View Full Version : VW Buggy IMP - 1969 - Tamiya - 1/18
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moca_18/doos_1807.jpg
Jaja, je leest het goed: schaal 1/18! Tamiya is eind de jaren '60' begonnen met een modellenreeks in schaal 1/18, waarvan je hier (http://users.telenet.be/sennake/moca_tamiya/moca_tamiya_18.htm) indien gewenst een overzichtje kan bekijken op mijn site.
Naast 4 racers waren er dus ook 3 straatwagens bij, en omdat ik dit jaar nog geen straatwagen gebouwd heb besloot ik om deze buggy eens op de werkplank te zetten. Dan kan ik bij een volgende wedstrijdgelegenheid ook eens een model inschrijven in de categorie "straatwagens"...
De 1/18 reeks is vrij snel gestopt ten voordele van de 1/24 wagens die wat gemakkelijker in de hand liggen en de 1/20 racewagens die wat meer details vertoonden dan hun 1/24 broertjes. Maar de 1/18 reeks is veruit de zeldzaamste, en vooral de 3 niet-racers zijn bijna nergens nog te vinden. Ik denk trouwens dat ik den enige zot ben die zo'n museum-verzamelstuk daadwerkelijk gaat bouwen in plaats van het veilig op te bergen. Maar kits zijn er om te bouwen, dus ikke zal hem bouwen ook. Dat ik hierin de enige ben bewijst het feit dat ik nergens, maar dan ook nergens op het net (en Google is nochtans my friend) ergens iets kan vinden over de bouw van deze kit. Als ik iets vind via google is het verdorie iets wat ik zelf op mijn site staan heb...
Maar goed, zo'n buggy laat natuurlijk ook wat ruimte vrij voor interpretatie en fantasie, dus ik heb niet te lang gezocht naar referentiefoto's. Misschien dat ik er nog eens zoek voor de kever-motor die wel goed zichtbaar zal blijven gezien de structuur van de buggy. Dat is ook het leuke van een buggy: alle details, zowel aan het chassis als aan het interieur, zijn erg goed zichtbaar en het is dan ook een dankbaar onderwerp voor een modelbouwer.
Bon, dan beginnen we er maar eens aan. Eerst moest ik beslissen of ik de meegeleverde electromotor wou inbouwen of niet. Dat was rap beslist: niet dus. Maar daarna moest ik al heel wat voorzieningen voor die motor en/of de batterijen wegsnijden, dichtmaken, plamuren, schuren, enz... Eens dat gedaan was kon ik de "motorkap" op de body kleven (jaja, ik weet het wel, de motor zit vanachter) en werd de body in primer gespoten.
Daarna werd alles gespoten met TS-21 gold. Na een nachtje drogen zette ik er een laagje TS-73 clear orange overheen om de typische jaren '60 metallic kleur te verkrijgen die ik ook op de Honda CB750 Four gebruikt heb. Nog een nachtje drogen en dan konden de zeer schaarse decals gezet worden, waarna ik tenslotte een flinke laag Gunze Sangyo vernis gespoten heb om alles te sealen en een mooie glans te krijgen.
Zo ver staan we nu. Ik ben je nog enkele foto's schuldig:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13978&stc=1&d=1243622243
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=13979&stc=1&d=1243622243
Nooit gezien ... is de motor in verhouding gedetailleerd want die ligt toch vrij open?
Nooit gezien ... is de motor in verhouding gedetailleerd want die ligt toch vrij open?
Die ziet er (zeker voor maatstaven uit de jaren '60) vrij goed gedetailleerd uit. Moet ook wel op deze schaal en met een motor die quasi "buiten" ligt. Dat belet niet dat ik er extra details ga aan toevoegen. Wat er al zeker ontbreekt bv is de bekabeling.
Dominique
29-05-2009, 23:13
Mmm, die is ook nieuw voor mij. Maar ik geef je ongelijk als je zegt dat jij de enige zot bent die zulke museumstukken ook effectief bouwt. Ik ben van dezelfde mening: een kit moet gebouwd worden.
