PDA

View Full Version : BGTC 2009, ronde 2


RKG
06-05-2009, 14:36
Dit weekend is de tweede ronde van de Belgian GT. Dit keer rijden ze op Spa tesamen met de British GT.

Op de voorlopige inschrijvingslijst staan op dit moment 14 wagens ingeschreven waarvan 1 GT4 en 1 klasse 3 porsche GT3 Cup

Bart.Vandecavey
06-05-2009, 16:08
Ik ga vermoedelijk niet gaan door die slechte timing.

Raceboy
06-05-2009, 16:27
Amai FP op donderdag laatste race op zondag. Moeten mannen met toffe jobs zijn die zoveel verlof kunnen nemen.

marcel
06-05-2009, 21:17
rijden ze ook samen met Dutch GT4?
op de flyer die ze mij zondag in mijn handen hebben gestoken, staat "SRO GT3 & GT4 Series", en het logo van de Dutch GT4 dus...

Belle
06-05-2009, 21:33
Die race van de Dutch GT4 hebben ze geschrapt.

Ik schik zaterdag en zondag te gaan maar dan vooral om de Le Mans Series aan het werk te zien. ;)

Mark
06-05-2009, 21:45
rijden ze ook samen met Dutch GT4?
op de flyer die ze mij zondag in mijn handen hebben gestoken, staat "SRO GT3 & GT4 Series", en het logo van de Dutch GT4 dus...

Geen Dutch GT4:
Reden van de wijziging is dat de RACB (Royal Automobile Club of Belgium) geen toestemming verleent om het Dutch GT4 in het LMS-weekend met het Belgische en Britse GT mee te laten rijden.

http://gt-4.nl/index.php/news/54/54/Dutch-GT4-in-voorprogramma-24-Uur-van-Spa-Francorchamps


Oorzaak zou te grote snelheidsverschillen zijn :rolleyes: Waarom mogen de Britse en Belgische GT4's dan wel van start in gezamelijke race? De laatste tijd snap ik er niets meer van :)

Mark
07-05-2009, 19:13
Ondertussen heeft de indrukwekkende Ford Mustang van team VDS een vermageringskuur van 80 kilo ondergaan en krijgt de GT4 uit hetzelfde team drie Ginetta G50 als tegenstrevers.

http://www.belgiangt.com/nl/newsarticle/554/Meer-dan-20-GT3-op-de-Raidillon-.html


Daar kan zelfs Sonja Bakker niet tegenop ;)

En guise de complément d'information suite à la parution du communiqué officiel du Belgian GT présentant la double joute de Spa ce week-end, le VDS Racing Adventures de Raphaël van der Straten précise que la Ford Mustang GT3 n'a pas perdu 80 kilos en vue de ce rendez-vous, mais bien... 8 !


http://www.speedactiontv.be/Belgian_GT__petite_cure_damaigrissement_pour_la_Mu stang_GT3_pas_de_Mustang_GT4_-2606-1.aspx


Toch wel een flater, iemand met een beetje gevoel voor de autosport moet weten dat je niet 1,2,3 zomaar 80 kg kwijt bent ;) Dan moet er toch een lichtje gaan branden.

Tegens geen GT4 Mustang aan de start voor de BGTC. Berichten kunnen zich gekruist hebben gezien het verschil in datums.

Mark
07-05-2009, 19:19
Uitslag VT: http://www.lemans-series.com/data/course/2009/spa/results/srofree1.htm

Slechts 12 wagens van de BGTC maar in het algemeen wel sneller dan de Britten! Ligt dat aan de banden?

Raceboy
07-05-2009, 19:35
Zal ik is een gokje wagen wieD2 en 3 gaan winnen? ;) 2 kampioenschappen samen 27 wagens, dan heb je toch een probleem.

Belle
07-05-2009, 19:38
Zal ik is een gokje wagen wieD2 en 3 gaan winnen? ;) 2 kampieonschappen samen 27 wagens, dan heb je toch een probleem.

Ik vraag me al af hoe ze dat gaan oplossen in het weekend van de 12 uren BTCS en 25 uren Funcup. 14 auto's op een circuit als Francorchamps? Gaaaaaap!

joost
07-05-2009, 20:07
Toch wel een flater, iemand met een beetje gevoel voor de autosport moet weten dat je niet 1,2,3 zomaar 80 kg kwijt bent ;) Dan moet er toch een lichtje gaan branden.

