PDA

View Full Version : GP F1 Silverstone 2009


smiley
19-06-2009, 17:45
Na de hele soap van de fota en fia zou je nog vergeten dat er geraced wordt dit weekend. :gas:

Vettel wist in beide trainingen de snelste tijd neer te zetten, hij is blijkbaar uit op wraak na de verloren wedstrijd in Turkije.
De redbull heeft trouwens enkele updates meegekregen voor dit weekend.
Het meest opvallende is de brede neus. Maar blijkbaar werkt het.
(Nu ben ik wel eens benieuwd of de wagens van het nieuwe kampioenschap er terug mooi gaan uitzien :p)

Ook de force india's draaien goed mee in de trainingen, met zelfs een 3de plaats voor sutil in VT2 :eek: Te hopen kunnen eens een rol van betekenis spelen dit weekend.

gwyllion
19-06-2009, 23:27
(Nu ben ik wel eens benieuwd of de wagens van het nieuwe kampioenschap er terug mooi gaan uitzien :p)Ik denk dat al heel wat teams met de wagen voor volgend jaar bezig zijn. Dus ik gok dat je je aan de huidige wagens, maar dan zonder KERS, kan verwachten.

Razornord
20-06-2009, 16:47
Ik denk dat al heel wat teams met de wagen voor volgend jaar bezig zijn. Dus ik gok dat je je aan de huidige wagens, maar dan zonder KERS, kan verwachten.

Ik denk niet dat 't zo'n vaart gaat lopen allemaal. Ik kan mij onmogelijk inbeelden dat de FIA zijn goudhaantje gaat laten lopen. Er zal nu achter de schermen wel druk onderhandeld worden en er zal wel een opgesmukt verhaaltje volgen waardoor alles toch nog in orde komt. Het is goed dat de FIA eens een opdoffer krijgt want ze hebben veruit teveel macht. Of dat nu plots gaat veranderen is uiteraard nog maar de vraag.

Zo'n alternatief kampioenschap van F1-wagens zou ook niet gemakkelijk circuits kunnen vinden waar ze zouden kunnen racen want zo wat alle veilige circuits liggen onder contract bij de FIA. Als nu bijvoorbeeld 't circuit van Zolder of 't circuit van Francorchamps dat eventuele alternatieve kampioenschap zou toelaten, verliezen ze hun FIA-licentie en dan hebben ze hommeles met de RACB (die ook onder FIA-contract ligt en daarenboven ook nog 'n bende rijkaards zijn die niet naar de autosport kijken maar wel naar de centen die ze kunnen graaien maar dat off-topic). Als er genoeg circuits zouden rebelleren, zou de hele FIA-structuur imploderen en dat zou niet slecht zijn voor de autosport want ik denk dat dat al een heel pak zou schelen in centen die niet naar de FIA hoeven te gaan. Nog iemand die mijn denkwijze deelt? Wat denken jullie?

camso belgium
20-06-2009, 18:56
Het wordt inderdaad een spannende periode; ik kijk er naar uit, vooral naar de volgende stappen in het schaakspel.
Ik kan mij wel niet voorstellen dat de "afvalligen" over één nacht ijs gegaan zijn; niet alles op voorhand bestudeerd hebben en niet over een batterij top advocaten beschikken, welke hen geadviseerd hebben.
En dat van het afnemen van licenties van circuits en piloten, daar heb ik grote vraagtekens bij. Er bestaat nog zoiets als het Europese Recht. Dat laat geen monopolies toe; geeft iedereen het recht op vrije uitoefening van zijn sport, zijn hobby en zijn beroep. Ook de Europese Voetbalbond waande zich almachtig en onaantastbaar, maar daar heeft een clevere Belgische advokaat een stokje voor gestoken en het onmogelijke waar gemaakt. (Arrest Bosman). En ik denk dat wanneer BMW en Mercedes; Ferrari en Renault even aan de mouw trekken van respektievelijk Angela, Berlusconi en Sarkosy er misschien wel een Europese Commissaris het in zijn hoofd zou kunnen krijgen om de monopolie positie van de FIA te onderzoeken (als ik mij niet vergis was onze eigene Karel Van Miert daar jaren terug dicht bij).
Als er zou een alternatief F1 kampioenschap komen, dan zal het officiële FIA kampioenschap moeten voortdoen met het overschot en dat is toch bitter weinig, ook als er nog nieuwe teams bijkomen. Goed voor lege tribunes, zeer beperkte interesse van sponsors en TV; een tweede klasse kampioenschap dus en of Williams en Force India zich daarin zullen goed voelen? Ik durf het te betwijfelen.
Ik denk dus dat de FIA en Bernie in een zwakkere positie staan en veel toegevingen zullen doen (if you cannot beat them, join them). Ik denk ook dat Max zijn dagen geteld zijn als big boss van de FIA.

