PDA

View Full Version : politiestaking tijdens GP België?


Raceboy
31-07-2009, 14:17
Mogelijk stuurt een stakingsactie van de agenten van de politiezone Stavelot-Malmedy de Grote Prijs formule 1 van België (28-30 augustus) in Francorchamps in de war. De agenten hekelen de werkomstandigheden op het circuit.
In een brief naar de politiezone en de coördinatie- en steundirectie voor het gerechtelijk arrondissement Verviers, dreigt de liberale vakbond VSOA-Politie naar aanleiding van de 24 Uren van Francorchamps van afgelopen weekend een stakingsaanzegging in te dienen die loopt van 14 augustus tot 1 september. De vakbond dreigde met de stakingsaanzegging indien er volgende week geen overleg plaatsvindt. Inmiddels komt dat overleg er.
De vakbond hekelt naast de te kleine politielokalen en verstopte wc"s ook het gebrek aan briefings en grondplannen van het circuit. Bovendien moeten de agenten ook drank en eten krijgen.


In eigen boezem kijken


Bij de politiezone relativeert directeur Operaties Emile Delhez de aantijgingen. Het klopt dat al jaren naar grotere lokalen wordt gevraagd, maar alle voorzieningen zijn er, luidt het. "Ik ga toch geen strandstoel en zonnebank regelen." Voor de verstopte wc"s moeten de agenten in eigen boezem kijken, zegt de politiechef.
Verder erkent Delhez dat er geen briefing door de korpschef was, maar iedereen was wel individueel gebriefd. Een plan van de locatie was niet noodzakelijk, luidt het nog.

bron de morgen

marcel
31-07-2009, 15:56
geen briefing? ik heb ze zondagochtend in de paddock nog een briefing zien geven. ok, het was een kleine groep (10 man max), maar een briefing is een briefing.

Ottooke
31-07-2009, 17:51
De vakbond hekelt naast de te kleine politielokalen en verstopte wc"s ook het gebrek aan briefings en grondplannen van het circuit. Bovendien moeten de agenten ook drank en eten krijgen.

Hebben ze een groot lokaal nodig om relschoppers in op te sluiten? Ze moeten werken, niet in een lokaal gaan zitten. Blauw hoort op straat. Als ze een bureaujob willen dan moeten ze bij een ministerie in Brussel gaan werken.
Wat betreft briefings en grondplannen kan ik me wel voorstellen dat ze dit nodig hebben om hun werk goed te doen.

Wat me echter het meest verbaasde is hun opmerking over eten en drinken. Als ze een gewone werkdag hebben moeten ze toch ook zelf voor hun eten zorgen? Proberen ze hier niet te profiteren van de organisatie?

Superdiesel
31-07-2009, 18:01
Een lokaal kan ik ergens wel begrijpen.
Iemand heeft toch altijd de leiding en moet de andere agenten coördineren? In dat opzicht is een lokaal geen overbodige luxe.

Dat eten heb ik weinig sympathie voor. Op elke ander werkddag moeten ze ook zelf hun bookes meebrengen. Drinken kan ik nog een beetje inkomen. Als het te warm is dan moet de werkgever voor drinken voor zijn werknemers zorgen.

Briefings zijn volgens mij redelijk nuttig en ook een plannetje is niet teveel gevraagd, IMHO.

Mark
31-07-2009, 19:34
De politie kan tenminste nog klagen over te kleine lokalen en verstopte WC's! Wij, armzalige baanposten, hebben niet eens een lokaal of WC :D

Fonne
31-07-2009, 20:43
De politie kan tenminste nog klagen over te kleine lokalen en verstopte WC's! Wij, armzalige baanposten, hebben niet eens een lokaal of WC :DGa ook taken he Mark voor een lokaal en wc's.
In belgie is staken een recht. ;)

Pascal
31-07-2009, 20:47
Dat eten heb ik weinig sympathie voor. Op elke ander werkddag moeten ze ook zelf hun bookes meebrengen.