Beste Mark, het team wist dat al goed drie weken voor deze (!) race, wat zelfs in hun persbericht na Zolder te lezen is:
"Laten we even vooruitblikken op Spa; we mogen daar 80 kilogram ballast verwijderen en bovendien andere remplaketten monteren."

Bovendien beschikken ze over drie verschillende wagens, de drie chassis van Matech uit de FIA GT3 2008, waardoor parrallel werken mogelijk is

Flater?

Overigens misschien wel een basis voor een technische benadering. Audi slaagt erin om tijdens het FIA GT3-weekend 30 kilogram te verwijderen uit de R8; "op de grid" dixit een medewerker.
Waarom kan een Mustang dan maar 8 kilo vermageren op 3 weken of meer? Conceptueel? Ik ken de homologatiefiche van de wagen niet, iemand wel?

Fonne
07-05-2009, 21:58
Overigens misschien wel een basis voor een technische benadering. Audi slaagt erin om tijdens het FIA GT3-weekend 30 kilogram te verwijderen uit de R8; "op de grid" dixit een medewerker.
Waarom kan een Mustang dan maar 8 kilo vermageren op 3 weken of meer? Conceptueel? Ik ken de homologatiefiche van de wagen niet, iemand wel?Dat kan toch niet moeilijk zijn.
BVB 3 schijven van 10 KG lood verwijderen op de grid.

moore
07-05-2009, 23:25
ik ga der niet zijn communie van de zoon :(

AlainH
08-05-2009, 00:33
Beste Mark, het team wist dat al goed drie weken voor deze (!) race, wat zelfs in hun persbericht na Zolder te lezen is:
"Laten we even vooruitblikken op Spa; we mogen daar 80 kilogram ballast verwijderen en bovendien andere remplaketten monteren."

Bovendien beschikken ze over drie verschillende wagens, de drie chassis van Matech uit de FIA GT3 2008, waardoor parrallel werken mogelijk is

Flater?

Overigens misschien wel een basis voor een technische benadering. Audi slaagt erin om tijdens het FIA GT3-weekend 30 kilogram te verwijderen uit de R8; "op de grid" dixit een medewerker.
Waarom kan een Mustang dan maar 8 kilo vermageren op 3 weken of meer? Conceptueel? Ik ken de homologatiefiche van de wagen niet, iemand wel?

Verkeerd begrepen door persverantwoordelijke... we MOGEN 80 kg verliezen, hebben er 8 verloren... vandaar de rechtzetting !
3 chassis klopt, parallel werken, klopt... maar de Mustang is niet zoals de Audi waar, idd Fonne, er ballastgewicht kan uitgesmeten worden...

Ik ken de homologatiefiche, ze ligt hier naast mij zelfs :)

Mark
08-05-2009, 10:08
Beste Mark, het team wist dat al goed drie weken voor deze (!) race, wat zelfs in hun persbericht na Zolder te lezen is:
"Laten we even vooruitblikken op Spa; we mogen daar 80 kilogram ballast verwijderen en bovendien andere remplaketten monteren."

Bovendien beschikken ze over drie verschillende wagens, de drie chassis van Matech uit de FIA GT3 2008, waardoor parrallel werken mogelijk is

Flater?

Overigens misschien wel een basis voor een technische benadering. Audi slaagt erin om tijdens het FIA GT3-weekend 30 kilogram te verwijderen uit de R8; "op de grid" dixit een medewerker.
Waarom kan een Mustang dan maar 8 kilo vermageren op 3 weken of meer? Conceptueel? Ik ken de homologatiefiche van de wagen niet, iemand wel?

Er is echter een groot onderscheid tussen ´de toestemming krijgen om de wagen 80kg lichter te maken´ en het volgende schrijven: ´Ondertussen heeft de indrukwekkende Ford Mustang van team VDS een vermageringskuur van 80 kilo ondergaan´. Dan heb je als persbabbelaar je stelling gewoon gebouwd op een veronderstelling en heb je niet gecheckt of het effectief zo is…

Coach Ep
08-05-2009, 12:12
RPM Ford GT (Michael Bentwood/Philip Walker) uit het Brits GT heeft zich reeds teruggetrokken - reden onbekend. :(

Edit: The day started badly for the British GT field, with the news that the RPM Ford GT3 would be taking no further part in the meeting after Philip Walker shunted at Rivage the previous day. The impact hadn’t been hugely violent, but the front splitter and rear wing were both damaged beyond immediate repair and spares could not be sourced in time. aldus dailysportscar.

