds in de F1 waren en dus weten waarover het gaat. Red Bull heeft bij zijn aanvang (en ook later) enorme sommen geïnvesteerd en enkele slimme koppen weggekocht bij bestaande teams.
Lola weet ook wel hoe een chassis bouwen. Maar al de rest ??? We spreken hier toch van het topniveau op autosportvlak. A1GP OK maar F1? Ik geloof er niet in, maar ik ben de paus niet.

Al de rest? Bekijk dan eens het zo verguisde Epsilon Euskadi. In de staff zitten Villadelprat, een welgekende meneer als het aankomt op F1 carriéres, tevens Sergio Rinland. Voor de ouderen onder ons een zeer bekend iemand. Was jarenlang een vaste waarde bij Ferrari.

Het bedrijf zelf is actief in diverse hoogtechnologische projecten en heeft departementen voor machinebouw evenals prductie van composietmaterialen als carbonvezel. Ze hebben een opleidingsinstituut dat zich bezighoudt met diverse projecten die rechtstreeks betrekking hebben op de autosport en autosporttechnologie. Ze runnen al jaren teams in de Formule Renault 2.0, de World Series F. Renault 3.5 en de Le Mans Series.

En dus gaan we nu beweren dat zulk bedrijf (dat trouwens nog backing krijgt van de Baskische overheid) nu geen niveau zou hebben en niet geschikt zou zijn voor de "oladida" sjieke F1 wereld.

Toch wel rare redeneringen de laatste tijd van de F1 fanboys : technolgieteams zoals Epsilon, teams die sedert mensenheugnis racewagens ontwikkelen zoals Lola, succesvolle raceteams als Prodrive.. die zouden plots niet welkom zijn in de F1 ! Waarom zouden zulke teams het slechter doen dan de teams van een producent van suikerdrankjes met cafeine ???

camso belgium
01-06-2009, 19:18
Quote: Toch wel rare redeneringen de laatste tijd van de F1 fanboys : technolgieteams zoals Epsilon, teams die sedert mensenheugnis racewagens ontwikkelen zoals Lola, succesvolle raceteams als Prodrive.. die zouden plots niet welkom zijn in de F1 ! Waarom zouden zulke teams het slechter doen dan de teams van een producent van suikerdrankjes met cafeine ???

- ik ben geen F1 fanboy; ik bekijk 2 misschien 3 wedstrijden per jaar (als het weer niet te mooi is en ik niets anders te doen heb); begin dit seizoen was wel enkele keren leuk en spannend, maar Monaco was opnieuw oervervelend.
- Ik heb Lola wel als competent aangeduid
- Steun van de Baskische overheid. Nou ja, ik ken Spanje wel een beetje, want ik woon er ongeveer 6 maanden per jaar en dit sedert bijna 30 jaar. Daar zijn zoveel luchtkastelen gebouwd in de laatste 10 jaar; enorme projecten alleen op schulden gesteund; sommigen waanden zich de nieuwe oliesjeiks; nu is alles keihard op de grond gevallen; en geld is er nog veel zeldzamer geworden dan in de USA.
- Technologieteam: ik meen dat het technologie niveau van Formule Renault etc. toch wel enkele trapjes lager ligt dan bij de F1
- De frisdranken specialist: ik denk dat de man er sedert het begin van zijn sponsoring er wel meer dan 1 miljard Euro tegenaan gegooid heeft en, alhoewel ik eerder Burn drink, moet ik toegeven dat zijn idee wel geniaal was en het geld in de F1 toch wel zeer goed besteed geworden is en vermoedelijk meer opgebracht heeft dan het gekost heeft.
- Als ik F1 sponsor zou zijn en de budgetten zijn beperkt tot 40 miljoen Euro, dan zou ik toch wel eerst onderhandelen met een top team en niet met een team dat nog niets bewezen heeft in de F1. Het probleem is dat de kleine teams veel meer sponsors nodig hebben. Wanneer ik bijvoorbeeld 10 miljoen Euro ter beschikking zou hebben en er is geen publiciteitsplek meer vrij bij bijvoorbeeld Ferrari, dan zou ik team xxx maar 3 miljoen Euro geven, want ze hebben nog niets bewezen in de F1.
Voorlopig kan men mij niet overtuigen van het tegendeel. Eigenlijk maar best, want indien iedereen dezelfde mening zou hebben, zou het leven pas eentonig worden.