Ottooke
21-06-2009, 17:30
De race is al even gedaan en ik vind hier geen commentaar. Zit iedereen buiten?
Vettel was dit weekend veel te snel voor de Brawn GP's. Webber maakte er een perfecte 1-2 van. Button had pech dat hij bij de start opgehouden werd door Trulli. Hij had vandaag toch niet kunnen winnen, maar wel een paar punten extra pakken.
Er waren verschillende gevechten om posities en er werd heel sportief gestreden (buiten Bourdais en Kovalainen). Ik heb me dit weekend toch wakker weten te houden :)

Jan
21-06-2009, 20:36
Bah neen, ik heb de ganse race gezien en in wakkere toestand. Gelukkig had de regisseur het verstand om gedurende de eerste twintig ronden te focussen op het duo Heidfeld - Alonso en in iets mindere mate Kubica - Hamilton. Zalig om zien gewoon......en dat voor in 't beste geval een 12de plaats. Ondertussen gebeurde er vooraan niet al te veel. Ongetwijfeld heeft de beste vandaag gewonnen en lijkt het mij verder ook een correcte uitslag.
De kaarten blijven toch nog ongeveer liggen zoals bij het begin van het seizoen: Brawn , RBR, Toyota en Williams vooraan, de grote namen achteraan.
Al is er toch lichte progressie bij Ferrari en waren zelfs de BMW's strijdvaardig, zij het dan voor een plaats in de achterhoede. Toyota kan nog steeds de prima kwalificaties niet omzetten in harde raceresultaten.

Voor de verandering: er was een massa volk aanwezig, de BBC had het over 300.000 toeschouwers :confused:
Misschien dacht het publiek dat ze de F1 begrafenis van Silverstone moesten bijwonen.

FIRE
21-06-2009, 22:05
Misschien dacht het publiek dat ze de F1 begrafenis van Silverstone moesten bijwonen.
Ik zou het anders zeggen:
Misschien dacht het publiek dat ze de begrafenis van F1 moesten bijwonen.

;)

smiley
21-06-2009, 22:21
Schitterende race van Vettel vandaag, Als Webber niet achter Barrichello had vast gezeten tijdens de eerste stint had het hem volgens mij nog niet gelukt om Vettel onder druk te zetten.

Ook een knappe prestatie van Massa, van 11 naar 4 :worship: Ferrari is zeker de goede weg op en als ze zo blijven doordoen zitten zeges er dit jaar nog in.

Minder goed leek de strategie van Brawn vandaag, die lange stint op de harde band leek de brawn's echt niet goed te doen. al bij al hebben ze toch nog de schade weten te beperken.

Verder was het schitterend om de rijders in de achterhoede te zien vechten voor plaatsen waar toch geen punten mee te verdienen vallen :worship:

Tot slot nogmaals een dikke pluim voor de bbc wat echt werk maakt van hun tv uitzendingen, gewoon zalig om te zien.

Sennake
21-06-2009, 22:29
Ik had de koers opgenomen, maar ben na enkele minuten in slaap gevallen om op 5 ronden van het einde wakker te worden en vast te stellen dat er eigenlijk zo goed als niets veranderd was. Dat ik in slaap viel kan ook wel te maken hebben met de combinatie van teambuilding + modelbouwmeeting op vrijdag, 24 uur van Ieper op zaterdag en modelbouwbeurs te Tienen op zondag ...

Jan
21-06-2009, 23:26
Ik had de koers opgenomen, maar ben na enkele minuten in slaap gevallen om op 5 ronden van het einde wakker te worden

Ik ben ten minste in slaap gevallen ná de koers :)

marcel
22-06-2009, 00:19
Voor de verandering: er was een massa volk aanwezig, de BBC had het over 300.000 toeschouwers :confused:
Misschien dacht het publiek dat ze de F1 begrafenis van Silverstone moesten bijwonen.

in Engeland zitten de tribunes toch altijd goed vol?

Guido
22-06-2009, 21:11
in Engeland zitten de tribunes toch altijd goed vol?

Dacht ik toch ook ja. Eerst Mansell, dan Hill, dan Button, dan Hamilton, nu opnieuw Button. Ze hebben toch altijd redenen genoeg gehad om massaal naar de F1 te gaan zien.

Nu, ik heb de race zelf niet gezien, maar het ziet er naar uit dat het vervolg van het seizoen er wat anders gaat uitzien, want de modifs die Newey uit zijn hoed heeft getoverd, lijken te werken. Of Button misschien het mid-season dipje waar eerdere kampioenen ook wel eens last van hadden? Zodoende lijkt er toch weer wat spankracht in te komen en mag Barichello nu pas écht vol aan de bak om zijn 2de plaats te verdedigen.

Raceboy
22-06-2009, 21:26
Of Button misschien het mid-season dipje waar eerdere kampioenen ook wel eens last van hadden? Zodoende lijkt er toch weer wat spankracht in te komen en mag Barichello nu pas écht vol aan de bak om zijn 2de plaats te verdedigen.

het kan er ook aan liggen dat het maar 16 graden was in Silverstone he.

The Interceptor
23-06-2009, 21:40
Inderdaad, het was eerder een combinatie van factoren:
- Het was te koud voor de Brawn GP's, Jenson moest zelfs even op topsnelheid zijn banden opwarmen, dat heb ik niet meer gezien sinds de natte race in China.
- Toevallig of niet, maar Newey heeft wel vaker een wagen getekend die vooral supersnel bleek te zijn op Silverstone.
- Barrichello is altijd al snel geweest in Silverstone
- Trulli die Button blokkeerde bij de start, terwijl de Ferrari's dankzij hun KERS (en het té breed uitkomen vd 1e bocht) voorbij gaan.
- Moeilijk inhalen op Silverstone, dat was deze race wel heel duidelijk.
- Onbegrijpelijke strategie van harde band in 2e stint.

Zoals Jenson het zei: Red Bull was sneller, maar het verschil is niet zo groot als het lijkt.
Op naar de Nurburgring, waar het hopelijk terug warmer is. En sowieso een trager circuit, toch weer voordeliger voor Brawn zou ik denken.
En ik ben serieus aan't twijfelen om er 2 dagen te gaan kijken.