Viper GTS-R***
08-05-2009, 12:19
Wat me nog meer opvalt is die Ginetta G50Z van Barwell!

10de tijd in 2de vrije training voor Bryant Olivier met zo'n lichte wagen in een tijd van 2.30.275, lijkt me toch wel een zeer scherpe tijd en is daarbij zelfs de 2de snelste bij de Britse GT's.

Verder lijkt de Ferrari van Rosso Verde geen problemen te hebben met de Advan's, 2de plaats achter KRK's Viper.

Raceboy
08-05-2009, 12:37
Verder lijkt de Ferrari van Rosso Verde geen problemen te hebben met de Advan's, 2de plaats achter KRK's Viper.

avons ;)

joost
08-05-2009, 15:36
Er is echter een groot onderscheid tussen ´de toestemming krijgen om de wagen 80kg lichter te maken´ en het volgende schrijven: ´Ondertussen heeft de indrukwekkende Ford Mustang van team VDS een vermageringskuur van 80 kilo ondergaan´. Dan heb je als persbabbelaar je stelling gewoon gebouwd op een veronderstelling en heb je niet gecheckt of het effectief zo is…

Bel Olivier De Wilde zelf even? :worship:

Mark
08-05-2009, 20:26
Bel Olivier De Wilde zelf even? :worship:

Stuur zijn nummer eens door :)

Als lezer van de www.belgiangt.com mag ik er toch vanuit gaan dat de verstrekte informatie correct is? Wie de flater heeft begaan zal me een worst wezen. De persdienst van de Belgian GT hoeft amper 14 wagens te volgen en dat lukt nog niet zoals te constateren valt in de laatste persbabbel.

peredeced
09-05-2009, 10:24
some pics of friday testing

http://i85.servimg.com/u/f85/12/85/78/34/105_9115.jpg

http://i85.servimg.com/u/f85/12/85/78/34/105_9116.jpg

http://i85.servimg.com/u/f85/12/85/78/34/105_9117.jpg

http://i85.servimg.com/u/f85/12/85/78/34/105_9118.jpg

http://i85.servimg.com/u/f85/12/85/78/34/105_9119.jpg

http://i85.servimg.com/u/f85/12/85/78/34/105_9120.jpg

http://i85.servimg.com/u/f85/12/85/78/34/105_9125.jpg

http://i85.servimg.com/u/f85/12/85/78/34/105_9124.jpg

http://i85.servimg.com/u/f85/12/85/78/34/105_9123.jpg

jean paul

BSOT
09-05-2009, 13:46
Heb de ganse race gevolgd via internet RIS en aan de hand van de tijden leek het mij niet echt een spannende wedstrijd.
Hemroulle liet Van Hooydonck wel nog even wat dichter komen maar alles was onder controle.

1 Phoenix Racing HEMROULLE Jean-Franco Audi R8 GT3
2 KRK Racing WAUTERS Koen/VAN HOOYDONK Jeffrey Dodge Viper Competition
3 First Motorsport VERBIST Francois/LONGIN Bert Porsche 911 GT3 Cup S
4 JD by KS Motorsport A. VAN DER ZWAAN Lamborghini Gallardo
5 KRK Racing VANTHOOR Rafael/WAUTERS Kris Dodge Viper Competition
8 Kuismanen Competition HUISMAN Duncan/KUISMANEN Pertti Ford GT3
13 Westend Racing VANHANEN Jorma/NURMINEN Niko Porsche 997 GT3 Cup
14 JD by KS Motorsport MARCHAL Ron/LUMBEEK Wim Lamborghini Gallardo
19 Delahaye Francorchamps BOUVY Frederic/COENS Damien Ferrari F430 GT3
6 verschillende merken aan de finish. De Aston, Mustang en de familie Thiers haalden de finish niet.

Wat mij wel opviel is dat er toch wel behoorlijke verschillen zitten tussen de wagen. 2 a 3 seconden was geen eenmalig feit. Bouvy kreeg op sommige momenten zelfs 5 seconden per ronde aan zijn broek.

De 2de stop van 30 seconden voor Van Hooydonk, wat was daar gaanden? Hadden de race met de 2 vingers in de neus kunnen winnen.

