PDA

View Full Version : Crash Massa


Luuk S
25-07-2009, 15:18
Goede beelden op youtube,

http://www.youtube.com/watch?v=xhXX98aEV98

Weet niet hoe lang ze er zullen blijven staan

En ondertussen zijn ze niet meer te zien...

smiley
25-07-2009, 16:54
Net als de crash van Surtees, een stom ongeluk
Gelukkig is hier een iets betere afloop...

smiley
25-07-2009, 19:20
Massa's toestand zou stabiel zijn, maar zal morgen niet starten.
Eens benieuwd of ferrari toch een vervanger mag inzetten.

Luuk S
25-07-2009, 22:13
Hij zou na neurotrauma onder sedatie gehouden worden tot morgen.
In combinatie met deze foto:

http://www.flickr.com/photos/39552156@N05/3756014004

en dit bericht:
who drives for Ferrari - was airlifted to hospital in Budapest where officials said he is in a "life-threatening but stable" condition after an operation on a skull fracture.

He was hit by a spring which came off the Brawn GP car driven by fellow Brazilian Rubens Barrichello and then crashed into a tyre wall at 170mph.

"The condition of the driver is serious, but stable," said a spokesman at Budapest's AEK Hospital.

The hospital's chief doctor Peter Bazso added: "At the moment he's under anaesthetic and will be woken up on Sunday."

http://news.sky.com/skynews/Home/World-News/F1-Driver-Felipe-Massa-In-Life-Threatening-Condition-After-Horror-Crash-In-Hungary-Officials-Say/Article/200907415346254?lid=ARTICLE_15346254_F1DriverFelip eMassaInLifeThreateningConditionAfterHorrorCrashIn Hungary,OfficialsSay&lpos=searchresults


Maak ik me zorgen over hem

PS

http://www.flickr.com/photos/39552156@N05/3755262143/

Mij valt hier het volgende op, hoewel ik moet toegeven dat de regels omtrent extractie mij niet volledig ;) bekend zijn, hij wordt mét helm, maar zonder halskraag uit de wagen gehaald...

Mark
25-07-2009, 22:29
In combinatie met deze foto:

http://www.flickr.com/photos/39552156@N05/3756014004


Schokkend!

Luuk S
25-07-2009, 23:13
Mark, zijde serieus?
Wilde u dit vragen via PM, maar mailbox zit vol...

Sennake
25-07-2009, 23:26
Als ik die foto bekijk besef ik pas hoe close Massa bij een "Senna-crash" gekomen is...

Mark
25-07-2009, 23:45
Mark, zijde serieus?
Wilde u dit vragen via PM, maar mailbox zit vol...

Serieus, ben echt geschrokken van de foto. Vanmiddag, per toeval, live de beelden gezien en het zag er allemaal redelijk standaard uit voor een F1-crashke. Naderhand de onboardbeelden gezien en toen het gevoel gekregen van: mmm, dat kon weleens anders aflopen.

Als je nu diverse sites en berichten leest bekruipt me een soort Ronnie Peterson achtig iets. Laten we hopen van niet........

Benieuwd hoe Massa uit deze crash gaat komen, denk niet we hem dit jaar nog terugzien in een F1-wagen.

Finish
25-07-2009, 23:51
Tegenstrijdige berichten momenteel, maar het merendeel eerder positief. Wat ik uit verschillende websites (gaande van bbc, cnn, gazetta dello sport, Ferrari en godbetert de gva) heb kunnen halen, is samengevat dat de operatie positief verlopen is en zijn toestand 'serious but stable' is. Nu, daar zit naar mijn mening een flinke contradictie in; want hoe kan iets tegelijk ernstig en stabiel zijn ? 1 conclusie: grote kans op blijvend letsel maar zijn leven is niet in gevaar. Volgens Barrichello's twitter 'slaapt' Massa momenteel en wacht hij een volgende CT-scan af morgenvroeg.

Als je die foto's bekijkt, lijkt het me duidelijk dat zijn linkeroog de meeste schade zal meedragen. Ik vraag me af of we Massa ooit nog achter een F1-stuur zien kruipen. Hersenbeschadiging is namelijk hard; éénmaal iets geraakt, is het kapot en kan je voor de rest van je leven evengoed je evenwicht, zicht of andere specifieke functies verliezen. Volgens de gazetta kan je bij een dergelijk letsel al snel 3 tot 4 maanden revalidatie nodig hebben. Ook wordt er vermeld dat artsen meestal binnen een periode van maximum 3 dagen kunnen vaststellen wat het resultaat zal zijn.

Na de crash was Massa bij bewustzijn (hoewel hij toch een goeie minuut buiten bewustzijn moet zijn geweest geteld vanaf de inslag tot de bandenstapel) en totaal verward; volgens Barrichello sprak Massa niet met de pitmuur en ratelde hij in schock en paniek door terwijl hij naar zijn hoofdwond tastte. Beelden bevestigen dit ook.

Op 'sportief' vlak worden de volgende weken interessant. Badoer en Gené lijken me tweederangskeuzes. Mag ik volop dromen van een vervroegde overstap van Alonso naar Ferrari, of een vrijgekochte Sutil die zijn talent al enkele keren bewees in een inferieure India-roestbak ? Valentino Rossi ? Bruno Senna ? De markt is wijd open.

Maar laat Massa maar snel weer oke worden. Ik heb hem nooit dé pefecte f1 coureur gevonden, maar bij zo van die momenten denk je toch altijd terug aan wat hij de voorbije jaren voor positieve dingen heeft laten zien. En dan moet je gewoonweg concluderen dat hij in feite de WK van 2008 was, en niet die jongeman waar we dit jaar zo weinig van horen.

Nismo
26-07-2009, 00:05
.......................

Mij valt hier het volgende op, hoewel ik moet toegeven dat de regels omtrent extractie mij niet volledig (;) bekend zijn, hij wordt mét helm, maar zonder halskraag uit de wagen gehaald...

Gaat ook moeilijk met helm en HANS-systeem nog aan. Van zodra men zijn helm had verwijderd heeft hij wel een halskraag aan gekregen.
http://www.hbvl.be/nieuws/sport/motorsport/aid850441/felipe-massa-kritiek-na-zware-crash-3.aspx

Luuk S
26-07-2009, 00:09
@ Mark: begrepen, sarcasme is u in andere topics niet vreemd en via "the internets" kan ik natuurlijk uw gezicht niet zien.