Ik ben dus die tweede zot ... ;)
De body ziet er alvast heel strak gespoten uit!!
Maarre, ga je 'm ook bouwen met dat achterwiel er zo scheef op als dat'ie op de box-art staat?
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moca_18/doos_1807.jpg
Apart! Origineel! Dit lijkt me een heel leuke build te gaan worden. Ik ga deze zeker volgen.
Maarre, ga je 'm ook bouwen met dat achterwiel er zo scheef op als dat'ie op de box-art staat?
Die gaan alleen zo doorhangen als de wielen in de lucht hangen, bij een jump of zo. Ik denk dat mijn buggy gewoon op de grond gaat staan. Ik ben er wel aan het over denken om een soort van grondplaatje te maken met wat zand en wat relief. Ik ben zelfs aan het overwegen om er een echt diorama van te maken, maar dan moet ik een 1/18 bestuurder vinden. Een 1/18 sexy liftster heb ik al ;) Bestuurders op 1/24 en 1/20 zijn er genoeg, maar 1/18 is niet zo simpel te vinden, tenzij van die F1-piloten uit 1/18 die-cast modellen. Maar zo een piloot had ik niet direct in gedachten voor mijn buggy...
HF_INTEGRALE
30-05-2009, 23:08
... Maar zo een piloot had ik niet direct in gedachten voor mijn buggy...
Mij doet het een beetje denken aan die APAL-Buggy's uit de jaren '70 (kan ook vroeger geweest zijn ?). Reden ze in 'de Kat' (op de vroegere BRT) ook niet rond met zo'n Buggy's ? Misschien een idee :rolleyes:
De lak ziet er trouwens zààààlig uit :applaus:
Regards,
555
Ha, eindelijk, Sennake goes crazy. :applaus:
Op die "badkuip" heb je alvast prachtig spuitwerk geleverd.
En zoals HF_Integale al aangaf, deed deze buggy mij ook onmiddellijk aan dat jeugdfeuilleton "De Kat" denken. Die reed ook met zo eentje rond.
In de intro van de serie HIER (http://www.youtube.com/watch?v=BLp0jWSHv0k) is deze buggy trouwens te zien.
De buggy van De Kat is jammer genoeg geen IMP Buggy, maar een gans ander model, zodat ik dat idee maar laten varen heb.
Wat ik niet laten varen heb, was het idee om alle verchroomde onderdelen die in de kit zitten te ontdoen van hun chroomlaag omdat de gietnaden onder het chroom onmogelijk weg te werken zijn zonder de chroomlaag te beschadigen, en omdat het chroom er ook onnatuurlijk plastiekerig blinkend uitziet.
Dus gooide ik de ganse boel in de ovenreiniger en na 30 seconden was alle chroom verdwenen.
Daarna werden alle onderdelen ontdaan van alle bramen en terug glad gepolisht. Ik profiteerde er van om ook al enkele submontages zoals de uitlaten en de carburators ineen te plakken zodat ik de lijmnaden gemakkelijker kan wegwerken dan na het verchromen.
Vervolgens kregen alle onderdelen (en enkele extra die door Tamiya blijkbaar vergeten waren aan het verchroomde gietraam te hangen) een laag grijze primer. Na een dag drogen decanteerde ik een busje Tamiya TS-14 gloss black en spoot ik er alle onderdelen mee.
Na nog een dag of twee drogen was de tijd aangebroken om mijn nieuwe aanwinst (op aanraden van Jamme), de MrColor SUPER METALLIC SM07 "plate silver" van Gunze Sangyo uit te testen. Eigenlijk niet zo'n brilliant idee om zo'n zeldzame kit te onderwerpen aan een test met iets wat je niet kent, maar het enthousiasme van Jamme over dit product was zodanig groot dat ik er het volste vertrouwen in had.