Pas op, je moet geen sympathie krijgen maar :

Je moet weten waarover je spreekt hé... Het politiestatuut voorziet voor politieagenten met een permanentiedienst een maaltijdvergoeding indien er wordt gewerkt tijdens bepaalde uren. Dit heeft financiële voordelen voor de agenten maar heeft ook nadelen. Bvb als de agent aan het eten is en zich in zulk statuut bevindt, kan hij opgeroepen worden tijdens zijn lunchpauze en zijn maaltijd kan laten staan. Maw je bent dus nooit zeker van een lunchpauze en daarvoor krijg je een vergoeding. Als je nu je boterhammetjes moet laten staan, is dit niet zo erg. Een warme (niet terug opwarmbare maaltijd) kan je in de vuilbak kieperen.

Je krijgt geen maaltijdvergoeding indien je een maaltijd ter beschikking wordt gesteld. Er is echter niet (helemaal) bepaald wat deze maaltijd moet zijn. Dus of je nu bullshit voorgeschoteld krijgt of een rijkelijk buffet ... weg maaltijdvergoeding...

Dus Francorchamps kennende werd er in het verleden een maaltijd beloofd maar niet gegeven. Mogelijk (ik herhaal mogelijk) gevolg : geen eten noch maaltijdvergoeding....

Versta me niet verkeerd hé : ik ga ook niet akkoord met de stakingsaanzegging....

C U

Bart.Vandecavey
31-07-2009, 20:58
Dat zijn toch die agenten die een paar jaar geleden die journalisten met een perskaart de toegang weigerden. Of heb ik het mis?

Guido
31-07-2009, 23:28
Dat zijn toch die agenten die een paar jaar geleden die journalisten met een perskaart de toegang weigerden. Of heb ik het mis?

Ik was net hetzelfde aan het denken. Dan zullen die fotografen daar al geen last van hebben, indien de staking daadwerkelijk zou doorgaan.

marcel
01-08-2009, 11:24
Pas op, je moet geen sympathie krijgen maar :

Je moet weten waarover je spreekt hé... Het politiestatuut voorziet voor politieagenten met een permanentiedienst een maaltijdvergoeding indien er wordt gewerkt tijdens bepaalde uren. Dit heeft financiële voordelen voor de agenten maar heeft ook nadelen. Bvb als de agent aan het eten is en zich in zulk statuut bevindt, kan hij opgeroepen worden tijdens zijn lunchpauze en zijn maaltijd kan laten staan. Maw je bent dus nooit zeker van een lunchpauze en daarvoor krijg je een vergoeding. Als je nu je boterhammetjes moet laten staan, is dit niet zo erg. Een warme (niet terug opwarmbare maaltijd) kan je in de vuilbak kieperen.U

hmm, zo'n vergoeding kunnen wij ook gebruiken, me dunkt. ik werk meestal volgens hetzelfde principe, geen garantie op pauze. ok, de uren dat ik werk is het meestal vrij rustig, maar als iemand zich aan biedt, moet ik werken, eten of geen eten. en dat heeft me toch al paar keer zuur opgebroken

A.J.
01-08-2009, 12:21
van mij mogen die mannen alle dagen staken :-)
toch zeker de flitsers, gsm aan stuur controles enz...

Neo-242
01-08-2009, 12:45
Ja inderdaad, in 2004 werden de vaste F1 fotografen op brutale wijze weggejaagd voor de start van de F1. Mannen als Sutton werden zelfs bijna in de boeien geslagen.

Artikel:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=22146

Daar houden ze zich mee bezig, en met wat gratis naar de koers te zien en foto's te nemen vóór den draad (zelf gezien tijdens de F1 testritten in Spa 2007)

Jakke.be
01-08-2009, 14:08
Daar houden ze zich mee bezig, en met wat gratis naar de koers te zien en foto's te nemen vóór den draad (zelf gezien tijdens de F1 testritten in Spa 2007)

Moest je voor je werk langs een circuit vóór den draad moeten gaan staan, zou je dan ook geen foto's nemen? Of is het omdat politiemensen zijn dat er kritiek moet worden gegeven?

