PDA

View Full Version : Toekomst toerwagen racerij in Europa

FIRE
06-09-2009, 15:05
Als we naar de toerwagen kampioenschappen in Europa kijken dan hebben we Super2000 (WTCC, BTCC, STCC (Zweden) en DTC (Denemarken)), DTM, Italian Superstars en allerlei nationale kampioenschappen die een mix van silhouettes, S2000 en Cup wagens aan de start hebben staan. In 2011 zal dit er heel anders uit gaan zien:

- DTM : Wagens volgens een reglement dat GT-achtige kenmerken heeft?
- WTCC : Huidige wagens aangedreven door een 1.6L turbo motor.
- BTCC : Next Generation Touring Car (+ S2000, toegestaan tot 2013), zie hier (http://www.touringcartimes.com/news.php?id=3569) voor meer info.
- STCC : ???
- DTC : tubeframe silhouette aangedreven een V8 motor, zie hier (http://www.touringcartimes.com/news.php?id=3872) voor meer info. Geruchten over een Pratt&Miller chassis met single make motor.

We zien dus dat iedereen een andere richting op gaat i.p.v dat men samenwerking zoekt (b.v. BTCC met STCC en DTC). Wat uiteindelijk de "winnaar" wordt zal de tijd uitwijzen, echter naar mijn mening is het geen goede zaak dat er niet samengewerkt wordt (b.v. in verband met de markt voor 2e hands wagens, enz.).

Mark
06-09-2009, 21:54
We zien dus dat iedereen een andere richting op gaat i.p.v dat men samenwerking zoekt (b.v. BTCC met STCC en DTC). Wat uiteindelijk de "winnaar" wordt zal de tijd uitwijzen, echter naar mijn mening is het geen goede zaak dat er niet samengewerkt wordt (b.v. in verband met de markt voor 2e hands wagens, enz.).

Op lange termijn alleen maar verliezers! De tijden dat een coureur met zijn racewagentje achterop een aanhanger door Europa trok zijn voorbij. Van een verenigd Europa komt qua racerij in ieder geval niets terecht.

Steve
07-09-2009, 16:15
Btcc overleeft wel, zal dan ook veruit de enige zijn.

Gisteren even naar Dtm gekeken, welgeteld 5 min., ja de goeie tijd is ver weg...

smiley
07-09-2009, 17:57
Ik hoop dat DTM met de nieuwe regels nieuwe merken zullen lokken. Ik kijk nog graag naar de DTM, maar ik kan begrijpen dat mensen het saai vinden omdat er maar 2 merken meedoen.

Over het wtcc heb ik zo mijn twijfels, een 1600 turbo :confused:
Dan leek me een 2 liter turbo toch leuker. En ook een beetje meer waardig voor een wereld kampioenschap.
Achja nu gaan ze teminste wat reclame kunnen maken voor hun downsizing programma.

De hoogste verwachtinngen heb ik voor de BTCC, de regels zien er echt wel goed uit. Maar ik vraag me wel af of het een succes gaat worden zonder fabrieksteams.
Er zijn wel bepaalde teams wat al hebben bewezen een goede wagen te bouwen volgens de vorige btcc regels, teams als team dynamics, team arena, triple eight (al was dat wel met fabrieks ondersteuning).
Laten we hopen dat het een succes wordt en er terug wat merken op afkomen

Het is natuurlijk wel spijtig dat het wtcc en de btcc niet volgens ongeveer de zelfde regels gaan werken, dan zou het makkelijker zijn voor prive teams..

Laten we in ieder geval hopen om ook na de "extreme make over" terug mooie races te zien.

Pegasus
07-09-2009, 18:46
Ik vraag mij af waarom men de motoren van het WTCC en IRC nog steeds gelijk willen houden. Er is geen enkel merk dat beide kampioenschappen betwist en ik zie daar in de toekomst niet meteen veel verandering in komen.

Afgelopen weekend ook even gekeken naar de DTM en dat viel weer eens tegen. Te lange races, slechts 2 merken en wagens waar zoveel aero-elementen opzitten die bij het minste contact in het rond vliegen.

Ik kijk wel uit naar de nieuwe reglementering voor het BTCC, lijkt me toch de meest interessante formule. (met heimwee terugdenkend aan de supertouring jaren)

FIRE
07-09-2009, 19:16
Ik hoop dat DTM met de nieuwe regels nieuwe merken zullen lokken. Ik kijk nog graag naar de DTM, maar ik kan begrijpen dat mensen het saai vinden omdat er maar 2 merken meedoen.
Een overstap naar toerwagens volgens een GT-achtig reglement (dus zeg maar een 4-deurs uitvoering van de BMW M3 GT2) zie ik wel zitten. :cool: Al ben ik wel bang dat binnen een paar jaar de kosten weer enorm stijgen dat het opnieuw te duur wordt. Als ik whisful thinking achterwege laat en realistisch ben dat zou een eenheids-buizenchassis (of in ieder geval dat het ontwerp aan erg strenge regels is gebonden en er dus voor fabrikanten/teams weinig ruimte voor ontwikkeling is) aangedreven door een 4L V8 motor de beste oplossing zijn. De motor en body worden door fabrikant of tuner geleverd (moet beschikbaar zijn voor iedereen, dus geen speciale motoren voor specifieke teams). Dus zeg maar de Europese uitvoering van NASCAR (zonder de ovals en met regenbanden ;)). NASCAR mag dan door velen niet echt serieus genomen worden het heeft wel veel dingen die ik graag overgenomen zie worden (geen echte fabrieksteams dus geen team orders, veel prijzengeld, grote grid, veel races, stabiel technisch reglement, enzovoort).

Over het wtcc heb ik zo mijn twijfels, een 1600 turbo :confused:
Dan leek me een 2 liter turbo toch leuker. En ook een beetje meer waardig voor een wereld kampioenschap.
Achja nu gaan ze teminste wat reclame kunnen maken voor hun downsizing programma.
Vanwege publicitaire redenen snap ik de overstap naar 1.6L turbo's maar kom op mensen het blijft racen. Een 2L turbo lijkt me bovendien betrouwbaarder.

De hoogste verwachtinngen heb ik voor de BTCC, de regels zien er echt wel goed uit. Maar ik vraag me wel af of het een succes gaat worden zonder fabrieksteams.
Er zijn wel bepaalde teams wat al hebben bewezen een goede wagen te bouwen volgens de vorige btcc regels, teams als team dynamics, team arena, triple eight (al was dat wel met fabrieks ondersteuning).
Laten we hopen dat het een succes wordt en er terug wat merken op afkomen
Ben ook benieuwd. Op papier ziet het er niet verkeerd uit (chassis wat neigt naar een eenheidschassis met daarop de bodypanelen vastgemaakt). Veel van de teams hebben al bewezen een wagen te kunnen ontwikkelen. Het huidige BTCC bewijst dat je voor spannende races geen fabrieksteams nodig hebt, al zijn die wel nodig om publiciteit te genereren. Blijft jammer dat DTC al voor een eigen reglement heeft gekozen. BTCC, DTC en STCC zou een sterk blok vormen (totaal van 60 tot 75 wagens).

Wat is toerwagen racerij eigenlijk? Voor mij is dat:
- Diverse merken (min. 4).
- Grote grid (min. 24 wagens).
- Naast fabrieksteams ook priveteams(dus zoals in WTCC).
Al zou ik eigenlijk liever helemaal geen fabrieksteams hebben, dus alleen priveteams waarbij fabrikanten steun geven d.m.v. sponsoren of aanleveren van coureurs. Met priveteams bedoel ik dus wel professionele teams van niveau Triple Eight of Mucke met professionele coureurs achter het stuur.
- Close racing met af en toe wat contact.
- Inhaalacties.
- Hoeft geen hightech te zijn, daarvoor kijk ik wel naar F1 of Le Mans.

Jakke.be
08-09-2009, 06:54
Wat is toerwagen racerij eigenlijk? Voor mij is dat:
- Close racing met af en toe wat contact.
- Inhaalacties.
- Hoeft geen hightech te zijn, daarvoor kijk ik wel naar F1 of Le Mans.

