View Full Version : Porsche 935 Jägermeister - DRM Zolder 1977 - Manfred Schurti - Tamiya - 1/20
Een jaar of 7 geleden nam ik deze bouwdoos uit mijn kast om er een proper modelleke van te maken.
http://i9.photobucket.com/albums/a79/Sennake_models/tam_moca_20/doos_20005.jpg
De bedoeling was om er de Martini versie mee te bouwen van Ickx/Mass. Jammer genoeg ging het bij het spuiten van de witte lak serieus mis (het is al te lang geleden om me nog precies te herinneren wat het probleem was) en in die tijd vond ik er niets beter op dat trachten de lak te verwijderen met aceton. De lak verdween wel, maar de gladde finish van het plastic natuurlijk ook. Op dat moment zag ik het niet meer zitten om de ganse body weer glad te schuren en uit pure frustratie deed ik 2 dingen: ik kocht een nieuwe 1/20 Tamiya kit voor later, en ik schafte me de Exoto handgebouwde Porsche 935 aan om toch iets in de kast te kunnen zetten tot de dag dat ik weer zin kreeg om het model te bouwen.
Sedertdien heb ik het beschadigde model meermaals ter hand genomen tussen de bouw van andere kits door, om een stukje van de body glad te schuren. Het werk was zo intensief dat ik er nooit in slaagde het einde van de schuurwerken te bereiken, maar gaandeweg vorderde de werken beetje bij beetje.
Vorige week besloot ik om de knoop definitief door te hakken en de schuurwerken door te zetten tot het einde. Dat betekende ook dat ik een aantal van de raamrubbers moest hernieuwen met plastic strip en dat ik alle panel lines opnieuw moest uitkrassen omdat de aceton alles aan elkaar laten smelten had. Oef, zo ver waren we eindelijk.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14046&stc=1&d=1244143087
Omdat ik voor de Martini Porsche nog een gloednieuwe kit staan heb, besloot ik dit model te bouwen in de alternatieve livery die in de doos zit, namelijk de Jägermeister versie (dat zal Nismo een plezier doen). Natuurlijk ging dit gepaard met de nodige opzoekingswerken, want over de piloot en de races die deze Porsche gereden heeft stond er niets in de bouwbeschrijving. Er staat enkel dat de koplampen van de Jägermeister versie er niet uitzien als de Martini versie. Daar moest ik het mee doen.
Goed. Dus werd er op het internet gegoogeld dat het een lieve lust was. Algauw kwam ik tot de vaststelling dat Porsche in 1976 de 935 ingezet heeft als fabrieksteam (en nagenoeg alles won dat jaar), waarna in 1977 ook "klantenversies" te koop aangeboden werden. Het Max Moritz team kocht zo een 935 en zette er hun vertrouwde Jägermeister sponsoring op. De wagen werd (onder andere) ingezet in de DRM (Deutsche Rennsport Meisterschaft) van 1977, met Manfred Schurti aan het stuur. Ik zocht en vond algauw enkele goede foto's op het net, maar wat bleek? De meeste foto's die ik vond stemden niet helemaal overeen met de vorm van het model. Kijk maar naar de foto's van deze 935 op de Nürburgring: hij lijkt erg goed op de kit, maar de zijschorten bv zijn doorgetrokken van de voorste wielkas naar de achterste, om maar iets te noemen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14042&stc=1&d=1244143087
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14043&stc=1&d=1244143087
Na wat aandringen vond ik foto's van de Porsche die het model voorstelden dat ik wil bouwen, namelijk de 935 waarmee Schurti de eerste manche van de DRM 1977 in Zolder won.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14044&stc=1&d=1244143087
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14045&stc=1&d=1244143087
Dat lijkt me ook logisch. De Tamiya kit stelt de fabrieksversie voor van 1976, en aan het begin van het seizoen 1977 werden de klantenwagens geleverd in exact dezelfde configuratie, zodat de meeste teams er de eerste race mee reden zonder de wagens te veranderen of te evolueren. Maar na die eerste race begon elk privé team aanpassingen uit te voeren waarvan ze verwachtten dat de prestaties van de wagen zouden verbeteren. En dus is de Porsche 935 van de DRM te Zolder 1977 de enige die overeen komt met het model dat ik wil bouwen.
Ok. Dat weten we nu. Maar dat betekent nog niet dat ik het Tamiya model klakkeloos kan bouwen zonder erbij na te denken. Om te beginnen was er dat spel van die koplampen waarover het bouwplan van Tamiya ook al sprak. En inderdaad, de Martini fabrieks Porsche bezat in 1976 dubbelle koplampen achter een grote rechthoekige beglazing, terwijl de Jägermeister Porsche van 1977 enkele koplampen bezat achter kleinere ovale beglazing. Dat moet ik dus aanpassen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14047&stc=1&d=1244143482
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14048&stc=1&d=1244143482
Eerst pakte ik de behuizing van de koplampen zelf aan. Ik verwijderde de ligplaatsen van de dubbele koplampen en bracht er een nieuwe aan in het midden van de behuizing. De opstelling is nog maar voorlopig want de koplamp moet later in een grote cilindervormige behuizing gelijmd worden, en ik wil ook ampoules aanbrengen in de koplampspiegels. Maar om te weten waar de koplamp zich bevindt achter de beglazing volstaat deze opstelling voorlopig.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14049&stc=1&d=1244143482
Vervolgens heb ik de beglazing in de body gelijmd met 2 componentenlijm. Eens droog kon ik de body en de beglazing vlak schuren zodat er geen overgang meer te zien is. Dit is nodig omdat het grootste deel van de beglazing in feite een stuk van de bumper voorstelt. De ovale beglazing wil ik simuleren door de juiste vorm af te plakken bij het spuiten zodat na de spuitwerken de ganse body oranje ziet behalve de ovale koplampen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14050&stc=1&d=1244143482
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14051&stc=1&d=1244493921
Weer als proefopstelling heb ik al eens masking tape uitgesneden en ter hoogte van de koplampen geplaatst. Maar ik kan met mijn passer alleen ronde sjablonen maken en in feite moet de koplamp ovaal zijn, zodat ze er rond uitziet als je er recht op kijkt. Daarvoor moet ik op zoek naar iets wat ik meer dan 20 jaar geleden weggegooid heb: een plastic sjabloon voor het tekenen van ovalen. Dus dat wordt zoeken in winkels voor schoolbenodigdheden...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14052&stc=1&d=1244143655
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14053&stc=1&d=1244143655
Zo ver staan we nu. De "nek" van de voorbumper werd ook al wat ronder geschuurd omdat de Martini versie een rechte nek had, en de koplampbeglazingen die natuurlijk mat geworden waren vanwege het gladschuren werden terug doorzichtig gemaakt met de Micromesh set. De body moet nog een aantal transformaties ondergaan en alle randjes die door het vlakschuren van de body verdwenen zijn moeten er nog terug op aangebracht worden met plastic strip. maar dat is iets voor een volgende update...
............. (dat zal Nismo een plezier doen)..........
Zeker weten.;)
Sta me toe enkele foto's van U te herbruiken ivm de koplampen.
Ik weet dat jouw koplamp maar een voorlopige opstelling is, maar volgens mij moet je de koplamp iets hoger positioneren. Kijk maar naar volgende foto's:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14043&d=1244143103
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14050&d=1244143494
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14052&d=1244143671
Ook heb ik de indruk dat het glas vooraan in de bumper wel rond is, maar ovaal lijkt omdat het koplampglas in de ronding van de voorspoiler bevindt.
Ik heb een foto genomen van een foto uit mijn Jägermeisterboek waarop dat toch redelijk goed te zien is.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14057&stc=1&d=1244145509
Overigens zijn er in dat boek ook niet meer foto's te vinden dan dat jij al gevonden hebt. Ik zal het alleszins eens meebrengen de volgende meeting.
Ik heb ook even een foto aangepast hoe volgens mij de koplamp ongeveer in de voorspoiler staat.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14058&stc=1&d=1244146161
Good luck.;)
Dit is een zeer interessante wip, ga ik zeker volgen.
Ik heb deze kit ook 2 maal, prachtige wagen, en als Sennake deze maakt gaat hij er zeker en vast prachtig uitzien.
Ik heb de Jägermeister 935 reeds op verscheidene forums gevolgd, maar nergens een passende oplossing gezien voor de koplampen.
Ik weet dat jouw koplamp maar een voorlopige opstelling is, maar volgens mij moet je de koplamp iets hoger positioneren.
Klopt hoor. Aangezien mijn koplampen nog maar los in hun behuizing staan zijn ze wat gezakt bij het maken van de foto. Maar ik zal er zeker op letten als ik ze definitief ga vastzetten ;) Ze moeten alleszins hoger zitten dan het midden van de behuizing.
Wat de vorm van de koplampbeglazing betreft, ben ik nog niet overtuigd. Ik heb ronde maskings gemaakt en die zien er van voor gezien ovaal uit omdat ze op de ronding van de bumper staan. Om er rond uit te zien denk ik dat ze breder moeten zijn dan ze hoog zijn, ovaal dus. Maar als ik het uitgetest zal hebben en het resultaat niet bevredigend is, keer ik terug naar mijn ronde maskings. Ik zal zeker niet beginnen spuiten vooraleer ik zeker ben van mijn stuk, en daarvoor zal ik zeker nog foto's posten met de beide mogelijke maskings, zodat idereen die wil zijn zegje er over kan doen ;)
Dit is een zeer interessante wip, ga ik zeker volgen.
Ik heb deze kit ook 2 maal, prachtige wagen, en als Sennake deze maakt gaat hij er zeker en vast prachtig uitzien.
Ik heb de Jägermeister 935 reeds op verscheidene forums gevolgd, maar nergens een passende oplossing gezien voor de koplampen.
Wel, den deze komt op Automotive Forums dicht in de buurt, maar hij heeft verzuimd om de rechthoekige afdekkingen afdoende weg te werken... De koplamp openingen lijken me ook te groot trouwens, én zijn koplampen zitten zeker al te laag ;)
http://i168.photobucket.com/albums/u199/Duncanbm/Jagermeister%20935/IMG_7028.jpg
Wat ik me ook afvraag en op geen enkele foto duidelijk kan zien: zit er rond die ronde koplampafdekkingen nog een randje? Dat zou je normaal gezien toch verwachten...
Ik heb ook even een foto aangepast hoe volgens mij de koplamp ongeveer in de voorspoiler staat.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14058&stc=1&d=1244146161
Good luck.;)
Volgens mij zit ze nu iets te hoog, maar ik zie wel dat ik de nek van de bumper nog wat meer moet afronden...
Hallo,
ik had in gedachte de oude lichten volledig dicht te maken met plasticard, en er een cylindervormige bus van +/- 10 mm in te lijmen en vervolgens het gat opensnijden, of het gat eerst voorzien, dan kan je een klein randje laten waar later de glaasjes tegen kunnen steunen?
Meer naar het voorbeeld van de 1/24 versie van de 935.
Hoe gaat het reageren als je de doorschijnende delen gaat spuiten? Gaan de lak goed dekken hierop?
Leuke WIP die ik zeker zal blijven volgen. Alvast sterk gestart.:worship:
Hoe gaat het reageren als je de doorschijnende delen gaat spuiten? Gaan de lak goed dekken hierop?
Daar heb ik geen schrik van, temeer daar ik eerst een deftige primer ga aanbrengen.
Alvast sterk gestart.:worship:
Heheh, 7 jaar geleden dan ;)
Na een lange schuur- en hermodelleercampagne, die ik direct ga toelichten aan de hand van enkele detailfoto's, kon ik vandaag eindelijk een primerlaag aanbrengen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14082&stc=1&d=1244406591
Vooraan werden de koplampen in een hogere positie vastgelijmd (dank je voor de opbouwende kritiek, Johny) zodat ik de maskeertape op de juiste positie kon aanbrengen, namelijk in het centrum van de koplampen. Het wegwerken van de overgang van de rechthoekige afdekglazen naar de bumper lijkt me vrij goed geslaagd... Daarnaast moesten er enkele details aangepast worden omdat de Jägermeister Porsche er ietwat anders uitziet dan de Martini Porsche. Zo had de fabrieksmachine 3 open vulgaten voor brandstof en/of olie, en waren die bij de Jägermeister Porsche dichtgemaakt vanwege de aerodynamica (veronderstel ik). Ook de randjes rondom koelopeningen, die door het veelvuldige vlakschuren verdwenen waren, werden door middel van plastic strip terug aangebracht.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14083&stc=1&d=1244406591
Zelfde verhaal voor de koelopeningen achter de deuren uiteraard. Ook de lip die boven de deur zat was geheel weggeschuurd en werd terug in positie gebracht. De opening voor de achteruitkijkspiegels die veel te groot was, werd eerst dichtgemaakt, en daarna weer opengeboord.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14084&stc=1&d=1244406591
Een ander beeld van de lip boven de deur, alsook de verstevigingsstukken die tussen het voorste spatbord en de body aangebracht werden bij deze Jägermeister Porsche zijn hier te zien. De raamrubbers van de achterruit waren door de aceton-behandeling geheel weggesmolten, dus werden ook die opnieuw aangebracht met wat plastic strip.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14085&stc=1&d=1244406591
Aan de achterspoiler werd niets structureels veranderd, maar ook dit onderdeel heeft de nodige schuurwerken ondergaan om alle aceton-sporen weg te werken...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14086&stc=1&d=1244406591
Nu ga ik, toepasselijk op een verkiezingsavond zoals deze, met een overwinning voor de christen-democraten, de body eens een laag ORANJE geven ;)
De schade, aangericht door de aceton, heb je mooi gerepareerd, Guy.
En de feedback gaf ik met véél plezier hoor.;)
Mooie werken hier, verbaasd me toch steeds dat je met gewone plastic card zo veel zaken kunt maken en op het eerste zicht valt het niet eens op.
Nadat ik de body al een eerste mistlaag gegeven had, viel mijn oog op een onderdeel op de referentiefoto's dat me nog niet eerder opgevallen was: zie de rode pijl op de foto:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14087&stc=1&d=1244485264
Dit aerodynamisch hulpmiddel stond dus blijkbaar al van bij de eerste DRM-race in Zolder op de Porsche, en moet dus ook op mijn model gezet worden. Met wat plastic sheet en plastic strip werd het probleem vrij snel opgelost, en na het spuiten van 1 of 2 wet coats zal er niets meer van te zien zijn...
Hier de foto's van het model met mistcoat oranje, en de aangebrachte onderdelen:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14088&stc=1&d=1244485264
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14089&stc=1&d=1244485264
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14090&stc=1&d=1244485264
Hebt ge gene schrik voor kleurverschil? Oranje is immers één van die moeilijke kleuren ...
Misschien best deze delen ook eerst een primer laagje geven.
Hebt ge gene schrik voor kleurverschil? Oranje is immers één van die moeilijke kleuren ...
Misschien best deze delen ook eerst een primer laagje geven.
Te laat. Maar ik kan je zeggen dat het spuitwerk er goed uitziet hoor. Nog een toplaagje morgen en alles is picco bello in orde ;)
Gisteren was de verf nog te nat om foto's te kunnen nemen van de body, vandaag was ze droog genoeg om een poging te wagen. Ik heb ook al de maskering weggenomen van de koplampen. Om de randjes mooi glad te krijgen zal ik ze nog eens moeten polishen denk ik. Ook de lak wordt nog gepolisht om mooi te blinken vooraleer de decals erop gaan. Maar om dat te doen is de verf nog een beetje te weinig doorgedroogd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14109&stc=1&d=1244579229
De zijdelingse schorten die ik er ter elfder ure aan toegevoegd heb zijn mooi ingeblend in de oranje verf: ik zie althans geen verschil van kleur meer.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14111&stc=1&d=1244579229
De motorkap is uiteraard ook in dezelfde oranje kleur gespoten en ziet er ook vrij goed geslaagd uit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14110&stc=1&d=1244579229
Een shot van voren laat zien dat de koplampen op de juiste plaats staan. Omdat de koplamp-beglazing rond is van vorm lijkt het van voor gezien wel alsof ze ovaal zijn: dat komt door de ronde vorm van de body natuurlijk. Om ze rond te laten lijken had ik ellipsen moeten maken om te maskeren, maar ik heb uiteindelijk voor de cirkels gekozen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14112&stc=1&d=1244579229
gert mertens
09-06-2009, 23:03
Please continue.:champagne:
..................................
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14109&stc=1&d=1244579229
.................................................. ...................
Mooie foto die de koplampen prachtig weergeven, ge zou het begot niet zeggen dat de grote etalageruiten zijn aangepast naar zo'n kleine kajuitvenster.:applaus:
Nadat ik de body al een eerste mistlaag gegeven had, viel mijn oog op een onderdeel op de referentiefoto's dat me nog niet eerder opgevallen was: zie de rode pijl op de foto:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14087&stc=1&d=1244485264
Dit aerodynamisch hulpmiddel stond dus blijkbaar al van bij de eerste DRM-race in Zolder op de Porsche, en moet dus ook op mijn model gezet worden.
So far, so good. Ik bedoel, alles wat er op de echte gestaan heeft, moet op het model terug te vinden zijn. Maar sta me toe te zeggen dat ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weet dat de Porsches in kwestie nooit met zo'n rode pijl gereden hebben... De foto lijkt mij echter ongelijk te geven, dus... weet ik het niet zo goed.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14090&stc=1&d=1244485264
Maar ik zie dat ge zelf ook twijfelt. Eerste de pijl aan de linkerkant, dan aan de rechterkant, of toch maar gegokt en ze aan beide zijden aangebracht... Toch raar hoor die pijlen zo uit stekend aan beide kanten. Vraag me trouwens af waarvoor die zouden gediend hebben...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14109&stc=1&d=1244579229
Ah, maar nu ben ik content zie, ge hebt de pijlen toch maar weer verwijderd. Ik wist het wel, dat de referentiefoto getruckeerd was...
:D :D :+
:saythat:
Deze Jaegermeister gaat weer een echt "bijoeke" worden. Sjieke recuperatie van een verloren gewaand model!
Ah, maar nu ben ik content zie, ge hebt de pijlen toch maar weer verwijderd. Ik wist het wel, dat de referentiefoto getruckeerd was...
:D :D :+
:saythat:
:D :champagne:
Jaaa jongens, zo kennen we ze alweer....
:applaus:
Guido, die comment was gewoon af :)
En Guy is weer lekker bezig zo te zien. Al goed dat gij ook geen spuitprobleem zijt tegengekomen met die extra strips aan te brengen :)
Tom
Update!
Nadat de body goed gedroogd is kan het decallen beginnen. De decals die toch al zeker 30 jaar oud zijn, laten zich wonderwel perfect plaatsen. Alleen ben ik zo dom geweest om ze meteen met rode Daco-setting aan te vallen ipv eerst eens teproberen met de groene of oranje, zoals ik iedereen altijd aanraad. Maar ja, ik weet het natuurlijk weer beter dan mezelf eh ;)
Resultaat is dat de decals bijeen krimpen en niet meer vlak te krijgen zijn. Gelukkig heb ik deze kit 2 keer, precies omdat er bij de eerste kit al iets misgelopen was met het spuitwerk, en dus heb ik de decals ook 2 keer. De vernielde decals gaan er nog gemakkelijk af en de 2de set wordt aangesproken. Deze keer wordt echter de oranje Daco-setting gebruikt, en alles gaat nu goed.
Omdat Tamiya het probleem van de koplampen niet goed aanpakt zodat je niet het gewenste resultaat bekomt dat ik wél bekomen heb, leveren ze er de Jägermeister decals niet bij die op de voorbumper staan naast de verkleinde koplampen. Die heb ik dus uit de onderdelendoos moeten toveren. net als de naam van de piloot trouwens, die ik samengesteld heb uit losse letters van de (ongeveer) juiste grootte.
Op weg naar de modelbouwmeeting gebeurde er dan iets onvoorziens: de frontlip vooraan, onder de bumper, was erg dun geworden vanwege het vele schuren, en omdat ik de body op een stuk piepschuim bevestigd had middels enkele tandenstokers was er tijdens het transport een tandenstoker die tegen de frontlip drukte en er een stuk van afbrak. Dus bleef me niets anders over dan de ganse lip weg te schuren en een heel nieuwe te fabriceren uit plasticard. Niet zo moeilijk allemaal, maar het kost wel wat tijd.
Ondertussen heb ik de body gepolisht, zodat alle setting-sporen verwijderd zijn en ik alles in de vernis kan zetten. Maar eerst wat foto's natuurlijk:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14261&stc=1&d=1246110606
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14262&stc=1&d=1246110606
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14263&stc=1&d=1246110606
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14264&stc=1&d=1246110606
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14265&stc=1&d=1246110606
Dominique
27-06-2009, 19:50
... Gelukkig heb ik deze kit 2 keer, precies omdat er bij de eerste kit al iets misgelopen was met het spuitwerk, en dus heb ik de decals ook 2 keer. De vernielde decals gaan er nog gemakkelijk af en de 2de set wordt aangesproken...
Ik hoop dat je eerst een goede kleurencopie hebt genomen van het volledige vel? Anders heb je een probleem bij je tweede kit ;)
Ik hoop dat je eerst een goede kleurencopie hebt genomen van het volledige vel? Anders heb je een probleem bij je tweede kit ;)
Ah neen, want dat wordt de "Martini" versie eh ;)
Jägermeister of Martini Schol ;)
Update!
De body werd eerst voorzien van een mistlaag Gunze Sangyo. Na een dag heb ik een wet coat gezet. Qua vernis was dit genoeg omdat de body zeer glad gepolisht was vóór het vernissen. Eén minpuntje: de decal met het Jägermeister logo op het dak vertoonde na het opdrogen van de vernis een klein rimpeltje. Gelukkig was dit de enige plek waar dit gebeurde. Waarschijnlijk was een 2e mistcoat in dit geval beter geweest, maar goed, daarvoor was het te laat.
Zo zag de body er uit na het vernissen:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14325&stc=1&d=1246716521
Maar niet getreurd, want ik had er alle vertrouwen in dat ook dat rimpeltje zou verdwijnen na het polishen, iets wat sowieso moest gebeuren.
Dus gng ik aan de slag met de schuurpadjes van Micro Mesh. Die namen alle oneffenheden weg, alle stofjes, alle glooiingen in de vernis, en ook de decal-rimpel. Het bodywerk zag er toen erg glad uit, maar blinken deed het niet meer. Daarvoor werden de Tamiya polish pasta's aangesproken in de juiste volgorde: coarse, fine en finish. Tenslotte werd alles afgetopt met een behandeling met Tamiya modeling wax.
En dit is het resultaat:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14326&stc=1&d=1246716521
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14327&stc=1&d=1246716521
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14328&stc=1&d=1246716521
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14329&stc=1&d=1246716521
Wordt vervolgd!
Prachtig gewoon !! Prachtig !!
Die polish maakt het dus echt wel af he...
Prachtige glans. :applaus:
Er is maar 1 manier om tot zo'n spiegel resultaat te komen (zie ook de Prelude) en dat heb je hier perfect toegepast!
Zo hoort een model te zijn. Niks appelsien, niks stofjes of oneffenheden en decals die net lijken of ze deel uitmaken van het geheel.
Ben uitermate blij dat we dit hier te zien krijgen.
;)
Op de tweede foto zie je precies een druppel op het linker koplampglas. Ik hoop dat het aan de buitenkant is ...
Op de tweede foto zie je precies een druppel op het linker koplampglas. Ik hoop dat het aan de buitenkant is ...
Neen, dat is aan de binnenkant. De "lichtbak" linksvoor blijkt een kleine opening te vertonen waardoor een druppel water binnengedrongen is bij het afspoelen van de body. Die zal wel wegtrekken, maar dat zal lang duren. En in noodgeval kan ik altijd nog een stukje van de lichtbak wegzagen om het verdampen van de druppel te versnellen, waarna ik met wat plasticard de bak weer repareer. Geen reden tot paniek dus, maar wel ambetant.
Er is maar 1 manier om tot zo'n spiegel resultaat te komen (zie ook de Prelude) en dat heb je hier perfect toegepast!
Ik heb getracht om eens een schets te maken die schematisch uitlegt wat er eigenlijk gebeurt als je deze techniek toepast. Alles is natuurlijk erg uitvergroot.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14345&stc=1&d=1246778862
Eerst moet je ervoor zorgen dat je lakwerk zelf al erg glad gepolijst is. Dat zorgt ervoor dat de decals ook mooi glad trekken en dat je naderhand geen 6 vernislagen hoeft te spuiten om een glad geheel te verkrijgen.
Daarna worden de decals gezet volgens de aloude methode met setting solutions (van Daco, Microsol, enz...)
Na het drogen van de decals wordt vernis aangebracht (mistcoat + wetcoat(s)). Die sealen de decals, maar ter hoogte van de decals zal de vernislaag natuurlijk een beetje mee omhoog gaan omdat decals ook een (minimale) dikte hebben.
Die dikte wegpolijsten zorgt ervoor dat de decals mee opgenomen worden in de vernislaag en dat je geen randjes of contouren meer ziet: het lijkt alsof je decals op de body gedrukt staan.
Ik heb getracht om eens een schets te maken die schematisch uitlegt wat er eigenlijk gebeurt als je deze techniek toepast. Alles is natuurlijk erg uitvergroot.
Misschien kan je de schets ook toevoegen aan deze thread: Hoe een body spuiten? - Guido's 22 STAPPEN PLAN! - de ultieme kleur- en verf thread. (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=13943) Het illustreert immers erg duidelijk wat er gebeurt tussen Stap 12/13 en 22.
;)
Misschien kan je de schets ook toevoegen aan deze thread: Hoe een body spuiten? - Guido's 22 STAPPEN PLAN! - de ultieme kleur- en verf thread. (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=13943) Het illustreert immers erg duidelijk wat er gebeurt tussen Stap 12/13 en 22.
;)
Done ;)
Mooie 'how-to' Guy. En natuurlijk ook een mooie body. Het lakwerk ziet er fenomenaal uit!
Het polijsten van de (kleur)laklaag, doe je dit ook met de schuurpads of met de compounden van Tamiya? En vanaf welke grid begin je dan? 4000 ofzo?
Tom
Dit is heel goed uitgelegd met een eenvoudige schets!
Ik heb de schuurpads al 6maanden in mijn kas zitten maar durf er gewoon niet mee werken. Gewoon bang om teveel te schuren met beschadiging tot gevolg . Wel gebruik ik de compounds na de verflaag en vernislaag.Ik zal toch eens mijn stoute schoenen moeten aantrekken.
Je porsche ziet er fenomenaal uit . Maar had niets anders van je verwacht ;)
Hoe een body spuiten? - Guido's 22 STAPPEN PLAN! - de ultieme kleur- en verf thread. (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=13943) Het illustreert immers erg duidelijk wat er gebeurt tussen Stap 12/13 en 22.
;)
Het polijsten van de (kleur)laklaag, doe je dit ook met de schuurpads of met de compounden van Tamiya? En vanaf welke grid begin je dan? 4000 ofzo?
tekst
Mooie 'how-to' Guy. En natuurlijk ook een mooie body. Het lakwerk ziet er fenomenaal uit!
Het polijsten van de (kleur)laklaag, doe je dit ook met de schuurpads of met de compounden van Tamiya? En vanaf welke grid begin je dan? 4000 ofzo?
Tom
De laklaag vertoont bijna altijd wel wat onregelmatigheden zoals stofjes en zelfs als er geen stof in de verf zit is het gespoten vlak nooit 100% glad. Met compound alleen blink je de minimale oneffenheden alleen maar op, om alles vlak te krijgen moet er echt een (minimale) laag verf af. Dus zijn de schuurpadjes de enige optie. Ik begin bij een goed gelukte, relatief gladde laklaag meestal bij grid 3600. Ik leg ook niet de ganse weg af van 3600 tot 12000; meestal ga ik tot 4000 of zo en dan begin ik met de polish pasta's. Eens je oppervlak mooi vlak is kan je eigenlijk zelf kiezen waarmee je de glans van de laag weer wil terugbrengen; pads of pasta maakt niet niet zo heel veel meer uit. Beide werken.
Update!
We leggen de body terzijde en concentreren ons op het chassis. Ik was in de veronderstelling dat dit zwart of metaalkleurig zou zijn, maar het bouwplan vermelde "body color". Dat hoeft eigenlijk niet verwonderen, want bij het oranje spuiten van de Porsche is de onderzijde en de binnenzijde van het motorcompartiment gewoon meegespoten. De referentiefoto's bevestigen dit trouwens; alleen de cockpit werd zwart gespoten (met een aluminiumkleurige rolkooi). Dus wordt de spuitbus TS-12 weer boven gehaald (eigenlijk is het een nieuwe want de eerste was op) en werden de onderdelen zoals het chassis en de ophangingsbeugels van de achterste ophanging oranje gespoten.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14384&stc=1&d=1247678017
Die onderdelen werden opzij gelegd om te drogen, waarna het motorblok aangepakt werd. In eerste instantie werd er conform bouwplan een blok samengebouwd, maar omdat ik de Porsche 935 ook als 1/12 bouwdoos van Tamiya heb, vond ik het wel een goed idee om dat bouwplan er naast te leggen, zodat ik kon zien waar Tamiya op schaal 1/20 tekort door de bocht gaat. Daarbij was het meest opvallende verschil het totaal ontbreken van kablage in 1/20, terwijl dit in 1/12 zeer gedetailleerd uitgevoerd wordt. Omdat ik de 1/20 Porsche ook wel wil presenteren met afgenomen motorkap, besloot ik om de kablage toe te voegen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want zelfs de stroomverdeler is gewoon weggelaten in deze kit. Dus moest er eentje gescratcht worden uit aluminium buis en plasticard. Daarnaast moesten alle gaatjes uitgeboord worden voor de bougiekabels en de brandstofleidingen. Ik heb ook wat onderdelen voorzien van meer details zoals een aandrijfriem die ik vervangen heb door uurwerkonderdelen en plastic strip voor de riem.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14385&stc=1&d=1247678017
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14386&stc=1&d=1247678017
Vervolgens werd de kuipzetel ontdaan van alle bramen, en werden de zijdelingse gaten waardoor de heupgordels steken, uitgeboord. Aan de schouders zitten geen gaten omdat de referentiefoto's tonen dat de schoudergordels over de rand van de kuipzetel lopen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14387&stc=1&d=1247678017
Daarna werd de figuur van de piloot gemonteerd om te checken of hij in de stoel past. De opgegoten gordels werden trouwens weggeschuurd omdat ik aftermarket gordels wil gebruiken. Eens alle bramen en flash van de figuur weggeschuurd waren, en de helm enigszins op de schouders paste, heb ik de armen aan het lichaam bevestigd met een minimum aan lijm, omdat ik me er van wou vergewissen dat het stuurwiel tussen de handen past. Eens dat in orde was konden de kieren tussen armen en lichaam opgevuld worden met secondelijm en bloem.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14388&stc=1&d=1247678017
Tot zover deze lezing, waarde parochianen ;) Wordt vervolgd!
Tot zover deze lezing, waarde parochianen ;) Wordt vervolgd!