Neo-242
01-08-2009, 22:28
Moest je voor je werk langs een circuit vóór den draad moeten gaan staan, zou je dan ook geen foto's nemen? Of is het omdat politiemensen zijn dat er kritiek moet worden gegeven?

1. Die politiemensen hadden toen absoluut niks te zoeken vóór den draad.
2. Misschien zijn er mensen die tijd hebben voor privé-fotokes te maken tijdens het uitvoeren van hun betaalde job, maar daar behoor ik alleszins niet toe.

Jakke.be
01-08-2009, 23:00
1. Die politiemensen hadden toen absoluut niks te zoeken vóór den draad.
2. Misschien zijn er mensen die tijd hebben voor privé-fotokes te maken tijdens het uitvoeren van hun betaalde job, maar daar behoor ik alleszins niet toe.
Stel, je bent op weg voor je werk, je hebt om één of andere reden een kodak bij en daar rijdt toch wel één of andere beroemdheid met een Bugatti Veyron voorbij zeker. Foto nemen of niet? Ja, foto nemen.
En ondertussen zal je wel weten wat ik doe als beroep. En uw eerste puntje, heb jij dan misschien de briefing meegemaakt (die de pollis zelf vorig jaar niet heeft gekregen)? Misschien moesten ze wel voor de draad staan... Dat weet je niet. Kritiek is rap geuit, let er mee op... Het is precies dat je omdat je een flik bent dat je geen mens (of autoliefhebber) mag zijn.

marcel
01-08-2009, 23:42
2. Misschien zijn er mensen die tijd hebben voor privé-fotokes te maken tijdens het uitvoeren van hun betaalde job, maar daar behoor ik alleszins niet toe.


moeten die agenten dan misschien wat relletjes gaan uitlokken zodat ze iets te doen hebben waar ze voor betaald worden? (ah, ja, want brave burgers op hun fouten wijzen mag ook al niet)

crosserke
02-08-2009, 11:53
Stel, je bent op weg voor je werk, je hebt om één of andere reden een kodak bij en daar rijdt toch wel één of andere beroemdheid met een Bugatti Veyron voorbij zeker. Foto nemen of niet? Ja, foto nemen.
En ondertussen zal je wel weten wat ik doe als beroep. En uw eerste puntje, heb jij dan misschien de briefing meegemaakt (die de pollis zelf vorig jaar niet heeft gekregen)? Misschien moesten ze wel voor de draad staan... Dat weet je niet. Kritiek is rap geuit, let er mee op... Het is precies dat je omdat je een flik bent dat je geen mens (of autoliefhebber) mag zijn.

Let op ik heb niets tegen onze vrienden van de arm der wet,maar hoort een canon dan tot de uitrusting van een agent in dienst.
Ik denk ook aan wat er allemaal kan verkeerd lopen bij fotograferende agenten,vraag maar eens aan Wilfried Nelissen!

Neo-242
02-08-2009, 12:46
moeten die agenten dan misschien wat relletjes gaan uitlokken zodat ze iets te doen hebben waar ze voor betaald worden? (ah, ja, want brave burgers op hun fouten wijzen mag ook al niet)

Waar slaat deze post op? :confused:
Ik heb toch nergens gezegd dat politie burgers niet op hun fouten mag wijzen. Integendeel. De arm der wet is er om toe te zien dat de wet wordt toegepast.

marcel
02-08-2009, 22:38
Misschien zijn er mensen die tijd hebben voor privé-fotokes te maken tijdens het uitvoeren van hun betaalde job

daar slaat die post op. als alles normaal verloopt, heeft de politie inderdaad tijd om foto'kes te maken, ze kunnen niet voor werk gaan zorgen he. tenzij ze random checks gaan doen op vanalles en nog wa, maar dat zal dan weer minder geapprecieerd worden

Neo-242
02-08-2009, 23:18
Awel merci, wat een redenering:crazy: