PDA

View Full Version : 'De zaat raast' - Festival of sportscars - Temse


Sennake
19-08-2009, 22:11
http://www.depaddock.eu/forum/attachment.php?attachmentid=14621&stc=1&d=1250712543

Het weekend van 29 en 20 augustus, en het weekend van 5 en 6 september is er in Temse 't een en 't ander te zien in verband met sportscars en alles wat daarmee te maken heeft. Zo grijpt er naar aanleiding van het 50-jarig jubileum van Michel Vaillant ook een uitzonderlijke tentoonstelling plaats rond de stripheld Michel Vaillant en zijn geestelijke vader Jean Graton. Deze tentoonstelling is vrij toegankelijk, beide weekends van 10 tot 17 uur.

In 2009 is het inderdaad al 50 jaar geleden dat “De Grote Match”, het eerste album van Michel Vaillant verscheen. Michel Vaillant racet dus al vijftig jaar op de grillige en bochtige wegen van het stripcircuit.
Deze unieke tentoonstelling wordt opgebouwd in en rond de feestzaal van het pas gerestaureerde gemeentehuis van Temse. Naast een aantal audiovisuele ervaringen, laten wij de bezoeker kennis maken met uitzonderlijke collectiestukken uit het archief van Studio Graton en de Fondation Jean Graton. Daarnaast komen een aantal verzamelaars naar buiten met nooit geziene items, zoals stripplaten, originele schetsen, schaalmodellen, eenmalige en lang vergeten uitgaven en boeken enz…
De organisatoren besteden ook aandacht aan de “gastrollen” die Belgische piloten “spelen” in de diverse strips van Michel Vaillant. Hun verschijningen in die strips zullen de link leggen met de carrières van o.a. Jacky Ickx, Thierry Boutsen, Gilbert Stapelaere, Mauro en Lucien Bianchi, Jacques Swaters en Paul Frère.

Wat deze schaalmodellen betreft ben ik verzocht om er een aantal uit mijn collectie tentoon te stellen, waar ik graag op ingegaan ben: het gaat om modellen waarmee Ickx en/of Boutsen gereden heeft. Wat het ter beschikking stellen van schaalmodellen betreft ben ik trouwens zeker niet de enige Paddocker, want ook Juha heeft reeds toegezegd om mee te zullen doen, en misschien zijn er nog wel kapers op de kust ;)

Op zondag 30 augustus van 10.30 tot 11.30 uur is Philippe Graton, de huidige scenarist van de strips, samen met een deel van zijn team, aanwezig om de strip van de bezoekers te signeren en van een kleine persoonlijke tekening te voorzien.
De Culturele Vereniging Spirit brengt, naar aanleiding van de 50’ste verjaardag van het album “De Grote Match”, dit album opnieuw uit in een luxe-editie, aangevuld met een kortverhaal van Jean Graton, redactionele teksten en illustraties.

Dus als je een leuke tentoonstelling die autosport, modelbouw en strips verenigt wil komen bekijken, zou ik zeggen: allen daarheen! En zoals gezegd, 't is bovendien gratis ;)

Meer informatie over dit gebeuren vind je op de site van 'De Zaat Raast' (http://www.dezaatraast.be/index.htm)...