Na een eerste laag gespoten te hebben was het resultaat al erg bevredigend; het zag eruit als een superblinkende laag zilver. Maar chroom was het nog niet. Dat werd helemaal goedgemaakt door de tweede laag. Bij het spuiten van de onderdelen verscheen ineens een supermooie chroomlaag; Jamme heeft niet overdreven. het enige wat ik nu nog niet uitgetest heb is de tweede eigenschap van deze verf die Jamme me verzekerd heeft: naar het schijnt zou deze chroomlaag (in tegenstelling tot Alclad bv) niet meer afgaan bij het veelvuldig manipuleren van de onderdelen, en zou je ze zelfs kunnen vernissen. Dat manipuleren zal ik zeker moeten doen bij het bouwen van het model, en dus zal ik het snel weten, maar dat vernissen zal ik bij dit model nog niet uittesten denk ik. Als het misgaat kan ik opnieuw beginnen en dat test ik liever uit bij een goedkoper en minder zeldzaam model...
Hier alvast een foto van de verchroomde onderdelen zoals ze er nu bij liggen te drogen:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14056&stc=1&d=1244144759
Wordt vervolgd!
Dat ziet er inderdaad erg chromé uit. :applaus:
Tijd om nog eens een update te geven.
Ik heb de verchroomde onderdelen goed laten drogen, en nu is de tijd aangebroken om ze te testen in de bouw van het motorblok.
Kort gezegd moet ik toegeven dat de verf helemaal niet afwrijft zoals Alclad bij het vastnemen en positioneren. Ik heb de motor in elkaar gestoken en er de onderdelen op gemonteerd in chroomkleur, en ze is er mooi op blijven zitten. Nu is het wel zo dat ik erg voorzichtig geweest ben en nooit een deel meer aangeraakt heb dan nodig.
Ik heb de stroomverdeler uitgeboord om er kabels in aan te kunnen brengen, en de kabels zelf werden ook op hun plaats gemonteerd. Dat geeft een wat meer realistische look.
Ziehier het resultaat:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14113&stc=1&d=1244579669
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14114&stc=1&d=1244579669
gert mertens
09-06-2009, 23:00
Sennake,
Zeker niet verkeerd ,deze bouw.
Om wat meer leven in het blokje te steken mss een beetje;
rood ,geel,violet,smoke,blauw aanbrengen?
(subtiel éh)
T'is maar een gedacht.
Zelf voor het "chrome" gedeelte gebruik ik deze van zero-paints.
Waarom? Hij bestaat uit 3 delen.
eerst een zwart blinkende onderlaag,vervolgens de chrome en dan de vernis(bescherm)laag.
Je kan het onderdeel achteraf naar hartelust vast nemen omwille van de "vernis" eerder beschermlaag.
Ik blijf em volgen,
Grtz,
G :)
Goeie praktijktest met deze chroom, zal hem ook gaan aanschaffen. Of om het met de bekende woorden te zeggen: "'k ga d'er achter gaan"! :D
Update.