Goe bezig, meneer pastoor. ;)
Goed bezig! Ge zou eigenlijk de koelmolen in ingekleurd epoxyhars moeten kunnen gieten, dan is de kleur echter (oei, ik heb misschien teveel gezegd!) :rolleyes:
Goed bezig! Ge zou eigenlijk de koelmolen in ingekleurd epoxyhars moeten kunnen gieten, dan is de kleur echter (oei, ik heb misschien teveel gezegd!) :rolleyes:
Bijlange niet! Maar gezien het feit dat de koelmolen nogal verstopt zit achter de airboxen enerzijds, en de ganse motor nog eens wat minder goed zichtbaar wordt eens hij in het motorcompartiment gemonteerd zit, ben ik tevreden over de "indruk" die gecreëerd wordt door de aangebrachte kleur. In feite geldt dit voor elk onderdeel: ik ben er vrij zeker van dat geen enkel onderdeel de exact juiste kleur bezit in vergelijking met het origineel, maar het gaat om de "look" die je creëert door de combinatie van kleuren en schaduweffecten in zijn totaliteit, een beetje zoals een impressionistisch schilderij, waar het oog zorgt voor de ultieme kleurmenging. Waarmee ik mijn modellen absoluut niet wil vergelijken met impressionistische schilderijen uiteraard...
In elk geval, ziehier het resultaat van mijn samengebouwd motorblok. Ik heb het bouwplan van mijn 1/12 Porsche een beetje gevolgd om de kablage aan te brengen, en om de details van het 1/20 model iets beter te laten uitkomen. Qua kleurstelling heb ik eerder de referentiefoto's gevolgd die ik op het net gevonden heb (en van Gulfie ontvangen heb), wat niet zo simpel is omdat de verschillende motorblokken waarvan ik foto's heb dikwijls andere kleuren vertonen als het over een aantal onderdelen gaat. In veel gevallen wordt dan gekozen voor de esthetisch meest verantwoorde kleur...
Hier zijn de foto's, die zoals altijd meer zeggen dan 1000 woorden...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14407&stc=1&d=1248282170
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14408&stc=1&d=1248282170
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14409&stc=1&d=1248282170
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14410&stc=1&d=1248282170
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14411&stc=1&d=1248282170
Wordt vervolgd!!
De motor vind ik zeer mooi ogen, vooral het de extra details zoals de kabels en riemen komen zeer goed uit. Prachtig !
Het motorgedeelte ziet er prachtig uit. :applaus:
Gisteren heb ik me volgend modelletje aangeschaft van Ebbro op 1/43, de Jägermeister-Porsche 935 waarmee ICkx-Schurti in '78 de 1000km van de Nurnburgring gereden hebben.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14430&stc=1&d=1248471511
Update!
De motor zit in elkaar, dus leggen we ons toe op de bouw van de ophangingsonderdelen. Achteraan worden dus alle onderdelen in de juiste kleuren geschilderd, waarna ze gemonteerd worden. Na wat weathering en drybrushen ziet het er niet slecht uit, maar... er ontbreekt iets. Inderdaad, deze kit is weliswaar een pareltje van techniek, maar Tamiya heeft wel verzuimd om de remmen te voorzien in de bouwdoos. Nu is dat vooraan niet zo'n ramp omdat je er toch niets van zou zien, maar achteraan is een ander verhaal. Een model dat geshowd wordt op een spiegel zou snel door de mand vallen, en met de motorkap eraf kan je zelfs van bovenaf zien dat er geen remmen in de velgen zitten! Daar moet dus iets aan gedaan worden. In mijn aftermarket onderdelen doos vind ik algauw passende foto-ets remschijven met koelgaatjes zoals de Porsche 935 destijds had. Ik lijm ze tegen een stuk plastic sheet, en boor vervolgens alle gaatjes uit doorheen het plastic, zodat ze er realistisch uitzien. De zijkanten worden bekleed met BMF, de buitenzijde wordt gewoon zilver geschilderd omdat er achteraf toch niets meer van te zien zal zijn. Aan de binnenzijde worden ook de foto-ets remklauwen bevestigd waaraan op hun beurt de remleidingen vastgekleefd worden die in de achterzijde van de Porsche verdwijnen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14442&stc=1&d=1248715166
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14443&stc=1&d=1248715166
Vooraan maken we ons zoals gezegd geen zorgen om de ontbrekende remmen, maar de schokdempers vereisen hier wel wat aandacht. De originele kitonderdelen zijn uit één geheel gegoten wat het opkuisen van flash en bramen sowieso tot geen pretje maakt. Als er dan ook nog eens sinkmarks in de veren zitten, is het duidelijk: we gaan ze scratchen. Niet helemaal, want het onderste deel is nog wel bruikbaar, maar wel het gedeelte waarrond de veer zit. Van wat aluminium buisjes wordt eerst een schokdemper gefabriceerd, waarna het begin- en eindpunt van de veer vervaardigd wordt van dunne schijfjes aluminium buis die we snijden als een sneetje brood. Tenslotte gebruiken we wat Tenco 0,8mm wire om de veren mee te vormen door ze rond een gelijkaardig stuk aluminium buis te wikkelen als waarmee de schokdempers gemaakt zijn. Eens ze in vorm zitten worden ze simpelweg matzwart geschilderd en na droging worden ze op de schokdempers geschoven. Eens ook de eindpunten erop geschoven zijn is de homemade schokdemper klaar en kunnen we hem bevestigen aan het onderste deel van de ophanging waarin we een gaatje geboord hebben. Op de foto zie je bovenaan de zelfgemaakte schokdempers, onderaan die kitonderdelen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14444&stc=1&d=1248715166
De velgen dan. Vooraan zitten er in de kit verchroomde velgen, achteraan zijn ze gemaakt van zwart plastic. Dus wordt het chroom verwijderd met ovenreiniger, en worden alle velgen vervolgens gespoten met grijze primer om een gelijkmatige eindkleur te verkrijgen. Na het drogen van de primer spuiten we de velgen met TS-30 zilver, wat er veel realistischer uitziet dan het chroom van de kit.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14445&stc=1&d=1248715166
Ook de andere onderdelen van de voorste ophanging en de wielkappen werden in hun basiskleur gespoten. We hebben ze eens bijeen gelegd voor de foto, maar het is duidelijk dat er nog heel wat detailschildering en weathering aan te pas gaat komen vooraleer ze er realistisch gaan uitzien.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14446&stc=1&d=1248853445
En dat hebben we dus gedaan. De voorste wielen werden gemonteerd en de wielkappen werden geschilderd en geweatherd. De "Dunlop" belettering werd uit nostalgische redenen nog eens met de hand geschilderd in plaats van de letters weg te shuren en ze te vervangen door een decal.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14447&stc=1&d=1248715451
Achteraan werden al deze handelingen nog eens over gedaan. Het schilderen van de letters op de banden heeft wel iets vind ik.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14448&stc=1&d=1248715451
Eens de wielen gemonteerd zijn kunnen de andere ophangingsonderdelen vooraan ook aangebracht worden. Daarna worden ze op hun beurt voorzien van van weathering en drybrushing. Met de airbrush werden tenslotte nog wat sporen van olie en rubber op de onderzijde van het chassis aangebracht. Niet teveel, want het is geen rallywagen natuurlijk, maar ook op het circuit kan een chassis er onderaan redelijk vuil gaan uitzien...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14449&stc=1&d=1248715451
Achteraan een gelijkaardig verhaal natuurlijk. Ook hier werden de nodige weathering en sporen van olie en rubber aangebracht. Let ook op de gele pijl: dit is alles wat er in feite van de achterste remschijf te zien blijft: niet zo heel veel, maar als ze er niet zou zitten was er alleen maar een gapend gat, en dat lijkt echt nergens op.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14450&stc=1&d=1248715451
In zijn totaliteit ziet het chassis er onderaan nu redelijk verweerd uit, maar ook weer niet teveel. Dat is precies de look die ik wou bereiken. Eens de onderzijde van het chassis helemaal klaar is, draai ik het model om zodat het op zijn wielen komt te staan. Vanaf dit moment weet ik namelijk dat de aangebrachte schilder- en spuitwerken niet meer beschadigd kunnen worden vanwege het over de werktafel schuiven, omdat de wielen op hun plaats zitten.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14451&stc=1&d=1248715451
Nog een laatste foto van de onderzijde vooraleer we het model omdraaien, want hierna zien we de onderkant niet meer terug...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14452&stc=1&d=1248715625
Het eerste werkje dat uitgevoerd wordt eens het model rechtstaat, is het voltooiien van de motor: er moesten nog 2 bobijnen gescratcht worden uit wat aluminium buis en aluminium strip, vanwaar de stroom geleverd wordt richting stroomverdeler.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14453&stc=1&d=1248715625
De in de kit meegeleverde rolkooi is niet volledig. Het zwarte gedeelte is wat er in de kit voor handen was, het witte gedeelte is toegevoegd met plastic rod. Om er zeker van te zijn dat deze rolkooi nog past in de body en omheen het dashbord, werd het zwarte gedeelte op zijn plaats gehouden met masking tape, en werden de twee zijdelingse beugels op maat gemaakt tot ze pasten. Daarna werden ook die witte beugels bijeen gehouden met tape, zodat de buizen in het dakgedeelte aangebracht konden worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14454&stc=1&d=1248715625
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14455&stc=1&d=1248715625
We laten de boel een tijdje drogen, en vervolgens kunnen de stukken tape verwijderd worden. Een laatste droogpassing verzekert ons dat de rolkooi past en dat ze nergens tegen de binnenkant van de body gaat aandrukken.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14456&stc=1&d=1248715625
Wordt vervolgd!!
Dat is inderdaad een zeer mooie update.;)
De schilderwerken hier in huis zijn ook afgelopen, hopelijk kan ik nu één van de dagen ook eens aan mijn modelbouwtafel gaan zitten.
Hmmm, kinky. :drewl:
Ziet er prachtig uit.
Nog een laatste foto van de onderzijde vooraleer we het model omdraaien, want hierna zien we de onderkant niet meer terug...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14452&stc=1&d=1248715625
...
Wordt vervolgd!!
Weeral een erg mooie update, maar als ik mag - ;) - zou ik graag nog wat feedback geven. Ik vind de onderkant al erg mooi, maar er ontbreekt precies nog wat aan. De middenste rijen "cirkels" zijn naar mijn smaak/idee/zicht nog te proper. Ik kan me maar niet voorstellen dat dit in het echt ook zo zou zijn. Deze "Jäger" dokkert immers niet enkel over 's lands wegen, maar jakkert veeleer over curbs en een circuit dat vol met rubber en smurrie ligt. De iets hadere lijnen, die je met een penseeltje aanbrengt, ten gevolge van het curb-rijden en andere smurrie oppikken ontbreken nog.
Heb even mijn HD erbij gehaald om deze foto van m'n 307 nog eens op te snorren. Zo heb ik toen de onderkant gedaan. De tinten zijn uiteraard wel verschillend, maar zo krijg je een idee van wat ik bedoel. ;)
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=14462&stc=1&d=1248823087
Ik vind de onderkant al erg mooi, maar er ontbreekt precies nog wat aan. De middenste rijen "cirkels" zijn naar mijn smaak/idee/zicht nog te proper. Ik kan me maar niet voorstellen dat dit in het echt ook zo zou zijn. Deze "Jäger" dokkert immers niet enkel over 's lands wegen, maar jakkert veeleer over curbs en een circuit dat vol met rubber en smurrie ligt. De iets hadere lijnen, die je met een penseeltje aanbrengt, ten gevolge van het curb-rijden en andere smurrie oppikken ontbreken nog.
Hoe kan je Guido nu iets weigeren? ;) Allee vooruit, omdat jij het bent (en omdat dit model misschien ooit nog eens door jou gejureerd zal worden :+) hebben we er manueel nog wat lijnen en sporen bijgezet. En ook omdat ik wel vond dat je een punt had natuurlijk ;)
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14475&stc=1&d=1248889435
Daarna zijn we aan het interieur begonnen. Een beetje spieken op het 1/12 bouwplan geeft ons wat meer inzicht in wat bekabeling die we toevoegen, net als een kunststof kabelbeschermingsplaat die aan de voeten van de piloot gemonteerd wordt. We gebruiken hiervoor een stukje aluminium plaat die we in de juiste vorm plooien en op kleur brengen. Tenslotte wordt ze afgewerkt met punch 'n die boutjes.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14476&stc=1&d=1248889435
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14477&stc=1&d=1248889435
Dan is het de beurt aan het dashbord. De kit voorziet hier niet in de nodige wijzerplaat-decals, dus die halen we uit de reserveonderdelen doos. Waar nodig worden de meterjes rood geschilderd naar het voorbeeld van de referentiefoto's. Daarna worden ze afgedekt met 2k epoxylijm om de afdekglaasjes te simuleren. De knopjes en schakelaars worden op kleur gebracht met het penseel, en onderaan links werden nog 2 schakelaars toegevoegd, bestaande uit uurwerk-onderdelen. Dit dashbord moet nog wel gedrybrust worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14478&stc=1&d=1248889435
De piloot, Manfred Schurti, had een aantal sponsors die we in geen enkel aftermarket decalblad kunnen vinden, dus die werden met de hand geschilderd. "Kärcher, Commit en Getrag Getriebe" werden dus met de hand geschilderd, de rest zat in de reserveonderdelen doos. Daarna werd de overall gespoten met matvernis, zodat de schaduwlijnen en weathering die nog volgen niet meer kunnen interfereren met de onderliggende laag. Ook de helm, die voorheen glanzend wit gespoten was, wordt afgeplakt met superdunne masking tape, waarna de niet te spuiten oppervlakken afgedekt worden met Maskol. Wat wit is, moet blauw worden dus, en wat paars is, blijft wit. Nu lijkt het een beetje omgekeerd maar dat komt wel goed...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14479&stc=1&d=1248889435
Wordt vervolgd!