GT2-R
09-05-2009, 15:04
Wat mij wel opviel is dat er toch wel behoorlijke verschillen zitten tussen de wagen. 2 a 3 seconden was geen eenmalig feit. Bouvy kreeg op sommige momenten zelfs 5 seconden per ronde aan zijn broek.

Volgens mij zijn er twee redenen voor. Ten eerste is al langer geweten dat Spa de F430 GT3 niet echt ligt. En ten tweede heben de F430's tot nu toe de nieuwe Kessel Racing-kit niet aangeschaft dus dat zal ook wel deels het snelheidsverschil verklaren.

Viper GTS-R***
09-05-2009, 16:19
De 2de stop van 30 seconden voor Van Hooydonk, wat was daar gaanden? Hadden de race met de 2 vingers in de neus kunnen winnen.

Das een stop & Go omwille van tijdens de 1ste pitstop 2 seconden te vroeg zijn vertrokken. Wel een fout om eens grondig over na te denken. Zoals je zei, hadden met gemak kunnen rijden naar overwinning! Morgen herkans dan maar zeker.

Neo-242
09-05-2009, 16:37
Dat zijn al 2 verloren overwinningen voor KRK bij fouten tijdens de pitstops dit seizoen als ik me niet vergis?

joost
09-05-2009, 16:41
Het probleem bij de Mustang ligt idd in het concept, er kan niet zomaar gewicht uit genomen worden. De oplossing ligt in een andere achterbrug uit een composietmateriaal, waarbij 70 kg zou gewonnen worden. Uiteraard zijn hier kosten aan verbonden. Voilà, een antwoord.

En voor de mensen die niet liever doen dan (bepaalde en andere dan weer niet) mensen bekritiseren en viseren, probeer eens een zoontje van 8 maanden uit, of een gelukkig gezinsleven, dat laat je veel relativeren, haal je veel levensvreugde uit :champagne:

J

Thomaske
09-05-2009, 16:42
:champagne::champagne::champagne:

Wat een goaaaaaaaaaaal!

Viper GTS-R***
09-05-2009, 16:44
Het probleem bij de Mustang ligt idd in het concept, er kan niet zomaar gewicht uit genomen worden. De oplossing ligt in een andere achterbrug uit een composietmateriaal, waarbij 70 kg zou gewonnen worden. Uiteraard zijn hier kosten aan verbonden. Voilà, een antwoord.

Dan toch te hopen dat men hier in kan investeren want het loopt echt wel niet lekker tot nu. Enig idee trouwens iemand waarom ze maar 1 ronde volgens ris-timing hebben gereden?

joost
09-05-2009, 16:48
denk motor, weet nie zeker

Thomaske
09-05-2009, 16:51
Das een stop & Go omwille van tijdens de 1ste pitstop 2 seconden te vroeg zijn vertrokken. Wel een fout om eens grondig over na te denken. Zoals je zei, hadden met gemak kunnen rijden naar overwinning! Morgen herkans dan maar zeker.

Maar daar zit het nu juist. Als de teammanager, die voor de wagen staat, zelf timed en hij ziet op zijn chrono dat de wagen al een minuut staat. Dan laat hij hem vertrekken maar wie zegt dat de persoon van RACB zijn chrono start.

Mvg

Thomaske
09-05-2009, 16:52
Dan toch te hopen dat men hier in kan investeren want het loopt echt wel niet lekker tot nu. Enig idee trouwens iemand waarom ze maar 1 ronde volgens ris-timing hebben gereden?

In hun tweede ronde is de motor ontploft.

Viper GTS-R***
09-05-2009, 17:28
Maar daar zit het nu juist. Als de teammanager, die voor de wagen staat, zelf timed en hij ziet op zijn chrono dat de wagen al een minuut staat. Dan laat hij hem vertrekken maar wie zegt dat de persoon van RACB zijn chrono start.

Mvg

Zo'n probleem moet je samen met RACB bespreken naar men mening.
Bij elke pitstop van elke wagen controleert men dat die de minimum tijd stilstaat? Spreek dan af dat de persoon van RACB die mee de tijd opneemt teken moet geven aan iemand van het team die op dat moment voor de auto staat om doorgang te verlenen. Zo kun je nooit in duscussie zitten met RACB dat ze te laat begonnen te cronometreren of het team zelf te vroeg had gecronometreerd.