Heb natuurlijk niet het hele internet afgezocht, maar:

Lijkt mij een gevalletje bloeding intracranieel dat geopereerd werd, met zwelling van de hersenen. Ze laten hem 24h "slapen" nemen daarna een CT-scan om te kijken hoe gezwollen zijn hersenen zijn, om te kijken óf ze hem wakker kunnen laten worden

Nog steeds bezorgd...

camso belgium
26-07-2009, 00:10
Ik denk niet dat deze foto van Massa (met zijn geblesseerde oog) enige nieuwswaarde heeft.
Ik erger er mij telkens dood aan, aan deze voyeurs welke bij ieder ongeval in eerste positie staan met hun mobieltje of fototoestel en dan kwijlend van de sensatiezucht maar afklikken.
Het lijkt hen een kick te geven.
Het ergste van al vind ik dan nog om hun sensatiezucht te willen laten delen door de anderen via You tube.

Finish
26-07-2009, 00:15
Ach, aangezien het maar om één foto gaat denk ik niet echt dat het hier om voyeurisme gaat. Toen Senna crashte cirkelde er ook een helikopter rond de Williams met een inzoomende camera.

Luuk S
26-07-2009, 00:19
Gaat ook moeilijk met helm en HANS-systeem nog aan. Van zodra men zijn helm had verwijderd heeft hij wel een halskraag aan gekregen.
http://www.hbvl.be/nieuws/sport/motorsport/aid850441/felipe-massa-kritiek-na-zware-crash-3.aspx

Snap ik, maar nek is volgens mij niet stabiel met HANS alleen

@ Camso: erger je je aan mij omdat ik deze foto linK?
Heb dit alleen gedaan omdat in eerste instantie alle berichten goed nieuws over FM gaven. Ik had na het zien van de beelden op TV in combinatie met deze foto de indruk dat er meer dan een schrammetje aan de hand was.
Ik link verder alleen de youtube-beelden zodat mensen deze eventueel kunnen downloaden en achteraf nog eens bekijken, voordat Bernie en de zijnen rervoor gezorgd hebben dat de filmkes verdwijnen...

@Mark 23.45, als ik mij goed herinner ben jij ook baanpost en zou je net als mij een vervelend gevoel bekruipen op het moment dat een marshal met gekruiste armen teken doet naar de camera

Mark
26-07-2009, 00:33
Eerder op de avond stelde de medisch directeur van het ziekenhuis, Peter Baszo, dat de coureur in levensgevaar zou zijn. Ferrari spreekt dit met klem tegen. Volgens de renstal is de toestand van Massa stabiel en ligt hij op de afdeling intensieve zorg.

http://www.nu.nl/sport/2048719/toestand-van-formule-1-coureur-massa-stabiel.html
Uitgegeven: 25 juli 2009 22:20
Laatst gewijzigd: 25 juli 2009 23:58



Een redelijk vers bericht waar we een positief signaal in kunnen lezen. Hoe Massa eruit gaat komen gaan we vanzelf vernemen. Christiano Da Matta is destijds ook van ver terug gekomen. Hoop doet leven.

Luuk S
26-07-2009, 00:37
Sorry Mark, maar wie heeft hier nu meer verstand van de patiënt, "den doktoor" of het team?

Steve
26-07-2009, 03:35
Ja, het mag wel es gezegd worden, altijd dat sarcastich en neerbuigend gedoe, en als het ernstig wordt dan gaan ze janken...

Autosportliefhebber? My A""...

Integra
26-07-2009, 09:01
Wat een gejammer, zeg. Moet een autosportliefhebber dan ook echt alles maar gewoon goedkeuren zonder kritisch te blijven?

Mark
26-07-2009, 10:13
heeft hier nu meer verstand van de patiënt, "den doktoor" of het team?

Uiteraard een doktor ;) In een beetje F1 team zit ook wel iets van een medische staf. Dus helemaal ongegrond zullen die uitspraken dan ook weer niet zijn.

Hier staat volgens mij een aardig chronologisch verslag: http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/8168807.stm

Mark
26-07-2009, 10:17
Die bewuste veer is niet rechtstreeks op de helm van Massa gekomen:

Felipe Massa's huge qualifying crash in Hungary was triggered when the spring from the third damper on Rubens Barrichello's Brawn came loose. It hit the F60 firstly just in front of the cockpit (right arrow - near the triangular engine cut-off sticker), before then striking the cockpit's side protection (left arrow - quite damaged, this area is made of a special foam to absorb impacts) and finally the left side of Massa's helmet.

Plaatje: http://www.formula1.com/news/technical/2009/815/681.html

Gèrre
26-07-2009, 10:26
Massa heeft zeer veel geluk gehad dat de veer de auto twee keer geraakt heeft voor het zijn helm trof. Als de veer recht in het vizier gevlogen was dan zaten we hier nu niet te praten over levensbedreigend en toch stabiel. Ik hoop gewoon dat hij er niks al te ergs aan gaat over houden, maar met letsels aan de hersenen weet je nooit.

Marc
26-07-2009, 10:34
_____

camso belgium
26-07-2009, 11:10
Quote: @ Camso: erger je je aan mij omdat ik deze foto linK?
Heb dit alleen gedaan omdat in eerste instantie alle berichten goed nieuws over FM gaven. Ik had na het zien van de beelden op TV in combinatie met deze foto de indruk dat er meer dan een schrammetje aan de hand was.

Daar kan ik in komen, want in deze redenering heeft dit beeld nut. Het gaat mij vooral om de personen, welke deze beelden nemen. Ik zou graag weten, wat er in hun kop omgaat. Ik neem aan dat het beroepsfotografen zijn, want Jan met de camera zal wel op deze plaats niet aanwezig zijn.
Het is een feit dat alleen nog sensatie verkoopt. Kijk naar de evolutie van Het Laatste Nieuws. Voor 30 jaren nog een kwaliteitskrant. Nu staat er alleen nog bullshit in, MAAR het verkoopt. Is iets geworden zoals het Duitse Bild.
Sensatiefoto's en dan titels, meestal met een vraagteken in de stijl van " Autocoureur zwaar gekwetst aan het oog. Is zijn race loopbaan ten einde????"

Mark
26-07-2009, 11:16
A statement issued by Ferrari on Sunday morning said: "After undergoing an operation yesterday afternoon, Felipe Massa's condition remains stable and there were no further complications through the night.

"He will be given another CT scan today, which will provide more precise information."

Sources have told AUTOSPORT that the doctors at the hospital are 'optimistic' about Massa's recovery, but cannot say anything for definite until the brain scans have been performed.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/77304


.....