camso belgium
01-06-2009, 19:26
Quote: Aan je nickname te zien heb je interesse in stockcar racen. Bij NASCAR zie je toch ook elk jaar wel weer nieuwe teams opduiken. Vind je dat ook niks? Ik vind dat prachtig.

Dat is precies het grote verschil: bij Nascar is high technologie een verboden woord. Ze rijden nog met mechaniek van voor 20 / 30 jaar. De remmen zijn voorhistorisch (hebben ze weinig nodig); de versnellingsbak is nog met een meter lange pook (geen ezelsoren achter het stuurwiel); ik denk (maar daar ben ik niet zeker van) dat ze nog de V8 met een centrale nokkenas gebruiken, zoals de eerste V8 motoren voor 50 jaar. Aerodynamica ???? Ze hebben allemaal verplicht dezelfde body.En daarom is het veel eenvoudiger voor een beginnend team, want het zijn allemaal bekende parameters welke gebruikt worden.

Astra-fan
02-06-2009, 20:01
Vind het weer ongelooflijk wat ik hier lees. Nu komen er nieuwe teams bij, zijn ze weer te min voor sommigen.

Misschien eerst iedereen een kans geven en daarna een oordeel vellen?

gwyllion
03-06-2009, 11:38
Nog 2 voor het lijstje: Brabham (http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/06/03/brabham-keert-mogelijk-terug-in-formule-1/) en March (http://www.autosport.com/news/report.php/id/75784).

Met zoveel geinteresseerden zal het op het einde van het seizoen niet moeilijk zijn om Torro Rosso te verkopen.

gwyllion
03-06-2009, 14:18
Volgens http://www.autosport.com/news/report.php/id/75791 heeft Epsilon Euskadi het nodige budget klaar voor de volgende 4 jaar.

Mark
03-06-2009, 19:59
Nog 2 voor het lijstje: Brabham (http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/06/03/brabham-keert-mogelijk-terug-in-formule-1/) en March (http://www.autosport.com/news/report.php/id/75784).

Met zoveel geinteresseerden zal het op het einde van het seizoen niet moeilijk zijn om Torro Rosso te verkopen.

Ik mis nog de naam van Lotus in dit rijtje :) Die naam zagen we in de late jaren negentig ook regelmatig terug over een mogelijke terugkeer. Kunnen we daar een weddenschap over afsluiten bij een bookmaker? ;)

FIRE
03-06-2009, 20:04
Ik vraag me werkelijk af hoeveel van deze teams echt serieus te nemen zijn.

gwyllion
03-06-2009, 22:02
Nog eentje: N.Technology (http://www.autosport.com/news/report.php/id/75795)

Mark
03-06-2009, 23:14
Nog eentje: N.Technology (http://www.autosport.com/news/report.php/id/75795)

Die is lekker zeg, hun WTCC afdeling is zo failliet als maar zijn kan. Zelfs Campos (ook F1 hopefull) kon de Honda's niet winstgevend exploiteren in het WTCC.

+/- 80 miljoen € per jaar schijnt dan toch makkelijk te vinden zijn. Hoe dan ook, volgend jaar 26 wagens op de grid!

FIRE
04-06-2009, 22:40
Interessant artikel over de nieuwe inschrijvingen:
http://motorsport.com/news/article.asp?ID=330813

Mark
04-06-2009, 22:59
De naam Brabham?

