PDA

View Full Version : WTCC naar Zolder in 2010?


Mark
01-06-2009, 12:58
WTCC - Naar Zolder in 2010?01/06/09 11:43
Circuit Zolder staat op de ontwerp-kalender voor WTCC 2010.

http://www.autosportvideo.be/pitstop2009/?p=2043


Laten we het hopen, geruchten over een terugkeer in 2008 zijn helaas op niets uitgelopen. Het is lang geleden sinds de laatste wedstrijd van het ETCC in 2001.

Sir Kwietje
01-06-2009, 14:20
Lada komt zich ook in de buurt van zolder vestigen heb ik gisteren op eurosport gehoord. mss dat het dan deze keer wel gaat zijn, en vermits waarschijnlijk FIA GT zolder gaat verlaten zou het wel een mooi zijn.

Mark
21-06-2009, 17:33
Het WTCC komt volgend jaar hoogstwaarschijnlijk in actie in het Belgische Zolder. Dat vernam AUTOSPORT.NL in Brno. Daarmee zou het toerwagenkampioenschap na een afwezigheid van twee jaar weer terugkeren in de Benelux. Het is al langer bekend dat de deelnemende merken waarde hechten aan een race in Nederland of België, maar sinds het eenmalige optreden in 2007 op Circuit Park Zandvoort kwam het WTCC niet meer in de Benelux in actie.

http://www.autosport.nl/news/18229/wtcc_wtcc_in_2010_naar_zolder.html


.....

Sir Kwietje
21-06-2009, 23:29
lekker nieuws :)

Jakke.be
22-06-2009, 12:10
Mooi, altijd gegarandeerd spectakel!

Coach Ep
24-06-2009, 18:25
Bingo!

http://www.autosport.com/news/report.php/id/76496

het voorlopige lijstje
Curitiba March 7
Puebla April 11
Marrakech May 16
TBA (Italy) May 30
Zolder June 20
Algarve July 4
Brands July 18
Brno August 1
Oschersleben September 5
Valencia September 19
Okayama October 31
Macau November 21

Mark
21-02-2010, 17:37
Het aantal deelnemers is een positieve verrassing, de kwaliteit wat minder maar dat kan het bots-gehalte alleen maar ten goede komen ;)

In de Autosport van afgelopen week staat dat op Zolder een pre-event test zal plaats vinden. Er staan geen datums bij, ik weet dus niet of dit op een donderdag of vrijdag voor het raceweekend is of ergens eerder in het jaar.

marcel
19-06-2010, 21:00
vraagje: ga ik morgen aan de kassa nog een ticket kunnen kopen?

A.J.
19-06-2010, 21:09
vraagje: ga ik morgen aan de kassa nog een ticket kunnen kopen?
zou niet weten waarom niet... vandaag was het zeker geen overrompeling, wel een mooi aantal bezoekers voor zaterdag

Neo-242
20-06-2010, 20:50
Wat was dat een regelrechte schande in Zolder vandaag. Nog nooit meegemaakt die vele VIP-zones. Zelfs café de Grand Prix was non-public domain voor de autosportfan. 25€ en niet eens een tribune opmogen. Voor Race2 hadden ze het dan toch begrepen dat lege tribunes niet goed overkomen op TV:crazy:

papi
20-06-2010, 21:08
Dat is de nieuwe trend.De vips zijn belangrijk en de betalende fan blijft in de kou staan.

Steve
20-06-2010, 21:24
Wij waren ook "vip" maar de tribune aan de Jacky Ickx was enkel voor Chevrolet-vips.

Ik zei het nog tegen de stakkerd die iedereen moest tegenhouden, zorg dat je je tribune volkrijgt of Zolder kan volgend jaar Wtcc op haar buik schrijven!

Hij gaf me gelijk...

Guy
20-06-2010, 22:32
Inderdaad, ik stond boven op de stands en het geeft een raar gevoel om een WTCC wedstrijd te moeten bekijken voor ...lege tribunes.
Bij de start van de eerste race was de eerste overdekte tribune redelijk bezet, de tweede kompleet leeg (!) en de derde, de open, daar stonden meer mensen bovenaan tegen het draghekken aangedrukt dan er op de tribune zaten. Akelig en onbegrijpelijk gewoon. VIPs op de overdekte tribune, tot daar toe, maar die open tribune, waar moeten de mensen die voor de eerste maal naar Zolder kwamen (en dat waren er veel !) dan gaan kijken ? Sorry, maar foute beslissing !

RKG
20-06-2010, 22:48
De constructeurs weten toch hoeveel gasten ze uitnodigen, dan moet je toch niet een volledige tribune gaan afhuren als het niet nodig is... Ik wist trouwens niet dat de open tribune op het rechte stuk ook afgesloten was :s dat is toch wat overdreven.

Voor de rest heb ik wel genoten van dit weekend

Neo-242
20-06-2010, 23:22
Buiten het organisatorisch schandaal, vond ik eerlijk gezegd de koersen ook niet om over naar huis te schrijven. Echt spektakel heb ik niet gezien, hoewel dat bij de WTCC wel altijd gehyped wordt. De Belgische rijders kwamen er tevens totaal niet aan te pas. Gelukkig dat Benjamin Bailly de Belgische eer hoog hield met een knappe overwinning in de F2!:champagne:

marcel
20-06-2010, 23:41
ik vond ook dat er weinig volk was, voor een wereldkampioenschap, en een opstapklasse voor F1.

ik heb in race 2 voor het WTCC wel 2 inhaalpogingen gezien in de eerste linkse, wat toch meer is als wat ik op Zolder gewoonlijk zie op een tiental ronden.
Het was een leuke zondag, maar niet top... volgend jaar beter.

