View Full Version : Porsche 996 GT3 RS -Gunnar Racing (Brumos) - Tamiya + Renaissance - 1/24
Nu het doek over de McLaren begint te vallen is het tijd voor eens iets anders. Een 'snelle' (of snellere) built.
Het gaat hier over de Porsche 996 GT3 RS van 2004, meer bepaald over de versie van Gunnar Racing in de bekende Brumos kleuren.
Dit is hem dus ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13819&d=1242104965 Bron: Motorsport.com
Voor de bouw maak ik aanspraak op de 996 GT3 kit van Tamiya. Omdat de kwaliteit van Tamiya gekend is gebruik ik niet de carrosserie die Renaissance op de markt gebracht heeft.
Ik heb deze kit hier enkele jaren geleden op het forum gekocht (van Gerré als ik me niet vergis) en de uitbouwkappen, de voorbumper, ... waren al gemonteerd. Gelukkig was dit goed gedaan dus moest ik niet beginnen met correcties aan te brengen.
Helaas is deze kit niet zoals het hoort te zijn. De verbredingen op de spatborden vooraan ontbreken (daarom dat Renaissance een extra body kit op de markt gebracht heeft denk ik), de vorm van de aansluiting van de dorpels op de uitbouwkappen achteraan klopt niet, ... maar wat vooral stoort zijn de koplampen. Deze zijn op de 'R' versies bij Porsche geïntegreerd in de spatborden en geen individuele lichtblokken zoals in de kit, dus ... jullie raden het al (had ik niet gedacht dat dit een 'snelle build' zou worden? :p
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13820&d=1242104965
De verbredingen op de carrosserie op de voorzijde zijn ook al in een ver gevorderd stadium. Omdat 'plamuur en schuurwerken' hier stilaan een dagelijks gebruik geworden zijn gaan we hieraan niet teveel woorden vuilmaken.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13821&d=1242105488
Wat me van bij het begin opviel was dat de auto veel te hoog op zijn wielen stond (nog een fout). Zowel vooraan als achteraan moet hij 2mm zakken.
Om te beginnen zijn dus de spatbordverbredingen aan de achterzijde uitgeslepen tot op het maximale (en blijkbaar is dit nog niet 100% genoeg). Daarna kwamen de ophangingspunten zelf aan de beurt. Uit het chassis is ook 2mm verwijderd zodat de originele positie en structuur gebruikt kan worden. Dit levert wat tijdswinst op.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13822&d=1242105488
Tenslotte ziet het er dan zo uit ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13823&d=1242105481
De voorzijde moet nog 2mm omlaag, maar dat kan pas als de voorste spatborden volledig opgebouwd zijn. De moeten dan langs de binnenzijde terug uitgeslepen worden (:crazy:) om dan de wielen naar buiten te kunnen brengen en de voorste ophanging naar boven te brengen t.o.v. de carrosserie.
Looking good!
dus ... jullie raden het al (had ik niet gedacht dat dit een 'snelle built' zou worden? :p
Ik ben alleen bang dat op of een of andere manier dit geen snelle build zal worden , maar dat het eindresultaat een volledig gedetailleerde en opengewerkte Porsche gaat worden :crazy: ;)
Joepie! Den Tom aan de slag met een Porsche! Dat gaat vonken geven! Ik ben nu al benieuwd naar de update...
Joepie! Den Tom aan de slag met een Porsche! Dat gaat vonken geven! Ik ben nu al benieuwd naar de update...
Gij niet alleen. ;)
Den update is dat ik zonet besloten heb om de linker deur open te maken.
Wat houdt dat in? Dat het interieur van Renaissance niet (of slechts voor een deel) gebruikt zal kunnen worden. Voor deze kit wordt het interieur boven op de bodemplaat gezet, waardoor het ongeveer 3mm te hoog staat (op 1/4 van de deuropening).
Dus ... de achterzijde van het interieur wordt behouden, de voorzijde opnieuw gebouwd.