De motor werd vastgemaakt aan de versnellingsbak, die op zijn beurt vastzit aan de draagstructuur van het chassis. Naar aanleiding van de suggestie van Gert ben ik wat referentiefoto's gaan opzoeken van Buggy-motoren en meer bepaald de verchroomde uitlaten, en wat blijkt? Buggy-uitlaten zijn zelden of nooit verkleurd zoals dat wel het geval is bij snelle moto's. Dat ligt volgens mij aan 2 factoren: ten eerste worden zulke Buggy's meestal als showmodel gebruikt, die op remorque vervoerd worden van show naar show en dus zelden hun eigen motor gebruiken om zich te verplaatsen. Ten tweede denk ik dat het vermogen van zo'n VW Keverke niet groot genoeg is om temperaturen te ontwikkelen die een verchroomde uitlaat laat verkleuren. Daarom heb ik beslist om de uitlaten te laten zoals ze zijn. De versnellingsbak daarentegen werd wel wat geweatherd om de structuur beter te laten uitkomen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14159&stc=1&d=1245091651
De schokdempers werden ook vervangen. De plastic exemplaren trokken nergens op en stonden vol met gietnaden. Ik heb ze nagebouwd in aluminium zodat ze zelfs niet eens geschilderd moesten worden. Ook de trommelremmen die in de kit gewoon ontbreken heb ik gescratcht, net als de remleidingen. Dit heeft 2 voordelen: het ziet er echter uit, en de sinkmarks aan de binnenzijde van de achterste velgen die onbereikbaar waren om deftig te kunnen verwijderen zijn er door verdwenen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14160&stc=1&d=1245091651
Nog een probleem waren de voorwielen. Ze zijn gegoten uit 2 rubberen helften die niet op elkaar passen. Om dit euvel te verhelpen begon ik de loopvlakken af te schuren, maar om de gietnaden te verwijderen moet ik de complete structuur van het bandenprofiel verwijderen. Op de foto zie je dat ik hieraan begonnen was, maar het ganse profiel verdween erdoor! Dus tenzij ik slicks wil monteren op die Buggy moest ik op zoek naar een alternatief, dat ik gevonden heb in mijn onderdelendoos. De nieuwe voorbanden vertonen wel een iets grotere diameter dan de originele banden, maar ik verkies toch een mooi profiel boven een correcte diameter. Desnoods wordt de voorste ophanging wat aangepast om de grotere wielen te laten passen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14161&stc=1&d=1245091651
Het chassis werd vastgemaakt aan de draagboom. Aan de binnenzijde heb ik de bodem gespoten met Scale Fabric om tapijt te simuleren, waarna ik het gedrybrusht heb om de structuur beter te laten uitkomen en om het tapijt er een beetje gebruikt te laten uitzien.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14162&stc=1&d=1245091651
Aan de onderzijde heb ik het chassis gedybrust met wat zilver om er eveneens wat structuur in te brengen en wat diepte in te brengen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14163&stc=1&d=1245091651
Wordt vervolgd!
Vallen de voorbanden nu niet groter uit in verhouding met de achterwielen, of heb je deze ook vervangen.
gert mertens
15-06-2009, 22:50
Guy,
Vrijdag ga je moeten uitleggen wat "scale fabric" is ????
Breng dan het nodige materiaal maar mee,het lijkt me wel iets goe.
(model+ whatever scale fabric is)
P.S. Goe bezig jong !!!
Grtz,
G
Vallen de voorbanden nu niet groter uit in verhouding met de achterwielen, of heb je deze ook vervangen.
Neen, daar heb ik geen vervanging voor gevonden. Ik heb in elk geval de originele voorbanden gladgeschuurd zodat de lelijke naad weg is, maar het profiel is ook weg natuurlijk. Ik breng vrijdag beide sets banden mee, dan kunnen jullie eens je mening zeggen wat je zou doen in mijn plaats: originele banden zonder profiel of iets te grote banden met profiel...
Guy,
Vrijdag ga je moeten uitleggen wat "scale fabric" is ????
Breng dan het nodige materiaal maar mee,het lijkt me wel iets goe.
(model+ whatever scale fabric is)
P.S. Goe bezig jong !!!
Grtz,
G
Een spuitbus met een soort van structuurverf, ideaal om zetelbekleding, matten,... e.d. na te bootsen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14176&stc=1&d=1245152727
Update!
Het is duidelijk dat dit model niet gaat af zijn vóór het einde van de maand, maar daar staat tegenover dat ik er nog 2 aan het bouwen ben die ook al redelijk gevorderd zijn (de Ferrari Arno XI (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=18805) en de Porsche 935 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=18849)), zodat ik er toch goede hoop op heb dat de 3 modellen klaar zullen zijn tegen het einde van de maand augustus.