Raceboy
20-06-2010, 23:46
Uit het programma:

Circuit Zolder rekent op het WTCC om de tribunes weer vol te krijgen, verklaart Walter Goossens

Baron
21-06-2010, 09:41
Ik heb me ook geërgerd aan die lege tribunes. De races zelf waren in orde. De echte autosportliefhebber en Zolderkenner weet toch wel de leuke plekjes te vinden ;). Dus het WTCC mag zeker terugkeren.

Maar dan moeten ze in Zolder wel leren op een fatsoenlijke manier met hun toeschouwers om te gaan. Wat een gigantische blunder van de organisatie. Alles stond in het teken van de VIPs; op Jan Modaal werd weer als een stuk uitschot neergekeken. Terwijl er op de VIP-tribunes nauwelijks volk zat, was het op andere plaatsen rond het circuit vechten en drummen voor een plaatsje.

Ik had medelijden met de medewerkers van het circuit die de toeschouwers van de tribunes moesten houden. Deze mensen hadden het er duidelijk zelf ook heel moeilijk mee. Ik dacht dat dit soort toestanden niet meer mogelijk was in 2010; maar in Zolder slagen ze er toch in om in één dag tijd de klok 30 jaar terug te draaien. Dit had een top-autosportweekend kunnen worden. Het werd echter volledig verknald door een organisatie die zichzelf weer volledig overgaf aan een spelletje VIP-kontlikkerij.

Ze leren het blijkbaar nooit in Zolder. Die VIPs hebben geen enkele interesse in de autosport, getuige de voor dat bekakte volkje exclusief gereserveerde tribunes die zelfs tijdens de races leeg stonden. Mooie TV-beelden en reclame voor Zolder! Die VIPs zijn zich het voorbije weekend in Zolder alleen maar tegoed komen doen aan gratis hapjes en drankjes; en volgend weekend zitten ze weer op een ander evenement dat hen buiten de catering niet interesseert. Die zien ze niet meer terug. De gewone toeschouwer die voor het eerst naar het circuit kwam helaas ook niet meer.

Scapa
21-06-2010, 10:01
Ik was ook redelijk verbaasd toen in de Jacky Ickx aangekomen deze niet vrij toegangelijk bleek te zijn. Uitendelijk zonder problemen erop geraakt met mijn kaart (niet van Chevy). Een beetje vriendelijkheid kan veel oplossen dikwijls :)
Het is wel duidelijk dat sommige invoerders aan hun proefstuk toe waren (of dat het lang geleden was). Werk aan de winkel voor volgend jaar want er zit toch wel potentieel in.

De races waren wel vrij saai. Bij de independant ging het er wel hevig aan toe. Stijl van Poulsen kon we wel bekoren, die ging er vol voor.

Romanov was toch wel de held van de dag. Geen elke keer de Jacky Ickx op dezelfde wijze genomen tijdens de tweede race. Een paar keer in de zandbak aan het graven geweest met op de duur het nodige animo in de tribune en naast de draad telkens hij in aantocht kwam. Na de race bedankte hij de fans uitgebreid :champagne: :worship:

JCE.72
21-06-2010, 12:30
Ik heb geen idee wie het laatste woord heeft, maar zou WTCC promotor KSO niet de zeggenschap hebben over hoe de organisatie verloopt? Misschien wordt er wel iets te snel richting CZ gewezen, denk dat bij hen ook niemand opgezet was met de lege tribunes...

Mij persoonlijk stoorde het niet omdat ik in al die jaren nog nooit op de tribune heb gezeten, is niet echt 'the place to be' om wat actie te zien; behalve die aan de Jacky Ickx chicane dan.

Vond de WTCC races, trainingen en kwalificaties best te pruimen; je ziet toch niet zo vaak auto's op 2 (of geen) wielen over de kerbs gaan. Qua spektakelwaarde op strategische plaatsen vond ik het dus erg goed meevallen.

Ik moet Scapa bijtreden dat Romanov idd. de show wist te stelen, vond hem samen met Poulsen, d'Aste en Barth een van de meest 'gedreven' piloten.

De Trofeo Maserati Granturismo MC en de Seat Leon Eurocup vond ik eerder tegenvallend. Bij de eerste had ik het gevoel dat het gewoon wat rondjes malen was, bij de tweede (wel maar één race van gevolgd) was het precies treintje rijden van start tot finish.

Baron
21-06-2010, 12:59
@ Scapa. Inderdaad, een beetje vriendelijkheid kan helpen. Ook ik ben op de Chevrolet-tribune geraakt zonder VIP-kaartje. Vandaar het knipoogje. Als je al jarenlang in Zolder komt, ken je natuurlijk wat mensen. En zoals ik al zei de medewerkers van Circuit Zolder die de controle moesten doen, zaten zelf behoorlijk verveeld met heel dat VIP-tribunegedoe.
Maar ik heb ook de frustratie gezien van honderden gewone toeschouwers die niet op die lege tribunes mochten. Probeer dat maar eens aan die mensen uit te leggen : op de tribunes was plaats zat, maar daar mocht je alleen op met het juiste gratis gekregen VIP-kaartje rond je nek. Enkele tientallen meters verder stonden de toeschouwers, die een duur ticket betaald hadden, rijen dik en was het drummen om toch maar iets van de races te kunnen zien. Ik vind het een echte schande hoe Circuit Zolder gisteren zijn publiek behandeld heeft.



