PDA

View Full Version : Slecht nieuws in aantocht uit Zwitserland/Beieren?


Mark
29-07-2009, 07:41
BMW's future in Formula 1 is in serious doubt amid mounting speculation that the German car manufacturer will announce its withdrawal from the sport at the end of this season, on Wednesday.

An emergency press conference has been called at BMW's headquarters in Munich, where it is suggested that the car company may reveal that it has decided to end its involvement in F1.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/77398


Had eerder iets van Renault of Toyota verwacht.....

TvD
29-07-2009, 10:13
En inmiddels is dit nieuws ook bevestigd:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/77400

Pegasus
29-07-2009, 10:48
Jammer dat het hele F1 avontuur van BMW niet geslaagd is. Maar ik zie ze als fan toch liever bezig in Sportscars/GT dan in de F1. Benieuwd of ze een alternatief programma gaan opstarten of niet...

FIRE
29-07-2009, 10:59
Bij BMW en autosport denk ik aan toerwagens (S2000 en in het verleden Super Touring), de M3 GTR GT2 (vorige versie) en oude/nieuwe 3 en 1 Series ingezet door privateers in allerlei kampioenschappen. Kortom BMW en F1 is geen combinatie waar ik het eerst aan denk, al heeft dat natuurlijk ook te maken met het feit dat mijn interesse in F1 de laatste jaren minder en minder is geworden.


Ik hoop dat men nu met de GT2 in Europa gaat racen (FIA GT, LMS, Le Mans). Ik heb ergens gelezen (forum van dtm.com?) dat BMW interesse heeft in DTM als die overstappen naar GT2 (of een soort GT2) reglement.

Sennake
29-07-2009, 11:47
BMW heb ik nooit "ervaren" als een F1-team. Touring cars, GT's en zelfs rally is wat ik me voorstel bij een merk als BMW. En DTM natuurlijk: daar mis ik ze nog het meest. Dat ze daar hun centen maar terug in stoppen. Fabrieksteams in de F1 zijn sowieso veel afhankelijker van keiharde resultaten dan privé-teams, die iets minder gevoelig zijn voor een periode van wat "mindere" resultaten omdat het devies "win on sunday, sell on monday" op hun geen invloed heeft. Zolang er geld is natuurlijk.

smiley
29-07-2009, 12:19
BMW heb ik nooit "ervaren" als een F1-team. Touring cars, GT's en zelfs rally is wat ik me voorstel bij een merk als BMW. En DTM natuurlijk: daar mis ik ze nog het meest. Dat ze daar hun centen maar terug in stoppen.:agree:
Wel spijtig dat we zo weer een team verliezen, ik ben eens benieuwd hoeveel wagens er volgend jaar op de grid staan. Er zouden wel nieuwe teams komen, maar ik denk niet dat bmw het laatste team is wat de f1 dit jaar vaarwel zegt.

Na de zeer magere stoelendans van 2009, wordt het rijders veld in 2010 misschien nog eens goed doorheen geschud. :)

Guido
29-07-2009, 14:36
De grootheidswaanzin heeft BMW uiteindelijk genekt. We verdubbelen de staf gewoon en de resultaten zullen wel komen, is niet het recept dat je wereldkampioen zal maken. Net als bij Honda, die ook dachten dat ze het alleen konden redden, is het misgegaan. De resultaten blijven immers uit. BMW bengelt, net als Honda vorig seizoen, steevast helemaal achteraan. En dus "past de F1 niet meer in onze strategie". Dooh!

Indien de BMWs dit jaar mee vooraan hadden gestreden, was deze beslissing allicht niet gevallen.

Wel jammer dat hierdoor weeral een privé team pur sang, Sauber was dat toch wel, is verdwenen: verkocht aan een gigant die zijn hand er niet voor omdraait om alles op te doeken wanneer het niet lukt. BMW had gewoon motorenleverancier moeten zijn en blijven van Sauber. Dan had Sauber nu met een motoren probleem gezeten voor 2010 en hem kennende had ie dat wel opgelost gekregen tegen dan. Frank Williams heeft uiteindelijk gelijk gekregen.