Brabham Grand Prix, set up by Formtech founder Franz Hilmer with ex-Super Aguri man Mark Preston as technical director, revealed this morning that it had lodged an entry for the 2010 F1 world championship.

But Brabham Enterprises Limited released a statement this afternoon saying that it is ready to take legal advice over the use of the name for the team.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/75806

Mark
10-06-2009, 20:07
"If they do try to set up their own series - and I don't think they will be able to – there are big problems ahead for them," Ecclestone told the Daily Express.

"Apart from my contracts with teams, if somebody went to any of our contracted people, companies, television contractors, we would view it very seriously.

"That would be inducement to breach contracts and I don't do that myself, so I won't stand back and let it happen. Any action could run to hundreds of millions of pounds, who knows how much?"

http://www.autosport.com/news/report.php/id/75987


Op dit soort momenten is het heerlijk om de quotes van Bernie te lezen. Heerlijk, die straatvechtersmentaliteit.

En deze is ook leuk, ff stampen tegen vriend/vijand Max:

"The teams had a chance to sign the 1998 Concorde Agreement which would have protected them from Max's technical changes, but they said no."

Mark
18-06-2009, 22:54
Jawel, er komt weer een compromis ;)

De bron: http://www.autosport.com/news/report.php/id/76269

Korte vertaling:

- budgetlimiet in 2010 naar 100 miljoen Euro (i.p.v. 45 miljoen) en in 2011 naar 45 miljoen Euro
- bereid om verder te praten over FIA’s International Court of Appeal
- verwijderen van de controversionele bijlage 5 uit het Sportief Reglement (hiermee kreeg de FIA carte blanche voor het opstellen van nieuwe regels)
- regelgeving over beweegbare vleugels, motoren en versnellingsbak gelijk aan seizoen 2009
- vierwielaandrijving wordt niet toegestaan
- intrekken van verbod op bandenwarmers
- limiet op testmogelijkheden blijft zoals het is
- alleen Cosworth mag ongelimiteerd rijden

http://www.autosport.nl/news/18210/formule_1_max_mosley_komt_fota_tegemoet_met_nieuw_ voorstel.html


Vanavond zijn de teams aan het vergaderen in de hut van Flavio (http://www.autosport.com/news/report.php/id/76283)

Ach, zondag op de grid zullen ze wel weer vriendjes zijn:)

marcel
19-06-2009, 01:01
toch niet

http://www.autosport.com/news/report.php/id/76292

The Formula One Teams' Association announced on Thursday night that it is setting up a breakaway championship.

FIRE
19-06-2009, 11:37
toch niet

http://www.autosport.com/news/report.php/id/76292
Nu wordt het leuk! Het sportieve aspect van Formule 1 interesseerd me al jaren niet echt, echter deze stap maakt deze soap echt leuk. :applaus:

marcel
20-08-2009, 12:17
het tanken wordt verboden volgend jaar.
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF20082009_029

er zou dan wel mogen bijgetankt worden na Q3, waardoor ze weer met bijna-lege tanks kunnen rijden

Ottooke
20-08-2009, 15:03
het tanken wordt verboden volgend jaar.
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF20082009_029

er zou dan wel mogen bijgetankt worden na Q3, waardoor ze weer met bijna-lege tanks kunnen rijden

Nu moeten ze gaan nadenken over hun auto. De wagen moet zowel met een volle tank als met een lege tank goed kunnen rijden. Hoeveel groter maken ze de tank? Of slagen ze erin om de motoren zuiniger te maken?

Ik ben benieuwd naar de oplossingen en hoop dat de teams een beetje creatieve vrijheid krijgen in plaats van de eenheidsworst die we nu zien in de F1. Ik wil terug auto's met 6 wielen...

Overigens wordt het kwalificatieproces aangepast. Als er 26 wagens starten vallen er in de eerste twee sessies telkens 8 af. Uiteindelijk wordt met 10 de laatste sessie gereden.