De echte autosportliefhebber en Zolderkenner weet toch wel de leuke plekjes te vinden ;)

RKG
21-06-2010, 13:52
De Trofeo Maserati Granturismo MC en de Seat Leon Eurocup vond ik eerder tegenvallend. Bij de eerste had ik het gevoel dat het gewoon wat rondjes malen was, bij de tweede (wel maar één race van gevolgd) was het precies treintje rijden van start tot finish.

De laatste rondes bij de eerste race van de maserati's was wel mooi om te zien, met het duel tussen wauters en de 4e op dat moment.

Scapa
21-06-2010, 14:57
@ Scapa. Inderdaad, een beetje vriendelijkheid kan helpen. Ook ik ben op de Chevrolet-tribune geraakt zonder VIP-kaartje. Vandaar het knipoogje. Als je al jarenlang in Zolder komt, ken je natuurlijk wat mensen. En zoals ik al zei de medewerkers van Circuit Zolder die de controle moesten doen, zaten zelf behoorlijk verveeld met heel dat VIP-tribunegedoe.
Maar ik heb ook de frustratie gezien van honderden gewone toeschouwers die niet op die lege tribunes mochten. Probeer dat maar eens aan die mensen uit te leggen : op de tribunes was plaats zat, maar daar mocht je alleen op met het juiste gratis gekregen VIP-kaartje rond je nek. Enkele tientallen meters verder stonden de toeschouwers, die een duur ticket betaald hadden, rijen dik en was het drummen om toch maar iets van de races te kunnen zien. Ik vind het een echte schande hoe Circuit Zolder gisteren zijn publiek behandeld heeft.

Ik vind het ook schandalig hoor. Het is een WK maar geen F1 of MotoGP uiteraard... Degene met een gratis kaart malen er minder om maar als je inkom hebt betaald (voor toch een mager programma), wil je toch op z'n minst een tribune opkunnen.

Belle
21-06-2010, 20:00
Ik begrijp ook niet waarom ze de drankbarak niet openden in de Villeneuve. Mijn gezelschap was er alvast niet mee opgetogen. ;) Al een chance dat ik Red Bulls had meegenomen... Gelukkig was die in de Chicane wel open.

De lage opkomst verbaasde mij wel. Ik verwachtte files aan de afrit, maar ik kon zelfs vlot door parking 69 rijden.

Ben vorig jaar WTCC in Brands Hatch gaan bekijken en daar voel je je VIP als supporter...dag en nacht verschil met hier. Het is nu niet dat we in België makkelijk mensen richting circuit krijgen en dan gaan ze er zo tactloos mee om. Niet te geloven...

Van de races had ik eigenlijk ook meer verwacht. Ik hoopte op meer inhaalmanoevres maar het was eerder treintje rijden. Maar inderdaad wel sjiek om ze met 4 wielen van de grond te zien gaan in de Chicane. ;)

Mark
21-06-2010, 20:34
Hoeveel bezoekers zijn er nu geweest?

Het WTCC en F2 waren goed ook al waren er weinig tot geen spectaculaire klappers, je ziet in ieder geval coureurs die kunnen knallen. Af was ik gewoon toe aan een echte sprintwedstrijd op Zolder? ;) Seats was te doen maar de Maserati cup was traag en saai.

Lege tribunes? Vip-geneuzel en Jan Modaal die weer een trauma oploopt? Laten we voorop stellen dat zonder de fabrikanten en helaas bijbehorende VIPS er geen WTCC mogelijk is op Zolder. Ergens anders ook niet.

Dat Jan Modaal klaagt? Die klacht lijkt me gegrond als ik de commentaren lees, het bevestigd ook wat ik mijn ogen heb gezien. We zullen het toch niet allemaal fout hebben gezien?

Weet je wie er ook mag klagen? De VIP uiteraard! Ben je VIP mag je tegenover de pits zitten in een herriebak zonder achterliggende faciliteiten en mooi groot scherm tegenover je. Ja, dan blijf ik ook op mijn gat zitten achter de zoveelste prosecco in een of ander VIP-hospitality ergens achterop het circuit in een rommelige paddock. Wie hiervoor de verantwoordelijke is? CZ of het WTCC zelf? geen idee en maakt me geen bal uit. Jan Modaal klaagt, de VIP mag ook klagen. Het probleem van Jan Modaal lijkt me overigens redelijk makkelijk te tackelen. Door het waarschijnlijk goedwerkende scan-systeem weet je op elk moment van de dag welk soort zielen je in huis hebt. Althans, dat hebben ze mij altijd wijsgemaakt. Als je ziet dat een grote hoeveelheids VIPS niet binnen de poorten is dan kun je toch een gedeelte van de tribunes beschikbaar stellen? Kwestie van een flexibele en dynamische organisatie ;) En al heb je de VIPS binnen de poort, ze gaan nooit allemaal op de tribune zitten. Dat noemen we de gelijktijdigsheidsfactor. Op die manier kun je bijvoorbeeld 1.000 VIP tickets verkopen maar in werkelijkheid maar 400 of 500 plaatsen beschikbaar houden op de tribune. Weer 500 Jan Modaaltje die De Paddock niet opzoeken :)

Ik, simpel zieltje op 60 KM van Zolder, was gisteren in staat om binnen 10 minuten de gehele boel plat te leggen op enkele plaatsen. Zowel de live-uitzending als diverse VIP-hospitalities. Beveiliging in obstakel of persoon op de kritische punten? Nergens gezien! Dat vond ik nu het schokkende van dit weekend.