Guido
26-07-2009, 18:07
Quote: @ Camso: erger je je aan mij omdat ik deze foto linK?
Heb dit alleen gedaan omdat in eerste instantie alle berichten goed nieuws over FM gaven. Ik had na het zien van de beelden op TV in combinatie met deze foto de indruk dat er meer dan een schrammetje aan de hand was.

Daar kan ik in komen, want in deze redenering heeft dit beeld nut. Het gaat mij vooral om de personen, welke deze beelden nemen. Ik zou graag weten, wat er in hun kop omgaat. Ik neem aan dat het beroepsfotografen zijn, want Jan met de camera zal wel op deze plaats niet aanwezig zijn.
Het is een feit dat alleen nog sensatie verkoopt. Kijk naar de evolutie van Het Laatste Nieuws. Voor 30 jaren nog een kwaliteitskrant. Nu staat er alleen nog bullshit in, MAAR het verkoopt. Is iets geworden zoals het Duitse Bild.
Sensatiefoto's en dan titels, meestal met een vraagteken in de stijl van " Autocoureur zwaar gekwetst aan het oog. Is zijn race loopbaan ten einde????"

De reguliere quote knop nog altijd niet gevonden? ;)

camso belgium
26-07-2009, 18:56
De reguliere quote knop nog altijd niet gevonden? ;)

Waaw nu heb ik hem gezien.
Toch wat bijgeleerd.

redje
27-07-2009, 00:01
Snap ik, maar nek is volgens mij niet stabiel met HANS alleen

@ Camso: erger je je aan mij omdat ik deze foto linK?
Heb dit alleen gedaan omdat in eerste instantie alle berichten goed nieuws over FM gaven. Ik had na het zien van de beelden op TV in combinatie met deze foto de indruk dat er meer dan een schrammetje aan de hand was.
Ik link verder alleen de youtube-beelden zodat mensen deze eventueel kunnen downloaden en achteraf nog eens bekijken, voordat Bernie en de zijnen rervoor gezorgd hebben dat de filmkes verdwijnen...

@Mark 23.45, als ik mij goed herinner ben jij ook baanpost en zou je net als mij een vervelend gevoel bekruipen op het moment dat een marshal met gekruiste armen teken doet naar de camera

Ik heb de beelden nog niet bekeken, dus ik kan niet zeggen of de extractie correct gebeurd is of niet. Dat hangt trouwens van zoveel factoren af.

En om niet in een pagina-lange uitleg te verzeilen over extractie en hoe en waarom: als je eens surft naar www.b-met.be (site van het Belgian Medical Extrication Team, een van de teams actief op Spa-Francorchamps), dan kan je alles lezen over extractie, zowel in gesloten wagens (GT, toerisme), als eenzitters (met extraheerbaar zitje en zonder).

Dit is zeker niet als reclame bedoeld, maar als verduidelijking over extractie. Vele mensen (zelfs piloten en teams) weten nog steeds niet waarom die mensen er zijn, wat het doel is en hoe het gebeurt.

Jakke.be
27-07-2009, 09:39
http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/Article/Detail.aspx?articleID=UU2D2PKB
Volgens de site heeft het ziekenhuis een mededeling gedaan dat Massa in een kunstmatige coma wordt gehouden om de revalidatie te bevorderen. Hij zou verder normaal reageren voor iemand die dergelijk letsel heeft opgelopen (whatever ze daar mee bedoelen). Er wordt ook nog met scherp geschoten op de informatiestop van Ferrari.
Met de laatste zin van het artikel heb ik het persoonlijk wat moeilijk. Ja, Schumacher was (is) een grote meneer. Ik zou liever voor Massa een kaars branden ipv voor Schumacher.

Dries DS
27-07-2009, 16:47
Met de laatste zin van het artikel heb ik het persoonlijk wat moeilijk.

De bewuste laatste zin: "De organisator van de Belgische Grand Prix zal alvast een kaars voor Schumi branden."

De organisator van de Belgische GP zal sowieso een kaars moeten branden. Op menselijk vlak zou dat voor Massa moeten zijn. Wat Felipe overkwam, dat wens je niemand toe. Iemand die al diverse jaren mee het mooie weer maakt in de F1, over het talent beschikt en daarnaast ook op menselijk vlak best een compliment verdient kom je in die wereld niet elke dag tegen.

Op organisatorisch vlak bidt die organisator echter om de terugkomst van Schumacher en zijn vele fans, om zo de put van miljoenen eurootjes niet te diep te laten worden. Anyway, de brave Belgische belastingbetaler legt het verschil wel bij...

smiley
27-07-2009, 18:35
Ik denk dat Massa zijn tijd goed gaat kunnen gebruiken om te revalideren, dit seizoen was toch maar een flop, en er waren al vaker de geruchten om de focus op 2010 te leggen.

En over de vervanger. Ik zou graag Schumi terug aan het werk zien, maar ik zie het niet gebeuren. Schumi heeft zijn tijd gehad en heeft prachtige resultaten behaald, persoonlijk zal hij niet echt meer de behoefte hebben om nog te gaan racen in de f1. (denk ik)

redje
27-07-2009, 19:33
Niet Redje, wel zijn vriendin, lid van B-MET, Belgian Medical Extrication Team dat op Spa-Francorchamps actief is.

Het beeld dat overal in de kranten verschijnt is dit van een snelle extractie (voor meer info over de techniek, surf idd naar http://www.b-met.be). Daarbij wordt voorrang gegeven aan snelheid in plaats van aan stabiliteit van de wervelkolom. Waarom ze voor die techniek gingen, is een vraag die Gary Hartstein zou moeten beantwoorden. Je hoort zoveel geruchten de ronde doen en hoogstwaarschijnlijk klopt nog geen derde ervan. Wij hebben maar het raden naar Massa's toestand vlak na de crash. Ik kan alleen veronderstellen dat zijn eerste inschatting van de verwondingen hem deed uitkomen bij een levensbedreigend letsel en hij hem daarom zo snel mogelijk uit de wagen wilde. Alleen uit de wagen kunnen ze zijn vitale functies efficiënt beoordelen en ondersteunen indien nodig. Verder kan ik me inbeelden dat hij niet het risico wilde lopen die helm in de wagen af te doen: stel dat er nog ergens een stuk metaal in zat. Zou moeilijk te zien zijn in die kleine ruimte en dan zou je uiteraard de verwondingen alleen nog erger maken.

Een vraag die ik me stel: waarom wordt er overal gezegd dat hij bewusteloos was vlak na de impact van dat stuk metaal? Ik heb nog nooit een bewusteloze zijn stuur zien vasthouden...

