Log in

View Full Version : Dodelijk ongeval F2 Brands Hatch 2009, Surtees Jr. is niet meer.


Mark
19-07-2009, 23:21
Zie de beelden:
http://www.youtube.com/watch?v=e820GpQsgo8

De beste jongen kon er niets aan doen, hij was volstrekt kansloos. Een nare combinatie van omstandigheden.

Het verhaal: http://www.autosport.com/news/report.php/id/77088

Neo-242
19-07-2009, 23:23
Dit is echt vreselijk nieuws... Ik kan ni anders dan denken aan John Surtees, wat een knak moet dat zijn voor die man. Daar moet je zelf zo oud voor geworden zijn... Autosport is per definitie een gevaarlijke sport, maar dit is wel een ontzettend lullig ongeval om voor van de wereld te moeten gaan :mad:

Belle
19-07-2009, 23:55
Ben net terug van Brands Hatch en lees jammer genoeg dat hij bezweek aan zijn verwondingen. Wat een stom (maar tragisch) ongeval...

Mark
20-07-2009, 00:17
Henry Surtees in actie tijdens de Spa Euro Races op zaterdag:

http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14406&d=1248041809

Jan
20-07-2009, 10:00
Inderdaad een bijzonder jammer ongeval. Wat ik me hierbij wel afvraag, is het alleen in de F1 dat de wielen van kabels voorzien zijn om te vermijden dat ze een eigen leven gaan leiden bij ongevallen? Het risico is in de lagere kategoriëen toch niet minder :confused:

FIRE
20-07-2009, 11:28
:(


Inderdaad een bijzonder jammer ongeval. Wat ik me hierbij wel afvraag, is het alleen in de F1 dat de wielen van kabels voorzien zijn om te vermijden dat ze een eigen leven gaan leiden bij ongevallen? Het risico is in de lagere kategoriëen toch niet minder :confused:
Hebben LMP1/LMP2 proto's dat ook niet?

Raceboy
20-07-2009, 12:03
Inderdaad een bijzonder jammer ongeval. Wat ik me hierbij wel afvraag, is het alleen in de F1 dat de wielen van kabels voorzien zijn om te vermijden dat ze een eigen leven gaan leiden bij ongevallen? Het risico is in de lagere kategoriëen toch niet minder :confused:

F2 heeft dat ook want die wagens zijn volgens de 2005 F1 normen gebouwd

Neo-242
20-07-2009, 13:42
Hoe werkt dat eigenlijk die kabels? Waar zijn de hechtpunten? Is me eigenlijk nog nooit opgevallen als je een wagen van dichtbij bekijkt...

Belle
20-07-2009, 13:56
F2 heeft dat ook want die wagens zijn volgens de 2005 F1 normen gebouwd

Ik las daarnet de volgende reactie van iemand op de Eurosport site:

Why is Formula 2 not on par with Formula 1 rules on* the matter of wheel tethers to stop the wheels flying* off cars. Sad that a young driver has died of so a* unfortunate accident that could have been prevented.

Dus blijkbaar hebben de F2-wagens het niet. En anders had het systeem gisteren z'n werk wel gedaan, hé...

Jan
20-07-2009, 15:52
Dus blijkbaar hebben de F2-wagens het niet. En anders had het systeem gisteren z'n werk wel gedaan, hé...

Dat is nog zo zeker niet, ook bij F1 wagens durven die kabels nog wel eens vergeten hun werk te doen. Als ik me niet vergis dit seizoen reeds op 2 bolides.

Ondertussen heb ik ook het ACO reglement voor LMP1 en LMP2 nog eens nagelezen, en ik vind daar geen enkele clausule die verwijst naar een dergelijk veiligheidssysteem (tenzij ik te snel gelezen heb natuurlijk ;))

Mark
20-07-2009, 23:21
Dus blijkbaar hebben de F2-wagens het niet. En anders had het systeem gisteren z'n werk wel gedaan, hé...