Event management? Het blijft een kunst en er zijn er maar zeer weinig die het echt beheersen.

JCE.72
21-06-2010, 21:21
Ik, simpel zieltje op 60 KM van Zolder, was gisteren in staat om binnen 10 minuten de gehele boel plat te leggen op enkele plaatsen. Zowel de live-uitzending als diverse VIP-hospitalities. Beveiliging in obstakel of persoon op de kritische punten? Nergens gezien! Dat vond ik nu het schokkende van dit weekend.
Daar heb je idd. een dik punt Mark. Ik weet natuurlijk niet welke plaatsen jij bedoelt maar als ik eens gauw rondkeek zag ik buiten de VIP tent zone bitter weinig security of wat dan ook.

Nou ja, BMW was wel een topper met kleerkasten (of -tjes) aan de trap richting de mezzanine, aan de BMW trucks en topper was het halfwas ventje dat in de tent stond waar hun M reeksjes werden tentoongesteld. Ik zie daar op een bepaald moment een gastje van goed 8 jaar even aan het raam van de racewagen gaan kijken, met de hand boven de ogen om goed naar binnen te kijken.

Stapt die stoere erop af met een gezicht alsof die jongen een moord had gepleegd, en zonder zijn mond open te trekken doet hij gewoon teken van 'wegwezen'... belachelijk gewoon. Dat de VIP's en vele anderen er met hun gekregen vlaggetjes langs af lopen en zo een mooi (weliswaar oppervlakig) krasje trekken van voor tot achter kon die man niet deren.

Vrijdag was ik trouwens enkele keren op de mezzanine naast de BMW tent zonder ook maar één kaar aangesproken te worden... maar net voor de WTCC testsessie begon komt daar ineens een snulleke zeggen 'sorry maar dit is eigenlijk VIP area, mag ik vragen om een trapje lager te gaan staan'. Ik heb hem beleefd geantwoord dat hij dit zeker mocht vragen, maar intussen wel gevraagd op ik die 0 VIPS die er buiten mij stonden dan zo in de weg stond. 'Ja..., nee... euh... maar liefst niet in de tent komen (die zo leeg was als wat)'. Geen probleem vriend, mijn vrouw heeft eten klaarstaan dus ik ga je in de tent zeker niet storen...

Niet dat ik anti BMW ben hoor, maar dat was wel zéér opvallend, eerder zielig.

Speed997
21-06-2010, 22:16
Had ook meer verwacht van de races zelf. En schandalig vind ik dat je zelfs met je abonnement van Zolder niet op de tribunes mocht. Dit hadden ze toch wel in hun nieuwsbrief kunnen vermelden. Ook op de site van Zolder staat niet vermeld dat de tickets enkel geldig zijn voor de paddockzone en niet voor de tribunes.
Mensen die voor het eerst naar Zolder komen, zullen inderdaad niet vlug terugkomen vrees ik.

Mark
21-06-2010, 23:17
Daar heb je idd. een dik punt Mark. Ik weet natuurlijk niet welke plaatsen jij bedoelt maar als ik eens gauw rondkeek zag ik buiten de VIP tent zone bitter weinig security of wat dan ook.

Nou ja, BMW was wel een topper met kleerkasten (of -tjes) aan de trap richting de mezzanine, aan de BMW trucks en topper was het halfwas ventje dat in de tent stond waar hun M reeksjes werden tentoongesteld. .

Die BMW tent was al helemaal makkelijk plat te leggen. Gewoon naar de achterzijde van de tent lopen en op de rode knop drukken :) Heb ik uiteraard niet gedaan maar zelfs het meest simpele boerenfestival op een weiland heeft zijn beveliging beter voor elkaar op dat punt. In dit geval lijkt me de technisch producent van de BMW-tent de verantwoordelijke, dat is dus niet een CZ of WTCC maar dienen zij wel de exploitant/producent op dit falen te wijzen.

Mijn vakantiegeld komt deze maand binnen maar bij de BMW tent had ik zonder problemen voor ergens ronds de € 5.000 aan materialen in mijn auto kunnen leggen. Geen hond die het had gemerkt.

Meeste belangstelling ging echter uit naar de "TV-compound" aangezien ik een vermoeden had dat daar een bepaalde leverancier actief was die het niet zo nauw neemt met de wetgeving. Mijn vermoeden kwam 100% uit! Foto's zitten in het archief en komen op het gepaste moment ter tafel ;) Ik heb daar letterlijk enkele minuten rondgelopen zonder ook maar een iemand te zien. Op die tijd had ik heel wat kabels kunnen lostrekken. Dan duurt het echt wel even voordat Eurosport weer in de lucht is mocht er een kwade geest rondlopen. Gelukkig voor hun liep ik er rond ;)

Baron
22-06-2010, 00:20
Ik begrijp ook niet waarom ze de drankbarak niet openden in de Villeneuve.