Goed dat de uitleg van de piloot erbij staat, want ik was al bang dat hij paars begon uit te slaan van tussen de 'bankvijs' geklemd te zitten... :+
Super update weeral!
.................................
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14479&stc=1&d=1248889435
Wordt vervolgd!
Dat is precies diene van de Efteling, die heeft ocharme ook zo'n lange nek. :p
By the way, het chassis ziet er nu stukken beter uit aan de onderkant.
Update!
De helm van de piloot werd gespoten en de masking werd verwijderd. Vervolgens hebben we een zwart lijntje geschilderd tussen de witte en blauwe vlakken, waarna alles afgedekt werd met Gunze Sangyo vernis. De figuur werd ook aangepakt: eerst werden de dieper gelegen vlakken geschilderd met een donkere tint van oranje, waarna de hoger gelegen delen "opgelicht" werden met een lichtere tint en een drybrushing met Tamiya Weathering Masters wit. De handschoenen en schoenen werden ook in de juiste kleur gezet.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14596&stc=1&d=1250438565
Vervolgens werd de stoel op zijn plaats gelijmd en werd de piloot erin gemonteerd. De helm zit nog niet vast op de schouders, omdat er nog wat detailwerk aan het aangezicht moet gebeuren, net als aan de helm zelf. De piloot echter kon wel onder handen genomen worden: de gordels werden reeds gedeeltelijk aangebracht. Zo konden de heupgordels reeds bevestigd worden tot en met de gespen, in tegenstelling tot de schoudergordels die slechts gedeeltelijk op hun plaats gelijmd werden. De rest zal op zijn plaats komen eens de rolkooi gemonteerd wordt.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14597&stc=1&d=1250438565
De rolkooi is helemaal klaar, wat betekent dat de bovenste stukken van de veiligheidsgordels eraan bevestigd konden worden. Ze werden vervaardigd uit een aftermarket setje van Studio27.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14598&stc=1&d=1250438565
Eens het dashbord volledig geschilderd en gedrydrusht is, kan ook deze op zijn plaats aangebracht worden. Daarna testen we het stuurwiel dat zowel in de stuurstang als in de handen van de piloot moet passen: dat blijkt meteen goed te zitten; geen extra aanpassingen nodig dus.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14599&stc=1&d=1250438565
Nog een fotootje van het interieur vanuit een andere hoek:
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14600&stc=1&d=1250438565
Alles past vrij goed, dus voelen we ons in staat om ook de rolkooi aan te brengen. Dat lukt ook zonder veel strubbelingen, maar de ultieme test zal pas komen eens we de body op het chassis zullen bevestigen uiteraard. En eerlijk gezegd heb ik er niet zo'n groot vertrouwen in: de rolkooi past wel perfect in de body bij het dryfitten, maar dat is vóóraleer de ruitpartijen in de body gekleefd zijn, en die zien er toch wel erg dik uit...
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14601&stc=1&d=1250438774
De schoudergordels die aan de rolkooi vastzitten worden nu ook aan de piloot bevestigd. Ook het aangezicht is nu helemaal geschilderd, en de details op de helm zijn aangebracht dank zij de inzet van enkele uurwerk-onderdelen. Dus kan het hoofd definitief op het lichaam gemonteerd worden.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14602&stc=1&d=1250438774
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14603&stc=1&d=1250438774
De body wordt ondersteboven gelegd om de ruitpartijen kunnen aan te brengen. We gebruiken hiervoor 2 componenten epoxylijm om geen hinderlijke uitwasemingen van de lijm te bekomen, die het uitzicht van de mooi transparante ruiten zouden verstoren. Tenslotte wordt de ganse binnenzijde van de body matzwart geschilderd.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14604&stc=1&d=1250438774
Dit is het moment waarop de body en het chassis samengevoegd kunnen worden, en zoals reeds eerder gevreesd schort er iets met de rolkooi, want de body past niet goed op het chassis. Na enkele vruchteloze pogingen om de rolkooi stangen aan te passen besluiten we tenslotte om het voorste deel dat langs de A-stijlen naar het chassis loopt, weg te laten: de overgedimensioneerde, dikke ruitpartijen laten niet toe om een realistische rolkooi in het model aan te brengen. Ik verkies dus om ze weg te laten, wat niet eens zo erg opvalt eens het model samengebouwd is.
De laatste loodjes komen er aan, en voor één keer wegen ze niet het zwaarst. Eerst breng ik de panel lines aan met matzwart, zodat ik nog vrij gemakkelijk de overtollige verf kan afwrijven zonder verstrikt te geraken in de details op de body. Eens dat tot een goed einde gebracht is, moeten er nog wat details aangebracht worden op de body, zoals de snelsluitingen die uit foto-ets materiaal bestaan, de ruitenwisser en -sproeiers, de noodstops en de sleepogen.
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14605&stc=1&d=1250438774
En dan is het model klaar. In mijn galerij (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?p=251044#post251044) kan je foto's zien van het afgewerkte model, waar je ook zal bemerken dat ik het model in zijn geheel nog eens een weathering meegegeven heb...
Machtig gewoon!
Lang geleden da'k nog es op't forum geraakt ben! Als Porsche liefhebber en "Sennakes modelwork liefhebber" heb ik dit topic onmiddellijk volledig doorgelezen!
Chapeau!
G.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.