Zoals het DTM gebeuren vroeger was dus. Toen was ik nog jong, heel jong. Maar ik herinner mij dat mede door de toenmalige DTM (met die lekkere Audi V8) op tv te zien mijn interesse voor de autosport was gewekt...

smiley
08-09-2009, 13:58
Zoals het DTM gebeuren vroeger was dus. Toen was ik nog jong, heel jong. Maar ik herinner mij dat mede door de toenmalige DTM (met die lekkere Audi V8) op tv te zien mijn interesse voor de autosport was gewekt...
Die tijd heb ik net gemist, maar het STW en BTCC tijdperk heb ik gelukkig wel nog kunnen meemaken. Zoals het toen was zal het nu waarschijnlijk niet meer worden.. maar zeg nooit nooit

Het is van de ene kant natuurlijk wel spijtig dat het grote s2000 blok gaat wegvallen, maar van de andere kant hebben we niet echt veel gast optredes gezien in de verschillende kampioenschappen..
In het WTCC zijn er, op WSR (team rac) met turkington en het volvo team uit de STCC nooit echt toppers uitgekomen uit nationale kampioenschappen.

Het enige voordeel is dat het nu weer moeilijker wordt voor de prive teams in de nationale kampioenschappen om aan een degelijke wagen te komen.
Bij de s2000 regels was het voor hen gemakkelijk om een ex WTCC wagen te kopen.

Maarja we zullen wel zien wat die toekomst brengt he, misschien is het wegvallen van het s2000 blok een vooruitgang.. :)

smiley
03-11-2009, 19:58
STCC and DTC forms Scandinavian Championship
The Swedish Touring Car Championship and Danish Touring Car Championship are planning to join forces to a Scandinavian Touring Car Championship.
"Our vision is to merge STCC and DTC to form a Scandinavian championship. We believe that it is something that would benefit all involved in the long run," said Bob Huzell, MD of STCC, to TouringCarTimes.com.

Ze zijn van plan de komende 2 jaar nog zeker volgens het s2000 regelement rijden.

FIRE
03-11-2009, 20:17
En daarmee zijn de plannen van het DTC om verder te gaan met V8 aangedreven silhouette wagens in de ijskast gezet.

Het jaarlijkse ETC evenement wordt uitgebreid naar een serie van 4 races.

smiley
04-11-2009, 16:02
Het jaarlijkse ETC evenement wordt uitgebreid naar een serie van 4 races.

Lijkt me beter, maar de vraag is of er dan meer of minder volk op gaat afkomen... Als het tijdens het race seizoen van vaste kampioenschappen valt zullen waarschijnlijk minder mensen interesse hebben in het ETC.

FIRE
04-11-2009, 20:28
Ik ben bang dat:
a) Teams voorrang zullen geven aan hun nationale kampioenschap en dus niet het risico gaan nemen dat hun wagen crasht in ETC races.
b) Teams niet de financien hebben voor de 4 ETC races, al kunnen live uitzendingen op Eurosport misschien in het voordeel van ETC werken.

Mark
04-11-2009, 22:07
En daarmee zijn de plannen van het DTC om verder te gaan met V8 aangedreven silhouette wagens in de ijskast gezet.

V8 en Touring Cars in Europa kan in de komende jaren weleens een leuke impuls krijgen. DTM en het Australische V8 Supercarkampioenschap zijn een beetje aan het flirten over gezamelijke reglementen voor het ontwerp van de nieuwe wagens in 2011. Holden (GM), Ford, MB en Audi die gezamelijk iets willen ontwikkelen? Wie weet is er dan nog een spin-off naar Scandinavie in 2012 ofzo.

Het blijft nu maar een rommeltje met 20 reglementen, 33 kampioenschappen en overal dalende deelnemers aantallen. Zie de steeds sterker wordende geruchten over Seat in het WTCC.

tarzancorner
28-11-2009, 17:33
De toekomst van het WTCC staat onder grote druk. BMW beslist op 5 december over hun plannen voor 2010. Verwacht wordt dat ze van 5 naar 2 wagens (RBM: Priaulx + Farfus) gaan of zelfs helemaal stoppen. Zanardi heeft in ieder geval al aangekondigd in 2010 niet actief te zijn in het WTCC. Schnitzer gaat waarschijnlijk een Europees programma afwerken met de GT2 en ROAL stapt over naar het Italiaanse Superstars kampioenschap.

SEAT zal haar programma waarschijnlijk ook verminderen tot 2 a 3 wagens. Oreca keert in ieder geval niet terug. Ik zie Sunred nog wel een opwaardering krijgen naar semi-fabrieksteam.