En in diezelfde Villeneuvebocht waren de plaatsen aan de draad die het beste zicht op het circuit bieden, over een lengte van zeker 30 m volledig afgeschermd door extra reclameborden.
Ik kom nu al meer dan 40 jaar naar de wedstrijden in Zolder; maar ik heb het nog nooit zo erg meegemaakt als het voorbije weekend. Jan Modaal mocht in Zolder wel dure inkomticketjes betalen, maar werd voor de rest als een stuk str... behandeld. Zelfs in de hoogdagen van de F1 en DTM waren dit soort wantoestanden ondenkbaar.

rayvankeulen
22-06-2010, 15:36
Ook ik voel me behoorlijk ''gepiepeld'' door CZ heb een mail met een klacht gestuurd en kreeg het volgende terug :

ik citeer de heer walter goossens

Het is zeker niet onze intentie om de echte racefans af te straffen of weg te houden. Verre van.
Alleen is het zo dat ‘de winkel’ hier enkel kan draaien met de hulp en de centen van bedrijven.
Ik kan je verzekeren dat WTCC géén winstgevende operatie is voor ons.
Zonder de middelen van sponsors en bedrijven kunnen we WTCC helemaal vergeten.
Of zelfs Circuit Zolder helemaal.
Je moet weten dat we geen enkele vorm van subsidie krijgen.
Datwe NIET op de site aangeven dat de tribunes NIET inbegrepen zijn in het ticket, zie ik niet meteen als een organisatiefout.
Misschien hadden we dat wel moeten doen. Misschien ook niet.
Er stond nergens dat de tickets verkocht werden MET INBEGRIP VAN TRIBUNES.
Er staat enkel dat paddock inbegrepen is. Tribunes zijn meestal inbegrepen, gratis.
Wanneer dat eens niet het geval is, krijgen we inderdaad kritiek.
Omdat we ALTIJD tribunes en paddock in de ticketprijs hebben steken, worden we nu uiteraard afgesnauwd omdat we de plaatsen ‘vermarkten’.
Dat de plaatsen niet allemaal bezet waren, daar kunnen wij helaas niks aan doen.
Ze waren wel allemaal betaald. Als een dienst wordt gekocht, moet die geleverd worden. Zie je?
Het was inderdaad leuker geweest, mochten ze allemaal benut zijn geweest.
De promotor van het WTCC heeft ons gevraagd om op de opmerking te antwoorden die jij hen had gestuurd.
Dat is bij deze gebeurd.
We nemen je opmerking mee in de evaluatie, en zullen ons bezinnen over de wijze waarop we over de tribunes zullen communiceren in de toekomst.

Raceboy
22-06-2010, 16:47
Met andere woorden als het niet moest van KSO dan hadden ze zich gewoon niets aangetrokken van wat jij gezegd had.

Pegasus
22-06-2010, 17:15
Op deze manier zien ze mij daar niet meer terug volgende keer. Ik zal wel op Eurosport kijken. En als ik ze live wil zien ga ik naar Brands Hatch, daar worden betalende toeschouwers tenminste deftig behandeld.

En dan dit; "Datwe NIET op de site aangeven dat de tribunes NIET inbegrepen zijn in het ticket, zie ik niet meteen als een organisatiefout. Er stond nergens dat de tickets verkocht werden MET INBEGRIP VAN TRIBUNES."

Dus als Jan Modaal een ticket koopt en we zetten hem in een hoekje achter wat Heras hekwerk heeft die gewoon pech gehad, want er stond nergens dat je op een redelijk comfortabele manier de race kon volgen?? Ze hebben daar nog minder respect voor de racefan dan ik dacht. Chapeau, doe zo verder :crazy:

rayvankeulen
22-06-2010, 17:30
ja precies ik had een mail naar CZ en KSO gestuurd..KSO heeft mijn een mail doorgestuurd naar CZ met het verzoek daarop te reageren.Wat een arrogantie ..

rayvankeulen
22-06-2010, 17:34
ik had ook naar verschillende teams mijn reactie gemaild
Hier de reactie van SUNRED:

Dear Raymond,

I am surprised for this information. If I understand well you have paddock tickets and with these you can not go to the grandstands?
Normally you can go with paddock tickets sure to the grandstands. Also you can see the race from the terrace up from our box…
It is really strange. Our idea as a team, is to save and help as maximum as possible the fans of our brand and championship. I will give you a mail of the organization, and you can explain this situation.
Also I have found more problems than usual with stewards in Zolder, than other races of the championship.

I apologies for your situation,


Best regards,


Joan Orús

SUNRACE ENGINEERING DEVELOPMENT, S.L.
C/Juan de la Cierva 2, P.I. La Torre 08760 Martorell

Tel: +34 93 776 98 40
Fax: +34 93 773 71 28
joanorus@sun-red.com
www.sun-red.com

Sir Kwietje
22-06-2010, 18:05
Ik heb geen enkel last gehad van de tribunes, ik ben geen vip, geen pers (desondanks ik foto's maak voor heusden-zolder.eu) maar ik heb overal kunnen zien waar ik iets wilde zien, overal foto's maken waar ik er wilde maken. :) mij kan het niets schelen op ik in een tribune kan zitten of niet, wat maakt het uit. Ik vind het zelfs een goed idee van de organisatie om tribunes te verhuren aan vips :champagne:

Omdat iedereen hier altijd vooral hun frustraties willen spuuggen zet ik hier al lange tijd zelfs geen foto's meer. Wie ze wilt zien moet maar op mijn facebook of site kijken, hier is het toch zinloos om ze te plaatsen.

Op deze manier zien ze mij daar niet meer terug volgende keer. Ik zal wel op Eurosport kijken. En als ik ze live wil zien ga ik naar Brands Hatch, daar worden betalende toeschouwers tenminste deftig behandeld.

En dan dit; "Datwe NIET op de site aangeven dat de tribunes NIET inbegrepen zijn in het ticket, zie ik niet meteen als een organisatiefout. Er stond nergens dat de tickets verkocht werden MET INBEGRIP VAN TRIBUNES."

