View Full Version : Belgium Ypres Westhoek Rally
Gisteren eens en ommetje gemaakt langs Ieper en er was al wat te beleven. De 2 fabrieks Skoda's van Haninnen en Kopecky stonden me met draaiende motoren op te wachten .
Ze hadden net hun tenten opgeslagen en de auto's stonden te wachten om de servicestand in te rijden.
Verder stond de skoda van Duval ook te blinken op de markt ( wat vind ik dit een mooie livery ) .
Abarth kwam net aangereden met hun imposante truck en V. Heuvel racing was ook van de partij met een 5-tal Mitsubishi's.
Het was voor de eerste keer dat ik zo een Skoda in het echt zie en kan alleen maar beamen dat ze er bangelijk goed uitzien.
Pieter
Don Kamiel
18-06-2009, 21:24
Morgen ga ik ook eens kijken.
En het gaat de moeite zijn denk ik !!
Met zoveel S2000's moeten ze wel van de 1ste KP gas geven..
Toch zal ik voornamelijk de historics gaan volgen.
Speed997
18-06-2009, 22:03
Ik heb week-end kaarten gewonnen voor deze rally maar weet niet of deze ook geldig zijn voor de historic rally. Iemand enig idee?
Zal in elk geval naar de S2000 gaan kijken.
Gistern naar nieuwkerke geweest en daar was het spectakel al verzekerd.
Meeke was bij zijn eerste pasage tegen de tijd al zijn rechterachterwiel kwijt geraakt en Lefevre vond dat hij beter moest doen door zijn C2 op zijn dak te leggen op de markt.
Dat het een sterk en aan elkaar gewaagd deelnemers zal zijn dit weekend bewijzen de tijden op de shakedown.
De eerste 6 piloten rijden dezelfde tijd binnen 2 tienden van een seconde.
Dat beloofd voor deze avond en morgen !
Ik heb week-end kaarten gewonnen voor deze rally maar weet niet of deze ook geldig zijn voor de historic rally. Iemand enig idee?
Zal in elk geval naar de S2000 gaan kijken.
Bij mijn weten gelden de tickets voor zowel de historics als voor de S2000.
Zo was het althans de voorbije jaren. kzou niet weten waarom dit nu anders zou zijn.
Dit jaar was een ongemeen spannende rally. Ik denk dat het al heel lang geleden is, misschien zelfs wel onuitgegeven, dat er de eerste twee zo dicht op elkaar zaten nog zo ver in de wedstrijd. Erg boeiend. Diegene die nog niet overtuigd zijn van dit S2000 kampioenschap, moeten dringend toch maar eens gaan kijken naar zo'n rally. Topwagens, klasse piloten en spannend tot op het laatste. Privateers die laten zijn dat de aanwezigheid van fabrieksteams geen absolute must is voor een knap kampioenschap.
Diegenen die op vrijdag er niet waren - zoals wij - misten gelijk en enkele belangrijke deelnemers. Duval (waarover later iets meer) en Snijers om er maar enkele te noemen. Snijers nog wel gezien in de ochtend, maar die stond op de verbinding naast de kant.
Wat me opviel in deze rally, is dat er:
- niet zo gigantisch veel volk was. Overal kwamen we een minuutje of 10 voor de doortocht op de KP aan, en nergens moesten we drummen voor een plekje. Zouden de mensen (de occasionele rally bezoeker) door de crisis al hun centjes stoppen in de hun vakantie en de rally dan maar laten schieten?
- er op de verschillende KP's, andere interpretaties werden gegeven aan de veiligheidsvoorschriften. Niet dat dit zo uitzonderlijk is, maar wel de manier waarop. Daar waar er normaal security mensen op de punten aanwezig zijn die alles in goede banen trachten te leiden, werden er op enkele KP's precies nog extra security mensen vanuit de helicopter gedropt om "orde op zaken" te komen stellen. Deze verschenen in motorpak met helm onder de arm vlak nadat de helicopter was gepasseerd en compleet andere voorschriften dicteerden dan hun aanwezige collega's. Weg mooie fotoplek natuurlijk. Maar goed, iederen doet zijn werk naar bestvermogen neem ik aan.
- de timing van de IRC en historics op een dusdanige manier in elkaar wordt gestoken dat het kwasi onmogelijk is om beide enigszins te volgen. Resulteerden voor ons in één passage historics op het einde van de zaterdag. Een gevolg van de "incompatibiliteit" van beide kampioenschappen? Wel jammer, want ook de historics waren erg interessant.
Zelf was ik met nieuw fotomateriaal op stap - nu ja, niet echt nieuw meer, maar wel in een rally omgeving - en ik moet toegeven dat ik heel de tijd heb zitten rommelen met de settings en niet echt de goeie insteek heb gevonden. Resultaat: slechts een handvol goeie foto's. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.
Foto's volgen later nog in de fotothread.
:)
Ah ja, en Duval nog. Via mail kreeg ik dit binnen:
http://www.youtube.com/watch?v=rNrRZXI1uB8
In het begin zie je Duval de weide indonderen. Hij begint weer te rijden richting straat, maar raakt vast in gracht? Toeschouwers stromen toe om hem te helpen, maar ook de koeien zetten zich in beweging. Eentje daarvan heeft plots zin "in wat anders". :champagne: Schitterend gewoon!
Was inderdaad een schitterende rally om te volgen . Ik kon 10 van de 16 proeven kijken over heel het weekend. Vooral te danken omdat ze om de 2-3 proeven terug richting Ieper moesten en er een 2tal uur tussen was. UIteraard kan je ze dan niet allemaal bekijken. Telkens een stuk of 18.
Snijers vrijdag zien rijden maakte me niet vrolijk constant tegen zijn begrenzer en ging helemaal niet vooruit .Vraag me af wat rené Georges uitgestoken had met zijn polo. Ik gunde hem een goed wedstrijd.
OP de eerste proef stond ik na een 5tal km te wachten op Duval . Maar die kwam dus niet .Dit was heel jammer voor de rally zelf natuurlijk . Het kon misschien nog spannender ... Hoe Vouilloz eruit ging kon natuurlijk niet dommer , enerzijds wilde Solowow hem niet doorlaten ondaks lekke band maar dan moet Vouillioz ook niet proberen te paseren waar dat niet kan.
Het was weer de eerste keer in 5jaar dat ik terug eens naar Ieper kon kijken en ik vond dat er veel volk was. Misschien omdat ik er de vorige jaren niet bij was...
Don Kamiel
23-06-2009, 19:09
Vrijdag had ik zelf niks kunnen zien, zaterdag 2x de historics, en 2x de moderne.
Er was misschien iets minder volk dan voorbijgaande jaren op de baan, maar op bepaalde punten van het parcours stonden er dan weer meer toeschouwers dan vorig jaar.
Spannend was het wel natuurlijk, en hard ging het ook !
Jammer van de vele uitvallers, anders was het nog net wat mooier geweest.
buchinski
23-06-2009, 20:38
...
- er op de verschillende KP's, andere interpretaties werden gegeven aan de veiligheidsvoorschriften. Niet dat dit zo uitzonderlijk is, maar wel de manier waarop. Daar waar er normaal security mensen op de punten aanwezig zijn die alles in goede banen trachten te leiden, werden er op enkele KP's precies nog extra security mensen vanuit de helicopter gedropt om "orde op zaken" te komen stellen. Deze verschenen in motorpak met helm onder de arm vlak nadat de helicopter was gepasseerd en compleet andere voorschriften dicteerden dan hun aanwezige collega's. Weg mooie fotoplek natuurlijk. Maar goed, iederen doet zijn werk naar bestvermogen neem ik aan....!