Soit. De voorste ophanging van de Buggy moest nog gebouwd worden zodat ik het model eindelijk op zijn poten kon zetten. Het moeilijke daarbij, en ook het leuke, is dat deze ophanging (net als achteraan) echt werkend is. De vering wordt verzekerd door een torsiestang die doorheen de holle buizen loopt, en de demping wordt geleverd door aparte schokdempers. Die dempers werken dus ook echt. Maar de plastic prullen die in de kit zaten waren niets waard, en dus heb ik ze zowel vooraan als achteraan vervangen door zelfgemaakte aluminium dempers.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14256&stc=1&d=1246109891
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14257&stc=1&d=1246109891
Verder is de stuurinrichting ook voorzien om echt te werken, wat misschien wel leuk is als je de elektromotor inbouwt, maar waar ik verder geen gebruik ga van maken, tenzij misschien om eens een foto te nemen van het afgewerkte model met de wielen in draaistand.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14258&stc=1&d=1246109891
Na de modelbouwmeeting van juni '09 was het duidelijk geworden dat alle modelbouwmakkers me aanraadden om de originele banden te gebruiken, ook al is het profiel verdwenen, ten nadele van de grotere banden mét profiel. Tenslotte legt de eigenaar van de Buggy op zijn wagen wat hij wil, zelfs slicks als hij dat cool vindt, en wordt de tractie toch geleverd door de achterwielen ;) Na montage van de voorbrug en de wielen ziet het chassis er nu uit als een Kever-chassis, weliswaar ingekort.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14259&stc=1&d=1246109891
Met de body erop geeft dat dit beeld. Voorlopig zit alles dus nog goed, en nu kan ik beginnen aan het interieur...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14260&stc=1&d=1246109891
Wordt vervolgd!
Ik blijf dit een mega bangelijk model vinden!
Dominique
27-06-2009, 19:53
Ik blijf dit een mega bangelijk model vinden!
:agree:
Ga je op de inlaatkelken van de carburateurs nog "aircleaners" plaatsen ?
Dit is namelijk een strandbuggy, en dat zand is nefast voor je cylinders met open kelken.
Er werd ook reeds gesproken over "De kat" uit de jaren '70.
Als ik het me goed herinner was dit een VanClee buggy. Als je in die jaren een buggy zag rondrijden hier bij ons, mocht je er zeker van zijn dat het een VanClee was !
Ga je op de inlaatkelken van de carburateurs nog "aircleaners" plaatsen ?
Je bedoelt van die luchtfilters?
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14271&stc=1&d=1246176260
Als ik een middel/materiaal vind om de filter na te bootsen zie ik dat wel zitten. Maar ze zullen in elk geval niet zichtbaar zijn eens de body op het chassis staat. Dan krijg je namelijk zoiets:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14272&stc=1&d=1246176334
Maar ik zeg dus zeker niet op voorhand neen ;)
Dominique
28-06-2009, 16:32
Volgens mij moet het kunnen om aftermarket filters te monteren. Als je filters neemt op 1/24, dan vallen die op 1/18 nogal klein uit, wat je hier goed zou uitkomen vermits het kleine formaten betreft.
Kijk eens op Model Car Garage (http://www.modelcargarage.com/store/pc/showSearchResults.asp?VA=1&ProdSort=&PageStyle=p&customfield=0&SearchValues=&exact=0&keyword=air%20filter&priceFrom=0&priceUntil=999999999&idCategory=0&IdSupplier=10&withStock=&IDBrand=0&order=2&SKU=). Dit geeft je een idee van wat er voorhanden is. ;)
Goe bezig maatje. :applaus:
Alles wat je niet ziet, moet je niet per sé bouwen.
Gaat een ferme buggy worden!
Dominique
28-06-2009, 23:43
Alles wat je niet ziet, moet je niet per sé bouwen.
Hangt er een beetje van af. Als je ooit op het onzalige idee komt om hem op een spiegel te showen wordt er plots veel meer zichtbaar dan je op het eerste zicht zou verwachten. Vooral met modellen als deze buggy.
Maar voor de rest heb je wel gelijk: bangelijk karretje gaat dit worden!