Trouwens, mensen die mee geweest zijn naar Dortmund hebben misschien gezien dat Guy en ik door een nogal obscure Duitser aangesproken zijn ...
Laat dit een hint zijn naar verdere details! Misschien worden dan voor aandachtige lezers ook al enkele details tot nu toe duidelijk.
Keep on coming with update's.:applaus:
Grts Vinnie.
Misschien worden dan voor aandachtige lezers ook al enkele details tot nu toe duidelijk.
Aaahhhhhh, voor mij wordt nu alles duidelijk! Maar ik ga de verrassing niet verbrodden en dus wijselijk mijne mond houden.
Maar!... nu ben ik DUBBEL geïnteresseerd natuurlijk, want een even aandachtige lezer zal nu wel weten waarom deze build mij nu ook aanbelangt! ;)
Een topper als Gulfie die zo'n Porsche gaat bouwen; ik ga dit nauwgezet volgen :D
We zijn weeral vertrokken voor een bangelijke opbouw.
Request: Zou je aub eens een step-by-step kunnen posten van hoe je een deur uitzaagt, de binnendorpels weer opbouwt, de deur afwerkt om deze dan te bevestigen?
Heb al bij herhaling een afgewerkt resultaat gezien, maar nog nooit echt "gezien" hoe je zoiets realiseert.
De firma dankt u! ;)
Request: Zou je aub eens een step-by-step kunnen posten van hoe je een deur uitzaagt, de binnendorpels weer opbouwt, de deur afwerkt om deze dan te bevestigen?
Awel, dat is een gedacht zie. Ik heb dit ooit ook al wel geprobeerd maar het moet gewoon beter kunnen dan de manier waarop ik liggen prutsen heb :o
Dees ga ik zeker volgen. Ik lees vol bewondering je bouwverslagen en verwacht dat dat bij deze niet anders gaat worden. Laat maar komen.:worship:
Van deze transkit klopt er dus weinig tot ... NIETS!
De bumper vooraan blijkt niet laag genoeg, de uitbouwkappen vooraan ontbreken, het interieur komt te hoog, ... allemaal dingen waar ik al achter was.
Toen ik vanavond de overgang van de drempels naar de uitbouwkappen achteraan probeerde bij te werken kreeg ik ze in eerste instantie niet zoals in het echt. Een hoek die ik maar niet thuis brengen kon op de referentie foto's, totdat ik alles goed ging bekijken.
De uitbouwkappen van Renaissance zijn gewoon veeeeeeeeel te rond. Deze horen vlak te zijn en de boord moet tegen de carrosserie zeer dun uitlopen, alles wat het dus op dit moment niet is.
Na wat meten, passen, ... en vooral heel veel resin schrapen is de rechter achterzijde in orde. Nog enkele schoonheidsfoutjes wegplamuren en dan is deze kant klaar.
Ik zal morgen foto's posten van de linker en rechter achterzijde zodat het verschil misschien te zien is.
Bij mij zijn het aanpassingswerken, maar hier zijn het al serieuze renovatiewerken die uitgevoerd moeten worden.
Renovatiepremie niet vergeten aan te vragen, hé. :p
Zoals beloofd enkele foto's (ietsje later dan voorzien).
Zoals je kan zien klopte te vorm en de hoek van de uitbouwkap niet. Deze werd dus bijgewerkt.
De linker zijde (moet nog aangepast worden):
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13874&d=1242468513
De rechter zijde (reeds aangepast):
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13875&d=1242468513
Ook was er een rechte aanhechtingsboord die volledig weg moest. Dit gebeurde door af te schrapen, iets dat snel gaat (vooral op resin) en toch een glad oppervlak behoud.
De linker zijde (moet nog steeds aangepast worden):
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13876&d=1242468513
De rechter zijde:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13877&d=1242468513
Als dit achter de rug en en de voorste verbredingen en de spoiler zijn OK dan wordt het stilaan tijd om alles even in de primer te zetten zodat we de contouren eens finaal kunnen inspecteren en bijwerken.