Guido, als je die doortocht op Westouter bedoelt, aan het "Kapelleke", daar stond ik dus ook en ik begreep er niet veel van. Eerst lieten ze de mensen beneden aan de evacuatiestrook staan, t is te zeggen... ze stonden niet echt in het verlengde van de remzone, maar wel in een haakse evacuatieweg. er passeerden een stuk of vijf wagens en ze lieten begaan.
Toen landde plots een politiehelikopter en drie rijkswachters kwamen die toeschouwers verjagen op die evacuatieweg. Maar daarna moesten ook alle mensen weg rondom een kraan die ongeveer in dezelfde positie stond maar wel bovenop een talud (dus niet op straatniveau)
Een "security" gast die daar passeerde kon mij niet uitleggen waarom we daar weg moesten, hij begreep het zelf niet. Ik sprak dan die politiemensen aan en het enige antwoord dat zij hadden was "omdat er een lint is!"
Ik vermoed dat het eerder op verzoek van de opportunistische kraaneigenaar was, die hier zijn goedkoop stukje reclame kon meepakken maar dan bedacht dat er mensen rondom zijn kraan gingen staan en hij dat liever niet wilde
Hierbij enkele fotos om het te verduidelijken. De wagens komen dus van links en draaien in aan het Kapelletje, haaks op de weg dus...
http://img250.imagevenue.com/loc61/th_82590_evacuatieweg_122_61lo.jpg (http://img250.imagevenue.com/img.php?image=82590_evacuatieweg_122_61lo.jpg)http ://img208.imagevenue.com/loc361/th_82593_kraan_122_361lo.jpg (http://img208.imagevenue.com/img.php?image=82593_kraan_122_361lo.jpg)http://img13.imagevenue.com/loc83/th_82595_polies_122_83lo.jpg (http://img13.imagevenue.com/img.php?image=82595_polies_122_83lo.jpg)
buchinski
23-06-2009, 20:50
Qua organisatie leek het allemaal wel snor te zitten, maar de zo luid aangekondigde "toeschouwersarena" daar heb ik weinig van gezien. Ben naar 3 van die perskijkplekken geweest en die waren verre van interessant vond ik.
Voor de rest een hoog Vlaamse Kermis gehalte, veel uitvallers aan de kop... Uiteindelijk heb ik me veel meer geamuseerd op kleinere rallies dit jaar zoals RS Moorslede en Wielsbeke...
Een wat late reactie...
Doordat de organisatie nu grotendeels in nieuwe handen is (remember Targa Florio legt boeken neer), probeerden ze het wat over een andere boeg te gooien. Waarschijnlijk werd eens gekeken hoe ze het in Duitsland deden want plots kregen we speciale publiekszones, speciale wegwijzers en dergelijke.
Ik vond wel dat er behoorlijk wat publiek aanwezig was. Zeker op de plaatsen die ik uitgekozen had, maar daar was het dan vaak ook heel spektakelvol. Ben trouwens opgegroeid in de streek...
Wat mij dan weer opviel, was het grote verschil tussen de Vlaamse proeven en die Franse. Bij ons is er meer controle qua parkeren en lopen er nogal wat oranjehemden rond. Op die Franse proef was het eerder "trek uw plan". Ik heb ginds op twee verschillende plaatsen welgeteld twee en een halve security gezien. Die halve? Wel, die lag zijn roes uit te slapen in een zetel naast zijn auto...
Een ander opvallend punt was de ticketcontrole. Voor het eerst sinds jaren heb ik amper moeite moeten doen om op de proeven te geraken zonder ticket. De voorbije jaren moest je echt de streek (en weides) goed kennen. Dit jaar dus niet. Gewoon via de toegangsweg naar binnen... Dus de mensen die niet kwamen omdat ze wilden besparen wegens de crisis: pech gehad !
Ten slotte heb ik genoten van de spannende strijd en van het bezoek aan het wagenpark met in het bijzonder het bezoek aan het team Pyck - Lampaert. Foto's volgen nog als de vakantie begonnen is...
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.