Dus als Jan Modaal een ticket koopt en we zetten hem in een hoekje achter wat Heras hekwerk heeft die gewoon pech gehad, want er stond nergens dat je op een redelijk comfortabele manier de race kon volgen?? Ze hebben daar nog minder respect voor de racefan dan ik dacht. Chapeau, doe zo verder :crazy:

rayvankeulen
22-06-2010, 18:29
Sommige mensen zoals ik met kinderen maakt het wel uit... En jij vind het een goed idee dat ALLE tribune's worden weggegeven aan prosecco zuipende niet race fans.. Er moet een gedeelte overblijven voor de echte race fans..die wel met hart en ziel zich naar hard werken met het gezin de tickets en een dagje autosport kunnen veroorloven .

Pegasus
22-06-2010, 18:41
Ik heb geen enkel last gehad van de tribunes, ik ben geen vip, geen pers (desondanks ik foto's maak voor heusden-zolder.eu) maar ik heb overal kunnen zien waar ik iets wilde zien, overal foto's maken waar ik er wilde maken. :) mij kan het niets schelen op ik in een tribune kan zitten of niet, wat maakt het uit. Ik vind het zelfs een goed idee van de organisatie om tribunes te verhuren aan vips :champagne:

Omdat iedereen hier altijd vooral hun frustraties willen spuuggen zet ik hier al lange tijd zelfs geen foto's meer. Wie ze wilt zien moet maar op mijn facebook of site kijken, hier is het toch zinloos om ze te plaatsen.

Ik ben zelf zoals zoveel fotografen het hele circuit rond gegaan, ik zit ook niet hele races op de tribune. Maar een ticket kopen van 25 euro, en daar toekomen om vast te stellen dat geen enkele tribune toegankelijk is... Er zijn namelijk ook racefans of occasionele bezoekers die wel graag neerzitten tijdens de races en de pitlane en het podium kunnen zien. Een beetje kritiek moet je toch kunnen verdragen, niet?

McLarenboy
22-06-2010, 19:50
Hoe groter de affiche, hoe groter de teleurstelling... Nog steeds winnen zij die thuisblijven.

Mario
22-06-2010, 20:04
Hoe groter de affiche, hoe groter de teleurstelling... Nog steeds winnen zij die thuisblijven.

Neen hoor, Spa Italia was heel fijn. :)

McLarenboy
22-06-2010, 20:08
?? dat is een meeting, heeft toch niets met racen te maken...

Sir Kwietje
22-06-2010, 20:11
Ik ben zelf zoals zoveel fotografen het hele circuit rond gegaan, ik zit ook niet hele races op de tribune. Maar een ticket kopen van 25 euro, en daar toekomen om vast te stellen dat geen enkele tribune toegankelijk is... Er zijn namelijk ook racefans of occasionele bezoekers die wel graag neerzitten tijdens de races en de pitlane en het podium kunnen zien. Een beetje kritiek moet je toch kunnen verdragen, niet?

Ja natuurlijk. Maar netzoals bij F1 en champcars in de tijd is het logisch dat bij zoon event bepaalde plaatsen gereserveerd zijn. En het is zoals in die mail staat: "Dat de plaatsen niet allemaal bezet waren, daar kunnen wij helaas niks aan doen."

Waarschijnlijk is het voor bwm chevy invoerders de eerste keer in een hele lange tijd dat ze aan zo een event mee werken. Ze zullen ook wel niet tevreden zijn met vele lege plaatsen live op tv in hun tribune, en zullen hier ook wel uit leren.

Baron
23-06-2010, 12:16
Uit de reactie van Walter Goossens kan ik alleen maar afleiden dat de minachtende houding van Circuit Zolder ten opzichte van de gewone racefan nog veel groter is dan ik al dacht.
Jan Modaal heeft voor zijn duur betaald ticket evenveel recht op een respectvolle behandeling, en evenveel recht om de races op een fatsoenlijke manier te kunnen volgen als die schuimwijnzuipende VIPs.
Uit zijn reactie wordt pijnlijk duidelijk hoe Walter Goossens over Jan Modaal denkt. De tribuneplaatsen zijn betaald door de bedrijven, de centjes zijn binnen, dus vanaf dat ogenblik wordt de gewone toeschouwer alleen nog maar een lastpost die je liever kwijt dan rijk bent.
Mij zien ze bij de volgende WTCC-passage niet meer in Zolder; ik kijk thuis wel op Eurosport. En ik heb een vaag vermoeden dat ik niet de enige zal zijn die afhaakt. Dat wordt mooi volgend jaar : een WTCC-race voor lege tribunes en zonder toeschouwers langs de draad; misschien wel de ultieme natte droom van sommige organisatoren in Zolder?

Raceboy
23-06-2010, 12:23
Dat het ook anders kan is vorig jaar bewezen tijdens de superleague. Mooie tijdelijke treibune gebouwd in de paddock met zicht op de chicane. Vlak naast de vip tent. Vips moesten niet ver wandelen, hadden een mooi zicht en zaten op een plaats waar anders toch nooit veel volk stond te kijken. De rest van de toeschouwers had al zijn normale kijkpunten. Ik snap trouwens ook niet dat dat niet vaker kan zo een tijdelijke tribune.

McLarenboy
23-06-2010, 12:23
wie weet was dit gewoon weer zo'n eenmalig optreden...