Hangt er een beetje van af. Als je ooit op het onzalige idee komt om hem op een spiegel te showen wordt er plots veel meer zichtbaar dan je op het eerste zicht zou verwachten. Vooral met modellen als deze buggy.
Is ook net wat ik zeg. Wat je niet ziet, dus als je er een spiegel onderschuift, kan je het (allicht) WEL zien, en doet de bouwer er goed aan om ze maar te monteren.
:)
Dominique
28-06-2009, 23:56
Is ook net wat ik zeg. Wat je niet ziet, dus als je er een spiegel onderschuift, kan je het (allicht) WEL zien, en doet de bouwer er goed aan om ze maar te monteren.
:)
OK, mis-interpreted. My mistake. I rest my cheese ... :)
Tja, na het zien van de aftermarket luchtfilters op de site, aangegeven door Dominique, was ik al helemaal enthousiast aan het kijken welke het beste zouden passen op mijn inlaatkelken. Om me ervan te vergewissen dat ze onder de body zouden passen legde ik de body nog eens op het chassis en wat blijkt? Met de beste wil van de wereld kan ik nog geen luchtfilter op de inlaatkelken gemonteerd krijgen, want de kelken zitten gewoon tegen de onderzijde van de body... Jammer, maar het is niet anders, want ik had zeer graag van die luchtfilters gemonteerd, ze zien er geweldig uit. Ik hoop dat ik op zijn minst nog van die afdekkingen in gaas ga kunnen monteren, hoewel zelfs dat twijfelachtig is...
Dominique
29-06-2009, 18:20
Ik denk dat we eerder spreken over ofwél kelken, ofwél papierfilters. Op de foto die jij hebt gepost zijn geen kelken te zien, enkel de papierfilters.
Volgens mij is een combinatie van de twee gewoon nutteloos. Die kelken worden net gemonteerd om een airflow te creëren die qua afstand gelijk is aan die met filters, alleen wordt de beperking van de filter weggenomen doordat er nu een vrije doorloop van lucht wordt verkregen, en geen passage meer door die filters (papier, metaalgaas of wat dan ook van materiaal).
Kan dit kloppen, of is dit onzin wat ik nu vertel? :confused:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14271&stc=1&d=1246176260
Ik denk dat we eerder spreken over ofwél kelken, ofwél papierfilters. Op de foto die jij hebt gepost zijn geen kelken te zien, enkel de papierfilters.
Volgens mij is een combinatie van de twee gewoon nutteloos. Die kelken worden net gemonteerd om een airflow te creëren die qua afstand gelijk is aan die met filters, alleen wordt de beperking van de filter weggenomen doordat er nu een vrije doorloop van lucht wordt verkregen, en geen passage meer door die filters (papier, metaalgaas of wat dan ook van materiaal).
Kan dit kloppen, of is dit onzin wat ik nu vertel? :confused:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14271&stc=1&d=1246176260
Dat lijkt me wel te kloppen, maar dan moet ik er niet meer aan denken om ng iets te veranderen, want de kelken zijn al vastgeplakt vóórdat ik de chrome gespoten heb, en ze nu verwijderen zou desastreuze gevolgen hebben.
Voorbeeld van een kitje Webers die ik zelf op de 914 zitten heb.
Zoals je kan zien, kelken + filters. Enkel kelken zou nefast zijn voor de motor. Alle vuiligheid wordt gewoon binnengetrokken.
Op zuivere racemotoren zie je wel eens kelken met gaas, omdat deze toch op regelmatige basis worden opengesmeten.
Je hebt de aircleaners trouwens in 2 versies ... FLAT en met RAIN SHIELD.
Hierbij dus ook een foto van een Kevermotor met Flat's en een 911 met Rain shields.