Sir Kwietje
27-07-2009, 19:38
Een vraag die ik me stel: waarom wordt er overal gezegd dat hij bewusteloos was vlak na de impact van dat stuk metaal? Ik heb nog nooit een bewusteloze zijn stuur zien vasthouden...

Ik denk als hij niet bewustloos zou zijn, dat hij zijn stuur zou hebben losgelaten, als je het vasthoud riskeer je toch een polsbreuk?

Ottooke
27-07-2009, 20:55
Op de beelden is te zien dat Massa vlak na de impact van de demper op zijn helm zowel zijn gaspedaal als zijn rempedaal indrukt. Als je bij bewustzijn bent lijkt me dit niet normaal. Ook draait hij totaal niet aan zijn stuur en zoals eerder gezegd houdt hij zijn handen op het stuur. Ik vermoed dus ook dat hij vanaf de demperimpact bewusteloos was en dat zijn spieren verstijfd waren.
Ik heb helemaal geen medische opleiding gehad, maar dit lijkt me wel een mogelijk scenario te zijn.

Ik wens hem in ieder geval een spoedig herstel toe en hoop hem volgend jaar weer te zien rijden.

Nu stellen velen de vraag hoe ze kunnen voorkomen dat een onderdeel een piloot raakt. Ik stel me de vraag hoe er voorkomen kan worden dat zo'n onderdeel op die manier kan gaan vliegen. De achterkant van de wagen dichtmaken?

Mark
27-07-2009, 21:16
Nu stellen velen de vraag hoe ze kunnen voorkomen dat een onderdeel een piloot raakt. Ik stel me de vraag hoe er voorkomen kan worden dat zo'n onderdeel op die manier kan gaan vliegen. De achterkant van de wagen dichtmaken?

Omdat er behalve onderdelen van de achterkant ook andere voorwerpen op de helm van een coureur terecht zouden kunnen komen? Zoals bijvoorbeeld banden, stenen, iets van een voorvleugel of welk ander voorwerp dan ook wat op een baan zou kunnen liggen.

Superdiesel
27-07-2009, 21:40
Ik zou de herhaling nog eens moeten bekijken maar ik dacht wel dat je Massa nog hoort terugschakelen. Ik kan mis zijn, ik ben niet zeker van mijn stuk.
Maar het lijkt me wel straf dat iemand die bewusteloos is nog kan terugschakelen.

Ik denk eerder dat hij redelijk 'groggy' was. Niet volledig bewusteloos.

redje
28-07-2009, 08:01
Redje zelf nog eens: Als je bewusteloos bent, verslappen al je spieren, dus een stuur vasthouden lukt dan niet, gas geven en remmen al evenmin. Dus het lijkt me raar dat hij bewusteloos zou geweest zijn. Groggy kan wel.

Gèrre
28-07-2009, 11:20
Redje zelf nog eens: Als je bewusteloos bent, verslappen al je spieren, dus een stuur vasthouden lukt dan niet, gas geven en remmen al evenmin. Dus het lijkt me raar dat hij bewusteloos zou geweest zijn. Groggy kan wel.

Ik ben het deels met je eens, als je bewusteloos bent dan verslappen de spieren. Maar als hij al gas aan het geven was en zijn spieren verslappen dan is zijn voet een "dood" gewicht dat al reeds op de pedaal aan het drukken was. De pedaal is nooit sterk genoeg om zijn voet, onder en bovenbeen terug naar boven te drukken. Als het wel zo was dan zou het verdomd moeilijk zijn om plankgas in zo'n bolide te gaan.

redje
28-07-2009, 12:13
Het antwoord van de vriendin (kan opt werk niet op dit forum):

"Misschien nog akkoord wat betreft het gas geven en remmen, maar nogmaals: ne bewusteloze heeft zijn handen niet op 't stuur. Wil je de reacties (of liever afwezigheid daarvan) van een bewusteloze zien: kijk naar crashes van Kubica en Ralf Schumacher: dat is bewusteloos... Dit ligt daar nog boven. Groggy, ja, gewijzigd of gedaald bewustzijn: ja, maar bewusteloos op dat ogenblik: nee."

Gèrre
28-07-2009, 15:50
Het antwoord van de vriendin (kan opt werk niet op dit forum):

"Misschien nog akkoord wat betreft het gas geven en remmen, maar nogmaals: ne bewusteloze heeft zijn handen niet op 't stuur. Wil je de reacties (of liever afwezigheid daarvan) van een bewusteloze zien: kijk naar crashes van Kubica en Ralf Schumacher: dat is bewusteloos... Dit ligt daar nog boven. Groggy, ja, gewijzigd of gedaald bewustzijn: ja, maar bewusteloos op dat ogenblik: nee."

Ok dat zijn handen nog aan het stuur zijn bewijst dat hij niet volledig van de kaart was, maar volledig bij bewustzijn ook niet.

Marc
29-07-2009, 12:29
Ok dat zijn handen nog aan het stuur zijn bewijst dat hij niet volledig van de kaart was, maar volledig bij bewustzijn ook niet.

Massa houdt zijn handen aan het stuur, zonder te sturen. Maar je ziet hem wel remmen. Je ziet de wielen afwisselend blokkeren en weer draaien, en je ziet remsporen verschijnen achter de voorwielen. Het remspoor was zondagavond nog heel duidelijk zichtbaar op het circuit.
De wielen van een F1-wagen blokkeren niet als je 60 kg op het rempedaal zet, en zeker niet als je voetje daar slapjes op ligt. Maw: wellicht wel wat groggy, maar zeker niet bewusteloos.

Sennake
29-07-2009, 15:57
Weet je wat ik niet goed begrijp? Dat een veer die loskomt van een wagen die tegen bijna 300 km/u vooruit rijdt, ineens in tegengestelde richting naar een achteropkomende wagen vliegt. Normaal zou je toch verwachten dat elk voorwerp dat loskomt van een wagen die vooruit rijdt, ook vooruit verder botst en ergens naast de baan tot stilstand komt?

Guido
29-07-2009, 16:47
Weet je wat ik niet goed begrijp? Dat een veer die loskomt van een wagen die tegen bijna 300 km/u vooruit rijdt, ineens in tegengestelde richting naar een achteropkomende wagen vliegt. Normaal zou je toch verwachten dat elk voorwerp dat loskomt van een wagen die vooruit rijdt, ook vooruit verder botst en ergens naast de baan tot stilstand komt?

Wellicht omdat het niet om een "dood" voorwerp gaat dat loskomt, zoals een end plate, een uitlaat of aandrijfas, maar wel een veer. Een ding dat dus onder spanning staat en zijn eigen energie vrij geeft wanneer het uit zijn bevestiging springt.

Massa zou buiten de schedelbreuk en hersenschudding ook een oogletsel hebben. Gevreesd wordt dat zijn carrière voorbij is hierdoor. (op de radio gehoord).

Grig-O
29-07-2009, 17:25
Dit bevestigt echter het tegenovergestelde:

"Na gesprekken met de physiotherapeut konden we vaststellen dat Felipe nog steeds over een volledig zicht beschikt, zowel in de breedte als diepte. Hij heeft geheugenverlies maar enkel op een hele korte termijn, dit is ook heel normaal."

F1-club.be

A uit PDGRacing
29-07-2009, 18:09
Weet je wat ik niet goed begrijp? Dat een veer die loskomt van een wagen die tegen bijna 300 km/u vooruit rijdt, ineens in tegengestelde richting naar een achteropkomende wagen vliegt. Normaal zou je toch verwachten dat elk voorwerp dat loskomt van een wagen die vooruit rijdt, ook vooruit verder botst en ergens naast de baan tot stilstand komt?

De veer vliegt niet achteruit, maar vooruit...
Hij komt los in Turn 3 (bocht naar rechts), en raakt Massa tussen bocht 3 en 4, waarna hij in bocht 4 rechtdoor gaat (linkerbocht).

Dat blijven gas geven was me ook opgevallen. Zeker dat de wagen vol in toeren gaat zelfs nadat de wagen in de banden zit.
Het terugschakelen is duidelijk hoorbaar ( even rondzoeken op youtube), maar je ziet de handen totaal geen beweging maken om te schakelen.

Als ik mijn balletje even mag opgooien: De veer raakt de linkerhersenhelft, controleert die zijde van de hersenen niet het rechter deel van het lichaam? En zit het gas niet onder de rechtervoet?

TvD
29-07-2009, 19:08
Schumacher als vervanger van Massa lijkt het: http://www.autosport.com/news/report.php/id/77418

smiley
29-07-2009, 19:39
Schumacher als vervanger van Massa lijkt het: http://www.autosport.com/news/report.php/id/77418
Schumi heeft zijn inspiratie zeker gehaald uit de prestatie van Armstrong. Als een bejaarde op het podium van de tour geraakt, zal er ook wel een bejaarde een podium in de f1 kunnen halen he :p
:champagne:
Prachtig nieuws :applaus:
Te hopen komt hij door de test's ivm zijn nek enzo.
Nu vraag ik me af of hij ook de GP in Belgie zal rijden, die is maar 1 week na de gp van Europa.

Als hij meerijdt ben ik wel eens benieuwd wat hij kan presteren, winnen verwacht ik niet meteen. De wagen is dit seizoen trouwens nog nooit in staat geweest om echt voor de zege mee te rijden. Een podium is wel al gelukt, dus hopen we daar maar op he :)

ps: het zou hellemaal af als hij in een "stig" kostuum komt rijden :p

Sennake
29-07-2009, 19:51
Schumi heeft inspiratie zeker gehaald uit de prestatie van Armstrong.

Pffff, Armstrong, Schumacher,... wanneer gaat Pélé terug sjotten? :cool:

Finish
29-07-2009, 20:06
En toen werd de F1 plots weer dat stukje interessanter voor mij !

Hamilton vs Schumacher, Raikkonen vs Schumacher, Button vs Schumacher, Vettel (!) vs Schumacher. Laat maar komen !!

Guido
29-07-2009, 22:12
Pffff, Armstrong, Schumacher,... wanneer gaat Pélé terug sjotten? :cool:

Wist ge't al, ik begin op 01/09 terug bij de'n troep. Na bijna 20 jaar in de burgerij tijd om een come back te maken ginder. Wat denkt ge... :rolleyes: :+

't wondert mij dat ze Prost niet gevraagd hebben... En Hakinnen bij McLaren, Mansell bij Williams en euhrm, wie nog, effe denken, Piquet Sr. bij Renault. Loeb al maar gelijk bij de volgende GP aan de bak bij STR. Hebben de ROC ook in een keer gehad. :crazy:

De F1 is en blijft een circus.

Sennake
29-07-2009, 22:31
Tja, je zal maar testpiloot zijn bij Ferrari. Niet dat je zit te hopen op een ongeval van één van de vaste rijders natuurlijk, maar àls het dan gebeurt zou je toch mogen veronderstellen dat je ook eens je kans mag gaan. Niet dus. Ik vraag me af hoe die jongen(s) zicht moet(en) voelen nu...

marcel
29-07-2009, 22:41
Weet je wat ik niet goed begrijp? Dat een veer die loskomt van een wagen die tegen bijna 300 km/u vooruit rijdt, ineens in tegengestelde richting naar een achteropkomende wagen vliegt. Normaal zou je toch verwachten dat elk voorwerp dat loskomt van een wagen die vooruit rijdt, ook vooruit verder botst en ergens naast de baan tot stilstand komt?

die veer verliest gewoon veel snelheid, waardoor Massa hem inhaalt. vergelijk het met een sigarettepeuk uit je wagen gooien: die lijkt ook achteruit te vliegen tov je wagen (en de wagens die je volgen aan dezelfde snelheid), maar tov een stilstaand object vliegt die wel degelijk voorwaarts

Fonne
29-07-2009, 22:44
Tja, je zal maar testpiloot zijn bij Ferrari. Niet dat je zit te hopen op een ongeval van één van de vaste rijders natuurlijk, maar àls het dan gebeurt zou je toch mogen veronderstellen dat je ook eens je kans mag gaan. Niet dus. Ik vraag me af hoe die jongen(s) zicht moet(en) voelen nu...Voor aap gezet waarschijnlijk.
Ben benieuwd naar hun reaties.

Neo-242
29-07-2009, 22:44
Tja, je zal maar testpiloot zijn bij Ferrari. Niet dat je zit te hopen op een ongeval van één van de vaste rijders natuurlijk, maar àls het dan gebeurt zou je toch mogen veronderstellen dat je ook eens je kans mag gaan. Niet dus. Ik vraag me af hoe die jongen(s) zicht moet(en) voelen nu...

Zoals de testpiloten zich ook al voelden in '99 waarschijnlijk toen Mika Salo het zitje van Schumacher invulde, en niet 1 van de testpiloten (waaronder ook Badoer, die toen voor het bescheiden Minardi reed).