Mark
23-06-2010, 21:57
:

ik citeer de heer walter goossens

Het is zeker niet onze intentie om de echte racefans af te straffen of weg te houden. Verre van.
Alleen is het zo dat ‘de winkel’ hier enkel kan draaien met de hulp en de centen van bedrijven.
Ik kan je verzekeren dat WTCC géén winstgevende operatie is voor ons.
Zonder de middelen van sponsors en bedrijven kunnen we WTCC helemaal vergeten.
Of zelfs Circuit Zolder helemaal.
Je moet weten dat we geen enkele vorm van subsidie krijgen.
Datwe NIET op de site aangeven dat de tribunes NIET inbegrepen zijn in het ticket, zie ik niet meteen als een organisatiefout.
Misschien hadden we dat wel moeten doen. Misschien ook niet.
Er stond nergens dat de tickets verkocht werden MET INBEGRIP VAN TRIBUNES.
Er staat enkel dat paddock inbegrepen is. Tribunes zijn meestal inbegrepen, gratis.
Wanneer dat eens niet het geval is, krijgen we inderdaad kritiek.
Omdat we ALTIJD tribunes en paddock in de ticketprijs hebben steken, worden we nu uiteraard afgesnauwd omdat we de plaatsen ‘vermarkten’.
Dat de plaatsen niet allemaal bezet waren, daar kunnen wij helaas niks aan doen.
Ze waren wel allemaal betaald. Als een dienst wordt gekocht, moet die geleverd worden. Zie je?
Het was inderdaad leuker geweest, mochten ze allemaal benut zijn geweest.
De promotor van het WTCC heeft ons gevraagd om op de opmerking te antwoorden die jij hen had gestuurd.
Dat is bij deze gebeurd.
We nemen je opmerking mee in de evaluatie, en zullen ons bezinnen over de wijze waarop we over de tribunes zullen communiceren in de toekomst.

Wat een triest antwoord van CZ, zijn we al op dit nivo terecht gekomen? Doet de laatste betalende toeschouwer het licht uit bij het verlaten van het circuit s.v.p.

A.J.
23-06-2010, 22:40
Hier wordt regelmatig Brands Hatch aangehaald. Nu is dat ook een favoriet circuit van mij, maar als je op hun site gaat kijken zijn de tickets duurder dan Zolder, zijn er zondag ook geen tribune plaatsen beschikbaar én moet je op zaterdag zelfs betalen voor de tribune...

rayvankeulen
23-06-2010, 23:32
brands hatch ook al in de greep van de commercie...maar in ieder geval geven ze het van te voren aan op hun site..wel zo open en eerlijk is van cz niet te zeggen.ik zak dit weekend ook weer af naar belgie naar Ieper ,benieuwd of ik als niet VIP over de grote markt mag lopen..

Steve
23-06-2010, 23:32
Hier wordt regelmatig Brands Hatch aangehaald. Nu is dat ook een favoriet circuit van mij, maar als je op hun site gaat kijken zijn de tickets duurder dan Zolder, zijn er zondag ook geen tribune plaatsen beschikbaar én moet je op zaterdag zelfs betalen voor de tribune...

Right... :)

JCE.72
23-06-2010, 23:55
Of het op de site (of bij de VVK) vermeld stond kan ik niet zeggen, maar bij de nieuwsbrief die je als lid van Racing Club Zolder krijgt stond het iig. duidelijk vermeld. Dus zijn er misschien sommigen die de nieuwsbrief krijgen die hem niet goed hebben gelezen, er staat best wel nuttige info in die je op de site niet altijd terug kan vinden...

http://i88.photobucket.com/albums/k185/JCE72/a4acb5f0.png

JCE.72
24-06-2010, 19:51
En als ik dit lees is het wel duidelijk waar het bij KSO om gaat...

Ook volgend jaar trekt het wereldkampioenschap voor toerismewagens naar Japan; zij het ditmaal niet naar de omloop van Okayama. Vanaf 2011 verruilt organisator KSO, na drie jaar Okayama, het circuit nabij Mimasaka voor het asfaltlint van Suzuka. Deze laatste omloop biedt, onder meer dankzij de investeringen voor de Formule 1 Grand Prix, meer ruimte aan de promokaravaan van de FIA WTCC. VIP's en hospitality zijn altijd al een belangrijke factor geweest voor het mondiale kampioenschap voor toerismewagens en dit commercieel oogpunt gaf dan ook de doorslag bij de keuze voor een Japanse locatie voor 2011.

Bron: Racingworld.be

Mark
24-06-2010, 21:39
En als ik dit lees is het wel duidelijk waar het bij KSO om gaat...


Er is op zich niks mis met het feit dat KSO kiest voor de VIPS.
Er is op zich ook niks mis het feit dat CZ niet meer dan een verhuurder is. Dat sluit bij het beleid aan. Focussen op de core-business.

Waar gaat het nu mijn inziens mis m.b.t. Jan Modaal? Als ik alles goed lees en begrijp heeft CZ (Verhuurder) simpelweg het circuit verhuurd aan KSO (Huurder). Het is aan de huurder wat hij doet met de belangen van Jan Modaal, daar kun je de Verhuurder eigenlijk niet op aankijken. Deze scheidslijn is voor Huurder en Verhuurder dan wel duidelijk, Jan Modaal ziet dit niet en hoeft dat ook eigenlijk ook niet zien. De beste man komt voor de autosport en niet voor het zakelijke geneuzel tussen Huurder en Verhuurder.

Alleen is het feit dat Jan Modaal altijd zijn gevoelens (positief of negatief) zal reflecteren op de Verhuurder. Hij ziet het circuit nu eenmaal als een geheel en heeft geen notie van het feit dat KSO wellicht de kwade hond in het geheel is. Hij zal alleen maar denken: "wat een bende hier, ik kom hier nooit meer terug". Dat heeft voor de verhuurder dan weer gevolgen dat andere evenenementen wellicht minder bezocht gaan worden, waar wellicht de rol van de Verhuurder net even anders ligt.