Bart.Vandecavey
29-07-2009, 15:12
De grootheidswaanzin heeft BMW uiteindelijk genekt. We verdubbelen de staf gewoon en de resultaten zullen wel komen, is niet het recept dat je wereldkampioen zal maken. Net als bij Honda, die ook dachten dat ze het alleen konden redden, is het misgegaan. De resultaten blijven immers uit. BMW bengelt, net als Honda vorig seizoen, steevast helemaal achteraan. En dus "past de F1 niet meer in onze strategie". Dooh!

Indien de BMWs dit jaar mee vooraan hadden gestreden, was deze beslissing allicht niet gevallen.

Wel jammer dat hierdoor weeral een privé team pur sang, Sauber was dat toch wel, is verdwenen: verkocht aan een gigant die zijn hand er niet voor omdraait om alles op te doeken wanneer het niet lukt. BMW had gewoon motorenleverancier moeten zijn en blijven van Sauber. Dan had Sauber nu met een motoren probleem gezeten voor 2010 en hem kennende had ie dat wel opgelost gekregen tegen dan. Frank Williams heeft uiteindelijk gelijk gekregen.

Moest Honda de handdoek niet gesmeten hebben zouden ze ook de resultaten van Brawn gehad hebben.

Guido
29-07-2009, 15:29
Moest Honda de handdoek niet gesmeten hebben zouden ze ook de resultaten van Brawn gehad hebben.

Dat zal een open vraag blijven, want zou de Honda motor dezelfde prestaties gehad hebben als de Mercedes? Bovendien hadden ze uitvoerig KERS getest, dus het zou een KERS auto geweest zijn. Zeggen dat Honda even succesvol zou geweest zijn als Brawn nu is, is eenvoudig gesteld. We zullen het nooit weten.

Ottooke
29-07-2009, 18:23
De grootheidswaanzin heeft BMW uiteindelijk genekt. We verdubbelen de staf gewoon en de resultaten zullen wel komen, is niet het recept dat je wereldkampioen zal maken. Net als bij Honda, die ook dachten dat ze het alleen konden redden, is het misgegaan. De resultaten blijven immers uit. BMW bengelt, net als Honda vorig seizoen, steevast helemaal achteraan. En dus "past de F1 niet meer in onze strategie". Dooh!

Indien de BMWs dit jaar mee vooraan hadden gestreden, was deze beslissing allicht niet gevallen.


Hun grootheidswaanzin was kleiner dan die van Honda. Vergelijk de resultaten maar van beiden:
Honda (http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Racing_F1#Formula_One_results)
BMW Sauber ("http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Sauber#Complete_Formula_One_results)

BMW haalde betere resultaten dan Honda in de afgelopen jaren. Dat het dit jaar minder is, is waar. En dat heeft meegespeeld in de beslissing om te stoppen, aldus een BMW managementlid.

Jammer dat Heidfeld en Kubica nu zonder zitje vallen voor 2010. Het zijn beiden goede piloten en ik hoop dat ze kunnen starten in een ander team.

Er zou trouwens ook sprake zijn om, vanaf 2010, per team 3 wagens te laten racen om zo het veld groter te maken. Als ze dat doen, vind ik dat ze ook privateers met 1 wagen (mogelijk zelfs een "Jahreswagen") moeten toelaten en hen in een apart kampioenschap laten rijden. Een mix tussen DTM en WTCC, maar dan met F1 wagens :)

Mark
29-07-2009, 21:37
Wel jammer dat hierdoor weeral een privé team pur sang, Sauber was dat toch wel, is verdwenen: verkocht aan een gigant die zijn hand er niet voor omdraait om alles op te doeken wanneer het niet lukt.

De naam Sauber is dan wel weg maar de basis in Hinwill hoeft niet meteen gesloten te worden. Wellicht een "buy-out" door het personeel zoals destijds door Ross Brawn? Peter Sauber die weer uit de motteballen tevoorschijn komt?