Goede nieuws is dat Chevrolet haar deelname reeds bevestigd heeft. Enige wijziging bij de "Amerikanen" is dat Larini vervangen wordt door Yvan Muller.

Lada zit financieel in zware problemen. Het is twijfelachtig of het Russian Bears team komend seizoen fabrieksondersteuning krijgt.

Over de privateers is nog niet veel te zeggen. Engstler zal opnieuw deelnemen met een aantal wagens en Pro Motorsport stapt waarschijnlijk over naar het Italiaanse Superstars kampioenschap.

Met in 2011 nieuwe technische regels op komst zal 2010 in ieder geval een tussenjaar worden. Ik denk dat het WTCC blij mag zijn als er 20 wagens op de grid zullen staan.

Persoonlijk hoop ik dat we in 2011 1 Europees tourwagenkampioenschap zullen hebben. Of dat DTM of WTCC zal zijn maakt me in principe niet zoveel uit als het racen maar goed is, grote grid hebben en de auto's er goed uit zien.
Het is te hopen dat de nieuwe DTM autos echt toerwagens worden en
niet zo als nu een buize frame met een body er over,met ik weet niet
hoeveel spoilers en andere rotzooi dan kan het pas weer eens leuk worden.

Integra
29-11-2009, 18:16
Het is te hopen dat de nieuwe DTM autos echt toerwagens worden en
niet zo als nu een buize frame met een body er over,met ik weet niet
hoeveel spoilers en andere rotzooi dan kan het pas weer eens leuk worden.
Persoonlijk vind ik dat DTM een klasse mag blijven gebaseerd op buizenframes, al die franjes daarentegen zijn natuurlijk wel mooi (persoonlijke mening), maar komen het racen zeker niet ten goede. Ik zou liefst iets zien tussen DTM en WTCC in. WTCC vind ik té basic, DTM té geavanceerd.

HaCo
02-12-2009, 13:09
Persoonlijk vind ik dat DTM een klasse mag blijven gebaseerd op buizenframes, al die franjes daarentegen zijn natuurlijk wel mooi (persoonlijke mening), maar komen het racen zeker niet ten goede. Ik zou liefst iets zien tussen DTM en WTCC in. WTCC vind ik té basic, DTM té geavanceerd.

Zoiets misschien? http://www.superstars.it/ :)

Integra
02-12-2009, 19:49
Dan liever zoiets als de DTM's van begin 2000 of rond 1994. :drewl:

Viper GTS-R***
03-12-2009, 23:29

Kende de serie al maar had er een tijdje geen aandacht meer aan gegeven.
Enkele video beelden gezien op de site van de races van dit jaar en ziet er echt wel chique uit. K'zou graag die WTCC piloten in deze bolides zien racen.

Een echt sedan kampioenschap met serieuze kleppers van formaat, de nieuwe M3-sedan, M5, Jaguar (s type?) Mercedes C63, Crysler 300, RS4 en Maserati Quatroporte...

Als ik het mij goed herinner reed er vroeger in die serie enkel de M5(E39), RS6 en een Jaguar mee. Mooie wagens die erbij zijn gekomen!

Wat ik hoop voor 2011 is dat men terug enkel echte sedans laat meerijden, liefst gewoon weg een 2liter benzine. a la 320i, mondeo, laguna, a4, 157, s40, 407 enz...

Dat ze het nu eens simpel houden net zoals toen:
http://www.youtube.com/watch?v=UjloC5wAbS4

FIRE
04-12-2009, 11:13
Superstars (soort GT4/GT3 voor toerwagens) is op papier een leuke serie: dikke auto's en veel verschillende type auto's.

In de praktijk is het toch iets anders: kleine grids, ondanks de dikke motoren zijn de auto's niet echt snel, veel DNF's en grote verschillen wat betreft rondetijden. Nu moet ik toegeven dat ik de serie in tegenstelling tot vorig seizoen niet gevolgt heb dus deze negatieve punten zijn misschien verbetert.

HaCo
05-12-2009, 12:50
GT3 vond ik de max vorig jaar op Europees niveau (in Zolder gezien en veel op tv)! GT4 was mager (in Francorchamps, gelukkig waren de Nederlanders er!), maar vind ik toch ook een knap kampioenschap.

@Viper: De Duitse variant was ook mooi, STW

HaCo
05-12-2009, 14:19
Ik hoop dat deze topic verder ruim mag opgevat kan worden.

Ik vind dat DTM's veel meer aanleunen bij GT's (brede wagens, grote spoilers), dan bij toeringcars. Geen idee of dit technisch ook effectief zo is.

Hoe dan ook, blijkbaar wilt men vanuit de DTM de reglementeringen wijzigen, harmoniseren, met die van de SuperGT. Dit in hoop terug een derde constructeur op de grid te krijgen. http://www.autosport.com/news/report.php/id/80436

Stel je voor dat dit effectief zou gebeuren en dat er een initiatief komt om een paar wedstrijden gemengd te rijden, kan je al een beetje spreken over een wereldkampioenschap... Maar is dit dan een GT of TC kampioenschap? :)

Ik kijk er alvast naar uit, wil heel graag eens de SuperGT's aan het werk zien in Europa!

smiley
05-12-2009, 23:22
http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4257

Misschien krijgen we een gelijkaardig regelement voor DTM en Japans GT.

het zou in ieder geval we interesanter worden. japanse wagens kunnen dan i europ deelnemen, en andersom. en voor merken is het dan ook interesanter om in te stappen in een kampieoenschap, zodat je met 1 "dezelfde" wagen in 2 continenten tegelijk zou kunnen racen..

Mark
10-03-2010, 23:08
Voor de kenners en liefhebbers: http://www.autosport.nl/news/19866/v8_supercars_amg_mercedes_naar_v8_supercars_in_aus tralië.html

Het stukje sluit naadloos op bovenstaande commentaren! Als Duitsland, Japan en Australie een pact sluiten dan konden de druiven voor hots-knots-begonia spelletje van het WTCC vanaf 2011/2012 weleens erg zuur worden.

Als de Italianen met hun Superstars meegaan in dit concept dan is de zaak voor het WTCC helemaal bekeken en verloren.

tarzancorner
11-03-2010, 09:34
Dan zullen ze allemaal water bij de wijn moeten doen en ik zie de DTM niet zo gauw doen.
Ik ben bang dat ze vasthouden aan een buizen chassis en dat heeft in
mij ogen nix meer met toerwagen racerij te maken.:mad:

FIRE
11-03-2010, 12:13
Ik las op Ten-Tenths dat dit vooral een PR praatje was van Cochrane (V8 Supercars baas) om circuits, TV, enzovoort tevreden te houden.

Eén reglement voor DTM, V8 Supercars, SuperGT en eventueel GrandAm zou mooi zijn (en dan zal ik WTCC niet missen), echter ik zie het niet gebeuren omdat de verschillen tussen deze kampioenschappen te groot zijn. Ik zie b.v. DTM en SuperGT geen afscheid nemen van hun "hightech" en GrandAm van hun "lowtech".

FIRE
21-03-2010, 14:16
Entrylist van het Argentijnse kampioenschap TC2000:

1 - José María López - Equipe Petrobras - Honda Civic
2 - Mariano Altuna - Equipe Petrobras - Honda Civic
3 - Leonel Pernía - Equipe Petrobras - Honda Civic
4 - Nestor Girolami - Equipe Petrobras - Honda Civic
5 - Juan Manuel Silva - Renault Lo Jack Team - Renault Megane
6 - Matías Rossi - Renault Lo Jack Team - Renault Megane
7 - Norberto Fontana - Ford-YPF - Ford Focus
8 - Gabriel Ponce de León - Ford-YPF - Ford Focus
9 - Mariano Werner - Toyota Team Argentina - Toyota Corolla
10 - Facundo Ardusso - Toyota Team Argentina - Toyota Corolla
11 - Guillermo Ortelli - Chevrolet Elaion - Chevrolet Vectra
12 - Christian Ledesma - Chevrolet Elaion - Chevrolet Vectra
13 - Emanuel Moriatis - Scudería Fiat - Fiat Linea
14 - Emiliano Spataro - Scudería Fiat - Fiat Linea
15 - Fabián Yannantuoni - Vital DTA - Peugeot 307
16 - Matías Muñoz Marchesi - Vital DTA - Peugeot 307
17 - Luis José Di Palma - Peugeot Cobra Team - Peugeot 307
18 - Juan Cruz Alvarez - Peugeot Cobra Team - Peugeot 307
23 - Franco Berardi - Escudería Río de la Plata - Honda Civic
24 - Juan Ignacio Cáceres - Escudería Río de la Plata - Honda Civic
25 - Daniel Belli - Lanus Motorsport - Honda Civic
27 - Rubén Salerno - J M Motorsport - Volkswagen Bora
28 - Marcelo Julián - J M Motorsport - Volkswagen Bora
31 - Francisco Troncoso - Toyota Team Argentina - Toyota Corolla
32 - Bernardo Llaver - Toyota Team Argentina - Toyota Corolla
35 - Martín Basso - Ford-YPF - Ford Focus
37 - Santiago Ventana - Equipe Petrobras - Honda Civic
39 - Ezequiel Bosio - Scudería Fiat - Fiat Linea
40 - Leandro Carducci - Scudería Fiat - Fiat Linea
43 - Franco Coscia - Vital DTA - Peugeot 307
47 - Javier Manta - Riva Racing - Honda Civic

http://www.touringcartimes.com/article.php?id=4531

31 inschrijvingen, waarvan 22 (!) officiele fabrieksteams! :worship::drewl: Hier kunnen WTCC, DTM, BTCC, enzovoort alleen maar van dromen.

Na het USF1 debacle heeft José María López schijnbaar ook een aanbieding van Chevrolet om aan enkele WTCC races deel te nemen, echter hij verkiest deelneme aan de 3 grote Argentijnse toerwagen kampioenschappen (Turismo Carretera, TC2000 en Top Race V6).

FIRE
15-06-2010, 11:08
Op autosport.nl een leuk artikel over Superstars:
http://www.autosport.nl/news/20661/v8_superstars_italiaanse_v8_superstarseries_gaat_d e_strijd_met_dtm_en_wtcc_aanbinden.html

smiley
02-08-2010, 21:26
Opel set for Williams backed return in 2012
Opel have been linked with a potential return to the DTM for some time, but those rumours have now had more weight added with revelations the Williams F1 team have been talking to the GM marque.
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=5075

Te hopen kloppen de geruchten.
Dan zou het in de dtm 2012 nog wel eens mooi kunnen worden met mercedes, audi, bmw, opel,...
Laten we hopen dat ons een mooie toekomst te wachten staat, want de dtm mag toch wel wat nieuw leven ingeblazen worden.

Mark
02-08-2010, 21:47

Dan zou het in de dtm 2012 nog wel eens mooi kunnen worden met mercedes, audi, bmw, opel,...
Laten we hopen dat ons een mooie toekomst te wachten staat, want de dtm mag toch wel wat nieuw leven ingeblazen worden.

De link tussen Opel/GM en Williams is overigens niet eens vreemd te noemen. Het staat niet vermeld in het artikel op touringcartimes maar in de laatste jaren van de DTM/ITC leverde Williams diverse onderdelen aan de Calibra's van Opel. Bepaalde onderdelen (ik dacht het systeem voor de variabele rijhoogte) zijn nooit eigendom geweest van Opel/GM. Williams "verhuurde" dat aan de Opel of de teams. Dat is van de redenen waarom je nooit meer een oude DTM Calibra op de baan zult tegenkomen.

marcel
02-08-2010, 21:52

hm, williams F1 zit toch al een paar jaar in zware papieren, qua financiën? verwachten ze dan dat de F1 zó veel goedkoper gaat worden tegen 2012, of stappen ze er uit?

Raceboy
02-08-2010, 22:21
hm, williams F1 zit toch al een paar jaar in zware papieren, qua financiën? verwachten ze dan dat de F1 zó veel goedkoper gaat worden tegen 2012, of stappen ze er uit?

Williams is meer als Williams F1. Ze zijn ook actief als hybride power leverancier.

Bart.Vandecavey
03-08-2010, 09:10
Ze zijn ook actief als hybride power leverancier.

Dat is volgens mij uitbesteed aan een onderaannemer...

Gevonden; http://www.williamshybridpower.com/company
In 2008, Williams F1 acquired a significant shareholding in Automotive Hybrid Power. The company was subsequently renamed Williams Hybrid Power Limited (WHP) and relocated from Norwich to Williams F1’s headquarters in Oxfordshire.

FIRE
03-08-2010, 11:14

Mag? Het moet! Althans het huidige DTM kan mij niet vermaken.

Zoals Mark al zegt was Williams ook al betrokken bij de Calibra's. Dat Williams ook sterke banden heeft men zo'n KERS leverancier kan ook wel eens een reden zijn voor samenwerking.

Opel is onderdeel van GM dus als de nieuwe regels ook in Amerika gebruikt gaan worden (al moet ik dat nog zien) kan men daar de wagen rebadgen als Chevrolet, Cadillac of Buick.

FIRE
03-08-2010, 11:18
Het test model van de NGTC (BTCC) wordt een Toyota Avensis. Toyota UK heeft een bodyshell beschikbaar gesteld.

Er breken leuke tijden aan voor de toerwagen fans (in ieder geval wat betreft speculatie en whisful thinking; Of we volle grids en leuke races krijgen is nog maar afwachten. ;))

Clubman
03-08-2010, 12:37
Is dit off-topic ?
Allicht wel want het ging hier over Europese kampioenschappen en WTCC etc.

Wat me opvalt is dat blijkbaar iedereen zich heeft neergelegd bij het feit dat ("dankzij" de RACB) er in België nu niet één echt officieel kampioenschap meer is voor ECHTE amateurs , hetzij Sprint, hetzij Endurance.

Cheap and cheerful Entry level kampioenschappen zoals in UK, zeg maar.

Naar mijn bescheiden mening wil dat zeggen dat de instapdrempel in de "officiele" sport te hoog ligt en er dus op termijn weinig of geen invloeiing van "nieuw" bloed zal zijn.

Op langere termijn is dat nefast voor ALLE omloopsport in België.

Raceboy
03-09-2010, 21:15
Nissan heeft wel interesse in de DTM

Nissan has admitted that it is in discussions that could take it into the DTM, this week's AUTOSPORT magazine reveals.

Company vice-president Carlos Tavares, whose remit includes motorsport, revealed that Nissan had "some interesting ideas for the future" and that it had entered into a dialogue with DTM organiser the ITR.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/86317

FIRE
03-09-2010, 22:15
Deelname van Infiniti i.p.v. Nissan lijkt me logischer.

FIRE
22-09-2010, 11:24
http://www.autosport.nl/news/21380/v8_supercars_foto%E2%80%99s_chassis_van_de_toekoms t_uitgelekt.html

Toch jammer dat DTM en V8 Supercars niet met één concept de toekomst in gaan.

Raceboy
22-09-2010, 11:31
http://www.autosport.nl/news/21380/v8_supercars_foto%E2%80%99s_chassis_van_de_toekoms t_uitgelekt.html

Toch jammer dat DTM en V8 Supercars niet met één concept de toekomst in gaan.

Laat v8 supercars maar blijven zoals ze nu ongeveer zijn. Teveel flapjes en van die aerodynamische nonsense zou het race daar niet ten goede komen.

Pegasus
22-09-2010, 19:57
Laat v8 supercars maar blijven zoals ze nu ongeveer zijn. Teveel flapjes en van die aerodynamische nonsense zou het race daar niet ten goede komen.

Inderdaad. Zoals David Richards daarover onlangs nog zei; if it's not broken, don't fix it. Ik heb onlangs voor het eerst in jaren nog eens een DTM wedstrijd op tv gezien, en ik weet weer helemaal waarom ik afgehaakt ben... Geef mij maar BTCC en V8 Supercars.

FIRE
22-09-2010, 21:47
Daar heb je gelijk in :D Ik had beter kunnen schrijven: Jammer dat DTM de V8SC regels niet overneemt. :D

HaCo
26-09-2010, 09:16
http://www.touringcartimes.com/news.php?id=5326
BMW dus al aan de tekentafel voor zijn DTM bolide. Gezien ze de regels min of meer kennen, mogen wij ze ook weten? :D
Nissan zou ook geïnteresseerd zijn. 5-tal merken in de DTM: noemen we dat niet: vette jaren? :) :) :)

FIRE
26-09-2010, 12:53
Eerst maar eens afwachten of BMW, Opel en Nissan echt instappen (bij BMW twijfel ik daar overigens niet over).