Dominique
29-07-2009, 22:50
Pffff, Armstrong, Schumacher,... wanneer gaat Pélé terug sjotten? :cool:

Ik vind dat het al bij al nog meevalt, qua beslissing. Ze hadden ook Alboreto kunnen oproepen, of Alesi. Maar omdat ze het telefoonnummer van Stirling Moss niet direct bij de hand hadden, hebben ze Schumacher maar gebeld.

ik ben benieuwd of hij nu ook met evenveel tamtam gaat eisen dat het volledige team alleen maar naar zijn pijpen mag dansen, en niet meer mag luisteren naar de vaste rijder?

Bij mij heeft F1 al een tijd geleden volledig afgedaan, en ze bezorgen mij bij bijna iedere GP opnieuw het bewijs waarom. Een amateurtoneel gezelschap is beter georganiseerd dan dat zootje.

Guido
29-07-2009, 23:23
Ach, het zal wel meevallen. Maar wat nu. Had er niet ooit eens ene Schumacher gezegd dat hij niet met ene Raikkonen in één en hetzelfde team wou rijden...

En wat gaat er nu gebeuren dan?

Finish
29-07-2009, 23:28
Ha, schitterend toch. Schumacher is terug en er ontstaat weer een hele contra-beweging op het forum. Just like the old times !

Aangaande de Ferrari testcoureurs; die hebben beide mogelijk net wat meer kilometers op hun naam staan dan Schumacher zelf momenteel. Een terugkomst van Schumacher betekent evenveel als massa's meer aandacht voor de F1, voor Ferrari (kassa kassa schaalmodelletjes, oude Ferrari-MS vlaggen, extra merchandising) en als hij nog genoeg snelheid in zich heeft wat spektakel op de baan ook. Hij heeft in feite niets te verliezen, het seizoen 2009 voor Ferrari was toch al boeken dicht, dus waarom ook niet.

Mark
29-07-2009, 23:36
Ik vraag me af hoe die jongen(s) zicht moet(en) voelen nu...

Badoer en Gene voelen zich elke maand zeer tevreden als ze de bijdrage zien van Ferrari in hun levensonderhoud zien. Deze oude rotten zullen volwassen genoeg zijn om de beslissing van Ferrari/Schumi te begrijpen en aanvaarden.

Een jonge broekie zou zich idd gepasseerd kunnen voelen......maar dat zijn deze twee heertjes niet.

Wat betreft de terugkomst van Schumi? Leuk voor de FIA, F1, Fans en organisatoren die nog kaartjes moeten verkopen maar funest voor zijn mythe-vorming. De huidige bolide is een prul, het team is danig verzwakt t.o.v. van 2 jaar terug. Coureurs zijn nooit meer zo scherp na enige tijd van "inactiviteit".............er doemt een Heintje Davids scenario op. Zijn ster/heldenstatus gaat verbleken.

Mario
30-07-2009, 09:41
Ik vind dat het al bij al nog meevalt, qua beslissing. Ze hadden ook Alboreto kunnen oproepen, of Alesi. Maar omdat ze het telefoonnummer van Stirling Moss niet direct bij de hand hadden, hebben ze Schumacher maar gebeld.

Dat vermag zelfs Ferrari niet. ;)
Ik hoop gewoon dat Massa weer de oude wordt of tenminste opnieuw een normaal bestaan zal kunnen leiden.
Ik vond dat hij aan een sterk seizoen bezig was.

airco
30-07-2009, 10:14
Wat betreft de terugkomst van Schumi? Leuk voor de FIA, F1, Fans en organisatoren die nog kaartjes moeten verkopen maar funest voor zijn mythe-vorming. De huidige bolide is een prul, het team is danig verzwakt t.o.v. van 2 jaar terug. Coureurs zijn nooit meer zo scherp na enige tijd van "inactiviteit".............er doemt een Heintje Davids scenario op. Zijn ster/heldenstatus gaat verbleken.

Ik denk dat dit nog wel zal meevallen ... Schumacher zit momenteel in een situatie waar alles kan en niets moet
grosso modo zijn er 2 scenario's mogelijk:


Schumacher maakt de rest van het seizoen redelijk anoniem vol .... Deze extra races zullen dan inderdaad niet bijdragen aan zijn mythe ... Tenzij misschien zijn loyaliteit tov Ferrari. Anderzijds kan zelfs zijn grootste vijand dit niet tegen hem gaan gebruiken. Winnen tegen een 40-jarige ongetrainde gepensioneerde die nog nooit met de Ferrari F60 heeft gereden lijkt me niet echt iets om over op te scheppen. Bovendien is het testverbod en de massale regelneverij (smallere wagens, KERS, ...) niet direct een voordeel voor Schumacher.
Anderzijds kan het ook zijn dat hij door "een alles kan en niets moet" situatie wel ongedwongen rijden en enkele podiumplaatsen of wie weet zelfs een overwinning scoren. In zo een geval zet hij de hele huidige generatie piloten in hun hemdje.


Welk scenario het ook wordt ... ik denk dat FIA, Ferrari, organisatoren en zeker ook de Fans zullen smullen van deze ontwikkelingen. De kassa zal rollen de komende maanden.

crosserke
30-07-2009, 12:51
Ik vind dat het al bij al nog meevalt, qua beslissing. Ze hadden ook Alboreto kunnen oproepen, of Alesi. Maar omdat ze het telefoonnummer van Stirling Moss niet direct bij de hand hadden, hebben ze Schumacher maar gebeld.

ik ben benieuwd of hij nu ook met evenveel tamtam gaat eisen dat het volledige team alleen maar naar zijn pijpen mag dansen, en niet meer mag luisteren naar de vaste rijder?

Bij mij heeft F1 al een tijd geleden volledig afgedaan, en ze bezorgen mij bij bijna iedere GP opnieuw het bewijs waarom. Een amateurtoneel gezelschap is beter georganiseerd dan dat zootje.

Alboreto zal een beetje moeilijk liggen is al enkele jaren niet meer onder ons!!

Sennake
30-07-2009, 19:18
Ik ben het eens met Airco (amai, waar gaan we dat schrijven ;) )...

Als Schumi er niets van zou bakken zal het luiden: "tja, wat wil je met een auto die niet vooruit te branden is"...

Als hij één of meerdere GP's zou winnen met zo'n zeepkist van een Ferrari zal hij dé held van 2009 zijn...

Hij kan echt niets verliezen denk ik, winnen des te meer.

Guido
30-07-2009, 19:37
Als hij één of meerdere GP's zou winnen met zo'n zeepkist van een Ferrari zal hij dé held van 2009 zijn...