3 lagen primer later ziet het er zo uit ...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13909&d=1242723230
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13910&d=1242723230
Waarom 3 lagen? Ik heb alle verbouwingswerken (vooral de resin onderdelen) met #100 schuurpapier geschuurd, en dat laat nogal wat sporen na. Ook zijn er steeds kleine boordjes, lijntjes, ... die je niet ziet maar er toch zijn. Als de primer dan dik genoeg is kan je ze wegschuren zonder nog eens extra te moeten plamuren.
Over het algemeen ben ik tot nu toe wel tevreden over de verbouwingen. Ik heb nog enkele voorbereidingen gedaan aan de carrosserie (bijvoorbeeld de raamrubber voor de achterste zijruiten aangepast) maar daarover later meer.
Nu volgen er enkele schuurt uurtjes. Ik wil de primer tot een minimale dikte herleiden.
Nu volgen er enkele schuurt uurtjes. Ik wil de primer tot een minimale dikte herleiden.
Stoflongen op komst!! ;)
Ik heb nog 2 potten waterstof en 1 pot zuurstof staan, die ga ik samengooien denk ik ... (m.a.w., water doet wonderen!!!) :p
Ik heb nog 2 potten waterstof en 1 pot zuurstof staan, die ga ik samengooien denk ik ... (m.a.w., water doet wonderen!!!) :p
:applaus:
Mooie vooruitgang!
................................. ... (m.a.w., water doet wonderen!!!) :p
Staat er niks anders in de frigo om dat stof door te spoelen dan alleen maar water. :p
In ieder geval goe bezig. ;)
bartmotte
26-05-2009, 12:37
mooi werk !
Zoals velen al dachten heb ik me toch weer niet kunnen inhouden ...
Het interieur van de Renaissance transkit is eigenlijk niet je datte (Dat van Tamiya trouwens ook niet). Het mag er dan wel uitzien als een race interieur, het is en blijft een 'kuip' die boven op de bodem gezet wordt.
Hierdoor krijg je eigenlijk een interieur dat 5mm boven de eigenlijke bodem van de auto zweeft. Dat dat niet op schaal te krijgen is met de deuren is dus geen wonder, en vermits ik de linker deur wil open zetten ...
De bovenzijde van het chassis komt tot aan de zwarte lijn. Da's dus vrij realistisch met de werkelijkheid, en zo gaan we het dus ook bouwen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14091&d=1244519229
Ik ben dan begonnen met enkel die delen te houden die OK zijn. De achterzijde, de tunnel en enkele dwarsbalken. Niet dat ze van top kwaliteit zijn, maar ik wil niet weer verzeild geraken in een build die jaren gaat duren.
Omdat de 'interieurkuip nu niet gemonteerd wordt schuift de tunnel meer naar voor. Geen probleem, maar de ruimte die achteraan ontstaat moet dus opgevuld worden. Ook was de wand van de originele transkit zo dus dat hij gescheurd was. Hier werd dus een strip plasticard over gezet. Voor de rest moeten dus nog alle spleten opgevuld worden en de tunnel moet op de bodem aansluiten.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14092&d=1244519229
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14093&d=1244519229
Omdat de originele interieurkuip dus niet gebruikt wordt zal ook het dashbord niet op de gebruikelijke manier vast gezet kunnen worden. In plaats van het dasbord op de tunnel te monteren zal het nu aan de carrosserie vastgekleefd moeten worden, iets wat me eigenlijk ook nog goed uitkomt, gezien 'het kleine extraatje' dat erin komt te zitten.
Weer grote werken aan de gang hier, ben benieuwd! Maarja...wat heet bij u nog 'grote werken' na de McLaren he :)
Tom
gert mertens
09-06-2009, 23:10
Gulfie,
Ook deze ga ik stil volgen.
Niet alleen omwille van de opbouw van het model ,maar ook omwille van het "extra"....
Het heeft iets te maken met een duitser en Guy....
Surprise me?