Terug naar het model nu. Ik heb de voorste ophanging afgewerkt door er trommelremmen aan toe te voegen, die net zoals achteraan ontbreken in de kit. Aangezien zo'n Buggy een nogal "open" karakter heeft valt dit zeer erg op als je hier niet aan verhelpt. Samen met de remmen werden ook de remleidingen aangebracht, al zie je ze hier niet zo goed (op een volgende foto zie je ze beter). Daarna werd de stootstang op zijn plaats gelijmd en de wielen gemonteerd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14314&stc=1&d=1246395447
Op de referentiefoto's zag ik dat de stoelen iets comfortabeler gemaakt werden door de eigenaar door er een soort van matten in te bevestigen. Dat vond ik een leuk idee, ook al om de eentonigheid van de grijze stoeltjes te doorbreken. Alleen wist ik niet goed hoe ik zo'n mat moest fabriceren. Een zoektocht naar een geschikt materiaal in mijn onderdelendoos bracht niets op. Dan maar scratchen. Eerst werd een stuk masking tape op maat in de stoel gekleefd en op maat gesneden. Nadat de ongewenste delen weggesneden waren, lijmde ik er strookjes halve rod van Evergreen op. Gelukkig bestaan zo'n halve stukjes buis bij Evergreen zodat ik niet zelf alle plastic rod overlangs moest doorsnijden. Daarna kleefde ik nog een tweede strook masking tape over de plastic strookjes en werd ook deze op maat gesneden. Na het passen in de stoel zag het er overtuigend genoeg uit om ook de tweede mat te vervaardigen. Op de foto zie je de 2 matten, klaar om gemonteerd te worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14315&stc=1&d=1246395447
Ook de andere interieur-onderdelen zoals het dashbord, de versnellingspook, de handrem, de stuurstang, enz... werden onder handen genomen. Zoals je ziet was het in de meeste gevallen gemakkelijker en economischer om het plastic onderdeel dat enorm veel flash en bramen vertoonde gewoon weg te gooien en te vervangen door iets beters, ipv te schuren en een resultaat te bekomen dat toch niet overtuigend is.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14316&stc=1&d=1246395447
Terug naar de stoelen. Aan de achterzijde worden de matten vastgehouden door een metalen beugel, die ook niet in de kit zat uiteraard. Ik vond het beste materiaal om metaal na te bootsen in... metaal. Eens de beugels geplooid waren en de gaatjes in de bodem geboord waren kon ik ze aanbrengen en de matten eraan vastkleven. Let ook op de remleiding die hier beter te zien is (rode pijl).
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14317&stc=1&d=1246395447
Vooraan geeft dat dit beeld. Ik heb er de voorkeur aan gegeven de matten eerst mooi op hun plaats te lijmen alvorens ze te schilderen. Ook dat werkje is ondertussen trouwens gebeurd, maar de verf is nog te nat om een mooie foto te maken. Dat wordt iets voor morgen...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14318&stc=1&d=1246395447
Wat een leuke en erg originele vondst voor de stoelen! Mooie details ook aan het dashboard!
Ik zie dat ook de matten aan de voeten een andere kleur gekregen hebben.
Goe bezig maat!
Knap gevonden die matten.
Knap gevonden die matten.
:agree: Maar nu heeft Guy wel geen maatjes meer om op het strand te gaan liggen.:p
Edit by Dominique: :champagne:
:agree: Maar nu heeft Guy wel geen matjes meer om op het strand te gaan liggen.:p
Gij zijt mij ook nen ... (ja, watte eigenlijk?).
Wie heeft er matjes nodig als ge met een badkuip zonder dak het strand op kunt! Deueueuhhhhhh!!! :p:)
Dominique
02-07-2009, 21:40
... Zoals je ziet was het in de meeste gevallen gemakkelijker en economischer om het plastic onderdeel dat enorm veel flash en bramen vertoonde gewoon weg te gooien en te vervangen door iets beters, ipv te schuren en een resultaat te bekomen dat toch niet overtuigend is.
Ja, dat ken ik ... :rolleyes:
Goed bezig hier, vooral de oplossing voor de stoelen is een vondst! :applaus:
Ik heb er de voorkeur aan gegeven de matten eerst mooi op hun plaats te lijmen alvorens ze te schilderen. Ook dat werkje is ondertussen trouwens gebeurd, maar de verf is nog te nat om een mooie foto te maken. Dat wordt iets voor morgen...