Anders gezegd: Je moet als Verhuurder altijd de afweging maken of de Huurder recht doet aan je merknaam/imago/uitstraling. Een huurder die slecht met je spullen omgaat kan veel meer schade veroorzaken als dat men denkt.

Huurder (KSO) schijnt dus weinig te geven om de belangen van Jan Modaal. Echter Jan Modaal komt ook op de 24 uur, New Race Festival (nostalgische modus ;) )of welk weekend dan ook. Dan moet je als Verhuurder de afweging maken of deze mogelijke spin-off schade het waard is om te verhuren aan de genoemde Huurder KSO.

Of wellicht moet je als Verhuurder zeer duidelijk communiceren naar Jan Modaal dat hij bij een bepaalde verhuurder op de tweede plaats komt. Die pijn kun je dan weer op voorhand communiceren en wellicht compenseren. Dat heet het juiste verwachtingspatroon scheppen. Of het managen van de verwachtingen ;)

Terug naar de basis: graag weer een WTCC in 2011 en leren van de fouten in editie 1 ;)

Steve
08-09-2010, 18:32
Wij waren ook "vip" maar de tribune aan de Jacky Ickx was enkel voor Chevrolet-vips.

Ik zei het nog tegen de stakkerd die iedereen moest tegenhouden, zorg dat je je tribune volkrijgt of Zolder kan volgend jaar Wtcc op haar buik schrijven!

Hij gaf me gelijk...

Ja ja, 't is van datte.....volgend jaar geen Wtcc in Zolder.....

Mark
08-09-2010, 21:59
En nu is het gissen naar de oorzaak van de afwijzing............

Hoe dan ook, jammer dat we ze niet terugzien.

Steve
08-09-2010, 22:57
Kan vele redenen hebben, maar zeker niet dat er geen volle tribunes waren. Een evenemt dat wereldwijd live uitgezonden wordt kan best volle tribunes missen....

Oja, de bron www.touringcartimes.com

Benieuwd wie er komend weekend vip zal mogen zijn.

Mark
09-09-2010, 21:34
En nu is het gissen naar de oorzaak van de afwijzing............


Met dank aan de tip van een oplettende lezer en het graven in mijn eigen geheugen kom ik tot de conclusie dat we niet hoeven te gissen naar de oorzaak.

CZ kan er eigenlijk niets aan doen dat het WTCC niet meer terugkomt in 2011. De race in Zolder kwam er in feite door het annuleren van de race in Mexico, zie http://www.fiawtcc.com/Read_News.asp?idnews=495

Steve
09-09-2010, 23:46
Wil niets zeggen toch? Eens te gast op een goed circuit met alles erop en eraan is een reden te meer om terug te keren?

Raceboy
09-09-2010, 23:58
Met dank aan de tip van een oplettende lezer en het graven in mijn eigen geheugen kom ik tot de conclusie dat we niet hoeven te gissen naar de oorzaak.

CZ kan er eigenlijk niets aan doen dat het WTCC niet meer terugkomt in 2011. De race in Zolder kwam er in feite door het annuleren van de race in Mexico, zie http://www.fiawtcc.com/Read_News.asp?idnews=495

Tegen dat mexico was gecancelled stond Zolder al lang op de kalender hoor.

Steve
10-09-2010, 00:04
Tegen dat mexico was gecancelled stond Zolder al lang op de kalender hoor.

Denk zelfs dat het eind 2009 al geweten was...

marcel
10-09-2010, 10:58
Eind 2009? Mark's eerste post in dit topic dateert van 1 juni 2009. Toen stond Zolder al op de eerste mogelijke kalender van het WTCC.

En die kalender werd al bevestigd op 24 juni, met zowel Zolder als Mexico. Zolder kwam in de plaats van Pau.
crash.net (http://www.crash.net/wtcc/news/148889/1/fia_confirms_2010_calendar_pau_dropped.html)

RKG
10-09-2010, 12:36
Inderdaad, want tijdens de 24uur vorig jaar, was er een wedstrijd om tickets te winnen!

NetForce84
10-09-2010, 13:02
Net als dit seizoen staan er ook volgend jaar twaalf WTCC-meetings op het programma. Jammergenoeg maakt Circuit Zolder niet langer deel uit van het lijstje, net zo min als het Mexicaanse Puebla. Beide worden vervangen door manches in het Argentijnse Buenos Aires en Guangdong in China. Buenos Aires volgt meteen na de heat in het Braziliaanse Curitiba terwijl er voorafgaand aan de finale in Macau in Guangdong wordt gereden. Porto vervangt de manche in Portimao, het Japanse Okayama wordt geruild voor Suzuka.

WTCC-kalender 2011

20.03 Curitiba (Brasiliën)
03.04 Buenos Aires (Argentiniën)
15.05 Monza (Italië)
05.06 Marrakesch (Marokko)
19.06 Brünn (Tsjechië)
03.07.Porto (Portugal)
17.07.Brands Hatch (Groot-Brittannië)
31.07.Oschersleben (Duitsland)
04.09.Valencia (Spanje)
23.10.Suzuka (Japan)
06.11.Guangdong (China)
20.11.Macao (Macau).

Bron: autosport.be

McLarenboy
11-09-2010, 22:02
ze zullen het wel leren in Zolder :)