Of een van de nieuwe kandidaten die de structuur overkoopt?

Mark
29-07-2009, 21:52
Miljoenen spenderen aan een proeftuin die F1 heet? 8.100 medewerkers verzoeken om het bedrijf te verlaten? Tja, dat kan de beste manager ter wereld nog niet rechtpraten. Zo op het eerste zicht lijkt BMW wel een nette werkgever, hoe rot het ook is voor de betrokken personen.

The move is a result of the company's early 2008 announcement in Germany that it planned to cut 8,100 workers worldwide. According to BMW's most recent annual report, its workforce was reduced by about 7,500 employees last year.

Bobby Hitt, a spokesman for the Spartanburg facility, said the buyout option was being offered here simply because it was offered to production workers at every other BMW facility in the world. Conversely, if it wasn't offered here, employees would ask, "Why not?"

Hitt declined to discuss specifics of the packages.

"Everyone here knows the terms," he said. "There's a limit on how many packages can be offered. If more people do it than that, there's a process for determining who gets it. It's a voluntary program. No one is being asked to do this. If they want to do this, they can. If not, they can throw the letter in the trash."

http://www.goupstate.com/article/20090729/ARTICLES/907291041/1083/ARTICLES?Title=BMW-employees-offered-buyout

Mark
29-07-2009, 22:05
Beetje tegenstrijdig in de verklaring van BMW:

Strategie: Duurzaam, groen, de welbekende blabla
Racen: Alleen met modellen die ook voor de consument geproduceerd worden voor toch dat beetje sportieve imago. Dus WTCC, FIA GT3 en FIA GT4, ALMS/Le Mans GT2.........misschien GT1, DTM, Cups en Rally.

Geen plaats dus voor Formule 1.

Logisch, ik kan het volgen..............maar waarom gaan ze dan door met Formule BMW (wellicht in geknepen vorm)?

Guido
29-07-2009, 23:21
De naam Sauber is dan wel weg maar de basis in Hinwill hoeft niet meteen gesloten te worden. Wellicht een "buy-out" door het personeel zoals destijds door Ross Brawn? Peter Sauber die weer uit de motteballen tevoorschijn komt?



Inderdaad, dat had ik ook zitten denken, en hoop stiekem dat het gebeuren zal.

Guido
29-07-2009, 23:34
Hun grootheidswaanzin was kleiner dan die van Honda. Vergelijk de resultaten maar van beiden:
Honda (http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Racing_F1#Formula_One_results)
BMW Sauber ("http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Sauber#Complete_Formula_One_results)



Race victories: 3 - 1 ...

Wat er in 1 ruk, voor het gemak, niet bij vermeld staat, zijn de resultaten als motorenleverancier. Mag je die van BMW als motorenleverancier er ook eens naastzetten. Honda heeft een veeeel langere F1 traditie dan BMW ooit bij elkaar zal kunnen rijden. Blijkt trouwens ook uit de reacties die hier te lezen vallen, dat BMW en F1 in de perceptie van de mensen sowieso niet zo lekker bekt. Bovendien werd BAR - wat later integraal Honda werd - vice kampioen in 2004.

Van motorenleverancier naar fabrieksteam, was voor beiden een stap te ver. Met daarbij in het achterhoofd houdend dat Honda in de verkoop enkel Honda als merk heeft (het eigen Acura niet meegerekent) en dus volledig zelfstandig is - een van de weinigen. BMW heeft ook Mini en Rolls in de portefeuille, toch merken waar marges gedraaid worden, lijkt me. Dat BMW de stekker eruit haalt, geeft aan hoe hard de crisis inhakt. We zullen de echte gevolgen pas in 2010 en daarna gaan merken. We zitten er nu pas midden in.

Was het grootheidswaanzin of hoogmoed? Wie zal het zeggen. Vanaf 2010 zullen er ook geen Bimmers meer te zien zijn op de F1 pistes, zoveel is wel zeker.

Guido
29-07-2009, 23:42
Beetje tegenstrijdig in de verklaring van BMW:

Strategie: Duurzaam, groen, de welbekende blabla
Racen: Alleen met modellen die ook voor de consument geproduceerd worden voor toch dat beetje sportieve imago. Dus WTCC, FIA GT3 en FIA GT4, ALMS/Le Mans GT2.........misschien GT1, DTM, Cups en Rally.

Geen plaats dus voor Formule 1.

Logisch, ik kan het volgen..............maar waarom gaan ze dan door met Formule BMW (wellicht in geknepen vorm)?

Zijn dat niet allemaal series waar een merk geld mee verdient door de verkoop van de racewagens en onderdelen aan teams, al dan niet satelliet of privé? Net zoals de Formule BMW? Of betaald BMW al die wagens en mag iedereen er gratis mee rijden? Dat dacht ik toch niet.

Lijkt er dus sterk op dat ze niet uit de autosport willen, maar dat ze er geen geld meer willen instoppen. Een beetje zoals Peugeot gedaan heeft met de rally. Geen eigen kosten meer, maar wel overal aanwezig via privè teams die op de één of andere manier ondersteuning krijgen.

Mark
29-07-2009, 23:53
Zijn dat niet allemaal series waar een merk geld mee verdient door de verkoop van de racewagens en onderdelen aan teams, al dan niet satelliet of privé? Net zoals de Formule BMW? Of betaald BMW al die wagens en mag iedereen er gratis mee rijden? Dat dacht ik toch niet.

Lijkt er dus sterk op dat ze niet uit de autosport willen, maar dat ze er geen geld meer willen instoppen. Een beetje zoals Peugeot gedaan heeft met de rally. Geen eigen kosten meer, maar wel overal aanwezig via privè teams die op de één of andere manier ondersteuning krijgen.

Uiteraard! Voor BMW zijn de WTCC-wagens en afgeleide produkten gewoon winstgevend. F BMW waarschijnlijk ook............

In hun persverklaringen geven ze aan dat duurzaamheid e.d. blabla niet meer matchen met de F1. Vandaar het afscheid. Regelrechte bullshit, het is gewoon een beslissing geweest van de boekhouder. Lees ook deze link: http://kurse.focus.de/news/Kommentar-der-Financial-Times_id_news_113929247.html

Overigens heeft Epsilon Euskadi al belangstelling getoond voor de licentie/rechten van BMW op de F1 grid.

Guido
30-07-2009, 00:47
Regelrechte bullshit, het is gewoon een beslissing geweest van de boekhouder. Lees ook deze link: http://kurse.focus.de/news/Kommentar-der-Financial-Times_id_news_113929247.html



Noteer, we zijn het eens! :)

Uit datzelfde artikel:

Eine strategische Ausrichtung des Konzerns hin zu Nachhaltigkeit und Umweltverträglichkeit ist richtig. Dass Reithofer dies allerdings als alleinige Begründung für den Ausstieg aus der Königsklasse hernimmt, macht ihn unglaubwürdig. Die Münchner stoßen vielmehr ein unrentables Luxusprojekt ab, das sie sich nicht mehr leisten können. Von der teuren Formel-1-Technologie ist wenig in Serie gegangen.

Raceboy
02-08-2009, 21:29
Peter Sauber die weer uit de motteballen tevoorschijn komt?
?

mag ik je glazen bol eens lenen? ;)

Former team principal Peter Sauber is believed to be working alongside BMW motorsport director Mario Theissen to evaluate a rescue package for the BMW Sauber Formula 1 team, following the German manufacturer's decision to withdraw from the sport at the end of the season.

autosport.com

Mark
03-08-2009, 19:50
mag ik je glazen bol eens lenen? ;)

Volgens mij is die bol een beetje dof ;)

Zie:
http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=18993

Reeds diverse partijen zijn er gespot die het e.e.a. in Hinwill willen overnemen. Zakje geld van BMW als overbrugging en we zijn weer op weg.