Grt,
G
Deze thread volgen is gewoon genieten ;) Sit back, relax and enjoy!
Keep 'em coming mate!
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het probleem van de "interieur kuip" eigenlijk niet zo goed... :confused: De reden waarom er 2 interieurs "gebasht" worden is met ook niet geheel duidelijk... 't ziet er allemaal wel indrukwekkend uit, maar vraag me af "waar is dat allemaal goed voor"?
De interieurkuip zorgt eingelijk voor 'een dubbele bodem' met een spleet van bijan 3mm tussen de bodem en de kuip. Deze dubbele bodem ligt te hoog wanneer je de deur wilt open maken, dus hij komt gelijk of iets hoger dan de deur opening.
Omdat dat dus niet kan heb ik de interieurstukken rechtstreeks op het chassis gezet.
De interieurkuip zorgt eingelijk voor 'een dubbele bodem' met een spleet van bijan 3mm tussen de bodem en de kuip. Deze dubbele bodem ligt te hoog wanneer je de deur wilt open maken, dus hij komt gelijk of iets hoger dan de deur opening.
Omdat dat dus niet kan heb ik de interieurstukken rechtstreeks op het chassis gezet.
Dus alles wat geel is, is kit en alles wat grijs is, is transkit?
Toch denk ik dat de interieurkuip op de bodemplaat zou moeten kunnen zonder dat gat van 3mm, desnoods met wat aanpassingen. Daardoor behoud je de volledige structuur en loop alles vloeiend in elkaar. Daar waar je nu voor naadloze aansluitingen van de gele onderdelen op de bodemplaat zal moeten gaan zorgen, iets wat niet simpel gaat zijn gezien de vele hoeken en kanten.
Dat is wat ik niet goed snapte. Modelbouw is immers iets wat er overtuigend moet uitzien en niet per sé een 100% verkleinde kopie van het echte moet zijn. Een kwestie van de juiste shortcuts te nemen op de juiste momenten en u zo het leven wat makkelijker maken.
Maar wie ben ik?
;)
Het opbouwen van de rechter binnenbekleding is gestart. ik heb eerst deze kant genomen omdat ik dan de deur kan aftekenen en de bekleding kan kopiëren voor de linker zijde, waar de deur eruit gaat.
De nieuwe structuur is gemaakt uit plasticard en voorzien van de nodige gaten en openingen. De deurbekleding is niet de originele meer ... luidsprekers zitten immers niet in een racewagen (tenzij in het motorcompartiment :p).
De lasnaden zijn ook al op de bodem aangebracht en op sommige stukken moet nog wat geplammuurd en geschuurd worden. De lasnaden lijken heel dik in verhouding tot de rest, maar in werkelijkheid valt het reuze mee. Indien ik ze nog te dik vind na de grondlaag kan ik ze nog altijd verwijderen en opnieuw doen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14379&d=1247653077
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14380&d=1247653077
De linker deur is er ook uit, en op vraag zal ik proberen dit stap voor stap aan te geven hoe alles terug opgebouwd wordt.
Mr. Tamiya heeft veel geld in deze kit gestoken, als was het maar alleen voor de dikte van de carrosserie. Er is bijna 2mm wanddikte waar de deur zit, dus het uitschrapen heeft niet zonder bulten of builen kunnen gebeuren!
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14381&d=1247653077
De heropbouw van de deur is ook al stilaan begonnen. De deurbekleding is op de deur gekleefd en recht gezet door middel van een klein stukje plasticard.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14382&d=1247653077
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14383&d=1247653077
Volgende stappen? Geen idee, we zien wel wat we tegen komen.
Wat een werken weer Tom. Het ziet er weer indrukwekkend uit. Ben benieuwd naar het vervolg.
Tom
Wordt de ruimte tussen de deurbekleding en de deur nog opgevuld, of is dit nog maar een voorlopige stand van de binnendeur ?
Die wordt mooi opgevuld en voorzien van scharnieren, slotvanger, ... Zoals destijds bij de Impreza.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.