FIRE
06-10-2010, 18:54
De Scandinaviers gaan richting NGTC reglement maar toch niet helemaal:

http://www.touringcartimes.com/article.php?id=5370

Dus het ziet er naar uit dat we weer geen eenduidig reglement krijgen: WTCC, NGTC en dan de Zweden en Denen die iets verzinnen. :( Lijkt me beter als BTCC en ScTCC hetzelfde reglement krijgen.

FIRE
17-02-2011, 19:55
STCC kiest voor 2012 ook voor NGTC:
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=5767

Al zijn de grote teams niet enthousiast (die willen liever silhouettes op basis van Solution-F chassis):
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=5773

Naar mijn mening de juiste keuze om voor NGTC te kiezen. Je ziet dat er in Engeland al veel verschillende NGTC motoren (Ford, Honda, Toyota, Audi, VW/SEAT) worden ontwikkeld en daarnaast komend seizoen al 2 of 3 verschillende NGTC wagens (Toyota Avensis, Audi A4 en misschien Proton Gen-2) op de grid staan.

FIRE
22-06-2011, 21:29
Rebellerende STCC teams met hun plannen:
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=6306

Impressie van de BMW:
http://mediacdn.disqus.com/uploads/mediaembed/images/120/5161/original.jpg

HaCo
22-06-2011, 22:40
Rebellerende STCC teams met hun plannen:
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=6306

Impressie van de BMW:
http://mediacdn.disqus.com/uploads/mediaembed/images/120/5161/original.jpg

Het TTA reglement klinkt nog zo slecht niet. Zolang het betaalbaar blijft kan zo een silhouette klasse wel knap zijn. Maar dus met voldoende deelnemers, anders laten ze het beter.

FIRE
03-02-2012, 20:51
Nog maar eens een update.

TTA Citroen C5 van Brovallen Design:
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=7153

Mooie wagen. Ziet er veel beter uit dan de zusterwagens in BTCS en zelfs beter dan de nieuwe DTM wagens.

SEAT gaat dit seizoen weer enigzins support geven aan teams in het WTCC en plant een volledige comeback in 2013.

Het Britse Arena Motorsport gaat deelnemen aan het WTCC met 2 of 3 Ford Focussen. De 1.6L turbomotor is in opdracht van Ford door Mountune ontwikkeld. Men kan dit project dus als semi-fabrieks beschouwen.

Daarnaast heeft Honda vandaag bevestigd dat men in 2012 (race in Japan) en daarna volledig in 2013 deel gaat nemen aat het WTCC.
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=7166

De toekomst van het WTCC ziet er dus weer een stuk rooskleuriger uit.

HaCo
04-02-2012, 11:13
Yep, die TTA citroen ziet er goed uit.

FIRE
21-02-2012, 18:53
TTA Volvo S60 van Polestar:
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=7217

Ziet er mooi uit. Ik ben blijk dat TTA in tegenstelling tot BTCS en DTM niet al die spoilers en flaps heeft.
Ben benieuwd hoe TTA zich gaat ontwikkelen.

HaCo
03-07-2012, 20:45
Nissan moet binnenkort beslissen over race-toekomst:
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=7833
Alle mogelijke opties bevallen me wel, ze overwegen zelfs WRC!

Jammer dat het niet in orde komt tussen DTM en SuperGT.

Raceboy
04-07-2012, 18:20
Chevrolet stopt ermee in het WTCC na dit jaar: http://www.autosport.com/news/report.php/id/100908

Giovanni
04-07-2012, 18:29
Chevrolet stopt ermee in het WTCC na dit jaar: http://www.autosport.com/news/report.php/id/100908

Is dit de doodsteek voor het WTCC ?

Raceboy
04-07-2012, 18:31
Is dit de doodsteek voor het WTCC ? Of een opleving omdat de niet fabrieksteams meer kansen krijgen

Giovanni
04-07-2012, 18:36
Dat zou een toffe evolutie zijn.
Als er tenminste nog fabrikanten een produkt willen/kunnen ontwikkelen waarmee teams kunnen deelnemen.

tarzancorner
04-07-2012, 18:38
Is dit de doodsteek voor het WTCC ?

Meer kans voor Honda Ford Seat en BMW,Nissan is ook aan het kijken welke kant ze op willlen in de autosport.

FIRE
04-07-2012, 21:04
Jammer maar na 8 jaar deelnemen niet echt verrassend.