Mark
10-05-2009, 12:31
En voor de mensen die niet liever doen dan (bepaalde en andere dan weer niet) mensen bekritiseren en viseren, probeer eens een zoontje van 8 maanden uit, of een gelukkig gezinsleven, dat laat je veel relativeren, haal je veel levensvreugde uit :champagne:

J

Met zeer veel levensvreugde (zeer lieve vriendin, een superjob) gisteren de race 1 van de BGTC en Brits GT mogen aanschouwen. Althans, dat was mijn intententie............na een rondje of 5 dan maar richting frietkot voor gegaan. Dat leek me op dat moment de meest nuttige invulling van mijn tijd. Op de weg terug even door de pits gelopen waar het een dooie boel was. Nauwelijks volk, geen hectiek of wat dan ook. Op zich geen probleem, we kregen die dag nogmaals de CER en de LMS te zien.


Wat betreft GT4: In de Nederlandse Start valt te lezen dat Witmeur elke nieuwe deelnemer aan een GT4 kampioenschap de tip geeft om te starten in het Dutch GT4. O.a. Nissan en Ommen (Audi TT). Als ik het goed heb is Witmeur nog steeds verbonden aan SRO. Zo'n man geeft op deze manier de doodsteek aan andere GT4 kampioenschappen.

BGTC gaat het niet redden op zijn deelnemers in GT3, als een ander ze dan ook nog een andere GT4 richting laat zien is het helemaal bekeken. Ik hoop het beste voor BGTC maar vrees het ergste.

crosserke
10-05-2009, 21:21
Maar daar zit het nu juist. Als de teammanager, die voor de wagen staat, zelf timed en hij ziet op zijn chrono dat de wagen al een minuut staat. Dan laat hij hem vertrekken maar wie zegt dat de persoon van RACB zijn chrono start.

Mvg

Ik denk niet dat er aan elke box iemand van racb staat met een chronometer.De tijd in de pits zal wel automatisch gemeten worden via de transponder.
Het team draagt de verantwoordelijkheid dat de wagen niet te snel weg is uit de pits.

AlainH
10-05-2009, 21:59
Het probleem bij de Mustang ligt idd in het concept, er kan niet zomaar gewicht uit genomen worden. De oplossing ligt in een andere achterbrug uit een composietmateriaal, waarbij 70 kg zou gewonnen worden. Uiteraard zijn hier kosten aan verbonden. Voilà, een antwoord.

En voor de mensen die niet liever doen dan (bepaalde en andere dan weer niet) mensen bekritiseren en viseren, probeer eens een zoontje van 8 maanden uit, of een gelukkig gezinsleven, dat laat je veel relativeren, haal je veel levensvreugde uit :champagne:

J

"De oplossing" licht niet enkel bij die achterbrug.
Kosten, akkoord, maar vooral : nog in testfase !
En 70kg hiermee winnen ? De huidige achterbrug weegt net geen 70kg, de andere zal ook nog wel iets wegen, dus we mogen niet overdrijven !
Voila, een correctie ;)

AlainH
10-05-2009, 22:03
Ik denk niet dat er aan elke box iemand van racb staat met een chronometer.De tijd in de pits zal wel automatisch gemeten worden via de transponder.
Het team draagt de verantwoordelijkheid dat de wagen niet te snel weg is uit de pits.


De pit-in tijd begint niet te lopen bij het stoppen aan de box maar bij het binnenrijden van de pitlane, en stopt bij het buitenrijden van de pitlane. Als je "gokt" dat het buitenrijden 15 sec in beslag neemt en het waren er maar 13 ( ik geef hier een voorbeeld, geen feiten )...

LUDO-B
11-05-2009, 10:20
De pit-in tijd begint niet te lopen bij het stoppen aan de box maar bij het binnenrijden van de pitlane, en stopt bij het buitenrijden van de pitlane. Als je "gokt" dat het buitenrijden 15 sec in beslag neemt en het waren er maar 13 ( ik geef hier een voorbeeld, geen feiten )...

Zo werkt het, dus is het een fout van de man met de chrono van het team.
Je meet toch bij training en quali op hoeveel tijd je nodig hebt tot aan de lichten van de pituitgang. en dat is makkelijk als je op pitlimiter wegrijdt.
Trouwens de vipers stonden vlak bij de pituitgang, dus ik denk een (dik) foutje binnen het team.