Het statement van Jonathan Palmer, Chief Executive of MotorSport Vision

The Williams F1 designed Formula Two cars comply with the FIA 2005 F1 safety standards including the fitment of wheel tethers to reduce the risk of wheels coming off in accidents. The F2 car also includes the latest F1 standards of driver head protection with high cockpit sides and lateral deformable structures. As with F1 however, wheel tethers cannot provide an absolute guarantee that a wheel will not come off in an accident and in a single seater race car the front of the head is inevitably exposed to the risk, however small, of being hit by another car or component.


Toch zal er een discussie losbarten over de veiligheid van deze wagens. Waarom? Het krappe bedrag waarvoor deze wagens gebouwd moesten worden zal de vraag oproepen of er geen concessies zijn gedaan aan de veiligheid. Ja, er zaten wheel-tethers op maar was de kwaliteit net even iets minder vanwege een besparing van een paar Engelse Ponden? F2/Palmer gaan een hoeveelheid lastige vragen tegenmoet.

senna's kingdom
21-07-2009, 14:25
triestige zaak.
Je moet er op letten.
Palmer zijn wielen braken allemaal af en die van Surtees ook.
Terwijl Surtees zijn contact met de muur niet zo bijzonder hard was.
gebrek aan veiligheid blijkbaar.
3de plek op zaterdag toont dat hij toch potentieel had om net te begonnen te zijn met eenzitters.

The Interceptor
21-07-2009, 22:26
Ik lees nog maar net het berichtje van deze bizarre crash, dat je zo om het leven moet komen ...

Als ik het berichtje las, moest ik meteen denken aan Tom Pryce, die op een ietwat gelijkaardige, bizarre manier om het leven kwam, ondertussen reeds 32 jaar geleden.

R.I.P. Henry!

Baron
21-07-2009, 23:50
Een bizar ongeval , vergelijkbaar met de, ook fatale, crash van Markus Höttinger in de Formule 2 op de Hockenheimring in 1980.

Mijn gedachten zijn ook vooral bij John Surtees, Ex-Wereldkampioen Formule 1 en teambaas. Henry had alles in zich om het Surteesverhaal verder te zetten. Het heeft niet mogen zijn. Zo een triest afscheid van de autosport heeft John zeker niet verdiend.

Sennake
22-07-2009, 11:06
In 1996 ontmoette ik John Surtees op het circuit van Zolder. Ik had net een modelletje gebouwd van John, staande naast zijn Ferrari 312, en vroeg hem om het te signeren. Hij vond dit zo leuk dat hij me uitnodigde in zijn VIP-tent, en ik genoot er het privilegie om samen met John naar een race te kijken met Ferrari's 333. Daar liep toen ook een ventje rond van een jaar of 5, dat op een gegeven moment naar John liep en hem vastpakte, zeggende: "That's my daddy!". Ik besef nu dat dit ventje Henry Surtees moet geweest zijn, en ik ben er echt kapot van te weten dat het dit kereltje is dat ondertussen verongelukt is in een racewagen. Ik voel echt mee met de familie Surtees. Zo'n stom ongeluk, en zulke tragische gevolgen. Vreselijk, vreselijk jammer. Man, wat kan het noodlot hard zijn...

Mark
24-07-2009, 23:14
Gaan Williams & Head wederom jaren naar de rechtbank?

If one can recall the Ayrton Senna crash in the San Marino Grand Prix on 1 May 1994 and the ensuing battle wherein Frank Williams, Patrick Head, Adrian Newey and three other Williams F1 employees were charged and stood trial for Senna's death, one can imagine that the death of Henry Surtees could follow the same pattern.

http://bleacherreport.com/articles/222168-will-it-be-another-case-of-manslaughter-against-williams-f1

Neo-242
24-07-2009, 23:21
Dat lijkt me straf. Het proces Senna/Williams kwam in gang omdat er in Italië andere regels gelden betreffende autosport.

Grig-O
26-07-2009, 22:16
Ik kom net terug van Spa en lees nu pas dit ongelooflijk slecht nieuws. Na de tranen van vreugde voor PK in Francorchamps, zijn het nu tranen van verdriet voor iemand die het nog ver had kunnen schoppen. :(