Hij kan echt niets verliezen denk ik, winnen des te meer.

Hij kan veel verliezen. Veel zal afhangen van zijn ingesteldheid waarmee hij dit project aanpakt. Schumacher meerijden om de hoop te vullen in het midden van het peleton? Misschien de eerste race om te zien hoe alles marcheert met de nieuwe wagens (kers), maar gaande weg zal hij wel weer snel de smaak te pakken krijgen en willen winnen. Schumi is een racer, en dus winner, pur sang die kost wat kost wil winnen. Starten van midden in het pak is zijn sterkste kant niet, dus hij kan daar veel verliezen.

Maar, als hij de klus echt kan klaren en afmaken, dan mogen Raikkonen en Massa onmiddellijk met pensioen, mijn gedacht.

Het wordt dus een dubbeltje op zijn kant. Ofwel wint ie, ofwel zal hij moeten strijden in het midfield en daar heeft hij in het verleden toch al laten zien dat dat hem niet zo goed afgaat. Maar ik hoop voor hem dat 'em niets verliest.

Ottooke
30-07-2009, 19:38
De ticketverkoop voor de grote prijs van Belgie vaart er wel bij. Vorige week kloegen ze nog over tegenvallende voorverkoop en nu zijn ze op weg om alles uitverkocht te krijgen.

Ik ben benieuwd wat Schumacher gaat kunnen doen met een middelmatige wagen. Qua fysiek denk ik dat het nog wel goed zit bij hem.

Sennake
30-07-2009, 20:26
Toch even wat vergelijkingen gezocht tussen Armstrong en Schumacher.

Armstrong wint 7 keer de Tour en houdt ermee op op 36-jarige leeftijd. Hij komt 3 jaar later terug en wordt 3e in de Tour.

Schumacher wint 7 wereldtitels en houdt ermee op op 37-jarige leeftijd. Hij komt 3 jaar later terug en wordt in het WK.... ook 3e?

Wie weet?

PS: na deze Tour verklaart Armstrong dat hij volgend jaar ook nog gaat meedoen. Na dit WK verklaart Schumacher dat hij... zou hij?

A.J.
30-07-2009, 20:39
Bernie kennende is het nu al geregeld dat Schumacher de race zal winnen...

Jakke.be
30-07-2009, 22:03
Of anders worden de andere teams geschorst voor de volgende wedstrijd...:)

Guido
30-07-2009, 23:29
Of anders worden de andere teams geschorst voor de volgende wedstrijd...:)

Of starten ze maar met 6 - dat hebben we ook al eens gehad. :champagne:

Mark
31-07-2009, 17:13
Schumi mag (naar alle waarschijnlijkheid) 1 dag testen met de F60, hij heeft al wat KM's in de armen gekregen afgelopen weekend met verouderd materiaal:

Michael Schumacher mag toch een dag testen in de Ferrari F60. Dat heeft de FOTA via vice-president John Hewitt bekend gemaakt via SpeedTV. Alleen Williams en Force India kunnen de test nog voorkomen, zij zijn geen lid van de FOTA en moeten dus zelf toestemming verlenen.



Ferrari had de teams om toestemming gevraagd, aangezien er teveel nieuw is aan de auto ten opzichte van de auto uit 2007. In deze laatste auto maakt Schumacher dit weekend al de nodige testkilometers op Mugello. Deze test is mogelijk, omdat In de reglementen niet wordt gesproken over testen in een ouder model.

http://www.autosport.nl/news/18585/formule_1_michael_schumacher_mag_toch_testen.html

smiley
31-07-2009, 17:25
Het herstel van Massa verloopt veel voorspoediger dan in eerste instantie gedacht werd en daarom hebben de artsen besloten dat hij maandag naar Brazilië mag vertrekken. "Felipe blijft vooruitgang boeken, het gaat erg goed met hem en we hebben besloten dat hij maandag naar huis mag", liet Altmann weten. "Hij zal naar Sao Paulo vliegen."
f1.gpupdate.net

Het gaat dus de goede richting op met Massa. :)

Nu vraag ik me wel af hoe lang het zal duren alvorens hij terug kan racen..
Ik zou het raar vinden als Schumacher maar 1 race rijdt. Ten eerste omdat de race in Spa maar 1 week na de race in Valancia is. En ten tweede omdat ik denk dat hij even terug wilt wennen aan de f1 om toch teminste een podium te behalen.

Te hopen komt er snel een officieel bericht over hoelang schumi zal rijden.

Pascal
31-07-2009, 20:51
PS: na deze Tour verklaart Armstrong dat hij volgend jaar ook nog gaat meedoen. Na dit WK verklaart Schumacher dat hij... zou hij?

Hopelijk gaat Armstrong geen F1 en Schumacher de Tour rijden ;-)

C U

Guido
31-07-2009, 23:25
Hopelijk gaat Armstrong geen F1 en Schumacher de Tour rijden ;-)

C U

en Pele heeft ooit al eens afgevlagd en miste de winnaar, dus dat was sowieso al niets... :)

Ferrari rules
02-08-2009, 10:22
f1.gpupdate.net

Het gaat dus de goede richting op met Massa. :)

Nu vraag ik me wel af hoe lang het zal duren alvorens hij terug kan racen..
Ik zou het raar vinden als Schumacher maar 1 race rijdt. Ten eerste omdat de race in Spa maar 1 week na de race in Valancia is. En ten tweede omdat ik denk dat hij even terug wilt wennen aan de f1 om toch teminste een podium te behalen.

Te hopen komt er snel een officieel bericht over hoelang schumi zal rijden.

Schumi zal de rest van het seizoen rijden.
Gentlemen... start your engines...

smiley
02-08-2009, 11:07
Schumi zal de rest van het seizoen rijden.
Gentlemen... start your engines...
Zonder officieel bericht is het maar wat gok werk hé, als je leest hoe snel Massa vooruit gaat dan begin je toch te twijfelen.. Al is er natuurlijk wel een verschil tussen gewoon kunnen rondwandelen en met een f1 wagen rijden :)

Toch zie ik Massa tegen Singapore of Japan al terug in de wagen zitten..
(al dan niet Schumacher aanwezig als reserve rijder)

Ik erger me wel de laatste tijd aan berichten in de pers van mensen wat twijfelen aan de beslissing van schumacher en ferrari. In de vorm van "waarom doet schumi het nu nog, hij kan toch alleen maar verliezen"

Een betere vervanger dan Michael Schumacher kan je toch niet bedenken.
Er is dus de keuze voor ferrari tussen iemand met 250 grandprix starts en 91 zeges, een test rijder wat ook niet (of zo goed als niet) met de F60 heeft gereden, of een rijder van buitenaf (Bourdais, Senna,...)
Tja dan is de keuze toch rap gemaakt..