...Of enkele dagen later ;)
Hier zie je de matten, geschilderd en gedrybrusht. Ook de handrem en de versnellingspook zijn reeds geschilderd en aangebracht. Bemerk ook de korte einden van de veiligheidsgordels die ik toegevoegd heb. Hierover zo direct meer.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14337&stc=1&d=1246739981
Op deze foto zie je wat ik bedoel. De Buggy zal in de jaren '60 wellicht geen gordels gehad hebben, maar dezelfde eigenaar die vooraan slicks verkiest boven profielbanden, vond het toch iets te tricky om zonder gordels rond te rijden. Dus heb ik ze gescratcht, ook al om de eentonigheid van de stoelen te breken. Met een stukje zelfklevende tape van een rol die voldoende is om mijn ganse leven gordels van de maken, en wat foto-ets overschotjes heb ik een oprolgordel gemodelleerd. Om het cilindervormig deel na te bootsen waarop de gordel oprolt, heb ik een stuk plastic rod gebruikt.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14338&stc=1&d=1246739981
Achteraan werden de matten voorzien van "knippers" om ze aan de metalen beugels mee te bevestigen. Deze knippers werden gemaakt met de punch 'n die set. Bemerk ook de pedalen die geschilderd, gedrybrusht en gemonteerd werden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14339&stc=1&d=1246739981
Als totaalbeeld geeft dat zoiets als deze foto. Het begint zowaar al ergens op te gelijken ;)
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14340&stc=1&d=1246739981
En met de body erop gedryfit ziet de Buggy er nu als volgt uit. Ik heb de onderzijde en binnenkant van de "badkuip" matzwart gespoten met acryl, omdat dit destijds de gewoonte was en omdat mijn referentiemodel er ook zo uitziet. Het geeft de vloeiende lijn van de bovenzijde van de kuip een mooiere aflijning vind ik.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14341&stc=1&d=1246739981
Wordt vervolgd!
Prachtig scratch-werk. :applaus:
Dit weekend is er in Hulst een VW-meeting met luchtgekoelde motoren en daar ben ik deze beauty tegengekomen. Op de badkuip na zie ik toch veel gelijkenissen met jouw model.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14342&stc=1&d=1246742285
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14343&stc=1&d=1246742285
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14344&stc=1&d=1246742285
In de vorige update was de body al op het chassis gezet, wat betekent dat dit model zijn voltooiing nadert. Om de body definitief vast te kleven op het chassis moest ik eerst nog de voorruit monteren in het kader, en dan de volledige ruit vastkleven op de body. Daarna heb ik er nog foto-ets ruitenwissers aan toegevoegd omdat die in de kit totaal ontbraken.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14349&stc=1&d=1246812449
Vervolgens was het de beurt aan het dashbord. Ik heb enkele wijzerplaten extra aangebracht, net als enkele waarschuwingslampjes. De radio werd geschilderd en het stuur werd op zijn plaats gekleefd. Alles werd afgewerkt met een VW-logo. Tenslotte kon het dashbord op zijn plaats gekleefd worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14346&stc=1&d=1246812449
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14350&stc=1&d=1246812449
Hierna is de body op het chassis gemonteerd. Nu ging alles ineens vrij snel, want behalve wat verchroomde onderdelen op de body aanbrengen was er niet zoveel werk meer te doen. Enkele aandachtpuntjes waren de koplampen, de nummerplaten en de achterlichten.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14348&stc=1&d=1246812449
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14347&stc=1&d=1246812449
En zo is dit model helemaal afgewerkt geraakt. De foto's van het afgewerkte model vind je in mijn galerij (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=249755#post249755). Bedankt voor het volgen van deze thread! ;)
...........................
Bedankt voor het volgen van deze thread! ;)
Dat is graag gedaan. ;)
Wat een schitterend model!
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.