En zoals al hier eerder vermeld is, heeft schumacher niet veel te verliezen.

go schumi :gas:

The Interceptor
03-08-2009, 17:37
Toch geen test met de F60! Frank Williams houdt hem tegen, en dat vind ik nu eens net goed se. Net zoals Williams zegt, mocht Alguersuari dat ook niet. En ik ben er zeker van dat hij daar meer baat bij had dan Schumacher. Hij heeft al kunnen testen in de wagen van vorig jaar, zo heeft hij toch het snelheidsgevoel nog eens teruggevoeld!

En zou er nu echt ineens dubbel zoveel volk naar Francorchamps komen omdat Schumacher meedoet. Ik betwijfel dat ten sterkste. De eerste dagen zal de verkoop wel omhoog gaan ja, maar om ineens alles uit te verkopen, dat lijkt me heel sterk.

Finish
03-08-2009, 17:51
Aangaande Massa, ik heb even dat interview van deze morgen gezien (wijdversprijd op youtube en deredactie.be voor de liefhebbers), en ik heb het gevoel dat hij het momenteel nog niet echt weet; kon nauwelijks uit zijn woorden geraken, precies. Toch benieuwd hoe het met dat oog gesteld is, want dat hangt er maar slappekes bij.

Mark
03-08-2009, 20:01
Williams heeft vrienden:

Red Bull Racing and Scuderia Toro Rosso have joined Williams in opposing Ferrari's request to allow Michael Schumacher to test a 2009-specification ahead of his return to Formula 1 at Valencia later in the month

http://www.autosport.com/news/report.php/id/77540

The Interceptor
03-08-2009, 20:38
Williams heeft vrienden:

Toch wel straf dat de FOTA dan eerst zegt, dat ze toestemming geven ...

Raceboy
03-08-2009, 21:31
nu las ik daarstraks op het werk in het laatste nieuws dat schumacher op sliucks ou hebben getraind met die f1 uit 2007 en dat dit ook verboden is?

Jakke.be
03-08-2009, 21:34
nu las ik daarstraks op het werk in het laatste nieuws dat schumacher op sliucks ou hebben getraind met die f1 uit 2007 en dat dit ook verboden is?

http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090801173945.shtml

Guido
03-08-2009, 22:33
Niet te doen, hoe gretig alle journo's het hele Schumacher verhaal gebruiken om de F1 vakantie- en dus komkommerperiode te overbruggen.

Al rijd ie met 4x4 banden onder de 2007 auto, wat kan mij dat schelen, of gaat de concurrentie proberen erachter te komen of er niet stiekem kers aan boord zit van de 2007?

Moest Ik één of andere commissie van de FIA/FOTA zitten, zou ik een tussenoplossing voorstellen: Schumacher met de F60 laten testen ten koste van startgrid posities. Per testdag moet ie 10 plaatsen achteruit op de grid starten per gestarte GP. Dus, als hij 1 testdag aflegt, dan de eerstvolgende GP. Legt hij 2 testdagen af, dan de eerste 2 volgende GPs. Een testdag stemt overeen met 1,5 uur in de ochtend en 1,5 uur in de namiddag, zoals op een reguliere vrijdag van een GP weekend.

Is dat gezemel onmiddellijk opgelost.


En zoals al hier eerder vermeld is, heeft schumacher niet veel te verliezen.



Er werd net zo goed vermeld dat hij misschien wel veel te verliezen heeft... of ben ik de enige die dat zo ziet... :D

Mark
03-08-2009, 22:42
nu las ik daarstraks op het werk

:applaus: Wie had dat ooit gedacht! ;) Is het druk op het werk? Gezien je leeswerk :)

Testen met een F1 2007 op GP2 slicks? Op zich heeft dat weinig waarde voor een GP in 2009 met een F1 2009 en F1 slicks 2009. Er zitten weer angsthazen uit de F1 spijkers op laag water te zoeken.

Van de andere kant, Schumi komt weer in de buurt van zijn andere nickname Sjoemel.

Ach ja, als ik "master of puppets" was in de F1 liet ik Schumi lekker starten in Valencia of Spa met een zware illegale F1 zodat ie kan winnen. Zou zeer goed zijn voor de sport qua fans, tv-ratings, sponsorsdeals en wat nog meer. Hij is geen bedreiging voor het WK en alle sponsorbedragen kunnen weer de hoogte in. Een win-win situatie voor iedereen.

marcel
05-08-2009, 00:25
op autosport.com staat een filmpje waar Massa geinterviewd wordt. het ziet er al een pak minder dramatisch uit: een goed blauw oog, en that's it.

Guido
05-08-2009, 22:07
Daarstraks op Classique21 gehoord dat het nog helemaal niet zeker is dat Schumi zal rijden eind augustus. Hij zou immers zelf nog te veel last hebben van zijn nek ten gevolge van het motorongeluk dat hij eerder had dit jaar.

Staat ook te lezen op autosport.com: http://www.autosport.com/news/report.php/id/77566

Mark
05-08-2009, 22:57
Hij zou immers zelf nog te veel last hebben van zijn nek ten gevolge van het motorongeluk dat hij eerder had dit jaar.

Staat ook te lezen op autosport.com: http://www.autosport.com/news/report.php/id/77566

Er staat in het artikel dat de kans bestaat dat hij teveel last zou kunnen hebben van zijn motorongeluk eerder dit jaar. Er staat niet dat hij teveel last heeft.

Guido
05-08-2009, 23:15
Er staat in het artikel dat de kans bestaat dat hij teveel last zou kunnen hebben van zijn motorongeluk eerder dit jaar. Er staat niet dat hij teveel last heeft.

Op Classique21 zeiden ze specifiek dat het was omdat hij last heeft. "Lost in translation" -> :champagne:

smiley
06-08-2009, 11:45
Het lijkt me meer dan normaal dat hij last heeft van zijn nek, als je al even niet meer de G's van een f1 gewend bent, en dan nog met een blessure..
Ik schat de kansen toch hoog dat Schumacher gewoon gaat rijden hoor.

hij is blijft trouwens maar testen, omdat hij van williams en de redbull teams niet met de mocht F60 rijden, en omdat er al een kleine rel was onstaan over het twijfel rond de slicks op de wagen van 2007, is hij maar in een kart gesprongen :eek:
http://www.michael-schumacher.de/?page=news&story_id=82385&lang=uk